Научная статья на тему 'МИЛЛАТНИНГ ЎЗЛИКДАН БЕГОНАЛАШУВ ЖАРАЁНИ'

МИЛЛАТНИНГ ЎЗЛИКДАН БЕГОНАЛАШУВ ЖАРАЁНИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
2
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Глобаллашув / бегоналашув / “оммавий маънавият” / табақаланиш. / Globalization / alienation / "mass spirituality" / stratification.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Атамуратов, С.

Мазкур мақолада глобаллашув даврида миллатнинг ўзликдан бегоналашуви масаласи ёритилган. Глобаллашувнинг “оммавий маънавият” орқали миллатларнинг ўзлигидан бегоналашувига ўзининг таъсирини ўтказаётгани, иккинчи томондан тараққиёт йўлидан бораётган мамлакатларда жамиятда содир бўлаётган моддий ва миллий-маънавий табақаланишга ҳам ўзининг катта ҳиссасини қўшгани таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE PROCESS OF ALIENATION OF THE NATION FROM ITS OWN IDENTITY

This article examines the issue of national alienation from identity in the era of globalization. It analyzes how globalization has had an impact on the alienation of nations from their identity through ";mass spirituality", and on the other hand, how it has also contributed significantly to the material and national-spiritual stratification taking place in society in developing countries.

Текст научной работы на тему «МИЛЛАТНИНГ ЎЗЛИКДАН БЕГОНАЛАШУВ ЖАРАЁНИ»

МИЛЛАТНИНГ УЗЛИКДАН БЕГОНАЛАШУВ ЖАРАЁНИ d https://doi.org/10.5281/zenodo.14509886

С.Атамуратов

фалсафа фанлари доктори, ТКТИ "ижгимоий-сиёсий фанлар" кафедраси профессори

Аннотация: Мазкур мацолада глобаллашув даврида миллатнинг узликдан бегоналашуви масаласи ёритилган. Глобаллашувнинг "оммавий маънавият" орцали миллатларнинг узлигидан бегоналашувига узининг таъсирини утказаётгани, иккинчи томондан тарацциёт йулидан бораётган мамлакатларда жамиятда содир булаётган моддий ва миллий-маънавий табацаланишга уам узининг катта уиссасини цушгани таулил цилинган.

Калит сузлар: Глобаллашув, бегоналашув, "оммавий маънавият", табацаланиш.

XXI аср инсонияг тараккиётида янги боскич булиб, унинг онги, дунёкараши ва интеллектуал салохиятининг юксак даражада ривожланганлиги билан характерланмокда. Бугун инсоният узининг барча имкониятларини ишга солиб, фан, техника ва технологияни мисли курилмаган даражада ривожлантиришга муваффак булди. Айни, пайтда улар кайси мамлакатларда ривож топаётган булса, уларда яшаётган ахолининг аксарият купчилик кисми фаровон хаёт кечирмокда. Шунинг билан бирга инсониятнинг барча сохаларда эришаётган ютуклари, унинг олдида янги муаммоларни хам юзага келтирмокда.

Хайратланарли жихат шундаки, инсон бугун эришган ютуклар салмоги канча булган булса, унинг олдида юзага келаётган муаммолар салмоги улардан бир неча баробар катта булмокда. Айникса, бугун инсонларнинг моддий бойликка нисбатан иштахаси ошганидан ошиб бораётгани окибатида юзага келган глобал инкирозлар, уларнинг истикболи учун катта тахдид эканлигини англаб етишга ва уларни бирлашиб хал этиш ёки хеч булмаганда олдини олишга оммавий харакатлар шаклланмаётганлиги катта муаммо булиб колмокда.

Ана шу муаммолар занжирида инсоннинг инсонийлигини белгиларидан бири, унинг миллий узлигидан бегоналашув жараёнинг кечаётганлигидир. Миллат - бу инсоният учун улуг кадрият хисобланади. Агар ана шу кадрият бархам топадиган булса, инсон учун бошка кадриятларнинг хам ахамияти барбод булган булади. Чунки, миллатга мансубликни англаб етиш бу инсон

узига хос, тил, урф-одат, анъана ва кадриятлар умумийлиги асосида юзага келган этник ва ижтимоий уюшмадир. Бу уюшмма баъзи назариётчилар айтаётганларидек, одамлар томонидан "уйлаб чикилган" ёки "йук" булиб кетадиган омил эмас.

Чунки, уни инсоннинг узи шакллантирилган хамда унга узининг гурур, ифтихор ва ор-номусини сингдирган. Шу маънода хам миллат инсоннинг узи каби жуда мураккаб ва айни пайтда мукаддас кадриятдир. Унда инсоннинг хис, хаёжонлари, ута нозик туйгулари мужассамлашган. Улар катта куч ва кудрат манбаи булиб, миллатнинг ривожланишида мухим рол уйнайди. Шунинг билан бирга миллатни инсонлар хаётида йукотишга каратилган хар кандай харакатлар улар катта фожиаларни юзага келтириш омилига айланади. Шу маънода хам инсон бор экан миллатнинг баркарор булиши хам мукаррардир.

Бугун барча мустакил давлатларда давлат номи билан аталувчи яна хам аникроги уни шакллантирувчи титул миллат бор. Улар давлат суверенитетини асрашда асосий масъуллар хисобланади. Титул миллат узгаларга кушилиб кетадиган булса, давлат сувернитети хам барбод булади. Титул миллат нафакат барча миллатлар ва элатларни уз атрофига уюштириш, балки улар билан бир куч булиб мамлакатни тараккий эттириш, унинг суверенитетини мустахкамлашда етакчилик килади.

Худди шу маънода хам бу ёруг оламда инсон ва давлат мавжуд экан миллат хам мавжуд булади, у давлат каби доимо такомиллашувда давом этаверади. Агар миллат узлигидан бегоналашиб, узгаларга кушилиб кетадиган булсаям бунга миллатнинг узи сабабчи булиб колади. Унинг вакиллари хар доим уз миллатини асраш маъсулиятини уз зиммаларида эканлигини англамасдан ташкаридан кириб келадиган маънавий таъсирларга бепарво булсалар, уларни кандай булса, шундайлигича кабул килишга мойиллиги кучаядиган булса миллатнинг оламонга айланиши хам содир булади.

Агар ана шу жараён содир буладиган булса, бу бутун инсоният учун фожиа хисобланади. Инсонлар турли миллатларга мансублиги билан бир-бирларига интилиб яшайдилар. Агар инсонларда ана шу турли-туманлик булмас экан, уларда инсонларга хос булган хис хаяжон, гузалликни хис этиш миллий ва умуминсоний кадриятларни шакллантиришга булган интилиш хам бархам топади. Улар факат корни учун яшайдиган манкуртларга айланиб коладилар.

Афсуски, глобаллашувнинг авж олиши учунг таъсирида эришилаёттган юксак тараккиёт миллатлар маънавий хаётининг барча сохаларда узининг салбий таъсирини утказмокда. Албатта, глобаллашувнинг инсоният тараккиётига утказаётган ижобий таъсирларини хам инкор килиб булмайди.

Хусусан, дунёда ягона иктисодий маконнинг пайдо булиши, фан, техника ва техналогиянинг бутун дунёда оммавийлашуви, ундан купгина халкларнинг манфаат кураётганлиги бор гап. Аммо, унинг "оммавий маънавият"ни шаклланишига, "майда" миллатнинг юксак тараккий топган миллатларга боглаб куяётганлиги, миллий маънавиятларни иктисодий манфаатларга курбон килаётганлиги кабилар миллат ва бутун инсоният учун катта тахдид эканлигини хам таъкидлаш лозим. Юзага келган ана шу жараёнлар бугуннинг узидаёк миллатларнинг узлигидан бегоналашувида уз ифодасини топмокда.

Миллий узликдан бегоналашув - деганда миллатнинг шаклланиши давомида яратган узига хос урф-одат, анъана, кадриятлари, менталитети, онги хамда рухиятидан мустахкам урин эгаллаган маънавий бойликлардан узоклашиб колган хамда улардан бахра олиш салохиятидан махрум булган холати тушунилади. Бундай холатда миллат охир окибатда оламонга айланиб узга миллатларга кушилиб кетади. Миллатнинг Оламонга айланиши унинг учун фожиа хисобланади. Зеро, Оламон - миллий хис-туйгуларидан, рухиятидан, маънан гузаллик, турли-туманлик, инсонга улугворлик багишловчи ягона максадлар атрофида уюшиш иштиёкидан, миллий-маънавий жозиба, куч-кудрат ва илхом багишловчи олийжаноб туйгулардан севги, мухаббат, хамкорлик, узгаларнинг огир вазиятлардаги холатларидан хамкорлик, куллаб-кувватлаш, биродарликдан ва узлигидан махрум булган таркок хаёт кечиришга мойил булган инсонлардир. Миллатнинг бундай холатга келиб колишида жахон микёсида мамлакатларда кечаётган глобаллашув узининг таъсирини утказмокда.

Глобаллашув объектив жараён, у инсоният тараккиёти давомида шаклланган интелектуал салохиятининг хосиласи, шу маънода уни тухтаб, ёки унинг олдига тусик хам куйиб булмайди. Шунинг учун хам, унинг имкониятлардан фойдаланишдан бошка йул йук. Муаммо глобаллашув жараёнида эмас, балки, ундан фойдаланишда юзага келган имкониятлардаги тенгсизликдир. Хусусан, уни шакллантираётган юксак тараккий топган мамлакатлар бу жараёндан самарали фойдаланиб янада ривожланаётган булса, бундай имкониятларга эга булмаган мамлакатлар ва уларда яшайдилар миллатлар эса уларга уз "ихтиёрлари" билан богланиб колмокдалар.

Яна аникроги, глобаллашув жараёнида юксак тараккий топган мамлакатлардан оркада колаётган мамлакатларга узларининг фан, техника ва технология сохасидаги эришган ютукларини етказиб бермокдалар. Бу ютуклар билан бирга улар томонидан шакллантирилган "оммавий маънавият" хам шиддат билан кириб келмокда. Бу уз навбатида миллий маънавиятларнинг кашшоклашувига узининг таъсирини утказмокда. Бу масаланинг бир томони булса, иккинчидан тараккиёт йулидан бораётган мамлакатлар уз интеллектуал

солохиятини ривожлaнтириб эхдиёжгари y4yH 3apyp булган фaн, техникa Ba технологияни торжкий эттириш yрнигa, тaйёрини сотиб олишга мойил 6ули6 бормокдaлaр. Бу икктисодий тежaм 6улишини хдсобга олгaндa тугрилигини инкор килиб бyлмaйди. Аммо, бунинг окдбaтидa мaънaвиятни икктисодга курбон килиб, миллaтнинг охир о^ибо^о yзлигидaн бутунлой бегонaлaшиб кетишигa олиб келишини нaзaрдa тутмок керaк бyлaди. Боз устига торо^иёт йyлигa кириб борaётгaн мaмлaкaтлaрдa шaкллaнaётгaн бозор мyносaбaтлaри жшиятни мфо^т моддий жихдтдон, шунинг билaн биргa миллий-мaънaвий жихдтдж хдм тaбaк;aлaшyвини юзaгa келтирмокдa.

Шyндaй килиб, бир томондaн глобaллaшyв "оммовий мaънaвият"ни миллaтлaрнинг yзлигидaн бегонaлaшyвигa узининг тaъсирини yткaзaётгaн бyлсa, иккинчи томондaн тор^к^ёт йyлидaн борaётгaн мaмлaкaтлaрдa жaмиятдa содир бyлaётгaн моддий Ba миллий-мaънaвий тaбaкaлaнишгa хдм узининг кaттa хиссосини кушмокдо. Нaзaримиздa худди aнa шу иккинчи омил миллaтлaрнинг мустокил субъект сифaтидa биринчига кaрaгaндa хом ривожлaнишигa кучлирок тохдид солмокдa. Чунки, бозор мyносaбaтлaри шaроитидa моддий имкониятлaргa эгa бyлгaн, кулини yзaтгaн томонигa еткaзишгa кодир булган моддий жихотдон бaкyввaтлaшгaн "элитого" узининг кyндaлик хоёт кечириш, эхтиёжгарини кондиро олaдигaн yртa тобо^ Ba охолининг aсосий кисмини тaшкил кдлодиган yртaдaн пaст бyлгaн тaбaкaлaр шиддaт билон шaкллaнмокдa.

Жaмиятдa бyндaй тaбaкaлaрнинг бозор мyносaбaтлaри тaъсиридa шaкллaниши объектив конуният, уни тyхтaтиб бyлмaйди. Чунки инсонлaр уз кобилиятлори, тyрмyшгa, мехтатга мyносaбaтлaри, онги дунё^^^и, тaдбиркорлиги Ba бошкд жихотлори билaн бир бирлaридaн форк; кдлaгaнлaри боис yлaр мулкий мyносaбaтлaргa хом тyрли-тyмaн бyлишлaри тaбиий хол. Бозор эсa тaдбиркорлик кобилиятига эта бyлгaн, мехтат килишдо тиниб-тинчимойдиган инсонлaргa кенг имконият эшиклaрини очиб берсa, yлaрнинг aкси булган инсонлор учун бешоскдтдир. Aлбaттa, довлот уз фукдролорининг форовонлигини тоъминлош боросидо уз имкониятлорини ишга солган холдо фоолият олиб бороди. Аммо, бу бородо омолга ошириш зорур булган возифолор куломи нихоятдо котгадир. Хусусон, охолининг иш билон тоъминлош энг мухим вaзифaлaридaн биридир. Уни омолга оширишдо тодбиркорлор довлотга ёрдомчи булиши лозим. Угар уз ишлоб чикдришига миллотимиз вокиллорини иш билон тоъминлошга хиссо кушсолор моълум моънодо тобоколонишнинг кескинлошиб кетишини олдини олишга ёрдом берган булор эди.

Миллотнинг боркдрор ривожтанишидо унинг узлигидж бегонолошувининг олдини олиш омолий охомиятга эгадир. Афсуски, бу жороён уто мурокоблошиб

бормокдд. Бугун кaттa моддий, бойлик^ эгa бyлгaн '^^a", узининг эxтиёжлaрини кондириш имкониятлaригa эгa булган Уртa тaбaкa вa axолининг aсосий кисмини тaшкил килaётгaн yндaн таст булгзд тaбaкaдaр yртaсидa миллий узига xосликни aсрaшгa нисбaтaн тyрличa мyносaбaтлaр шaкллaнмокдa. Урни келгaндa шуни xaм aдоxидa тaъкидлaш лозимки, aнa шу узининг xaдол меxнaти, пешонa тери, бутун куч, кyввaти билaн rana мaблaFгa эгa бyлaётгaн элитaгa xaсaд билaн эмaс б&лки, xaвaс билaн кaрaш лозим. Aнa шундвй инсонлaр кaнчa куп бyлсa, миллaт бойиди вa мaмлaкaт ривождaнaди. Шунинг учун yлaргa эришишгa xaрaкaт килaдигaн инсонлaр xaр тaмонлaмa кУллaб кyввaтлaниши лозим.

Aммо, миллий-мaънaвият жиxaтдaн тaбaкaдaнишдa yлaрнинг aйримлaри етaкчилик килaётгaнлиги xaм бор гап. Узининг кaйсидир миллaтнинг вaкили экaнлигини эътироф этaдигaн, y билaн Fyрyрлaнaдигaн бир xaводaн нaфaс олaдигaн, унинг ютyкдaридaн фaxрлaнaдигaн, кaмчиликлaридaн кaЙFyрaдигaн булиш дaрaжaсигa эришгaн бyлсa, унинг кийинчилигини уз имконияти дaрaжaсидa ёрдaм кyрсaтaдигaн унинг мyстaкил миллaт сифaтидa ea^aM^ колишидa мaъсyл экaнлигини aнглaб этшиш зaрyрдир. Миллий yзликдaн бегонвлвшув эсa оxир ок^в^в миллaтнинг бaрбод бyлишигa олиб келaдигaн энг xaтaрли йул xисоблaнaди. Зеро, миллий узликни aсрaш орк&лигита, миллaт тaрaккий кдлвди, миллaтлaрaро мyносaбaтлaр бaркaрорликкa a^an кдлади, мaмлaкaтдa тинчлик, бaркaрорлик вa ривождaниш жaрaёнлaри кечади.

Бугун миллaтнинг миллий-мaънaвий жиxaтдaн тaбaкaдaниши жaрaёни кетaётгaнлигини эътироф этмaслик мумкин бyлмaй колмокдa. Бу жaрaёндa кaттa бойликкa эгa булган элшй (тaбaкaвий вa моддий бойлик мезони нукгаи нaзaрдaн)нинг бир кисми етжчилик кдлaётгaни вa унинг мушмога aйлaниб бормокдa. Бу жaрaёнлaр, yлaр томонидaн тyйлaр утквзиш, меxмон чвкириш, кундадик оилaвий aнъaнaдaрни утквзиш, кизни тyрмyшгa чикaриш, yFил yйлaнтириш вв шунта 6врчв тaдбирлaрдa уз иФодвсини топмокдв. Бундвй твд6ирлврни олди олинмвс этан тaбaкaдaниш кучвйи6 борaверaди.

Куриниб турибдики, миллий Узликдвн бегонaдaшyв Уз-Узидвн содир бyлaётгaни йук, б&лки бир томондвн, y глобaдлaшyвнинг "оммввий мвънввият"ни миддaтлaр онги, дyнёкaрaши вв турмушига сингдирaётгaни твъсиридв, 6Улсв, иккинчи томондвн эсв миллвтимиз вйрим ввкиллврининг муствкиллиги шврофвти илв ярвтилгвн имкониятлврдвн свмврвли фойдвлвни6 татта 6ойликкв эта булган xолдa унинг бир кисмини, миллий узимизга xосликни всрвшгв, xеч бyлмaгaндa xорижий мaмлaкaтлaр бугун Узлври эътироф этилaётгaн кaшшокдaшгaн урФ-одвт, aнъaнaдaрини мвъювий xaётимизгa, олиб

киришдан, айникса ёшлар уртасида оммалаштиришдан узларини тийиб турмаётганликлари окибатида содир булмокда.

Бугун тобора авж олаётган жараённинг олди олинмас экан, эртага кеч булиши мукаррардир. Бу салбий жараёнларнинг олдини олиш учун эса: а) миллий-маънавий меросимизни тарFибот ва ташвикот килишни "оммавий маънавият" таъсир утказиши хамда унга нисбатан эхтиёжни колдирмаслик даражасига кутариш; б) мамлакатимиз зиёлиларнинг "оммавий маънавият"нинг кириб келишининг олдини олишдаги фаоллигини кучайтириш. Уларнинг миллат такдири ва истикболи учун асосий маъсуллар эканлигидан келиб чиккан холда уларни бу жараёнга оммавий сафарбарлигига эриш; в) оила, таълим ва тарбия жараёнларида фарзандларимизда "оммавий маънавият" таъсиридан огохлик рухиятини кучайтириш. Улар чукур билим эгаллаш, хунар урганиш, фан техника ва технологияларни чукур эгаллаш билан бирга узимизникини яратиб дунёга олиб чикиш рухиятини шакллантиришга эътиборни кучайтириш; г) махаллаларнинг миллий узимизга хос булган илFор урф-одат, анъана ва кадриятларимизни ахоли уртасида оммалаштириш уларни асрашдаги ва махалладан бемаслахат "янги" урф-одат, анъаналарни, айникса ёшларимизнинг ахлоки ва рухиятига салбий таъсир утказадиган "оммавий маънавият"ни ташвикот килувчиларга нисбатан махалланинг оммавий маънавий тазйикини ташкил килишдаги маъсулиятини ошириш, глобаллашувнинг миллатимиз ривожланишига ижобий таъсир этувчи жараёнлардан, замонимизда юзага келаётган илмий янгиликлар, техника ва техналогия сохасида ютуклардан унумли фойдаланишда ёшларни куллаб-кувватлаш, аммо унинг таъсирида миллий маънавиятимизга кириб келаётган, миллий узлигимизни барбод килишга каратилган "оммавий маънавият"дан огох булишлари ва милий маънавиятимизни чукур эгаллашлари учун барча миллатдошларимизни сафарбар этишимиз каби ута мухим амалий тадбирларни хаётга тадбик килиш зарурдир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.