Научная статья на тему 'МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ СОҲАСИДА ДАВЛАТ-ХУСУСИЙ ШЕРИКЛИК ЛОЙИҲАЛАРИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ИҚТИСОДИЙ АҲАМИЯТИ'

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ СОҲАСИДА ДАВЛАТ-ХУСУСИЙ ШЕРИКЛИК ЛОЙИҲАЛАРИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ИҚТИСОДИЙ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

CC BY
3
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мактабгача таълим / таълим ислоҳотлари / давлат хусусий шериклик лойиҳалари / таълим стандартлари / инновацион ўқитиш усуллари / замонавий ўқув материаллари / иқтисодий тараққиёт / preschool education / educational reforms / public-private partnership projects / educational standards / innovative teaching methods / modern educational materials / economic development

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Панжиев Н. Н.

Мактабгача таълим соҳасидаги давлат-хусусий шериклик лойиҳалари ижтимоий-иқтисодий муаммоларни ҳал этиш ва мактабгача ёшдаги болалар таълими сифатини оширишга тобора кўпроқ эътибор қаратилмоқда. Ушбу тадқиқот давлат-хусусий шериклик ҳамкорликларининг ижтимоий ва иқтисодий аҳамиятини таҳлил қилиш, уларнинг таъсирини баҳолаш учун миқдорий ва сифатли тадқиқот усулларидан фойдаланишга қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOCIO-ECONOMIC SIGNIFICANCE OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP PROJECTS IN THE FIELD OF SCHOOL EDUCATION

Public-private partnership projects in the field of preschool education are increasingly focused on solving socio-economic problems and improving the quality of preschool education. This study aims to analyze the social and economic importance of public-private partnerships, using quantitative and qualitative research methods to evaluate their impact.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ СОҲАСИДА ДАВЛАТ-ХУСУСИЙ ШЕРИКЛИК ЛОЙИҲАЛАРИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ИҚТИСОДИЙ АҲАМИЯТИ»

УДК 373.21

Панжиев Н.Н.

Узбекистон Республикаси Банк-молия академияси магистранти

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ СОХДСИДА ДАВЛАТ-ХУСУСИЙ ШЕРИКЛИК ЛОЙЩАЛАРИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ЩТИСОДИЙ

АХДМИЯТИ

Аннотация: Мактабгача таълим соуасидаги давлат-хусусий шериклик лойщалари ижтимоий-ицтисодий муаммоларни уал этиш ва мактабгача ёшдаги болалар таълими сифатини оширишга тобора купроц эътибор царатилмоцда. Ушбу тадцицот давлат-хусусий шериклик уамкорликларининг ижтимоий ва ицтисодий ауамиятини таулил цилиш, уларнинг таъсирини бауолаш учун мицдорий ва сифатли тадцицот усулларидан фойдаланишга царатилган.

Калит сузлар: мактабгача таълим, таълим ислоуотлари, давлат-хусусий шериклик лойщалари, таълим стандартлари, инновацион уцитиш усуллари, замонавий уцув материаллари, ицтисодий тарацциёт

Panjiev N.N.

Republic of Uzbekistan Academy of banking and finance graduate student

SOCIO-ECONOMIC SIGNIFICANCE OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP PROJECTS IN THE FIELD OF SCHOOL EDUCATION

Abstract: Public-private partnership projects in the field of preschool education are increasingly focused on solving socio-economic problems and improving the quality of preschool education. This study aims to analyze the social and economic importance of public-private partnerships, using quantitative and qualitative research methods to evaluate their impact.

Keywords: preschool education, educational reforms, public-private partnership projects, educational standards, innovative teaching methods, modern educational materials, economic development

Узбекистон Республикасида таълим сохасини янги сифат боскичига кутаришга каратилган кенг куламли ислохотлар хусусан, мактабгача таълим сохасидаги давлат-хусусий шериклик лойихалари мактабгача ёшдаги болалар таълими сифатини оширишни хам камраб олган холда ижтимоий-иктисодий муаммоларни хал этишга хизмат килмокда. Натижалар шуни

курсатадики, давлат-хусусий шериклик лойихаларининг амалдаги ижроси ёш авлоднинг таълим олиш имкониятларини сезиларли даражада оширмокда, хизматлар сифати яхшиланмокда ва минтакавий ижтимоий-иктисодий ривожланишга ижобий таъсир курсатмокда.

Мактабгача ёшдаги болаларнинг болалик давридаги таълимининг ахамияти боланинг когнитив, миссий ва ижтимоий ривожланишига асос булади. Купгина мамлакатларда, жумладан республикамизда хам мактабгача таълимга, унинг сифатига катта эътибор каратилган булсада, шахарлардан узок худудларда етарли даражада эмаслигича колмокда. Давлат-хусусий шериклик ушбу секторда талаб ва таклиф уртасидаги тафовутни бартараф этиш учун стратегик ечим сифатида курилмокда. Биз ушбу маколада мактабгача таълим сохасида давлат-хусусий шериклик лойихаларининг ижтимоий ва иктисодий ахамиятини, бу хамкорлик кандай килиб таълим олиш имкониятини ошириши, сифатини яхшилаши ва ижтимоий-иктисодий ривожланишни куллаб-кувватлаши мумкинлигини баён килдик.

Ушбу тадкикотнинг асосий мацсадлари куйидагилардан иборат:

• давлат-хусусий шериклик лойихаларининг мактабгача таълимдаги ижтимоий таъсирини бахолаш;

• давлат-хусусий шериклик хамкорликлари томонидан яратилган иктисодий фойдани бахолаш;

• ушбу секторда давлат-хусусий шерикликларни амалга ошириш билан боFлик муаммолар ва имкониятларни аниклаш.

Ушбу тадкикотимиз давомида холатни хар томонлама тушуниш учун микдорий ва сифат маълумотларини бирлаштирган бир катор усуллар ва ёндашувлардан фойдаландик. Хусусан, йотилган маълумотлар асосида микдорий хисоб-китоблар килинди. Давлат-хусусий шериклик мактабгача таълим лойихалари амалга оширилган худудларнинг камраб олиш даражаси, таълим натижалари ва иктисодий курсаткичлари буйича маълумотларни туплаш учун суровлар ва статистик тахлиллардан фойдаландик. Мактабгача таълимда давлат-хусусий шерикликларни амалга ошириш самарадорлиги ва муаммолари буйича манфаатдор томонлар, жумладан, давлат амалдорлари, хусусий сектор вакиллари, укитувчилар ва ота-оналар билан сухбатлар ва фокус-гурух мухокамалари утказилиб, масалага уларнинг нуктаи-назаридан хам каралди.

Тадкикот натижалари шуни курсатадики, давлат-хусусий шериклик лойихалари мактабгача таълим сохасига сезиларли ижтимоий таъсир курсатади. Жумладан:

^ таълим олиш имкониятининг ошиши: давлат-хусусий шериклик лойихалари амалга оширилган худудларда мактабгача таълим муассасаларига камраб олинган болалар сони 30-50% га ошди. Лойихалар, айникса, кишлок ва шахарлардан узокда жойлашган худудларда янги

таълим муассасаларини барпо этишга кумаклашди, бу эса купрок болаларнинг эрта таълим олиш имкониятини яратди.

^ таълим сифати яхшиланди: давлат-хусусий шериклик ташаббуслари асосида инновацион укитиш усуллари, замонавий укув материаллари ва укитувчиларнинг касбий тайёргарлиги жорий этилди, бу эса мактабгача таълим муассасаларида такдим этилаётган таълим сифатининг сезиларли яхшиланишига олиб келди.

Шу уринда давлат-хусусий шериклик хамкорлигининг иктисодий самараларини хам эътироф этиш максадга мувофик. Давлат-хусусий шериклик лойихаларини иктисодий тахлилидан келиб чикиб куйидаги афзалликлар аникланди:

> янги иш уринлари яратилди: давлат-хусусий шериклиги асосида ташкил этилган янги мактабгача таълим муассасаларининг ташкил этилиши укитувчилар, маъмурий ва ёрдамчи ходимларни иш билан таъминлаш имкониятларини яратиб, махаллий иктисодий тараккиётга хисса кушди.

> мавжуд ресурслардан самарали фойдаланиш: молиявий ва операцион масъулиятни таксимлаш оркали давлат-хусусий шериклик лойихалари давлат бюджети-молиясидаги юкни камайтирди. Хусусий сектор инвестицияларини жалб килиш хар икки томон учун ресурсларни оптималлаштириш ва харажатларни камайтириш имконини берди.

> минтакавий иктисодий ривожланиш: давлат-хусусий шериклик мактабгача таълим муассасалари мавжуд булган худудларда ота-оналарнинг, хусусан, аёлларнинг мехнатда фаол иштирок этиши кузатилди. Арзон ва ишончли болалар парвариши хизматларининг мавжудлиги ота -оналарга иш билан шуFулланиш имконини берди, бу эса уй хужаликлари даромадлари ва махаллий иктисодиётнинг усишига олиб келди.

Купгина афзалликларига карамай, мактабгача таълимдаги давлат-хусусий шериклик лойихалари бир катор муаммоларга дуч келмокда:

❖ Тартибга солиш ва бюрократик тусиклар: мураккаб коидалар ва маъмурий тусиклар купинча давлат-хусусий шериклик ташаббусларини амалга оширишни кечиктириш холатлари кузатилмокда.

❖ Сифат назорати: хусусий сектор хамкорлари давлат сиёсатига мувофик таълим стандартларини саклаб колишларини таъминлаш доимий муаммо хисобланади.

❖ Баркарорлик масалалари: давлат ва хусусий секторнинг доимий инвестициялари ва мажбуриятларисиз давлат-хусусий шериклик лойихаларининг узок муддатли баркарорлигини таъминлаш кийин булиши мумкин.

Тадкикот натижаларидан келиб чикиб, бизнингча мактабгача таълим муассасаларида давлат-хусусий шериклик лойихаларининг афзалликларини максимал даражада ошириш учун куйидагиларни бажариш тавсия этилади:

1. Норматив-хукукий базани мустахкамлаш: маъмурий жараёнларни соддалаштириш ва хусусий секторнинг купрок иштирокини раFбатлантириш учун куллаб-кувватловчи конунчилик базасини яратиш.

2. Сифатни таъминлашга эътибор каратиш: хусусий шерикларнинг таълим стандартларига жавоб беришини таъминлаш учун сифат назорати буйича катъий чораларни урнатиш.

3. Баркарор инвестицияларни раFбатлантириш: мактабгача таълим ташаббусларининг баркарорлигини таъминлаш учун давлат ва хусусий секторнинг узок муддатли инвестицияларини раFбатлантириш.

Ушбу тадкикот натижалари мактабгача таълимда давлат-хусусий шериклик лойихаларини амалга оширишни кучайтириш буйича сиёсатни ишлаб чикишда кулланилиши мумкин. Сиёсатчилар ушбу хулосалардан давлат ва хусусий сектор уртасидаги хамкорликдаги саъй-харакатларни раFбатлантирувчи стратегияларни ишлаб чикишда фойдаланиши, натижада таълим натижалари яхшиланиши ва ижтимоий-иктисодий ривожланишга олиб келади.

Адабиётлар руйхати:

1. Barnett, W.S. (2011). "Effectiveness of Early Childhood Education." Journal of Economic Perspectives, 25(2), 33-46.

2. World Bank (2019). Public-Private Partnerships in Education: Best Practices and Lessons Learned. Washington, D.C.

3. UNICEF (2020). Early Childhood Education and Development: The Role of PPPs. New York: United Nations Children's Fund.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.