Научная статья на тему 'КОМПЕТЕНТНОСТЬ РАЗВИТИЯ ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА'

КОМПЕТЕНТНОСТЬ РАЗВИТИЯ ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
81
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
TECHика
Область наук
Ключевые слова
КОМПЕТЕНТНОСТЬ / ИНТУИЦИЯ / ВОСПРИЯТИЕ / ВНИМАНИЕ / ПАМЯТЬ / ВООБРАЖЕНИЕ / МЫШЛЕНИЕ / РЕЧЬ / ЗНАНИЯ / УМЕНИЕ / COMPETENCE / INTUITION / PERCEPTION / ATTENTION / MEMORY / IMAGINATION / THINKING / SPEECH / KNOWLEDGE / SKILL / КОМПЕТЕНЦИЯ / СЕЗГИ / ИДРОК / ДИққАТ / ХОТИРА / ТАСАВВУР / ТАФАККУР / НУТқ / БИЛИМ / КўНИКМА

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Муталипова Ферузабону Мухаммадбек Қизи, Тоджибоева Гулхумор Рахмонжоновна

В статье рассматриваются познавательные процессы дошкольников, развитие компетентности и способы, которыми дети дошкольного возраста воспринимают внешние отношения, реальность, цвета и формы. Приведены значимость различных картинок, обучающих игр, рассказов в процессе формирования поведения ребенка через восприятие реальности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

COMPETENCE OF THE LEARNING PROCESS OF PRESCHOOL CHILDREN

The article examines the cognitive processes of preschoolers, the development of competence and the ways in which preschool children perceive external relations, reality, colors and shapes. The significance of various pictures, educational games, stories in the process of forming a child's behavior through the perception of reality is given.

Текст научной работы на тему «КОМПЕТЕНТНОСТЬ РАЗВИТИЯ ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА»

DOI: 10.24411/2181-0753-2020-10027

УУК: 152.2

КОМПЕТЕНТНОСТЬ РАЗВИТИЯ ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Муталипова Ферузабону Мухаммадбек цизи Тоджибоева Гулхумор Рахмонжоновна

Андиданский государственный университет

В статье рассматриваются познавательные процессы дошкольников, развитие компетентности и способы, которыми дети дошкольного возраста воспринимают внешние отношения, реальность, цвета и формы. Приведены значимость различных картинок, обучающих игр, рассказов в процессе формирования поведения ребенка через восприятие реальности.

Ключевые слова: Компетентность, интуиция, восприятие, внимание, память, воображение, мышление, речь, знания, умение.

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА БИЛИШ ЖАРАЁНЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШ

КОМПЕТЕНСИЯСИ

Мацолада мактабгача ёшдаги болалар билиш жараёнларининг ривожланиши, компетенцияси, богча ёшдаги болаларни ташци муносабатларни, воцеликларни, ранг ва шаклларини идрок цилиш усуллари тадциц цилинган. Турли суратлар, таълимий уйинлар ва сузлаб берилган хикояларда воцелик цабул цилиниши орцали боланинг хулц-атвори шаклланиш жараёни келтирилган.

Калит сузлар: Компетенция, сезги, идрок, диццат, хотира, тасаввур, тафаккур, нутц, билим, куникма.

COMPETENCE OF THE LEARNING PROCESS OF PRESCHOOL CHILDREN

The article examines the cognitive processes of preschoolers, the development of competence and the ways in which preschool children perceive external relations, reality, colors and shapes. The significance of various pictures, educational games, stories in the process of forming a child's behavior through the perception of reality is given.

Key words: Competence, intuition, perception, attention, memory, imagination, thinking, speech, knowledge, skill.

Мактабгача ёшдаги

болаларнинг билиш

жараёнларини ривожланишини урганишда, богча ёшидаги болалардаги сезги, идрок, диццат, хотира, тасаввур, тафаккур, нутц,

хаёл, хиссиёт ва ироданинг ривожланишини жадал кечиши инобатга олинади. 3-4 ёшли бола рангларни х,али бир-биридан яхши фарц цила олмайди. Унга рангларнинг фарцини билишга

ёрдам берадиган уйинчоцлар берилиши лозим. Ранг баранг кийимлар кийдириш, рангли халцалар, цушчалар ва шу сингари уйинчоцлар билан цизицтириш керак. Богча ёшидаги

болаларнинг турли нарсаларни идрок цилишида уларнинг кузга яццол ташланиб турувчи белгиларига (ранги ва шаклига) асослансалар х,ам, лекин чуцур тахлил цила олмайдилар. Богча ёшидаги болалар катталарнинг ёрдами билан суратларни аналитик равишда идрок цилиш цобилиятига эга буладилар. Болалар суратларни идрок цилаётганларида катталар турли хил саволлар билан уларни тахлил цилишга ургатишлари лозим.

Бунда, асосан, болалар диккатини:

1. Суратнинг мазмунини (сюжетини) тугри идрок цилишга;

2. Суратнинг умумий куринишида х,ар бир тасвирланган нарсаларнинг урнини тугри идрок цилишга;

3.Тасвирланган нарсалар уртасидаги муносабатларни тугри идрок цилишга царатиш керак.

Диццат - х,ар цандай фаолиятамизнинг доимий

йулдошидир, шунинг учун диццатнинг инсон х,аётидаги ах,амияти бених,оя каттадир. Богча ёшидаги болалар диццати асосан ихтиёрсиз булади. Богча ёшидаги болаларда ихтиёрий диццатнинг усиб бориши учун уйин жуда катта ах,амиятга эга. Уйин пайтида болалар диццатларини бир жойга

туплаб, уз ташаббуслари билан маълум мацсадларини илгари сурадилар. Бу ёшдаги боланинг хотираси янги фаолиятлар ва боланинг уз олдига цуйган янги талаблари асосида такомиллаша боради. Богча ёшидаги болалар узлари учун ах,амиятга эга булган, уларда кучли таассуротлар цолдирадиган ва уларни цизицтирадган нарсаларни

беихтиёр эсларида олиб цоладилар. Богча ёшидаги болаларнинг тафаккури ва унинг ривожланиши узига хос хусусиятга эга. Тафаккур боланинг богча ёшидаги даврида жуда тез ривожлана бошлайди. Бунинг сабаби, биринчидан, богча ёшидаги болаларда турмуш тажрибасининг нисбатан

купайиши, иккинчидан, бу даврда болалар нутцининг яхши ривожланган булиши, учинчидан эса, богча ёшидаги болаларнинг эркин, мустацил х,аракатлар цилиш имкониятига эга булишларидир. Богча ёшидаги болаларда х,ар сох,ага доир саволларнинг тугилиши улар тафаккурининг

фаоллашаётганлигидан дарак беради. Бола уз саволига жавоб топа олмаса ёки катталар унинг саволига ах,амият бермасалар, ундаги цизицув шакллана бошлайди. Одатда, х,ар цандай тафаккур жараёни бирон нарсадан таажжубланиш, х,айрон цолиш ва натижада турли саволларнинг тугилиши туфайли пайдо булади. Купгина ота-оналар ва айрим

тарбиячилар агарда болалар ортикрокк савол бериб юборсалар, «куп мах,мадона булма», «сен бундай гапларни каердан ургандинг», деб койиб берадилар. Натижада бола уксиниб, уз билганича тушунишга х,аракат килади. Айрим тортинчокк болалар эса х,еч бир савол бермайдилар. Бундай болаларга турли машгулотлар ва саёх,атларда катталарнинг узлари савол х,ам беришлари ва шу билан уларни фаоллаштиришлари лозим. Х,ар кандай тафаккур, одатда бирон нарсани та;;ослаш, анализ ва синтез килишдан бошланади. Шунинг учун биз ана шу таккослаш, анализ ва синтез килишни тафаккур жараёни деб атаймиз. Саёх,атлар болалардаги тафаккур жараёнини

фаоллаштириш ва

ривожлантиришга ёрдам беради.

Болалар табиатга килинган саёх,атларда турли нарсаларни бир-бири билан таккослайдилар, анализ х,амда синтез килиб куришга интиладилар. Агар 2 яшар боланинг суз бойлиги тахминаи 250 тадан 400 тагача булса, 3 яшар боланинг суз бойлиги 1000 тадан 1200 тагача, 7 яшар боланинг суз зах,ираси 4000 тага етади. Демак, богча ёши даврида боланинг нутки х,ам микдор, х,ам сифат жих,атидан анча такомиллашади. Богча ёшидаги болалар нуткининг усиши оиланинг маданий савиясига х,ам куп жих,атдан боглик. Катталар болалар

нуткини устириш билан шугулланар эканлар, богча ёшидаги болаларнинг баъзи х,олларда уз нутк сифатларини тула идрок эта олмасликларини унутмасликлари керак. Бундан ташкари, болаларда мураккаб нутк товушларини бир-биридан фарк килиш кобилияти х,ам х,али тула такомиллашмаган булади. Тили чучукликни тузатишнинг енг мух,им шартларидан бири, бола билан тула ва тугри талаффуз этиб, равон тил билан гаплашишдир.

Бола компетенсияси -маълум бир ёш даврига хос булган вазифаларни максадли бажариш учун етарли булган боланинг билими, куникмаси ва

малакалари, х,амда кадриятлари йигиндиси.

Машхур рус педагоги Лесгафтнинг фикрича, инсоннинг богча ёшидаги даври шундай бир боскички, бу даврда болаларда характер хислатларининг

намуналари шаклланиб, ахлокий характернинг асослари юзага келади.

Богча ёшидаги бола атрофидаги нарсалар дунёсини билиш жараёнида шу нарсалар билан бевосита амалий мунособатда булишга интилади. Бу уринда шу нарса характерлики, бола билишга ташналигидан атрофдаги узининг хддди сигадиган нарсалари билангина эмас, балки катталар учун мансуб булган, узининг кучи х,ам етмайдиган, х,адди сигмайдиган

нарсалар билан х,ам амалий муносабатда булишга интилади.

Боланинг билиш жараёнларини компетенсия

идрок

тафаккур

нутц

диццат

хаел

хотира

хиссиет

тасаввур

ирода ривожланиши

Компетенсиялар

Macaлaн: бoлa

aвтoмaшинaни ёки трaмвaйни Узи xaÜAarara, ростам oTTa миниб юргиси, учувчи булиб, caмoлётдa учгиси Ba рocтaкaм милиционер булгиси келaди. Тaбиийки бoлa yзидaги бундaй эx1тиёжлaрнинг бирoнтacини хдм хдкикий йул билaн кoндирa oлмaйди. Бу Уриндa caвoл туFилaди. Бoлaлaрнинг тoбoрa ортиб

бoрaёттaн турли эx1тиёжлaри билaн улaрнинг тор

имкoниятлaри Уртacидaги кaрaмa - кaршилик хдр кaндaй йул билaн хдл килинaди? Бу кaрaмa -Kaршилик фaкaтгинa фaoлият ор^ли, яъни, бoлaнинг уйин фaoлияти oркaлигинa хдл Килиниши мумкин. Буни Kуйидaгичa изохдаб бериш мумкин:

компетенсия +

шароит

компентенлик %1

ЖЛ \А

+ =

tri

- биринчидан, болаларнинг уйин фаолияти кандайдир моддий мах,сулот ишлаб чикаришга каратилган фаолият емас. Шунинг учун болаларни уйинга ундовчи сабаб (мотив) келиб чикадиган натижа билан эмас, балки шу уйин жараёнидаги турли х,аракатларнинг мазмунига богликдир;

- иккинчидан эса, болалар уйин жараёнида уз их,тиёрларидаги нарсаларни,

узларини кизи;тирган, аммо катталаргагина мансуб булган нарсаларга айлантириб,

хохлаганларича эркин фаолиятда буладилар.

Хулоса, килиб айтганда ма;олада мактабгача ёшдаги болаларни билиш жараёнларини

ривожлантиришда, ахборотлар йигиндиси асосидаги билимларни узлаштиришда уларниг ёш хусусиятларини инобатга олган холда уйин фаолиятини ахамияти мухимлиги курсатилган. АДАБИЁТЛАР

1. Алхимова М.В.Трубников В.И. Психигенетика агрессивности. Вопросы психологии, 2000, № 6, стр. 112 - 121.

2. Амбрумова А.Г., Пустовалова Л.И. Семейная диагностика в суицидологической практике. М., 1988.

3. Андреева А.Д., Вохмянина Т.В., Воронова А.П., Чуткина Н.И. / под ред. Дубровиной М.В. / Руководство практического психолога. Психическое здорове детей и подростков. М., 1995. 42

4. Бандура А., Уолтерс Р. Подростковая агрессия. М.: Апрел Пресс. 2000, 512 с.

5. Баркамол авлод - Узбекистан тараккиётининг пойдевори. Т.: «Шарк» 1997. 64 б.

6. Беличева С.А. Основы превентивной психологии. Москва, 1993.

7. Биологические и физиологичский пролемы психологии. М.: 1966. 422 с.

8. Бобнева М.И. Социологический нормы и регуляция поведения. М.: «Наука» 1978. 311 с.

9. Бочкарева Г.Г. Психология характера мотивационной сферы. М.: 1972.

10. Братус Б.С. Аномалия личности. М.: Мусл, 1988, 304 с.

11. Братус Б.С. Закономерности развития деятелности и проблемы психоло-педагогического воздействия на личност. М.: МГУ, 1982.

12. Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семи: Записки децкого психиатра: кн. Для учителей и родителей. М.: Просвещение, 1988. 207 с.

13. Василев В. П. Юридическая психология. - СПб: «Питер», 1998. 656 с. 24. Вейн А.М. Лексии по неврологии неспецифических систем мозга. М.: И Моск. мед. инс-т, 1974.

14. Величковский Б.М. Современная когнитивная психология. М.: МГУ. 1982. 336 с. 26. Влюнас В.К. Психология механизмы биологические мотивации. Москва. МГУ. 1986-206 с.

15. Волков Б.С. Мотивы преступлений. Казан. 1982.

16. Вогоцкий Л.С. Проблемы развития психики. / Собр. Соч.: в 6-ти т. Т. 3. 1983, 367 с.

17. Газиев Е. Г., Тулагонова Г. К. Методические указания по «Возрастной и педогогической психологии» к разделу «Психология подросткового возроста». (для непсихологических факултетов). Ташкент, ТагГУ, 1990, 25 с. Газиев Е.Г., Тулаганова Г.К. Тарбияси «кийин» усмирлар. Тошкент. «Ёш гвардия», 1989. 46-бет. 43 33. Ганнушкин П.Б. Типологические модели психопатий. / Психология и психоанализ характера. Самара, 1997.

18. Арипова, Гулнора Шухратуллаевна. "ОИЛАДА ТОЛЕРАНТЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МУХИМ ОМИЛ СИФАТИДА." ТЕСНика 1 (2020).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.