Научная статья на тему 'МАҚОМЛАРДА УСУЛЛАР ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ (ФАРҒОНА ТОШКЕНТ МАҚОМ ЙЎЛЛАРИ УСУЛЛАРИ МИСОЛИДА)'

МАҚОМЛАРДА УСУЛЛАР ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ (ФАРҒОНА ТОШКЕНТ МАҚОМ ЙЎЛЛАРИ УСУЛЛАРИ МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
199
24
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
Мусиқа / тарих / усул / Фарғона / Тошкент / туркум / формула / Шашмақом / тизим

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Маъруфжон Мамиржон Ўғли Расулов, С М. Бегматов

Мақолада Ўзбек мумтоз мусиқаси усуллар тизими, усулларнинг мақомлардаги ўрни ва аҳамияти ҳусусан Фарғона Тошкент мақом йўллари ҳақида сўз юритилади. Усуллар формулалари якка ва туркумийлик кесимида тизимлаштирилиб алоҳида хусусиятларига эътибор қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАҚОМЛАРДА УСУЛЛАР ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ (ФАРҒОНА ТОШКЕНТ МАҚОМ ЙЎЛЛАРИ УСУЛЛАРИ МИСОЛИДА)»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal Volume 3 Issue 2 / June 2022 ISSN 2181-063X

МАЦОМЛАРДА УСУЛЛАР УРНИ ВА АХДМИЯТИ (ФАРГОНА ТОШКЕНТ МА^ОМ ЙУЛЛАРИ УСУЛЛАРИ МИСОЛИДА)

Маъруфжон Мамиржон угли Расулов

С.М.Бегматов

Ю.Ражабий номидаги Узбек миллий мусика санъати институти

Аннотация: Маколада Узбек мумтоз мусикаси усуллар тизими, усулларнинг макомлардаги урни ва ахамияти хусусан Фаргона Тошкент маком йуллари хакида суз юритилади. Усуллар формулалари якка ва туркумийлик кесимида тизимлаштирилиб алохида хусусиятларига эътибор каратилган.

Калит сузлар: Мусика, тарих, усул, Фаргона, Тошкент, туркум, формула, Шашмаком, тизим.

THE ROLE AND IMPORTANCE OF METHODS IN STATUS (FERGANA TASHKENT ON THE EXAMPLE OF METHODS OF MAQOM ROADS)

Marufjon Mamirjon oglu Rasulov S.M.Begmatov

Institute of Uzbek National Musical Arts named after Yu.Rajabi

Abstract: This article is about system(rhytm usul) of methods Uzbek classical music, role and importance of methods especially Ferghana Tashkent maqom ways. Formulas of methods will be systmatized in the section of single and categorization and the attention is drawn to particular functions.

Keywords: Music, history, method, category, formula, system(rhythm,usul).

Фаргона-Тошкент маком йулларининг узига хос туркумланиш хусусиятлари Гулёр-Шахноз, Баёт, Чоргох, Дугохи-Хусайний, каби туркумларда яккол намоён булади. Шу сабабли асосий эътиборимизни мазкур асарларнинг усуллар тизимига каратамиз ва бунда И.Ражабов ва О.Иброхимовларнинг тадкикотларига таяниб, уларни кискача тавсифлаб утамиз.

Айтиш жоизки, Шашмакомдан фаркли уларок Фаргона-Тошкент маком ашула йуллари чолгу йуллари билан яхлит бир туркум тарзида келмайди.

Улар асосан 5 кисмли туркум сифатида уюшган булиб, уларнинг хар бири тартиб ракамлар билан (масалан, Баёт 1-2-3-4-5, Чоргох 1-2-3-4-5- каби) белгиланади, яъни туркум кисмлари сонлари воситада бир-биридан ажратилади. Шу билан биргаликда айрим холларда кисмларнинг махсус

номлари хам учрайди. Мисол тарикасида Мискин чолгу туркумнинг 3 кисми "Адоий", 4-кисми "Асирий" Насруллоийнинг 2-кисми "Чапандоз" 3 кисми "Кашкарча", 4-кисми "Тарона", 5-кисми "Уфар", Гулёр-Шахноздаги кисмлар-1. Гулёр 2. Шахноз 3. Чапандози Гулёр 4. Ушшок 5. Кашкарчаи Ушшок каби номлар аталишини келтириб утамиз.

Баъзиларининг номланиши Шашмакомдаги каби усуллар номи билан боглик эканлигини куришимиз мумкин. куйида Фаргона-Тошкент маком йулларининг айримларини усуллар тизимига назар ташлашга харакат киламиз:

Чоргох - туркуми улугвор йуллардан булиб, мутахассислар унинг парда-оханг асоси Сарахбори Дугохга уйгун эканлигини кайд этадилар. Чоргохнинг таркибий кисмлари куй мавзуи жихатидан бир-бирининг ритмик вариантлари булиб келади. Бунда кимсдан-кисмга караб дойра усуллари узгариб (мураккаблашиб) бориши кузатилади. Унинг 1-кисми икки хиссали оддий (зарбул кадим) усулда, 2-кисми тароналарга хос 3\4 улчови усулида, 3-кисм Савт (5\4) усулида, 4-кисм огир уфар (3\4) усулида хамда 5-кисмли Кашкарча усули асосида ижро этилади.

Гулёр-Шахнознинг тузилиши куйидагича: Гулёр кисми 3\4 дойра усулида, Шахноз мураккаб 3\4, 4\4 ритм-улчовида, Чапандози Гулёр- Чапандоз усулида, Ушшок- зарбул кадим усулида, Кашкарчаи Ушшок- Кашкарча дойира усулида намоён булади.

Дугох Хусайний Дугох макомининг шуъбаларидан - Хусайнийи Дугох асосида юзага келган булиб, унинг Шашмакомдаги вариантида хеч кандай тароналар учрамайди. Дугохи Хусайний Тошкент, Фаргона вариантида эса, Дугох макомидаги бошка шуъбаларидан хам фойдаланилган. Дугохи Хусайнининг дойира усули узгартирилиб, Сарахбор усулига туширилган.

Дугохи Хусайнийнинг шохобчалари Баёт, Чоргох макомларидаги каби бир-биридан сонлар билан ажратилади ва Дугохи Хусайний I-II-III-IV-V-VI деб юритилади. Унинг ашула йулларида Дугох макомининг шуъбалари каторида тароналари хам фойдаланилган. Дугохи Хусайнийнинг шохобчалари ишланиш тартиби нуктаи назаридан Баёт ва Чоргох йулларига ухшайди.

Дугох Хусайний I - Сарахбор усулида, унинг иккинчиси Савт (бузилган), кейинги шохобчалари Кашкарча дойра усулида ижро этилади. Дугох Хусайнийннг Уфари булса, Наво макомининг Уфари Баётига ва унинг Тошкент, Фаргона вариантидаги IV-V Баёт йулларига ухшайди. Дугох Хусайнининг хамма шохобчалари халкнинг энг севимли ашула йулларидандир.

Баёт номи наво макомининг шуьбалари тарзида келиб, Талкини Баёт, Насри Баёт, Уфари Баёт каби аталади. Тошкент, Фаргонада машхур булган Баёт, Шашмакомдаги Баёт шуьбаларининг маълум варианти сифатида юзага келган. Бунда Баёт шуъбаларининг дойра усули Сарахборлардаги каби

cOgganamTupunHö, EaeT I geö aranraH. HaBO MaKOMHgaru TaranH, Hacp mytöanapHga Ba Y$ap KucMnapga ynpafigu Ba TanKHHH EaeT, Hacpu EaeT Ba Y^apu EaeT geö aranagu. OaproHa-TornKeHT MaKOM amyna fiynnapugaH öynraH Mamxyp EaeT I fflamMaKOMgaru EaeT mytöanapHHHHr MatnyM BapuaHTH cu^araga K3ara KenraHnuru Kafig KunHHraH эgн. ffly öunaH öupra EaeT I hkkh xuccanu Oggufi gOfipa ycynuga Ba HucöaraH ^agan cyptarga Kenumu öunaH fflarnMaKOMgarn OTgorn HaMyHanapgaH ce3Hnapnu $apK Kunagu.

fflyHH aroxuga TatKHgnaö yTHm ®:OH3KH, HCXOK Pa^aöoBHHHr "MaKOMnap Macanacura gOup" xaMga "MaKOMnap" KHTOönapuga OaproHa-TornKeHT MaKOM fiynnapHHHHr TapKHÖHfi xycycH^raapu xaKHga arpO^nuna cy3 KpuranagH. Atok^h OHHM OaprOHa-TOmKeHT MaKOM fiynnapHHH fflamMaKOM öunaH MyKO^ca KHnap экaн, KyfiHgarnnapHH aroxuga Kafig этagн:

• OaprOHa-TOmKeHTga Mamxyp öynraH EaeT, ^yroxu XycafiHHfi Ba ^Oprox fiynnapn fflamMaKOMHHHr my HOMnap öunaH aranraH mytöanapH acOcnga fflaxHO3H rynep эca, CerOx MaKOMH mytöanapH acOcnga K>3ara KenraH;

• EaeT HOMH HaBO MaKOMHgaru TanKHH, Hacp myböanapnga ynpafigu Ba

TanKHHH EaeT, HacpH EaeT, Y^apu EaeT geö aranagu. ^eMaK, OapFOHa-

TOmKeHTga Mamxyp öynraH EaeT fflamMaKOMgaru EaeT mytöanapHHHHr gOfipa ycynu CapaxöOpgaru Kaöu cOgganamTHpuö ohhhhö EaeT geö aranraH.1

Ayrox XycafiHHfiHHHr gOfipa ycynu fflamMaKOMHHHr CapaxÖOp ycynura TymypunraHgup. ^yrox XycafiHHfi II - CapaxÖOp ycynuga, yHHHr hkkhhhhch CaBT (6y3HnraH), KefiHHru mOXOÖnanapn ^amKapna gOfipa ycynuga H^pO этнпagн. ^yroxu X,ycafiHHfiHHHr Y^apu ÖOnca, HaBO MaKOMHHHHr Y^apu EaeTHra Ba yHHHr TOmKeHT-OapFOHa BapuaHTHgaru EaeT fiynnapnra yxmafigu. OapFOHa-TOmKeHT MaKOM fiynnapngaH ^Oprox fiynnapu MatnyM TapTHÖnga cOHnap BOcnracu öunaH H^OganaHagn. "^Oprox" HÖOpacn fflamMaKOMga ^yrox MaKOMHHHHr TanKHHH ^Oprox, Hacpu ^Oprox, CaBTH ^Oprox myböanapnga ynpafigu. ^Oprox CapaxÖOpn ^yrOXHHHr MatnyM Kyfi maKnuga Kenuö, yHHHr gOfipa ycynu, cyptaru Ba yHra moc KenagnraH ynnOBH acOcnga aparanraHgHp. CapaxÖOpn ^yroxHHHr Kyfi fiyHanumH Ba xapaKaTH ^Oproxga Oxupurana gaBOM этagн, geö afiTHm MyMKHH. YHHHr MueH napga, ^yHacp Ba HaMygu, ^Oproxga xaM MaB^yg. ^Oprox II эca TapOHanapHHHr TaKT-pHTM ynHOBH % Ba gOfipa ycynura TymnpunraH CaBTH ^OprOx BapnaHTHHHHr mOxOönanapHgup. YHga ^aKaT HaMyg Tymupuö KOngupunraH. ^OprOx III amyna fiynHHH CaBTH ^OprOx TapKuöuga ynparam MyMKHH. ^Oprox III ga CaBTH ^Oprox gOfipa ycynu y3rapTHpHHHö cOgganamrapunraH. ^Oprox IV-V mOxOönanapu Kyfi Ty3HnumH ^HxarugaH öup-öupHHHHr phtmhk вapнaцнacн xucOönaHagu. YHHHr IV mOxOönacu ^amKapna gOfipa ycynuga H^pO этнпнö, yHHHr KaTTa aB^uga эca, ^OprOXHHHr MatnyM KypuHumuga ^OfiganaHHnraH.

1 Pa^aöOB H. MaKOM^ap TOmKeHT, 2006 fi. 286 öeT.

I icclT^^^^H http://oac.dsmi-qf.uz

EaeT-V HaBoufiHHHr "To MyxaööaT gamTH...." geö öomnaHyBHH ra3anH acocugaru Eaeraap TypKyMHHHHr Ma3Kyp cyHrru khcmh MaHTH;aH EaeT IV HHHr gaBOMH öynuö, maxn TaMofiunnapura öyficyHraH Tap3ga öyTyH TypKyMHHHHr aKyHHfi khcmh (^ypoBapg) cu^arnga TyrarnaHraHnuK Kafi^uarara эгa. 4/4 ynnoBga HHeöaTaH yfiHo;H, pa;coHa "Karn^apna" ycynuga. Y HucöaTaH xa^M ^ux,aTgaH khhhk öynuö, aTHrH 4 Ta xaTgaH uöopaT.

OapnaproHa-TomKeHT amyna fiynnapugarH 6em khcmhh fiupuK EaeT amyna TypKyMHHHHr xap 6Hp khcmh MycTaKun HOMnapra эгa öynMacgaH $a;aTrHHa ycynnapura Kypa y3apo $ap;naHagH.

ro;opuga afiTHÖ yTraHHMH3geK EaeT TypKyMnapuHHHr aHa öup KypuHHmu EaeT-fflepo3HÖ I-V Acnuga 6y "EaeT" fiynnapHHHHr Kyfi Ty3HnumH öup xun. "EaeTH fflepo3Hfi I" HHHr amyna ^yMnanapu metp ynnoBHga KucKapo; öynraHH ynyH yHra moc xonga öup o3 HxHaMnamTupunraH, gofipa ycynu cypatTH эca ^oHnupo; nanuHagu. " EaeT" цнкмapн K>Kopuga afiTraHHMH3geK, 6em KucMgaH HÖopaT öyguö KenraH. ABBarnapu "EaeTHHHr", "fflepo3Hfi" BapuaHTHHHHr $a;aT yHTacu afiTHHHÖ KenHHapgu. MeH yHra TanKHHna ("EaeTH fflepo3Hfi IV") Ba CoKHfiHoMa gofipa ycynuga öemHHHH ("EaeTH fflepo3Hfi V-Co;ufiHoMa") KucMnapuHH öacTanagHM"2

fflyHH TatKHgnam KepaKKH, rapnaHg EaeTH-fflepo3Hfi (I-V) w;opuga Kypuö yTHnraH EaeT (I-V) TypKyMHHHHr öup BapuaHTH cu^arnga K>3ara KenraH 6ynca-ga, neKHH ynapHHHr opacuga Kyn yxmamnHKnap öunaH öupra $ap;nap xaM TanafirHHa. ffly KaÖH xonaraapHH aHaga aHH;po; TacaBByp Kunum ynyH öy HaMyHanapHH ycyn th3hmhhh Taxnun KHnumra ypHHHÖ KypaMH3. Ma3Kyp TypKyMnapHHHr yxmamnHKnapu ^Hxaranapu acocaH gacraaÖKH KucMnapHHHr yMyMHfi napga, Kyfi-oxaHr, ycyn Ba maKnufi Ty3HnManapuga Ky3ra TamnaHagu. ^yMnagaH, EaeTH-fflepo3Hfi I EaeTH I Kaöu " $a"TaaHH napgacu, gofipa ycynu эca 2/4 ynnoBnu 3apöu KaguM ycynura acocnaHagu.

EaeTH-fflepo3HfiHHHr cyHrru xaraapu EaeT-1 HHHr aKyHHfi xaraapura MyBo^HK Kenuö, yHgaH cyHr % ynnoBga cynopumra yTHnagu. Mucon №2.

Ma3Kyp cynopum EaeTH-fflepo3Hfi II ra yTHmra TafiepnoBHH Bocura cu^arnga ypHH эraмapкaн, y THHraoBHHHHHr ugpoKHHH 2/4 ynnoBgaru gofipa ycynugaH %

2 Pa^aöufi roHyc. My3HKa MepocHMH3ra 6up Ha3ap. TomKeHT, 1978, 109-110-6eT^ap

813

улчовида келган тезкор, усулга тайёрлайди. Ушбу огишмалар бевосита " до-дей" , "вой-ей", "адо-маней" каби ханглар воситасида амалга оширилади.

Баёти-Шерозий-II классик шоирларимиздан Мухаммад Ризо Огахийнинг " Этиб" радифли газалига богланган. 5 хатдан иборат ушбу кисм "Не жафоки йигласам...." сузлари 1- хат билан бошланади ва карийб Баёт -II га шакл, усул, лад, ритм ва ижро сураьтлари жихатидан мос келади. Факат сузлари билангина фаркланади. Мисол № 3.

Баёти-Шерозий-II тахлилида алохида янги жихатлар кузга ташлагмаганлиги туфайли эътиборимизни Баёти- Шерозий-Ш га каратамиз.

Баёти-Шерозий-III нинг усул жихатдан туркум мантикий изчиллигига тескари равишда, яъни, Баёт-I нинг усули сингари оддий (зарбул кадим) усулида келганлигига гувох буламиз. Зеро, маком туркумларида оддийдан мураккабга тамойилига амал килиниши эътиборга олсак, Баёти-Шерозий-III да бу тамойилнинг бузилганлигини курамиз. Табиийки, усул омили асарнинг ритм куриниши, ички тузилиши, бир суз билан айтганда шакл-шамойилига сезиларли таъсир утказади.

Шу уринда маком йулларида ва уларнинг номланишида усулларнинг канчалик ахамятли эканлигини таъкидлаб утиш жоиз. Баёти-Шерозий IV нинг

хатлари, куй асоси дойра усули хамда бошлангич пардаси ("до") Баёти-IV га мувофикдир. Бирок Баёти-Шерозий 2-октава "до" пардасидан сакрашларсиз бошланади. Мисол № 4.

Баёти-Шерозий V сокийнома усулига асосланган булиб, Шермухаммад Муниснинг " Узорингда нуре аён" деб бошланадиган газалига битилган.

У хажм жихатидан жуда кичик булиб, жами 4 хатни узида бирлаштиради. Бу уринда куй йули 11 хижоли газалнинг таркибига мувофик холда нисбатан ихчам ва кичик хатларни хосил килган.

Шундай килиб, Баёти Шерозий туркуми Сокийнома кисми билан якунланишини курамизки, бу хол Фаргона-Тошкент маком анъаналаридан кура купрок Бухоро макомлари ( Шашмаком 2-гурух шуьба туркумлари) га хосдир. Чунки Тошкент ва водий макомчилик анъанасига кура, туркумли ашула йуллари Кашкарча усули кисми билан нихоясига етиши баркарор эди. Баёти-Шерозийнинг узгача туркум куриниши юзага келишида Ю. Ражабий Шашмаком Савт ва Мугулча шуъбаларининг уз шохобчалари ( Талкинча, Кашкарча, Сокийнома, Уфар ) билан алохида мустакил булган беш кисмли туркумларни ташкил килишини хам инобатга олганлиги шубхасиздир. Бунга билвосита далил сифатида Ю. Ражабийнинг Баёти-Шерозий туркумига кушимча килиб ижод килган Уфар кисмини мисол келтириш мумкин.

Бирок бу кисм мусика амалиётида мустахкам жорий булмади ва шу кунга кадар Баёти-Шерозийни Сокийнома билан якунлаш холати деярли анъана булиб колди. Зотан ушбу Сокийнома кисми унинг ижодкори булмиш Юнус Ражабий хаётлик давридаёк " Республикамиз концерт коллективлари орасида машхур булиб" кетган эди.

Шашмаком усуллари хусусида фикр юритганда кайд этиш жоизки, Шашмакомнинг таркибидан урин олган барча шубаларнинг номланиши

ycynnap homh öunaH öoFnuKgup. Capaxöop, TanKUH, Hacp, CaBT, MyFynHa, KamKapHa, CoKUHHOMa, Y$ap, TacHH^, rapgyH, MyxaMMac, CaKn Ba x0Ka30.

fflamMaKOMHHHr ycynnap th3hmh xaM ogguögaH MypaKKaöra TaMOHunu acocuga maKnnaHTpunraH. X,ap öup ycynHHHr y3 homh, ^opMynacu Ba mamMaKOM TypKyMuga ypHH MaB^yggup.

fflamMaKOM Ba y3öeK MaKOM Hynnapura MaHcyö acapnapHHHr nag Ba ycyn TH3HMH xycycuga MycuKamyHoc onuM OTaHa3ap MareKyöoB "MaKOMOT" KHToöuga Kyöugaru ^HKpnapHu öaeH этagн. "MycuKaga arap napga MaKOH (HaFManapHHHr ypHH, ^oönamyBH) öynca HHKOt (ycyn,Ba3H) 3aMOH OMunu, BaKT OKUMHHUHr TapTuönamyBugup. ; HaFManap opacuga yTaguraH BaKT (HHKOt) MaKOM unMuga, OgaTga, ycyn TymyHHacuga My^accaMnaHagu. napga HyKTau Ha3apugaH MaKOMOT, MyaöaH nag th3hmhhh TamKun Kunagu. EOmKa öup ynnaMga MaKOMOT MatnyM ycyn TH3HMugaH uöopar. KnaccuK MycuKaHHHr 6u3garu MaB^yg maKnnapu, энг aBBano, aHHaH my hkkh ^uxaTgaH TapTuönamagu; napga xaMga ycynnapra Kapaö MaKOM TypKyMnapuHHHr TapKuöuH KucMnapu öenrunaHagu. Eup cy3 öunaH aHTraHga, fflamMaKOM, XOpa3M MaKOMnapu, OapFOHa-TomKeHT Hynnapu aHa my napga Ba ycyn ynnaMnapuHHHr MyBO^HKgamraH TH3HMHgaH uöopar"3.

MatnyMKH fflamMaKOM hkkh ynKaH öynuMgaH uöopar öynuö öynap: HonFy Ba amyna öynHMnapugup. OgaTga ynap MymKunOT (HOnFy) Ba Hacp (amyna) öynuMH geö wpuTunagu. X,ap öup öynuMHHHHr fflamMaKOM TypKyMura xoc öynraH TapKHÖHH KucMnapu MaB^yggup. fflamMaKOM HOnFy Hynnapura KupaguraH acapnap ogguH Ba MypaKKaö ycynnapgaH TamKun TOnraH.

^tHH MaKOMnapHHHr HOnFy öynHMugaru KyH HynnapuHHHr goöpa ycynnapu Typnu-TyMaHgup. ^onFy öynuMgaru KyH Hynnapu aKcapuaT xOnnapga my gOHpa ycynnapu homh öunaH aranagu. fflamMaKOM HOnFy öynuMH Kyöugaru ycynnu KyfinapHH y3 TapKuöura Onagu. TacHH^, Tap^eet, rapgyH, MyxaMMac, CaKun. MycuKaHH öacTaKopnap yTMumga gOHpa ycynnapuHH u^oganamga MatnyM KOugara acOcnaHraH pumnap ycnyöuHH xaM aparraHnap Ba ynap MyMTO3 MycuKa HaMyHanapuga y3 ypHHHH TOnraH eKH ycynnapHH Typnu HOMnap öunaH aTaraHnap MacanaH ^anaHgo3, ^aHöap Ba xOKa3O. "^onFy öynHMnapugaru KyH HynnapuHHHr xap öupu MycTaKun HOnFy KucMnap xucoönaHagu Ba y3napra MaHcyö öynraH MaKOMnap homh öunaH Kymuö aHTunagu. MacanaH, TacHH^u Ey3pyK, Tap^eu

Ey3pyK, CaKunu HaBO, CaMOHH Ayrox, MyxaMMacu HpoK, rapgyHH Cerox Ba

xpKa3O. fflamMaKOMHHHr öy HonFy Hynnapu KyH Ty3unumu ^uxaTugaH ^yga MypaKKaö Ba nyxTa aparunraHnuru öunaH a^panuö Typagu."4 geö e3agu Hcxok Pa^aöoB.

3 O.MaTeKyöoB. MaKOMOT, T., 2004 h. (160 ö)

4 Pa®a6oB. H MaKOMnap T. 2006 (165 ö)

fflarnMaKpMHHHr Hacp öynHMH hkkh rypyxra öynHHagu Ba ynap öhphhhh rypyx myöanapu xaMga hkkhhhh rypyx myöanapu geö HoMnaHraH. Ymöy ^apaeHHH HcxoK Pa^aöoB KyfiugaruHa rooxnaö yTagu. "fflarnMa^OM maKmaHHfflHHHHr gacraaöKH gaBpnapuga amyna öynHMHHHHr öhphhhh rypyxura KupyBHH Capaxöop, TarauH, Hacp Kaöu mytöanap, ynapHHHr TapoHanapu Ba Y^apnap aparanraH öynca, KefiHHru fiu.nnapga fflarnMa^OM TapKuöu öofiuö öopgu, yHra 6acTaKop-co3aHganap aHru-aHru mytöanap Kymgunap."5

fflarnMaKOM Hacp öynHMH TapKuöura KHpraH myöanap y3ura xoc khhhk TypKyMgup Ba öup HeHTa acapnapgaH uöopargup. Khhhk TypKyM TapKuöura KHpraH acapnap ogaTga "TapoHa" geö KtpyranagH. "MaKoMnapHHHr öhphhhh KucMHgaru mytöanapu - Capaxöopnap, TanKHHnap, Hacpnap Ba ynapHHHr TapoHanapu xaMga Y^apnap ÖHpHH-KeTHH u^po этнпagн. ^acraaö Capaxöopnap TapoHanapu öunaH H^po этнпнö, Tan^HHnapra Ba ynapHHHr TapoHanapura ymnagu. KefiHH Hacp fiynnapu TapoHanapH öunaH yKHnuö, Y^apnap H®;po этнпagн. ffly öunaH oxHprH cynopHm op^anH fflamMaKpM amyna öynHMHHHHr öhphhhh khcmh TyrannaHagH."6

OgaTga Capaxöop, TanKHH, HacpnapHHHr acocufi ycynnapu fflamMa^oM TapKHÖugaru Ma^oMnapga y3rapMafigu. Ymöy khhhk TypKyMnapHHHr acocufi KHcMnapugaH KefiHH KenaguraH TapoHanap ycynnapu TypnuHagup. TapoHanap xap öup Ma^oMga y3ura xoc TapKuönamraH öynuö, MyafiaH ycynnap TH3HMuga maKrnaHraH.ogarga TapoHanap HoMnaHMaraH Ba pa^aMnap öunaH öenrunaHraH. TapoHanapHHHr ycy^napu opacuga oggufi Ba MypaKKaö ycynnap MaB^yggup.

fflamMa^oMHHHr öhphhhh rypyx myöanapugaH KefiHH hkkhhhh rypyx myöanapu TapKuönamraH. "fflamMa^oM MatnyM öup Herapaga TyxTaö KonMagu, öanKH y3 TapKuöufi goupacuHH KeHrafiTupuö öopgu. fflyHgafi khhhö, CaBT Ba MyrynHanap Tunuga öup HeHa mytöanap aparangHKH, öynap fflamMaKoM amyna öynHMHHHHr hkkhhhh KucMHgaru mytöanap rypyxura KupuTHngu."7

CaBT Ba MyrynHanap xaM khhhk TypKyM xucoönaHagu Ba MyafiaH öem acapgaH uöopar. YnapHH TapoHanapgaH $apKH y3 ycynnapu homh öunaH aranHmugagup. YnapHH anoxuga acap cu^arnga xaM Ba TypKyM cu^araga xaM H^po этнm MyMKHH. Hkkhhhh rypyx mytöanap TypKyMH MyafiaH ycynnapra acocnaHraH Ba öy th3hm öapHa caBT Ba MyrynHanapga Kartufi paBHmga caK^aHunagu.

CaBT Ba MyrynHa ycynu geapnu öup xun. ^eKHH H®;poga öomnaHHm ^apaeHH öunaH ^apK^aHagu. YHgaH KefiHH TanKHHHa, KamKapHa, CoKHfiHoMa Ba Y^apnap Kenagu.

X-XVII acp MycuKa puconanapuga my Kougara acocnaHraH goupa ycynnapuHHHr HaMyHanapu Kynnaö KenTupunagu. EyHga, acocaH, y3yH Ba KucKa

5 Pa®a6oB. H MaKoM^ap T. 2006 (241-242 6)

6 Pa^aöoB. H MaKoM^ap T. 2006 (207 ö)

7 Pa^aöoB. H MaKoM^ap T. 2006 (242 ö)

I fcclT^^^^HI 817 http://oac.dsmi-qf.uz

öyFHHnapHHHr u^ogacu öynraH yHgom xap^napgaH öyFHHnap Ty3unuö, öyFHHnap öupuKMacu эca metp ynHOBnapu Ba goöpa ycynnapuHHHr pyKHnapuHH TamKun этagн.

"^oupa ycynnapuga umnarunaguraH öy pyKHnap apy3garu Ba3HnapHH xaM u^oganaö onraH. Yrnumga co3aHga Ba xoHaHganap apy3 KOugacuHH öunMaraHH xonga "TaH-TaHa-TaHaHaH" Kaöu puTM TypoKnapu BocuTacu öunaH amyna öynnapura moc KenaguraH metpnapHH xaM TaHnaö onraHnap"8

MaKOMnapga ycynnap acocaH goöupa epgaMuga caKnaHagu. MymKunoT öynuMuga öuTTa, Hacp Ba y^apnapga hkkh yH goöupa u^po этнnaцн. Hacp öynuMuga ycyn amynaHHHHHr OBO3ugaH öanaHg öynMacnuru энr cogga Ba MyxuM ^uxaTnapugaH caHanagu.

Y3öeK xanK MycuKa caHtaTHHHHr canMOKnu khcmhhh TamKun этyвнн MaKOM aHtaHanapu TapuxaH y3yH Ba MypaKKaö TapaKKueT HynuHH öocuö yTraH. Ey Kaöu u^ogKopnuK xaMga u^poHunuK Me3OHnapu unK öop capoö caHtaTKopnapu Kacöuö ^aonuaTHHHHr Maxcynu cu^aruga y3 u^ogacuHH TonraH Ba KeöuHHanuK yHHHr OF3aKH ycnyö mapouTugaru puBO^naHumu KeHr Tyc onraH.

Y3öeKucTOHga MaKOMmyHocnuK HyHanHmHHHHr acocHunapugaH öupu MaKOMmyHoc onuM Hcxok Pa^aöoB (1927-1982) TOMOHugaH aManra omupunraH MycuKHH mapKmyHocnuK KaMpoBugaru TagKHKOTnap Hara^acuga coxaHHHr öup KaTop unMHH MyaMMonapu y3 eHUMUHH TonraH. ffly öunaH öupra XIII-XVII acpnapga KeHr KynnaHunraH "Yh hkkh MaKOM" Ha3apuö th3hmh y3ura xoc Taxnun этнnraн, aBBanru Ba KeöuHru MaKOM öynnapu öunaH KuecnaHraH, mapKOHa HOTa e3yBH xaKuga xonuc TymyHHa xocun öynraH.

fflamMaKOM y3un Kecun XVIII - acpHHHr öupuHHH apMuga, y3öeK - to^hk xanKnapuHHHr MycuKuö ®&HpH cu^aruga W3ara KenraH. XIX acp oxupu XX acp öomnapuga fflamMaKOM xaKugaru MatnyMOTnapHH AxMag ^OHum,CagpugguH Ahhh, Aögypay^ OuTpar Ba öomKa Myannu^napHHHr acapnapugaH Tonum

MyMKHH.

fflamMaKOMHHHr axnuT TynnaM cu^aruga aBnognapra caKnaHuö Konumuga, Kena^aK - aBnogHHHr yTMum MagaHuö TapuxuHH ypraHumuga Karra MaHöaa - öy MunnuH MyMTO3 KyönapHMH3HH HOTa KypuHumugaru e3Ma MaHöatnapugup. ffly ®;apaeHHH öomnaö Ba y3HHHHr öeKuec xuccacuHH KymraH pyc KOMna3HTopu B.A.YcneHcKHÖgup. Y aBBanaMöop y3 эtтн6opннн MycuKuö Mepocu öoö öynraH Y3öeK Ba TypKMaH xanKnapura KapaTraH.

Ycynnap MaKOMnapHHHr Ty3unum xapaKTepuHH öenrunoBHH OMunnapugaHgup.YnapHH a^para onum MaKOMnap Kue^acuHH TyFpu TymyHumra hmkoh öepagu.

8 Pa^aöoB. H MaKOMnap T. 2006 (168 ö)

[MH^H

Утмишда машхур булган Сакил, Хдфиф, Рамал, Хазаж, Ду-як, Уфар, Фохтий, Турк, Мухаммас, Авсат, Чорзарб, Зарбул-Футх, Дурафшон, Самоий, Чанбар, Миатайн каби ритм улчов бахрлари ва дойра-ногора усуллари бизнинг кунгача етиб келган. Бу усуллар мусика асарлари, хусусан маком йулларида учрайди. Улар качон ва ким томонидан яратилгани бизга коронги. Уларни содда ёки мураккаблигига караб, олдин-кейин яратилганини билиб олиш мумкин.

Маълумки, маком йулларининг энг зарур унсурларидан бири дойра усулларидир. Дойра усуллари маком, куй ва ашула йулларини характерли томонларини очиб беришда хал килувчи омиллардан хисобланади. Шу боис булса керак Шашмаком усуллари ва усуллар тизими алохида услубда ва тизимда уз исботини топган. Тизимлилик уларни туркумийлигини таъминлаган булса алохидалик жихатларида ранг баранглик аломати куп учрайди. Одатда бундай холларда усуллар маълум даражада турланади, сайкалланади тизимлашади, сокинлашади, жадаллашади ва бунинг хам заминида характер мавжудлигини унутмаслик лозим.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Акбаров И. Дойра усуллари. Тошкент: 1952 й.

2. Ашрафхужаев И. Дойра дарслиги. Тошкент 1997 й.

3. Акбаров И. Мусика лугати. Тшкент. 1997 й.

4. Абдуллаев Р. Узбек мумтоз мусикаси Тошкент: 2008 й.

5. Виноградов В.С. Классические традиции Иранской музыки.

6. Гафурбеков Т. Фолклорные истоки узбекского профессионального творчества. Тошкент: "Укитувчи",1984 й.

7. Джами Абдурахман. Трактат о музыке. /Пер. С перс. А.Н.Болдырева. коммент. В.М.Беляева. Тошкент. 1960 й.

8. Жабборов А. Узбекистон бастакорлари ва мусикашунослари. Тошкент: "Янги аср авлоди", 2004 й.

9. Ибн Сино Абу Али. Жавомиъ ил мул-мусикий. ^охира , 1956 г.

10. Ибрагимов О.А. Фергано-ташкентские макомы. Ташкент 2006 г.

11. Иброхимов О. Маком ва макон. Тошкент: 1996 й.

12. Икромов И. Дойра дарслиги. Тошкент: 1997 й.

13. Икромов И. Лутфуллаев А. Дойра. Тошкент: 2012 й.

14. Йулдошев А. Дойра жилолари. Тошкент: 2010 й.

15. Коваль Г.Л. Интонирование Узбекской традиционной музыки. Ташкент: "фан", 1990 г.

16. Кароматов Ф.М. О локальных стилях Узбекской традиционной музыки. М., 1964 г.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

17. Камолхужаев А. Ливиев А. Дойра дарслиги. Тошкент: 1985 й.

18. Матёкубов О. Макомот. Тошкент: "Мусика", 2004 й.

19. Матёкубов О. Огзаки профессионал мусика асосларига кириш. Тошкент: "Укитувчи", 1983 й.

20. Мамадалиев Фаттоххон. Миллий мусика ижрочилиги масалалари. Тошкент: "Янги аср авлоди", 2001 й.

21. Мулла Бекжон Рахмон угли, Мухаммад Юсуф Девонзода. Хоразм мусикий тарихчаси. Тошкент: 1998.

22. Назаров А. Фаробий ва Ибн Сино мусикий ритмика хусусида. Тошкент: 'Тафур Гулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти", 1995 й.

23. Ойхужаева Ш. Маком тароналари. Тошкент. 2011 й.

24. Ражабий Юнус. Музика меросимизга бир назар. Тошкент: "Г.Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти", 1978 й.

25. Ражабий Юнус. Шашмаком. Тошкент. 2007 й.

26. Ражабий Юнус. Узбек халк мусикаси. (V) Тошкент: 1962 й.

27. Ражабов И. Маком масалаларига доир. Тошкент: "узадабийнашр" 1963.

28. Ражабов И. Макомлар. Тошкент: "Санъат". 2006 й.

29. Ражабов И. Маком асослари (Урта ва олий укув юртлари учун укув кулланма). Тошкент. 1992 й.

30. Семенов А.А. Среднеазиацкий трактат по музике Дарвиш Али (XVII век). Тошкент. 1946 й.

31. Самадов Р. Анъанавий доира ижрочилиги. Тошкент. 2004 й.

32. Самадов Р. Зарблар хазинаси. (укув методик кулланма). "Мусика нашрёти" Тошкент. 2012 й.

33. Фитрат Абдурауф. Узбек классик мусикаси ва унинг тарихи. Тошкент: "Фан" 1993 й.

34. Хоразмий Абу Абдуллох. Мафотихул-улум. Лейден, 1968 й

35. Юнусов Р. Ю. Макомы и мугамы. Тошкент: "Фан", 1992.

36. Юнусов Р.Ю. Узбек халк мусика ижоди (илмий-услубий тавсиялар). 2 кисм, Тошкент. 2005 й.

37. Узбекистон миллий энциклопедияси. 5-жилд. Тошкент: "Давлат нашриёти", 2004 й.

38. Узбекистон миллий энциклопедияси. 7-жилд. Тошкент: "Давлат нашриёти", 2004 й. Илмий маколалар туплами

39. Бегматов С. Фаргона макомлари хусусида. "Шашмаком сабоклари" ва маърузалар туплами Т. 2005 й.

40. Вызго Т.С.К вопросу об изучении макомов. //Проблемы музыкальной

културы народов Узбекистана, Туркмении и Таджикистана. М. 1972 г.

41. Иброхимов О. Х,азрат Навоий ва маком. //Мусика ижодиёти масалалари. Маколалар туплами II. Тошкент. 2002 г.

42. Кароматов Ф., Эльнснер Ю. Макам и макам. //Музыка народов Азии и Африки. Вып.4. М. 1984 г.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.