Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОНДА МЕДИАТАЪЛИМ ТАРАҚҚИЁТИ БОСҚИЧЛАРИ'

ЎЗБЕКИСТОНДА МЕДИАТАЪЛИМ ТАРАҚҚИЁТИ БОСҚИЧЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
медиатаълим / медиасаводхонлик / виртуал маданият / медиамаданият / медиаобразование / медиаграмотность / виртуальная культура / медиакультура / интернет / образование.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Фархад Бабашев

Мақолада Ўзбекистонда медиатаълим мавзусида амалга оширилган илмий-тадқиқот ишлари таҳлил қилинади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В статье анализируются научно-исследовательские работы, осуществленные в Узбекистане на тему медиа образование

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОНДА МЕДИАТАЪЛИМ ТАРАҚҚИЁТИ БОСҚИЧЛАРИ»

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi

УЗБЕКИСТОНДА МЕДИАТАЪЛИМ ТАРАВДИЁТИ БОСЦИЧЛАРИ

Фархад Бабашев

Узбекистан миллий университети «Педагогика ва умумий психология»

кафедраси доценти

АННОТАЦИЯ:

Маколада Узбекистонда медиатаълим мавзусида амалга оширилган илмий-тадкикот ишлари тахлил килинади.

Калит сузлар: медиатаълим, медиасаводхонлик, виртуал маданият,

медиамаданият, интернет, таълим-тарбия

АННОТАЦИЯ:

В статье анализируются научно-исследовательские работы, осуществленные в Узбекистане на тему медиа образование

Ключевые слова: медиаобразование, медиаграмотность, виртуальная культура, медиакультура, интернет, образование.

ANNOTATION:

The article analyzes research work carried out in Uzbekistan on the topic of media education

Keywords: media education, media literacy, virtual culture, media culture, Internet, education

Мамлакатимизда медиатаълим тараккиёти тарихини урганар эканмиз, бу йулни куйидаги боскичларга булишни лозим топдик: биринчи боскич: XX-асрнинг 60-90 йиллари; иккинчи боскич: XX асрнинг 90-йиллари-2010 йиллар; учинчи боскич: XXI асрнинг 2010-йиллардан хозирги кунга кадар. XX асрнинг 60-70 йилларида Е.Л.Дратва, Б.Л.Равич, А.Г.Аконян, М.Артикова, Э.Г.Осипова, Д.И.Абдуллаев, Н.Н.Свичинская каби педагог-олимлар тадкикотларда умумтаълим мактабларида хамда олий таълим ташкилотларида табиий фанлар ва хорижий тилларни укитишда оммавий ахборот воситаларидан фойдаланиш масалалари диккат марказида булади.

Е.Дратва «Мактабда табиатшунослик хамда химия дарсларида эксперимент ва кургазмалиликнинг экранли воситалари узвийлиги» мавзусида илмий изланишлар олиб боради ва политехник таълим вазифаларини амалга оширишда экранли кургазма воситалари, жумладан, укув кинофильмлари яхши

May 2024

6

самара беришини кайд этади. Муаллиф шуни хам алохида таъкидлайдики, дарсни экранли таълим воситалари ёрдамида ташкил килиш маълум даражадаги тайёргарлик ишларини талаб килади. Тайёргарлик эса дарснинг барча боскичларини - укитувчининг кириш сузи, кушимча изохлар, тажриба ва экран узвийлигини таъминлаш, укувчиларга саволлар бериш, укитувчи якуний сузи, уй вазифасини олдиндан уйлаб олиш деганидир1.

Е.Равич уз тадкикотларида сиртки булим талабаларига немис тилини укитишда укув телевизион курс имкониятларидан фойдаланиш масалаларини урганади ва укув телевидениеси сиртки таълим шакли талабаларини айникса сессиялар оралигида мустакил фаолиятга йуналтириб турувчи ягона омил эканини кайд этади. Муаллиф уз илмий тадкикот ишининг асосий максадини сиртки таълим талабаларига немис тилини ургатишда укув телевидениеси самарадорлиги даражасини аниклашдан иборат деб хисоблайди.

Е.Равич кайд этадики, укув телевидениесининг дастлабки кадамлари унинг ютуклари ва камчиликлари буйича куплаб бахс-мунозараларга сабаб булганки, бу борада ута кескин фикрлар хам билдирилган.

Бошка тадкикотчи Э.Осипованинг тил ургатиш масаласига багишланган тадкикот иши «Кургазмалилик сиртки таълим талабалари учун хорижий тил телевизион курсида дидактик принцип сифатида (инглиз тили материаллари мисолида)» деб номланади. Муаллиф кайд этадики, укитишнинг техник воситалари ичида катор дидактик имкониятлари амалиётда тасдикланган Укув телевидениеси (кейинг уринларда - УТВ) алохида урин тутади. УТВ билиш йулини кискартиради, талабаларда хиссий идрокни оширади, таълим олувчиларнинг фикрлаш кобилиятини кучайтиради. Х,иссий иродавий сохани фаоллаштира туриб, УТВ назария ва амалиёт уртасида мустахкам алокани йулга куядики, таълим жараёни очик ва максадли тус олади. Бу эса булажак мутахассиснинг касбий жихатдан узини англашига хамда касбий узини кашф этиш ва шаклланишдан иборат масофани муваффакиятли босиб утишига сезиларли даражада ёрдам беради2.

А.Акопян томонидан олиб борилган тадкикот иши телекурсатувларнинг мактаб укув-тарбия жараёнига таъсирига багишланган. Телевизион дастурлар укувчилар учун мавхум булган тушунчаларни кургазмали равишда очиб беради, укув материалини ривожланиш жараёнида тасвирлайди, уларга

1 Дратва Е.Л. Сочетание эксперимента и экранных средств наглядности на уроках природоведения и химии в школе. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Фергана-1969. - 338 С., 276-бет.

2 Осипова Э.Г. Наглядность как дидактический принцип в телевизионном курсе иностранного языка для студентов-заочников (на материале английского языка). 13.00.01 - теория и история педагогики. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1983. С. 192. 4-бет.

May 2024

7

узларини жараён иштирокчиси сифатида хис килиш имконини беради, билиш жараёнини енгиллаштиради, тарбиявий вазифаларга мос келади. Демак, телевидение нафакат укитади, балки тарбиялайди хам, эстетик туйгуларни кузгатади, хис-туйгуларни уйготади. Шунингдек, А.Акопян якин келажакда мактаб телевидениеси усиб келаётган авлодни гоявий ва бадиий тарбиялашнинг етакчи педагогик воситасига айланишига ишонч билдиради3.

Бугунги кун нуктаи назаридан ахамиятсиз куринса хам, XX асрнинг 70-йилларида таълим-тарбия жараёнида телевидение имкониятларидан фойдаланиш амалиёти укитиш технологиялари учун олга ташланган катта кадам эди. Замонавий компьютер ва таълим технологиялари ривожланган, таълим тизими олдига янгидан-янги долзарб вазифалар хамда талаблар куйилаётган бугунги кунда хам укув телевидениеси уз ахамиятини йукотмасдан, таълим сифатига ижобий таъсирини курсатиб келмокда.

А.Акопян илмий тадкикот ишининг натижаси сифатида катор тавсияларни илгари суради. Жумладан, муаллиф томонидан куйидаги тоифадаги мутахассислар учун доимий семинар ташкил килиш таклиф килинади:

а) режиссёрлар, мухаррирлар, режиссёр ассистентлари ва бошка ижодий ходимлар учун мактаб педагогикаси ва психологияси асосларини урганиш буйича;

б) сценарий муаллифларини телевидениенинг узига хослиги ва имкониятлари билан таништириш учун;

в) телекурсатувлар бошловчилари /сухандонлар, актёрлар, педагоглар учун нутк маданияти, актёрлик махорати буйича ва б.

Тадкикот якунида муаллиф томонидан халк таълими булимларига, мактаблар маъмуриятига, фан укитувларига, синф рахбарларига ёшлар ва болалар ташкилотларига хамда ота-оналарга мулжалланган тавсиялар баён килинади4.

М.Артиков ботаника ва зоология дарсларида таълимнинг экранли воситаларини куллаш самарадорлигига багишланган изланишлар либ борилган. Муаллиф Узбекистонда экранли воситалардан фойдаланиш тарихи ва уша даврдаги ахволини урганиш натижасида кинонинг вужудга келишиданок ундан таълим-тарбия жараёнида самарали фойдаланиш мумкин деган хулосага

3 Акопян А.Г. Исследование влияния телевизионных передач на учебно-воспитательный процесс школ /на материале Узбекской ССР/ Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1973. - 203 С. 197-бет.

4 Акопян А.Г. Исследование влияния телевизионных передач на учебно-воспитательный процесс школ /на материале Узбекской ССР/ Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1973. - 203 С. 198 - 203 -бетлар.

May 2024

8

келингани, аммо мактаб укув дастурларига мос булган укув фильмлари 1933 йилдангина чика бошлаганини кайд этади. Биология укув предметига оид кинофильмлар, диафильм ва диапозитивлар асосан иккинчи жахон урушидан кейинги йилларда чикарилади.

Тадкикот иши якунида уз таклиф ва мулохазаларини баён этар экан, М.Артиков укитувчилар малакасини оширишда уларга техника воситаларидан фойдаланишни ургатиш, илгор мактаблар базасида укув-услубий таянч пунктларини ташкил килиш, мактаб укув дастурида мавжуд булган экранли воситаларнинг мавзулар буйича каталогини ишлаб чикиш максадга мувофик, деб хисоблайди.

Хуш, бугунги кунга кадар олий таълим тизимида укитиш жараёнида телекоммуникациялардан фойдаланиш, масофавий таълим, колаверса, медиатаълимга оид нима янгиликлар амалга оширилмокда?

Республика олий таълим муассасаларида талабалар учун масофавий таълимни олий таълим муассасаси (бакалавриат таълим йуналиши, магистратура мутахассислиги) хусусиятига мувофик булган метод ва технологияларда жорий этилди ва шу асосида укитиш ташкил килинди. Масофавий фаолият профессор-укитувчилар томонидан махсус режа ва дастур, график асосида (уйида утирган холда) бажарилди.

Сунги йилларда олий таълим тизимида туб ислохотлар амалга оширилмокда. Бу узгаришлар жараёнининг асосий объекти булган ёшларнинг хавфсизлиги, уларни турли тахдидлардан химоя килиш масаласи хам хукуматимиз эътиборидан четда колмаяпти. «Олиб борилаётган ишлар куламига карамасдан сохада зудлик билан бартараф этилиши талаб этиладиган катор муаммолар сакланиб колмокда. Хусусан:

биринчидан, таълим тизимининг барча боскичларида ёшларнинг психологик холати диагностикасига ихтисослашган психолог кадрлар хамда ташкилотлар мавжуд булсада, уларнинг фаолиятини мувофиклаштириш ва бошкаришни амалга оширадиган ягона тузилманинг мавжуд эмаслиги психологик хизматлар фаолияти самарадорлигининг паст даражада колишига таъсир курсатмокда;

иккинчидан, таълим муассасаларида профилактика инспекторлари ва махалла вакилларининг хизмат хоналари ташкил этилган булсада, уларнинг таълим муассасалари билан узаро хамкорлиги йуналишлари хамда фаолияти самарадорлигини бахолаш механизмлари белгилаб берилмаган;

учинчидан, ахолига психологик хизмат курсатиш етарлича йулга куйилмаганлиги окибатида жамиятда ижтимоий-психологик, жумладан, оилавий муаммолар (ажримлар, оиладаги низолар, ота-она ва фарзанд

Мау 2024

9

муносабатлари, кариндошлар уртасидаги никох, эрта тугрук), «оммавий маданият»нинг салбий таъсирларига тобелик, уз жонига касд килиш холатлари давом этмокда;

туртинчидан, олий таълим тизимида психология сохасида тайёрланаётган амалиётчи психолог кадрларнинг билимлари умумий булиб колиб, тор соха мутахассисларини тайёрлаш амалиёти йулга куйилмаган;

бешинчидан, психология сохасида магистратура ва докторантурага кабул сони паст даражада булганлиги окибатида, миллий психология мактабини шакллантиришда оксоклик сезилмокда;

олтинчидан, психолог кадрларнинг молиявий рагбатлантирилиши, ахолига психологик хизмат курсатувчи марказлар фаолиятининг коникарсиз ахволда эканлиги уларга тажрибали психолог кадрларни жалб килиш имкониятини бермаяпти.5

Республикамизнинг мураккаб геосиёсий манфаатлар тукнашувлари нуктасида жойлашганлигидан келиб чикадиган булсак, хозирги кунда энг катта муаммо - бу ёшлар ахборот хавфсизлигидир.

Республикамизда ёшларни деструктив гоялар таъсиридан химоялаш масалалари буйича тадкикот олиб бораётган психолог олим У.Д.Кодиров хозирги кунда интернетдан таркатилаётган купорувчилик рухидаги ахборотлар баъзан харбий харакатларни амалга оширгандан хам купрок самара бериши мумкинлигини кайд этади. Хусусан мазкур ахборотларнинг шахсга таъсир килиши мумкин булган жихатлари нотулик, атайлаб бузилган, нотугри маълумот ва ахборотларнинг таркатилишида, тугри маълумотнинг кишилар томонидан нотугри идрок этилишини таъминлашга интилишда, кишиларнинг ахлокий-психологик холатини, дунёкараши, сиёсий нуктаи назари ва эътикодини максадли равишда узгартиришга нисбатан каратилган ахборий босим, хуружнинг кучайишида намоён булишини уринли таъкидлайди.6

Талабаларнинг ахборот хавфсизлигини таъминлашнинг мураккаблиги шундаки, уларнинг узлари вояга етган хамда узининг катъий фукаролик позициясига, кенг дунёкарашга эга инсонлардир. Шунга карамасдан, Ш.Тайлакова олий таълим ташкилотлари укитувчилари эътиборини каратишлари лозим булган куйидаги холатларни санаб утади:

- талаба-ёшларда ОАВ таъсирида юзага келган онг холати, калб холати ва рухий холатидаги узгаришларни аниклаш;

5 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг «Психология сохасида кадрлар тайёрлаш тизимини янада такомиллаштириш ва жамиятда хукукбузарликларнинг олдини олиш чора-тадбирлари тугрисида» карори. https://lex.uz/ru/docs/4367731

6 Крдиров у.д. Ёшларни деструктив гоялар таъсиридан химоялашнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари. Психология фанлари доктори (DSc) диссертацияси автореферата. - Т., 2019. - 69 б.

Мау 2024

10

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

NationalUniversity^fUzbekistan

- талабалар онги ва калбида юзага келган салбий холатларга карши курашиш чораларини белгилаш;

- телекурсатувлар, радиоэшиттиришлар ва интернет хабарлари оркали талабаларда информациявий тахдидларни олдини олишни таъминлаш мохиятини аниклаштириш, яъни ахборотларга нисбатан улар онгида танкидий карашларни шакллантириш;

- телекурсатувлар, радиоэшиттиришлар ва интернет хабарлари оркали талабаларда информациявий тахдидларга карши курашиш куникма ва малакаларини шакллантириш;

- телекурсатувлар, радиоэшиттиришлар ва интернет хабарлари оркали талабаларда информациявий тахдидларга карши курашиш йулларини махсус тадкикот утказиш оркали олинган натижаларни киёсий тахлил килиш;

- талаба шахсининг кундалик вокеа-ходисалардан хабардорлигини дарс машгулотлари давомида турли инновацион методлар оркали таъминлаш;

- талаба-ёшларда узига нисбатан талабчанлик хиссини уйготиш ва танкидий фикрни ривожлантиришда кахрамонликни, ватанпарварликни, мехнатсеварликни таргиб килувчи теледастурлар, видеороликлардан тарбия жараёнларида фойдаланиш;

- талаба-ёшларда «оммавий маданият»га карши маънавий-ахлокий иммунитетни шакллантириш;

- талаба-ёшларнинг жамият томонидан белгиланган кадриятлар ва меъёрларни билишга ургатиш, уларда хукукий саводхонликни ошириш;

- талаба-ёшларда айрим хорижий ОАВлар оркали таркалаётган маълумотларга нисбатан ахборот истеъмоли маданиятини таркиб топтириш.7

Юкорида кайд этилган илмий тадкикот ишлари юзасидан олиб борилган тахлиллар асосида куйидаги хулосаларга келинди:

- Узбекистонда медиатаълим бугунги кунда пайдо булган ходиса булмасдан, XX асрнинг 60-70 - йилларида умумтаълим мактабларида турли фанларни укитиш, укувчиларнинг кизикишлари шаклланиши, уларнинг маънавий-ахлокий тарбияланиши, олий таълим муассасаларида хорижий тилларни урганишда экранли таълим воситаларидан фойдаланиш масалаларига багишланган тадкикотлар олиб борилган;

- ушбу изланишларда уша давр учун илгор булган таълимнинг техник воситалари - телекурсатувлар ва экранли таълим воситаларидан таълим-тарбия

7 Ш. Тайлакова. Талаба-ёшлар орасида информацион тахдидларга карши курашишда оммавий ахборот воситалари материалларидан фойдаланиш имкониятлари. «Глобаллашув даврида PR ва халкаро коммуникациялар: анъаналар ва инновацион ёндашув» мавзусидаги республика микёсидаги илмий-амалий конференция материаллари туплами (2020 йил 26 март). 42- бетлар.

May 2024

11

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ationalunversijy^fuziikiiiii^^^^^^^^^Bidäe^

жараёнида кенг ва самарали фойдаланиш буйича илмий асосланган таклиф ва тавсиялар чикарилган;

- айнан шу тадкикотчиларни Узбекистонда медиатаълимнинг тамал тошини куйган олимлар сифатида эътироф этишимиз максадга мувофик;

- бугунги кунда кибержиноятчилик, мафкуравий тахдидларга, айника ахлокий жихатдан ёшларга салбий таъсир курсатадиган харакатлардан химояланиш зарурияти юзага келмокда.

Энг асосий хулоса шундан иборатки, умумтаълим мактаблари, касб-хунар ва олий таълим ташкилотларида укитиладиган фанлар кесимида турли сохаларнинг етук мутахассисларини жалб килган холда бугунги кун талабларига жавоб берадиган теле-укув курсатувлар мажмуини яратиш, хорижий тилларни ургатишга оид аудиоёзувлар туркумларини тайёрлаш, психологик хизматлар тизимини кенгайтириш бугунги куннинг энг долзарб масаласидар. Медиа ривожланган жамиятда медиатаълимнинг тараккий этиши - бу конуниятдир.

REFERENCES:

1. Абдуллаев Д.И. Нравственное воспитание трудных подростков средствами массовой информации. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1986.

2. Аконян А.Г. Влияние телевизионных передач на учебно-воспитательный процесс школ. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1974.

3. Артыкова М. Исследование эффективности применения экранных средств обучения на уроках ботаники и зоологии. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1974.

4. Дратва Е.Л. Сочетание эксперимента и экранных средств наглядности на уроках природоведения и химии в школе. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Фергана-1969.

5. ^одиров У.Д. Ёшларни деструктив гоялар таъсиридан химоялашнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари. Психология фанлари доктори (DSc) диссертацияси автореферати. - Т., 2019. - 69 б.

6. Равич Б.Л. Некоторые педагогические аспекты учебного телевизионного курса немецкого языка для студентов заочников. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1973.

7. Свичинская Н.Н. Формирование художественных интересов старш8. еклассников средствами телевизионных передач по искусству. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ташкент-1973.

May 2024

12

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

NatjonalUniversity^fUzbekistan^^^^^^^^^Medjaed

8. Ш. Тайлакова. Талаба-ёшлар орасида информацион тахдидларга карши курашишда оммавий ахборот воситалари материалларидан фойдаланиш имкониятлари. «Глобаллашув даврида PR ва халкаро коммуникациялар: анъаналар ва инновацион ёндашув» мавзусидаги республика микёсидаги илмий-амалий конференция материаллари туплами (2020 йил 26 март).

13

May 2024

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.