Научная статья на тему 'МЕДИАПЕДАГОГ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШ СУБЪЕКТИ СИФАТИДА'

МЕДИАПЕДАГОГ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШ СУБЪЕКТИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
медиатаълим / инновация / таълимни оптималлаштириш / таълимни оптималлаштириш мазмуни / таълимни оптималлаштириш мезонлари. / медиаобразование / инновации / оптимизация образования / содержание оптимизации образования / критерии оптимизации образования.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Ш О. Садикова, Х Ш. Гулбоев

Мақолада медиапедагогнинг таълим жараёнини оптималлаштиришда ва инновацияларни киритишдаги ўрни, таълим жараёнини оптималлаштириш тушунчаси, мазмуни ва мезонлари, таълим жараёнини оптималлаштиришнинг методологик асослари, оптималлаштиришнинг медиапедагог учун берадиган имкониятлари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В статье рассмотрены и изучены роль медиапедагога в оптимизации образовательного процесса и внедрении инноваций, понятие, содержание и критерии оптимизации образовательного процесса, методические основы оптимизации образовательного процесса, возможности оптимизации для медиапедагога.

Текст научной работы на тему «МЕДИАПЕДАГОГ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШ СУБЪЕКТИ СИФАТИДА»

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^fational^niversity^fUzbekistan^^^^^^^^^MediaeiH

МЕДИАПЕДАГОГ - ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШ

СУБЪЕКТИ СИФАТИДА

Ш.О. Садикова

УзМУ катта укитувчиси

Х.Ш. Гулбоев

УзМУ Тарих йуналиши 3-курс талабаси

АННОТАЦИЯ:

Маколада медиапедагогнинг таълим жараёнини оптималлаштиришда ва инновацияларни киритишдаги урни, таълим жараёнини оптималлаштириш тушунчаси, мазмуни ва мезонлари, таълим жараёнини оптималлаштиришнинг методологик асослари, оптималлаштиришнинг медиапедагог учун берадиган имкониятлари ёритилган.

Калит сузлар: медиатаълим, инновация, таълимни оптималлаштириш, таълимни оптималлаштириш мазмуни, таълимни оптималлаштириш мезонлари.

АННОТАЦИЯ:

В статье рассмотрены и изучены роль медиапедагога в оптимизации образовательного процесса и внедрении инноваций, понятие, содержание и критерии оптимизации образовательного процесса, методические основы оптимизации образовательного процесса, возможности оптимизации для медиапедагога.

Ключевые слова: медиаобразование, инновации, оптимизация образования, содержание оптимизации образования, критерии оптимизации образования.

АNNOTATЮN:

The article discusses and studies the role of a media educator in optimizing the educational process and introducing innovations, the concept, content and criteria for optimizing the educational process, methodological foundations for optimizing the educational process, and optimization opportunities for a media educator.

Keywords: media education, innovation, optimization of education, content of optimization of education, criteria for optimization of education.

Ижтимоий хаётнинг барча сохаларидаги туб узгаришлар, фан ва техника тараккиёти, илмий билимлар хажмининг тобора ортиб бориши, педагогик

May 2024

https://nuu.uz/ International Scientific and Practical Conference

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ational^niversity^fUzbekistan^^^^^^^^^MediaeiHi

фаолиятга янги талабларни куймокда. Бу эса уз навбатида таълимга инновацияларни киритишни такозо этади.

"Инновация" инглизча суз булиб, "янгилик киритиш" маъносини билдиради. Бунда инновациялар педагогик тизимни бирданига узгартиришни эмас, балки таълимдаги анъанавий муаммоларни янги усуллар билан хал этишга уриниш жараёнида вужудга келади. Умумий холда, инновациялар педагогик тизимни сифат жихатдан янги боскичга олиб чикишга, иштирокчиларини рагбатлантиришга ва янгилик нуктаи назаридан уларни дунёкарашларини узгартиришга каратилган. Бошкача килиб айтганда, инновациялар абадий педагогик муаммоларни, жумладан, "кандай килиб укув фаолиятига кизикишни ошириш", "дарсда урганилаётган материални кандай килиб хажмини ошириш", "кандай килиб укитиш суръатини (темпини) ошириш", "таълим жараёнида вактни йукотишга йул куймаслик" каби муаммоларни янгича усуллар билан ечишга каратилгандир.

Инновациялар асосан таълим жараёнига педагогик технологияларни киритиш, инсонпарварлаштириш ва оптималлаштириш каби йуналишларда амалга оширилади.

Оптималлаштириш (лотинча суз булиб, optimum - энг яхши, энг соз маъноларини билдиради) - мавжуд булган бир канча вариантлар ичида энг яхшисини танлаш жараёнидир.

Маълумки, мураккаб ва куп киррали булган педагогик тизимда белгиланган максадга эришиш, яъни таълим жараёнини ташкил этиш ва амалга ошириш учун бир неча унлаб, керак булса юзлаб вариантлар мавжуд булади. Мана шу вариантлар ичида факат биттасигина аник бир шароит учун энг яхшиси хисобланади. Оптималлаштиришнинг асосий вазифаси эса ана шу энг яхшисини кидириб топишдан иборатдир. Уз-узидан тушунарлики, муайян бир шароит учун энг яхши хисобланган вариант бошка шароитда хеч кандай ахамиятга эга булмаслиги мумкин. Шунингдек, оптималлаштириш мохиятини тушунишда назарий ва амалий йуналишларини фарклай билишимиз керак. Назарий жихатдан олиб караганда, оптималлаштириш тушунчаси турли вариантларни чамалаш, тахминлаш, солиштириш ва таккослаш булса, амалий нуктаи назардан эса оптималлаштириш педагогик тизимни кайтадан ташкиллаштиришни, тузишни, кайта куришни, белгиланган вазифаларни хал этишда аник шароит яратишни назарда тутади. Бунинг учун белгиланган максадга эришишда айнан педагогик тизимни кайси параметрини оптималлаштириш керак эканлигини аниклаш лозим булади. Бу вазиятда оптималлаштириш укув жараёнининг барча элементларини куллашда меъёрни, окилона талабларни куяди, яъни минимал вакт ва кучни сарф килиб, мумкин

May 2024

173

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^jonauniv^

кадар максимал натижага эришишни кузда тутади. Оптималлаштиришнинг инсонпарварлик ахамияти хам мана шу хусусият билан белгиланади.

Оптималлаштириш вазифаларини хал этиш эса маълум бир мезонларни белгилаб олишдан бошланади. Оптималлаштириш мезони - бу шундай курсаткички, уни асосида жараённи ривожланиши учун мумкин булган вариантлар бахоланади ва энг яхшиси танлаб олинади. Демак, мантикан олиб караганда бу ерда мезон бир улчовли булиши керак, аммо укитиш жараёни тарбия ва шахсни ривожланиш жараёнлари билан конуний богликликда булганлиги сабабли педагогик тизимда кечаётган жараёнларнинг сабаб ва окибатлари ажратиб ололмаймиз. Шунинг учун хам бу жараёнларни бир бутунликда куриб, оптималлаштириш вазифаси хал этилади.

Демак, укув жараёнини оптималлаштиришнинг асос килиб олинган мезони сифатида куйидаги икки курсаткични келтириш мумкин:

1. Маълум бир шароитда укувчиларни укиши, тарбияланиши ва ривожланишларида хакконий эришиши мумкин булган максимал натижани олиши.

2. Укитувчиларни ва муайян ёшдаги укувчиларни синфдаги ва уйдаги вазифаларни бажаришда урнатилган вакт меъёрларига амал килиши.

Педагогик тизимни оптималлаштиришнинг асосий методологик талабларига куйидагилар киради:

- Оптималлаштириш юзасидан килинадиган ишлар бутун тизимни камраб олиши керак;

- Оптимал вариантни танлашда укув жараёнининг конуниятларига таяниш керак;

- Педагогик тизимнинг барча компонентлари имкониятларини изчилликда хисобга олиш керак;

- Оптималлаштиришга инновацион жараёнда доимий кечадиган юкори максадларни мукаммал технологиялар ёрдамида хал этиш деб караш.

Оптималлаштириш медиапедагог учун куйидаги имкониятларни яратади:

1. Медиатаълим таълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи масалаларини бир бутунликда хал этишга.

2. Укувчиларни хакконий укув имкониятларини урганишга ва укитиш жараёнида хисобга олишга.

3. Медиаматнларнинг асосийсини ажратиб олишга ва мазмунини рационал тузишга.

4. Медиатаълимнинг метод ва воситаларни танлаш куникмаларини шакллантиришга.

5. Таълимда оптимал тезлик, суръат (темпини) танлашга.

May 2024

174

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ational^niversity^fUzbekistan^^^^^^^^^MediaeiHi

6. Медиапедагогни таълим жараёнига ижодий ёндашишга ургатади. Шунингдек, таълим жараёнини оптималлаштиришда медиапедагог тез ва ижодий фикрлаш усулига, фикрнинг аниклиги, якколлиги, асосийсини ажратишда фикрлашнинг тизимлилигига, хатти-харакатларни амалга оширишда ва карорлар кабул килишда меъёрни билиши, мулокотга кира олиши ва узини тута билиш каби шахсий сифатларга эга булиши керак.

Хулоса килиб айтганда, медиапедагог педагогик-психологик билим ва куникмаларга эга булганда, педагогик жараённи конуниятларини ва принципларини билганда ва хисобга олганда, таълим жараёнининг таълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи масалаларини аник тушунганда, индивидуал, гурухли ва жамоавий фаолиятларни ташкил кила олганда ва умуман, бутун бир тизимни, шунингдек, медиамухитни хар бир элементларини алохида яхши билгандагина таълим жараёнида энг яхши вариантни танлай олади ва натижада таълим жараёнини оптималлаштира олади.

REFERENCES:

1. Сластенин В. И другие. Педагогика. Учебное пособие. -М.: Издательский центр «Академия» 2013 г. - 576 стр.

2. Компетентностный подход в педагогическом образовании: коллективная монография / В. А. Козырев, Н. Ф. Радионова, А. П. Тряпицына и др. / Под ред. В. А. Козырева. - СПб., 2002.- 168 с.

3. Sadikova, S. (2020). UNIVERSITY STUDENTS TRAINING SYSTEM FOR PEDAGOGICAL ACTIVITIES. InterConf.

4. Ш. О. Садикова (2021). ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШДА ШАХСГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ УРНИ. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 377-380.

175

May 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.