Научная статья на тему 'Компьютер ўйинларига тобеликнинг психологик коррекцияси'

Компьютер ўйинларига тобеликнинг психологик коррекцияси Текст научной статьи по специальности «Прочие медицинские науки»

CC BY
854
237
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ўсмирлик ёши / тобелик / агрессивлик / аддиктив1 хулқ / безовталик / виртуал олам / компьютер ўйинларига тобелик / психологик профилактика / коррекция / подростковый возраст / зависимость / агрессивность / аддиктив- ное поведение / тревожность / виртуальный мир / зависимость от компьютерных игр / психоло- гическая профилактика / коррекция

Аннотация научной статьи по прочим медицинским наукам, автор научной работы — Далимова Н. М.

Мақола ўсмирлик даврида компьютер ўйинларига тобеликнинг психологик коррекциясига бағишланган. Унда компьютер ўйинларига тобе ўсмирларга психологик ёрдам кўрсатиш жараёнида қўлланадиган, муаллиф томонидан ишлаб чиқилган психокоррекцион дастурнинг мазмун-моҳияти келтириб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ КОРРЕКЦИЯ КОМПЬЮТЕРНОЙ ЗАВИСИМОСТИ

Статья посвящена коррекции компьютерной зависимости в подростковом возрасте. В ней приведены суть и содержание психокоррекционной программы, разработанной автором, применяемой в процессе психологической помощи подросткам с компьютерной зависимостью.

Текст научной работы на тему «Компьютер ўйинларига тобеликнинг психологик коррекцияси»

Далимова Н.М.,

Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистан Миллий университети «Ижтимоий фанлар» факультети «Психология» кафедраси доценти, психология фанлари номзоди

КОМПЬЮТЕР УЙИНЛАРИГА ТОБЕЛИКНИНГ ПСИХОЛОГИК КОРРЕКЦИЯСИ

ДАЛИМОВА Н.М. КОМПЬЮТЕР УЙИНЛАРИГА ТОБЕЛИКНИНГ ПСИХОЛОГИК КОРРЕКЦИЯСИ

Мак,ола усмирлик даврида компьютер уйинларига тобеликнинг психологик коррекциясига баFишланган. Унда компьютер уйинларига тобе усмирларга психологик ёрдам курсатиш жараёнида кулланадиган, муаллиф томонидан ишлаб чикилган психокоррекцион дастурнинг мазмун-мох,ияти келтириб утилган.

Таянч суз ва тушунчалар: усмирлик ёши, тобелик, агрессивлик, аддиктив1 хулк, безовталик, виртуал олам, компьютер уйинларига тобелик, психологик профилактика, коррекция.

ДАЛИМОВА Н.М. ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ КОРРЕКЦИЯ КОМПЬЮТЕРНОЙ ЗАВИСИМОСТИ

Статья посвящена коррекции компьютерной зависимости в подростковом возрасте. В ней приведены суть и содержание психокоррекционной программы, разработанной автором, применяемой в процессе психологической помощи подросткам с компьютерной зависимостью.

Ключевые слова и понятия: подростковый возраст, зависимость, агрессивность, аддиктив-ное поведение, тревожность, виртуальный мир, зависимость от компьютерных игр, психологическая профилактика, коррекция.

DALIMOVA N.M. PSYCHOLOGICAL CORRECTION OF COMPUTER ADDICTION

The article deals with computer addiction as a teenager correction. There is discussed the essence and content of psychocorrectional program, developed by the author, implemented in the process of psychological help to teenagers with computer addiction.

Keywords: adolescence, addiction, aggressiveness, addictive behavior, anxiety, virtual reality, video game addiction, psychological prevention, correction.

1 Аддиктив хулк - шахс хулкининг бирор нарсага ружу куйишдан иборат зарарли одати булиб, бирор-бир предмет ёки воситага ружу куйиш окибатида психик узгаришларга олиб келувчи холатдир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

Бугунги кунда усмирлар орасида компьютер уйинларига тобеликни тадциц этишнинг ижтимоий ацамияти бециёс-дир. Компьютер уйинларига тобеликнинг мавжудлиги ва у цацицатан цам хавфли эканлигини исботловчи илмий тад-цицотлар дунё мицёсида кундан-кунга купайиб бормоцда, чунки компьютер уйинларига тобе усмирлар оилада, шахс-лараро муносабатларда, ижтимоий муцитга мослашишда, мактабда цатор цийинчиликларга дуч келадилар.

Худди шу боис, тобеликни уз вактида аник,-лаш, коррекция килиш оркали кейинчалик ад-диктив хулк-атвор келиб чикиши ва салбий окибатларнинг олдини олиш максадга мувофик-дир.

Компьютер уйинларига тобелик муаммосига баFишланган ишлар кундан-кунга купайиб бормокда, лекин уларнинг айримларидагина бу х,олатни коррекциялаш ва даволаш дастурлари бор. Америкалик психолог Кимберли Янг узи-нинг «Тармокда йуколганлар» китобида уз-узига ёрдамнинг шаклларини келтириб утади1. Булар - когнитив-бихевиорал терапия, 12-кадам дастури, экспрессив арт-терапия.

Л.Н.Юрьева, Т.Ю.Больботнинг таъкидлашла-рича2, компьютерга тобелик чекиш, ичкилик-бозлик, гиёх,вандлик ва эх,тиросли (азарт) уйинларга тобеликдан шуниси билан фарк киладики, компьютер уйинларига тобеликда маълум бир вакт келиб компьютердан «туйиб кетиш» х,олати юз беради. Кейинчалик инсон компьютердан профессионал равишда фойда-ланиши ёки умуман унинг х,аётида компьютер уз ах,амиятини йукотиши мумкин3. Лекин бу са-волнинг ечими х,али-х,ануз очик колмокда, чунки тобе усмирда «туйиб кетиш» х,олати качон юзага келиши маълум эмас. Бу вактга келиб усмир укиш учун ёки «колдирганлари»ни етка-зиб олиш учун жуда кечикмайдими, у узининг ижтимоий мавкеини йукотиб куймайдими, бу вакт утгунча усмир психикаси зарар курмай-дими - шу каби саволлар х,али очик колмокда.

Шунинг учун бугунги кунда компьютерга тобеликнинг психологик диагностикаси билан

1 Young K. Caught in the Net. How to Recognize the signs of Internet Addiction. And a Winning strategy for Recovery. - New York: John Wiley and Sons, Inc., 1998. -Р. 55.

2 Юрьева Л.Н., Больбот Т.Ю. Клинические и психологические особенности лиц с компьютерной зависимостью. // УкраТнський вкник психоневрологи. Харьков, 2002. Т. 10, вип.1. -С. 244-245.

3 Юрьева Л.Н., Больбот Т.Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика. - Днепропетровск: «Пороги», 2006. -С. 196.

бирга унинг психокоррекциясини аниклаб олиш жуда долзарб х,исобланади. Компьютерга тобеликда купгина мутахассислар образлар, эмоция-лар билан ишлашга урFу берган х,олда индивидуал ёки гурух,ий психотерапияни таклиф этади-лар, чунки тобеларда эмоционал х,олатлари юзасидан муаммолари куплиги маълум. Сир эмаски, тобелик билан боFлик хулк-атворни психологик коррекция килишда психологик тренинглар, психологик консультация ва психотерапия усулларидан унумли фойдланиш узи-нинг самарасини беради. Компьютер уйин-ларига тобеликда купинча психотерапевтик усуллардан фойдаланиш уз афзалликларига эга эканлиги кузга ташланмокда. Масалан, шахс-лараро муносабатлардаги кийинчиликлар ва ижтимоий адаптация жараёнидаги муаммолар-ни х,исобга олган х,олда даволашда гурух,ий те-рапияни куллаш максадга мувофик булади.

Гурух,ий терапиянинг вазифаси:

- узини узи адекват бах,олаш ва англаш да-ражасини кутариш;

- агрессивликни камайтириш;

- импульсларни назорат килиш;

- шахслараро муносабатларни баркарор-лаштириш;

- ижтимоий адаптацияни таъминлаш.

Компьютер уйинларига тобе усмирларга психологик хизмат курсатиш жараёнида оилавий психотерапияни куллаш х,ам юкори самара беради, чунки компьютер аддикцияси асосида ои-ладаги носоFлом мух,ит, тарбиялашнинг узига хос усули ва усмир билан оиладагилар уртаси-даги шахслараро муносабатнинг бузилиши ёта-ди. Бундан ташкари, аноним ёрдам ёки виртуал психологик ёрдам хизматларига мурожаат килиш х,ам мумкин.

Бугунги кунда компьютерга тобеликни коррекция килиш максадида когнитив-бихевиорал терапияни куллашнинг х,ам фойдаси катта.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

A.T.Beck (2001)1, R.A.Davis (1999)2 когнитив те-рапиядан икки сабабга кура фойдаланишни маслах,ат берадилар: бу синалган, ишончли усул ва кушимча тренингларга х,ожат йук.

Нокимёвий ва кимёвий аддикцияни3 даво-лашнинг умумий булган боскичлари мавжуд. Булар вазиятни бах,олаш, диагностика, даволаш усули, аралашув, танланган даволаш усули са-марадорлигини бах,олаш ва х,оказо4. Компью-тердан патологик фойдаланиш жараёнида юза-га келган аддиктив хулк шаклини коррекция килиш психотерапевт томонидан амалга оши-рилиб, даволаш якка ёки гурух,ий тарзда узок давом этадиган жараён х,исобланади.

Юкоридаги фикрларни инобатга олиб, Тош-кент шах,ридаги 191- ва 60-сонли урта мактаб-лар х,амда хорижий тилларга ихтисослашган мактабда тах,сил олувчи укувчилар билан олиб борилган тадкикотлар (тадкикот натижалари 2014 йил «УзМУ хабарлари» журналининг мах-сус сонида ва катор анжуманлар тупламида мух,окама килинган5) натижасига таянган х,олда куйидаги боскичлардан иборат компьютер уйинларига тобеликнинг коррекцион дастури ишлаб чикилди. Ушбу дастур усмирларнинг клиник-психологик характеристикасини х,ам инобатга олган х,олда ишлаб чикилган.

Бундай психокоррекция усулида бутун дик,-кат-эътиборни усмирнинг компьютер уйинлари-дан бутунлай мах,рум килмасдан, балки ком-пьютердан фойдаланиш жараёнини меъёрлаш-тиришга каратиш керак. Хар бир боск,ич уз максадига эга.

1. Диагностик боскич. Бу боскичнинг асосий максади - усмирнинг ички каршилигини енгиш, психокоррекцион таъсир утказиш йулларини ишлаб чик,иш. Усмир х,али узгаришларга тайёр эмас, х,атто муаммоси борлигини х,ам тан ол-майди. Психотерапевт олдинга силжиш учун са-баб топиши лозим, масалан, усмир билан олдин компьютердан фойдаланишнинг ижобий то-монларини мух,окама килиб туриб, сунгра

1 Beck A. T. Cognitive therapy and the emotional disorders. - New York: International Universities Press, 2001, № 2, P. 34-40.

2 Davis R.A. A Cognitive-Behavioral Model of Pathological Internet Use (PIU). M.A. York University, 1999. -P. 231-245.

3 Аддикция - тобелик, мойиллик.

4 Змановская Е.В. Девиантология (психология отклоняющего поведения). - М.: «Academia», 2003. -С. 289.

5 Далимова Н.М. Компьютер уйинларига тобелик-ни аниклаш методикасини ишлаб чик,иш ва миллий шароитларга мослаштириш. - Т.: «УзМУ хабарлари», 2014. Махсус сон. -104-107-б.

хдддан ташк,ари компьютердан куп фойдаланиш ок,ибатида келиб чикадиган салбий узгаришларга утиш лозим. Усмир эса уз х,аётидаги компьютердан фойдаланиш билан боFлик1 салбий ок,ибатларни келтириб утиши мумкин (узлаш-тиришининг пасайиб кетиши, оиладаги муам-молар). Бу жараёнда усмирга дарх,ол маслах,ат бериш ёки ургатиш тавсия этилмайди, чунки бу усмирнинг норозилигига сабаб булиши мумкин. Дастлаб усмирнинг яшаш тарзи, х,аётдаги коида ва принциплари, уз муаммосини бах,олаши урганилади. Усмирга компьютердан патологик равишда фойдаланишнинг ок,ибатлари, ком-пьютерга боFланиб колишнинг сабаблари, бел-гилари, ривожланиш боскичлари, профилактика ва коррекция килиш йуллари х,акида маълу-мотлар бериш лозим. Агар усмир узгаришларга тайёр булсагина, компьютернинг зарарли ок,ибатлари х,акида янада кучлирок маълумот-лар бериш мумкин.

2. Маълумот бериш, укитиш боскичи. Усмир узгаришларга тайёр, лекин бу карори х,али катъий эмас. Бу боскичнинг мак,сади - муаммо-ни тушуниб етиш. Бу боск,ичда усмирга узга-ришлар йулида учрайдиган тусиклар х,амда хулкда буладиган ижобий узгаришларни курса-тиб бериш лозим. Усмир бу боскичнинг бошида купинча рух,и тушган, маъюс булади, якка тар-тибдаги учрашувларда психолог усмирни кул-лаб-кувватлайди, шу муаммо буйича ижобий натижаларга эришганларини мисол килиб кур-сатади.

3. Хулк куринишларини узгартириш стра-тегиясини ишлаб чикиш боскичи. Мак,сад -усмирни уз хулк,ини узгартириш учун аник х,аракатларга тайёрлаш ва фрустрация х,олатини муваффакиятга интилиш ва х,аракат режасини модификация килишга айлантиришдир. Усмир хулк,ини узгартириш боскичлари ва йуналиш-ларини аник,лаб олишга тайёр. У компьютердан фойдаланиш вак,тини назорат килишни урга-ниши лозим (бунда у вак,тни соат оркали белги-лаб олиши, сайрга чикиш учун танаффус к,и-лиши, уй вазифаларини тайёрлаши ёки дустлари билан учрашиши мумкин). Коррекциянинг йуна-лиши х,ар бир усмирни узига хос индивидуал-динамик хусусиятлари билан белгиланади.

Усмирлар билан ишлашда шу х,олатни инобатга олиш керакки, уз хулкини узгартиришга карор килгани билан у х,али мувозанатни бузи-ши мумкин булган ички ёки ташки таъсирларни назорат кила олмайди. Шунинг учун усмирнинг кун тартибини аниклаб олиш лозим (компьютер

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

унга нима учун керак, у компьютерга канчалик тез-тез мурожаат килади, унга яна кандай бошка фаолият ёкади ва бошкалар).

Коррекция стратегиялари х,аракатлар режаси аниклаб олингандан сунг бу режаларни усмир томонидан х,аётга татбик этиш бошланади. Психолог х,ар бир ижобий узгаришларни куллаб-кувватлаб, усмирни назорат килиб бориши ло-зим. Бошида усмир бошланган терапияни бар-бод килмокчидек, компьютер х,акидаги уйлари купайгандек, эмоционал зурикиш кучаяётгандек туюлиши мумкин. Баъзида усмир терапиянинг бошланFич боскичларига кайтиши мумкин. Бун-дай вактларда унга бу меъёрий х,олат эканлиги, тобеликни енгиб утиш учун куп куч сарфлаши лозимлиги, лекин албатта муваффакиятга эри-шиш мумкинлигини тушунтириш лозим. Бунда фрустрация х,олатини енгиб, муваффакиятга йуналтирилган иш режасини ишлаб чикиш ва тобе усмирни куллаб-кувватлаш психологнинг асосий вазифасидир. Бу боскич чузилиб кетиши мумкин, чунки аддиктив хулкни енгиб утиш керак булади. Психолог эса усмирнинг хатти-х,аракатларини фаол куллаб туради.

4. Оилавий муносабатларни коррекция килиш боскичи. Бу боскични усмир уз хулк-атворини назорат кила олганидан кейингина бошлаш мумкин. Максад - рецидивнинг (кайта тобе булиб колиш) олдини олиш. Усмирга кун-далик тутишни таклиф этиш мумкин, у унда узини компьютерга кайтишга мажбур килаётган х,олатлар, сезгиларни ёзиб бориши мумкин. Шунда усмирнинг компьютерга боFланиб коли-шига хизмат килаётган х,олатларни аниклаш осон булади. Компьютерга тобеликни енгиб утишда ижтимоий мух,ит катта роль уйнайди (оила, дустлар, укитувчилар). Бу боскичда тобе-ликдан кутилиш учун усмирнинг оила аъзолари томонидан куллаб-кувватлаб турилиши ута мух,имдир. Психолог томонидан ёрдам эса х,акконий маълумотларни етказиб туриш, оила-даги мавжуд келишмовчиликларни бартараф этиш ва усмирни компьютер тобелигига ундаёт-ган вазиятларни аниклаб, уларнинг ечимини то-пишдан иборат. Оила аъзолари томонидан дои-мий камситилиш усмирнинг узини бах,олаши даражасининг тушиб кетиши, эмоцияларни бошкара олмай колиши, аффектив сохддаги зурикишларга сабаб булиши мумкин ва усмир бу зурикишларни камайтириш воситасини кидириши мумкин.

5. Компьютерга тобелик окибатларини бартараф килиш боскичи. Ушбу боскичнинг

максади ижтимоийлашувни, ижтимоий мух,ит-даги муносабатларни меъёрлаштиришга ёрдам беришдан иборат. Бу боскич компьютер уйин-ларига тобелик утиб кетгандан кейин бошланади. Энди компьютердан фойдаланиш вактини психолог, оила аъзолари томонидан назорат килиш шарт эмас. Бу боскичда психолог усмир билан бирга боскичма-боскич реабилитация килиш режасини тузиб чикади, унда укув фао-лияти, оила аъзолари ва дустлари билан муно-сабати х,ам инобатга олинади. Хаётда учраши мумкин булган тусиклар ва уларни бартараф килиш йулларининг тахминий режаси ишлаб чикилади.

Юкорида келтирилган дастур асосида 26 на-фар компьютер уйинларига тобе деб топилган усмирлар билан психокоррекция ишлари олиб борилди.

Психокоррекцион тадбирлардан сунг муал-лиф томонидан ишлаб чикилган «Компьютер уйинларига тобеликни аникловчи суровнома»1 буйича такроран текширувлар утказилди. Маз-кур суровномага асосан усмирларнинг бирлам-чи натижалари буйича микдорий ва сифат жих,атдан киёсий та^лил утказилди (1-жадвал).

1-жадвалдан куриниб турибдики, компьютерга тобеликни аниклаш буйича ишлаб чикилган методика натижаларига кура, укув-чиларда компьютер уйинларига тобелик сези-ларли даражада камайган. Олдин тобелик дара-жаси уртача 24,27 га, стандарт оFиш эса 3,78 га тенг булган булса, дастур утилгандан сунг уртача тобелик даражаси 18,б2 ни, стандарт оFиш 4,12 ни курсатган (р<0,001). 1-жадвалдан куриниб турганидек, олинган натижалар юкори ишонч даражасида, бундан дастур ижобий на-тижа бергани х,акидаги хулосага келиш мумкин.

Компьютер уйинларига тобе усмирларни психокоррекция килиш боскичлари тавсифини тугатар эканмиз, шуни таъкидлаш жоизки, усмирнинг индивидуал хусусиятларини инобатга олган х,олда бу боскичлар динамик куринишга эга ва уларнинг психотерапия муддатлари х,ар хил булиши мумкин.

Тадкикот натижаларига асосланиб, компьютер уйинларига кизикувчи ёки тобе усмирлар билан ишлашда куйидаги тавсияларни беришни лозим топдик:

1 Далимова Н. Компьютер уйинларига тобеликни аниклаш методикасини ишлаб чикиш ва миллий шароитлар-га мослаштириш. -Т., «УзМУ хабарлари», 2014. Махсус сон. -104-107-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

V_/

1-жадвал. Суровнома натижалари.

Курсаткич Коррекциядан олдин Коррекциядан кейин t Ишончлилик даражаси (р)

Уртача Стандарт 0Fиш Уртача Стандарт 0Fиш

Тобелик даражаси 24,27 3,78 18,62 4,12 5,15 0,00

1. Усмир психикасига салбий таъсир этувчи компьютер уйинларини сотиш ва улардан уйин клубларида фойдаланишни конуний такиклаш лозим.

2. Усмирга компьютерда уйнаш эркинлик эмас, балки имтиёз эканлигини тушунтириш ке-рак. Компьютердан фойдаланишни бирданига такиклаш асло мумкин эмас. Агар усмирда компьютер уйинларига тобеликка мойиллик булса, у компьютердан оддий кунларда 2 соат, дам олиш кунларида эса 3 соатдан ортик, фойдалан-маслиги зарур. Албатта, бу орада дам олиш вактлари х,ам булиши шарт.

3. Буш вактда бажарилиши мумкин булган ишлар руйхатини тузиб олиш мумкин, бунда руйхатда биргаликдаги, оилавий тадбирлар булиши максадга мувофикдир, масалан, кинога бориш, табиат куйнига сайрга чикиш, шахмат, шашка, домино уйнаш, биргаликда бассейнга бориш ва х,оказо.

4. Ота-оналар усмир уйнаётган уйинларга алох,ида ах,амият беришлари лозим. Усмир уйнаётган уйинлар доирасида аклий ривожлан-

тирувчи, мантикий уйинларнинг купрок булиши максадга мувофикдир.

5. Ота-оналар компьютер уйинларини усмир билан х,амкорликда мухркама килишлари за-рур.

6. Усмирга компьютер уйинлари кунгил очиш воситаларининг факатгина кичик бир кисми эканлигини тушунтириш, х,аётда компьютер уйинларидан бошка х,ам жуда кизикарли нарса-лар куп эканлиги ва уйин х,еч качон атрофдаги-лар билан жонли мулокот килишнинг урнини боса олмаслигини тушунтириш лозим.

7. Тарбиявий соатлар ва «СоFлом авлод» дарслари доирасида укувчилар, мактаб жамоа-си ва ота-оналарга компьютер уйинларининг ижобий ва салбий томонлари х,акида маълумот-лар бериб бориш лозим.

8. Узбек миллатининг менталитети, кадрият-ларини инобатга олган х,олда узимизнинг миллий-тарбиявий куринишга эга уйинларни ишлаб чикиш максадга мувофик.

Адабиётлар руйхати:

1. Далимова Н. Компьютер уйинларига тобеликни аниклаш методикасини ишлаб чикиш ва миллий шароитларга мослаштириш. - Т.: «УзМУ хабарлари», 2014. Махсус сон. -104-107 -б.

2. Змановская Е.В. Девиантология (психология отклоняющего поведения). - М.: «Academia», 2003. -С. 289.

3. Юрьева Л.Н., Больбот Т.Ю. Клинические и психологические особенности лиц с компьютерной зависимостью. // УкраТнський вкник психоневрологи. Харьков, 2002. Т. 10, вип.1. -С. 244-245.

4. Юрьева Л.Н., Больбот Т.Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика. - Днепропетровск: «Пороги», 2006. -С. 196.

5. Young K. Caught in the Net. How to Recognize the signs of Internet Addiction. And a Winning strategy for Recovery. - New York: John Wiley and Sons, Inc., 1998. -Р. 55.

6. Beck A.T. Cognitive therapy and the emotional disorders. - New York: International Universities Press, 2001, № 2. -P. 34-40.

7. Davis R.A. A Cognitive-Behavioral Model of Pathological Internet Use (PIU). - M.A. York University, 1999. -P. 231-245.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.