Научная статья на тему 'МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАСВИРИЙ ФАОЛИЯТГА ЎРГАТИШ МАШҒУЛОТЛАРИДА ИНТЕРФАОЛ УСУЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ'

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАСВИРИЙ ФАОЛИЯТГА ЎРГАТИШ МАШҒУЛОТЛАРИДА ИНТЕРФАОЛ УСУЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
94
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
интерфаол усул / мезон / таълим-тарбия / машғулот / восита / қизиқиш / натижа / interactive method / criterion / education / training / tool / interest / result.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Таджибаев Салимжон Сабиржанович

Ушбу мақолада мактабгача таълим тизимида тасвирий фаолиятга ўргатиш фанини ўқитиш сифат-самарадорлигини оширишда интерфаол усуллардан фойдаланишнинг аҳамияти ҳақида сўз боради

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article deals with the importance of using interactive methods in improving the quality of teaching fine arts in the system of preschool education.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАСВИРИЙ ФАОЛИЯТГА ЎРГАТИШ МАШҒУЛОТЛАРИДА ИНТЕРФАОЛ УСУЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ»

xalqaro ilmiy-amaliy anjumani

2022 yil 30 noyabr | scientists.uz

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАСВИРИЙ ФАОЛИЯТГА УРГАТИШ

МАШГУЛОТЛАРИДА ИНТЕРФАОЛ УСУЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ

Таджибаев Салимжон Сабиржанович

Андижон давлат педагогика институти катта укитувчиси salimjontadjibayev68@gmail.com https://doi.org/10.5281/zenodo.7323068

Аннотация. Ушбу мацолада мактабгача таълим тизимида тасвирий фаолиятга ургатиш фанини уцитиш сифат-самарадорлигини оширишда интерфаол усуллардан фойдаланишнинг а^амияти уацида суз боради.

Калит сузлар: интерфаол усул, мезон, таълим-тарбия, машгулот, восита, цизициш, натижа.

Аннотация. В данной статье речь идет о важности использования интерактивных методов в повышении качества обучения изобразительной деятельности в системе дошкольного образования.

Ключевые слова: интерактивный метод, критерий, образование, занятие, инструмент, интерес, результат.

Abctract. This article deals with the importance of using interactive methods in improving the quality of teaching fine arts in the system of preschool education.

Key words: interactive method, criterion, education, training, tool, interest, result.

"Агар укитувчи факат уз касбини севса, у яхши укитувчи булади. Агар укитувчи узида касбига ва укувчиларга мухаббатни мужассам этса, бу мукаммал укитувчидир."

Лев Толстой.

Кириш. Х,озирги вактда олий таълим тизимида олиб борилаётган туб узгаришлар, талабалар билим сифатига каратилаётган эътиборни хисобга олган холда уларга таълим-тарбиянинг замонавий усул ва воситаларидан фойдаланган дарс машгулотларини ташкиллаштиришни такозо этмокда. Барчага маълумки, дарс методлари уч хил булади.

Яъни,

Интерфаол метод таълим жараёнида талабалар хамда укитувчи уртасидаги фаолликни ошириш оркали талабаларнинг билимларни узлаштиришини фаоллаштириш, шахсий сифатларини ривожлантиришга хизмат килади. Интерфаол методларни куллаш дарс самарадорлигини оширишга ёрдам беради. Интерфаол таълимнинг асосий мезонлари: норасмий бахс-мунозаралар утказиш, укув материалини эркин баён этиш ва ифодалаш имконияти, маърузалар сони камлиги, лекин семинарлар амалий машгулотлар сонининг куплиги, талабаларни ташаббус курсатишларига имкониятлар яратилиши, кичик гурух, катта гурух, жамоа булиб ишлаш учун топшириклар бериш, ёзма ва амалий

xalqaro ilmiy-amaliy anjumani

2022 yil 30 noyabr | scientists.uz

ишлар бажариш ва бошка методлардан иборат булиб, улар таълим-тарбиявий ишлар самарадорлигини оширишда узига хос ахамиятга эга.

Тадкикот объекти ва услубиятлари. Х,озирда таълим методларини такомиллаштириш сохасидаги асосий йуналишлардан бири интерфаол таълим ва тарбия усулларини жорий килишдан иборат. Барча фан укитувчилари дарс машгулотлари жараёнида интерфаол усуллардан кенгрок фойдаланиш давр талаби булиб колмокда.

Интерфаол усулларни куллаш натижасида талабаларнинг мустакил фикрлаш, тахлил килиш, хулосалар чикариш, уз фикрини баён килиш, уни асослаган холда химоя кила билиш, соглом мулокот, мунозара, бахс олиб бориш куникмалари шаклланиб, ривожланиб боради.

Интерфаол усуллар куп турли булиб уларнинг хаммаси хам хар кандай прогрессив усуллар каби энг аввало, укитувчидан машгулот олдидан катта тайёргарлик куришни талаб килади.

Бунинг учун:

1. Мазкур фанни укитишда кайси мавзулар буйича интерфаол дарслар ташкил килиш максадга мувофиклигини хисобга олиш зарур. Бунда хар бир мавзу буйича машгулотнинг максадига тулик эришишни таъминлайдиган интерфаол ёки анъанавий машгулот турларидан фойдаланиш кузда тутилади.

2. Интерфаол машгулотнинг самарали булиши учун талабалар янги машгулотдан олдин унинг мавзуси буйича асосий тушунчаларни ва дастлабки маълумотларни билишларини таъминлаш зарур.

3. Интерфаол машгулотда укувчиларнинг мустакил ишлашлари учун анъанавий машгулотга нисбатан куп вакт сарфланишини хисобга олиш зарур.

Тадкикот натижаси ва уларнинг мух,окамаси.

Интерфаол таълим усули — хар бир укитувчи томонидан мавжуд воситалар ва уз имкониятлари даражасида амалга оширилади. Бунда хар бир талаба уз мотивлари ва интеллектуал даражасига мувофик равишда турли даражада узлаштиради.

Бугунги талабалар хилма хилликкка интилишяпти, янгиликка талпиниши кучли.Энди уларни бир колипга солинган укитиш услублари кониктирмайди. Шу боис улар укитувчидан услуб,шакл, пировард натижада мазмун янгиланишларини кутяпти.

Агар ушбу фикрни тасвирий фаолият машгулотлари кесимида тахлил киладиган булсак, амалиёт билан назарияни уйгунлаштирган холда турли таркатмали ва кургазмали воситалар, дидактик уйинлар, мультимедиа воситаларидан фойдаланиб дарс ташкил килишимиз максадга мувофик булади.

Бу жараён албатта гурухлар ёки кичик гурухлар билан ишлаш, муаммоли вазият яратиш ва уни ечимни топиш хамда такдимот шаклида амалга ошириб борилади.

Интерфаол машгулотларни амалда куллаш буйича айрим тажрибаларни урганиш асосида бу машгулотларнинг сифат ва самарадорлигини оширишга таъсир этувчи айрим омилларни курсатишимиз мумкин. Уларни шартли равишда ташкилий-педагогик, илмий-методик хдмда укитувчига, талаба-ларга, таълим воситаларига боглик омиллар деб аташ мумкин. Улар уз мохиятига кура ижобий ёки салбий таъсир курсатишини назарда тутишимиз лозим.

Интерфаол машгулотнинг асосий усуллари: интерфаол семинар, тренинг, маъруза, аклий хужум, ишчанлик уйини, ролли уйин, мухокама, бахс мунозара, танкидий фикрлаш,

xalqaro ilmiy-amaliy anjumani

2022 yil 30 noyabr | scientists.uz

скарабей, бумеранг, зигзаг ёки арра, интервью, занжир, синквейн, пинборд, инсерт, суратли диктант, музёрар ва бошкалар.

"Педагогика фани укувчи эшитгандан кура укиганда, укигандан кура курганда,кургандан кура бажарганда самаралирок узлаштиришини исботлаб берган"

Ушбу фикр айнан тасвирий фаолиятга ургатиш назарияси ва методикасига каратилган десак муболага булмайди. Негаки, мазкур йуналишда фаолият юритаётган бугунги кун укитувчиси хар бир мавзу буйича талаба онгида давлат талаблари даражасидаги БКМни хосил килиш билан чекланиб колмасдан,уни хаёт билан боглаши,жонли мисоллар асосида шогирдлари онгида акс эттириши, амалий топширикларни хам бажриш жараёнида шахсий намуна булиши,шу аснода уларнинг укиш, билим олиш истакларини ошириши лозим.

Хулоса.

Хулоса килиб айтиш мумкинки, интерфаол таълим бир вактда бир нечта масалани хал этиш имкониятини беради. Булардан асосийси-талабаларнинг мулокот олиб бориш буйича куникма ва малакаларини ривожлантиради, талабалар орасида эмоционал алокалар урнатилишига ёрдам беради, уларни жамоа таркибида ишлашга, уз уртокларининг фикрини тинглашга ургатиш оркали тарбиявий вазифаларнинг бажарилишини таъминлайди.

Шу билан бирга, амалиётдан маълум булишича, дарс жараёнида интерфаол методларни куллаш талабаларнинг асабий зурикишларини бартараф килади, улар фаолиятининг шаклини алмаштириб туриш, диккатларини дарс мавзусининг асосий масалаларига жалб килиш имкония-тини беради.

REFERENCES

1. ЗДосимова. Таълим технологиялари. Т.: "Тафаккур каноти" нашриёти, 2014.

2. Р.Ишмухамедов. М.Юлдашев. Таълим-тарбияда инновацион-

педагогик технологиялар. Т. " Зиё ". 2017

3. С.Таджибаев. Педагогик технологиялар буйича маъруза матнлари. Андижон

ВПХМО^ТХМ. 2020

4. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal

ISSN: 2249-7137 Vol. 11, Issue 11, November 2021

A peer reviewed journal https://saarj.com

Tadjibaev S.S.FORMS, METHODS AND METHODS OF INTRODUCING CHILDREN WITH THE FINE ARTS

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.