Научная статья на тему 'МАДАНИЯТ ТАРИХИДА ТЕАТР САНЪАТИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИ'

МАДАНИЯТ ТАРИХИДА ТЕАТР САНЪАТИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

272
35
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Театр санъати / театр тарихи / маданият / мусиқа / спектакл / маросимлар / шаманизм / сеҳргарлик / руҳонийлар / томошабин / саҳна санъати / қўшиқ / театр функциялари / Theatrical art / theater history / culture / music / performance / rituals / shamanism / magic / priests / spectator / performing arts / song / theater functions.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Қ. Б. Юсупов

Мазкур мақолада театр ҳар қандай санъат тури каби маълум бир санъат даврига бўйсинади ва маданият тарихидаги театр санъатига боғлиқ қарашлар тарихийлик тамойили асосида тадқиқ этилган. Театр санъатининг маданият тарихидаги ривожланиши давлатлар тарихи билан чамбарчас боғлиқ эканлиги, шунинг учун театр ҳақидаги асосий маълумот манбалари театр санъати тараққиѐтидаги муҳим босқичларини акс эттирувчи тарихий ва фалсафий қарашларнинг жиҳатлари таҳлил қилинган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

In this article, theater, like any kind of art, is subject to a certain artistic period, and views on theatrical art in the history of culture are investigated on the basis of a historical principle. The development of theatrical art in the history of culture is closely connected with the history of states, therefore the main sources of information about the theater are the analyzed aspects of historical and philosophical views, reflecting important stages in the development of theatrical art.

Текст научной работы на тему «МАДАНИЯТ ТАРИХИДА ТЕАТР САНЪАТИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИ»

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-1075-1079

МАДАНИЯТ ТАРИХИДА ТЕАТР САНЪАТИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА

РИВОЖЛАНИШИ

К- Б. Юсупов

Бердак номидаги Коракалпок давлат университети тадкикотчиси

Мазкур маколада театр хар кандай санъат тури каби маълум бир санъат даврига буйсинади ва маданият тарихидаги театр санъатига боглик карашлар тарихийлик тамойили асосида тадкик этилган. Театр санъатининг маданият тарихидаги ривожланиши давлатлар тарихи билан чамбарчас боглик эканлиги, шунинг учун театр хакидаги асосий маълумот манбалари театр санъати тараккиётидаги мухим боскичларини акс эттирувчи тарихий ва фалсафий карашларнинг жихатлари тахлил килинган.

Калит сузлар: Театр санъати, театр тарихи, маданият, мусика, спектакл, маросимлар, шаманизм, сехргарлик, рухонийлар, томошабин, сахна санъати, кушик, театр функциялари.

In this article, theater, like any kind of art, is subject to a certain artistic period, and views on theatrical art in the history of culture are investigated on the basis of a historical principle. The development of theatrical art in the history of culture is closely connected with the history of states, therefore the main sources of information about the theater are the analyzed aspects of historical and philosophical views, reflecting important stages in the development of theatrical art.

Keywords: Theatrical art, theater history, culture, music, performance, rituals, shamanism, magic, priests, spectator, performing arts, song, theater functions.

Театр санъатининг асослари хатто ибтидоий жамиятда, илк цивилизациялар пайдо булишидан олдин мавжуд эди. Театр санъати Шаркда хам, Кадимги Юнонистон ва Римда хам пайдо булган, сунгра Урта аср ва Уйгониш даври Гарбий Европа ва Россияда ривожланишда давом этган.

«Театрнинг тарихий утмишида турли спектакл ва спектакллар кадим замонлардан бери мавжуд булган. Бу турли холатларга боглик. Биринчидан, бу дам олиш зарурати, иккинчидан, уз-узини, дунёни, инсон

АННОТАЦИЯ

ABSTRACT

калбини билиш ва кашф этиш, учинчидан, жамоат онгини

April, 2022

National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022

Google Scholar indexed Current Issues of Social Sciences and Humanities

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-1075-1079 Ijtimoiy-gumanitar fanlarning dolzarb masalalari

манипуляция килиш. Вокеаликни бадиий акс эттириш драматик харакат ёрдамида амалга оширилди. Кахрамонларнинг узаро таъсири, психологик ёки ижтимоий тукнашувларни очиб бериш, томошабинни режани амалга оширишда иштирок этишга жалб килишга уриниш - бу театр харакатининг асосидир»[1].

Театр харакатининг шаклланишининг тарихий шартлари ибтидоий даврда пайдо булади. Коида тарикасида, бу маросимлар сехргарлик, кушик айтиш, раксга тушиш ва кадимги чолгу асбобларини чалиш билан бирга булган. Маросимларда кабилаларнинг хаёти билан бевосита боглик булган турли томошалар хам булган. Сехргар ёки шаманнинг атрибутлари ва кийимига мухим рол берилди, бу хам овоз эффектларини яратди, томошабинлар ва акция иштирокчиларига таъсирини кучайтирди. Табиат кучлари, табиат ходисалари ва элементлар билан бирлаштирилган худолар шарафига театрлаштириш элементлари булган байрамлар утказилди. Биринчи театр томошалари шундай пайдо булди.

Бутун спектакл куп одамларни жалб килишга каратилган эди, хамма содир булаётган вокеаларнинг иштирокчисига айланди. Нима содир булаётганининг оммавий табиати харакатнинг максадига боглик эди, яъни бу худоларга каратилган маросимлар эди - худолар хамма нарсани куради ва содир булаётган нарсаларга киради деб тахмин килинган.

«Ибтидоий спектакллар, коида тарикасида, сехрли кучларга эга булган ва худолардан мархамат сураши мумкин булган рухонийлар томонидан ижро этилган: муваффакиятли ов, кургокчилик пайтида ёмгир ва бошкалар. Баъзи рухонийлар маросим утказиш пайтида худолар билан алокада булишди. Шундай килиб, танланганлик туйгуси яратилди, бу нафакат театр асарларида, балки содир булган хамма нарсани уз ичига олган коятош расмларида хам уз аксини топди. Театр томошасининг айрим элементларини узига хос «профессионаллаштириш» тушунчаси мавжуд эди» [2].

Диалог ёки монологни такомиллаштириб, худоларга танилганлигини исботлаш мумкиндек туйулди. Шундай килиб, архаик театр шаклларининг биринчи «профессионаллари» рухонийлар ва шаманлар эди. Кейинчалик уларнинг урнини мотамчилар, кушикчилар, раккослар эгаллади. Улар кадимги Миср, юнон, рим, славян худоларини улуглашди: Осирис, Дионис, Астарте, Баал, Сатурн, Ярила, Коляда ва бошкалар хисобланади.

Кохинлар ва шаманлар урф-одат ва маросимларнинг жамиятга таъсирин англаб, уз махоратларини сайкалладилар, куч ва обруга эга булдилар ва театрлаштирилган маросим

April, 2022

1076

National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022

Google Scholar indexed Current Issues of Social Sciences and Humanities

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-1075-1079 Ijtimoiy-gumanitar fanlarning dolzarb masalalari

xapaKaraapu pyxpHufigap TOMoHugaH ^aMoaT ^hkphhh Ha3opaT Kugum Ba TapTHÖHH caKgamHuHr энг MyxM BocuTacu cu^araga ^ofigagaHuga SomgaHgu. AcTa-ceKHH TeaTpHuHr ^yH^uagapu maKggaHa Somgafigu: h^thmohh, guHufi, Ma^KypaBHH. EyHra MapocuM umTupoKHugapuHuHr Kynguru Ba ^aMoaHHHr x,ap Sup at30CHHHHr yHra WKopn gapa^aga эмoцнoнag ^anö этнgнmн Ty^afigu эpнmнggн.

TeaTp TOMomanapuHH SofimraH Ba OMMaBufi Ta^puSa TatcupuHu aparnmra epgaM SepaguraH SomKa caHtaT Typgapura (Koa pacMgapu, kuhuk x,afiKagTapomguK - OHa Ep ^urypagapu, ToTeM x,afiBoHgapu Ba SomKagap, MapocuMgapga KaTHamyBHu guSocgap) эxтнe^н Sop. ffly Souc, TeaTp ^aMuaT oHruHu мaннпygaцнa Ku^umHuHr Kyngu BocuTa экaнgнгн, yHuHr epgaMuga cuecufi, xyKyKufi, KmuMoufi Ba SomKa Foagap cuHrAupunumu a3aggaH KeHr TapKagraH.

KynuHHa SupuHHu ypuHHu эгaggaгaн TeaTpHuHr KyHrugonap ^yH^uacu xaKuga ranupMacguK MyMKuH эмac. ffly SugaH Supra, yfiuH-Kygru, Kouga TapuKacuga, amupuH MatHora эгa Ba Sat3aH ^aMuaTgaru gog3apS MyaMMogapgaH HagFuragu. «HMneparop ^okum^™ gaBpugaru Pum ohomohuhuot muopuHu эcgam Ku^oa: "hoh Ba цнpкgap» (gaT. rapet et circenses)[3].

PacMufigap y3 MaKcaggapura эpнmнm ynyH TeaTpgaH KeHr ^ofigagaHgugap. EyHgaH TamKapu, TeaTp Ha^aKaT yfiuH-Kygru, Sarau gapoMag x,aM KegTupgu. CyaKgaH acagraH HunTagap PuMga coTugraH. Mapcegyc TeaTpu KypuS SuTKasungu (MugoggaH aBBagru 13 fiug), Sy TOMomaSuHgap ynyH ^yga Kygafi эgнro ToMomaSuHgap caxpaga cogup SygaeTraH BoKeagapra 3ypaBoHguK SugaH MyHocaSaTga Sygumgu, xafiKupuKgap SugaH MatKyggamgu eKu rasaSnaHumgu. Emoh aKTepguK ynyH ygap HorupoH SyguS Kogumu MyMKuH.

fflyHu TatKuggam KepaKKu, MapocuMgap x,ap KaHgafi u^poHuHr Saguufi TapKuSufi kucmu SugaH naMSapnac Sofhuk эgн. Ygap KygTHuHr, SafipaMHuHr acocu эgн Ba SygapHuHr Sapnacu Hara^acuga - TeaTpHamTupugraH ToMoma xucoSgaHagu. MapocuMHuHr caHtarnuHr Sapna Typgapu SugaH SoFHuKguruHu Ky3aram MyMKuH Sygca-ga, afiHaH TeaTp caHtarnHuHr энг KaguMru TypgapugaH Supu cu^arnga xapaKarauHr MapocuM KypugumuHuHr y3ura xoc maKguHu caKgaS Koga oggu.

TeaTp Ba MapocuMHuHr aKuH y3apo aHTuK gaBpHuHr Sapna TeaTp тнзнмпapнga кyзaтнпнmн MyMKuH, aMMo yma KyHgapga cexpHuHr MaB^ygnuru Ma^Sypufi эgн. MapocuMHu TeaTp тoмomagapнcнз yTKa3um MyMKuH Syggu, myHHaKu, ygap yfiFyHgamraHga ugpoK Tatcupu KynafiraH. MaKcagra Kypa TeaTpHamTupugraH aкцнa gaBgaT

April, 2022

1077

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-1075-1079

ахамиятига эга булди, чунки мажбурий маросим схемаларига риоя килмаслик одамлар учун фалокат хавфини тугдирди. Шундан келиб чикиб, кейинчалик улар томошани маросим ва уйин-кулгига ажрата бошладилар.

Биринчи фожиаларнинг пайдо булиши хам маросим харакатларига асосланади. Инсон онги табиат ва унинг имкониятлари билан чамбарчас боглик эди. Куплаб култлар бу вакилликларда фикрлаш учун озик-овкат берди. Улар табиат конунларига буйсунмаган ёки уларга карши чиккан кахрамоннинг шавкатсиз такдирини курсатдилар. Барча табиий элементларда рухлар ва худолар яшаган, улар театр томошаларида турли даражада иштирок этган. Томошабиннинг содир булаётган вокеаларга аралашуви, Грециядаги фожиалар тасвирининг ривожланишининг асосчиси булди. Х,еч бир ишлаб чикариш маросимсиз ёки сехрли маросимсиз амалга оширилмайди.

Турли даврларда юзага келган сахна харакати умумий асосларга эга булди. Сехрли ва маросим шакллари Шаркнинг илк давлатлари вужудга келганда хам кучайиб борди. Профессионал спектакл яратишнинг дастлабки уринишлари диний асосларда амалга оширилган ва литургик драмалар, трагедиялар, комедиялар, фарслар сирларга айланган. Антик даврда театрлар уз анъаналари, инновацион гоялари, сахна жихозлари билан ривожланган. «Кузойнакнинг кизикарли шакллари Кадимги Шарк давлатлари, Х,индистон, Хитой ва Японияда шаклланган. Урта асрларда Гарбий Европада театр ижодкорлиги саёхатчи актёрлар томонидан ёйилган, Францияда улар трубадурлар ва троуверлар, Германияда - миннесингерлар, Англияда -минстреллар, Россияда - буффонлар, лекин айтиш керакки, XI асрдан бошлаб, уларнинг чикишлари православ черкови томонидан такикланган»[4].

Хулоса килиб айтганда, театр тарихи давлатлар тарихи билан чамбарчас боглик, шунинг учун театр хакидаги асосий маълумот манбалари театр санъати тараккиётидаги мухим боскичлари акс эттирувчи тарихий, назарий асарлар ва хотиралардир. Хдмма даврларда хам театр маданий, ижтимоий ва сиёсий хаётнинг ажралмас кисми булиб келган. Театр тарихининг хар бир боскичи бугунги кунгача театр репертуарининг фахри булган дурдона асарлар яратган машхур муаллифларининг номлари билан боглик. Аммо театр санъати бир зумда булиб, авлодлар факат адабий манбалардан маълум спектаклларнинг ажойиб муваффакияти, утмишдаги таникли актёрларнинг уйинлари хакида билиб олишлари мумкин. Биз театрнинг маълум бир даврдаги тараккиётини, жахон маданиятидаги урнини кузатамиз.

April, 2022

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-1075-1079

REFERENCES

1. Берестовская Д. С. Античная художественная культура. Учебное пособие. / Д. С. Берестовская -Симферополь: Бизнес-Информ, 2003.

2. Борзова Е. П. История мировой культуры. 4-е изд., стер. / Е. П. Борзова. -СПб.: Издательство «Лань», М.: ООО Издательство «Омега-Л», 2005. - 672 с: ил. - (Мир культуры, истории и философии).

3. Бояджиев Г. Н. Вечно прекрасный театр эпохи Возрождения. / Г. Н. Бояджиев. - Л.: Искусство,1973.

4. История зарубежного театра. Театр Западной Европы. Учебник для культ. -просвет. и театр. учебн. заведений, ч. I. Под общ. ред. проф. Г. Н. Бояджиева. -М.: «Просвещение», 1971.

5. Львова Е. П., Фомина Н. Н., Некрасова Л. М., Кабкова Е. П. Мировая художественная культура. От зарождения до XVII века. (Очерки истории). -СПб.: Питер, 2006.

April, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.