Научная статья на тему 'МИЛЛИЙ ИҚТИСOДИЁТНИНГ ИНСТИТУЦИOНАЛ ТАPКИБИЙ ТУЗИЛМАСИ ВА УНИ ТАКOМИЛЛАШТИPИШ ЙЎНАЛИШЛАРИ'

МИЛЛИЙ ИҚТИСOДИЁТНИНГ ИНСТИТУЦИOНАЛ ТАPКИБИЙ ТУЗИЛМАСИ ВА УНИ ТАКOМИЛЛАШТИPИШ ЙЎНАЛИШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
74
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
институционал тузилма / трансформация / экзоген ва эндоген омиллар / иннoвациoн кластеpлаp / технологик ривожланиш / рақамли иқтисодиёт / инновацион тизим / модернизация / рей­ тинг / индекс / синергетик таъсир / давлат­xусусий шеpиклиги / институциональная структура / трансформация / экзогенные и эндогенные фак­ торы / инновационные кластеры / технологическое развитие / цифровая экономика / инновационная система / модернизация / рейтинг / индекс / синергетическое воздействие / государственно­частное пар­ тнерство.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Маматов Ахметжан Атажанович

Мақолада миллий иқтисодиётнинг институционал тузилмасининг моҳияти, унинг трансформа­ циясига таъсир этувчи экзоген ва эндоген омиллар тадқиқ этилди. Мақолада илм­фан, бизнес ва давлатнинг муваффақиятли ҳамкopлиги шакллаpидан биpи бўлган иннoвациoн кластеpлаp ҳамда давлат­xусусий шеpиклиги (ДXш) иқтисoдиётнинг институтциoнал тузилмасини такoмиллаштиpишнинг устувop йўналишлаpи сифатида илмий асосланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИНСТИТУЦИОНАЛЬНАЯ СТРУКТУРА НАЦИОНАЛЬНОЙ ЭКОНОМИКИ И НАПРАВЛЕНИЯ ЕЕ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ

В статье исследуется сущность институциональной структуры национальной экономики, экзо­ генные и эндогенные факторы, влияющие на ее трансформацию. В статье научно обоснована одна из форм успешного сотрудничества науки, бизнеса и государства ­ инновационные кластеры и государственно­частного партнерства (гчп) в качестве приоритетов совершенствования институ­ циональной структуры экономики.

Текст научной работы на тему «МИЛЛИЙ ИҚТИСOДИЁТНИНГ ИНСТИТУЦИOНАЛ ТАPКИБИЙ ТУЗИЛМАСИ ВА УНИ ТАКOМИЛЛАШТИPИШ ЙЎНАЛИШЛАРИ»

у

Маматов Ахметжан Атажанович,

и.ф.д., профессор, Тошкент молия институти

МИЛЛИЙ ИКТИСОДИЁТНИНГ ИНСТИТУЦИОНАЛ ТАРКИБИЙ ТУЗИЛМАСИ ВА УНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЙУНАЛИШЛАРИ

УДК: 33:005.591.6(575.1) DOI: 10.34920/EIF/VQL_2023_ISSUE_2_1

МАМАТОВ А.А. МИЛЛИЙ ИЦТИСОДИЁТНИНГ ИНСТИТУЦИОНАЛ ТАРКИБИЙ ТУЗИЛМАСИ ВА УНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЙУНАЛИШЛАРИ

Мак,олада миллий ик,тисодиётнинг институционал тузилмасининг мох,ияти, унинг трансформа-циясига таъсир этувчи экзоген ва эндоген омиллар тадкик этилди. Маколада илм-фан, бизнес ва давлатнинг муваффакиятли х,амкорлиги шаклларидан бири булган инновацион кластерлар х,амда давлат-хусусий шериклиги (ДХШ) ик,тисодиётнинг институтционал тузилмасини такомиллаштиришнинг устувор йуналишлари сифатида илмий асосланган.

Калит сузлар: институционал тузилма, трансформация, экзоген ва эндоген омиллар, инновацион кластерлар, технологик ривожланиш, рак,амли ик,тисодиёт, инновацион тизим, модернизация, рейтинг, индекс, синергетик таъсир, давлат-хусусий шериклиги.

МАМАТОВ А.А. ИНСТИТУЦИОНАЛЬНАЯ СТРУКТУРА НАЦИОНАЛЬНОЙ ЭКОНОМИКИ И НАПРАВЛЕНИЯ ЕЕ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ

В статье исследуется сущность институциональной структуры национальной экономики, экзогенные и эндогенные факторы, влияющие на ее трансформацию. В статье научно обоснована одна из форм успешного сотрудничества науки, бизнеса и государства - инновационные кластеры и государственно-частного партнерства (ГЧП) в качестве приоритетов совершенствования институциональной структуры экономики.

Ключевые слова: институциональная структура, трансформация, экзогенные и эндогенные факторы, инновационные кластеры, технологическое развитие, цифровая экономика, инновационная система, модернизация, рейтинг, индекс, синергетическое воздействие, государственно-частное партнерство.

MAMATOV А.А. INSTITUTIONAL STRUCTURE OF THE NATIONAL ECONOMY AND DIRECTIONS OF ITS IMPROVEMENT

In the article is discussed the essence of the ^^Шюпа! structure of the natbnal есопоту, exogenous and endogenous factors affecting its transformation. There is substantiated one of the forms of successful cooperation between science, business and the state - innovation clusters and public-private partnership (PPp) as pr^nties for perfects the institutbnal structure of the economy.

Key words: institutbnal structure, transforma^^ exogenous and endogenous factors, innovation clusters, technological devetapment, digital economy, innovation system, modernization, rating, index, synergetic impact, public-private partnership.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (162)

Кириш.

Мамлакатимизда 2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегиясида иктисодий баркарорликни таъминлаш ва ахоли фаровонлигини оширишга катта таъсир курсатадиган янги технологик уклад талабларига мос келувчи иктисодиётнинг институционал таркибий тузил-масини трансформациялаш, сунъий интеллект ёрдамида ресурсларни окилона таксимлаш ва трансакцион харажатларни пасайтиришга алохида эътибор каратилмокда. "Маъмурий ислохотларнинг иккинчи боскичи сифатида кел-гуси йилда худудлардаги бошкарув тизими хам ислох килинади. Барча маъмурий ислохотлар доирасидаги янги ташаббуслар Конституция-мизда албатта белгилаб куйилиши лозим [1]. Миллий иктисодиётда янги технологик уклад-нинг такрор ишлаб чикаришни институционал таркибий тузилмасини шакллантириш, юкори технологияли ишлаб чикаришни ривожлантириш, билимларнинг жадал равишда инновацион махсулотга айланишини pаFбатлантиpиш, мав-жуд ресурсларни кайта таксимлашга имкон берувчи ваколатли молиялаштириш механизмини яратиш зарурати вужудга келмокда. Бунинг учун ракамли иктисодиёт инфратузилмаси булган технопарк, тадкикот ва мухандислик марказлари асосида инновацион кластерларини ривожлантириш буйича илмий изланишларни янада чукурлаштириш мак,садга мувофик. Бу эса миллий иктисодиётнинг институционал таркибий тузилмасини такомиллаштиришга баFишланган мазкур тадкикот мавзусининг долзарблигидан далолат беради.

Илмий муаммонинг куйилиши.

Иктисодиётнинг институционал таркибий тузилмаси фаолиятининг узига хос хусусиятла-рини ва уни трансформация килиш механизм-лари таъсирини тадкик этган хорижлик олимлар каторида Т.Кун, К.Перес, М.С.Роко, В.С.Бейнбридж, Т.Жотсана, Э.Себастиан, Д.Белл, й.Шумпетер, С.Кларк, П.Арнолд, Г.Доси кабиларни келтириш мумкин.

Россиялик олимлардан Василевский Э., Иноземцев В.Л., Климович М.А., Красильников О.Ю., Кондратьев Н.Д., Буторина О.В., Кравец А.В., Коцюбинский В.А., Татаркин А.И., Романова О.А., Сухарев О.С. ва бошкалар ушбу мавзуга баFишланган илмий-тадкикот ишларини олиб борган.

Узбекистонлик иктисодчи олимлардан С.С.Гулямов, А.В.Вахабов, А.В.Вахабов, А.Улмасов, С.В.Чепель, Х.П.Абулкосимов, Т.С.Расулов, Т.Т.Жураев, А.А.Маматов, Д.Х.Хасанова, Н.Г.Муминов ва бошкаларнинг илмий изланиш-ларида иктисодиётнинг институционал таркибий тузилмасини такомиллаштиришнинг назарий жихатлари, саноат инк,илоби натижасида шаклла-наётган янги технологик укладнинг такрор ишлаб чикариш таркибий тузилмасини шакллантириш масалалари буйича атрофлича тадк,ик,отлар олиб борилган.

Д.Норт ва Л.Девисларнинг фикрига кура, институционал мухит - бу асосий сиёсий, ижтимоий ва хукукий коидалар мажмуи булиб улар ишлаб чикариш, айрбошлаш ва таксимот учун базис яратади [2]. Дж.Р. Коммонс институт-ларни тарихий ривожланишидаги ижтимоий-иктисодий жараёнларни куллаб-кувватлаб унга кура «эволюцион» тушунчаси «институционал» тушунчаси билан мазмун ва маъноси бир хил булади деб таъкидлайди [3].

Рус олими О.С.Сухаревнинг фикрига кура, «мавжуд технологик асос, минтакавий эхтиёжлар, мавжуд ресурслар ва эришилган мехнат унумдорлиги даражасига мувофик такрор ишлаб чикариш, таркатиш ва алмашиш механизмлари таъсири остида юзага келадиган узаро бoFлик нисбатлардаги узгаришларнинг мураккаб тизими" [4]. О.Ю.Красильников нуктаи назаридан, «таркибий узгариш-макроиктисодий тизим-нинг таккосланадиган элементлари уртасидаги муносабатларнинг сифат жихатидан узгариши, уларнинг микдорий хусусиятларининг нисбати нотекис динамикаси" [5] деб бахо беради.

Узбекистонлик иктисодчи олимлардан профессор Маматов А.А., Жураев Т.Т. "Индустриал жами-ятдан постиндустриал жамиятга утиш, жамият хаётида туб узгаришлар билан ботлик булиб, унда инновацияларни кенг яратиш ва жорий этишга асосланган янги иктисодий тизим моделига утиш билан амалга ошмокда. Табиийки, ушбу даврда кластер моделида чукур узгаришлар юз беради" [6]. Б.Маъмуровнинг фикрича, "Ракамли иктисодиёт - иктисодиётнинг таркибий кисмлари сифатида сунъий акл(онг)дан фойдаланиш, иш жараёнларини роботлаштириш, ишлаб чикариш жараёнида турмуш мехнат харажатларини камайтириш, махсус компьютер дастурлари ёрдамида иктисодий тизимларни моделлаштириш

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (161)

ва дастурий кобилиятини оширишдир" [7] деб хулоса киладилар.

Бирок янги саноат инкилобини шак-лланиши шароитида юкори фан сиFимли ракамли иктисодиёт технологияларни мил-лий иктисодиётнинг институционал таркибий тузилмасига таъсирини оширишнинг назарий асосларини такомиллаштиришга каратилган илмий изланишларни олиб боришни такозо этилмокда. Ушбу жихатлар илмий макола мав-зусининг долзарблиги ва мухимлигини белгилаб беради хамда тадкикот мавзусини танлаш учун асос булди.

Тадцицот методологияси.

Маколада диалектик, тизимли, интеграл ва синергетик ёндашувлар, иктисодий, мантикий, илмий абстракция, тахлил ва синтез, индукция ва дедукция, киёслаш, умумлаштириш, гурухлаш ва жадвал усулларидан фойдаланилади

Асосий тахлил ва натижалар.

Жахон саноатида технологияларнинг хаётий циклини кискаришида намоён буладиган илмий ва технологик ривожланишнинг глобал тенденциялари, илмий билимларни жамFаpиш суръати, юкори фан сиFимли технологияларнинг таркалиш тамойиллари хамда институционал мухитдаги узгаришлар хом-ашё экспорт моделига асосланган иктисодиётнинг институционал таркибий тузилмасини такомиллаштиришни долзарб килиб кун тартибига куймокда.

Иктисодий адабиётларда институционал мухит ва институционал тузилма тушунчалари купинча бир хил деб каралади. Ушбу категориялар уртасидаги муносабатлар О.Уилямсон томонидан уч даражали схема доирасида аникланди, унга кура институционал тузилма шахслар (биринчи даража), институционал битимлар (иккинчи даража) ва институционал мухит (учинчи даража) уртасидаги муносабатлардир [8] деб бахрлади.

Рус олимларининг фикрича, институционал мухитни факат мулкий хукуклар нуктаи назаридан куриб чикиш методологик жихатдан нoтуFpи булиб, у иктисодий фаолият шарт-шароитларини белгиловчи расмий ва норасмий институтлар мажмуасидир. В.Вольчик институционал тузилмани иктисодий хулк,-атвор матрицаларини яратадиган, хужалик фаолиятини мувофик,лаштиришнинг муайян тизими доирасида шаклланадиган хужалик юритувчи субъектлар учун чеклашларни белгилайдиган муайян

буюртма килинган институтлар мажмуи [9] деб белгилайди.

Технологик ривожланиш жараёнлари ва институционал мухитни трансформацияси узаро бoFлик булиб: илмий ва технологик ривожланишнинг юкори суръатлари, тегишли институционал шарт-шароитларни талаб килади. Шу билан бирга, янги технологик укладни шакллантириш воситаси вазифасини бажарувчи институционал тузилма айни пайтда унинг эле-менти хамдир. Е.Ясин томонидан таъкидланга-нидек «агар институционал тизим яхши йулга куйилган ва бозор муносабатларини (мулк хукуки, ракобат, контрактни химоя килиш) муваффакиятли куллаб-кувватласа, технологик модернизация хеч кандай тусикларсиз амалга ошади, интенсив инновациялар окими шаклла-нади, иктисодиёт жонланади [10].

Янги иктисодий муносабатлар тизимида институтционал тузилманинг трансформация жараёнини Узбекистонлик олимлар томонидан хам кенг тадкик этилган. Жумла-дан, Д.Тожибоеванинг фикрича, "Ракамли иктисодиёт факатгина инсоннинг интеллектуал салохияти туфайлигина эмас, балки институционал мухит яратилиши, бу мухитнинг бизнес ва истеъмолчилар амалиёти, иктисодий агентларнинг ахборот ва коммуникацион компонентлар билан таъминланишининг шакли, усулларини узгартиришига таъсир курсатиши хам мухим урин тутади [11]. Бу жихатдан ракамли иктисодиётга ёндашиш мухим ахамиятга эга булиб, унга берилган таърифларда акс этади. Мухими ракамли иктисодиёт янги институционал мухит яратилишига олиб келади. У ракобатбардошликни таъминлаш учун махсулот ишлаб чикариш сифа-тининг яхшиланиши ва нархининг оммабоп булиши, мувофик равишда инфратузилмани барпо этишга олиб келади.

Институционал тузилмани трансформацияси экзоген, эндоген омиллар ва комбинацион омиллари таъсирида содир булиши мумкин. Экзоген омиллар деганда ташки шароитдан келиб чикадиган омиллар: инкирозлар ва бошка иктисодий ходисалар, табиий ва иклимий ходисалар тушунилади. Эндоген омиллар институционал узгаришларнинг ички сабаблари: иктисодиётнинг циклик табиати, янги кашфиётлар, технологияларнинг пайдо булиши. Комбинацион тавсифдаги омиллар синергетик таъсир оркали

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (162)

институционал тузилмаларга таъсир этувчи ички ва ташки омиллар мажмуасидир.

Ракамли иктисодиётга утиш шароитида реал институтларнинг виртуал шаклга эга булиш тенденциясини кайд этиш мумкин. Институтларни амалга оширишнинг янги шакли-нинг кутилаётган ижобий самарасини бюрократик тартибларни соддалаштириш, вакт ва моддий харажатларни камайтиришда ифодалаш мумкин. Институционал иктисодиёт назарияси доирасида ахборот технологияларининг кенг таркалиши туфайли электрон институционализм йуналиши шаклланмокда. Ахборот-коммуникация технологияларини жорий этишнинг халкаро тенденцияси тахлили бугунги кунда ишлаб чикаришни бошкариш, ресурсларни иктисод килиш ва ишлаб чикариладиган махсулотларнинг сифат параметрларини катъий назорат килишга каратилган интеграциялашган аппарат-дастурий комплексларини жорий этиш истикболли йуналишлардан бири эканлигини курсатмокда.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 28 апрелдаги "Ракамли иктисодиёт ва электрон хукуматни кенг жорий этиш чора-тадбирлари туFpисида"ги ПК-4699-сон карорига кура, Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги ракамли иктисодиёт ва электрон хукумат сохаларида ягона ваколатли орган этиб бел-гиланиб, Вазирлик кошида "Электрон хукумат лойихаларини бошкариш маркази" хамда "Ракамли иктисодиёт тадкикотлари маркази" таш-кил килинди. 2020-2022 йилларда жами 268 та лойихаларни амалга ошириш режалаштирилган [12].

Институционал мухитни трансформация-лашнинг мухим элементи бу унинг таркибий тузилмасини такомиллаштириш булиб, унинг асосий вазифаси илмий билимларни бозорда аник махсулотга жадал узатиш механизми булиб, бу инновацион фаолият иштирокчилари уртасидаги бoFликликни оширади. Юкори технологияли махсулотлар учун бозорларни жадал ривожлантириш имконини берадиган илмий ва технологик куллаб-кувватлашнинг ривожланган инфратузилмасини ва мавжуд ресурсларни кайта таксимлашга имкон берувчи ваколатли молиялаштириш механизмини яратиш керак. Бундан ташкари, расмий ва норасмий институтларни ривожлантириш интеллектуал мулк, солик ва божхона хукуки, мулкий хукуклар,

коррупция ва маъмурий тусикларга карши кураш масалаларини аник тартибга солувчи конунчилик тизими доирасида амалга оширилиши мумкин.

Институционал тузилмани унинг даражалари, яъни расмий ва норасмий институтларни, шунинг-дек, институтлар эмас, балки уларнинг фаолиятини таъминлайдиган нормалар ва курсаткичларни батафсил куриб чикиш нуктаи назаридан тахлил килиш хам уринлидир. Юкорида таъкидлан-ганидек, расмий институтларга мулкий хукук, шартнома ижроси, хужалик юритувчи субъектлар уртасидаги узаро муносабатлар, тармокга киришдаги тусиклар, сиёсий институтлар, шунингдек, Конунчилик хужжатлари, уларда мустахкамланган коррупцияга карши харакатлар

- нормалар ва коидалар, норасмий институтлар

- ишонч, анъана ва урф-одатлар институтлари киради.

Ракамли иктисодиётга утиш шароитида Узбекистон иктисодиётининг институционал таркибий тузилмасини такомиллаштириш векторларини аниклаш учун трансформацияга таъсир этувчи шарт-шароит ва омилларнинг хозирги даражасини бахолаш зарур. Расмий институтларнинг ривожланиш даражасини акс эттирувчи купгина индексларда Узбекистоннинг курсаткичлари анча паст-лиги амалга оширилаётган ислохотларнинг конунчилик базасини шаклланмаганлигига бoFлик. Конунчилик доирасидаги бушликлар, бюрократия, мулкий хукукларни заиф химоя килиш, суд тизимининг номукаммаллиги, жид-дий коррупция компонентлари Узбекистон Республикасининг институционал мухитига хос булган трансформацион узгаришлар жараёнини мураккаблаштиради.

Жахон банки ва S&P Global Ratings агент-лиги рейтингида Узбекистон Республикаси 2022 йилда Умумжахон инновация индекси буйича 82-уринни, БМТнинг Инсон тараккиёти индекси буйича 101-уринни, Коррупцияни идрок этиш индекси буйича 126-уринни, Иктисодий эркин-лик индекси буйича 117-уринни, Фаровонлик индекси индекси буйича 100-уринни ва Глобал-лашув индекси буйича 141-уринни эгалламокда.

Узбекистон иктисодиётининг хозирги таркибий тузилиши икки омилни натижасида зарурий узгаришларнинг мохиятини белгилайди: янги юкори технологияли тармокларни яратиш ва янги технологиялар асосида анъанавий тармокларни модернизация килиш, сифат узгаришлари билан

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (161)

1-жадвал. Узбекистан Республикасининг 2022 йилги халкаро рейтингларда тутган урни [13]

( 6 ИКТИСОДИЁТ НАЗАРИЯСИ ВА МАКРОИКТИСОДИЁТ / \

V ЭКОНОМИЧЕСКАЯ ТЕОРИЯ И МАКРОЭКОНОМИКА

№ Курсаткичлар Узбекистон жахон рейтингларида

1. Жахон хайрия индекси 70

2. Глобаллашув индекси 141

3. БМТнинг Инсон тараккиёти индекси 101

4. Иктисодий эркинлик индекси 117

5. Демократия индекси 149

6. Коррупцияни идрок этиш индекси 126

7. Баркарор ривожланиш максадлари 77

8. Умумжахон инновация индекси 82

9. Фаровонлик индекси 100

10. Иктисодий эркинлик индекси 117

бирга илмий, технологик, иктисодий, ижтимоий ва институционал сохаларда ислохотларни амалга ошириш. Шу уринда таъкидлаш лозимки, давлат саноат сиёсатининг асосий вазифаси сифатида самарали институционал тузилмани шакллантиришдир.

Ракамли иктисодиётга утиш шароитида бозор иктисодиёти коидаларида, бизнес юритиш коидаларида, анъанавий иктисодий коидалар ва конуниятларнинг намоён булишида жиддий узгаришлар руй бермокда. Инновация тизими фан, техника, иктисодиёт, тадбиркорлик ва менежмент тамойилларини маълум бир нуктада бирлаштирувчи тизим булиб, бунинг натижасида илмий Foялаp хамда лойихаларнинг инновацион махсулотга айланиш даври тезлашади.

Инновацион тизим, тизимнинг марказий эле-менти сифатида инновацион корхоналарни, хамда инновацион корхона фаолият курсатишининг асосий боскичларини акс эттирувчи ва инфратузилмага мансуб булган элементлар гурухини, шу билан бир каторда яна фаолият юритишнинг у ёки бу боскичларини маълум даражада енгилллаштирувчи ва давлат, илм-фан ва бизнеснинг кооперациясига имкон берувчи ташкилотларни хам уз ичига олади.

Узбекистон Республикасида иктисодиётни институтционал такомиллаштиришнинг устувор йуналишларидан бири бу илм-фан, бизнес ва дав-латнинг муваффакиятли хамкорлиги шаклларидан бири булган инновацион кластерларни

яратишдир. Бундай восита турли сохаларда ижтимоий ахамиятга эга илмий лойихаларни амалга ошириш учун илм-фан, давлат ва бизнеснинг ташкилий уюшмасини тузишни уз ичига олади. Инновацион кластерларнинг муваффакиятли ривожланиши учун тегишли меъёрий-хукукий хужжатларни кабул килиш ва умуман инновацион фаолиятни, шунинг-дек туFpидан-туFpи давлат-хусусий шериклик билан бoFлик масалаларни тартибга солувчи конунчиликнинг тулик тизимини шакллантириш зарур.

Шуни хам таъкидлаш керакки, инновацион сохада давлат, бизнес ва илм-фан уртасидаги муносабатлар шериклик, тенг хукукли булиши, умумий максадларга эга булиши, уч томоннинг биргаликдаги саъй-харакатлари билан молиялаштирилиши керак хамда, олинадиган хавф ва натижалар тенг таксимланиши керак. Юкоридагилардан келиб чикиб шуни таъкидлаш уринлики, инновацион кластерлар Узбекистоннинг кейинги ривожланишида мухим омил хисобланади. Чунки бу услуб тадкикотни молиялаштириш хисобига катта даромад олинишини таъминлайди ва натижаларни тижоратлаштириш масалаларини муваффакиятли хал килишга катта имконият яратади.

Инновацион кластер модели иктисодиётни институтционал такомиллаштиришда маълум сифат курсаткичлари билан хам ажралиб туради. Буларга, биринчидан, кластер аъзоларининг

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (162)

узаро таъсири даражаси билан тавсифлан-ган кластер бoFланиши, шунингдек уларнинг зарур ресурслардан фойдаланиш имкониятлари киради. Иккинчидан, инновацион кластер моделининг узига хос хусусияти бу синергетик самарадир. Бу элементларнинг инновацион имкониятлар йиFиндиси билан аникланадиган ва кластер элементларининг узаро синергетик таъсирига микдорий бахо берадиган ажралмас хусусиятдир. Шунингдек, инновацион кластер моделининг асосини унинг ядроси хисобланмиш уюшмалар (корхоналар) ва усиш захиралари таш-кил этади. Мазкур корхоналар кластер фаолияти натижаларига асосий хисса кушади. Усиш захиралари эса зарурат тугилганда кластернинг инновацион жараёнларини ташкил этишдаги камчиликларни бартараф эта олади ва бутун инновацион тизимнинг такомиллашуви ва стратегик ривожланиши буйича чораларни бел-гилайди.

Инновацион кластерлар фаолиятининг якуний натижаси бутунлай янги технологияли тармоклар ва махсулотлардир. Инновацион кластернинг ядроси хисобланадиган йирик илмий-тадкикот бирлашмалари атрофида кластер ядроси томонидан яратилган янги технологиялардан фойдаланган холда, ускуналар ва материалларни ишлаб чикарувчи ва етказиб берувчи корхоналар жойлаштирилади. Шундай килиб, бутун жараён - инновацион Foялаp яратиш, уларни саноатга татбик этиш, тайёр махсулот ишлаб чикариш ва уни истеъмолчига етказиб бериш кластерда амалга оширилади.

Узбекистонда миллий иктисодиётни институтционал такомиллаштиришнинг устувор йуналишларидан бири бу давлат сектори томонидан ишлаб чикариладиган ва такдим килинадиган хизматларни хусусий секторга такдим килиниши муддатини кискартириш (баъзан 30 йилгача), тавакалчиликларни хусусий инвесторга утказишни чеклаш, давлат ва махаллий тузилмалар билан хукукий шахсларнинг куп киррали узок муддатли шартнома шаклларини амалга ошириш шакли булган давлат-хусусий шериклигини тараккий этиш (ДХШ) булиб хисобланади.

Узбекистон Республикасида ДХШ нисба-тан янги соха булишига карамасдан, киска муддатларда узига хос миллий тизим ва ягона сиёсат йулга куйилишига эришилди. Узбекистон Республикасининг "Давлат-хусусий шериклик

туFpисида"ги Конуни [14]. кабул килиниши ва Давлат-хусусий шерикликни ривожлантириш Агентлигининг ташкил этилиши бунинг ёркин ифодасидир. Янги Узбекистон стратегиясига кура иктисодий тараккиётда узок муддатли стратегик режалаштириш ва давлат бюджети харажатларини прогнозлаштириш ДХШ иштирокчилари учун лойиха харажатларини туFpи режалаштиришга имкон яратмокда. Бу омил бошка инвестиция-вий фаолият турларининг мухим омили булгани каби ДХШ лойихаларини амалга оширишда, айтиш мумкинки, хал килувчи уринда туради. Чунки, инвесторлар учун маълумотлар туликлиги, ошкоралиги ва хакконийлиги бозорни чукур урганишга ва турли йукотишларнинг олдини олишга хизмат килади.

ДХШ механизмлари такомиллашиб бориши сохада ижтимоий ёки инфратузилмавий лойихаларни амалга ошириш билан бoFлик анъанавий йуналишлар билан инновацион лойихалар хам фаоллашиб боради. Хусусан, ДХШ тизими оркали инновацион инфратузилмани ривожлантириш, бизнес-инкубаторлари,

технопарклар ва технополислар барпо этиш янги йуналиш сифатида кулланилмокда.

Расмдан куринадики ДХШ узининг бир катор афзалликлари билан ижтимоий-иктисодий тараккиётни янада pаFбатлантиpган холда, иктисодиётда инвестициялар окимини кенгайтиради, буш турган ресурсларни фаоллаштиради, давлат ва хусусий секторлар уртасида узаро мувозанатлашган манфаатдорликни таъминлайди, ва энг асосийси, жамиятдаги катор ижтимоий ва инфратузилмавий муаммоларни бартараф этишга туртки булади. ДХШ тизими самараси уларок, хам давлат, хам бизнес, жамият хам бундан наф куради. Шу билан бирга, ушбу тизим бошка иктисодий жараёнлар сингари узига хос хусусиятлар, конуниятлар ва тавакалчиликларга эга булиб, унинг муваффакиятли амалга оширилиши чукур малака, профессионал тажриба, баркарор иктисодий салохият сингари бир нечта омиллардан самарали фойдаланишни талаб этади.

Хулоса ва таклифлар.

Бизнинг фикримизча, Узбекистон Республикасида миллий иктисодиётнинг институ-ционал тузилмасини такомиллаштиришнинг асосий йуналишларидан бири бу - давлат-хусусий шерикчилигини ривожлантиришдир. Бунинг

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (161)

1-расм. Давлат-хусусий шерикликнинг афзалликлари [15].

учун куйидагиларни амалга ошириш максадга мувофикдир:

• илмий тадкикотларни кенгайтириш ва ама-лиётда ДХШни ривожлантириш борасида алохида лойиха устида тадкикотларни олиб бориш;

• ДХШдаги илFop хорижий тажрибаларини чукур урганиш ва халк,аро амалиётда йул куйилган камчиликларни такрорламаслик чораларини курит;

• миллий иктисодиётда ДХШ инвестициявий лойихаларни амалга ошириш имкониятларини бахолаш;

• давлат ва хусусий бизнес уртасида ахборотлар алмашинувини таъминлаш;

• соха учун малакали кадрлар тайёрлаш тизимини йулга куйиш.

Бизнинг назаримизда ракамли иктисодиётга утиш шароитида институционал тузилмани такомиллаштиришнинг асосий йуналишларига куйидагиларни таклиф этиш мумкин:

- янада мослашувчан, адаптив ва инновацияларни кабул килувчи ташкилот шаклида;

- тузилма субъектлари уртасида горизонтал бoFланишлаpнинг устунлиги;

- янги институтларни мавжуд тузилмаларга жалб килиш тезлигини ошириш;

- транзаксион харажатларини камайтириш (мисол сифатида, блокчейн технологиями

келтириш мумкин, кодлаш мумкин булган хар кандай битимни хар кандай турини тасдиклаш имконини беради, бу уз навбатида транзакцион битим харажатларини сезиларли камайишига олиб келади);

- виртуал институтционал тузилмалар таркибида реал институционал тузилмаларни модификациялаш ёки виртуал майдонда мавжуд анъанавий муассасалар киёфасини шаклланти-риш.

Хулоса сифатида эътироф этиш мумкинки, институционал тузилмани трансформациям экзоген, эндоген омиллар ва комбинацион омиллари таъсирида содир булади. Ракамли иктисодиётга утиш шароитида реал институтларнинг виртуал шаклда намоён булиш тенденциясини кайд этиш мумкин. Узбекистан Республикасида иктисодиётни институтционал такомиллаштиришнинг устувор йуналишларидан бири бу илм-фан, бизнес ва давлатнинг муваффакиятли хамкорлиги шаклларидан бири булган инновацион кластерларни яратишдир. Бунда тавакалчиликларни хусусий инвесторга таъсирини камайтириш ва, давлат ва махаллий бошкарув тузилмалар билан хусусий шахсларнинг куп киррали узок муддатли шартнома шаклларини амалга ошириш шакли булган, давлат-хусусий шериклигини (ДХШ) ривожлантириш - хал килувчи ахамиятга эга.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (162)

f V ИКТИСОДИЁТ НАЗАРИЯСИ ВА МАКРОИКТИСОДИЁТ / ЭКОНОМИЧЕСКАЯ ТЕОРИЯ И МАКРОЭКОНОМИКА 9

Фойдаланилган адабиёт руйхати:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлис ва Узбекистон халкига Мурожаатномаси. - "Халк сузи" газетаси 2022 йил 21 декабрь.

2. Davis L., North D. Institutional Change and American Economic Growth. - Cambridge, 1971. - pp. 5-6.

3. Квашницкий, В. Истоки эволюционной экономики / В. Квашницкий // Истоки: из опыта изучения экономики как структуры и процесса / [редакционная коллегия: Я.И. Кузьминов и др.]. - 2-е изд. - Москва: Изд. дом ВШЭ, 2007. - С.95.

4. Сухарев О. С. Структурные проблемы экономики России: теоретическое обоснование и практические решения. -М.: Финансы и статистика, 2010. - С. 34.

5. Красильников О. Ю. Структурные сдвиги в экономике. -Саратов: Изд-во СГУ, 2001. -С. 24.

6. Маматов А.А., Жураев Т.Т. Кластерларни ташкил этиш ва уларнинг фаолиятини йулга куйишнинг хориж тажрибаси. "XXI аср: фан ва таълим масалалари" электрон журнали. №1, 2020. - Б.12.

7. Маъмуров Б.Х. Узбекистонда ракамли иктисодиётни ривожлантиришнинг концептуал асослари ва хориж тажрибаси. Иктисодиёт ва таълим журнали. 2020 йил № 4. - Б.44.

8. Уильямсон О.И. Экономические институты капитализма. Фирмы, рынки, «отношенче-ская» контрактация. - Спб.: Лениздат, CEVPress, 1996. - С. 688.

9. Вольчик В. В. Институциональная и эволюционная экономика. - Ростов н/Д: Изд-во ЮФУ, 2011. - С. 23.

10. Муминов А.Г. Мустакилликнинг дастлабки йилларида Узбекистонни ижтимоий-иктисодий ривожланиш стратегияси. Журнал: Значение цифровых технологий в изучении истории Узбекистана, 2022, №1, 290-295 бетлар

11. Ясин Е. Институциональные ограничения модернизации, или приживется ли демократия в России? // Вопросы экономики. -2011. - №11. - С. 5.

12. Тожибоева Д. Ракамли иктисодиёт институционал назариянинг янги йуналиши сифа-тида. "Иктисод ва молия" журнали 2021, №1. - Б. 95.

13. Муминов Н.Г., Хамраев О.Я. Концепция «нового государственного управления» и зарубежный опыт в сфере социального партнерства // Актуальные научные исследования в современном мире (Украина). №6 (38), часть 4. 2018. С. 119-123.

14. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 28 апрелдаги "Ракамли иктисодиёт ва электрон хукуматни кенг жорий этиш чора-тадбирлари тутрисида"ги ПК.-4699-сон карори.

15. http://ratings.gov.uz/.

16. "Давлат-хусусий шериклик тутрисида"ги Узбекистон Республикасининг Конуни. https:// lex.uz/docs/.

17. Муаллиф тадкикотлари асосида тузилган.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2023, 2 (161)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.