O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
МЕДИА ВОСИТАЛАРИНИНГ ТАНКИДИЙ ФИКРЛАШНИ РИВОЖЛАНТИРИШДАГИ АХДМИЯТИ
У. А. Исмадиярова
УзМУ тадкикотчиси
АННОТАЦИЯ:
Глобаллашув шароитида, ахборот микдори экспонент равишда усиб бораётган бир пайтда, медиа контентини фильтрлаш ва танкидий бахолаш кобилияти хаётий ахамиятга эга булади. Танкидий фикрлаш ва медиасаводхонлик бир-бирига боглик булган иккита тушунча булиб, медиа таълимда, айникса глобаллашув шароитида асосий роль уйнайди. Танкидий фикрлаш ахборотни тахлил килиш, саволлар бериш, далиллар ва далилларни бахолаш ва асосли хулосалар чикариш кобилиятини уз ичига олади.
Калит сузлар: Глобаллашув, ахборот маданияти, таълим-тарбия, медиатаълим, медиа контент
АННОТАЦИЯ:
В условиях глобализации, когда объем информации растет в геометрической прогрессии, умение фильтровать и критически оценивать медиаконтент становится жизненно важным. Критическое мышление и медиаграмотность — две взаимосвязанные концепции, которые играют центральную роль в медиаобразовании, особенно в контексте глобализации. Критическое мышление предполагает способность анализировать информацию, задавать вопросы, оценивать доказательства и аргументы и делать разумные выводы.
Ключевые слова: Глобализация, информационная культура, образование, медиаобразование, медиаконтент
ABSTRACT:
In the context of globalization, when the amount of information is growing exponentially, the ability to filter and critically evaluate media content becomes vital. Critical thinking and media literacy are two related concepts that play a central role in media education, especially in the context of globalization. Critical thinking involves the ability to analyze information, ask questions, evaluate evidence and arguments, and draw reasonable conclusions.
Keywords: Globalization, information culture, education, media education, media content.
May 2024
153
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
Медиа таълим ёки медиа таълим фаолияти — бу танкидий фикрлаш ва медиа контентини тахлил килиш куникмаларини ривожлантиришга каратилган укув жараёни. Глобаллашув шароитида, ахборот бир зумда ва узок масофаларга таркалаётган бир пайтда, медиа-таълим алохида ахамиятга эга булади. Глобаллашув шароитида медиа-таълимнинг асосий психологик жихатларини куриб чикамиз. Медиа таълим ахборотнинг ишончлилигини тахлил килиш ва бахолаш учун зарур булган танкидий фикрлашни ривожлантиради. Глобаллашув шароитида, ахборот микдори экспонент равишда усиб бораётган бир пайтда, медиа контентини фильтрлаш ва танкидий бахолаш кобилияти хаётий ахамиятга эга булади. Танкидий фикрлаш ва медиасаводхонлик бир-бирига боглик булган иккита тушунча булиб, медиа таълимда, айникса глобаллашув шароитида асосий роль уйнайди. Танкидий фикрлаш ахборотни тахлил килиш, саволлар бериш, далиллар ва далилларни бахолаш ва асосли хулосалар чикариш кобилиятини уз ичига олади. Бу мустакил ва объектив фикрлаш кобилиятини ривожлантириш оркали манипуляция ва нотугри маълумотлардан кочишга ёрдам беради.
Танкидий фикрлашнинг асосий таркибий кисмлари:
Тахлил: Ахборотни таркибий кисмларга ажратиш, структура ва муносабатларни тушуниш кобилияти.
Бахолаш: манбаларнинг ишончлилигини аниклаш, фактларни текшириш ва далилларни бахолаш.
Шарх: Маъно ва контекстларни тушуниш, яширин маъно ва ниятларни аниклаш.
Тушунтириш: Уз фикрлари ва хулосаларини аник ва ишончли ифодалаш кобилияти.
Уз-узини акс эттириш: уз фикрлари ва эътикодларини танкидий бахолаш кобилияти.
Хулоса: Ахборотни тахлил килиш ва бахолаш асосида мантикий хулосаларни шакллантириш.
Медиасаводхонлик — оммавий ахборот воситаларидан самарали фойдаланиш, унинг мазмунини тушуниш, танкидий бахолаш ва медиа материаллар яратиш кобилиятидир. Бу турли хил оммавий ахборот воситаларининг кандай ишлаши, улар кандай маъно яратиши ва аудиторияга кандай таъсир килиши мумкинлиги хакидаги билимларни уз ичига олади. Медиа ишлаб чикаришни тушуниш: медиа-контент кандай яратилган, уни ким, нима максадда яратади. Медиа хабарларини тахлил килиш: медиа хабарларни деконструкция килиш, пастки матнларни аниклаш ва маълумотларнинг ишончлилигини бахолаш кобилияти. Этика ва масъулият: ОАВ ишлаб чикариш
May 2024
154
O'zbekiston МУИу Universiteti mediata'lim:muammolar, уеМт1аг va istiqbollar
ва оммавий ахборот воситаларини истеъмол килишнинг хукукий ва ахлокий жихатларини тушуниш. Техник куникмалар: таркибни яратиш ва таркатиш учун турли хил медиа технологияларидан фойдаланиш кобилияти. Ахборотни контекстуаллаштириш: оммавий ахборот воситаларини кенг ижтимоий, сиёсий ва маданий контекстда куриш кобилияти.
Танкидий фикрлаш медиа саводхонлигининг асосидир, чунки у одамларга куйидагиларга имкон беради: Медиа контентининг сифати ва ишончлилигини бахолаш. Кайси маълумотлардан фойдаланиш ва бахам куриш хакида карор кабул килиш, ахлокий ва информацион медиа контентини яратишда танкидий фикрлаш албатта кул келади.
Фойдаланишга мисоллар: Янгилик хисоботларини тахлил килиш: манбаларни текшириш, тарафкашликни аниклаш, контекстни тушуниш.
Ижтимоий тармоклар: Хабарларни танкидий бахолаш, контент билан онгли равишда узаро таъсир килиш, платформа алгоритмларини тушуниш.
Реклама: маркетинг стратегияларини тан олиш, махсулот ва хизматларнинг хакикий кийматини бахолаш.
Танкидий фикрлаш ва медиасаводхонлик ахборот доимо узгариб бораётган ва катта тезликда таркалаётган бугунги дунёда мухим куникмалардир. Улар одамларга манипуляция ва нотугри маълумотларга карши тура оладиган, хабардор, мустакил ва масъулиятли медиа фойдаланувчилари булиш имконини беради.
Оммавий ахборот воситалари шахс ва ижтимоий узликни шакллантиришда мухим роль уйнайди. Глобаллашув маданиятлар ва кадриятларнинг аралашишига ёрдам беради, бу эса идентификация инкирозига олиб келиши мумкин. Медиа таълим одамларга медиа-контентни истеъмол килишга ва уз шахсиятини шакллантиришга онгли равишда ёндашишга ёрдам беради.
Оммавий ахборот воситаларини доимий истеъмол килиш, айникса салбий, хиссий холатга ва психологик фаровонликка таъсир килиши мумкин. Медиа таълим рухий саломатликни саклашга ёрдам берадиган оммавий ахборот воситаларини истеъмол килишни бошкариш куникмаларини ривожлантиришга ёрдам беради.
Глобаллашув маданиятлараро алокаларнинг кучайишига олиб келади. Медиа таълим маданий компетенцияни, турли маданий контекст ва кадриятларни тушуниш ва хурмат килиш кобилиятини ривожлантиришга ёрдам беради. Ижтимоий тармоклар купчилик, айникса, ёшлар хаётининг мухим кисмига айланиб бормокда. Улар ижтимоий узига хосликка ва узини намоён килишга таъсир килади. Медиа таълим ижтимоий тармокларнинг таъсир механизмларини тушунишга ва ушбу платформалардан онгли фойдаланиш
May 2024
155
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
куникмаларини ривожлантиришга ёрдам беради. Глобаллашув мавжуд ахборот микдорини оширади, бу эса ахборотнинг хаддан ташкари юкланишига олиб келиши мумкин. Медиа таълим маълумотларни самарали топиш ва улардан фойдаланиш учун ахборотни бошкариш техникаси ва стратегияларини ургатади. Медиа таълими оммавий ахборот воситаларини истеъмол килиш ва оммавий ахборот воситаларини ишлаб чикаришнинг ахлокий жихатлари буйича тренингни уз ичига олади. Бу, айникса, оммавий ахборот воситаларининг харакатларининг окибатлари кенг камровли булиши мумкин булган глобаллашган дунёда мухим ахамиятга эга. Уз-узини тартибга солиш ва оммавий ахборот воситаларидан фойдаланишни бошкариш кобилияти асосий психологик жихатлардир. Медиа таълим доимий ахборот шовкини шароитида рухий саломатликни саклаш учун мухим булган ушбу куникмаларни ривожлантиришга ёрдам беради.
Киберхавфсизлик буйича билим шахсий маълумотлар ва аклий фаровонликни химоя килиш учун зарур булиб бормокда. Медиа таълим Интернетда хавфсиз хатти-харакатлар коидаларини ургатишни уз ичига олади.
Глобаллашув шароитида медиа-таълимнинг психологик жихатлари тез узгарувчан ахборот маконига мослашиш учун зарур булган куникма ва малакаларнинг кенг доирасини камраб олади. Танкидий фикрлашни, маданий компетенцияни, уз-узини бошкариш куникмаларини ривожлантириш ва медиа-контентнинг психологик фаровонликка таъсирини тушуниш глобаллашган дунёга муваффакиятли интеграциялашув учун асосдир.
REFERENCES:
1. Бабашев, Ф. А. (2023). УЗБЕКИСТОН ТАЪЛИМ ТИЗИМИГА МЕДИАТАЪЛИМНИ ЖОРИЙ ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 216-220.
2. Бабашев, Ф. А. (2023). МЕДИАСАВОДХОНЛИК ВА ЁШЛАР АХБОРОТ ХАВФСИЗЛИГИНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU conference 3), 7-10.
3. Бабашев, Ф. А. (2023). МЕДИАСАВОДХОНЛИК ВА ЁШЛАР АХБОРОТ ХАВФСИЗЛИГИНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU conference 3), 7-10.
4. Бабашев, Ф. А. (2023). МЕДИАСАВОДХОНЛИК ВА ЁШЛАР АХБОРОТ ХАВФСИЗЛИГИНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU conference 3), 7-10.
156
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
NatjonalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiU
5. Saidova, N. (2023). PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF INCLUSIVE EDUCATION. Академические исследования в современной науке, 2(26), 27-30.
6. Saidova, N. (2022). Abdulla Avloniy asarlarida ta'lim va tarbiyaga oid qarashlar. Science and Education, 3(2), 562-567.
157
May 2024