Э.И. КУСАЙЫНОВА, А.К. ТЕКМАНОВА, Э. ИЛЬЯС, А. ЖYНIСБАЙ, Н. ЖАКСЫБАЙ
С.Ж. Асфендиаров атындагы К,азац ¥лттыцмедициналыцуниверситетi
АУДИТОРИАЛЫЩ ЖИНАЗДАР ПАРАМЕТ1РЛЕР1 МЕН ДЕНЕ ПРОПОРЦИАЛАРЫН ФИЗИОЛОГИЯЛЫЩ-ГИГИЕНАЛЫК; Т¥РFЫДА НЕГ1ЗДЕУ
Тушн: Бiлiм алушылардын, денсаулыгын са;тау жэне жумыс кабшеттшпн арттыру мемлекет тарапында басты роль аткарады. Келесi багыттар бойынша кешендi зерттеу жумыстары журпзквд: студенттердщ эртYрлi топтагы бой ерекшелiктерi бойынша бойынын, узындыктарын елшеу, колданбалы антропометрия, жумыс калпына кейбiр агзанын, тура;тылыгын зерттеу, сырт;ы тыныс алу кызме™, сонымен катар арнайы курастырылган сауалнама бойынша субъективтi калыпты багалау. Гигиеналык; негiздеу мен калыпты саба; кестесшщ болмауы, жумыс орны мен оку жагдайын дурыс уйымдастырумау жумыс кабшет мен оку белсендiлiн темендетш студенттер арасында аурушацдылыктын, жогарлауына экелш согады.
ТYЙiндi сездер: студенттер, антропометрия, аудиториалы; жиhаздар параметрi
Э.И. КУСАЙЫНОВА, А.К. ТЕКМАНОВА, А. ИЛЬЯС, А. ЖУНИСБАЙ, Н. ЖАКСЫБАЙ
Казахский Национальный медицинский университет им.С.Д. Асфендиярова
ФИЗИОЛОГО-ГИГИЕНИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ ОПТИМАЛЬНОГО СООТНОШЕНИЯ ПРОПОРЦИИ ТЕЛА И ПАРАМЕТРОВ АУДИТОРНОЙ МЕБЕЛИ
Резюме: Сохранение здоровья, повышение работоспособности учащихся имеют большую актуальность и являются общегосударственной задачей. Проведено комплексное обследование в следующих направлениях: измерение роста для определения распространённости различных ростовых групп среди студентов; прикладная антропометрия, изучение некоторых систем организма устойчивости рабочей позы, функции внешнего дыхания, а так же субъективную оценку удобства позы с помощью специально разработанной анкеты. Отсутствие гигиенического обоснования и норму занятий, организации рабочего места и условиям обучения приводят к учебной перегрузка, снижению работоспособности и учебной активности и повышению заболеваемости студентов. Ключевые слова: студенты, антропометрия, пропорции тела параметры аудиторной мебели
УДК 613.954 (075.8)
С.М. ЗИКРИЯРОВА, А.К. ТЕКМАНОВА, Э.И. КУСАЙЫНОВА, С.Р. ДАУРОВА, А.А. САРЫБАЙ, У.А. САРЫБАЙ
С.ЖАсфендияров атындагы Цазак ¥лттыкмедицинаyrneepcumemi
МЕКТЕП ОКУШЫЛАРЫНЫН, БУЛШЫК; ЕТ ЖYЙЕСШЩ КЫЗМЕТ1НЕ САНДЫК; БАFА БЕРУ
Бул жумыста эр турлг жастагы мектеп окушыларыныц булшык ет кызметтщ жагдайыныц сапалык жэне сандык керсеткштер1 бойынша б1рщгай булшык ет тесттщ сынамасыныц кортындылары керсетлген. Tyurndi сездер: мектеп окушылары, булшык ет жуйеафукционалдык кор жэне ауыткулар,булшык еттщ езгерктерщаутаз факторлар.
6cin келе жат;ан балалар opraHraMi крршаган ортанын, эр TYpлi факторларынын, эсерше мшдетл турде кездесш отыратындыгы зандылы; болганымен, осы факторлардын, кепшшп, эарсе кешнп жылдары ecin даму процесше кеpi эсерш типзш, opганизмдi ;олайсыз езгерютерге экелетш «;ауштшк» факторлары pетiнде
;арастырылады.Балалар мен жасeспipiмдеp агзалары есу жэне даму процесшещ жетiлмегендiгiнен ;оршаган ортанын, эpтYpлi факторларынын, эсеpiне сезiмтал болып келедШлардын, денсаулы; жагдайыныц нашарлауы деш сау балалардын, санынын, азаю мен барлы; ауру TYpлеpi бойынша аурушандылы;тыц,соныц iшiнде ;ац;а-булшы; ет ЖYЙесiнiн, ауруларынын, артуына алып келiп отыр. (Потапов А.И. 2000., Онищенко Г.Г., 2001,2005 с соавт.Кучма В.Р. с соавт., 2008.) Кац;а-булшы; ет ЖYЙесiнiн, ауыт;уларыныц артуын шет ел мамандары да ;адагалап отыр,ДД¥ комитетшщ
шешiмi бойынша балалар арасында мониторинг ЖYpгiзiген (Balague F.,Troussier В., 1999; Richchiardelli L, Ban-field S, 2000; Kasperczyk Т., 2000). Балалардын, жеке даму кезен,шде,сонын, iшiнде алгаш;ы мектепке бару кезецдершде ;оршаган ортага деген сез1мталдык; артып дисгармонды даму кepiнедi (Р. Айзман, 1988; И. Г Блинова и др., 1994). Осыган байланысты балалар гигиенасы мен жас eспipiмдеp гигиенасынын, басты мэселесi болып, есш келе жат;ан агзанын, денсаулыгын арттыру мен ;оргау ;ажетт кepсеткiштеpдi зерттеу болып табылады. Мектеп о;ушысы оку Ypдiсi кезiнде уза; статикалы; ЖYKтеме сезiнедi,oл балалар мен жасeсmpiмдеpдiн, функционалды жэне физиологиялы; ЖYЙесiне колайсыз эсер етедь Fалымдаpдын, зеpттеуi бойынша (K.Provoznik и соавт.) мектеп о;ушыларынын жасына байланысты ™рек-;имыл аппаратынын, булшы; еттершщ ;ыс;аруы аны;талган жэне Х. Сейффаттын, аны;тауы бойынша мектеп жасындагы балаларда
оку -тэрбие Yрдiсi дурыс уйымдастырылмаган жагдайда булшык еттщ тырысуымен миоздын дамуы кершген.Автордын айтуы бойынша осы жастагы балалардын булшык етшщ езгер^тершщ дамуы ересек жасында KYPДелi ауруларга экелiп согуы MYмкiн.Мектеп окушыларынын булшык ет ЖYЙесiнiн дамуынын фукционалдык бузылыстарын ерте аньщтау, тiрек-кимыл аппараттары мен неврологиялык ауруларын уакытылы аныктап, алдын алуды ЖYргiзу улкен нэтиже бередi.Будан байкайтынымыз булшык ет ЖYЙесiнiн жагдайын динамикалык бакылау накты сандык критерилерi мен окушылардын оку -енбек ЖYЙесiн жаксарту барысында гигиеналык шараларды ЖYргiзумен iске асырылады.
Жумыстьщ мацсаты:зерттеу максаты- гигиеналык зерттеу максатында мектеп окушыларынын булшык ет ЖYЙеriнiн, функционалды жагдайына сандык бага беру эдiсiн табу.
Материалдар мен зерттеу эдктер^ Булшык ет ЖYЙесiне бага беру Yшiн жалпы бiлiм беретш № 34 жэне №35 мектептщ 5-7 сынып окушылары алынды.Ол Yшiн зерттеушiлер екi топка белiндi.1-шi топ(булшык ет жагдайы жиырылу бойынша аныкталады) жэне 2-шi топ- дененщ статикалык калпындагы жагдай (булшык ет жагдайы созылу денгешне карай аныкталады.) Тандалып алынган топ арасындагы булшык ет ЖYЙесiн тестiлеу темендегi сызба бойынша ЖYргiзiледi: 1) жауырыннын теменгi ушы устап турган булшык ет (алдыцгы тiс тэрiздi булшык ет). Окушынын жаFдайы-тiк тур; бага -жауырынды кимылдатпай турган кез, iшке тартылган-3 балл, жауырын кiшкене енмштеу- 2 балл, «канат тэрiздi» жауырын - 1 балл; 2)жамбас буынын жазатын еттер(улкен бексе етi). Окушынын жагдайы- iшiмен жерге жаткан, колы бас аймагында; кимылы -аягы толык жогары кетерiлген жэне жамбас буынынын шке-сыртка айналу козгалысы жаксы сакталган; бага - аяктын тесектен ауытку бурышы градуста.(эр аякка жеке ЖYргiзiледi); 3)мойын булшык етi (тес буFана-емiзiк тэрiздi булшык ет). Жагдайы - аркамен жату,колы бас аймагында, шынтак буынынын бурышы 90°; кимылы -басы темен енкейген; бага - шыдау уакыты(секундпен); 4) штщ алдыцгы еттерi (¡штщ тiк еттерi). Окушынын жагдайы - аркасымен жатканда,тiзе буынынын бурышы 60°, аяк басы тесекте колы ШYЙдеге койылган; кимылы - бастын баяау тае буынына бYгiлуi; бага - шынтак буынынын, кимылынсыз бYгу - 3 балл, шынтык буынынын бшекпен серпiмдi кимылы- 2 балл, орындалмаганы -1 балл; 5)аяк басы буынын бYгетiн еттер (камбала тэрiздi ет). Окушынын жагдайы - тж туру,кабыргага аркасымен CYЙенiп туруы; козгалысы - баяау отырып туруы екшенщ кетерiлуiне дейiн(арка толыгымен кабыргага тшп туруы кажет); бага -тiзе буын бурышы градуста ; 6) улкен кеуде булшык еть
Окушынын жагдайы- тесек шетiнде аркасымен жатыр; кимылы - созылган колын баяау TYсiредi; багасы -колы тесектен темен - Збалл, тесек денгейiнде - 2 балл, тесекке жетпейдi - 1 балл (эр колга жеке ЖYргiзiледi); 7) тiзе буынын бYгетiн булшык (жартылай сiнiрлi,екi басты жэне жаргак тэрiздi булшык ет) Окушынын жагдайы -аркасымен жатады,тiзе буыны бYгiлген, аяк басы тесекте; козгалысы- созылган аякты баяау жогары жай кетеру; бага - аяктын тесектен ауытку бурышы градуста (эр аякка жеке ЖYргiзiледi); 8)арканы тж устайтын булшык ет (арканы тж устайтын ет жэне сепз кез -ось тэрiздi булшык еттер^. Окушынын жагдайы - аякты созып тесекте отыру,колы бос; козгалысы - бiртiндеп жай жогары алга темен енкейу; бага - мандайдан тiзеге дейiнгi ара кашыкты (см-мен ); 9)арканы тiк устайтын жэне аяк басын бYгетiн етттер (сепзкез-ось тэрiздi, камбала тэрiздi,балтырдын терен бYгушi булшык еттерi). Окушынын жагдайы - тж тур; кимылы- кол саусагымен еденге бiртiндеп жай жогары алга темен енкейу; бага - еден мен саусак ара кашыктыгы (см-мен).Булшык ет ЖYЙесi жас ерекшелжтерше байланысты функционалды ауыткулары бойынша тест 11 мен 16 жас аралыгында 100 балага ЖYргiзiлдi. ЖYргiзiлген зерттеу жумыстары бойынша 1 -шi топтагыларда жасы ескен сайын булшык ет KYшi арткан (эсiресе боз балаларда) жэне 2^ топтагылардын булшык еттершде кыскару болган. Егер топтагыларда булшык еттiн динамикалык жагдайы колайлы, агзанын табиги есуi жэне дамуымен негiзделген болса, ал 2^ топтагыларда фукционалды ауыткулар ретiнде каралады, ягни, мектептегi колайсыз факторлармен байланысты болады(узак статикалык ЖYKтеме, ретсiз ^н тэртiбi мен козгалыстын шектелуi, окушылырдын эулеметтiк жагдайы, коршаган орта факторлары). Осынын бэрi окушылардын арасында булшык ет ЖYЙесiнде болатын езгерiстердiн алдын алу Yшiн жэне булшык ет ЖYЙесiн «сауыктыруды» дурыс ЖYргiзу Yшiн KYнделiктi бакылауды кажет етедi. Осы койылган максатка жету Yшiн булшык ет ЖYЙесiнiн функционалды жагдайын жеке багалау Yшiн булшык ет ЖYЙесiнiн кемегiмен алынган тестер мен сараптамалар кажет.
Зерттеу цортындылары мен талцылаулар: Осы
жумыс барысында булшык ет ЖYЙесiне ЖYргiзiлген ЖYЙелi TYPДегi тестердiн сараптамалыры мен сапалык жэне сандык керсеткiштерi жалпы эр TYрлi жастагы мектеп окушыларынын булшык ет ЖYЙесiнiн функционалды жалпылама сандык сипатын аныктау максатында ЖYргiзiлдi.Тестiн кемегiмен аныкталган сапалы керсеткiштердiн ауыткулары жогары балдык керсеткiштерге ие болды. Булшык ет тестiнiн сандык керсеткiштерi келесi ереже бойынша балмен керсетшедь Бiрiншi 4-диапазондагы керсеткiштердiн шекарасы аныкталады(1-кесте).
Кесте 1 - Диапазондагы керсеткiштердiн шекарасын аныктау
6згерiс диапазоны бсу керсетюштерш багалау(А) бсу керсеткштерш багалау (Б)
керсеткiштерi
М - 2<х<М - 6 1 4
М - 6<Х<М 2 3
М<х<М+б 3 2
М+б<х<М+2б 4 1
М жэне 6 - булшык ет тестшщ орташа керсеткiшi калыпты ауыткулары,кестеге сэйкес; х - зерттеу
жэне белгш бiр жас ерекшелтне байланысты кезiнде аныкталган керсеткiштер мэш.Зерттеу
гарсетюштершщ функциошлды мaн,ыздылыFынa бaйлaнысты, белгiленген диaпaзон жоFapFы бaлдык; кepсеткiшке ие болaды. Егер тестшенген булшы; еттщ жaFдaйы жa;сы гарсеткштерге ие болсa А тобындaFы бaлдaдын, сaнынa ие болaды жэне кеpiсiнше.АлдыFa енкейу ap;brnbi тестi бaFaлaу ушш тэжipибе ЖYpгiзiлдi.Аp;aныц ap^bi жaзылу булшы; еттеpi мен aя; бaсынын, бYгу булшы; еттеpi aлдыFa
;apaй ецкейуге кедеpгi жaсaйды дa еденге дешн сaусaFын тигiзе aлмaйды.Аны;тaлaтын кepсеткiш неFypлым жоFapы болсa,зеpттелетiн булшы; ет тобыныц функционaлды жaFдaйы соFypлым нaшap болaды.Kepсеткiштеpдiн, бaлды; бaFaлaнуы Б тобы бойыншa тeменгi кepсеткiштеp негiзiнде aлынaды. (^есте^, Диaгpaммa -1,2).
Kесте 2 - Тестшенетш булшы; еттщ сaнды; ^рсе^ш^и, оpтaшa( М) жэне стaндapты(6.) aуыт;улapы
Kepсеткiштеp Жaсы, жылы
11 12 13 14
Iшпен жaт;aн кезегi созылFaн aяк;тын, aуыт;у
бypышы(сигмaлы; aуыт;у)
оц 1B,3 2G,7 24.1 17,4
сол 1B,B 2G,4 23,9 17,4
Бaсты кeтеpiп усгап туру уa;ыты,сек 17,B 1B,3 1B,5 21,3
3,2 5,G 5,2 2,G
Tiзе буын бypышы,гpaд B7,6 93,B 95,B BG,B
13,3 17,1 15,9 15,4
Арк^мен жaт;aн кезегi созылFaн aя;тыц aуыт;у
бypышы(сигмaлы; aуыт;у)
оц 11,B 7,B б,2 1G,9
сол 11,7 B,4 б,7 1G,2
Ma^a^ мен тiзе apaR^h^^^i^ 7,4 б,4 б,5 7,7
G,B G,7 G,7 G,6
Еден мен сaусa; apaR^b^^^!^ 2,3 2,3 2,4 -
G.5 G,5 G,5 -
Ескерту: Бipiншi K^ap - М, екiншi K^ap - 6.
оц сол
Диaгpaммa 1 - !шпен жaт;aн кезегi созылFaн aяк;тын, aяк;тын, aуыт;у бypышы(гpaд)
Диаграмма 2 - Ар;амен жат;ан кезеп созылган ауыт;у бурышы(град)
Сонымен, ap6ip булшы; ет TecTiH багалау санды; балды; сипат;а ие болды. Булшы; ет жуйесшщ функционалды жагдайынын, на;ты аралы; сараптамасы, топтын, эр о;ушысы ушш санды; жалпылама багалау, булшы; ет тестшщ орташа балды; кeрсеткiшiмен аны;талады. Алынган кeрсеткiш мектеп о;ушысыныц булшы; ет ЖYЙесiнiн, жеке санды; керсетк^ болып табылады. Булшы; ет жагдайын жiктеу Yшiн, 3пен 4 бал аралыгындагы керсетюштщ eзгеруi ;алыпты функционалды; жагдай деп есептелiнедi,ал1-ден 2 аралыгында болса-;анагаттанарлы;сыз.
Цорытынды.бцделген санды; багалау 10-15 жас аралыгындагы мектеп о;ушыларыныц булшы; ет ЖYЙесiне жеке на;ты сипаттама беруге MYмкiндiк бередi.Осы усынылган булшы; ет ЖYЙесiнiн, санды; багалануы,мектеп оушыларынын, булшы; ет ЖYЙесiнiц жагдайынын, жеке дамуынын, динамикалы; ба;ылауына MYмкiндiк бередi жэне мектептегi ;олайсыз жагдайларды ескере отырып алдын-алу, санитарлы;- гигиеналы; шараларды уйымдастыруга MYмкiндiк бередь
СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
1 Абанин А.М. Научное обоснование укрепления здоровья школьников на основе формирования здорового образа жизни: автореф. дис. ... канд. мед. наук - Новгород, 2004. - 58 с.
2 Агаджанян, H.A. Проблемы адаптации и учение о здоровье. - М.: Баспа РУДН, 2006. - 239 с.
3 Н.П. Сетко Адаптационные резервы организма учащихся в условиях многофакторного воздействия образовательной среды. - Оренбург: ОрГМА, 2010.-268 с
4 Шитиков Т.А. Эффективность комплексной реабилитации у детей и подростков с нарушениями осанки и функциональной сколиотической деформацией // ЛФК и массаж. - 2005. - № 9. - С. 37-44.
5 Айвазова, З.Н. Комплексное социально-гигиеническое исследование состояния здоровья подростков в условиях крупного город: автореф. дис. ... м.г.к - М., 2007. - 48 с.
6 Benham-Deal, T. Preschool children\s accumulated and sustained physical activity // Persept. Mot.Skills. - 2005. - Vol. 100. - №2. - P. 443-450.
7 Н.Л. Черная Функциональные возможности организма школьника в раннем подростковом возрасте и факторы, их определяющие. - Алматы: 2008. - 376 с.
С.М.ЗИКРИЯРОВА, А.К.ТЕКМАНОВА, Э.И.КУСАЙЫНОВА, С.Р.ДАУРОВА, А.А,САРЫБАЙ, У.А.САРЫБАЙ
Казахский Национальный медицинский университет им. С.ДАсфендиярова
ГИГИЕНИЧЕСКАЯ ОЦЕНКА ФУНКЦИОНАЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ МЫШЕЧНОЙ СИСТЕМЫ У ШКОЛЬНИКОВ В
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ
Резюме: В настоящей работе проведены унифицированные анализы результатов мышечных тестов, имеющих как качественное, так и количественное выражение, с целью определения обобщенной количественной характеристики функционального состояния мышечной системы у школьников разного возраста
Ключевые слова: школьники, мышечная система, функциональные резервы и отклонения, изменения мышц, неблагоприятные факторы
S.M. ZIKRIYAROVA, A.K. TEKMANOVA, E.I. KUSAYINOVA, S.R. DAUROVA, A.A. SARYBAI, U.A. SARYBAY
Asfendiyarov Kazakh National Medical University
HYGIENIC EVALUATION OF THE FUNCTIONAL STATE OF THE MUSCULAR SYSTEM IN SCHOOLBOYS IN
THE GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Resume: In the present work, unified analyzes of the results of muscle tests, having both qualitative and quantitative expression, have been conducted to determine the generalized quantitative characteristics of the functional state of the muscular system in schoolchildren of different ages
Keywords: schoolchildren, muscular system, functional reserves and deviations, muscle changes, unfavorable factors
УДК 614.81/.87:312.26
С.М. ЗИКРИЯРОВА, Д.М. СЫЗДЫКОВ, Э.И. КУСАЙЫНОВА, И.А. СНЫТИН
Казахский Национальный медицинский университет им. С.Д. Асфендиярова, курс основы безопасности жизнедеятельности
ПРИЧИНЫ СМЕРТНОСТИ НАСЕЛЕНИЯ ОТ ТЕХНОГЕННЫХ ЧРЕЗВЫЧАЙНЫХ СИТУАЦИЙ
В РЕСПУБЛИКЕ КАЗАХСТАН
Оценка техногенных факторов риска смертности населения показала, что за период исследования 2010-2015 гг. уровень смертности в очагах чрезвычайных ситуаций (ЧС) снизился в пределах от 1,4 до 3,6 раза. Однако, в ряде случаев высокий удельный вес смертности (гибель людей) обусловлен следующими факторами риска: от 35,6% до 50,6% случаев гибели людей на пожарах связано с несоблюдением правил пожарной безопасности и курением в нетрезвом состоянии; от 25,7% (2007 г.) до 56,6% (2012 г.) с нарушением правил техники безопасности на производстве; от 35,5% (2007 г.) до 48,5% (2015 г.) с несоблюдением личных мер безопасности на дорогах и в транспорте.
Ключевые слова: техногенные ЧС, смертность населения, факторы риска.
Установлено, что в РК наибольший удельный вес ЧС занимают техногенные, которые достигали от 73,8% до 85,8% от общего числа всех ЧС. В литературе указывается, что основными факторами риска для здоровья населения в условиях ЧС являются: внезапные аварии, производственные и бытовые пожары; нарушения правил хранения и перевозки горючих и взрывоопасных веществ [1, 2]. Рост техногенных ЧС в основном обусловлен износом промышленного оборудования, и по оценке экспертов на некоторых производствах он может достигать 70%. Кроме этого, важную роль в развитии ЧС играет человеческий фактор: ошибки операторов, утомляемость, алкогольное опьянение [1]. Однако, за последние годы недостаточно проведены исследования по выявлению факторов риска и причин смертности пострадавшего населения в очагах ЧС, что является актуальной проблемой по
предупреждению и ликвидации последствий техногенных ЧС в РК.
Цель исследования: изучить факторы риска и причины смертности среди пострадавшего населения за период 2010-2015 гг. от техногенных ЧС в РК. Материалы и методы: основными материалами исследований были отчетные данные Комитета по ЧС МВД РК «Анализ ЧС по РК» (официальный интернет-ресурс). Методами исследований являлись: санитарно-гигиенический, эпидемиологический, ретроспективный (за 1998-2007 гг., 2010-2015 гг.). Обработка полученных научных материалов проводилась с использованием методов статистических исследований.
Анализ динамики распространения техногенных ЧС в РК показал, что за последние годы отмечено резкое снижение числа техногенных ЧС c 30 тыс. (1998 -2007 гг.) до 15 тыс. (2014-2015 гг.), рисунок 1.