Научная статья на тему 'Методы оценки эффективности маркетинговой деятельности предприятий'

Методы оценки эффективности маркетинговой деятельности предприятий Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
223
44
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
экономическая эффективность маркетинговой деятельности / маркетинговые показатели / финансовые показатели. / cost-effectiveness of marketing activities / marketing indicators / financial indicators.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Гулсарахон Остонақулова, Жамшид Жалилов, Бекзод Мухсинов

В статье рассматриваются возможности выбора оптимального варианта эффективности маркетинговой деятельности и развития маркетинговой деятельности предприятия. Предлагается механизм комплексного экономического анализа маркетинговой деятельности с описанием задач и методов анализа на каждом этапе маркетинговой деятельности. Источники, процесс и результаты маркетинговой деятельности анализируются с целью выявления ресурсов и возможностей для повышения эффективности маркетинговой деятельности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Methods of evaluation of efficiency of marketing activities of enterprises

This article discusses the possibilities of choosing the best option for the effectiveness of marketing activities and the development of marketing activities of the enterprise. A mechanism for a comprehensive economic analysis of marketing activities with a description of the tasks and methods of analysis at each stage of marketing activities is proposed. The sources, process and results of marketing activities are analyzed in order to identify resources and opportunities to increase the effectiveness of marketing activities.

Текст научной работы на тему «Методы оценки эффективности маркетинговой деятельности предприятий»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Methods of evaluation of efficiency of marketing activities of enterprises

Gulsarahon OSTANAKULOVA1, Jamshid JALILOV2, Bekzod MUXSINOV3

Tashkent State University of Economics Bukhara State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received March 2021 Received in revised form 20 March 2021 Accepted 15 April 2021 Available online 20 May 2021

Keywords:

cost-effectiveness of marketing activities, marketing indicators, financial indicators.

This article discusses the possibilities of choosing the best option for the effectiveness of marketing activities and the development of marketing activities of the enterprise. A mechanism for a comprehensive economic analysis of marketing activities with a description of the tasks and methods of analysis at each stage of marketing activities is proposed. The sources, process and results of marketing activities are analyzed in order to identify resources and opportunities to increase the effectiveness of marketing activities.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Корхоналарнинг маркетинг фаолияти самарадорлигини бахдлаш усуллари

Калит сузлар:

маркетинг фаолиятини и;тисодий самарадорлиги, маркетинг курсаткичлари, молиявий курсаткичлар.

АННОТАЦИЯ

Ушбу ма;олада маркетинг фаолияти самарадорлиги ва корхонанинг маркетинг фаолияти ривожланиши учун энг яхши вариантни танлаш имкониятлари ёритилган. Маркетинг фаолиятининг х,ар бир бос;ичида вазифалар ва тах,лил ;илиш усуллари тавсифи билан маркетинг фаолиятини комплекс и;тисодий тах,лил ;илиш учун механизм таклиф ;илинган. Маркетинг фаолияти самарадорлигини ошириш учун захиралар ва имкониятларни ани;лаш ма;садида маркетинг фаолияти манбалари, жараёни ва натижалари тах,лил ;илинган.

1 DSc., Associate Professor, Tashkent State University of Economics. Tashkent, Uzbekistan.

2 PhD, Senior Lecturer, Tashkent State University of Economics, Tashkent, Uzbekistan.

3 Lecturer, Bukhara State University, Bukhara, Uzbekistan.

Методы оценки эффективности маркетинговой деятельности

АННОТАЦИЯ_

В статье рассматриваются возможности выбора оптимального варианта эффективности маркетинговой деятельности и развития маркетинговой деятельности предприятия. Предлагается механизм комплексного экономического анализа маркетинговой деятельности с описанием задач и методов анализа на каждом этапе маркетинговой деятельности. Источники, процесс и результаты маркетинговой деятельности анализируются с целью выявления ресурсов и возможностей для повышения эффективности маркетинговой деятельности.

КИРИШ

Маркетинг стратегиясининг замонавий концепцияси шундан иборатки, корхона фаолиятининг барча турлари истеьмолчилар талаби ва унинг келажакдаги узгаришлари ха;идаги билимларга асосланади. Бундан таш;ари, маркетингнинг ма;садларидан бири ишлаб чи;аришни ушбу эхтиёжларни ;ондиришга йуналтириш учун ;ондирилмаган мижозларнинг талабларини ани;лашдир. Маркетинг тизими товарларни ишлаб чи;аришни функционал равишда талабларга богли; холга келтиради ва товарларни истеьмолчи талаб ;иладиган ассортимент ва микдорда ишлаб чи;аришни талаб ;илади [1]. Шунинг учун маркетинг, бозорни урганишнинг белгиланган услублари туплами сифатида, бош;а нарсалар ;атори, уз саьй-харакатларини самарали савдо каналларини яратишга ва мураккаб реклама кампанияларини утказишга йуналтиради.

ТАДКЖОТ МЕТОДОЛОГИЯСИ

Х,ар ;андай тад;и;отда уни амалга оширишнинг дастлабки бос;ичи ма;садларни белгилашда ниборат. Муайян вазифалар тад;и;от усулларини тугританлашга имкон беради.

Шундай ;илиб маркетинг самарадорлигини бахолаш методологиясини ишлаб чи;иш учун маркетинг фаолияти муваффа;иятини назорат ;илиш тизимини ишлаб чи;иш зарур.

Маркетинг фаолияти муваффа;иятини товар бозори позициялари ва индивидуал фаолият даражасида бахолаш учун бош;арув тизимларини ишлаб чи;иш ;уйидаги натижаларни олишни уз ичига олади:

1. маьлумотга эхтиёж;

2. маьлумот туплаш ва;ти;

3. маьлумот туплаш частотаси;

4. ахборотни туплаш усули, формати, даражаси.

Маркетинг самарадорлигини бахолаш тизимлари компаниянинг маркетинг ва стратегик режаларида курсатилган савдо, фойда ва бош;а ма;садларнинг ма;сад даражаларига эришишини таьминлаш учун ишлаб чи;илган. Биргаликда ушбу режалар компаниянинг режалаштириш натижаларини акс эттиради, бу бозорлар,

предприятии

Ключевые слова:

экономическая

эффективность

маркетинговой

деятельности,

маркетинговые

показатели,

финансовые показатели.

мaxcyлoтлap вa мapкeтинг apaлaшмacи фaoлияти ypтacидa pecypcлapни кaндaй тaкcимлaш кepaклигини кypcaтaди. Уш6у peжaлap тapкибигa мapкeтинг бюджети киpaди вa oдaтдa кoмпaниянинг paкoбaтбapдoшлиги вa мoлиявий мaкcaдлapини Koндиpиш учун 3apyp деб xиcoблaнгaн xap биp тaшкилий бyлинмa - мapкeтинг булими ë^ бyлинмacи ичидa ëки тaшкapиcидa кутилган xapaкaтлap бaтaфcил бaëн килинaди. Mapкeтингнинг биpинчи вa acocий мaкcaди - бу кoмпaния ëки мaxcyлoт / 6O3OP мaxcyлoтигa эpишaдигaн caвдo дapaжacи [2].

Сaвдo мaьлyмoтлapи тoп-мapкeтoлoглapгa ^pa^ Бу кoмпaниянинг coxaлapи - ишлaб чикapиш, coтиб oлиш, мoлия вa xoкaзoлapнинг фyнкциoнaл мapкeтoлoглapигa кepaк [3]. Бу мaълyмoтлap мaxcyлoтни ишлaб чи;иш, нapxлapни бeлгилaш, кaнaллapни бoшкapиш, coтиш вa фaoлият мaxcyлoтни peклaмa

;илиш бyйичa мaълyмoтлap кeлтиpилaди.

TAХЛИЛ BA KУTИЛAЁTГAH HATИЖЛЛAР

Сaвдo тaxлили мaxcyлoтлapнинг якуний фoйдaлaнyвчилapи, coтyвчилapнинг coтyвчилapи, caвдo xyдyдлapи вa бyюpтмa xaжми кaби тoифaлapгa бyлинмaлap бyйичa умумий caвдo мaьлyмoтлapини aжpaтишни уз ичигa oлaди. Taxлилнинг мa;caди - кучли вa зaиф тoмoнлapни aни;лaш; мacaлaн, энг ю;opи вa энг naCT caвдo xaжми булган мaxcyлoтлap, дapoмaднинг кaттa к^мини тaшкил этaдигaн мижoзлap вa ишнинг энг юк^и вa энг пacт cифaтини бaжapaдигaн caвдo aгeнтлapи вa XУДУДлapи [4].

Шyбxacиз, умумий caвдo вa xapaжaтлap мaьлyмoтлapи кyпинчa xaкикaтни яшиpaди. Сaвдo тaxлили нaфaкaт мapкeтинг фaoлиятини бaxoлaш вa кyзaтишгa ëpдaм бepaди, бaлки мeнeжмeнтгa мaкcaдлap вa cтpaтeгиялapни яxшиpoк шaкллaнтиpишгa, шунингдек, ишлaб чикapишни peжaлaштиpиш, зaxиpaлapни бoшкapиш вa caлoxиятни peжaлaштиpиш кaби мapкeтингдaн тaшкapи фaoлиятни бoшкapишгa ëpдaм бepaди.

Koмпaния учун caвдo тaxлил тизимини ишлaб чикишдa мухим ;apop - бу тaxлил oбьeктлapини тaнлaшдиp [5]. Купгита кoмпaниялap мaьлyмoтлapни кyйидaги гypyxлapгa биpлaштиpaди:

S Гeoгpaфик xyдyдлap - вилoятлap, тyмaнлap вa caвдo xyдyдлapи;

S мaxcyлoт, такет xaжми вa нaви;

S caвдo вocитaчилapи - мacaлaн, чaкaнa caвдo тypи ëки xaжми бyйичa;

S caвдo ycyли - пoчтa, тeлeфoн, caвдo кaнaли, Интepнeт, тyгьpидaн-тyгьpи caвдo;

S бyюpтмa xaжми - 10 дoллapдaн кaм, 10-25 дoллap вa бoшкaлap.

Aкcapият фиpмaлap caвдo тaxлилини иepapxик ycyлдa aмaлгa oшиpaдилap; мacaлaн, мaьлyм биp минтaкaдaги мapкeтинг xyдyдлapининг тyмaнлapи бyйичa [б]. Бyндaн тaшкapи, yлap oдaтдa мaxcyлoт вa xapидopлapнинг тузилишини гeoгpaфик тyзилишлap билaн биpлaштиpaди: A минтaкacининг биp киcми булган caвдo мaйдoнчacидa жoйлaшгaн йиpик xapидopлap тoмoнидaн мaxcyлoтини coтиб oлиш, yлapнинг имкoниятлapини aниклaш учун бapчa caьй-xapaкaтлapни aмaлгa oшиpгaнлapигa тули; ишoнч xocил килaдилap [7].

X,yдyдлap бyйичa гатишни тaxлил килишнинг биpинчи бocкичи ^йга гeoгpaфик биpликни бoшкapиш учун ишлaтилишини xaл килишдиp. Oдaтдa бу кичик тyмaнлapдиp, чунки кичик тyмaнлap caвдo xyдyдлapи кaби йиpик блoклapгa биpлaштиpилиши мумкин, шунингдек, бу axoли, иш билaн бaндлик, дapoмaд вa

чакана савдо каби куплаб турдаги маьлумотлар мавжуд булган географик майдон. Тахлилчилар кичик туманлардаги ха;и;ий сотувларни (компания хисоб варагидан олинган) савдо потенциали ва утган йилги инфляцияни тугриланган савдо каби омилларни хисобга олган холда сотиш квотаси каби ;оидалар билан та;;ослашлари мумкин [8]. Шундан сунг, улар стандарт курсаткичларга этиб бормаган сохаларга алохида эьтибор беришлари мумкин.

Ва;т утиши билан, агар маркетинг фойда келтирмайдиган махсулотларни бундан мустасно ;илиш билан фаол ва доимий равишда шугулланмаса, компаниянинг махсулот портфели хаддан таш;ари кенг ва унчалик фойдали булмайди. Заиф махсулотларни йу; ;илиш ва кучли махсулотларга эьтибор ;аратиш ор;али компания уз даромадларини сезиларли даражада ошириши мумкин [9]. Цайси махсулотлардан воз кечиш тугрисида ;арор ;абул ;илишдан олдин, маркетинг бозор улуши узгариши, фойда маржаси, улчов тежамкорлиги даражаси ва махсулотнинг бош;а махсулот турларини тулдириш даражаси каби узгарувчиларни куриб чи;иши керак.

Махсулотни сотишни тахлил ;илиш, айни;са, буюртма хажми ва савдо худуди буйича тахлил билан биргаликда ишлатилганда фойдалидир. Ушбу тахлил ёрдамида маркетологлар купинча мухим имкониятларни ани;лай олишади ва улардан фойдаланиш учун узига хос тактикаларни ишлаб чи;ишади. Фирманинг тахлилидан минта;авий ишлаб чи;арувчи янги модификацияланган махсулотни чегирмали нархлардан фойдалангани самарали эканлигини куришимиз мумкин [10]. Ра;обатчининг махсулотини тахлил ;илиш унинг муайян иш шароитларида шубхали ишончлилигини ани;лайди. Сотувчилар ушбу маьлумотдан савдо муаммосини хал ;илишда фойдаланишлари мумкин.

Савдо хажми хамда бозор улуши омиллари. Истеьмол махсулотлари учун ушбу омиллар ра;обатчилар махсулотларига нисбатан истеьмолчилар учун мух,им булган бир ёки бир нечта махсулот хусусиятларини самарали та;симлаш, нисбий нарх, техник хизмат курсатиш ёки идрокнинг узгаришини ва дукон жавонларига жойлаштиришни уз ичига олади. Ушбу детерминантлар, уз навбатида, савдо ташрифлари сони ва частотаси, савдо операциялари, маьлум бир таьсир доираси ва таассуротлар частотаси билан реклама жойлаштириш самарадорлиги каби иккинчи даражали омилларнинг функциялари. Бозор улуши омилларини тахлил ;илиш маьлумотлар ва фирма фаолияти уртасидаги тахминий ало;аларни, масалан, савдо ташрифлари сони ва частотаси ва самарали та;симот ха;ида тушунча бериши керак. Бу, уз навбатида, фирманинг маркетинг муваффа;иятини ани;ро; тушунишга олиб келади.

Бозор тад;и;отлари одатда савдо хажмининг асосий омиллари даражасини ани;лаш учун талаб ;илинади. Сотиш хажмини белгиловчи омил шу каби махсулот учун асосий ра;обатчиларга нисбатан пастро; нархни ушлаб туришдир [11].

Савдо маьлумотлари, албатта, маркетинг муваффа;ияти ха;ида билиш керак булган ягона маьлумот эмас. Ялпи маржа ва фойда маржаси курсаткичларининг ;ийматларини кузатиб бориш, шунингдек маркетинг харажатларининг барча курсаткичлари самарадорлигини улчаш зарур. Маркетинг самарадорлигини улчаш тизимларини яратувчилари фойда ва харажат билан богли; мухим курсаткичларни кузатиб бориш учун мос курсаткичларни ишлаб чи;ишлари керак, шунда ва;тинчалик тузатишлар уз ва;тида амалга оширилиши мумкин. Маркетинг

;арорларни уз ва;тида ;абул ;илиш компаниянинг маркетинг фаолиятига катта таьсир курсатади.

Маркетинг бюджети маьлум ва;т давомида даромадлар ва харажатлар прогнозларидан ташкил топганлиги сабабли, улар фирманинг режалаштириш ва назорат ;илиш фаолиятининг мухим ;исмидир. Улар режалаштирилган ва ха;и;ий курсаткичларни доимий равишда бахолаш ва та;;ослаш учун асос яратади. Шу маьнода, маркетинг бюджетидан тушган даромадлар сотиш ва ха;и;ий харажатларни ташкил ;илади.

Маркетинг бюджети тахлили маркетологлардан компаниянинг уз ма;садларига эришиш учун орти;ча маблаг сарфламаслигига ишонч хосил ;илиш учун маркетинг харажатларини кузатишни талаб ;илади. Бундан таш;ари, маркетологлар ма;сад даражаларидан четга чи;ишларининг катталиги ва тузилишини бахолайдилар. Турли маркетинг менежерларининг узига хос курсаткичлари мавжуд. Реклама менежерлари ма;садли аудиторияга реклама сарфини, реклама воситаларига харидорлар сонини, босма оммавий ахборот воситаларининг укувчиларини, телевизион аудитория хажми ва таркибини ва истеьмолчиларнинг муносабатини узгартиришни кузатиб борадилар. Савдо менежерлари одатда хар бир сотувчига ташрифлар сонини, ташриф харажатларини, ташриф буюрган сотувлар ва янги сотиб олинган мижозлар сонини кузатиб борадилар. Маркетингнинг асосий харажатлари маркетинг тад;и;отлари, брендлаш, сотувчиларнинг иш ха;и, савдо харажатлари, оммавий ахборот воситалари рекламаси, охирги фойдаланувчилар ва воситачиларга ;аратилган савдо-соти;ни ривожлантириш фаолияти ва жамоатчилик билан ало;алар билан богьли; харажатлардир. Хдддан таш;ари орти;ча сарф-харажатлар буйича тузатувчи чораларни куришдан олдин менежерлар муаммони ани;лаш учун йигьилган маьлумотларни урганишлари керак. Масалан, агар сотувлар улуши буйича жами комиссия ма;саддан четга чи;са, тахлилчилар хар бир савдо майдони ва махсулот учун муаммоларни ;аерда эканлигини аницлаш учун текширишлари керак.

Маркетинг фаолияти самарадорлигини бахолаш тизимини ишлаб чи;ишда уз ва;тида белгиланиш асосий мезондир. Маркетологлар иш маьлумотларини (савдо-соти;, фойда ёки харажатлар булсин) мунтазам равишда кузатиб боришади. Чакана савдо фирмаларида сотиб олиш буйича менежерлар одатда махсулотнинг тоифаси ёки тоифасининг ишлашини хар хафта бахолайдилар. Замонавийлик айни;са мухим булган мода махсулотларининг айрим тоифалари учун, масалан, савдо-соти; буйича маьлумотларнинг ра;обатчилардан бир неча кун олдин ёки бир неча соат олдин булиши талаб ;илинадиган махсулотни сотиб олиш ну;таи назаридан мухим булиши мумкин. Дукон ходимларининг иш ха;и харажатлари чакана сотувчилар учун яна бир мухим курсаткич булиб, харидорларга хизмат курсатишга хам, рентабелликка хам таьсир ;илади.

Одатда хафтада бир марта улчанадиган дукон менежерлари, агар маьлум бир кун савдолари паст булса, ходимларни уйларига жунатишлари ёки купро; сотувчилар керак булганда кушимча ёрдам сурашлари мумкин. Саноат фирмаларидаги савдо кучлари фаолияти - савдо ташрифлари, сотиш, харажатлар ва бош;а курсаткичлар билан улчанади - одатда ойлик бахоланади, аммо баьзи фирмалар буни тезро; бажариши мумкин. Бозор улушининг узгариши, макрои;тисодий омиллар динамикаси ва стратегик назорат курсаткичлари ;асддан ва тезро; хабар ;илинади, чунки тезро; текшириб туриладиган бундай

узо; муддатли жих,атлар у ;адар ани; булмаслиги ёки нотугри ;арорларни келтириб чи;ариши мумкин.

ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР

Ю;оридаги фикрларни хулосалаб, корхонанинг маркетинг фаолияти самарадорлигини бахолаш буйича методологияни тузиш ушбу усуллардан фойдаланиладиган тад;и;от ма;садларини шакллантиришга ;аратилади. Бунинг учун маркетинг фаолиятида ма;садларини ани;лаш ва шу ма;садлардан огишмасдан вазифаларни белгилаб олиш лозим. Компания маркетинг фаолиятини самарали ташкил этиш уларни тизимли ривожлантириш компаниянинг и;тисодий бар;арорлигини таъминлайди ва маркетинг фаолиятидаги харажатларни оптималлаштиради.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Дихтль Е., Хершген Х. Практический маркетинг: Учеб. пособие / Пер. с нем. А.М. Макарова; Под ред. И.С. Минько. - М.: Высшая школа, 1995. - С. 89.

2. Воеводин Е.Н. Разработка систем оценки эффективности маркетинга. -Астана: Изд-во Центральноазиатского университета им. Л.Н. Гумилева, 2007. - С. 25.

3. Хруцкий В.Е., Корнеева И.В. Современный маркетинг: настольная книга по исследованию рынка: Учеб. пособие. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Финансы и статистика, 2002.

4. Jalilov J.G. (2017). Hedonic motivations among uzbek consumers. ISJ Theoretical & Applied Science, 7(51). - PP. 34-41.

5. Djasurovna S. (2020). Marketing asoslari. Архив научных исследований, 1(12). Извлеченоот https://journal.tsue.uz/index.php/archive/article/view/1492.

6. Djasurovna S. (2020). Strategik marketing Toshkent - Архив научных исследований, 1(13). извлечено от https://journal.tsue.uz/index.php/archive/article/vlew/1547.

7. Djasurovna, S. (2020). Тармо;лар ва сохалар маркетинга. Архив научных исследований, 1(21). извлечено от https://journal.tsue.uz/index.php/archive/artide/view/1396.

8. Ganijonovich J.J. (2016). Importance motivational methods on marketing management in the light industry enterprises. SAARJ Journal on Banking & Insurance Research, 5(2). - PP. 1-13.

9. Jalilov J. (2020). Корхоналарнинг маркетинг фаолиятида мотивация усулларини ;уллаш зарурати. Архив научных исследований, 33(1).

10. Jalilov J. (2020). Маркетингда истеъмолчига йуналтирилган мотивация назариялари. Архив научных исследований, 33(1).

11. Jalilov J.G. (2018). Use of Motivation Methods used to Motivate Media in Light Industry Enterprises. Economics and Innovative Technologies, 2018(5). - P. 25.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.