Давлатов С.С.
Бухоро Давлат Университети катта илмий ходим-изланувчиси
МАМЛАКАТ ИКТИСОДИЁТИ РАКОБАТБАРДОШЛИГИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ СИФАТИНИНГ ТАЪСИРИНИ БАДОЛАШ
Миллий ицтисодиётни макроицтисодиёт даражаси-да бацолаш, илмий-технологик салоцият, мецнат ресурс-ларининг мавжудлиги ва малакаси, халцаро савдо муно-сабатларида мамлакатнинг иштирок этиш даражаси, инфратузилма цолати, мамлакатдаги ички сиёсий ва ижтимоий-ицтисодий цолат мамлакат ривожланишига таъсир курсатувчи ва унинг рацобатбардошлигини ифода-ловчи асосий омиллар цисобланади.
Мазкур омиллар олий таълим тизимининг ривожланиш даражаси билан боFлик1. Хозирги кунда купгина мамлакатлар цукумати томони-дан амалга оширилаётган сиёсатда иктисодиёт ракобатбардошлигини таълим хизматлари сифатининг усиш суръати цисобидан ошириш вазифалари куйилмокда1.
Сунгги йилларда дунёда таълимнинг аца-мияти изчил ошиб, у нафакат иктисодиётни, балки бутун жамиятни сифат жицатдан янги боскичга олиб чикишда энг муцим омиллар-дан бирига айланди. Таълимнинг роли инсон капитали таъсири усиши билан бирга мутта-сил ортиб бормокда. Таълим инфратузилма-си цар кандай мамлакат тараккиётининг энг муцим омилларидан цисобланади.
ЯИМнинг мамлакатда ацолининг таълим даражасига туFридан-туFри боFлик були-шини тушуниб етиш натижасида, бугунги кунда купгина ривожланган мамлакатлар-да олий таълим соцасини ривожлантириш иктисодиётни ривожлантиришнинг муцим йуналишларидан бири сифатида тушуни-лади.
Айнан шунинг учун цам истиклолнинг даст-лабки йилларидан таълим Узбекистон Респуб-
1 Багаутдинова Н. Главные задачи государственной образовательной политики: из опыта развитых стран // «Проблемы современной экономики», 2002. № 3-4.
ликаси ижтимоий тараккиётининг устувор йуналиши, деб эълон килинди. Президенти-миз Ислом Каримов ташаббуси ва бевосита рацнамолигида жацоннинг бу борадаги илFор тажрибалари цамда халкимизнинг куп аср-лик миллий кадриятларини узида акс эттир-ган янги таълим тизими цаётга татбик этил-ди. 1997 йилда «Таълим туFрисида»ги Конун цамда микёси, мукаммаллиги ва максадлари билан ноёб цисобланган Кадрлар тайёрлаш миллий дастурининг кабул килиниши мазкур соцадаги чукур ислоцотларни амалга оши-ришнинг янги боскичини бошлаб берди. Ушбу цукукий цужжатлар билан Узбекистонда таълимнинг етти боскичи: мактабгача таълим - уму-мий урта таълим - урта махсус, касб-цунар таълими - олий таълим - олий таълимдан кейинги таълим - кадрлар малакасини ошириш ва кайта тайёрлаш - мактабдан ташкари таълимни камраб олган замонавий узлуксиз таълим тизими йулга куйилди.
Мамлакатимизда таълим соцасида амалга оширилаётган ислоцотлар уз самараси-ни курсатаётганини бутун жацон зиёлилари эътироф этаётгани, таълим тизимини ривожлантириш даражаси буйича эса Узбекистон
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12
дунёнинг 141 мамлакати орасида иккинчи уринни банд этганлиги эътиборга моликдир1.
Шу уринда таъкидлаш жоизки, бугунги кунда тадкикотлар шуни курсатмокдаки, им-кон даражасида таълим харажатларини оши-риш, таълимга инвестиция жалб килиниши ишлаб чикариш саноатига сарф килинган харажатлар натижасида олинадиган даро-мадларга нисбатан устун хисобланади. Шун-дай килиб, таълимга ажратиладиган харажатлар энг самарали сармоя турларидан бири хисобланади2.
Жах,он тажрибаси шуни курсатмокдаки, купгина ривожланаётган мамлакатларда асо-сий сармоя йуналишларига ва мех,нат унум-дорлигини оширишга йуналтирилган инве-стицияларнинг курсаткичлари уртасида катта фарк мавжуд. Буларнинг барчаси асосий сармоя йуналишларига йуналтирилган инвести-цияларнинг усиши инсон капитали ва ишлаб чикаришни ташкил этишга йуналтирилган харажатлар усиши билан бирга содир булиши лозимлигини англатади. Бутун дунёда ташки-лотлар сармояларининг салмок,ли улушини уз ходимларини тайёрлаш ва кайта тайёрлашга йуналтирадилар. Биргина АК,Шда ЯИМга нисбатан моддий активларда инвестицияларнинг хиссаси 1947 йилдаги 11% дан3 2012 йилдаги 10%га4 тушди. Шу даврнинг узида номоддий куринишдаги активларда (яъни, инсон капитали) инвестицияларнинг ЯИМга нисбатан хиссаси 4,5% дан 14%га ошганлигини кузати-шимиз мумкин.
Шунга карамасдан, жахондаги аксарият ташкилотларда ва ишлаб чикариш корхона-ларида кадрлар сиёсатида олиб борилаёт-ган ислохотлардан ортда колиш натижасида
1 Каримов И.А. Бош максадимиз - кенг куламли ислохотлар ва модернизация йулини катъият билан да-вом эттириш: 2012 йилда мамлакатимизни ижтимоий-иктисодий ривожлантириш якунлари хамда 2013 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Махкамасининг мажлисидаги маъруза. - Т.: «Узбекистон» НМИУ, 2013. -17-б.
2 Becker, Gery S. Human capital. 2nd. ed., University of Chicago Press, 1975.
3 Corrado, Carol A., and Charles R. Hulten. 2010. How Do You Measure a «Technological Revolution»?. American Economic Review, 100(2): 99-104.
4 Corrado, Carol, et al. "Innovation and intangible
investment in Europe, Japan, and the United States.
"Oxford Review of Economic Policy 29.2 (2013): 261-286.
таълим даражаси паст булган ишчи кучи-дан фойдаланиш холати вужудга келмокда. Мазкур холат, авваламбор, истикболли ри-вожланишга эмас, балки жорий натижалар-га эришишга йуналтирилган ташкилотларда кузатилмокда. Натижа эса равшан - бундай Холат ишлаб чикаришда самарасиз харажат-ларнинг усишини келтириб чикаради.
Демак, бугунги кунда нафакат Хитой, АК.Ш, Хиндистон, Европа мамлактларида, балки Индонезия, Малайзия, Туркия ва Якин Шарк мамлактларида х,ам олимлар, олий укув юртлари профессор-укитувчиларига ва тадкикотчиларига юкори талаб вужудга келмокда5.
Юкорида таъкидлаб утилган барча далил-лар ишлаб чикариш жараёнини техник ва тех-нологик жих,атдан модернизациялаш йулида бир вактнинг узида инсон капиталини, хусу-сан, олий таълим тизимини ривожлантириш-нинглозимлигини таъкидлайди.
Иктисодиёт ракобатбардошлигида инсон капитали ва таълим сифатининг таъси-ри буйича тажрибавий тадкикотлар тахлили куйидаги карашларни ажратиб курсатиш им-конини берди:
■ таълим мамлакат иктисодиётига, техно-логик ривожланиш даражасига, ах,оли даро-мади даражасига боFлик равишда ижобий самара келтиради6;
■ ахоли жон бошига туFри келадиган реал ЯИМ таълимга ажратиладиган давлат хара-жатларининг узгаришига боFлик7;
■ инсон капитали мамлакатнинг иктисодий усиш суръатига юкори ижобий самара келтиради, аммо мазкур самара давлатнинг таъ-
5 Джунайдуллаев Д. Оценка влияния качества человеческого капитала на экономический рост. Тезисы докладов II форума молодых ученых-экономистов. - Т.: 2013. -С. 21.
6 El-Mattrawy, K. and Semmler, W., 2006. The Role of Education and Human Capital for Economic Growth in Middle Income Countries: Egypt's Case, working paper DOI: http://www.newschool.edu/cem/eg-role-of-education-egypt-062006.pdf.
7 Benos, N., & Karagiannis, S. (2010). The Role of Human Capital in Economic Growth: Evidence from Greek Regions. In N. Salvadori (Ed) Institutional and Social Dynamics of Growth and Distribution (pp. 137-168) Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12
лим тизими сифатига боFлик равишда мамла-катлар буйича жиддий фарк килади1;
■ мамлакатнинг иктисодий усиш суръатига айнан таълимнинг сифат хусусиятлари ёрдам беради2.
Мазкур карашлардан келиб чик,к,ан цолда, бизнинг фикримизча, мамлакатнинг иктисодий усиш суръати ва ракобатбардошлигини таъ-минловчи энг муцим зацира булиб олий таълим цисобланади. Холбуки, олий таълим иктисодий усиш суръатининг асосий омилла-ридан бирини, яъни мецнат ресурслари сони ва сифатини курсатиб беради.
Мамлакат иктисодий ракобатбардошлигини бацолашнинг турли методологик ёнда-шувлар тацлили3 шуни курсатдики, барча мавжуд методларда бацолаш тизимидаги курсаткичларда олий таълим омили муцим ацамият касб этиши цисобга олинмаган, яъни иктисодий ракобатбардошликка таъсир кур-сатувчи бацолаш мезонларида олий таълим омили ацамиятсиз курсаткичларда ифода-ланган.
Бутун дунё мамлакатларида олий таълим тизими хусусиятларини таърифловчи курсаткичлар моциятини аниклаш ва уларнинг мамлакат иктисодий ракобатбардошлигига таъсирини бацолаш максадида курсаткич-ларни солиштириш ва микдорий улчашларга асосланган методикадан фойдаландик.
Мазкур методика куйидаги боскичларни уз ичига олади:
■ олий таълим тизимининг ривожланиши ва бозор омиллари нуктаи назаридан жацон мамлакатлари ракобатбардошлигининг хусусиятларини таърифловчи курсаткичларни танлаш.
■ олий таълим тизимининг ривожланиши ва мамлакат иктисодий ракобатбардошлигининг хусусиятларини таърифловчи курсаткичлари уртасидаги муносабатларни аниклаш;
1 SUNDE, U., AND T. VISCHER (2011): «Human Capital and Growth: Specification Matters,»University of St.Gallen, Dept. of Economics Discussion Paper No. 2011-31.
2 Laabas, Belkacem & Weshah, Razzak, 2011. "Economic Growth and The Quality of Human Capital," MPRA Paper 28727, University Library of Munich, Germany.
3 nopTep M. KoHKypeHTHaa CTpaTernfl: MeTogiiKa aHa.nu3a OTpaoei u KOHKypeHTOB. - M.: «A^bnuma Biu3Hec ByKC», 2005. -C. 452; IMD World Competitiveness Yearbook: 2005. Lausanne: International Institute for Management
Development, 2005. P. 608-609.
■ мамлакат иктисодий ракобатбардош-лигида олий таълим тизимининг таъсирини бацолаш.
Халкаро ва миллий расмий цисоботлар маълумотлари асосида4 курсаткичлар сифа-тида куйидагилар танлаб олинди: ацоли жон бошига ЯИМ бирлигида 1 та талаба-га килинадиган харажатлар (x1), АК.Ш долл; олий укув юртларидаги битирувчиларнинг умумий сони (x2), киши; мазкур мамлакатнинг хорижда укиётган талабалари сони (x3), киши; таълим ва техника соцасидаги бити-рувчилар сони (барча соцаларга нисбатан %да) (x4); 1 та укитувчига туFри келадиган та-лабалар сони (x5); интеграл курсаткич - сон-ли даражада улчанувчи халкаро иктисодий ракобатбардошликни ифодаловчи бутун жацон ракобатбардошлик индекси (yn ).
Бутун жацон ракобатбардошлик индекси иктисодий ривожланиши турли даражаларда булган мамлакатлар ракобатбардошлигини ифодаловчи бацолаш курсаткичи цисобланади. Бутун жацон ракобатбардошлик индексини ташкил этувчи асосий омиллар куйидагилар цисобланади: мамлакат инфратузилмалари ва муассасаларининг сифати, ижтимоий ва макроиктисодий муцитнинг ривожланиш да-ражаси, инновацион салоциятнинг ривожла-ниш даражаси, информацион ва технологик ривожланишнинг самараси, миллий компа-нияларнинг ракобатбардошлиги.
Курсаткичлар уртасидаги муносабат-лар махсуслаштирилган STATISTIKA 6.0 ама-лий дастуридан фойдаланган цолда узаро боFланган тацлиллар натижасида аникланди.
Амалга оширилган тацлиллар мамлакат иктисодий ракобатбардошлиги даража-сига таъсир этувчи асосий омиллар ацоли жон бошига ЯИМ бирлигида 1 та талабага килинадиган харажатлар, таълим ва техника соцасидаги битирувчилар сони (барча соцаларга нисбатан % да), 1 та укитувчига туFри келадиган талабалар сони эканлигини курсатди.
Корреляцион-регрессион тацлил натижасида куйидаги тенглама ишлаб чикилди: y n = 3,888596 + 0,000068 х x1 +
+ 0,026526 х x4 - 0,026381 х x5
(1)
4 Всемирный доклад по образованию 2007. Сравнение мировой статистики в области образования. Институт статистики ЮНЕСКО. - Монреаль, 2007. -С. 207.
1-жадвал
Баъзи мамлакатларда олий таълим тизимини ривожлантириш даражасини ифодаловчи курсаткичлар
Мамлакат Х1 (ахоли жон бошига ЯИМ бирлигида 1 та талабага килинадиган харажатлар, АКШ долл.) Х4 (таълим ва техника сохасидаги битирувчилар сони, барча сохаларга нисбатан % да) Х5 (1 та укитувчига туFри келадиган талабалар сони) Гурух т/р.
Польша 2861 14 22,262 3
Россия 889 31 14,430 3
Словения 5433 18 25,079 2
Туркия 3163 29 25,657 3
Украина 2318 24 13,900 3
Чехия 5952 22 13,841 2
Озарбайжон 581 15 8,493 4
МуFулистон 468 17 15,443 4
Австралия 7041 21 17,340 2
Жанубий Корея 1841 37 16,850 3
Филиппин ороллари 575 22 21,273 4
Буюк Британия 8100 22 18,704 1
Дания 20245 19 14,461 1
Испания 5479 28 12,481 2
Италия 6511 22 21,532 2
Кипр 8581 13 14,280 1
АК.Ш 10365 17 14.296 1
Швейцария 20901 23 5710 1
Япония 5704 21 8.133 2
Малайзия 7310 45 17.460 2
Бразилия 2938 13 13.627 3
Бангладеш 1009 13 17.431 4
Манба: ЮНЕСКОнинг 2012 йил таълим буйича халк,аро хисоботи статистик маълумотлари.
Мазкур тенглама ёрдамида куйидаги маса-лаларни аниклаш имконияти вужудга келади:
■ олий таълим тизимини ривожлантириш даражасини ифодаловчи (х1), (х4), (х5) курсаткичларда мутлак ракобатбардошликка эришиш;
■ корреляцион-регрессион тахлил натижа-сида битта ёки бир нечта мухим курсаткичлар узгаришида ракобатбардошлик канчага узга-ришини аниклаш;
■ ракобатбардошлик даражасининг турFун Холда сакланиши, олий таълим тизими кур-саткичларидан бирининг кай даражада уз-гариши натижасида бошка курсаткичларнинг узгаришини бахолаш;
■ олий таълим тизимини ривожлантириш даражаси буйича мамлакат иктисодий ракобатбардошлигининг истикболини аниклаш.
Танланган курсаткичлар мохиятини бахолаш ва кластер тахлил усули ёрдамида бошланFич маълумотларни олиш максадида иктисодий ривожланиши турли даражада булган мамла-катлар танлаб олинди.
Кластер тахлил усули ва олий таълим тизимини ривожлантириш даражасини ифодаловчи (х1), (х4), (х5) курсаткичлар ёрдамида корреляцион-регрессион тахлиллар натижасида мамлакатлар туртта гурухга ажратилди:
1-гурух - олий таълим тизими ривожланган;
2-гурух - олий таълим тизими ривожланаётган;
3-гурух - олий таълим тизими ривожланишга етиб олаётган; 4-гурух - олий таълим тизими заиф ривожланган.
Олинган натижаларнинг шартлилиги ва кушимча тадкикотлар зарурлигига кара-масдан, дастлабки бир катор хулосаларни чикариш мумкин. Мамлакат иктисодиёти
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2013, 12
2-жадвал
Олий таълим тизимининг ривожланиши даражаси буйича мамлакатларнинг гурух,ланиши
Олий таълим тизими ривожланган мамлакатлар Олий таълим тизими ривожланаётган мамлакатлар Олий таълим тизими ривожланишга етиб олаётган мамлакатлар Олий таълим тизими заиф ривожланган мамлакатлар
Кипр Словения Польша Озарбайжон
Дания Чехия Туркия Монголия
АКШ Австралия Россия Филиппин ороллари
Швейцария Италия Бразилия Бангладеш
Буюк Британия Испания Жанубий Корея
Япония Украина
Малайзия
Манба: ЮНЕСКОнинг 2012 йил таълим буйича халк,аро х,исоботи статистик маълумотлари.
ракобатбардошлигига таъсир курсатувчи омил-ларнинг тах,лили олий таълим тизимини ривож-лантириш ва таълим сифатини оширишни таъ-минлаш учун курсаткичлар кандай кийматга эга булиши лозимлигини курсатди. Масалан, олий таълим тизими заиф ривожланган мамлакатлар гурух,идан олий таълим тизими ривожланиш-га етиб олаётган мамлакатлар гурух,ига утиш учун ах,оли жон бошига ЯИМ бирлигида 1 та талабага килинадиган харажатлар кийматини 1500 АКШ долларидан 4500 АКШ долларигача ошириш лозим. Харажатларни 8000 АКШ долларигача ошириш эса олий таълим тизимини ривожлантириш даражасини олий таълим тизими ривожланаётган мамлакатлар даражасига ошириш имкониятини беради.
Шундай килиб, тадкикотдан олинган на-тижалар мамлакат иктисодиёти ракобатбар-дошлигига таъсири нуктаи назаридан, мам-лакатларда олий таълим сифати даражасини тах,лил килиш ва мамлакатда иктисодиёт ракобатбардошлигини таъминлаш максадида олий таълим тизимини ривожлантириш буйича тавсиялар ишлаб чикиш имконини беради.
Шу уринда таъкидлаш лозимки, иктисод-чи олимлар Узбекистонда иктисодий рако-батбардошликни таъминлашда ва иктисодий усишда таълим сифатининг таъсири унча катта булмаган даражада колаётганлиги, х,аттоки баъ-зи х,олларда салбий таъсир курсатаётганлигини таъкидлашмокда1. Сабаби, мамлакат иктисо-диётида малакали мутахассисларга талаб юко-
1 Джунайдуллаев Д. Оценка влияния качества человеческого капитала на экономический рост. Тезисы докладов II форума молодых ученых-экономистов. Т.: 2013. -С. 21.
ри булмаган сох,алар устунлик килмокда. Хусу-сан тадкикотлардан кузатиш мумкинки, кишлок хужалиги, савдо ва озик-овкат, транспорт ва бошка хизмат курсатиш сох,алари 2006-2012 йилларда тез суръатларда ривожланган сох,алар х,исобланади.
Уз-узидан мазкур холат таълим сифатини оширишни раFбатлантирувчи омилларни кел-тириб чикармайди. Коида буйича, юкори техно-логиялар ишлаб чикариш, ишлаб чикариш са-ноати ва юкори маош туланадиган иктисодиёт со^аларида билим даражаси юкори булган ходимларга талаб юкори булади. Шу муно-сабат билан, купчилик таълим олиш, тажриба ва малака орттириш учун салмокли молиявий харажатларни амалга оширади. Аммо мазкур сох,аларнинг ривожланмаган шароитида мех,нат бозорида малакали кадрларга булган талаб паст даражада булади ва таълим олиш учун илгари сарфланган харажатлар юкори даромадлар куринишида муносиб самара кел-тирмайди.
Бизнинг фикримизча, таълимнинг самара-си паст булиши уз урнида иктисодий усишни ва ракобатбардошликни таъминлашни секин-лаштирувчи асосий омил х,исобланади. Хулоса урнида шуни таъкидламокчи эдикки, мамлакат-ни модернизация килиш ислох,отининг мазкур боскичида Узбекистонда олий таълим сифатини яхшилаш мамлакат ракобатбардошлиги ва иктисодий усиш истикболида катта ах,амият касб этади.
120%
100% -80% -60% 40% 20% И
-20% J
1-расм.
Узбекистонда и^тисодий усиш суръати манбалари (2001-2012 йй.)1
□ Таълим сифати ИТФП
■ Мех,нат
□ Капитал
2001-2005 йй.
2006-2012 йй.
Адабиётлар:
1. Каримов И.А. Бош максадимиз - кенг куламли ислоцотлар ва модернизация йулини катъият билан давом эттириш: 2012 йилда мамлакатимизни ижтимоий-иктисодий ривожлантириш якунлари цамда 2013 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг муцим устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Мацкамасининг мажлисидаги маъруза. - Т.: «Узбекистон» НМИУ, 2013. -64-б.
2. Багаутдинова Н. Главные задачи государственной образовательной политики: из опыта развитых стран // «Проблемы современной экономики», 2002. № 3-4.
3. Джунайдуллаев Д. Оценка влияния качества человеческого капитала на экономический рост. Тезисы докладов II форума молодых ученых-экономистов. - Т.: 2013.
4. Всемирный доклад по образованию 2007. Сравнение мировой статистики в области образования. Институт статистики ЮНЕСКО. - Монреаль, 2007. -С. 207.
5. Портер М. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов. - М.: «Альпина Бизнес Букс», 2005. -С. 452.
6. Becker, Gery S. Human capital. 2nd. ed., University of Chicago Press, 1975.
7. El-Mattrawy, K. and Semmler, W., 2006. The Role of Education and Human Capital for Economic Growth in Middle Income Countries: Egypt's Case, working paper DOI: http:// www.newschool.edu/cem/eg-role-of-education-egypt-062006.pdf.
8. Benos, N., & Karagiannis, S. (2010). The Role of Human Capital in Economic Growth: Evidence from Greek Regions. In N. Salvadori (Ed) Institutional and Social Dynamics of Growth and Distribution (pp. 137-168). Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA.
9. Sunde, U. and Vischer, T. (2011). Human Capital and Growth: Specification Matters. University of St.Gallen, Dept. of Economics Discussion Paper No. 2011-31.
10. Laabas, Belkacem and Weshah, Razzak (2011). Economic Growth and The Quality of Human Capital. MPRA Paper 28727, University Library of Munich, Germany.1
1 Джунайдуллаев Д. Оценка влияния качества человеческого капитала на экономический рост. Тезисы докладов
II форума молодых ученых-экономистов. Т.: 2013. -С. 21.