МАКТАБ УЦУВЧИЛАРИНИНГ ДУНЁКАРАШИНИ РИВОЖЛАНТИРУВЧИ ОМИЛЛАР
Ш. Шодмонов
Мирзо ynyF6eK номидаги Узбекистан Миллий университети укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Мазкур маколада мактаб укувчиларининг дунёкарашини ривожлантирувчи омиллар ва унинг воситалари кискача куриб чикилади.
Калит сузлар: мактаб, дунёкараш, педагогика, таълим, психология.
FACTORS THAT DEVELOP SCHOOLCHILDREN'S WORLD VIEWS
S. Shodmonov
Teacher of National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek
ABSTRACT
This article briefly discusses the factors and tools that develop the worldview of schoolchildren.
Keywords: school, worldview, pedagogy, education, psychology.
КИРИШ
Бугунги кунда мактаб укувчилари дунёкарашини ривожланишида иштирок этадиган факторлар ичида социал тармокларнинг улуши колган барча омилларга нисбатан анча ортиб кетганини ва бунда укувчилар дунёкарашини ривожланишида - социал тармоклардаги хавфлар ва хатолар хакида маълумот бериш ва уларнинг олдини олишга каратилган хатти-харакатлар билан таништириш масаласи жуда мухим эканлиги барчага маълум.
Аслида, дунёкараш - бу бир киши, ижтимоий гурух, синф ёки бир бутун жамият йуналишини белгилаб берувчи карашлар, эътикодлар принципларининг йиFиндиси булиб, у куп киррали жараён сифатида маънавият ва кадриятларимизга асосан шаклланади.
Дунёкараш тушунчаси - бу одамнинг дунёга нисбатан ва унинг дунёдаги урнига нисбатан булган карашлар тизими, мулохазалар ва хаёлий FOялар тизими, инсоннинг атрофидаги хакикат ва унга булган муносабат, шунингдек инсонларнинг асосий хаётий позициялари, эътирофи, идеаллари, идрок ва
фаолият тамойиллари, бу нуктаи назардан келиб чикадиган киймат йуналишларидир.
МЕТОДОЛОГИЯ
Шундай экан, дунёкарашни ривожлантиришнинг ахамияти аввало укувчининг атрофидагилари, унинг укув жамоаси, унинг укитувчиси, замондошлари фикри ва унинг уз хатти-харакатларидан келиб чикади.
Педагогикада бу жараён учун ягона рецепт йук, чунки битта усулни битта одам куллаганда у муваффакиятли чикиши мумкин. Бунда болалар очилиб, яйраб кетиши мумкин. Лекин бошка одам куллаган усулни яна бир бошкаодам кулласа у мутлако бошка натижани бериши мумкин, чунки хар бир одам узига хос.
Охирги вактларда мажбурий инновациялар купайиб кетмокда. Интерфаол, деса хамма интерфаол дарс утишга мажбур булаяпти, педагогик технологияни куллаш керак деса хамма бир хил куллаши керак булиб колмокда. Укитувчи топширик бажарадиган мутахассис булиб бормокда. Аслида укитувчи масала куядиган мутахассис булиши керак, топширик куядиган эмас.
Замон ривожланиб, узгариб борар экан, шунга яраша таълим тизимини хам шу омилларни хисобга олган холда узгариши, модернизация булиб бориши керак.
Бугунги кунда хар бир одамни тармокларга куяётган расмларига караб у хакда деярли тулик маълумот олиш, унинг психологик портретини чизиш мумкин. Унинг ичидаги яширин истаклари ва FOяларини билиш мумкин. Истаграм, Телеграм, Фейсбук каби социал тармокларга биз киритаётган хар бир маълумотимиз Узбекистонда сакланмайди, балки уша дастур ишлаб чикарувчи давлатда туриши, интернетга киритилган хар кандай маълумотнинг абадий колиши, бу маълумотлар бошка давлатлар хавсизлик хизматлари базаларига тушишини хеч качон унутмаслик керак.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Социал тармоклар хозирда жуда катта имкониятлар бермокда. Бугун одамлар бемалол уз FOяларини катта масштабларда олFа суриши мумкин. Бу имкониятлардан фойдаланиш яхши ниятли инсонлар учун хам, ёмон ниятли инсонлар учун хам бирдек очик. Масалан аввал бирон бир тадбир ёки митинг учун одамлар ойлаб ёки йиллаб таёргарлик килган булсалар, бугун социал
тармоклар туфайли бунга бир неча дакикадан тортиб бир неча соатгача кифоя. Бу уз навбатида хушёрликни янада оширишни такозо этади.
Бугун социал тармоклар сархадларида камида 3-4 соатга йуколиб колиш мумкин. Тармокларда бундай узок колиб кетиш эса албатта инсонга уз таъсирини утказмай колмайди. Бу вакт инсонга кандай таъсир килиши эса -факатгина унинг харакатларига боFлик булади.
Ижтимоий тармоклар замонавий ёшларга ижобий таъсир килиш билан бир каторда салбий таъсир килиши кам мумкин ва бугунги кунда айнан салбий омилларнинг сафи кенгайиб бормокда.
Ижтимоий тармокларнинг афзалликлари куп, уларнинг асосийларига куйидагиларни киритиш мумкин:
- дустлар, танишлар ва синфдошларни топиш имконияти
- шахс сифатида танилиш имконияти
- социал тармокларда хамфикрларни излаш
- одамлар узлари тупланган тажрибасини ёки хаёт хакидаги фикрларини узаро алмашишлари мумкин булган фойдали гурухлар мавжудлиги
- камёб ёки сизга керакли видеофайллар, мусика файлларини топишингиз мумкин булган катта маълумотлар базаси ва хк.
Ижтимоий тармоклар салбий таъсирининг асосийларига компютернинг ёки телефон каршисида, айнан ижтимоий тармокларда куп колиб кетиш организмга асосий зарарли таъсирлари мавжуд:
- букчайиб утириш, узок вакт давомида бир шаклда утириб колиш,
- электромагнит нурланишларнинг таъсири (замонавий мониторлар саломатлик учун анча хавфсиз булиб колди, аммо хали тулик эмас. Монитор атрофида электростатик ва электромагнит майдонлари бор, монитордан жуда оз микдорда рентген нурлари хам таралади),
- кузнинг чарчаши ва унга тушадиган зурикиш (айнан кузга тушадиган зурикиш туфайли укувчиларда киска вакт ичида бош OFриFи ва бош айланиши кузатилади. Экран каршисида узок вакт давомида колиб кетиш, кузга тушадиган зурикиш, куриш кобилиятининг кескин пасайишига олиб келиши мумкин),
- панжа буFимларининг зурикиши (панжа буFимларига тушадиган хаддан ортик доимий зурикиш кулнинг жарохатланишига ва куллардаги шикастланишларга олиб келиши мумкин, кейинчалик эса бу холат сурункали касаллик холатига утиши мумкин),
Ижтимоий тармокларнинг ментал салбий таъсирига
- маълумот йукотилганда стресс колатига тушиш (компютер системаси ишидаги хатоликлар ёки бошка сабаблар туфайли унинг баъзи холларда котиб колиши ёки секин ишлаши туфайли керакли маълумотларнинг йуколиши асабийлашишга, босим кутарилишига ва уйкунинг ёмонлашишига олиб келиши мумкин),
- виртуал дунёга боFликлик,
- ахборотнинг очиклиги (фойдаланувчилар узлари хакида маълумотни осонгина кушишлари мумкин, бу маълумотлар эса "ёмон ниятли" кишилар томонидан хам ишлатилиши мумкин)
- рухий касалликлар (хакикий хаётидаги ва бошка одамлар билан мулокот килишида муаммолари булган укувчи унга етишмаётган нарсаларни китоблардан, телевизордан, компьютердан ва социал тармоклардан излайди. Шунинг учун, баъзан у бутун олам дунёсини эсдан чикариб, компютер дунёсига тулик кириб кетади. Социал тармокларда мулокот килади, усмир турли гурухларга, субмаданиятларга кушилади, шубхали кишилар билан учрашади. Буларнинг барчаси, афсуски, бекарор рухга ва хатто осонликча ишониб, таъсирланадиган усмирнинг хаётига таъсир килиши эхтимоли юкори)
Усмирларнинг социал тармокларда мулокот килишининг яна бир салбий томони - хакикий дунёда мулокот имкониятларини чеклаши. Купинча, интернетда ута муваффакият билан бошка инсонлар билан танишишга одатланган усмирлар хакикий дунёда муаммоларга дуч келишади. Ахир интернетда бола узи учун бирон-бир ролни танлаши мумкин, узини янада яхширок, чиройли ва мукаммал килиб курсатиши мумкин.
Ижтимоий тармокларда сунъий дустлар усмирларни аслида хакикий дустликнинг кандай булишини билиш имкониятидан махрум килади. Афсуски, сунгги пайтларда дустлик тобора купрок хакикий дустлар сони билан эмас, балки виртуал дустлар сони билан улчанадиган булиб бормокда.
Тадкикотчиларнинг фикрига кура, ижтимоий тармоклар - бугунги кунда интернетга сарф килинадиган вактнинг купайиб бораётганининг асосий сабабидир. Уларнинг асосий афзалликлари - фойдаланувчининг уз нуктаи назарини, кизикишларини хакида эълон килиш ва бошкалар билан булишиш имконияти хисобланади.
Ижтимоий тармокка боFланиб колишнинг зарар томонларидан яна биттаси бу укувчиларда реал мулокот килиш хохиши камайиб, уз фикрини билдиришдан куркадиган, билдиролмайдиган, жамоатчиликдан куркадиган одам турига айланиб бориши, шахс сифатида улиб, уз кобиFига уралиб бориши хисобланади.
Юкоридагилар ижтимоий тармокларни нафакат алока воситаси, балки кучли маркетинг воситаси деб хисоблаш учун асос булиб хизмат килади. Бундан ташкари, тадкикотчилар якинда улар исталган турдаги фаолиятини амалга оширишдаги ажралмас восита булишига ишонмокдалар. Ижтимоий тармоклар норасмий алока учун платформа булиб хизмат килади, янги мусика яратишга ёрдам беради, ходимлар ва хамкорларни топишда жиддий восита булиб хизмат килади. Техник нуктаи назардан каралганда ижтимоий тармок - бу мазмуни тармок аъзоларининг узи томонидан тулдирилиб бориладиган интерактив куп фойдаланувчилар веб-сайти ъисобланади.
Юкоридаги келтирилган барча маълумотларни умумлаштирган холда социал тармоклардан узок ва максадсиз фойдаланиш натижасида укувчиларда юзага келиши мумкин булган куйидаги холатларни келтириб утамиз: Ижтимоий муаммо сифатида,
- ижтимоий тармокларнинг аддиктивлик муаммоси,
- интернет ва ижтимоий тармокларга меёрдан ортик маблаF сарфлаши
- жонли мулокотнинг камайиши натижасида нутк, гаплашиш одоби билан боFлик булган муаммолар, OFзаки мулокотнинг камайиши, ораторликнинг пасайиши ва йуколиши.
СоFлик билан боFлик муаммолар.
- куз нурининг пасайиши билан боFлик,
- бармок касалликлари,
- уйкунинг бузилиши ва унинг окибатида келиб чикаётган муаммолар туплами,
- соFлом хаёт тарзининг бузилиши (камхаракатлик, эринчоклик).
Психологик муаммолар.
- камгап, одамови булиб колиш,
- жамиятдан ажраб колиш, ётлашиш
- хакикий муносабатларнинг етишмаслиги
- эгоистик булиб колиш, Одамнинг иккинчи образи "мен"и шаклланиб колиши
- агрессивлик
- оиладаги мухитга тасири
Хукукий сохадаги муаммолар.
- назоратсизлик, жазога тортилмаслик, интернетда юз берадиган фаолиятга четдан инвазиянинг камлиги,
- окимлар,
- ёшлар орасида жиноятчилик. Билим билан боFлик муаммолар
- бугунги кунда аксарият ёшларнинг ёзув ва ёзиш билан боFлик фаолиятлари электрон клавиатура билан хамкорликда утаётгани натижасида хуснихат бузилиши ёки умуман йуколиши.
- янги маълумотларни кам узлаштирадиган, янгиликка интилмаслик,
- люмпенликнинг авж олиши.
- социал тармоклардан узок фойдаланиш ижодкорликни сусайтиради.
- мияни янги маълумот олишга булган кунлик норма микдорини сурункали равишда кераксиз маълумотлар билан тулдириб бориш.
ХУЛОСА
Хуллас, бугунги укувчиларнинг дунёкарашини ривожлантирувчи энг мухим омиллардан саналган ижтимоий тармокларни жиддий тадкик килиш ва ундан бугунги кун укувчилари учун фойдали хулосалар яратиш долзарб масалалардан бири хисобланади.
REFERENCES
1. Professional social networks provide work for every third user, Open Systems (March 12, 2013). Retrieved February 26, 2017.
2. Gilster P. New Internet Navigator: Per. - Kiev: Dialectics, 1996. - 495 p.
3. "Pros and Cons of Social Networks." [Electronic resource]: URLhttp://vse-v-inete.ru/articles/plyusy-i-minusy-sots setei.html;
4. Russia in social networks: what is the damage from virtual life. TASS. Retrieved February 26, 2017.
5. Brown S. "Mosaic" and "World Wide Web" for Internet access: Per. English - M .: World: Malip: SK Press, 2009 .167 p.