Научная статья на тему 'МАЪМУРИЙ ЖАЗО НИМА?'

МАЪМУРИЙ ЖАЗО НИМА? Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
634
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маъмурий жазо / жиноят / шахс / ҳуқуқ / давлат. / administrative penalty / crime / person / law / state.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Дилноза Норбоева

Ушбу мақолада жазоларнинг турларидан бири бўлган маъмурий жазонинг мақсад ва вазифалари қисқача ёритиб берилган. Маъмурий жазо тушунчаси нима эканлиги, қай ҳолларда қўлланилиши айтиб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

WHAT IS AN ADMINISTRATIVE PENALTY?

This article briefly outlines the goals and objectives of administrative punishment, which is one of the types of penalties. It explains what the concept of administrative penalty is and when it can be applied.

Текст научной работы на тему «МАЪМУРИЙ ЖАЗО НИМА?»

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 2 I ISSUE 3 I 2021

ISSN: 2181-1601

МАЪМУРИЙ ЖАЗО НИМА?

Дилноза Норбоева

ТВЧДПИ Гуманитар фанлар факултети талабаси norboyevadilnoz05@gmail.com

АННОТАТЦИЯ

Ушбу маколада жазоларнинг турларидан бири булган маъмурий жазонинг максад ва вазифалари кискача ёритиб берилган. Маъмурий жазо тушунчаси нима эканлиги, кай холларда кулланилиши айтиб утилган.

Калит сузлар: маъмурий жазо, жиноят, шахс, хукук, давлат.

WHAT IS AN ADMINISTRATIVE PENALTY?

Dilnoza Norboeva

Student of the Faculty of Humanities, CSPI norboyevadilnoz05@gmail.com

ABSTRACT

This article briefly outlines the goals and objectives of administrative punishment, which is one of the types of penalties. It explains what the concept of administrative penalty is and when it can be applied.

Keywords: administrative penalty, crime, person, law, state.

Хар бир инсон тугилган захотиёк уз хукук ва эркинликларига эга булади. Шахсларнинг хукук ва эркинликлари давлат химоясида ва назоратида булади. Хукук хамиша ижтимоий муносабатларни мухофаза этиш воситаси булиб келган. Хукук кенг тушунча булиб, у узида куплаб функцияларнии амалга оширади. Улардан бири хукукнинг курикловчи функциясидир. Хукукнинг курикловчи функцияси - регулятив функциясини амалга оширишга каратилган булиб, давлат томонидан ташкил килинади. Давлат идоралари томонидан назорат килинади. У мажбурлов, жазолаш, чекловлар куйиш каби усулларни куллай олади. Хукукнинг курикловчи функцияси ижтимоий вазифаси билан белгиланган хукукий таъсир этиш йуналиши булиб, у умумий ахамиятга молик, ута мухим иктисодий, сиёсий, маънавий ва бошка ижтимоий муносабатларни мухофаза этишга, уларнинг дахлсизлигини таъминлашга йуналтирилади ва шу билан бирга жамиятга ёт, зарарли муносабатларни сикиб чикаришга каратилади. Бундан ташкари хукукнинг регулятив-динамик ва регулятив-статик функциялари хам мавжуддир.

XyKyKmyHocnHK coxacuga KypuKgoBHH ^yH^HAHHHr xycycuATnapu KyfiugarunapgaH uöopaT экaнпнгн эtтнpo$ этнпгaн:

öupuHHHgaH, y xyKyKHH KHmunap xy^K-aTBopura Tatcup этнmнннг anoxuga BOCHTacH cu^araga Tatpu^nafigu. XyKyK öy Ba3H$aHH ®a3o Kynnam, TaKHKgap ypHaTHm Ba ropuguK ®:aBoörapnHKHH aManra omHpHm öunaH oroxnaHTHpuö, HHCOHnap upogacura Tatcup yTKa3um opKanu öa^apagu;

HKKHHHHgaH, yHga gaBnaT, xyKyKufi Kouganap BOCHTacHga KaHgafi h^thmohh KagpH^raapHH y3 xuMoAcura onraHnuru Tyrpucuga h^thmohh MyHocaöaT cyöteKraapura axöopoT eTKa3Hnagu;

yHHHHHgaH, y ^aMHATHHHr cuecufi Ba xyKyKHfi MagaHHATH gapa^acuHHHr, xyKyKgarH HHcoHnapBapnHK acocnapuHHHr KypcaTKHHHgup. [1]

XyKyKHHHr KypHKgoBHH ^yH^HAcura xoc xycycHATnap yHH gaBnaTHHHr xyKyKHH Myxo^a3a этнm ^aonuATH öunaH KuecnaraHga, AHaga aHHKpoK HaMoeH öynagu. Terumnu gaBnaT ugopanapu xyKyK cyöteKraapu TOMOHHgaH KOHyH TanaönapHHHHr cy3CH3, KaTtufi öa^apHnumuHH TatMHHnafigu, ^aMHATga KOHyHHfinHK MyxHTHHH By^ygra KenTupagu. By xyKyK öy3HnumH ^aKTHHH aHHKgam, ynapHH KypHÖ HHKHm Ba afiögopnapHH ropuguK ®:aBoörapnHKKa TopTHm öunaH TatMHHnaHagH. ByHgaH TamKapH, энг MyxHMH, xyKyKHHHr KypHKgoBHH ^h^hach H^THMOHfi MyHOcaöaraapHH xHMOAnamra fiyHanTHpHnraHgup. Typnu xyKyK TapMOKgapHga TapTuöra conuHaguraH Ba KypuKgaHaguraH h^thmohh MyHOcaöaTnapHH afiögop maxc TOMOHHgaH öy3raHHHK ynyH ropuguK ^aBoörapnuK Ha3apga Tyranagu. MpuguK ^aBoörapnuK afiögop maxcra HucöaTaH MyafiAH ®a3o Kynnamga HaMoeH öynagu. MacanaH, MexHaT hhth3omh öy3unraHga - HHTH3oMHfi ®a3o, MatMypufi xyKyKÖy3apnHK cogup этнпгaнga - MatMypufi ®a3o, ^hhoat cogup этнпгaнga - ^HHoufi ®a3o Ky-MaHHnagu.

MatMypufi ^a3o - MaKcagura Kypa MatMypufi Ma^öypnoB nopanapuHHHr öup Typu xucoönaHagH. MatMypufi ^a3o MatMypufi Ma^öypnoBHHHr öomKa nopanapugaH ^apKgu paBHmga xyKyKÖy3ap ToMoHHgaH MatMypufi KoHyHHHnHK xy^^aTnapu öunaH KypuKgaHaguraH H^THMoufi MyHocaöaraapra Ta«:oBy3 KU-^HHraHga, AtHH MatMypufi xyKyKÖy3apnHK cogup этнпгaнgaгннa KynnaHunaguraH y3ura xoc MaKcagra эгa ®a3o caH^HAnapu öynuö, MatMypufi-npo^ccyan TapTuöga aManra omupunagu. MatMypufi ^a3o Y3öeKHcTOH PecnyönHKacuHHHr MatMypufi ®:aBoörapnHK TyrpucugarH KogeKcu öunaH, MatMypufi Ma^öypnoBHHHr öomKa nopanapu эca Typnu HopMaTHB xy^^araap öunaH TapTuöra conuHagu. [2]

XyKyKmyHoc ohhm M.M.Ko3noBHHHr ^HKpuna, MatMypufi ^a3o nopanapu MatMypufi xyKyKöy3apnHK oKuöaTHga eTKa3unraH Moggufi 3apapHH Konnam MaKcaguga Ky-MaHHnMafigu. Arap MatMypufi xyKyKöy3apnHK opKanu ^ucMoHHfi eKH wpugHK maxcra Moggufi 3apap eTKa3unraH öynca, xyKyKöy3apnHK umuHH Kypuö HHKyBHH gaBnaT opraHH MatMypufi ®;a3oHH TafiHHnam öunaH öup BaKTga, MynKHfi

3apapHu yHgupum öyfiuna Maca-aHu xaM xa- этнmн MyMKuH. My-Kufi 3apapHu yHgupum ^yKapo-uK um-apuHu Kypuö HHKurn TapTHÖnga aMa-ra om^u-agu. M^xKHuHr 22-Moggacuga MatMypufi ®;a30HHHr MaKcagu Ty-uK y3 u^ogacuHu TonraH Ba yHra Kypa MatMypufi ^a30 ^aBoörap-uKKa TopTum nopacu öy-uö, y MatMypufi xyKyKöy3ap-uK cogup этгaн maxcHH KoHyH-apra puoa этнm Ba y-apHu xypMaT Ku-um pyxuga Tapöuanam, myHuHrgeK, aHa my xyKyKöy3apHuHr y3u TOMOHugaH xaM, öomKa maxc-ap TOMOHugaH xaM aHru xyKyKöy3ap-uK cogup этнпнmннннг o-guHu o-um MaKcaguga Ky—aHu-agu. ffly öouc, ®;a3onam MatMypufi ^a3oHuHr acocufi MaKcagu эмac, öa-Ku xyKyKöy3ap-uK cogup этгaн maxcHu Koнcтнтyцнa Ba KoHyH-apHu xypMaT Ku-um pyxuga Tapöuanam, xyKyK-TapTuöoTHu TatMuH-am, ymöy maxcHuHr y3u Ba öomKa maxc-ap TOMoHugaH aHru xyKyKKa xu-o^ Ku-Mum-ap cogup этнпнmннннг o-guHu o-um MaKcaguga Ky—aHu-agu. Ko-aBepca, MatMypufi ^a3o, Mat-yM Öup MatHoga, ^KHoaT-apHuHr o-guHu o-umra xaM xu3Mar Ku-agu. By Öopaga Y3ÖeKucToH Pec^S-u^^Hum BupuHnu npe3ugeHTu Hc-om KapuMoB «:®мнoaтннпнкнннг o-guHu o-um, yHra Kapmu Kypam caMapagop-uru ^a3oHuHr orup-uru Ba ma^Kafcro-urera эмac, Öa-Ku SupuHnu HaBÖaTga, KoHyHHu öy3raH maxcHuHr ^a3oHuHr MyKappap-uruHu Henornu aHr-amura öof-uk. ^a3oHuHr MyKappap-uru ^мнoaтннпнкнн o-guHu o-umga caMapa-u Tatcup KypcaryBnu oMu—apgaH Öupu öy-uö xucoS-aHagu», geraH эgн.

MatMypufi ®;a3o MatMypufi KoHyHnu-uKKa acocaH xyKyKÖy3ap-uK cogup этнmga afiö-u geö Tonu-raH maxcra HucöaraH gaB-ar HoMugaH BaKonarau opraH, MaHcaögop maxc TOMoHugaH кyппaннпagнгaн Ba xyKyKÖy3apHu KoHyHga Ha3apga TyTu-raH MyafiaH xyKyK Ba эpкнн-пнкпapgaн MaxpyM Ku-um eKu y-apHu BaKTuHna neK-amgaH uöopaT Ma^öypnoB nopacu öy-ca-ga, xyKyKÖy3apHu KufiHoKKa co-um, 3ypaBoHnuKKa, ma^KaTcro eKu uhcoh Kagp-KuMMaraHu KaMcmyBnu öomKa Tap3garu Ta3fiuKKa gynop этнm MaKcaguHu Ky3naMafigu. ByHuHr ucöotu M^xKHuHr 8-Moggacuga y3 aKcuHu TonraH, atHu MatMypufi xyKyKöy3ap-uK ynyH xen kum MaM-aKarnMro Koнcтнтyцнacнgaн Ke-uö hu^bhu ko^hhu-uk xy^^araapuga öe-ru-aHraH acoc-ap Ba TapraögaH öomKana Tap3ga Tatcup Kypcarnm nopacura тopтнпнmн MyMKuH эмac. MatMypufi xyKyKöy3ap-uK тyFpнcнgaгн um-apHu wpuTum KoHyHufi-uKKa puoa Ku-um acocuga o-uö Gopa-agu^S]

MatMypufi ^a3oHuHr MaKcagu Ba Basu^a-apu y3apo yfiFyH xo-ga öнp-öнpн öu-aH naMöapnac öoFпнкgнp. MatMypufi ^a3oHuHr Basu^a-apu uhcoh Ba ^aMuaT ^apoBoH-uru fiy-uga ^yKapo-apHuHr xyKyK Ba эpкннпнкпapннн, My-KHu, gaB-aT Ba ®;aMoaT тapтнöннн, тaöннfi MyxuTHu Myxo^a3a Ku-um, u^TuMoufi ago-aT Ba KoHyHufinuKHu TatMuH-am, MatMypufi xyKyKöy3ap-uK ynyH ago-aT-u ^a3oHuHr MyKappap-uru, myHuHrgeK, xyкyкöyзapпнкпapнннг o-guHu o-um, ^yKapo-apHu ^öeKucTOH Pecпyöпнкacн Koнcтнтyцнacн Ba KoHyH-apura puoa этнm pyxuga тapöнaпamнн y3 unura o-agu. By вaзн^aпapнн aMa-ra omupum ynyH MatMypufi

жавобгарлик тугрисидаги кодекс хар ;андай харакат ёки харакатсизлик маъмурий хукукбузарлик хисобланишини, маъмурий хукукбузарлик содир этган шахсга нисбатан кайси орган (мансабдор шахс) томонидан ;ай тартибда кандай маъмурий жазо кулланилиши ва ижро этилишини белгилайди.

Хулоса килиб айтадиган булсак, жиноят хеч качон жазосиз колмайди. Х,ар бир шахс уз килган килмишига яраша жазосини олади. Буни ;онун кафолатлайди. Инсон борки, хато килади, янглишади лекин шу хатоларини уз ва;тида тушуниб тугри хулоса чи;ара олсагина у жамият учун керакли шахсга айланади. Юртимизда инсон манфаатлари хамма нарсадан устун туради ва уларнинг хуку; ва эркинликлари конун олдида тули; химояланади, кафолатланади.

REFERENCES

1. Маьмурий ху;у;., Ш.Т. Икрамов ва И.А.Хамедов тахрири остида., Т-2016., Б-222.

2. УзМЭ. Биринчи жилд. Т-2000.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг "Маъмурий жавобгарлик тугрисида"ги Кодекси. (Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси, 1995 й., 3-сон)

4. Х,ожиев, Р. Б., & Норбоева, Д. О. (2021). Ёшлар ижтимоий хаётининг когнитив асослари. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 544-555.

5. Икрамов Р.А., Хожиев Р.Б. (2020). Воспитание гармонично развитого поколения является приоритетом государственной молодежной политики. Вестник науки и образования. № 14 (92). Часть 1. С. 88-90.

6. Норбоева, Д. О. (2021). Аёл - оила кургонининг ;ури;чиси. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 101-106.

7. Норбоева, Д. О. (2020). Фукаролик жамияти - демократия кузгуси. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 460-467.

8. Shofqorov, A. M. (2020). O'zbek tili darslarida interfaol usullarning ahamiyati. Science and Education, 1 (Special Issue 2).

9. Baykabilov, U. A. (2020). TALABALAR YANGI O'QUV MUHITIGA MOSLASHISHINING IJTIMOIYPSIXOLOGIK ASPEKTLARI. Science and Education, 1(Special Issue 3).

10. Shayxislamov, N. (2021). ONA TILI VA ADABIYOT DARSLARIDA O'QUVCHILAR NUTQINI O'STIRISH MASALALARI. The 21st Century Skills for Professional Activity, (6), 160-162.

11. Shayxislamov, N. (2021). ARAB VA INGLIZ TILLARIDA FE'L SO'Z TURKUMI VA UNING XUSUSIYATLARI. The 21st Century Skills for Professional Activity, (5), 144-145.

12. Shayxislamov, N. (2021). ONA TILI DARSLARIDA "SO'Z TARKIBI" MAVZUSINING O'RGANILISHI YUZASIDAN MULOHAZALAR. Academic Research in Educational Sciences 2 (Special Issue 3), 119-124.

13. Шайхисламов, Н. (2021). ЛИСОНИЙ БЕЛГИГА ДОИР ЛИНГВИСТИК КАРАШЛАР. Nutq madaniyati va o 'zbek tilshunosligining dolzarb muammolari, 232238.

14. Шайхисламов, Н. (2021). СИНТАКСИС ВА МОРФОЛОГИЯНИ БОЕЛАБ УРГАТИШ. Амалий тилшуносликнинг фанлараро масалалари: масофавий таълимдаги муаммолар ва уларнинг ечимлари, (2), 368-371.

15. Шайхисламов, Н. (2021). УКУВЧИЛАРНИНГ НУТРИЙ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ. Keng raqamlashtirish sharoitida til va adabiyotni o 'qitish muammolari, 287-290.

16. Шайхисламов, Н. (2021). ИШ ЮРИТИШ Х,УЖЖАТЛАРИДАГИ КОЛИПЛАШГАН СУЗ БИРИКМАЛАРИНИНГ ИЛМИЙ-НАЗАРИЙ АСОСЛАРИ. The 21st Century Skills for Professional Activity, (6), 60-63.

17. Shaykhislamov, N. (2021). THE DIRECTION OF MODERN LINGUISTICS THE CONCEPT OF COGNITIVE LINGUISTICS. Scientific progress, 2(2), 1641-1646.

18. Шайхисламов, Н. (2020). Лингвомэдениеттанудын, тарихи мен теориялык непздер^ O 'zbekistonda ilm-fan va ta'lim masalalari: muammo va yechimlar,(2), 219221.

19. Шайхисламов, Н. (2020). Фразеология. Фразеология как неотемлимая часть языкознание. Образование и наука в XXI веке, 1(6), 394-396.

20. Shayxislamov, N. Z. O. G. L., & Shofqorov, A. M. (2020). RASMIY HUJJATLAR MATNINING LEKSIK XUSISIYATLARI VA ULARNING TARJIMADA BERILISHI. Science and Education, 1(Special Issue 3).

21. Shofqorov, A. M., Baykabilov, U. A., Bayzakov, J. A., & Shayxislamov, N. Z. O. G. L. (2020). TIL O 'QITISHDA KOMPYUTER TEXNOLOGIYALARI. Science and Education, 1(Special Issue 3).

22. Jarasbayev, N. (2021). O'ZBEK FOLKLORSHUNOSIGI, TARIXI VA UNING ADABIYOTDAGI O'RNI. Academic research in educational sciences, 2(5), 13251331.

23. Jarasbaev, N. A. O. (2021). QOZOQ TILI VA ADABIYOTINI O'QITISHDA TALABALAR KOGNITIV FAOLIYATNI FAOLLASHTIRISH TA'LIMNING MUHIM OMILIDIR. Academic research in educational sciences, 2(3).

24. Жарасбаев, Н. А. (2019). ТYркi халыктары эдебиетшдеп ортак сарындар. Филология уэм оны оцыту тарауларындагы фундаменталъ уэм инновациялыц изертлеулер, 71-73.

25. Шофкоров, А. М. (2018). Fonetik takrorlar va ularning uslubiy xususiyatlari. Ta'lim tizimida ijtimoiy gumanitarfanlar,(4), 79-86.

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 2 I ISSUE 3 I 2021

ISSN: 2181-1601

26. fflo^KopoB, A. M. (2020). X,aMHg ohhm^oh metpHATHga ^oHeTHK TaKpopnap. 0mоAогuмнuнгyMyMHa3apuü Macammpu, 60-62.

27. Shofqorov, A. M. (2020). O'zbek tili darslarida interfaol usullarning ahamiyati. Science and Education, 1 (Special Issue 2).

28. Baykabilov, U. A. (2020). TALABALAR YANGI O'QUV MUHITIGA MOSLASHISHINING IJTIMOIYPSIXOLOGIK ASPEKTLARI. Science and Education, 1(Special Issue 3).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.