МАЪНАВИЙ-АХЛОЦИЙ ТАРБИЯДА УЗБЕК ХАЛК КУШЩЛАРИ ВА КАРСАК АЙТИМЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ
Абдусалом Рахимович Солиев Фаргона давлат университети
Аннотация: Ушбу макола халк ижоди намуналарида халкнинг турмуш тарзи, ижтимоий ва маиший хаёти, мехнат фаолияти, табиат ва жамиятга карашлари, эътикоди ва диний тасаввурлари, инсон ва оламга нисбатан хис-туйгулари, бадиий олами, билим даражаси, бахтли ва адолатли замон хакидаги уй-фикрлари уз ифодасини топган.
Калит сузлар: анъана, моддий, хаваскорлик, огзаки, театр, касбий, жонли, даража, дор, ёгоч, томоша, уйин, ракс, кугирчокбозлик, ижтимоий, халк
USE OF UZBEK FOLK SONGS AND APPLAUSE IN SPIRITUAL AND
MORAL EDUCATION
Abdusalam Rakhimovich Soliev Fergana State University
Abstract: The article deals with the way of life of people, social and everyday life, labor activity, views on nature and society, beliefs and religious beliefs, feelings for people and the world, the artistic world, the level of knowledge, a happy and fair time on the examples of folk art. thoughts are expressed.
Keywords: traditional, material, amateur, oral, theatrical, professional, live, diploma, gallows, wooden, spectacular, game, dance, puppet, social, folk
Маънавий-ахлокий тарбияда узбек халк кушиклари халк оммасининг бадиий, ижодий-амалий ва хдваскорлик фаолияти, анъанавий моддий ва номоддий маданиятнинг халк огзаки бадиий ижоди, яъни фольклор, халк мусикаси, яъни мусика фольклори, халк театри, жумладан томоша санъати, халк уйинлари, яъни ракс, кугирчокбозлик, дор ва ёгоч оёк уйинлари, жумладан халк циркилар мусика фольклорини махсулидир. Яратилиши ва ижодий жараёнида купчиликнинг иштироки булган халк ижодининг турлари халк турмуш тарзи, яшаш шароитлари, ижтимоий мехнат даражасига мос равишда шаклланиб, авлоддан-авлодга, устоздан шогирдга утиб, доимий равишда мукаммаллашиб, сайкаллашиб, тобора анъанавийлашиб борган ва нихоят, касбийлик, яъни профессионаллик хусусиятига эга булган, жонли ижро шароитлари ва кундалик амалиётда бизгача етиб келган. Халк ижоди
намуналарида халкнинг турмуш тарзи, ижтимоий ва маиший хаёти, мехнат фаолияти, табиат ва жамиятга карашлари, эътикоди ва диний тасаввурлари, инсон ва оламга нисбатан хис-туйгулари, бадиий олами, билим даражаси, бахтли ва адолатли замон хакидаги уй-фикрлари уз ифодасини топган. Халк ижоди кадимдан ривожланиб кел-ган. Жамият та-раккиёти ва мехнат таксимотининт кучая бориши билан халк ижоди жанрларига нисбатан айрим истеъдодли шахсларнинг ихтисослашуви оша борган. Шу тарика бахшилар, масхарабозлар, кизикчилар, кугирчокбозлар, раккослар, машшоклар, наккошлар, кулоллар, уймакорлар, каштадузлар ва халк санъати юзага келган, ишкибозлар пайдо булган. Аммо унинг яратилиши ва узлаштирилишида купчиликнинг иштироки, хар бир ижро ёки амалиёт кадимдан карор топган мустахкам анъаналар доирасида воке булиши сакданиб келган. Х,ар кандай бадиха, ижодий хатти-харакат, янгилик баркарор анъаналар ва устоз-шогирд муносабатлари доирасида руй берган. Бир томондан, анъаналарнинг узи ривожлана борган, иккинчи томондан, хар бир ижро ёки амалиёт давомида узгартиришлар, янгиликлар киритилган, янги асарлар нусхалари юзага келган. ^ай бирлари унутилиб, ижро ва амалиётдан тушиб колган.
Халк ижоди мукаммал санъатнинг юза-га келиши ва ривожида катта урин тутади. Уз навбатида, мукаммал санъ-ат хам халк ижоди ривожига таъсир курсатиб, уни бойитиб келмокда. Жамиятда халк ижоди намуналарини саклаш ва ривожлантириш, йуколганларини тиклаш эхтиёжи узининг нафис талабларини кондириш, яхши яшаш ва хаётини мукаммаллаштиршга булган интилишидан келиб чиккан. Бугунги кунда халк ижодини саклаш ва ривожлантириш учун катта имконият ва шароитлар яратилган. Умумдавлат микёсидаги музейлар курикхона-ларнинг ишлаётганлиги, халк ижоди намуналарининг илмий урганилиши ва нашр этилаётганлиги, куплаб фольлор-этнографик ансамблларнинг мавжудлиги, бадиий хаваскорликни юксалтиришга каратилган тадбирларнинг амалга оширилаётганлиги бунинг тасдигидир.
Мусикашунос олимларнинг илмий тадкикот ишларида кушик ва мусиканинг шахсни шакллантиришдаги урни ва ахамияти катталиги куплаб далиллар ёрдамида курсатиб берилган. Манбаларда таъкид-ланишича, шахснинг камол топишида унинг дунёкараши, маънавияти, ахлоки, маданиятлилик даражаси, хис-туйгуларини ривожлантиришда мусика таълими алохида урин тутади.
Машхур рус композитор Д.Б.Кабалевский шундай деб ёзади: «Ахлокий тарбияда санъат ва адабиётнинг буюк урни инсоннинг бутун хаёти жараёнида давом этади. Бу уринда санъатни бирор мактаб предмети, бирор дарслик билан алмаштириб булмайди»
Шу фикрга таянган холда айтиш мумкинки, бола шахсини маънавий-
axgoKuft maKHgaHTupum SeBocuTa MycuKa, yHuHr 3Hr mapKoHa ®:aHpu SygraH xagK KymuKgapu opKagu MyBo^aKKflTgu aMagra omupugagu. MatHaBuft-axogKuft MetepgapHu Sogagapra cuHrgupum ynyH, энг aBBago, ygapHu MatHaBuft-axgoKuft TymyHHagap SugaH TaHumTupum go3uM Sygagu. MyTaxacucgap ^uKpura Ta^HuS, MatHaBuft-axgoKuft TymyHHagapHu Kyftugaru yH rypyxra Sygum MyMKuH:
1) MatHaBuft-axgoKuft TymyHHagapHu SaeH Kugum;
2) MatHaBuft-axgoKuft $uKp ropuram;
3) MatHaBHH -axgoKuft xygocagap HuKapum.
MatHaBuft-axgoKuft Metepgap caxuftguK, oKKyHrugguguK, axmuguK, xypMaT, xaftpuxoxguK, MatcyguflTguguK, MexHarceBapguK KaSu araMagapHuHr Ma3MyHHHH SuguS ogum, y3 ^aogutfraga yHra aMag KugumHu aHrgaragu,
Pyc e3yBHucu H.A.^oSpogroSoBHuHr e3umuHa, KynnuguK ogaMgap axmu Ba eMoH umgapra Kyg ypumuHuHr acg caSaSu - 6y ygapHuHr axgoKuft MetepgapHuHr moxuatuhu aHuK TacaBByp Kuga ogMaraHguKgapugagup.
MatHaBuft-axgoKuft TymyHHagapHuHr moxuatuhu aHuK xuc Kugum ynyH y eKu 6y xogarga Sapna yHra aMag Kugumu xaMga yHuHr Harn^acu KaHgaft AKyH TonraHguruHu cuhhkobhuk SugaH Ky3aruS, $uKp ropuTumu Ba y3uHuHr maxcuft xygocacuHu HuKapuS ogumu go3uM. MatHaBuft-axgoKuft MetepgapHu TatguM ^apaeHuga HyKyp y3gamTupum MaKcagra MyBo^uKgup. EyHga aftHuKca, MycuKa TatguMu KaTTa uMKoHutfraapra эгa. MatHaBftft-axgoKuft Metepgap Kyn 6op cuHoBgaH yTKasugraHgaruHa SapKapopguK Kac6 этagн Ba y KumuHuHr xaKuKuft TaaHHu cu^aruga yHuHr xaeTuft xarra-xapaKaraapura TypTKu Sepagu. YHuHr Kan xogarga KaHgaft um TyTum KepaKguruHu aHuK Kypcaragu.
XagK KymuKgapuga SepugraH ^uKpgap Ba oxaHrgapga Kapop TonraH gatBaraap, Hacuxaraap, Kypcamagap yHuHr acpgap gaBoMuga opTTupraH Ta^puSacu Harn^acuga KaftTa TeKmupuguS, caftKag TonuS KegraH xaeTuft xygocagapu Maxcygugup. XagKHuHr xap Sup aftTraH ranu «yK» Ba yHu yKuS ogMaraH Kumu xaeTga naHg eftumu TaSuuftgup. MatHaBftft-axgoKuft TymyHHagapHu 6ugu6 ogum, KyHgaguK TypMymga cogup SygaguraH Typgu BoKeagap Ba ncuxogoruK xogaTgapra TaKKocgaS Kypum Haru^acuga MyKaMMag maKg-gaHraH ogaTgap, KyHuKMa Ba MagaKagap xocug Syga Somgaftgu. EogagapHuHr yMyMuft ypTa TatguM MaKTaSgapuga yTKa3raH gaBpu gaBoMuga cuh$, MaKTaS ^aMoacu, ouga, Maxaggaga y3 ypHuHu Tona ogumuga MycuKa TatguMu agoxu-ga ypuH TyTagu. Ahuk Ma3MyH acocuga yткaзнgagнгaн MycuKa gapcgapu, cuH^gaH TamKapu MamrygoTgap Ba yMyMuft Tap3garu MycuKuft MyxuT Soga-gapHuHr MatHaBu^TuHu maKggaHTupum ynyH xaM MyxuM MaHSa SyguS xu3Mar Kugagu. MycuKa gapcgapuHuHr xaKuKuft TatguM-TapSua BocuTacura aftgaHumuga yKKTyBHucuHuHr SuguMu, uKTugopu, ^oHKyapguru TapFuSoT-Huguru, MexpuSoHguru, MacgaxaTryftguru eTaKHu axaMu^Tra эгa.
Мусиканинг буюк кудрати шундаки, у боланинг ички дунёсига кириб, хиссиётларини жунбушга келтира олади. Психолог олимларнинг таъкидлашича, мусика инсон бош миясининг ярим шарларидаги асаб турларининг энг йирик, энг нозик, бошка хеч кандай восита таъсир этолмайдиган катламига хам_кириб бора олади. Бу катламларда инсоннинг жуда катта куввати захиралари сакланади ва яхши мусика айнан шу аклий кувват, хиссиёт захираларини харакатга келтира олади. Психолог олим И.А.Вартанян инсон узи учун яратган неъматлар ичида мусиканинг алохида урин тутишини куйидагича изохлайди: «...инсон узи учун яна бир бошка товуш тилини, яъни мусикани-эмоция, хиссиёт, кайфият, мусика санъатини яратди».
Мусика санъатининг узига хос шундай кудрати борки, бу бошка хеч кандай предмет ёки санъат турларида мавжуд эмас, Бу инсонга кучли таъсир эта олувчи «куроллар» захирасида мусика санъатининг узига хос касбий хусусиятлари, воситалар «арсенал»ида товуш тембри, яъни буёги, товушлар баланд-пастлиги, ритм, яъни усул хилма-хиллиги, гармония тузил-ишлари, интервал ва аккордлар тузилишидаги ранг-баранглик, динамик тус ва бошкалар инсонни хис-хаяжонга соладиган, унинг туйгу-лари олами-да муъжизалар яратадиган бекиёс таъсир воситасидир. Бола шахсининг шаклланиши ва камол топишида мусиканинг, айникса халкнинг юрак дардлари, кувонч шодликлари, гам-аламлари, орзу-умидларининг силсиласидан яралган халк кушикларининг тутган урни бекиёсдир.
Халк кушиклари узбек халкининг авлоддан-авлодга утиб кон-конига сингиб кетган санъат туридир ва шунинг учун хам халк оханглари, нола-кочиримлари ва бошка миллий безакларини тинглаган одам унга бефарк була олмайди. бевосита унга эргашади, кушилишиб куйлайди, раксга тушади, яъни мусика уни узининг сехрли оламига етаклаб кетади. Халк кушиклари факат эстетик жозиба олами булибгина колмай узига хос катта бир таълим-тарбия куроли хамдир. Чунки, инсон хис-хаяжонининг замири-да маънавий-ахлокий тушунчалар, хислар, хулосалар хам ётади. Машхур рус педагог олим В.А.Сухомлинский таъбири билан айтганда: «хиссиёт-маънавий маслакнинг кони, тани ва юраги, рухнинг катъийлиги ва кучидир, хиссиётсиз ахлокийлик иккиюзламачиларни тарбияловчи курук, нурсиз сузга айланади».
Маънавий-ахлокий фазилатларни узлаштириш жараёнида болалар-нинг янгидан янги маънавий эхтиёжлари пайдо булади. Шу эхтиёжларни кондиришга харакат килиш эса болада уз олдига куйган максад ва вазифаларни амалга оширишга интилиш, изланишни карор топтиради. Бу харакат боланинг болалик даврида яккол кузга ташланади. Педагог олимларнинг фикрларига. таянган холда айтиш мумкинки, халк кушиклари воситасида болаларнинг маънавий-ахлокий фазилатларини шакллантириш турт асосий йуналиш буйича
амалга оширилиши мумкин:
1. Уз она Ватани ва халкига булган мухаббат туйгуси.
2. Болаларнинг мехнат, кишилар ва улар томонидан яратилган неъматларга булган муносабатини шакллантириш, .
3. Боланинг жамият аъзолари, кариндошлари ва уни ураб турган тенгдошларига булган муносабати.
4. Унинг шахс сифатида уз-узига нисбатан карашларини карор топтиради.
Узбек халки мустакилликни кулга киритгач, миллий-маънавия-тимизнинг
хакикий эгасига айланиши учун кенг имкониятлар яратилди. Хрзирги кунда таълим-тарбия олдида турган асосий максадлардан бири - ёш авлодга аждодларимизнинг асрлар давомида орттирилган маънавий бойликларини сингдириш, уларда инсоний фазилатларни карор топтириш ва мунтазам ривожлантириб бориш, Ватан ва миллат олдидаги бурч ва масъулиягини хис этишга ургатишдан иборатдир. Маънавий-ахлокий фазилатларни болаларнинг Ватанга, мехнатга, инсонларга булган мухаб-бати каби, серкирра манбалари унда маънавий эхтиёж ва кизикиш уйго-тишда, маънавий фаолият ва кадриятларни тарбиялашда мухим ахамият касб этади. Шунингдек, маънавий-ахлокий манбалар болада маънавий фазилатнинг таркибий кисмларини шакллантириш воситасидир.
Болаларнинг маънавий фазилатлари уларнинг аклий, ахлокий, сиёсий, иктисодий, хукукий, экологик, эстетик, бадиий, диний маданият каби купкиррали таркибий кисмларидан иборат. Мусика таълими жараёнида маънавий фазилатнинг таркибии кисмлари бола онгига узаро бирлик ва алокадорликда сингдирилади. Халк кушиклари воситасида болаларда инсонпарварлик, садокат, каноат, мехр-мухаббат, адолатпар-варлик, нафосат, эътикод, мехнатга ижобий муносабат, дин ва бидъатни бир-биридан фарклаш, табиатга мухаббат, бурч ва хукукни англаш каби юксак маънавий фазилатлар шаклланиб боради. Улкамиз тарихига назар ташласак, кадим замонларда миллий спорт, харакатли уйин ва кунгил очишлардан ота-боболаримиз, она-момоларимиз байрамларда, сайилларда кенг фойдаланишган. Жумладан, «Навруз байрами», «Х,осил байрамлари», «Рамазон хайити», «Курбон хайит» ва бошка байрамларда улок чопиш, кураш. купкари каби хилма-хил уйинлар, кунгил очишлар утказилган.
Шуни таъкидлаш жоизки, узок вакт давом этган каттик мафкуравий тазйикка карамай, умуман Узбекистон халки авлоддан - авлодга утиб келган уз тарихий ва маданий кадриятларини хамда узига хос анъана-ларини саклаб колишга мувоффак булди. Жумладан мусикий маданияти-миз ва санъатимизни аждодларимиз асрлар мобайнида яратган мусика меросини урганиш бизларнинг вазифамиздир. Амалиётимизда алла, лапар, ялла каби кадимий утмишдан
SyryHru KyHrana caKgaHuS eTuS KegraH ^aHpgap SugaH Supra «KapcaK» ^aHpu xaM agoxuga axaMuaTra эгagнp. KapcaKgap Ha^aKar y3SeK aftTuMgapu SagKu, KynruHa SomKa xagKgap Metpocu SygMum MycuKHft aftTuMgap, ToMomagap Ba paKcgu aftTuMgapga KeHr MHKecga KyggaHuguS, ^yp SyguS KeguHraH. TeaTpgamTupugraH «Macxapa-yftuHgap» eKH naHToMuMa KypuHumugaru «Ot yftuH», «AftuK yftнн»gapн mygap ^yMgacugaHgup. Ygapga HaKopaTgap xaM MaB^yg SyguS, «HaKopaTHugap» ypTagaru yftuHHura Typgu putmuk KypuHumgapga KapcaK HaguS ^yp Sygumagu. ^yMgagaH, CaMapKaHg BHgoaTHHHHr EygyHryp, ^oMSoft, YpryT TyMaHgapuga myHgaft yftuHgap Sopguru Ba xo3upra Kagap caftuggap Ba «HaBpy3» SaftpaMgapuga ymSy yftuHgap u^po этнgнS KegaeTraHguru cy3HMH3 gagugugup. YftuH, agSaTTa, KapcaK ^ypguruga SomKapuguS Sopugagu. YftuHgap acTa-ceKuH kh3hS SopraH ^apaeHga u^poHH KapcaKHugap Sup-Supura aKKa KapcaK, yH KapcaK, Sem KapcaK, erru Ba xaTToKu TyKKH3 KapcaK yftuHgapu opKagu ygaHuS KeTagu Ba putmuk ®HxargaH xugMa-xug y3ura xoc xycycuaT KacS этagн. ^ggaHu Ba ganapHugap ToMomaSuHgapHuHr эtтнSopннн y3ura KapaTum yHyH aftTugaguraH SaftTHuHr yftHoKH, caTupuK Ba mmophcthk ToMoHgapura эtтнSop Sepagugap. «KapcaK» ^aHpu aftTuMgapu y3HHUHr u^po этнgнmн SyftuHa geapgu agga ^aHpu SugaH Sup xuggup.
EemKapcaK. EemKapcaK KapcaK - эpкaкgap gaBpa yftuH KymuFH. Y3SeK Ba to^hk xagKgapu opacuga KeHr TapKagraH. CaMapKaHg, Eyxopo, CypxoHgape, KamKagape BugoaTgapuga, aftHHKca Mamxyp. EemKapcaKga KapcaK xaMga Kuft-KupuK oBo3gap epgaMuga yftuH ycygu xocug KuguHagu. Eat3H, TaxMHHgapra Kypa, KeguS HHKHmu 3apgymTuftguK MapocuMgapura SopuS TaKagagu. HaBSaT SugaH TypKyM Tap3uga u^po этнgagнгaн yftuH Ba TepMa «aK Kapc», «KymKapc», «Sem Kapc»gapgaH uSopaT. EemKapcaK yftuHH aKHH yTMumga KumgoK ^oftgap-garu Tyft Ba caftuggapga coaTgap gaBoM этapgн. X,o3up, acocaH, $ogtKgop^THo-rpa$HK Ba xaBacKop aHcaMSggap, MacagaH, YpryTgaru "EemKapcaK " aHcaMSgu gacTypugaH ypuH ograH. Eat3H Sup TagKHKoTHugap «EemKapcaK» eKH «KapcaK yftHH»gapuHH TypKyMgu acapgap rypyxura xaM KupuTHmaguKH, yHHHr khhhk hcSoth yHgaru TapKuSuft KucMgapHHHr HoMgaHumuga y3 aKcuHH TonraH. MacagaH: Eem Kapc, yH Kapc, Kym Kapc, aK Kapc, errn Kapc Ba xoKa3o. KapcaKgapHHHr xap Supu Typgu Ma3MyH Ba u^po xycycuaTgapura эгagнp. fflyHgaft Sygca-ga, ygapgaru KapcaKgapHHHr cohh ymSy ^aHpHHHr HoMura TyFpu KegMaft Kogumu MyMKHH. fflyHra KapaMaft Sem KapcaKHHHr phtmhk Heru3gapu aftTHMgaru Typgu xug xaftKupuKgap SugaH moc Kegagu. fflygap BocuTacuga xap Sup TapKuSuft KucMra xoc puTMgap Sepugagu. KynHuguK ToMoHugaH «xa-xa-xa» KUHKupuru SugaH Supra u^po этнgagнгaн KapcaKHHHr phtmhk Ty3ugMacu "EemKapcaK" TypKyMHHHHr xap Sup KucMuga TypguHagup. AftpuM aftTHMgapga HaKopaTgap yMyMaH SygMacgaH SyHgaft xoggapga aKKaxoH aftTyBHu cy3gapgaH KeftuH KegaguraH oxupru cy3gap Sup
неча ашулачи томонидан унисон холида ижро этилади. Яна шундай ижро турлари мавжудки, унда яккахон накоратларни хам узи айтиб, колган ижрочилар умумий накорат, масалан, «чипра далли-далли» «ёр-ёр-ёроне-е» «хо лалло» ва хоказоларни биргаликда айтишади.
Самарканд-Бухоро каби худудларда ушбу умумий накоратларга «ох гули богиман биё» тарзидаги сузлар кушилиб, кейинги бандлар яна узбек тилида куйланади. Бу эса ушбу айтимларнинг тожик халкларида хам таркалганлигидан нишонадир. «Бешкарсак» одатда эркаклар, купинча успирин йигитлар томонидан ижро этилганлиги туфайли ракс уйинларида кузатиладиган ижрочилик услуби хам маълум туйгуларнинг эркакча раксли харакатлар воситасида ифодаланиши билан боглик хусусиятларга эгадир. Куп холларда йигитлар айлана шаклида терилиб, бирор ритмик усулда карсак чаладилар. Ургут туманида карсак айтимларини ижро этувчи алохида «Бешкарсак» ансамбли тузилган булсада, хозирда карсак айтимлари, асосан, фольклор этнографик ансамбллар, хаваскорлик тугаракларидагина ижро этилмокда. Халк томонидан асрлар давомида яратилиб, огиздан-огизга, авлоддан-авлодга утиб келган фольклор намуналари бугунги кунда хам ахамиятини йукотмаган.
Шу уринда айтиб утиш керакки, кейинги йилларда узбек миллий мусика анъаналарига булган эътибор янада кучайиб, миллий кадриятлар, урф-одатлар ва маросимларнинг тикланиши жараёнлари давом этмокда. Уларни урганиш, узлаштириш, янада равнак топтиришга каратилган бир катор эътиборли ишлар амалга оширилмокда, Республикамиз микёсида утказилиб келинаётган курик танловлар халк орасидаги миллий жанрларнинг ёшлар манавиятига ижобий таъсирини яна бир погонага кутарса ажабмас, Зеро, бу нодир хазиналарни ёшлар онгига сингдирилиши авлодлар ва кадриятлар ворисийлиги, анъаналар умрбокийлиги, мусикамиз истикболи, равнаки келажагини таъминлаш билан тенгдир.
Фойдаланилган адабиётлар
1. У.К.Рахмонов. For Publication of Paper Entiled"The Role and Importance of Music Clubs in The Leisure of Young People"in Volume 2, of Journal of Pedagogical lnventions and Practices. ISSNn Online: 2770-2367. Lmpact Factor:5.392. 24.11.2021. LIBRARY of congress.
2. У.К.Рахмонов. Texas Journal of Multidisciplinary Studies https: zienjournals.com. ISSN NO: 2770-0003 Date of Publication: 20-10-2021. "Improving The Practical Training of Students in The Context of Education Modernization.
3. У.К.Рахмонов. Tukish Online Journal of Qualitaivelnguiry (TOJQI) Volume 12, lssue 10, October 2021:534-3539. "The Role Of Organizing Music Clubs ln
Social Life". EdtgElrBogra KLIZLJ DEMIR.
4. У.К.Рахмонов. Humanite Congress-lnternational Multidisciplinary Virtual Conference Hosted From Lyon, France. December 5 th 2021. THE ROLE OF THE SPIRITUAL ENVIRONMENT IN THE PENETRATION OF POP MUSIC IN UZBEKISTAN. Ln an "Humanite Congress-2021"
5. Турсунова Л. "Socio- Philosophical Essence, Kontent And Functions of hthe Conctpt of yoth musical Culture" Current research Journal of Pedagogics. Pages 7
6. Турсунова Л. "Янги тараккиёт боскичида ёшлар тарбиясида мусика санъати ва маданиятининг ахамияти" "Узлуксиз таълим" илмий-услубий журнал. ISSN:2091-5594
7. Турсунова Л. Признание о международном фольклорном фестивале «Великий шелковый путь», проведённом в городе маргилан ферганской области. "Проблемы современной муки и обрaзовaния" 2019 г. 109 стр. ISSN 2304-2338
8. Турсунова Л. "Functions of musical culture in the formation of a spiritual world view". World Bulletin of Social Sciences (WBSS) Available Online at: http:www.scholarexpress.net Vol. 6, January,2022 ISSN: 2749-361X
9. А.Р.Солиев. "Ватан туйгуси". BECT PUBLICATION. Сунги илмий тадкикотлар назарияси илмий оммабоп журнали. 2022 йил. 12 июнь 2-сон.
10. А.Р.Солиев. А.Нурмухаммаджонов. "Узбекистон Респрубликаси мадхияси тарихига бир назар". Узлуксиз таълим. Махсус сони. ISSN-2091-5594. 2022 йил.
11. М.Жабборова.А.Р.Солиев, "Мактабгача таълим ташкилотлари тарбияланув-чилар онгида миллий мусика охангларига мойилликни шакллантиришда миллий гояларнинг урни. SCIENCE AND INNOVATION/ INTERNFTIONAL SCIENTIFIC JURNAL. ISSN: 2181-3337. 20220 йил. 1-сон.