Научная статья на тему 'МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА МУЛОҚОТ КЎНИКМАЛАРИ РИВОЖЛАНИШИНИНГ ПСИХОЛОГИК ЎЗИГА ХОСЛИКЛАРИ'

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА МУЛОҚОТ КЎНИКМАЛАРИ РИВОЖЛАНИШИНИНГ ПСИХОЛОГИК ЎЗИГА ХОСЛИКЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА МУЛОҚОТ КЎНИКМАЛАРИ РИВОЖЛАНИШИНИНГ ПСИХОЛОГИК ЎЗИГА ХОСЛИКЛАРИ»

O'zbekiston МУИу Universiteti О'^екЫо^а mediata'lim:muammolar, уесМт1аг va 1нй^Ъо11аг

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА МУЛОЦОТ КУНИКМАЛАРИ РИВОЖЛАНИШИНИНГ ПСИХОЛОГИК УЗИГА ХОСЛИКЛАРИ

М. Абдалимова

УзМУ "Ижтимоий фанлар" факультети 3 курс талабаси

Маълумки, мулокот инсонлар уртасида ахборот алмашув воситаси саналиб, у болалик даврида комуникатив куникмаларнинг шаклланиши билан тушунтирилади. Психик тараккиёт конуниятларига кура, мактабгача ёш даври узига хос ёш боскичи саналиб, унда болада когнитив, миссий-эмоционал, аффектив хамда комуникатив сохалар интенсив равишда ривожлана бошайди. Айникса, мазкур ёшда, тенгдошлар билан кондириладиган мулокот етакчи эхтиёжга айланади. Бола уйин давомида, тенгдошлар ва катталар билан узаро алока урнатиш оркали ижтимоий тажриба хдмда ижтимоий муносабатлар тизимини узлаштиради. Бу эса уз-узидан ижтимоийлашув жараёнини харакатга келтиради.

Ижтимоийлашиш жараёнида эса, бола жамиятда нормал хаёт кечириши учун зарур булган эътикодларни, ижтимоий жихатдан тасдикланган хатти-харакатларни узида шакллантиради. Бирок, мулокотдаги узилишлар уйин фаолиятини амалга оширишни хам, ижтимоийлашув жараёнини хам мураккаблаштиради, бу холат боланинг аклий ривожланишига салбий таъсир килади. Ана шу муаммо хозирга кадар куплаб психолог олимларнинг диккат марказида булиб келмокда. Колверса, ушбу масала бизнинг махаллий тадкикотларимизда хам урганилиши жихатдан долзарб психологик ишлар туркуми сифатида каралмокда.

Мактабгача ёшдаги болаларнинг коммуникатив ривожланиши муаммоси борасидаги эътиборга лойик илмий изланишларни катор психологлар А. Леонтиев, С. Рубинштейн, М. Каган, М.Лисина, Д. Эльконин, А. Валлон, Ж.Пиажлар ишларида куриш мумкин. Бунда асосий эътибор мулокот ва унинг шаклланишига таъсир этувчи омилларга каратилган. Бундан фаркли уларок, болаларда коммуникатив кобилиятлар ривожланишнинг турли сохалар билан узаро алокаси ва таъсири, интеллектуал ривожланиш, хиссий кечинмалар, шахслараро муносабатлар, воситачи фаолият, шахс сифатида шаклланиш каби масалалар билан боглаб урганиш холатлари тадкикотчилардан Б.Ананьев, Л.Виготский, Л.Божович, Л.Венгер, П.Халперин, О.Гордеева, И.Дубровин, Л.Вйготский, А.Леонтев, М. Лисина, Б.Мухина, Г.Андреева, А.Бодалев,

512

May 2024

O'zbekiston МУИу Universiteti О'^екЫо^а mediata'lim:muammolar, уесМт1аг va 1нй^Ъо11аг

Й.Коломинский, А.Леонтиев, Б. Ломов, Э.Смирнова, А.Усова каби тадкикотчиларнинг изланишларида куриш мумкин.

Мамлакатимиз олимлари хам бу борада эътиборга молик излашлар олиб боришган. Бунда асосий масала мактабгача ёшдаги болаларда мулокот кунималарининг шаклланиши, бола шахсини тадкик этишга доир амалий методикалар хамда бола шахсида ижтимоий хулк-атвор намуналарининг шаклланиши, болаларда ассиметрия хисси ва унинг укув фаолиятига таъсири каби масалаларга каратилган. Айникса, серкирра ижодкор устоз олимлардан М.Г.Давлетшин, Э.Г.Гозиев, Б.РДодиров, В.М.Каримовалар, ёш олимлардан П.С.Эргашев, Д.И.Илхамова, У.Б.Шамсиев каби тадкикотчиларнинг изланишлари эътиборга лойик саналади.

Мактабгача ёш даврида тенгдошлар билан кечадиган мулокот катор мухим хусусиятларга эга булиб, у катталар билан буладиган алокалардан фаркли равишда ажралиб туради.

А.Н. Леонтев фикрича, мотив фаолият тушунчаси билан чамбарчас боглик; булиб, у идрок этилаётган объектнинг функцияси билан боглик саналади [1,17].

М.И. Лисинанинг таъкидича, мулокот учун мотивлар - бу шерикнинг фазилатларини англаш жараёнида намоён булади, ва у мулокотга булган эхтиёжни кондиради. Мулокот мотивлари зарурият билан боглик булганлиги сабабли, уни тушуниш уз-узидан эхтиёжнинг мазмунини очишни такозо этади[2, 24].

Н.Е.Богуславская болаларнинг уз тенгдошлари билан мулокот килишига сабаб буладиган уч сохани ажратади. Улар куйидагилар[3, 24]:

1. Когнитив соха;

2. Х,иссий-эмоционал соха;

3. Шахсий мотивлар сохаси.

Бундан ташкари боланинг хаётий фаолиятида уч гурух мотивлар яшайди ва улар доим бир-бири билан чамбарчас боглик. Аммо болаликнинг турли даврларида уларнинг нисбий роли узгаради хамда улардан бири етакчи уринни эгаллайди.

Биринчи гурух мотивлар болаларнинг фаол фаолиятга булган эхтиёжларидан келиб чикадиган мотивлар саналиб, улар мактабгача ёшдаги болалар орасида ролли уйинларда намоён булади. Бола уйинга катнашиш учун тенгдошлари билан мулокотга киришади, бунга тенгдошларининг фазилатлари сабаб булади.

Мактабгача ёшдаги болаларда когнитив кизикишлар тез ривожланади. Энди унда дунё хакидаги янги билимлар ва фикрлаш кобилияти ривожланади.

513

May 2024

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^Media^dUCii

Hkkhhhh rypyxgaru MoTHBnap xuccufi KeHHHManapHHHr HmuMoHfinamyBHHH TatMHHnafigu.

Yhhhhh TOH^ara maxcufi MoTHBnap Kupuö, y opKanu öona TeHrgomnapu Ba y3HHHHr HMKOHH^TnapuHH TaKKocnafi öomnafigu. ^^hh maxcufi HH^rnuHr SupuHnu KypuHumu, TeHrgom öunaH anoKa Kunum 3apyparu ofiguHnamagu. Bona maxcufi MOTHBnapuHHHr hkkhhhh KypuHumra - yHHHr $a3HnaraapH KupuTunagu. Bona yfiuH Ba MynoKOTga y3 KoSunutfra, öunuMH Ba maxcufi $a3HnarnapHHH HaMofium этagн, öomKa öonanapgaH y3 xapaKarnapuHH MatKynnamHH Tanaö Kunagu.

MynoKoT MoTHBnapu - 6y öonaHHHr TeHrgomu öunaH moc KenaguraH y3ura xoc ^asHnaraapugup. fflaxcufi MoTHBnapHHHr HKKana KypuHumuga x,aM TeHrgomnap $a3HnaraapH acocufi ypuH эrannafigн[4,16].

Tatpu^ra Kypa, MynoKoT, MypaKKaö Ba Kyn KHppanu ^aonu^T öynuö, y aBnognap ToMoHugaH TynnaHraH HmuMoufi Ta^puöaHH y3namTupum ®;apaeHH caHanagu. PuBo^naHraH gapa^agaru KoMMyHUKaruBnuK эca, ncuxonornap ToMoHugaH эpтa emgaru KoMMyHHKaTHB KyHHKManapHHHr maKnnaHumu Ba öonaHHHr H^THMoufi MyxuTra MyBa^^aKuaTnu Mocnamum xpnara SunaH TymyHTupunagu.

H..H. KonoMHHcKufi ^HKpuna, MaKTaörana emgaru öonanap öomKa ogaMnapHHHr xuc-TyfirynapuHH y3namTupumga yTa ce3rup Synumagu. ^tHH TeHrgomnapu ^aMoacuga y3 maxcuHH aHrnam Ba TymyHum, öomKanapra HucöaraH эмпaтнa, aKc эттнpнm, нgeнтн^нкaцнa Kunum, gycTOHa epgaM öepum ucTaru, KyBoHHHHH öaxaM Kypum KoSunH^ra, agonaT, x,anonnuK, ogoönunuK Kaöu KaTop maxcufi $a3HnarnapH maKnnaHagu. ByHgaH TamKapu y3-y3HHH öunum Ba öupop ^aonuaTra y3HHH fiyHanrapum KoSunu^TH maKnnaHagu[5,16].

.H. B. ^epHeu,Kaa TagKUKoTnapu myHH KypcaraguKH, MynoKoTHHHr эpтa öomnaHumu öonanapHHHr Kenrycugaru puBo^naHumuHH öenrunafigu Ba y öonaga arpo^ugaru ogaMnapra, y3ura, TamKH gyHera öynraH MyHocaöar TyfirycuHH maKnnaHTupagu.

3.F.Fo3ueB ^HKpuna, TeHrgomnap ypTacugaru öupuHHH a^ofiuS $apK öy ^yga epKHH xucnapHHHr HaMoeH öynumu öunaH xapaKTepnaHagu. MaKTaörana emgaru öonanapga MynoKoT xucnapuHHHr opTuö öopumu y3apo axöopoT anMamumgaru xynKHH x,aMga Kairanap öunaH y3apo MyHocaöarnapHH TapTuöra conuö Typagu.

BonaHHHr Sorna emugaru gaBpuga y3 Kagp-KHMMaTHHH aHrnamu xaM W3ara Kena öomnafigu. Bonanap Sornara KenraHga gacTaBBan y3 TeHrKypnapuHH ce3MacnuKKa, nafiKaMacnuKKa xapaKaT KHnagunap. KefiuHnanuK, Typnu yfiHH Ba Ma^öypufi MamrynoTnap gaBoMuga öonanap ^aMoacura KymunuS, y3 TeHrKypnapuHHHr xypMaTHHH Ko3oHumra xapaKaT KHnagunap, atHH öomKa

May 2024

514

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^Media^dUCii

болаларга хар томонлама яхши куринишга интиладилар. Богча ёшидаги болалар хатти-хдракатлари мотивларининг ривожланишида ахлокдй мотивларнинг роли нихрятда каттадир.

REFERENCES:

1. Гозиев Э. Онтогенез психологияси. - Т.: Noshir, 2010. 360 б.

2. Леонтьев А.Н. Деятельность и общение // Вопросы философии, 1999, №1.- С. 15-21.

3. Лисина, М. И. Формирование личности ребенка в общении М. И. Лисина. -СПб.: ПИТЕР, 2009. - 209с.

4. Богуславская, Н. Е. Веселый этикет: развитие коммуникативных способностей ребенка. Екатеринбург: АРГО 2007. - 191 с.

5. Деревянко, Р.И. Особенности мотивов общения со взрослым и сверстниками у дошкольников: Дис. кандидат психологических наук. - М.: 2009 - 124с.

515

May 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.