Volume 4 | CSPU Conference 1 | 2023 Ta'lim jarayonida raqamli texnologiyalarni ^^^^^^^^^^^orty^ttsh^amaradorlig^
МАСОФАВИЙ УЦИТИШ ШАРОИТИДА ФАОЛИЯТ ЮРИТАДИГАН УНИВЕРСИТЕТ УЦИТУВЧИЛАРИНИ УЦИТИШ ТИЗИМИНИ ЛОЙИХДЛАШНИНГ НАЗАРИЙ АСОСЛАРИ
С. Н. Азим^улов
Чирчик давлат педагогика университети, Чирчик, Узбекистон
Б. Х. Рохманов
ALFRAGANUS UNIVERSITY, Тошкент, Узбекистон broxmanov@ gmail. com
Укитувчиларни масофадан укитиш тизимидаги фаолиятга тайёрлаш деганда масофавий таълимнинг муайян дастури доирасида талабаларнинг билим олиш жараёнини муваффакиятли кузатиб бориш учун зарур булган билим, куникма, шунингдек масофавий таълим сохасидаги муносабатларни шакллантириш ва бойитиш жараёнини тушинилади. Ушбу тадкикот доирасида университет укитувчисининг масофавий таълим тизимида ишлашга тайёрлиги билим, куникма ва ушбу фаолиятни амалга ошириш истаги билан куролланиши сифатида куриб чикилади.
Масофавий таълимда укитувчи тайёрлаш тизимининг моделини яратиш консепсияси куйидаги концептуал коидалардан иборат:
- тизимли ёндашув;
- ишлаб чикилган педагогик тизимни жамиятнинг ижтимоийиктисодий ривожланишини жадаллаштириш талабларига ва замонавий педагогик, ахбороткоммуникация технологияларига мувофиклиги;
- тизимни шакллантириш омили сифатида профессионал максадга мувофиклик принципини танлаш;
- касбий максадга мувофиклик принципининг инсонпарварлик, таълим ва мехнат мотивацияси, узлуксизлик, интеграция ва индивидуаллик тамойиллари билан узаро муносабати;
- боскичма-боскич куникмаларни шакллантириш;
- шаxсга йуналтирилган, педагогик, фаолиятга асосланган ва контекстуал ёндашувларни укув жараёнини лойихалаштиришда хисобга
олиш.
October 20, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
795
Volume 4 | CSPU Conference 1 | 2023 Ta'lim jarayonida raqamli texnologiyalarni
Масофавий таълимда укитувчилар ва талабаларнинг биргаликдаги фаолиятида амалга ошириладиган, субъектлараро муносабатларнинг узига хос хусусияти билан ажралиб турадиган шахсга йуналтирилган ургатиш алохида ахамиятга эга. Ушбу узаро алокада узларининг мотивлари, фаолиятининг максадлари ва унга эришиш учун мос имкониятларга эга булган иккита тулик субъектлар такдим этилади. Бу масофавий таълим формати шахсга йуналтирилган ёндашувдан фойдаланишга имкон беради, чунки маълумотни мунтазам равишда алмашиш укитувчига хар бир талабага купрок вакт ажратишга имкон беради ва замонавий алока воситалари бу узаро таъсирни янада самарали ва кулай килади. Укитувчи гурух билан хам, индивидуал равишда хам хар бир укувчи билан электрон почта, форум, хабарлар тахтаси ва бошкалар оркали узаро алока килиш, индивидуал таълим йуналишини яратиш имкониятига эга.
Жахон тажрибасида масофавий таълимда узига хос хусусиятга кура, тьютор деб номланадиган янги шаклдаги укитувчининг пайдо булишига олиб келди. Х,озирги кунда куплаб олий укув юртларида "тьютор" каби расмий мавке мавжуд (масофадан укитишнинг концептуал афзалликлари унинг замонавийлиги ва ривожланаётганида), ушбу тезиснинг асосий предмети масофавий таълим технологияларини узлаштирган укитувчи "Масофавий таълим тьютори" деб номланади. "Масофавий таълим тьютори" таърифига аниклик киритсак ("Масофавий таълим укитувчиси масофадан кириш оркали уз вазифаларини бажарадиган укитувчиб маслахатчи"): "Масофавий таълим тьютори" масофадан укитиш технологияларига эга ва масофавий укитишнинг маълум бир дастури доирасида укувчиларга укув, услубий, психологик, педагогик ва ташкилий ёрдамни амалга оширувчидир.
Маколада контсептуал коидалар асосида укитувчиларни масофадан укитишнинг педагогик тизимининг назарий модели ишлаб чикилган (1-расм) ва унинг ривожланиш мантоти келтирилган.
Маколада укитувчиларни тайёрлашнинг педагогик тизимининг таркибий кисмлари, масофадан туриб укитиш асослари (университет укитувчиларини масофавий укитиш тизимидаги фаолият учун тайёрлаш) ва тизимни ташкил этувчи омилларга (касбий максадга мувофиклик принципи) талабларга мувофик тавсиф берилган.
Масофавий таълимдаги укув жараёнининг узига хос хусусиятлари куйдагича:
October 20, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
796
Volume 4 | CSPU Conference 1 | 2023 Ta'lim jarayonida raqamli texnologiyalarni ^^^^^^^^^^^orty^ttsh^amaradorlig^
- талабанинг интенсив равишда бошкариладиган мустакил ишига эътибор
бериш;
- талабалар ва мураббийларнинг тизимли, аммо воситачилик алокаси;
- компютер технологияларининг роли юкори булади ва укитувчи фаолиятининг хусусиятлари (махсус психологик маконда ишлаш;
- ёзма мулокот асосида доимий ва уз вактида алокада булиш).
1-расм. Масофавий таълим тизимидаги фаолият учун университет укитувчиларини
тайёрлашнинг педагогик тизимининг модели
Мустакил равишда ишлаш ва масофадан туриб укувчиларнинг билим фаолиятини мувофиклаштириш унинг махсус тайёргарлигини талаб килади. Укитувчиларни масофадан укитиш тизимидаги фаолиятга тайёрлаш деганда масофавий таълимнинг муайян дастури доирасида талабаларнинг билим олиш жараёнини муваффакиятли кузатиб бориш учун зарур булган билим, куникма, шунингдек масофавий таълим сохасидаги муносабатларни шакллантириш ва бойитиш жараёнини тушинилади. Ушбу тадкикот доирасида университет укитувчисининг масофавий
October 20, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
797
Chirchik State Pedagogical University Volume 4 | CSPU Conference 1 | 2023
Effectiveness of Introduction of Digital Ta'lim jarayonida raqamli texnologiyalarni
таълим тизимида ишлашга тайёрлиги билим, куникма ва ушбу фаолиятни амалга ошириш истаги билан куролланиши сифатида куриб чикилади.
Тадкикот масофадан укитиш тизимига юкори малакали, ракобатбардош университет укитувчиларини тайёрлаш жараёнини илмий ривожлантириш учун барча имкониятларни тугатмайди. Макола муаллифи сифатида университетларнинг педагогик мутахассисликлари талабалари ва магистратура талабаларини масофавий укитиш тизимидаги фаолиятга тайёрлаш назарияси ва технологиясини ривожлантириш муаммолари буйича изланишларни давом эттирамиз.
Урганилаётган масаланинг ахамиятидан профессионал педагогик, психологик ва техник тайёргарликни алохида курсатиб утиш керак.
"Масофавий таълим тьютори" бажарадиган асосий функцияларга асосланиб, урганиш тайёрлигининг туртта мезони (ташкилий, ахборот, коммуникатив, ривожлантирувчи) таклиф килинади ва укитувчилар учун масофавий укитиш тизимида ишлашга хар бир мезон буйича тайёр булишнинг учта даражасини (паст, урта, юкори) куллаш тавсия этилади.
Тажриба ишларининг натижаларини тахлил килиш университет укитувчиларининг масофавий таълим тизимида ишлашга тайёрлик даражасининг ижобий динамикасини кузатишимизга имкон берди. Юкорида айтиб утилганлар, урганишда белгиланган вазифалар хал килинишини ва максадга эришилганлигини таъкидлашга имкон беради. Назарий ва экспериментал материаллар университет укитувчиларини масофадан укитиш тизимида ишлашга тайёрлашнинг педагогик тизими ишлаб чикилганлиги ишда кафолатланган натижани беради ва ундан кенг педагогик амалиётда фойдаланиш имкониятини беради деган фаразни тасдиклайди.
REFERENCES
1. Боймуродов, А. Х., & Азимкулов, С. Н. (2021). ТАЪЛИМ САМАРАДАОРЛИГИГА ЭРИШИШДА ТИЗИМДА ИННОВАЦИОН УЛУЛЛАР. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES, 2(4), 839843.
2. АЗИМ^УЛОВ, С. (2021). ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯ АСОСИДА ТАШКИЛ КИЛИШДА КУЛЛАНИЛАДИГАН УКИТИШ УСУЛ ВА ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ. УзМУ ХАБАРЛАРИ, 2(1), 54-57.
October 20, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
798
g
Volume 4 | CSPU Conference 1 | 2023 Ta'lim jarayonida raqamli texnologiyalarni joriy etish samaradorligi
g
3. Исмоилов Азамат Арсланбаевич. (2021). ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБУЧЕНИИ ШКОЛЬНОМУ ПРЕДМЕТА «ФИЗИКА». Экономика и социум, 9(12), 9.
4. Азимкулов, С. Н. (2021). КЛАСТЕРНЫЙ ПОДХОД И ЕГО ИСПОЛЬЗОВАНИЕ В НАУЧНО- ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЯХ. Academic Research in Educational Sciences, 3(2), 826-861.
5. Azimqulov, S. N. (2020). ZAMONAVIY TA'LIMNI AXBOROTLASHTIRISH TUSHUNCHASINING NAZARIY ASOSLARI. ТАЪЛИМДА ЗАМОНАВИЙ АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ИННОВАЦИОН УСУЛЛАРИ, 4(44), 124-126.
6. Boymurodov, A. X., Azimqulov, S. N., & Davlatova, A. R. (2021). ZAMONAVIY TA'LIM TIZIMI AFZALLIKLARI VA IMKONIYATLARI. Academic Research in Educational Sciences, 2(11), 1389-1395.
7. Seytov, A.J., Khurramov, A.J., Azimkulov, S.N., Sherbaev, M.R., Kudaybergenov, A.A., & Khasanova S.Kh. (2021). Optimal control of pumping station operation modes by cascades of the Karshi main canal. International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology, 8(4), 17177-17185.
8. АЗИМКУЛОВ, С. (2021). ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯ АСОСИДА ТАШКИЛ КИЛИШДА КУЛЛАНИЛАДИГАН УКИТИШ УСУЛ ВА ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ. УзМУ ХАБАРЛАРИ, 2(1), 54-57.
9. S.N. Azimqulov. (2020). Hududiy ta'lim sohasida informatika va axborot texnologiyalari fani o'qitish metodikasini klaster usuli yordamida rivojlantirish. Respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi maqolalar to'plami, Volume, 3(8), 191-195.
10. Azimkulov Saykhun Niyozaliyevich. (2021). Innovative cluster approach to teaching computer science and information technology in the general secondary education system, Journal of Pedagogical Inventions and Practices, Volume, 3, 176-
11. Azimkulov Saykhun Niyozaliyevich. (2021). DEVELOPMENT OF METHODOLOGY OF TEACHING INFORMATICS AND INFORMATION TECHNOLOGIES WITH CLUSTER. GALAXY INTERNATIONAL INTERDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, Volume, 9(12), 938-940.
178.
https://cspi.uz/
Republican Scientific and Practical Conference
October 20, 2023