Central Asian Journal of
Education and Innovation
ЭЛЕКТРОН ТИЖОРАТДА РА^АМЛИ МАРКЭТИНГ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ САМАРАДОРЛИГИ.
Гаибназарова Зилола Махсудовна
Тошкент давлат ицтисодиёт университети. gaibnazarovazilola90@gmail.com https://doi.org/10.5281/zenodo.11084728
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Qabul qilindi: 20-April 2024 yil Ma'qullandi: 25- April 2024 yil Nashr qilindi: 29- April 2024 yil
KEY WORDS
"Санаот-4.0" дастури, АТ-инфратузилмаси, куп каналли савдо технологияси, куп тармоцли маркетинг, рацамли маркетинг.
Ушбу илмий мацолада электрон тижоратда хозирги даврда кенг цулланилаётган рацамли маркетинг технологияларидан, улардан фойдаланиш афзалликлари ва уларнинг мазмун-моуияти ёритилган. Шунингдек, PIM-тизимлар (маусулот тугрисидаги ахборотни бошцариш), янги технологияларни цуллаш имкониятлари урганилган.
Жахон бозорида савдо сох,асини ривожлантириб унинг самарадорлигини оширишда ва уни давлат томонидан тартибга солишнинг и;тисодий ;онуниятларини урганишда илк асослар сифатида Ф. Куеснай, Ф. Лисзт, Т. Ман, Д. Рикардо, А. Смит ва бош;алар. Уларнинг фаолияти ривожланаётган бозор и;тисодиёти шароитида савдо фаолиятини тартибга солиш сох,асида давлат сиёсатини ишлаб чи;иш учун асос булади [1].
Тижорат фаолиятини ташкил этиш ва бош;ариш назарияси ва амалиёти МДХ мамлакатлари и;тисодчилари Л.И.Абалкина, Ю.А. Аванесова, А.Г. Аганбегян, М.И. Баканова, В.Г. Бурмистрова, И.А. Бланка, В.В. Лукашевич З.М. Окрута, Ф.Г. Панкратова, Ф.Г. Памбухчиянца, Т.К. Серегина ва бош;а бир ;атор олимлар [2] томонидан урганилди.
Электрон тижорат 1971 йилда утган асрнинг охирида пайдо булган янги тушунчадир. Электрон тижорат тушунчаси Интернет тармоги ор;али сотиш ва сотиб олишни англатади. Шунингдек, у сотувчидан ози;-ов;ат сотиб олиш каби интернетдан таш;ари операцияларни х,ам уз ичига олади. Аслида, электрон тижоратнинг ривожланишига интернетдан кенг фойдаланиш туртки булди. Мобил телефонлар, телевизорлар, АТ ва компютерлар каби технология ва ало;анинг х,ар ;андай туридан фойдаланиши мумкин. Шу сабабли х,ам, савдо назариясида "электрон тижорат" йуналиши вужудга келди ва у йилдан-йилга кенгро; тад;и; этила бошлади. Жумладан, Л.К. Терешченко [3] ва И.Ю. Алексеев [4] бир ва;тнинг узида уз ;амровини фа;ат Интернет глобал компютер тармогида операцияларни амалга ошириш билан чеклайди, Н.А. Дмитрик уз ;амровини бош;а х,ар ;андай компютер тармоги билан чеклайди, С.В. Василев - электрон ало;а воситаларидан фойдаланган х,олда амалга
оширилган операцияларни электрон тижорат деб атайди [5].
А.А. Тедеевнинг сузларига кура, "савдо" "тижорат" га Караганда торрок тушунчадир ва шунинг учун электрон савдони электрон тижоратнинг алохдда х,олати сифатида куриб, бу тушунчаларни фарклаш керак [6]. Б.И. Скородумованинг позициясига кура, "электрон тижорат" субъектлар уртасидаги узаро ало;а электрон шаклда амалга ошириладиган ва ресурсларни етказиб бериш ёки мах,сулотларни жисмоний етказиб бериш билан бирга булган бизнес жараёнининг х,ар кандай шаклидир. Электрон тижорат савдо жараёнининг бир ;исми булиб, Интернетда энг фаол ривожланаётган тармо;лардан биридир. А.А. Тедеевнинг сузларига кура, "савдо" "тижорат" га Караганда торро; тушунчадир ва шунинг учун электрон савдони электрон тижоратнинг алох,ида х,олати сифатида куриб, бу тушунчаларни фарклаш керак [6]. Тадки;от методологияси
Ушбу ма;оланинг методологиясида ра;амли и;тисодиёт шароитида электрон тижорат технологияларини урганиш ма;садида тад;и;отда анализ, синтез ва киёсий тах,лил усулларидан фойдаланилган. Бундан ташкари маколада кузатиш, умумлаштириш, гурух,лаш, киёсий тах,лил ва назарий изох,лаш усуллари кулланилган. Тах,лил ва натижалар
Куп каналли савдо технологиясининг инновацион турларига каналдан ташкари ва каналлараро савдо киради. Улар бир нечта савдо каналларидан ташкил топган тизимнинг ахборот технологиялари асосида автоматлаштириш билан ажралиб туради. Ушбу куп каналли турлардан фойдаланиш чакана савдо корхонасининг АТ-инфратузилмасини кайта ташкил этишни талаб килади, бу эса битта АТ мух,итида турли таркатиш каналлари жараёнларини амалга оширади. Куп каналли каналлардан фойдаланишда маркетингнинг асосий янгиликларидан бири бу харидорни сотувчи учун мавжуд булган турли хил савдо каналларида бир хил идентификациялашдир. Куп каналли ёндашув х,ар бир мижозга шахсийлаштирилган муносабатни талаб килади. У умуман савдо-сотик ривожланишининг асосий маркетинг элементидир. Бунинг учун маълум бир мижозга йуналтирилган ва уни саклаб колиш ва унинг садокатини оширишга каратилган янги савдо тушунчаларини жорий этиш талаб этилади. Ушбу тушунчалар куйидагиларни уз ичига олади: шахсий реклама акциялари, мижозга максадли таклифлар, содиклик дастурларидан фойдаланиш, савдо каналларини автоматлаштирадиган АТ тизимларида харидорнинг шахсий х,исоб ракамидан фойдаланиш, тах,лил тизимлари асосида шахсий максадли маркетинг ташаббусларидан фойдаланиш.
Узаро фаолият каналлари оркали сотиш (узаро канал) куп каналли каналларга интеграциялашув, узаро таъсир ва узаро алокаларни бошкаришни уз ичига олади. Чакана савдо учун нафакат бир нечта савдо каналларига эга булиш, балки ушбу каналларни бошкариш имкониятига эга булиш мух,имдир. Бу чакана савдо каналини х,исобга олган х,олда харидорларнинг максадли гурух,ларига турли вазиятларда таъсир утказишига имкон беради.
Шунингдек, канални бошкариш мижознинг кайси канални афзал куриши асосида мижозлар иштирокини яхшилаш учун мух,имдир. У яхши нархга Интернетни, мах,сулотни синаб куришни ёки унга тегишни афзал курган анъанавий дуконни планшет ёки смартфон ёрдамида харид килиш учун мобил канални танлаши мумкин.
Куп каналли мах,сулот нархининг пасайишига олиб келади, чунки турли таркатиш каналларида мах,сулот нархи бир хил булиши керак.
Кросс канал чакана савдоси мижозларга барча каналларда узлуксиз харид килиш тажрибасини такдим этиш учун бир нечта савдо ва маркетинг каналларини бирлаштиради. Ушбу технологиядан фойдаланган харидор турли хил каналларда сотиб олиш жараёнининг турли боскичларини амалга ошириши мумкин, масалан: стационар компютер ёки мобил курилмадан фойдаланган х,олда Интернетда маълумот кидириш, лекин дуконда (veb-to-store) харид килиш, ёки дуконда мах,сулотни куринг ва Интернетда (дукондан-вебга) сотиб олинг.
Куп каналли стационар ва интернет-дукон эгаларига савдо самарадорлигини оширишга имкон беради. Куп каналли дастурни амалга ошириш учун а;лли хусусиятларга эга дастурлардан фойдаланилади. Узаро фаолият платформали ечимлардан фойдаланадиган савдогарлар ТОП-10 интернет-дуконларига киритилган. Бу Frgos, Tecco, М&С, Буюк Британиядаги Next; Konrad, Bomprix, Weltbild Германияда; АКШдаги Wаlmart, Best Buy, Target, Маsys.
Куп каналли концепцияни амалга ошириш учун тегишли ;ушимча ;урилмалар талаб килинади. Руйхатдаги о;имларни бош;ариш учун корхоналарни бош;ариш тизимига, яъни ERP тизимига урнатилган каталогдан фойдаланиш етарли эмас. Синхронизация ва маълумотлар сифатини таъминлаш оркали тулдирилган товарларнинг ягона тули; каталогидан фойдаланиш талаб этилади. Ушбу ма;садлар учун йирик савдо корхоналари мах,сулот каталогини бош;ариш тизимидан, PIM тизимидан фойдаланишлари мумкин.
PIM-тизимлар (мах,сулот тугрисидаги ахборотни бош;ариш) товарларни реклама килиш ва сотиш ма;садида ахборотни марказий бош;ариш учун ишлатилади. Маълумотлар турли хил каналлардан, шу жумладан географик жих,атдан таркалган савдо нукталаридан олиниши мумкин.
Омни-канал технологиясини ;уллаш. Кушма сузлардаги универсалликни англатади. Ушбу технология куп чи;ишдир, аммо унинг ;улланилиши турли каналлардан фойдаланишда муаммосиз ёндашишга каратилган. Шу билан бирга, барча каналлар ягона маълумотлар базаси, нархлар, реклама акциялари ва бош;алар билан ишлайди. Уларга кириш Интернетга уланган мобил курилмалар, стационар компютерлар, B2C ва B2B ахборот тизимлари, телевизорлар, каталоглар ёрдамида амалга оширилади.
Хизматни шахсийлаштириш ушбу технологиядан фойдаланишнинг мух,им омилидир. Ушбу технология маълум харидорларнинг ижтимоий тармо; сайтларига, Интернет-сайтларга, соди;лик дастурларидан, маълумотларни йигиш усулларидан фойдаланганда олинган маълумотлардан самарали фойдаланишга имкон беради. Турли каналлардан маълумот реал ва;тда кабул килинади, бу эса харидорнинг узига хос эх,тиёжларини х,исобга олган х,олда уни сотиб олиш учун ишлатишга имкон беради. Ушбу ёндашув савдо самарадорлигини сезиларли даражада яхшилаши мумкин, аммо бу корхонанинг ташкилий тузилмасини узгартиришни талаб килади.
Компанияларни куп каналли булишга ундовчи асосий кучлари куйидагиларни уз ичига олади:
1)ра;обатчилар янги стратегияни илгари амалга оширишидан куркиши;
омни сузи туликлик, каналли технологияни ишлаб
2)янги технологияни татбик этган корхона ракобатчиларга нисбатан факат вактинчалик устунликни олади. Шу сабабли, корхоналар уз фаолият сегментида етакчиликни са;лаб колиш учун доимий равишда янгилик киритишга мажбур. Шунингдек, куп каналли бизнес имкониятларини куллаб- кувватловчи технологияни назарда тутади.
Куп каналли уланишни таъминлайдиган тизимларга Intel нинг чакана интеллектуал ахборот тизимлари киради. Улар сизга барча каналлар оркали харидорлар учун мах,сулотнинг жозибадорлигини назорат килиш, истеъмолчиларнинг хатти-х,аракатларини ишончли ва хавфсиз тах,лил килиш имконини беради ва тах,лил натижаларига кура молиявий даромадларни яратишга ёрдам беради. 1^е1нинг узаро ало;ада ва ишончли чакана разведкаси динамик бозорда ажралмас булиши учун зарур булган барча маълумотларни такдим этади. Улар замонавий куп каналли чакана бозорда захираларни, орти;ча нарсаларнинг тули; куринишини ва назоратини таъминлайди. Ушбу тизимлар савдогарларга бир нечта манбалардан, шу жумладан дуконлардан, етказиб берувчилардан ва омборлардан инвентаризация маълумотларини осонликча бирлаштириш, тах,лил килиш ва бошкариш имкониятини беради. Шундай ;илиб, у пул маблаглари ва керакли ресурслар тугрисида маълумотни уз ва;тида олиш имкониятини беради, шунингдек керакли ва;тда керакли савдони амалга ошириш учун реал имкониятларни беради.
Intel компаниясининг а;лли чакана савдо тизимларига куйидагилар киради: Phosabby Sotial display Boost Brandi, Intellegent Self-Offers Center, Intellegent Shelf Label Solution, Intellegent dynamic Store Merchandising.
Куп каналли маркетинг содиклик дастурларини, ракамли квитанцияларни, мобил купонларни, турли хил каналларда сотиладиган мобил туловларни ягона тизимга бирлаштиришга имкон беради. Шундай ;илиб, куп каналли маркетинг Германиянинг Etalon GmbH компанияси томонидан кулланилади, бу учун компания NuBON куп каналли ечимидан фойдаланади. Ушбу ечим шах,ар телефонлари, онлайн харидлар ва мобиллик каби каналларни бирлаштиради. Тизим ра;амли чеклар, мобил купонлар, мобил туловлар ва соди;лик дастурлари билан узаро ало;ада.
Мижозни идентификациялаш турли каналларда амалга оширилади. Харидор NuBON порталида руйхатдан утиши, шахсий QR-кодини (ёки штрих- кодини) олиши керак. Ушбу код х,ар сафар мижоз чегирмага эга булишни ёки купон билан туламо;чи булганида, кассада смартфондан (ёки кассир томонидан киритилган) укилади. Сканерланган эски квитанцияларни N11BOK га юклаш мумкин, бу ерда сиз онлайн-дуконлардан ва содиклик карталаридан тушумларни саклашингиз мумкин. KIBOK квитанциялар буйича сотувлар, онлайн ва офлайн дуконлар, савдо марказлари, EIR тизимларидаги омбор баланслари ва фойдаланувчи профилларини бир жойга бирлаштиради. Бу тах,лилчиларга харидорлик одатларига оид турли хил булакларда тах,лилларни утказишга, дуконларни, савдо марказларини, худудларни, мах,сулот гурух,ларини тах,лил килишга имкон беради. Ушбу ечим ёрдамида маркетологлар максадли реклама ва бонусларни Интернетда жойлаштиришлари ёки уларни мижозларнинг мобил телефонлари ва электрон почта хабарларига юборишлари мумкин.
Ракамли маркетинг хизматлари B2B ва B2C сегментларида айникса талабга эга.
CENTRAL ASIAN JOURNAL OF EDUCATION AND INNOVATION SJIF = 5.281
Ра;амли ривожланган имкониятлардан фойдаланиш ма;садли истеъмолчиларга максимал даражада эришиш ва улар билан узаро таъсир самарадорлигини урнатиш имконини беради, бу эса ушбу ёндашувнинг ю;ори самарадорлигини таъминлайди. Ра;амли маркетинг воситалари куплаб одамларни хабардор ;илиш, потенциал мижозларнинг эътиборини компания, товар белгиси, хизмат ёки мах,сулотга жалб ;илишга имкон берадиган барча усуллар, воситалар ва тадбирларни уз ичига олади. Купинча бир ва;тнинг узида бир нечта воситалардан фойдаланилади, бу сизга ма;садли аудиторияни максимал даражасига етказиш ва ю;ори реклама самарадорлигига эришиш имконини беради. Амалдаги воситалар руйхати маркетинг компаниясининг ма;садларига, уни амалга ошириш бос;ичига, ма;садли аудиториянинг хусусиятларига, таргиб ;илинаётган мах,сулотга ва бош;аларга богли;. Ра;амли маркетингда ра;амли технологияларга асосланган бош;а
воситалардан х,ам фойдаланиш мумкин: дастурларни урнатишда реклама таклифларидан тортиб, электрон почта оркали юбориш ёки абонентларни чизикда ушлаб туриш учун ишлатиладиган воситалар. Газеталар ёки варакалар каби анъанавий оммавий ахборот воситалари, агар улар рекламада QR-кодни уз ичига олсалар (яъни улар ракамли технологиялардан фойдаланишни назарда туцалар) х,ам ракамли маркетинг х,исобланади. Ракамли маркетингнинг каналлари:
Интернет. Ушбу канал глобал тармокка уланган х,ар кандай курилмалардан: ноутбуклар, планшетлар, компютерлар, смартфонлар ва бошкалардан фойдаланишни таъминлайди, ракамли маркетингнинг бир кисми сифатида реклама Интернетда жойлаштирилади (кидирув, контекстуал, баннер, тизер ва бошкалар), пассив ёки вирусли реклама учун турли хил таркибни яратиш (видеолар, матнли маколалар ва бошкалар), ижтимоий тармокларда товарлар ва хизматларни реклама килиш, эксперт хулосаларини нашр этиш, сайтни кидирув тизимини оптималлаштириш. Ракамли телевидение. У аналог телевизорнинг бозордаги урнини аста-секин босмокда ва тобора глобал тармок билан интеграциялашмокда. Ракамли телеканалда ракамли маркетингнинг энг кенг таркалган формати бу тижорат танаффусларида эфирга узатиладиган киска видеофилмларни яратишдир. Баъзи х,олларда, судралувчи чизиклар ва бошка имкониятлар х,ам кулланилади.
Мах,аллий тармоклар. Буларга компютерларнинг турли хил мах,аллий "уюшмалари" киради. Булар битта офис ичидаги корпоратив тармоклар, якка тартибдаги уйлар, шах,арлардаги мах,аллий тармоклар ва бошкалар булиши мумкин. Ушбу канал оркали одатда аник географик маълумотларга эга аудиторияга мулжалланган товарлар ва хизматларнинг рекламалари таркатилади.
Мобил курилмалар. Бу уяли телефонлар, смартфонлар. Мобил курилмалар оркали таргиб килишнинг энг кенг таркалган усули бу реклама таклифи билан СМС хабарларни юборишдир. У мижозлар базасига кура (яъни хизматлардан фойдаланган ёки ушбу компаниядан товар сотиб олган одамлар сонига караб) х,ам, мустакил телефонлар тупламларига кура х,ам амалга оширилиши мумкин. Мобил гаджетлар канали оркали сиз бошка воситалардан х,ам фойдаланишингиз мумкин, масалан, WOW-
кунгироклар, фирма таклифлари, учинчи томон дастурларида реклама. Аклли курилмалар. Буларга куп киррали аклли курилмалар: Интернетга уланган Wi-Fi га уланган соат, тарози, фитнесс билагузуклари ва бошкалар киради. Рагбатлантириш учун сиз дастур маркаси ва бошка воситалардан фойдаланишингиз мумкин.
Интерфаол дисплейлар. Улар дукон жих,озлари, кафе ва ресторанларда, ПОС терминалларда, зарядловчи курилмаларда ва бошкаларда урнатилиши мумкин. Интерактив дисплейларга реклама ма;садида урнатилган ра;амли баннерлар х,ам киради [7].
Туртинчи саноат инкилоби, ю;орида келтирилган тезлаштирилган ривожланиш йуналишларидан ташкари, 3D-босма, босма электрониканинг кенг жорий этилишини, таркатилган дафтарлардан фойдаланишни назарда тутиши мумкин (яъни криптовалюталар яратилгандан кейин маълум булган блокчейн технологияси), виртуал ва кенгайтирилган во;еликдан фойдаланиш, х,аттоки автоном роботларнинг ривожланиши, улар х,озирги каби автоматлаштирилган линияларнинг таркибий кисмлари булмайди, аммо одамлар ёнида ишлашга кодир булган жуда аклли курилмалар [8].
Мамлакатимизда савдо тармо;лари ва каналларининг ривожаланиши, савдо дуконларининг янгича куринишлари супермаркетлар, интернет дуконларининг шаклланиши ва ривожланиши ра;амли тизимларнинг ривожланиши учун х,ам имконият яратиб берди. Шу жумладан, Korzinka.uz супермаркетлар тармоги томонидан QR-кодли карталарнинг кулланилиши, смартфонларга юклаб олиш учун Korzinka.uz мобил иловасининг мавжуд эканлиги таксимот каналларини ривожлантириш имконини беради. Ушбулар оркали ретро бонусларни таклиф этиш ва СМС-маркетинг х,ам кенг йулга куйилган [9].
Аммо бутун дунё "Саноат-4.0" лойих,асини жорий этаётган Япония, АКШ, Германия сингари мамлакатлардаги савдо уйлари ва супермаркетларда, автоном роботлар хизмат курсатаётган Туркия, Франция, Канада сингари мамлакатларда эса контактсиз савдо тизими йулга куйилган бир даврда мамлакатимиз ишлаб чикарувчилари ва хизмат курсатувчилари олдида ушбу мамлакатлар тажрибасини х,ам кенг урганиш муаммоси турибди.
Шунингдек, XXI асрдаги янги тенденциялардан бири булган маркетинг логистикаси тушунчаси х,ам мамлакатимиз товар-хомашё бозори субъектлари томонидан урганилиши лозим булган усуллардан бири х,исобланади.
Маркетинг логистика концепцияси 1980 йилларнинг бошидан бери кулланила бошланди. XX аср мах,сулотни таксимлашда карорларни оптималлаштириш оркали ракобатбардошликни таъминлайдиган логистика тизимини яратиш. Таркатишда кенг кулланиладиган логистика тушунчалари (технологиялар) орасида ишлаб чикариш, DDT (Deamnd-Technikus /Logistics) - логистика, йуналтирилган талаб билан боглик. Ушбу концепцияда бир нечта вариант мавжуд, жумладан QR, CR ва бошкалар. QR (Тезкор жавоб) - бу "тезкор жавоб бериш" тушунчаси (усули, технологияси), унинг мох,ияти талабни реал вактда ва охирги истеъмолчига
иложи борича я;инрок; бах,олашдан иборат. Ушбу логистика менежменти концепциясини амалга ошириш тегишли ахборот технологиялари ишлаб чи;илганидан сунг, электрон жужжат айланиши, электрон савдо, штрих кодлаш ва бош;алар жорий этилгандан сунг амалга оширилади. Сотиш буйича реал маълумотлар штрих-кодларни сканерлаш оркали х,осил булади, сунгра бу маълумотлар узатилади. "Тезкор жавоб" логистика тизимининг талаб узгаришига жавоб бериш ва;тини минималлаштиришга ;аратилган булиб, ахборот технологияларини такомиллаштириш ушбу усулдан корхоналар фаолиятида янада самарали фойдаланишга ёрдам беради.
СЯ (доимий тулдириш) - бу тулдириш учун тайёр мах,сулот буюртмаларига булган эх,тиёжни бартараф этишга мулжалланган "Узлуксиз тулдириш" логистика технологияси. Ушбу технология QR модификациясидир. Ма;сад, чакана сотувчиларга мах,сулотни етказиб бериш режасини ишлаб чи;иш, жараённи доимий равишда ;айта тиклашга йуналтириш. Етказиб берувчи сотувчи томонидан такдим этилган савдо маълумотлари асосида чакана савдо дуконларида мах,сулот захираларини са;лайди. Хулоса
Шундай ;илиб, куйидаги хулосалар ;илиш мумкин:
1)маркетинг логистика тизимининг рентабеллиги (етказиб беришни бажариш) ва кириш манбаи (харажатлар);
2)даромадлар ва харажатлар маълум бир муносабатдадир, яъни у корхонанинг узига хос хусусиятлари ва бозорнинг узига хос хусусиятлари билан белгиланади: бозорнинг узига хослиги хизмат курсатиш даражасини ва унинг асосида харажатларни белгилайди; харажатлар шунинг учун сотиш динамикаси билан белгиланади;
3)бозорга йуналтирилганлиги даражасида. Шу билан бирга, ушбу тизимнинг вазифалари фа;ат мах,сулотга йуналтирилган экан (маркетинг менежментининг дастлабки тушунчаларидан бири), бу муваффа;иятсизликка учрайди;
4)маркетинг логистикаси таркибий кисмларининг ало;асини урнатиш натижасида ушбу тизимни операцион маркетингга интеграциялашуви амал ;илиши керак. Шу билан бирга, маркетинг логистикасининг узаро таъсир килувчи таркибий кисмларини барча ишлаб чи;ариш функцияларини (етказиб бериш, ишлаб чи;ариш ва таркатиш о;имлари жараёнларини логистика бош;аруви) уз ичига олган х,олда кенгайтириш зарур. Натижада маркетинг логистикасини маркетингга кушилиши таъсири остида умумий маркетинг тушунчаси пайдо булади;
5)Корхонанинг мах,сулот ишлаб чи;ариш ва бозорга хизмат курсатиш учун ю;ори кобилиятини х,исобга олган х,олда, таркатиш тизимининг узи маркетинг стратегиясига айланади. Ушбу стратегия бозорнинг кенгайишини таъминлайди ва шу билан бирга ра;обат харажатлари босимини камайтиради. Купгина х,олларда, бу якка бозорларни нишонга олиш ва хал;аро бозорга чи;ишни таъминлашга имкон беради.
Ушбу тизим х,ам мамлакатимиз савдо тизимида кулланила бошлаган булса-да, назарий-амалий жих,атдан тули; тад;и; этилмаган.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати: 1. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов (книги I—III). / Пер. с англ, вводная статья и комментарии Е. М. Майбурда. — М.: Наука, 1993. — 572 с., Афанасьев В. С. Глава 2. Давид Рикардо // Всемирная история экономической мысли: В
CENTRAL ASIAN JOURNAL OF EDUCATION AND INNOVATION SJIF = 5.281
6 томах / Гл. ред. В. Н. Черковец. — М.: Мысль, 1988. — Т. II. От Смита и Рикардо до Маркса и Энгельса. — 574 с. — 20 000 экз. — ISBN 5-244-00038-1.
2. Ф. Г. Панкратов, Ю. К. Баженов, В. Г. Шахурин. Основы рекламы. М.:2011. Ст. 345-348., Абалкин Л.И.Политическая экономия и экономическая политика. - М.:Мысль,1970.-232с,
3. Терещенко Л.К. Правовое регулирование электронной коммерции // Юридический мир. 2001. № 10. С. 36—42.
4. Алексеев И.Ю. Электронная торговля: правовые проблемы предпринимательской деятельности в Интернете // Юрист, 2000. № 3. С. 43.
5. Сигарев А. В. Электронная коммерция: вызовы и перспективы в условиях экономической нестабильности // Вестник Московского университета МВД России. 2013. №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/elektronnaya- kommertsiya-vyzovy-i-perspektivy-v-usloviyah-ekonomicheskoy-nestabilnosti (дата обращения: 29.01.2023).
6. Тедеев А.А. Электронная коммерция (электронная экономическая деятельность): Правовое регулирование и налогообложение. М.: Приор. 2002. С. 224.
7. https://promo.ingate.ru/seo-wikipedia/digital-marketing/