Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454
Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
КОНСТРУКТОРЛИК КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ НАЗАРИЙ-АМАЛИЙ УЙГУНЛИКДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ТАМОЙИЛИ
Бахромали Тожиматович Каримов
Тошкент давлат техника университети катта укитувчиси karimovbahromali@gmail .com
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада таълим ва тарбия тамойили хакида фикир юритилиб, унинг келиб чикиш асослари ва педагог олимларнинг тамойилга берилган таърифлари келтирилиб тахлил этилган. Машина деталларини лойихалашда назария ва амалиёт уйгунлигини таъминлаш долзарб масала эканлиги баён этилган.
Шунингдек унда юкори касбий тайёргарлик ва гоявий-сиёсий етукликка эга малакали мутахассислар тайёрлашда катта ахдмиятга эга булган, таълим самарадорлигини оширувчи, "Конструкторлик компетенциясини назарий-малий уйгунликда такомиллаштириш" тамойили таклиф этилган
Калит сузлар: формула, катталик, жадвал, стандарт, иккиланиш, чалгиш, педагогик номувофиклик, лойихалаш мувофиклаштириш, назарий - амалий уйгунлик.
THE PRINCIPLE OF IMPROVING DESIGN COMPETENCE IN CONFORMITY WITH THEORY AND PRACTICE
ABSTRACT
This article examines the principle of teaching and upbringing, presents and analyzes the basics of its origin and definitions given to the principle of scientists and teachers. The relevance of ensuring consistency of theory and practice in the design of machine parts is stated.
It also proposes the principle of increasing the effectiveness of training "Improving constructive competence in conformity with theory and practice", which is of great importance in the training of qualified specialists with high professional training and ideological and political maturity..
Keywords: formula, parameter, table, standard, hesitation, misconception, pedagogical inconsistencies, design, coordination, conformity of theory and practice.
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454
Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
КИРИШ
Педагогикада конунийлик, тамойиллар ва коидалар муаммоси, сунгги йилларда турли жихатларда Ю.К.Бабанский, В.И.Загвязинский, И.Я.Лернер, В.В.Краевский ва бошка етук пелагог олимларнинг илмий ишларида мухокама килинган булсада, бугунги кунгача таклиф этилган педагогик тамойил тамойилми ёки йукми? деган саволга аканик жавоб беришнинг катий мезонлари хали хам мавжуд эмас.
Табиийки ушбу макола доирасида, педагогик тамойиллар муаммоси каби мураккаб муаммонинг барча жихатларини очиб бериш кузда тутилмаган, биз айрим педагогларининг асарларида таклиф килинган таълим ва тарбия тамойилларининг мавжуд таърифларидан узига хосларини келтирмокчимиз.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ
Х,озирги кунда педагогик адабиётларда "тамойил" атамаси кандайдир назария, таълим, дунёкараш, назарий дастурнинг асосий дастлабки холати сифатида талкин килинмокда [1; 595-б].
"Таълим тамойили деб укув жараёнини самарали ташкил этиш конунларидан келиб чикдиган ва унга куйиладиган дастлабки талаблардан бирига айтилади" [2; 161-б].
В.А. Сластениннинг фикрига кура таълим тамойиллари - бу укув жараёнининг объектив конун ва конуниятларини акс эттирувчи ва унинг шахсни ривожлантиришга йуналтирилганлигини белгиловчи дастлабки дидактик коидалардир [3; 142-б].
Айнан тамойиллар муаян турдаги таълимни тузиш учун кулланма булиб хизмат килади [4; 66-б].
"Таълим тамойили- укитиш ва укишнинг таълим ва тарбия максадларига ва укувчиларнинг билим, куникма ва малакаларини узлаштириш жараёни конуниятларига мувофиклигини аникловчи конундир" [5; 109-б].
"Педагогикада тарбия жараёни тамойиллари деганда, унинг бутун тизими йуналиши асосларини аниклайдиган: мазмун, усуллар, ташкил этиш ва хатто иштирокчилар уртасида юзага келаётган муносабатларни тушиниш кабул килинган" [6, 15-б].
А.Эйнштейн "бизнинг фан биноси узлари тажрибадан келиб чикмайдиган тамойиллар устига куйилган ва куйилиши керак" деб хисоблайди [7; с.68-б].
Педагогик тамойил-бу педагогик категориялардан бири, асосий меъёрий
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454
Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
конун булиб, очилган педагогик конунийликка таянади ва аник турдаги педагогик вазифаларни (муаммоларни) хал килишнинг умумийрок стратегиясини характерлайди, бир вактнинг узида педагогик назарияни ривожлантириш учун тизим ташкил этувчи омил ва педагогик амалиёт самарадорлигини ошириш учун уни доимий такомиллаштириш мезони булиб хизмат килади [8; 149-б].
В.И. Загвязинскийнинг таърифига кура укитиш тамойиллари фаолият категорияларида педагогик тушунчанинг ифодаланиш воситасидир. Бу таълимнинг мохияти, мазмуни, тузилиши, унинг конун ва конуниятлари, ифодаланган фаолият меъёрлари, амалиёт учун коидалар куриниши хакидаги билимдир. Назарий жихатдан-бу назариядан хулоса, тадкикотнинг бошлангич нуктаси эмас, балки унинг якуний натижасидир. Ва айнан шунинг учун улар амалиётни тузиш учун кулланма булиб хизмат килади. [9; 35-б] Ушбу таърифда "конунийлик" тушунчаси аник шартларда конун фаолияти ифодаси сифатида ишлатилади.
Юкорида келтирилган таърифлардан хулоса килиб айтиш мумкинки тамойиллар асосида аллакачон маълум булган конунлар ва конуниятлар ётади, улар укитиш тамойилларини ишлаб чикиш ва амалий педагогик фаолият коидаларини яратиш учун назарий асос булиб хизмат килади. Купгина педагогик конунлар ва конуниятлар жуда куп киррали булиб, улардан бир эмас, балки бир нечта тамойиллар келиб чикиши мумкин.
Тамойиллар ишлаб чикилишига нафакат педагогик, балки ижтимоий, фалсафий, мантикий, психологик ва бошка конуниятлар хам таъсир этади. Улар таълим ва тарбия максадлари, мухит шароитлари, фаннинг ривожланиш даражаси, жамият томонидан узлаштирилган таълим воситалари ва усуллари тавсифи, таълим амалиёти ва тажрибасидан келиб чикади.
Тамойиллар таълимни илмий тахлил килиш асосида тугилади, укув жараёнининг дидактика томонидан урнатилган конунларидан келиб чикади. Улар укув жараёнининг умумий максадлари ва объектив конунларига мувофик, укув ишларнинг мазмуни, ташкилий шакллари ва усулларини белгилайди [10; 64-б].
Шунинг учун хам "Машина деталлари" фанини узлаштиришда юзага келаётган муаммоларни келиб чикиш сабаблари тахлил этилганда назария ва амалиёт уйгунлиги муаммоси мавжуд эканлиги аникланди. Бу муаммоларни бартараф этилиши юкори касбий тайёргарлик ва гоявий-сиёсий етукликка эга
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
ManaKann MyTaxaccncnap Tanepnarnga KaTTa axaMHtfira эга, myHHHr ynyH Ha3apHA Ba aManneT yHFyHnnrHHH TatMHHnam gon3ap6 axaMH^T Kac6 этarцн.
МЕТОДОЛОГИЯ
"Техник механика" ва "Машина деталлари" фанларини узлаштиришда юзага келаётган, юкорида такидланган долзарб муаммога ечим излаш асносида мухандислик амалиётида назария ва амалиёт уйгунлигида талабалар конструкторлик компетенцияси аломатларини боскичма-боскич шакллантириш ва ривожлантиришга йуналтирилган, илмий-педагогик нуктаи назардан асосланган хамда таркибий тузилмаси мазмун-мохиятан таълимда кафолатли натижага каратилган 6 та компонентни узида мужассамлаштирган (1-шакл), асосан амалий лойихалаш-хисоблаш жараёнларидаги мавжуд фикр-мулохазалар чалгиши, турли жадвал, диаграмма маълумотлари ва эмпирик богланишлардан фойдаланишдаги иккиланиш ва тушунмовчиликлар хамда
механик-технологик-конструкторлик мазмундаги катталикларни ифодалаш ва матнларда
белгилашни мувофшдташтириш
/ \
формулаларни узаро
мазмунан мувофиклаштириш
эмпирик натижалар, графиклар, диаграммалар ва
жадвал маълумотларини назарий-амалий уйгунлиги ва яхлитлигини таъминлаш
формула (лар) таркибини мувофиклаштириш
механик-технологик-конструкторлик
мазмундаги катталикларни
Давлат стандартларига мослаш
ы
X
п а о н a
>у
а
н
W
5 о
a
35 5
В" «
Sí X
п
5
ЕУ
го «
X
X X X
W )S
s *
* s
s i
Ü 1 X «
4
5
п
X 35
о
я «
н Э
X
а
5 н
э
«
п п
X
я
о a <я н
f
муаммолар ечимига йуналтирилган назарий х,исоблаш ва амалий лойихдлаш жараёнлари мослиги ва мувофик;лигини таъминлаш ва мувофиклаштириш
1-шакл. Техника таълим йуналишларида "Конструкторлик компетенциясини назарий-амалий уйгунликда такомиллаштириш" тамойилининг мантикий-таркибий
тузилмаси (муаллиф ишланмаси)
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
методологик номукаммаллик уйготувчи муаммоларни бартараф этишга каратилган "Конструкторлик компетенциясини назарий-амалий уйгунликда такомиллаштириш" тамойили ишлаб чикилди.
Таълим жараёнида назария ва амалиёт уйгунлигининг максад ва вазифаси назарий билимларни чукур узлаштирилиши ва амалий куникма ва малакалар шакилланишини такомиллаштиришдир [ 11;17-21 б].
Таълим-тарбия жараёнларида ягона туртлик - "Билим-куникма-малака-компетенция" (БКМК) бирлигини таълим олувчи фаолиятига мослаб, таълим мазмуни ва сифати-самарадорлигининг оддийдан мураккабликка, хусусийликдан умумийликка йуналган холда динамик тарзда ошишини эътиборга олиб, хар бир компонентнинг мазмун-мохияти ва максадини кискача изохлаймиз.
Механик-технологик-конструкторлик мазмундаги катталик (кейинги уринларда "катталик " деб уцилади)ларни ифодалаш ва матнларда белгилашни мувофицлаштириш - техника-технология эгилувчан ва кучкисимон узгараётган бугунги информацион жамиятда амалда фойдаланилаётган турли назарий ва амалий техник адабиётларда "катталик"ларни белгилашлардаги мавжуд муаммолар туфайли бир катталик турлича харфлар билан белгиланиши ва турлича номланиши кузатилмокда; натижада ушбу адабиётлардан фойдаланиш жараёнида талабаларда иккиланиш ва тушунмовчиликлар юзага келмокда, бу эса уз навбатида таълим жараёнининг сифати-самарадорлиги пасайишига сабаб булмокда. Табиийки, курсатилган камчилик-нуксонлар бартараф этилиши натижасида талабалар мазкур катталиклардан фойдаланишда ягона йуналишга эга буладилар, талабалар томонидан компетенциявий ёндашув талаблари асосида билимларни узлаштириш жараёнида сифат-самарадорлик курсаткичлари ошиб, пировардида таълимда кафолатланган натижага эришилади.
Формула (лар) таркибини мувофицлаштириш - техникавий, касбий-техникавий таълимда турли "катталик"лар назарий йулда келтириб чикарилган формулалар ёки эмпирик (тажрибавий) натижалар асосида тегишли математик ишлов бериб, аппрокцимация килинган богланиш (муносабат)лар ёрдамида хисоблаб аникланади; "Техник механика" ва "Машина деталлари" фанларидан укув-методик адабиётлар тахлили шуни курсатадики, битта катталикни аниклаш формуласи турли назарий ва амалий адабиётларда хатто бир биридан фаркланувчи турли таркиб билан ифодаланмокда, натижада талабалар
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
томонидан формуладан фойдаланишда иккиланиш, чалкашликлар юзага келиб, хисоблаш-лойихалаш жараёнларида улар катъий карор ёки ягона тугри йуналиш топишларида муайян кийинчиликлар пайдо булмокда. Янги авлод укув адабиётларини яратиш устуворлик касб этаётган ва таълим технологияси юкори боскичга йуналтирилаётган давримизда курсатилган техник камчилик-нуксонларни тулаконли бартараф этиш максадида назарий ва амалий адабиётларда айнан бир хил ёки ухшаш ходиса (жараён)ларни узида мужассамлаштирувчи мавжуд формула ёки богланишлар таркибида мосликни таъминлаб, уларнинг мазмун-мохиятини мувофиклаштириш лозим.
Формулаларни узаро мазмунан мувофиклаштириш - назарий адабиётлар таркибидаги назарий ёндашувда келтирилиб чикарилган формулалар тахлили купгина холларда (масалан, тишли, червякли узатмани лойихалашда уклараро масофани аниклаш, уларни контакт кучланишга текшириш) формулалари амалий "мухандислик хисоблаш-лойихалаш" жараёнларига деярли мосланмаган, содда ва фойдаланишга кулай холга келтирилмаган. Ёки, эмпирик (тажрибавий) натижалар асосида олинган богланиш (муносабат)лар тегишлича "формула" шаклига келтирилган булса-да, уларнинг сон кийматлари келтирилган жадваллар назарий адабиётларда келтирилмаганлиги боис, улардан талабалар амалий хисоблашларда фойдаланишларида муаммолар юзага келмокда. Масалан, тишли узатмаларни контакт ва эгувчи кучланишлар буйича юкланиш коэффициентини аниклашда.
Ушбу илмий кузатишларни умумлаштириб, "назарий ва амалий адабиётларда формулалар шаклан ва хатто мазмунан турли куринишга эга булмокда ва эмпирик богланишлар назарий адабиётларда келтирилмаган " деган хулосага келиш мумкин. Дарвоке, бундай педагогик номувофиклик хам бартараф этилиши таълим жараёни сифатига ижобий таъсир этади.
Формулаларни узаро мазмунан мувофиклаштириш - назарий адабиётлар таркибидаги назарий ёндашувда келтирилиб чикарилган формулалар тахлили купгина холларда (масалан, тишли, червякли узатмани лойихалашда уклараро масофани аниклаш, уларни контакт кучланишга текшириш) амалий "мухандислик хисоблаш-лойихалаш" жараёнларига деярли мосланмаган, содда ва фойдаланишга кулай холга келтирилмаган. Ёки, эмпирик (тажрибавий) натижалар асосида олинган богланиш (муносабат)лар тегишлича "формула" шаклига келтирилган булса-да, уларнинг сон кийматлари келтирилган жадваллар назарий адабиётларда келтирилмаганлиги боис, улардан талабалар
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
амалий хисоблашларда фойдаланишларида муаммолар юзага келмокда. Масалан, тишли узатмаларни контакт ва эгувчи кучланишлар буйича юкланиш коэффициентини аниклашда.
Ушбу илмий кузатишларни умумлаштириб, "назарий ва амалий адабиётларда формулалар шаклан ва хатто мазмунан турли куринишга эга булмокда ва эмпирик богланишлар назарий адабиётларда келтирилмаган" деган хулосага келиш мумкин. Дарвоке, бундай педагогик номувофиклик хам бартараф этилиши таълим жараёни сифатига ижобий таъсир этади.
Механик-технологик-конструкторлик мазмундаги катталикларни Давлат стандартларига мослаш - юритмалар ва уларнинг мухим таркибий кисми булган барча куринишдаги механик узатмаларни лойихалаш-хисоблаш жараёнларида купгина "катталик"ларни стандартлаштиришнинг зарур ва етарлилик шартидан келиб чиккан холда таъкидлаш жоизки, назарий ва амалий техник адабиётларда Давлат стандартларининг айнан келтирилиши, шунингдек назарияда уларнинг таълим жараёнидаги ахамияти ва улардан тугри фойдаланиш куникма-малакаларни тизимли шакллантирилиши, табиийки, талабаларда механик узатмаларни лойихалаш-хисоблаш буйича конструкторлик компетенциялар ривожланишига олиб келади.
Эмпирик (тажрибавий) натижалар, графиклар, диаграммалар ва жадвал маълумотларини назарий-амалий уйгунлиги ва яхлитлигини таъминлаш - юритмалар ва механик узатмаларни амалий лойихалаш-хисоблаш жараёнларида эмпирик (тажрибавий) натижалар асосида тегишли математик ишлов бериб, аппрокцимация килинган богланиш (муносабат)лардан фойдаланиш шарт ва зарурлигини бевосита бу борадаги таълимнинг ажралмас ва ягона йули эканлигини эътироф этган холда уларнинг назарий адабиётларда келтирилмаганлигини ташвишли хол дея, бахолаш уринлидир. Келгусида, янги авдод дарслик ва укув кулланмалар яратишда зикр этилган муаммони бартараф этиш, шунингдек маърузаларда хам юритма (механик узатма)ларни лойихалашдаги ахамияти ва улардан тугри фойдаланиш куникмалари шакллантирилиши талабаларда конструкторлик компетенциялар ривожланишига олиб келади.
Муаммолар ечимига йуналтирилган назарий уисоблаш ва амалий лойи^алаш жараёнлари мослиги ва мувофицлигини таъминлаш ва мувофицлаштириш - назарий адабиётларда юритма (механик) узатмаларни лойихалаш-хисоблаш методикасининг айнан (формулаларини хисоблаш
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454
Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
тартибида туликлигича, талаба фаолиятининг кетма-кетлиги тартибида) келтирилиши ва маъруза-амалий машгулотларда айрим (масалан, рухсат этилган контакт ва эгувчи кучланишларни аниклаш) формулалардан тугри фойдаланиш, коэффициентларни тугри танлаш куникма-малакаларни шакллантириш талабаларда бу борадаги таълим методикасининг мазмун-мохиятини янада чукуррок англаш имкониятини кенгайтиради хамда конструкторлик компетенцияларини ривожлантиради.
Ушбу тамойилнинг "назариянинг амалиёт билан бирлиги" тамойилидан фарки шундаки, бу асосан хусусий хол булиб, факат техник таълимга тегишлидир.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Машина деталларини лойихалаш буйича билим, куникма ва малакалар шаклланишини такомиллаштириш ва компетенцияларни ривожлантириш учун назарий ва амалий адабиётларда ёритилган материалларнинг тулаконли уйгунлигини таъминлаш зарур. Чунки куникма ва малакалар назарий ва амалий билимлар негизида шаклланади.
Назарий ва амалий адабиётларда ёритилган материалларнинг тулаконли уйгунлигини таъминлаш "Конструкторлик компетенциясини назарий-амалий уйгунликда такомиллаштириш" тамойили мазмун мохияти асосида шакиллантирилган янги авлод укув адабиётини ишлаб чикилишида уз ечимини топади.
ХУЛОСА
Мазкур илмий тадкикотларнинг тахлили талабаларнинг машина деталларини лойихалашдаги конструкторлик компетенциялари, креатив фикрлашлари, интеллектуал салохиятлари сингари шахсий фазилатларини янада тизимли шакллантириш, инновацион педагогик технологиялар негизида назария ва амалиёт уйгунлиги хамда яхлитлиги таъминлашга йуналтирилган укув адабиётининг янги авлоди яратилиши, уларни таълим жараёнига жорий этиш, жахоннинг илгор олий таълим муассасалари тажрибаларидан уринли фойдаланиш, назарийлашган таълим тизимидан зарурий куникма ва малакаларни шакллантиришга йуналтирилган амалий таълим тизимига утиш долзарблигини тасдикловчи мухим хулосалар килишга асос булади.
Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 5 | May, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |
www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-5-442-450
REFERENCES
1. Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка / Российская академия наук. Институт русского языка им. В.В. Виноградова / С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова. -4-е изд., допол. - М.: Азбуковник, 1997. - 944 с.
2. Бабанский Ю.К. Педагогика. — М.: Просвещение, 1983.
3. Сластенин В.А. и др. Педагогика Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; Под ред. В.А. Сластенина. - М.: Издательский центр "Академия", 2013. - 576 с.
4. Бородовская Н.В., Реан А.А. Педагогика. Учебник для вузов-СПб: "Питер", 2000.-304 с.-(Серия "Учебников нового века") ISBN 5-8046-0174-1
5. Данилов М.А., Есипов В.П. Дидактика. — М.: Просвещение, 1957.
6. Шукина Г.И. Педагогика школы / Под ред. Г.И.Щукиной. — М.: Просвещение, 1977
7. Эйнштейн А. Собрание научных трудов. — Т.4. — М.,1977
8. Андреев, В.И. Педагогика высшей школы. Инновационно-прогностический курс: учеб. пособие / В.И. Андреев. - Казань: Центр инновационных технологий, 2013. - 500 с.
9. Загвязинский В.И. Теория обучения: Современная интерпретация: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В.И. Загвязинский. - 2-е изд., испр. - М.: Издательский центр «Академия», 2004. - 192 с.
10. Егоров В.В., Скибицкий Э.Г., Храпченков В.Г. Педагогика высшей школы: Учебное пособие. - Новосибирск: САФБД, 2008. - 260 с
11. Каримов Б.Т. Курс лойихаси таълим жараёнида куникма ва малакалар шакллантирувчи омил сифатида. KASB-HUNAR TA'LIMI журнали 2020 й., №4 17-21 б.