Научная статья на тему 'МЕДИАТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА ЁШЛАРДА ҲУҚУҚИЙ МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШ'

МЕДИАТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА ЁШЛАРДА ҲУҚУҚИЙ МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ўқувчи / таълим / салоҳият / имконият / медиатаълим / медиасаводхонлик / медиамаданият / таълим / мултимедиа / студент / образование / способность / возможность / медиаобразование / медиакультуризм / медиаобразовательный подход / мультимедиа

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Уктам Камолджонович Артиков

Ушбу мақолада медиатаълим технологияси асосида ёшларда ҳуқуқий маданиятни шакллантириш имкониятлари хусусида фикр юритилади. Медиатаълим сизга ижoдкор болани тарбиялаш ва ўқитиш имконини беради. Ушбу технологияни қўллашдан мақсад, ёшларда таълим тарбия асосида ўз хуқуқларини ва бурчларини яхши билган жамият аьзоларигина ижтимоий хаётнинг ҳамма соҳаларида ҳуқуқий маданиятининг юқори даражада бўлиши, ҳуқуқий жараёнларда фаол иштироки, ҳуқуқий саводхонлиги, қонунга итоаткорлиги асосланади

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по Гуманитарные науки , автор научной работы — Уктам Камолджонович Артиков

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Ушбу мақолада медиатаълим технологияси асосида ёшларда ҳуқуқий маданиятни шакллантириш имкониятлари хусусида фикр юритилади. Медиатаълим сизга ижoдкор болани тарбиялаш ва ўқитиш имконини беради. Ушбу технологияни қўллашдан мақсад, ёшларда таълим тарбия асосида ўз хуқуқларини ва бурчларини яхши билган жамият аьзоларигина ижтимоий хаётнинг ҳамма соҳаларида ҳуқуқий маданиятининг юқори даражада бўлиши, ҳуқуқий жараёнларда фаол иштироки, ҳуқуқий саводхонлиги, қонунга итоаткорлиги асосланади

Текст научной работы на тему «МЕДИАТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА ЁШЛАРДА ҲУҚУҚИЙ МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШ»

МЕДИАТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯСИ АСОСИДА ЁШЛАРДА ХУ^У^ИЙ

МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШ

Уктам Камолджонович Артиков

Термиз педагогика институти "Педагогика" кафедраси мустакил тадкикотчиси.

АННОТАЦИЯ:

Ушбу маколада медиатаълим технологияси асосида ёшларда хукукий маданиятни шакллантириш имкониятлари хусусида фикр юритилади. Медиатаълим сизга ижодкор болани тарбиялаш ва укитиш имконини беради. Ушбу технологияни куллашдан максад, ёшларда таълим - тарбия асосида уз хукукларини ва бурчларини яхши билган жамият аьзоларигина ижтимоий хаётнинг хамма сохаларида хукукий маданиятининг юкори даражада булиши, хукукий жараёнларда фаол иштироки, хукукий саводхонлиги, конунга итоаткорлиги асосланади.

Калит сузлар: укувчи, таълим, салохият, имконият, медиатаълим, медиасаводхонлик, медиамаданият, таълим, мултимедиа

АННОТАЦИЯ:

В данной статье рассматриваются возможности формирования правовой культуры среди молодежи на основе технологии медиаобразования. Медиаобразование позволяет вырастить и воспитать творческого ребенка. Цель использования данной технологии состоит в том, чтобы только члены общества, хорошо знающие свои права и обязанности на основе воспитания и обучения молодежи, имели высокий уровень правовой культуры во всех сферах общественной жизни, активное участие в юридических процессах, юридическая грамотность, соблюдение закона.

Ключевые слова: студент, образование, способность, возможность, медиаобразование, медиакультуризм, медиаобразовательный подход, мультимедиа

ANNOTATION:

This article will focus on the possibilities of forming a legal culture in young people based on the technology of mediation. My media education allows you to educate and educate an ijdkor child. The purpose of the application of this technology is based on the high level of legal culture in all areas of social welfare, active participation in legal processes, legal literacy, obedience to the law, only society

62

May 2024

members who are well aware of their rights and duties on the basis of education in young people.

Keywords: student, education, capacity, opportunity, mediateism, mediateism, mediateism, education, multimedia

Ёшларга хукукий маданиятни шакллантириш, уни урганиш жамиятимизнинг келажакдаги хукукий холатини кайдаражада билишни бахолаш, тасаввур килишга имкон яратади. Хукукий маданият узбек миллатининг турмуш тарзида, аньанавий маданиятида, миллий дунёкараши ва мафкурасида мухим урин тутади. Ёшларда хукукий маданиятни тула карор топтиришда миллий, маьнавий, диний-ахлокий, давлат-хукукий ва тарихий меросимизга, мафкурамиз гояларига таянмок керак. Медиатаълим технологияси асосида ёшларда хукукий маданиятни шакллантириш оркали иждкор болани тарбиялаш ва укитиш имконини беради.

Бу борада медиатаълим технологияси асосида ёшларда хукукий маданиятни шакллантиришда миллий мафкуранинг таркибий кисмларидан фойдаланиб, куйидагиларга итибор берамиз.

Узбекчилик мустакиллик хис-туйгуси ва истиклолни тула идрок этиш, куп миллатли Узбекистон халкининг ватанпарварлиги ташкил этади. Унинг негизини эса, миллий гурур, узбек миллатининг асосий фазилатлари ва нихоят буюк илмий-маданий мерос ташкил этади.

Миллий мафкура кенг камровли дунёкарашни шакллантириш ва тарбиялаш омилидир. У хилма-хил ва баьзи таркок карашларни умумий максад йулида якинлаштиради ва бирлаштиради. Янги мафкура миллий онг, туйгуни хукукий ва сиёсий маданият билан кушиш мухим урин эгаллайди. Чунки бу мафкура ёшларнинг онги, тафаккури, караш ва тушунчалари, эьтикоди, дунёкараши ва билим даражаси турлича эканлигини эътиборга олади. Шунинг учун талаба, ёшларни тарбиялашда умумбашарий кадриятларга асосланган узбек миллий кадриятлари, аньаналари, Марказий Осиё мутаффакирлари карашларига асосламок керак.

Ислом дининг асоси булган Курьони Карим ва Хддиси шариф, Фаробий, Беруний, Ибн Сино, Алишер Навоий, Бобур, Накшбандий, Ахмад Яссавий, Ал-Бухорий, Ат-Термизий, Маргилоний ва бошка алломалар асарларида олга сурилган гояларни инсонпарварлик, халоллик, поклик, миллатни севиш, ватан билан гурурланиш, мехнатсеварлик, хурфикрлик каби гояларни ёшлар онгига сингдирмок лозим. Ёшларнинг турли хукук сохаси меьёрларини, хукукий принципларини, давлат органларини, шу жумладан хукукни мухофаза килиш

May 2024

63

органларини ташкил этиш тартибини ва унинг фаолиятини билиши ёшларда хукукий маданиятнинг шакллантиришнинг зарур шартидир.

Ёшларда хукукий маданиятнинг шаклланишидаги субъективликнинг мохияти уларнинг хукукий муносабатларда ва узгаришларда кандай иштирок этиши ва уларга кандай муносабат билдиришдан катьий назар, бу жараён объектив ходиса сифатида руй беради. Ёшларда хукукий маданиятни шаклланишини тухтатиб куйиш мумкин эмаслигининг узи хам унинг обьектив хусусиятига эга эканлигини курсатади.

Хозирги кунда жамият хаётининг деярли барча сохаларини, шу жумладан таълимни ривожланишини "медиа" (яъни: телевидение, радио, кинематография, оммавий нашрлар, компютер ахборот тизимлари)сиз тасаввур килиш кийин. Ахборот маконини глобаллашуви ва унинг "очиклиги" заминида янги билимлар, фактлар, карашлар, консепсияларнинг окими шиддат билан ортиб бормокда ва оммавий ахборот коммуникациялари оркали берилаётган ахборотлардан фойдаланиш муаммоси пайдо булмокда. Хрзирги кунда ахборотларнинг мазмунини хам, уларни оммавий ахборот тармоклари оркали таркатиш усуллари ва йулларини хам назорат килиш амалда кийин булиб бормокда. Ахборотнинг бундай аралаш-куралашлиги таъсирида укувчининг мустакил равишда тафаккур килиши муаммоси, унинг карашларини, кадриятларини ва идеалларини шаклланиши масалалари укувчи онгида ахборот оламини тартибга солиш йулларини излашни, ахборот билан муомала килишнинг янги усул ва куникмалари тизимини ишлаб чикиш ва шакллантиришни такозо этмокда. Боз устига жахондаги таълим амалиётида бу сохадаги изланишлар утган асрнинг 70-йилларидаёк бошланган ва, педагогика фанида узига хос йуналиш - медаиатаълим пайдо булиб, шаклланиб бормокда. Узбекистон Республикаси Президентининг "2022—2026-йилларда халк таълимини ривожлантириш буйича миллий дастурни тасдиклаш тугрисида" 11.05.2022 йилдаги ПФ-134-сонли Фармонида, Халк таълими вазирлигига мултимедиа иловаларини ишлаб чикиш талаби куйилган эди, унга кура махсус электрон тизимлар (С-тестинг, Онлинеду, Ракамли дарсликлар ва бошкалар) оркали мултимедиалар бериб борилиши айтиб утилган. 2022-йил якунига кадар янги авлод дарсликлари учун 10 та мобил электрон ресурс ва 100 та мултимедиа махсулотларини яратиш кузда тутилган. Мутахасислар томонидан тайёрланган элестрон ресурслар укувчиларнинг билимларини тулдиришга хизмат килади.

Мавзулар юзасидан шаклллантирилган мултимедиа махсулотлари, укитувчига кумакчи, ота-оналарга йул курсатувчи, укувчига эса билимларни мукаммал узлаштириш имконини беради. Мултимедиалар оркали укувчилар

May 2024

64

узларига медиатаълим берадилар. Турли мамлакатларнинг куплаб олимлари "медиа мухити", "медиа маданияти", "медиа таълими", "медиа саводхонлиги" каби асосий тушунчаларни шакллантиришнинг бир неча усулларини айтиб утишган. Медиа таълиминг - (медиа эдусатион, лот. медиа - деган маънони англатади). "Таълим" тушунчасининг узи нафакат касбий ва илмий билимларни, балки маънавий меъёрлар ва маданий кадриятларни такрор ишлаб чикаришни, туплашни таъминлайдиган ижтимоий институтдир. Медиа таълим талабаларни оммавий коммуникация (матбуот, телевидение, радио, кино, видео, интернет ва бошкалар) конуниятларини урганишга каратади. Медиа таълимнинг асосий вазифалари: янги авлодни замонавий ахборот шароитида хаётга тайёрлаш, турли маълумотларни идрок этиш, инсонни уни тушунишга ургатиш, унинг психикага таъсирининг окибатларини англаш, таъсир килиш усулларини узлаштириш ва огзаки булмаган шаклларга асосланган мулокот техник воситалардан фойдаланган холда муносабатга киришиш демакдир. Жамият ва давлат ривожида таълим ва медиа таълимнинг роли каттадир. Медиатаълим оркали дунёнинг етакчи мамлакатлари таълим сохасининг устиворлигига эришди. Бугунги кунда янги сифатли таълимга эришиш учун таълимни ахборотлаштириш ва укитиш услубларини оптималлаштириш, очик таълим технологияларидан фаол фойдаланишни амалга ошириш зарур. Медиатаълим хозирги даврда шахснинг оммавий ахборот воситалари оркали ривожланиш жараёнини англатади. Манбалардан келаётган ахборот окимидан тугри фойдаланиб, узининг ривожланиши учун керакли булган ахборотларни урганиш. ^озирги ахборотлашган жамиятда барча медиаресурсларини тахлил килиш мухум рол уйнайди. Хорижий медиа-таълимнинг тахлили шуни курсатадики, талабалар узининг укиш жараёнида асосан интернет, телевидения манбаларидан фойдаланишади. Жахон медиапедагогикасида медианинг тарбиявий ижодий усуслларидан фойдаланиш йулга куйилган. Медиа-таълим усуллари асосан куйидаги мухим боскичларга булинади; - Медиа-назарияси, унинг тарихи, структураси хамда тили хакида билим олиш (укитиш медиа-технологияси); - Медиаматнларни кабул килишни ривожлантириш «укиш, англаш, тасаввурни фаоллаштириш, хотирани ривожлантириш, фикрни турли усулларини ривожлантириш» (критик, ижодий, интуитв хамда образ яратиш). -Медиа-таълим фаолиятини олиб бориш учун маълум бир профиссионал билим куникма ва курсатгичларига эга булиш лозим: - Махсус йуналтирилган медиатаълим сохасида назарий билимлар хамда энг сунгги ахборотларга эга булиш даражаси; - Мотивациялашган курсатгич. Масалан, таълим жараёнига: -аклий; -визуал; -сенсор; -аудио булган фаолият; -тезкор медиа-таълим сохасида методик куникмаларини даражаси, масалан, медиа-манбаларни ва улардаги

May 2024

65

ахборотларни ижодий ёндашиш оркали кабул килиш. Медиатаълим максадлари куйидаги куринишда ифода этилади:

• оммавий ахборот воситалари (ОАВ) оркали бериладиган ахборотларни тушуниш ва кайта ишлаш, кенг талкин этишга ургатиш;

• ижодий фикрлашни, у ёки бу хабарнинг яширин мазмунини тушунишни, салбий мазмунли ахборотлардаги ёшларнинг онгини узгартиришга харакатларига каршилик килишни билишни ривожлантириш;

• талаб этиладиган ахборотни топиш, тайёрлаш, етказиш ва кабул килиш малакасини шакллантириш Медиамаданият - турли медиа асарларни тахлил килиш, бахолаш, яратиш учун зарур буладиган билим, куникма ва малакалар йигиндиси.

Медиамаданият - шахс маданияти учун зарур кисм булиб, оммавий медиа турлари, улар оркали таркатилаётган ахборотлар билан танишиш, уларни танлаш, саралаш, тахлил килиш ва бахолаш асосида тегишли сохалар буйича назарий билим, амалий куникма, малакаларни узлаштириш, пухта эгаллаш, ушбу билимларни касбий, кундалик, маданий, маънавий ва маърифий (амалий) фаолиятда махорат билан куллай олиш кобилиятларининг йигиндиси. Мохиятига кура шахс томонидан медиамаданиятнинг узлаштирилиши стихияли жараён булмай, бир неча боскичда эволюсион ривожланишга асосланади. Шахсда медиамаданиятни шаклланиш жараёнининг умумий мохияти: медиасаводхонлик, медиабилимдонлик, медиамахорат ва медиакомпетентликда узининг тулик ифодасини топади. Медиатаълим ёшларда медиамаданиятни ва саводхонликни шакллантириб, маънавий эстетик ва интеллектуал жихатдан уларнинг нуткини, мулокот килиш ва ижодий фикрлаш куникмаларини ривожлантиради.

Буларнинг барчаси хукукий маданиятнинг обьектив жараён булиши билан бирга, у субъектив фаолиятнинг хам натижаси хисобланади. Х,ар бир ёш жамиятнинг, хукукий муносабатларнинг узига хос субьекти сифатида хукукий вокеа-ходисаларга маьлум даражада таьсир курсатади.

Ёшларда хукукий маданиятни шаклланишида узига хос хусусиятлардан аста-секинлик хусусиятидир. Ёшларда хукукий маданиятнинг шаклланиши бир лахзада ёки жуда киска давр ичида руй бермайди. Ёшлар улгайиб борган сари, хукукий вокеа ходисаларнинг мохиятини, уларнинг келиб чикиш сабабларини ва окибатларини аста-секинлик билан англаб беради.

Ёшлар хукукий муносабатларда ва жамият хукукий хаётида руй бераётган узгаришларнинг мохиятини купрок медиотаълим оркали билиб борса, узининг бу муносабат ва узгаришлардаги урни ва иштирокини хам шунчалик куп англаб боради. Бундан ташкари хукукий вокеа-ходисалар жамият тараккиётининг

Мау 2024

66

agoxuga Sup SocKunura xoc SygraH xycycuaT эмас, ^aMuaT puBo^gaHap экан, KaSyg KunHHraH KoHyHgap, ^apMoHgap y3 KynuHu fiyKoTuS, aHrugapu umgaS HHKHnnmH MyMKHH. By y3gyKcu3 ®;apaeH emgap OHrura acTa-ceKuHguK SugaH MeguoTatguM SugaH Tatcup этa Sopagu. ^aBgaT Ba ^aMuaTgaru puBO^naHurn Sup ^ofiga TyxTaS KogMaraHguru cuHrapu, emgapHuHr xyKyKufi MagaHuaTu xaM Sup xug gapa^aga kotuS KogMafigu, Sarau aHru xyKyKufi xaeTgaru y3rapumgap Tatcupuga y3rapuS, puBo^gaHuS Sopagu.

Emgapga xyKyKufi MagaHuaTHuHr maKggaHumuga agoxugaguK xycycuaTugup. emgapga xyKyKufi MagaHuaTra xoc SygraH Segrugap Sup BaKTga maKggaHMafigu. Emgapra xoc SygraH myHgafi agoxuga xycycuaTgap SopKu, aHa my xycycuaT xyKyKufi MagaHuaT SegrugapuHuHr xap Sup emga, ^aMuarauHr agoxuga at3ocu cu^arnga agoxuga-agoxuga pyfi SepumuHu u^oga Kugagu. fflyHra Kypa Sup epga amaeTraH, eKu Sup ^ofiga TatguM ogaeTraH 2 emHuHr xyKyKufi MagaHuaT gapa^acu ukku xug Sygagu. ByHuHr MatHocu myHgaKu, xyKyKufi MagaHuaTHuHr Segrugapu Sapna emgapga o3 eKu Kyn, y eKu Sy gapa^aga maKggaHuS Sopagu.

^Ha Sup MyxuM xycycнaтн-yмyмнfigнк xycycuaTugup. ByHgaH TamKapu xyKyKufi MagaHuaTHuHr umuMoufi rypyxgap ^aoguaraga HaMoeH Sygumu xaM xyKyKufi MagaHuaT maKggaHumura xoc SygraH yMyMufiguKHu u^oga Kugagu. By Sopaga MeguaTatguM TymyHnacuHuHr nafigo Sygumu, yHuHr Kena^aKga TatguM coxacuga puBo^gaHumu uMKoHuaTgapuHu aHaga opTTupuS wSopagu.

Xygoca ypHuga myHu afiTuS yTum ^oroKu, MeguaTatguM acocuga yKyBHunap suhumuhu puBo^garnupum — umuMoufi MagaHufi KoMneTeHTguKHuHr MyxuM TapKuSufi kucmu xucoSgaHagu. MeguaMagaHuaT negarorauHr Megua coxacugaru ^aoguaraHuHr Typgu SocKu^gapuga axSopoT Ba MeguaMarngapHuHr xap xug Typgapura HucSaraH ypuH TyTagu. MatHaBufi SapKaMog uhcohhu TapSuagamga ougaHuHr TyTraH ypHu SeHuxoa KaTTagup. Acguga ouga ^aMuaTHuHr Sup TapKuSufi kucmu. ^aMuaTga pyfi SepaeTraH xaMMa ®:apaeHgap ougara, Kumugapra TypMym Tap3ura SeBocuTa Tatcup Kugap экaн, myHuHrgeK ougagaru MyHocaSaraap xaM ^aMuaTra y eKu Sy coxaga y3 TatcupuHu KypcaTagu. Ounanapga caKgaHuS KonraH yp$-ogaraap aHtaHanap Tapuxu y3oK yTMumra SopuS TaKanagu. MatnyMKu, MycygMoH ogaMuga emgapHu TapSuagaS, ^aMuaTga ypHuHu Tonumga ougaHuHr ypHura a3aggaH agoxuga эtтнSop SepuguS KeguHraH. Ouga mapouT KoHyHura SyficyHraH xogga, ^aMuaTHuHr TagaSuHu xaM Sa^apuS MeguoTatguMgaH ypuHgu ^ofigagaHum xaMga yHu Ha3opaT KuguS Sopumu go3uMgup. Hhcoh xaM ougaga ^aMuaT TagaSgapura moc xogga TapSuagaHuS Sopagu. MaHa myHra yxmam fflapKoHa MagaHuaTHuHr Su3HuHr ougaMroga caKgaHuS KograHguru emgapHu TapSuagamga MyxuM axaMuaTra эгaцнp. ^ap KaHgafi MeguratguM Ha3opaTga

May 2024

67

булиши ва ота-она масьуллигини унитмаслигимиз керак. Хукукий давлатни барпо этишда оиланинг тутган урни маълумдирки, бу барча фукароларимизга уз оиласини мустахкамлаш, унинг хар бир аъзоларини, шунингдек ёшларимизни давлатимизга содик килиб жамиятимиз учун сидкидилдан хизмат этувчи хукукий маданиятли жамият аъзоси килиб етказишимизни такозо этади.

REFERENCES:

1.Мирзиёев Ш.М. Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича "Харакатлар стратегияси" - Т.: "Узбекистон", 2017 йил.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 11.05.2022- йилдаги ПФ-134-сон фармони ва унинг 1-иловаси 2022 — 2026-йилларда халк таълимини ривожлантириш буйича миллий дастурни тасдиклаш тугрисида.- // Электрон манба. Узбекистон Республикаси Конунчилик маълумотлари миллий базаси

3.Мирзиёев Ш.М. Ёшлар таълим-тарбияси учун кушимча шароитлар яратиш буйича беш ташаббус.- Т.: "Сиёсат", 3 апрель 2019 йил.

4.Узбекистон Республикаси Олий ва Урта Махсус таълим вазирлигининг карори .-Т.:2017 йил 22 август. Карор №39.

5.Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 13 сентябрь куни кабул килинган ПК-3271 сонли "Китоб махсулотларини нашр этиш ва таркатиш тизимини ривожлантириш, китоб мутоааласи ва китобхонлик маданиятини ошириш хамда таргиб килиш буйича комплекс чора-тадбирлар дастури тугрисида"ги карори.-Т.: 2017 йил 13 сентябрь.

6. Каримов И.А.Юксак маънавият - енгилмас куч.-Т.:"Маънавият",2008 й.

7. А.Навоий. Махбуб ул-кулуб .-Т.: Укитувчи. 1983 й.

8. Амир Темур.Темур тузуклари.-Т.: Шарк. 2003 й.

9. Абу Наср Форобий. Метафизика -Т.: Фан. 2004 й.

10. Иброхим А, ва бош., Ватан туйгуси. - Т. Узбекистон. 1996. 350-бет

11. Матчонов Сафо. Гафлат ва Жахолат. -Т,: Чулпон. 2016 й.

12. Кайкавус . Кобуснома. -Т.: Укитувчи. 2011.Б- 85.

13.Уматалиев З. Медиахавфсизлик ишларимиз келажагининг пойдевори сифатида. —Илмийпедагогик ва укув-методик нашрлар оркали информациявий тахдидларга карши курашиш: профилактика, технология, механизм республика илмий-амалий конференция туплами. - Т.: 2017. 223 б.

14. Худойкулов Х.Ж. Миллий Гурур - маънавий комиллик мезонлари. -Т.: "Навруз", 2016

May 2024

68

15. XygofiKygoB X.^. negaroruKa. -Т.:Hннoвaцнa-Знe. 2021 fi. 259-SeT.

16. XygofiKygoB X.^.KoMug uhcoh $aзнgaтgapн.-Т.:"Hннoвaцнa-Знe", 2021 fi

69

May 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.