УДК 370+035.6
УСПИРИН УЦУВЧИЛАР ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШДА ТАРБИЯВИЙ ТАЪСИРНИНГ УРНИ ВА РОЛИ
Б.Б. Джалалов 1
Аннотация
Ушбу маколада успирин укувчилар ижтимоий фаоллигини оширишда тарбиявий таъсирнинг урни ва роли хакида фикр юритилган.
Калит сузлар: Шахс, усмирлик, успиринлик, фаоллик, ижтимоий фаоллик, уз-узини тарбиялаш, уз-узини бошкариш.
Шахс фаолият жараёнида, моддий ва социал мухитнинг узаро алокаси жараёнида шаклланиб боради. Фаоллик булмаган жойда шахснинг карор топиши ва ривожланиши хам булмайди. Бунда социал алокалар, жамият, гурух хамда турли жихатдаги жамоалар хаётига фаол киришиб кетиш шахсни шакллантиришнинг мухим омиллари сифатида майдонга чикади. Аник максадни кузлаган холда олдиндан режалаштирилган хамда ташкил этилган тарбия жараёни шахс ва социал мухитнинг узаро таъсир курсатувчи йуналишлари хисобланади.
Ёшларнинг униб, усиб камол топишида ижтимоий ва биологик омилларнинг таъсир кучи хамиша бир хил булавермайди. Чунки одамнинг хулкига, муносабатига ва алокаларига ёши, билими, хаётий тажрибаси, одатлари ва нихоят, вазият хам таъсир этади. Шахснинг фазилатларини тугри аниклаш ва бехато бахолаш учун уни турли муносабатлар доирасида, турли вазиятларда кузатиб куриш лозим. Шундагина шахснинг ижтимоий хулки, маънавий киёфаси, инсоний фазилатлари руёбга чикади. Шахсни ривожлантириш вазифасини тугри хал килиш учун унинг хулкига таъсир этувчи омилларни яхши билмок керак.
Шахс камолотида ижтимоий мухит хам мухимдир. Чунки ишлаб чикариш муносабатлари ва уларни тартибга солиб турадиган ижтимоий конун-коидалар кишига алохида таъсир килади. Ижтимоий алока, яъни инсонлараро узаро муносабат натижасида одам боласи хаётига ва мехнатга тайёрланади, керакли тажриба ва билимларни эгаллайди [1, 24].
Шахснинг шаклланиб бориш суръати, унга хос айрим хусусиятларнинг тула ва бутун холда баркарор шаклда пайдо булиб бориши талаба-укувчининг мехнатда, укишда, уйинда ва мулокот вактида канчалик гайрат курсатишига тугри пропорционалдир. Бу ерда шуни таъкидлаб утиш мухимки, фаолият нима сабабдан амалга оширилиши зарур эканлигини тушуниб олиш таъминлангандагина узининг ривожлантирилган ва тарбия берувчи функциясини бажара олади, яъни башарти тарбияланувчи онгида англаб етилган баркарор ва кучли ички бир эхтирос пайдо булганда амалга оширилаётган фаолият тарбияловчи кучга анланади. Талаба-укувчининг мотивлаштирилган сфераси, яъни унда мехнатга иштиёк уйготадиган мухит-бу унинг хаётий фаолиятининг натижасидир. Мана шу хаётий фаолият мухитида (таълим муассасасида, оилада) амалга ошириладиган тарбия жараёни мухим уринни эгаллайди. Шунинг учун педагог-устоз турли хил мехнат фаолиятини бажаришга унда ички эхтиёж яратиши керак булади. Педагог-устоз талаба-укувчи бажарадиган ишнинг мазмунини ва у ишни нима сабабдан бажарилаётганини хамда талаба-укувчи бу ишга кандай муносабатда булаётганлигини аник билиши максадга мувофикдир. Педагог-устознинг вазифаси талаба-укувчида ижтимоий ахамиятга эга мотивлар системасини шакллантириб боришдан иборатдир [2].
1Джалалов Бахромжон Бегмурзаевич - преподаватель, Ферганский государственный университет, Узбекистан.
Чунончи, масъулият хиссини тарбиялаш учун мана шундай масъулиятли иш билан боглик вазиятни вужудга келтириш зарур; вазминлик фазилатини шакллантирмок учун шундай ишлар ва шундай хаётий шароитлар зарурки, уларда мазкур фазилатлар бемалол шакллана оладиган булсин.
Тарбиянинг психологик муаммоларини урганишда шахсга хос булган хусусиятларни шакллантиришнинг психологик механизмлари тугрисидаги масала мухим хисобланади. Назарий ва экспериментал тадкикотларнинг курсатишича, хар кандай хусусият уз ривожланиш жараёнида баъзи боскичларни босиб утар экан. Бунда барча хусусиятлар учун умумий булган боскич хам мавжуддир. Бу боскич шахсни шакллантиришнинг умумий методологик принципини акс эттиради. Бу ерда ташки социал таъсирларнинг ички таъсирларга, субъектив холатларга айланиб бориши назарда тутилади. Бошкача айтганда, социал тажрибани узлаштириб бориш йули билан янги бир хусусият вужудга келтирилади. Бундан ташкари конкрет шахс хусусияти учун хос специфик боскичлар мавжуд булади. Мана шу боскичларнинг барчасини билиб олган педагог-устоз уз олдига куйган вазифа ва максадлардан келиб чиккан холда шахсга хос хусусиятларни шакллантириш ёки уларни кайта тарбиялаш билан боглик уз ишларини ташкил этади.
Уз-узини мувофиклаштириш ва уз-узини бошкариш шахснинг структура элементларидан биридир. Улар шахснинг хусусиятлари таркибига киритилади. Бирок, уларнинг турли хусусиятларида узини намоён килиш бир хил куринишда булмайди, баъзи холларда бу хусусиятлар факат энди белгиланаётган булса, бошка холларда бундан хусусиятлар ортик даражада купайиб кетган булади. Масалан, шахснинг йуналишини ифода этувчи хусусиятларда бундай структура элементлари иродавий хусусиятларга караганда анча камрок даражада намоён булади.
Уз-узини тарбиялаш ва такомиллаштириб бориш - бу уз-узини мувофиклаштириш хамда бошкаришни ривожлантиришнинг олий даражаси деб хисобланмоги керак. Уз-узини тарбиялаш муаммосини урганган психологлар мазкур феноменнинг табиатини курсатиб берганлар, дастур ишлаб чикиб, узини-узи тарбиялаш билан машгул булишга карор килган кишиларга иш усулларини таклиф килганлар.
Шахс хусусиятларини шакллантириш хамда уз-узини бошкариш системасини вужудга келтиришда интериоризациянинг узига хос хусусиятларини курсатиб бериш лозим. Бунда уз-узини тарбиялаш, узини-узи камолга етказиш тадбирлари интериоризациянинг юксак натижаси сифатида руёбга чикади.
Маълумки, мулокотга киришиш шахснинг вужудга келиши ва шаклланишида катта роль уйнайди. Мулокотга киришилганда шахс статуси вужудга келади хамда шахслараро муносабатларнинг ахволи намоён булади. Уз навбатида статус кишининг узига-узи бахо бера олишини шакллантирувчи манба хисобланади.
Тарбиявий тизимнинг самарадорлиги куйидаги мезонлар буйича аникланади: педагогларнинг замонавий тарбия технологияларини эгаллаганлиги, талабалар билан узаро мунсабатларда демократик тамойилларга таяниши, талабаларнинг уз-узини бошкаришни ривожлантириш, мунтазам равишда таълим муассасасида хар хил тадбирлар утказиб туриш (касбий танловлар, саломатлик куни, очик эшиклар кунлари, маънавий-маърифий тадбирлар, музейларга бориш, укув фанлари буйича мутахассислик кунларини утказиш ва бошкалар), оммавий тадбирларга тайёргарлик куриш ва уларни утказишга талабаларни кенг жалб этиш, уларга тарбиявий тадбирларнинг ахамиятини тушунтириш.
Таълим муассасаларида жорий этилган тарбиявий ишлар тизимининг асосий максади узида шахсан ва касбий сифатларни мужассам этган мутахассисни тарбиялаб вояга етказишдир. Бундай мутахассислар эркин фикрлаш, мустакил таълим олиш, уз-узини тарбиялаш, олган билимларини янги хаётий вазиятлар ва шарт-шароитларда куллаш, янги фаолият турларини узлаштириш кобилиятига эга булишади.
Турли тарбиявий усуллар оркали талабаларда ахлокий эътикод, дунёкараш, ижтимоий куникма ва малакалар шакллантирилади. Шунингдек, тарбия методлари шахснинг уз-узини камол топтиришини хам назарда тутади. Шу боис хозирги замон педагогикасида тарбия методлари талабаларнинг онгига, хис-туйгулари, иродаси ва хулк-атворига, фаолиятини ташкил этиш ва уз-узини камол топтиришга психологик-педагогик таъсир курсатиш усули сифатида каралади. У тарбиявий ишларнинг янги концепцияси асосини ташкил этади.
Х,озирги замон таълим муассасалари, укитувчи ва мураббийлари олдида эркин фукарони, юксак маънавиятли шахсни шакллантириш, бошкача айтганда, хукукларини яхши биладиган, уз кучи ва кобилиятига таянадиган, юз бераётган сиёсий, ижтимоий-иктисодий, маданий жараёнларга шахсий нуктаи назарини билдира оладиган, шу билан бирга, уз манфаатини мамлакат ва халк манфаати билан уйгунлаштириб, касб-хунар сирларини мукаммал эгаллаган мутахассисларни тарбиялаб вояга етказиш вазифаси турибди. Албатта, булажак мутахассислар шахсининг ривожланиши уларнинг ижтимоий-маданий мухит ва бошка кишилар билан максадли узаро таъсирига бевосита боглик. Бундай максадли узаро таъсирни педагог-устозлар ва булажак мутахассисларнинг узлари йулга куя оладилар.
Ёшларнинг жамиятда тутган урни, уларнинг мавкеи, улар эгаллайдиган билимларнинг хажми ва бир катор бошка факторлар ижтимоий шароитларга богликдир.
Илк успириннинг шахси ижтимоий хаётда, таълим муассасаси жамоасида, тенгкурлари билан муносабатларда эгаллаган мутлако янгича мавкеи таъсирида, укиш ва турмуш шароитидаги узгаришлар таъсирида таркиб топа бошлайди. Илк успиринлик даври, асосан, унда мустакил хаётнинг бошланиши билан (урта мактабни тамомлаб, лицей, коллежларга кириши) характерланади. Х,аётдаги бу узгаришлар илк успириннинг шахсига, уни узини англашига таъсир курсатади.
Усмирлардан фаркли уларок илк успиринлар катта хаётни тасаввур этмайдилар, балки унда иштирок этадилар.
Мазкур даврнинг яна бир хусусияти - мехнат билан таълим фаолиятининг бир хил ахамият касб этишидан иборатдир. Мавжуд шарт-шароитлар таъсири остида успириннинг аклий ва ахлокий жихатдан усишда узига хос узгаришлар, янги хислат ва фазилатлар намоён булади. Улар ижтимоий хаётдаги долзарб вазифаларни хал килишда фаол иштирок эта бошлайдилар.
Ижтимоий хаётда фаол катнашиш, таълим характерининг узгариши йигит ва кизларда илмий дунёкараш, баркарор эътикоднинг шаклланишига, юксак инсоний хис-туйгуларнинг вужудга келишига ижодий ёндошиши кучайишига олиб келади.
Х,аётда уз урнини топишга интилиш касб-хунар эгаллаш, ихтисосликни танлаш, истикбол режасини тузиш, келажакка жиддий муносабатда булишни келтириб чикаради. Бирок бу давр куч-гайрат, шижоат, кахрамонлик курсатишга уриниш, жамоат, жамият ва табиат ходисаларига романтик муносабатда булиш билан бошка ёш даврларидан кескин фарк килади.
Успиринлик даврида узи кузлаган максадларига эришишга асосланган мотивлар биринчи уринга кутарилади. Усмирлар узларининг уйинга булган муносабатлари ва уларнинг укишни урганишга ундовчи сабабларни яхши англайдилар. Успиринлик ёшида бошдан кечириладиган хис-туйгуларнинг бойлиги, хилма-хиллиги билан, хаётнинг турли томонларига эмоционал муносабатда булиши билан ажралиб туради. Ахлокий ва ижтимоий, сиёсий хисларнинг ривожланиши айникса характерлидир. Улар одатда муайян ахлокий талаблар билан узаро тугри муносабатда буладилар. Шунинг учун хам ушбу даврда шахснинг ижтимоий фаоллиги кучли намоён булади. Айникса, гурух шароитида улардаги ижтимоий фаоллик янада ортади. Чунки уларнинг фаоллигида ижтимоий мотивлар устунлик килади.
Фойдаланилган адабиётлар:
1.Р.Мавлонова, О.Тураева, К.Холи;бердиев "Педагогика" Тошкент; "У;итувчи". 2008. Б.,-24.
2.Каримова В.М. Ижтимоий психология. Дарслик. - Т.: "Fan va texnologiyalar" нашриёти, 2012.- 172 б.
3.http: // rc.nsu.ru/ - Педагогический журнал
Б.Б. Джалалов, 2016
UDC 370+035.6
PLACE AND ROLE OF TRAINING EFFECT IN INCREASING SOCIAL ACTIVENESS OF TEENAGER PUPILS
B.B. Djalalov
Abstract. This article is about the place and role of training effect in increasing social ac-tiveness of teenager pupils.
Keywords: person, adolescence, pre-adolescence, activeness, social activeness, self-behaviour, self-control.
УДК 370+035.6
МЕСТО И РОЛЬ ВОЗДЕ ЙСТВИЯ ВОСПИТАНИЯ В ПОВЫШЕНИИ ОБЩЕСТВЕННОЙ АКТИВНОСТИ УЧАЩИХСЯ
Б.Б. Джалалов
Аннотация. В данной статье о месте и роли воздействия обучения в повышении социальной активности учеников подростков.
Ключевые слова: личность, юность, предподростковый возраст, активность, общественная активность, самостоятельное поведение, самоконтроль.
© Б.Б. Джалалов, 2016