Научная статья на тему 'ЛОГИСТИКА ВА МАРКЕТИНГ ФУНКЦИЯЛАРИНИНГ УМУМИЙ БОШҚАРУВДАГИ ЎРНИ'

ЛОГИСТИКА ВА МАРКЕТИНГ ФУНКЦИЯЛАРИНИНГ УМУМИЙ БОШҚАРУВДАГИ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
3
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
логистика / маркетинг / менежмент / бизнес / стратегия / таъминотзанжири / мижоз / самарадорлик

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Жахонгир Эргашев, Мақсуд Маматов

Ушбу иш корпоратив бошқарув доирасида маркетинг ва логистика яқинлашувининг замонавий тенденцияларини таҳлил қилишга бағишланган. Муаллиф маркетинг ва логистика функцияларини бирлаштириш жараёнини ўрганади, бундай бирлашишни рағбатлантирадиган асосий омилларни аниқлайди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЛОГИСТИКА ВА МАРКЕТИНГ ФУНКЦИЯЛАРИНИНГ УМУМИЙ БОШҚАРУВДАГИ ЎРНИ»

CENTRAL ASIAN JOURNAL OF MULTIDISCIPLINARY RESEARCH AND MANAGEMENT STUDIES A

ISIAN iqfflKNAI. OF SCI PCISSHV RESEARCH IAGEMENT STUDIES

ISUJÍ Ш1?4>ЧЛ1Н«М$

ЛОГИСТИКА ВА МАРКЕТИНГ ФУНКЦИЯЛАРИНИНГ УМУМИЙ БОШЦАРУВДАГИ УРНИ

Эргашев Жахонгир Баходирович

[email protected] Самарканд ицтисодиёт ва сервис институти "Маркетинг" кафедраси Ассистент - стажёри Маматов Максуд Фарход ^ли Самарканд ицтисодиёт ва сервис институти талабаси https://doi.org/10.5281/zenodo.14214558

ARTICLE INFO

Received: 19 th November 2024 Accepted:20th November 2024 Published:25th November 2024 KEYWORDS логистика, маркетинг, менежмент, бизнес,

стратегия, таъминот

занжири, мижоз,

самарадорлик.

ABSTRACT

Ушбу иш корпоратив бошцарув доирасида маркетинг ва логистика яцинлашувининг замонавий тенденцияларини та^лил цилишга багишланган. Муаллиф маркетинг ва логистика функцияларини бирлаштириш жараёнини урганади, бундай бирлашишни рагбатлантирадиган асосий омилларни ани^лайди.

Замонавий динамик бизнес дунёсида корхонанинг муваффациятли ишлаши тугридан-тугри турли функционал булинмаларнинг самарали узаро таъсирига боглиц. Улар орасида логистика ва маркетинг алох,ида урин тутади. Бир-бири билан чамбарчас боглиц булган ушбу икки фан ташкилотнинг стратегик мацсадларига эришишда мух,им рол уйнайди.

"Логистика" - грекча суз - таржимаси: х,исоблаш тугрисидаги фан. Логистиканинг вужудга келиш ва ривожланиш тарихи х,арбий фаолият билан боглиц. XIX асрнинг бошларида яшаган француз х,арбий мутахассиси А.Г. Джомини логистика буйича ёзилган биринчи китобнинг муаллифи х,исобланади.

Логистиканинг глобал мацсади - циклни цисцартириш, зах,ираларни камайтириш. Ишлаб чицариш босцичида жараёнларни синхронлаштириш х,исобига, моддий ресурсларга булган эх,тиёжни аницлаш х,исобига, нима керак, цачон, цанча, уз-узини бошцариш х,исобига (ишлаб чицариш биронбир мах,сулотга булган талабга мувофиц ишлайди) эришилади.

Маркетинг ва логистика бир бутуннинг тенг цисмлари — саноат корхонаси мах,сулотларини сотиш тизими. Маркетинг ва логистикадан мацбул бир вацтнинг узида фойдаланиш билан нафацат маркетинг самарадорлиги, балки бутун корхона х,ам ошади. Ушбу ном ушбу мацоланинг долзарблигини белгилайди.

Мах,сулотни бозорга чицариш маркетингнинг асосий функцияларидан бири булиб, у х,ар цандай компанияда катта эътиборга эга. Таргиботнинг ах,амияти бутун дунё буйлаб реклама, тайёр мах,сулотни намойиш цилиш, тарцатиш ва сотишни ташкил цилиш учун сарфланадиган катта мицдордаги маблаг билан тасдицланади. Одатда,

маркетинг буйича мутахассислар тайёр мах,сулотни илгари суриш стратегиясини иккита асосий тоифага ажратадилар: "тортиш" ва "суриш".

Ушбу тоифалар тайёр мах,сулотларни тарцатиш учун логистика каналларидаги рацобат билан боглиц. Ишлаб чицарувчилар купинча дилеммага дуч келишади: узларининг (маркали) тарцатиш тармоцларини яратиш ёки тайёр мах,сулотларни сотиш учун логистика воситачиларини (улгуржи ва чакана сотувчилар) жалб цилиш. Биринчи ёндашув одатда катта инвестицияларни талаб цилади, аммо бозор ва савдо х,ажмини тулиц назорат цилиш имконини беради. Иккинчи х,олда, харажатлар сезиларли даражада камроц, аммо бозор назорати тулиц ёки цисман йуцолади. Шу билан бирга, улгуржи воситачиларнинг тарцатиш каналлари тайёр мах,сулот ишлаб чицарувчилар уртасида доимий рацобат объекти хисобланади1.

Логистиканинг урганиш объекти - моддий ва унга тегишли молиявий ахборот оцимларидир.

Логистиканинг ривожланиш босцичлари цуйидаги даврларни уз ичига олади:

- Биринчи босцич - Логистиканинг шаклланиш даври (1950-1970 йиллар);

- Иккинчи босцич - Бизнес-логистика концепциясининг пайдо булиши (1960-1970 йиллар);

- Учинчи босцич - «Идиш-упаковка» инцилоби даври (1970 йиллар охири);

- Туртинчи босцич - Тула логистик занжир гоясининг пайдо булиши (1980 - 1990 йиллар уртаси);

- Бешинчи босцич - Сифатни ялпи бошцариш концепциясининг пайдо булиши ва ривожланиши (1990 йиллар уртаси).

Логистика - янги мустацил фан сох,аси. У 60 йиллардан бошлаб ривожланиб келган. 60-йилларда маркетинг концепциясидан бир неча муаммолар ажралиб чицди. Бу муаммолар - ишлаб чицариш жараёнини хомашё билан таъминлаш муаммолари. Бу муаммоларнинг ажралиб чициш сабаби - ишлаб чицариш, зах,ира сацлаш ва ташиш харажатларининг сезиларли даражада усиб кетишидир. Бундан ташцари, ихтисослаштирилган ишлаб чицариш корхоналари сонининг купайиши, корхоналараро хужалик алоцаларини ихчамлаштиришни талаб цилади. Маркетинг ва логистика функционал цуйи тизимларининг ташкилот даражасида самарали узаро таъсири мацсаднинг бирлиги асосида цурилган, аммо бу сох,аларга хос усул ва воситалар ёрдамида эришилади.

Шу муносабат билан логистика самарадорлиги нафацат операцион харажатларни оптималлаштириш цобилияти, балки истеъмолчига таъсир цилиш улчови билан х,ам белгиланади ва шу билан маркетинг билан фаол узаро алоцада булади. Менежмент ушбу жараёнларни цанчалик муваффациятли бошцариши ташкилот логистикасининг асосий курсаткичлари тизимида акс этади.

Маркетинг фаолиятидан ажратилган логистика, шунга царамай, маркетинг билан функционал жих,атдан яцин алоцада цолди. Маркетинг оцим жараёнларини ташкилий жих,атдан режалаштиради ва логистика хизматлари оптималлаштириш билан шугулланади (компаниянинг барча булинмалари уртасида мувозанат х,олатини таъминлаш учун - оцим жараёнларини тезкор ташкил этиш билан бевосита боглиц булган таъминот, транспорт, ишлаб чицариш, омборхона, савдо ва бошцалар). Шу билан бирга, логистиканинг энг мух,им вазифаси оцим жараёнларини ташкил этиш, оптималлаштириш ва бошцариш функцияларини ажратишдир.

Ушбу "таъсис" функциясини амалга ошириб, маркетинг билан боглиц логистика маркетинг логистикасига, яъни бозорда муваффациятнинг асосий омилларидан

1 Пузакова А. А. Связь между маркетингом и логистикой / / молодой ученый. — 2016. — №17. — С. 461-463. — URL https://moluch.ru/archive/121/33564/ (данные обращения: 17.11.2024).

бирига айланади. Логистикадан цайтиш компаниянинг барча ицтисодий фаолиятининг курсаткичи - маркетинг томонидан белгиланган истеъмолчиларга хизмат курсатиш даражасига эришиш шаклида ишлайди.

Биз маркетинг-логистика таъминоти функцияларини уч гурух,га бирлаштирамиз: режалаштириш, ташкил этиш, назорат цилиш ва тартибга солиш. Биз х,ар бир функциянинг фаолият йуналишларини шакллантирамиз. Режалаштириш функцияси:

- узоц муддатли ва тезкор сотиш режаларини ишлаб чициш;

- бозор шароитларини тах,лил цилиш ва бах,олаш;

- истеъмолчилар талабини аницлаш;

- харидорларнинг буюртмалари буйича ассортимент ишлаб чицариш режасини шакллантириш;

- каналларни ва тарцатиш тизимини танлаш;

- реклама кампанияларини режалаштириш ва рагбатлантириш усулларини ишлаб чициш;

-сотиш мацсадлари учун харажатлар сметасини тузиш ва уларни оптималлаштириш. Ташкил этиш функцияси:

- тайёр мах,сулотлар учун омборхона ва контейнер хужалигини мониторинг цилиш;

- мах,сулотларни истеъмолчиларга сотиш ва этказиб беришни тах,лил цилиш;

- сотишдан олдинги ва сотишдан кейинги хизмат курсатиш тадбирлари;

- маркетинг каналлари ва тарцатиш тармоцларини ишлаб чициш;

- реклама кампаниялари ва сотишни рагбатлантириш усулларини утказиш;

- савдо ходимларини тайёрлаш ва савдо ваколатхоналари фаолиятини бошцариш;

- савдо мацсадларига эришиш учун корхонанинг барча булинмаларининг узаро таъсири.

Бошцариш ва тартибга солиш функцияси:

- фаолият натижаларини бах,олаш;

- режаларнинг бажарилишини назорат цилиш;

- ташци ва ички омилларнинг таъсирини х,исобга олган х,олда корхонанинг савдо фаолиятини тезкор тартибга солиш;

- савдо аппарати фаолиятини бах,олаш ва рагбатлантириш;

- статистик, бухгалтерия х,исоби ва операцион бухгалтерия х,исоби.

Ушбу функциялар блокларга бирлаштирилиши мумкин-мулкни топшириш учун зарур булган материаллар ва тайёр товарларни сотиб олиш ва сотиш билан боглиц алмашинув функциялари; асосий мазмуни керакли материаллар ва тайёр мах,сулотларни уз вацтида ва жойида этказиб бериш булган жисмоний тарцатиш функциялари; функцияларни цуллаб-цувватлаш ёки таъминлаш стандартлаштириш, бозор операцияларини молиялаштириш, хатарларни сугурталаш, маркетингни ахборот ва илмий цуллаб-цувватлаш. Логистиканинг асосий функциялари:

* Харидлар: корхонани керакли мицдорда ва мацбул вацтда зарур ресурслар билан таъминлаш.

* Ишлаб чицариш логистикаси: корхона ичида материаллар ва ярим тайёр мах,сулотларнинг самарали х,аракатини ташкил этиш.

* Тарцатиш: тайёр мах,сулотни истеъмолчиларга турли хил тарцатиш каналлари орцали этказиб бериш.

* Инвентаризацияни бошцариш: харажатларни минималлаштириш ва танцисликни олдини олиш учун инвентаризация даражасини оптималлаштириш.

* Транспортни бошцариш: оптимал транспорт турлари ва этказиб бериш йуналишларини танлаш.

Маркетинг - бу истеъмолчиларнинг эх,тиёжлари ва афзалликларини урганишга, ушбу эх,тиёжларни цондирадиган товарлар ва хизматларни яратишга ва уларни истеъмолчиларга этказишга царатилган фаолият. Маркетингнинг асосий функциялари:

* Маркетинг тадцицотлари: бозор, рацобатчилар, истеъмолчилар тугрисидаги маълумотларни туплаш ва тах,лил цилиш.

* Ма^сулотни ишлаб чициш: мацсадли бозор эх,тиёжларига мос келадиган товарлар ва хизматларни яратиш.

* Нархлаш: мах,сулотларнинг мацбул нархини аницлаш.

* Реклама: талабни шакллантириш ва ижобий бренд имиджини яратиш учун истеъмолчилар билан алоца.

* Сотиш: товарлар ва хизматларни сотиш жараёнини ташкил этиш. Логистика ва маркетингнинг узаро боглицлиги

Логистика ва маркетинг бир-бири билан чамбарчас боглиц ва бир-бирини тулдиради. Маркетинг нима ишлаб чицариш ва цандай сотишни белгилайди ва логистика мах,сулотни истеъмолчига керакли вацтда ва жойда этказиб беришни таъминлайди. Асосий алоца нуцталари:

* Мижозларни цондириш: мах,сулотларни керакли жойда ва керакли вацтда тацдим этиш.

* Рацобат

устунлигини яратиш:

жараенларини оптималлаштириш

логистика

харажатларни камайтириш ва этказиб бериш тезлигини оширишга имкон беради, бу эса компанияга рацобатдош устунлик беради.

* Бизнес самарадорлигини ошириш: логистика ва маркетингнинг интеграцияси бизнес жараёнларини оптималлаштириш ва бутун компания самарадорлигини ошириш имконини беради.

Логистика ва маркетингнингумумий бошцарувдаги роли

* Стратегик режалаштириш: логистика ва маркетинг компаниянинг рацобатбардош афзалликлари ва ривожланиш йуналишларини аницлаш орцали стратегиясини ишлаб чицишда мух,им рол уйнайди.

* Операцион бошцарув: логистика ишлаб чицариш ва сотиш жараёнларининг узлуксиз ишлашини таъминлайди ва маркетинг мижозлар билан самарали мулоцот цилиш учун жавобгардир.

* Инновация: логистика ва маркетинг компаниянинг рацобатбардош булишига имкон берадиган янги технологиялар ва иш усулларини жорий этишга ёрдам беради. Шундай цилиб, маркетинг логистикасининг тамойиллари, мацсадлари, вазифалари ва асосий функцияларини асослаш нуцтаи назаридан, таклиф цилинган методология узига керакли мах,сулотни керакли жойда ва уз вацтида сотиб олиш истагида мужассам булган маълум бир харидор муаммосини х,ал цилишга ёрдам бериши керак.

Ушбу ишлаб чицариш билан маркетинг дуалистик хусусиятга эга-ишлаб чицарувчи х,омийлигида ишлайдиган савдо корхоналарининг воситачилик фаолиятини логистика билан таъминлаш.

Логистика ва маркетинг муваффациятли бизнеснинг ажралмас цисмидир. Ушбу икки хусусиятнинг самарали узаро таъсири компанияларга стратегик мацсадларига эришиш, мижозлар эх,тиёжларини цондириш ва бозордаги мавцеини мустах,камлаш имконини беради.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. "ЛОГИСТИКА" Уцув-услубий мажмуа // Тошкент. 2022 йил // https: //lib .bimm.uz/items / download /8890;

2. "МАРКЕТИНГНИ БОШКДРИШ" Уцув-услубий мажмуа // Тошкент. 2016 йил // https://lib.bimm.uz/items/download/1606;

3. "Маркетинг логистика" https://oas.fon.bg.ac.rs/predmet-marketing-logistika/;

Volume 1, Issue 15, November 2024

Page 135

4. Комаров К. Л., Комарова Л. К. ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МАРКЕТИНГА И ЛОГИСТИКИ В ТРАНСПОРТНО-ЛОГИСТИЧЕСКИХ ЦЕНТРАХ // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2015. №2 (33). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimodeystvie-marketinga-i-logistiki-v-transportno-logisticheskih-tsentrah (дата обращения: 17.11.2024).

5. "Управленческие функции маркетинга и логистики: показатели, связи и взаимопроникновение" https://sovman.ru/item-work/2023-0290/;

6. "Роль логистики и маркетинга в организации" https://www.aviaplace.ru/transportno-ekspeditsionnoe-obsluzhivanie/rol-logistiki-i-marketinga-v-organizatsii.html

7. Пузакова А. А. Связи между маркетингом и логистикой // Молодой ученый. — 2016. — №17. — С. 461-463. — URL https://moluch.ru/archive/121/33564/ (дата обращения: 17.11.2024);

8. Тришкина Н. И. ОСНОВНЫЕ ФУНКЦИИ МАРКЕТИНГ-ЛОГИСТИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ПРОИЗВОДСТВЕННОГО ПРЕДПРИЯТИЯ // Теория и практика современной науки. 2016. №4 (10). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-funktsii-marketing-logisticheskogo-obespecheniya-proizvodstvennogo-predpriyatiya (дата обращения: 17.11.2024).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.