"Uzbekistan-China: development of R VOLUME 3 | SPECIAL ISSUE 21
historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784
economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7
ХИТОЙ ТИЛИНИ УЦИТИШ МАЗМУНИНИ
ОПТИМАЛЛАШТИРИШГА ОИД ТАДЦЩОТЛАР ТАХДИЛИ
d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2023-21-250-253
Шасаидова Лола Шамаксудовна
УзДЖТУ хитой тили назарияси ва амалиёти кафедраси в.б. доценти, Phd
Аннотация. Мазкур мацолада таълим тизими, хусусан хитой тили таълими мазмунини оптималлаштиришга оид лингводидактлар ва педагогларнинг тупланган тажрибаси таулил этилди. Замонавий таълим парадигмасида хитой тили таълими мазмунини оптималлаштириш йуллари ва тамойиллари куриб чицилди.
Калит сузлар. Хитой тили, оптималлаштириш, модернизация, замонавий тенденциялар, оптимал вариант, метод, уцитиш технологиялари, самарадорлик.
ОБЗОР ИССЛЕДОВАНИЙ В ОБЛАСТИ ОПТИМИЗАЦИИ СОДЕРЖАНИЯ ОБУЧЕНИЯ КИТАЙСКОМУ
Аннотация. В данной статье проанализирован накопленный опыт лингвистов и лингводидактов в области оптимизации системы образования, в том числе содержания обучения китайскому языку. Рассмотрены методы и принципы оптимизации содержания обучения китайскому языку в современной образовательной парадигме.
Ключевые слова. Китайский язык, оптимизация, модернизация, современные тенденции, оптимальный вариант, образовательный процесс, метод, технологии обучения, эффективность.
A REVIEW OF RESEARCH ON OPTIMIZING CONTENT OF CHINESE TEACHING
Annotation. This article analyzes the accumulated experience of linguists and teachers in the field of optimizing the education system, including the content of teaching the Chinese language. Methods and principles for optimizing the content of teaching Chinese in the modern educational paradigm are considered.
Keywords. Chinese language, optimization, modernization, optimization, current trends, optimal option, educational process, method, teaching technologies, efficiency.
historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784
economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7
Узбекистон-Хитой муносабатлари юксак даражага кутарилиб, тизимли ва жадал тус олиб, маданий-гуманитар, илмий-маърифий алокалар кенгаяётган бир пайтда хитой тилини укитиш тизимини модернизациялашга, уни янги боскичга олиб чикишга, таълим мазмунини оптималлаштиришга каратилган тадкикикотлар долзарб ахамиятга эга булиб бормокда.
Замонавий таълимда оптималлаштириш - таълимдаги жадаллашув ва самарадорлик, модернизация ва трансформация оркали таълим жараёнини янги сифат боскичига кутаришдаги мухдм кадамдир.
Бугунги кунда оптимология фанларнинг халкаро уйгунлигидаги йуналиш сифатида мавжуд, у узининг кенгликлари ва мазмунига ура умумилмий фанларга ухшаб кетади, тизимларнинг умумий назарияси сифатида кибернетика, информатика, оламшумул тараккиёт билан боглик .
Илмий ва укув адабиётларида "оптималлаштириш" термини кетма-кетликда бажариладиган харакатлар, маълум бир максадни амалга ошириш учун ишларнинг тегишли бир жараёнини англатади, бу жараён сифатли ва аник натижаларни олишга имкон беради. Оптималлаштириш - бу хар доим танлаш имкониятининг борлигини англатади.
Умуман "оптималлаштириш" деганда жамиятнинг турли жабхаларида руй бераётган ижобий ходисаларни, янгиликларни тушуниш мумкин.
Педагогикада оптималлаштириш масалалари турли даврларда ва турли педагогик объектларга каратилган холда тадкик этилган. ХХ асрнинг 60-йилларида И.Т.Огородников турли хил укитиш усулларини оптимал комбинациялаш имкониятини, 1970-йиллардан бошлаб Ю.К.Бабанский уз илмий ишларида таълим жараёнини оптималлаштириш тамойилларини, И.М.Чэредов таълимнинг турли шаклларини оптимал мослаштириш тамойиллари масалалари устида изланган булса, В.П.Беспалько, А.Г.Молибог ва бошкалар дарс структурасини оптималлаштириш, С.Ф.Жуков укув жараёнини оптималлаштиришнинг психологик-педагогик шартлари, Б.Е.Стариченко ва бошкалар таълимнинг методик тизимини оптималлаштириш масалалари буйича тадкикот олиб борганлар.
Замонавий илмий-педагогик тадкикотларда мазкур тушунча фаол ва узлуксиз урганилиб келинсада, унинг мазмунига оид аник бир тухтамга келинмагани хали -хануз долзарб булиб колмокда.
Хитой тили таълимини оптималлаштириш масаласи бугунги кунда синолингводактик тадкикотларда хам мухокама мавзусига айланган.
Е.Н.Колпачкованинг 1 оптималлаштириш гоясига кура, хитой тили таълимини мазкур тилни инновацион таълим технологиялари билан интеграциялаштириб укитиш таълимнинг барча боскичларида талабаларнинг
1 Колпачкова Е.Н. Информационные технологии в филологическом образовании: оптимизация преподавания китайского языка в новых условиях обучения. Иностранные языки в высшей школе. Номер: 4 (43) . 2017.С. 6474
historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784
economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7
лисоний ва касбий компетенциясини ривожлантиришда ажойиб амалий натижалар беради. Шунингдек, анъанавий укув-методик таъминотни электрон укув комплексларини ишлаб чикиш оркали бойитиш хитой тилини оммавий шаклда укитиш имкониятларини кенгайтиради.
А.Ницзятининг таъбирича 2 инновацион интерактив электрон таълим мухдтини яратиш таълим жараёнини фаоллаштириш ва оптималлаштиришга ёрдам беради.
И.В.Есаулов3 узининг диссертацион тадкикотини тил укитиш курсларида хитой тили таълими мазмунини оптималлаштириш масаласи ечимига каратган. Олимнинг тадкикотида хитой тили таълими мазмунини оптималлаштириш чет тилларини (жумладан хитой тилини) укитиш мазмуни ва ташкил этишнинг замонавий услубий талаблари, катталар таълимининг хусусиятлари, тил укитиш курсларни ташкиллаштириш вазифалари ва узига хос хусусиятларини инобатга олувчи тамойилларни жорийлантириш оркали амалга оширилади. Улар сарасига укитиш мазмунининг амалий, коммуникатив ва маданий йуналтирилганлик тамойили, укитишда лисоний изчиллик ва онглилик тамойили, укитиш мазмунининг узгарувчан, мобил, минималлаштирилган, концентрик ташкиллаштириш тамойили, таълимнинг комплекс вазифаларини ечимига оид, катталар таълимининг психологик, педагогик ва услубий хусусиятларини ва катталар хитой тилини урганишда юзага келадиган объектив кийинчиликларнинг ечимига оид тамойиллар, талабаларнинг она тили ва миллий маданиятини хдсобга олиш, дидактик тизимнинг яхлитлиги ва унинг таркибий кисмларидан фойдаланишнинг услубий асосланганлиги ва максадга мувофиклиги тамойиллари киради.
А.П.Кошкин, Е.С.Волкова 4 изланишларида хитой тилида нутк куникмаларини оптималлаштиришга фаол укитиш усулларидан окилона фойдаланиш оркали эриш мумкинлиги уз исботини топади.
Мазкур макола муаллифи5 оптималлаштиришнинг тадкикот объектини хитой тилини укитишда таълабалар мустакил таълимини мазмунига каратиб, оптималлаштириш тушунчасини "таълим самарадорлигини исталган бир восита билан эмас, балки муайян шароит учун энг фойдали хдмда зарур булган воситалар мажмуи оркали ошириш" маъносида куллашни таклиф этади. Шу билан бирга, таълим жараёнини оптималлаштириш таълим мазмунини таълим максадига эришишда минимал вактда максимал таълим натижаларига тез, осон,
2 Ницзяти А. Оптимизация организации процесса обучения китайских студентов на этапе довузовской подготовки с помощью компьютерных технологий. Вестник ТГПУ (tspu bulletin). 2021. С.45.
3 Есаулов И.В. Оптимизация содержания обучения китайскому языку на языковых курсах: Дис. ... канд. пед. наук. - Санкт-Петербург, 2008. - 141 с.
4 Кошкин А.П., Волкова Е.С. Оптимизация процесса обучения говорению на китайском языке в рамках ФГОС (на примере студентов педагогического вуза. Образование в эпоху глобализации. С.41-45
5 Shasaidova L.Sh. Zamonaviy ta'lim paradigmasida xitoy tilini o'qitish mazmunini optimallashtirish // O'zbekistonda xorijiy tillar. - Илмий-методик электрон журнал, 2023. - № 2 (49). - Б. 98-114.
historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784
economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7
самарали эришишга ёрдам берадиган таълим шакллари, усуллари ва воситаларини тавсия этади.
Юкориги фикрлардан келиб чикиб айтишимиз мумкинки, таълим тизимини оптималлаштириш - бу методик тизимни янгилаш, кайта ташкил этиш, кайта куриш, мавжуд узига хос шарт-шароитларни хисобга олган холда куйилган таълим муаммоларини хал килиш учун энг яхши холатга келтиришни тушунилади.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
1. Бабанский Ю.К. Система способов оптимизации обучения // Вопросы психологии. 1982. № 5. С. 12-22.
2. Есаулов И.В. Оптимизация содержания обучения китайскому языку на языковых курсах: Дис. ... канд. пед. наук. - Санкт-Петербург, 2008.141 с.
3. Колпачкова Е.Н. Информационные технологии в филологическом образовании: оптимизация преподавания китайского языка в новых условиях обучения. Иностранные языки в высшей школе. Номер: 4 (43) . 2017. С. 64-74
4. Ницзяти А. Оптимизация организации процесса обучения китайских студентов на этапе довузовской подготовки с помощью компьютерных технологий. Вестник ТГПУ (tspu bulletin). 2021. С.45.
5. Shasaidova L.Sh. Zamonaviy ta'lim paradigmasida xitoy tilini o'qitish mazmunini optimaüashtirish // O'zbekistonda xorijiy tillar. - Илмий-методик электрон журнал, 2023. - № 2 (49). - Б. 98-114.