SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 10 I 2022 _ISSN: 2181-1601
Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22257
khhhk Em^Ara y^yBMH^APHH BHiarn oAOiiarHHH OrnHPHm^A rEOMETPHK MACAIAIAPHHHr YPHH
Нафиса Анваровна Абдуллаева
Андижон давлат педагогика институти катта укитувчиси n. a. abdullayeva@mail. ru
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада бошлангич математика курсида улчашга ва ясашга доир масалаларни урганиш укувчиларни бошлангич математика таълимнинг асос булувчи даражасини таъминлаши, мантикий фикрлаш ва фазовий тасаввурларни ривожлантириши, уларнинг геометрик билимларини ривожланиши билан бир каторда болаларнинг лойихалаш кобилиятларини устиришига асос булиши ёритилган. Ушбу маколада геометрик фигураларни узлаштириш максадида катор амалий топшириклар тизимини тузиш, урганилаётган геометрик фигуралар моделларини тайёрлаш ва уларнинг асосий хоссаларини топиш, урганилган геометрик фигураларни нарса ва объектлардан хдмда бизни ураб турган атроф мухдтдан топиш хакида ёритилган.
Калит сузлар: мантикий фикрлаш, улчаш, ясаш, фазовий тасаввур, тугри чизик, эгри чизик, шакл, тасвир, ёйилмаларни ясаш, чизиш, расмини солиш, шаклларини текисликдаги вазияти, улчашлар, узунлик, юза, хажм, ёй ва бурчаклар улчовлари.
THE ROLE OF GEOMETRIC TASKS IN INCREASING THE COGNITIVE ACTIVITY OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN
ABSTRACT
This article explains that the study of tasks related to measurement and construction in the course of elementary mathematics provides students with a basic level of elementary mathematical training, develops logical thinking and spatial imagination, develops their geometric knowledge, is the basis for the development of design skills in children. In order to study geometric figures, this article describes the creation of a system of practical tasks, the preparation of models of the studied geometric figures and finding their basic properties, finding the studied geometric figures from things and objects and the environment around us.
Keywords: logical thinking, measuring, making, spatial imagination, straight line, curve, shape, image, making spreads, drawing, painting, position of shapes on the plane, measurements, length, surface, volume, arc and angle measurements.
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 10 I 2022 _ISSN: 2181-1601
Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22257
КИРИШ
Бошлангич математика таълими укувчиларни мантилий фикрлаш кобилиятларини шакллантириш ва ривожлантириш, уз фикрларини мустакил баён кила олиш, эгаллаган билимларини ижтимоий фаолиятларида куллаш хамда таълимнинг иккинчи боскичида укишни давом эттириш учун математик тайёргарликни амалга оширишга хизмат килади. Математика буйича стандарт курсаткичлари укувчиларда геометрия элементлари: геометрик шакллар, уларни текисликда тасвирлаш хусусиятлари хакида тасаввурга эга булиш малакасини хосил килиш нуктаи назардан изохланади.
Бошлангич синфлар учун Давлат таълим стандарти талабига асосан бошлангич синфларда укувчилар теварак-атрофдаги геометрик шаклларни таниш, топа олиш куникма ва малакаларини эгаллашлари талаб этилади.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Бошлангич математика дастурида геометрик материал катта уринни эгаллайди. Чунки бошлангич математика курсида геометрик материални урганишнинг асосий максади геометрик фигуралар: нукта, тугри ва эгри чизик, тугри чизик кесмаси, синик чизик, купбурчак, айлана ва доира хакида, уларнинг элементлари хакида, фигуралар ва уларнинг элементлари орасидаги муносабатлари хакида, уларнинг баъзи хоссалари хакида тасавввурларнинг тула тизимини таркиб топтиришдан иборат.1
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Геометрияга оид амалий масалаларни ечишга геометрик билимларни татбик килишда, геометрия курси мазмуни аниклашда куйидаги масалаларга асосий эътибор каратилади:
1. асосий гeомeтрик фигуралар шакллари ва уларнинг баъзи хоссалари билан танишишга;
2. бу шаклларни тасвирлаш, пластилиндан ясаш, когоздан киркиб ясаш, картондан ёйилмаларни ясаш чизиш ва расмини солиш;
3. нукта, тугри чизик ва гeомeтрик фигуралар шаклларини тeкисликдаги вазияти;
4. улчашлар, узунлик, юза, хажм, ёй ва бурчаклар улчовлари. Узунлик, юза ва хажмларни улчаш, ёй ва бурчакларни градусларда улчаш.
Бошлангич математика курсида улчашга ва ясашга доир масалаларни урганиш укувчиларни бошлангич матeматика таълимнинг асос булувчи даражасини таъминлайди, мантикий фикрлаш ва фазовий тасаввурларни ривожлантиради, уларнинг гeомeтрик билимларини кeнгайтириш билан бир
1 Abdullayeva N.A. Modern teaching methods inmathematics. Pindus Journal of Culture, Literature, and ELT 9,34-41
Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 226
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 10 I 2022 _ISSN: 2181-1601
Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=222ff7
каторда болаларнинг лойихалаш кобилиятларини устиради. Улчашга ва ясашга доир масалалар уз ичига асосий чизикли ва тeкис гeомeтрик фигуралар ва уларнинг хоссалари билан яна баъзи купёклар ва айланиш жисмлар билан таништиришни кузда тутади. Ва шу билан бир каторда укувчиларда гeомeтрик тасаввур ва билимларни кeнгайтиришга, тафаккур килиш ва лойихалаш малакаларини шакллантиришга олиб келади. Бундай масалаларни ечиш гeомeтрик матeриал баёни кургазмали-амалий куринишда олиб борилади, бунда гуё гeомeтрик тушунчалар тараккиётининг тарихий жараёнидан утагандeк булади, маълум маънода улар таркиб топишининг бошлангич боскичидан утиб борилади, у вактларда уларни узлаштириш асосида кишиларнинг кузатиш ва амалий фаолияти ётгани каби гeомeтрик материал устида ишлаб укувчилар узлари урганаётган гeомeтрик фигуралардан фойдаланадилар. Бу гeомeтрик фигуралар шаклларини узлаштириш максадида катор амалий масалалар тизими тузиладики, урганилаётган гeомeтрик фигуралар модeлларини тайёрлаш ва уларнинг асосий хоссаларини топиш, урганилган гeомeтрик фигураларни нарса ва объектлардан яъни узларни ураб олган атроф-мухитдан топа олиш ва улардан кeйинчалик амалий-лойихалаш вазифаларини бажаришда фойдаланиш булиб, бу масалаларнинг кийинлик даражаси аста-секин ортиб боради. Бундай характeрдаги масалаларни ечишда санок чуплардан, когоз картон варагидан, пластилиндан, юмшок симдан ва хоказолардан фойдаланилади. Болалар асосий укув куроллар: чизгич, гуния, циркуль, кайчи ва бошкалардан фойдаланишни урганишади. МУХ,ОКАМА
Улчашга ва ясашга доир масалаларни асосий укув куроллардан фойдаланиб ишлашлари геометрия булимларини урганишга булган катта кизикишлари билан асосланади. Шунинг учун хам бошлангич синф укитувчилар хар бир масалага алохида ахамият каратишлари талаб килинади.
Масалан куйидаги масалаларни куриб утишимиз мумкин:
1. Берилган АВ кесмадан икки марта узун кесма чизинг.
A h " В
Укувчилар аввал берилган кесмани узунлигини улчашлари керак. Кейин ундан икки марта узун булган кесмани ясайдилар. Масалани ечиш жараёнида укувчилар: улчайдилар, хисоблайдилар ва ясайдилар.
2. Тугри туртбурчакнинг томонлари 6 см ва 8 см га тенг булса, унинг периметри топинг. Тугри туртбурчакни чизинг.
Масалани ечишда укувчилар периметрни хисоблайдилар ва ясайдилар.
3. Берилган тугри туртбурчакни чизинг. Томонлари узунликларини улчанг ва унинг периметри топинг.
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 10 I 2022 _ISSN: 2181-1601
Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=222ff7
B c
.А-д
Укувчилар аввал берилган АВСД тугри туртбурчакни томонлари узунликларини чизгич ёрдамида улчаб чизадилар. Томонлари узунликлари аник булганидан кейин унинг периметрини хисоблашади.
Улчашга ва ясашга доир масалаларни урганиш кичик ёшдаги укувчиларнинг онгига нафакат етарли даражада тулик геометрик тасаввурлар тизимини шакллантиришга, балки:
а) укувчиларнинг умумий ривожланишга, яъни улар интеллектининг ифодаланишига, рухий талабларининг ривожланишига;
б) укувчиларда аклий фаолиятнинг асосий усуллари анализ, синтез, таккослаш, абстракциялаш, конкретлаштириш, умумлаштириш, классификация, кабул килиш ва энг содда лойихалашларни бажаришга;
в) олинган геометрик билимларни амалиётга куллай билиш малакаларини ривожлантирилишига;
г) укувчиларда диккат, тасаввур, кабул килиш, кузатиш, эслаш ва фикрлаш каби билиш фаолиятларини ривожланишига;
д) микдорлар ва улар бирликлари билан танишиш учун каратилгандир.
Бошлангич математика курсида улчаш ва чизмачилик асбобларидан
фойдаланиш, геометрик шакллар тасвирини ясаш, укувчи бажарадиган амалий ишлар жараёнини ва натижаларини суз билан ифодалай билиш малакаларини хосил килишни таъминловчи масалалар тизими берилган. Бундай масалалар тизимини тула узлаштириш натижасида геометрик шаклларни улчаш ва ясашга оид пухта амалий малакалар хосил килишдангина иборат булиб колмай, балки аниклик хакида тасаввурлар хам хосил килишдир. Укувчиларда малакалар хосил килиш буйича ишлар деярли хамма дарсларда утказилиши керак. Бу ишлар укувчиларнинг укиш фаолиятида билимларини, малака ва махоратларини тез-тез татбик килиш учун шароит яратади, пухта малакалар хосил килишни таъминлайди. Бу жараёнда укувчилар геометрик фигураларнинг моделлари билан тажриба утказиб, фигуранинг ранги, материали, катта-кичиклиги бу фигура учун мухим булмаган белгилар эканлигини тушуниб етиб, урганилаётган геометрик фигура учун мухим булган белгиларни аниклайдилар.
Масаладаги геометрик шаклларни ясаш укувчиларнинг геометрик фигуралар хакидаги билимларини чукурлаштиради ва кенгайтиради. Амалий масалаларни ечишда геометрик билимларни тадбик килиш, яъни шаклларни тасвирлаш, тугри
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 10 I 2022 _ISSN: 2181-1601
Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=222ff7
чизиклар, текисликдаги жойлашувлар ва улчашларни амалга ошира олишлари керак булади. Геометрик ясашга доир масалаларнинг ривожлантирувчи вазифалари укувчиларнинг фазовий ва мантикий тафаккурларини ривожланишига, лойихалаш малакаларининг ошишига сабаб булади. Геометрик ясашлар кичик синфларда геометрияни урганишда мухим ахамият касб этади. Геометрик ясашлар хозирги даврда геометрик тушунчаларни шакллантириш ва укувчиларнинг фазовий тасаввурларини шакллантириш воситаси булиб хизмат килади. Укувчиларда фазовий тасаввурлари таркиб топтириш ва ривожлантириш куп жихатдан улар томонидан бажариладиган амалий масалалар тизимига богликдир.
Хусусан, буни шундай тушинтириш мумкинки, объектнинг текисликдаги ва фазодаги жойлашуви бир-бирига нисбатан жуда кийинрок аникланади. Бирок бундай масалалар ахамияти катта, чунки улар биринчи математик тафаккур элементларини оладилар.
Тизимли равишда масалалар ечиб бориш, назарияни онгли ва пухта узлаштиришга ёрдам беради, унинг амалий кийматини курсатади, шу билан бирга масала ечиш укувчиларнинг мантикий тафаккурларини, ижодий ташаббусини, фахм-фаросатларини тарбиялайди ва уларга канча зарур амалий махорат ва малака беради. 2
Бошлангич синфларда геометрия элементларини урганишда урганилаётган материал тизими хусусиятларини хисобга олган холда, унинг алохида йуналишларини ажрата олишлик мухим ахамият касб этади, чунки урганилиши лозим булган масалаларнинг мазмуни ва характерини белгилашга имконият яратиб дарсда улардан кайси бири асосий ва кайси бири таништирув характерига эга эканлигини аниклашга ёрдам беради. Масалан, бошлангич математика курсида асосан кесма тушунчасини урганиш кузда тутилган булса, бу тушунча хакида тасаввур хосил килиш учун «тугри чизик» тушунчасидан фойдаланиш керак булади. Лекин бунда укитувчи тугри чизик тушунчаси билан укувчиларни таништириши зарур деган хулоса келиб чикмаслиги лозим, чунки бу холда асосан максад укувчиларни кесма билан таништириш булиб, тугри чизик тушунчаси факат танишув характерига эга булади. Шунинг учун хам укувчилар киска холда тугри чизик ва эгри чизиклар билан таништирилгандан сунг уларнинг кесма тугрисидаги билимлари чукур ва асосли равишда таркиб топтирилади.3
2 Abdullayeva Nafisa Anvarovna Boshlang'ich matematika kursida beriladigan geometrik masalalarning o'rni. SCIENCE AND INNOVATION INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 21813337 41 bet.
3 А.А. Нафиса Методические основы развития творческой познавательной активности учащихся начальных классов. Актуальные проблемы гуманитарных и ..., 2014 162-bet.
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 I ISSUE 10 I 2022 _ISSN: 2181-1601
Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=5.016) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=222ff7
ХУЛОСА
Бошлангич синфларда геометрия элементларини урганишнинг яна бир мухим максадларидан бири укувчиларнинг фазовий тасаввурларини таркиб топтириш ва ривожлантиришдан иборат. Фазовий тасаввурларни таркиб топтиришнинг дастлабки боскичларида укувчиларнинг амалий ишларига яъни улчашга ва ясашга доир масалаларни мукаммал бажаришларига катта ахамият берилиши керак. Уз кули билан чизмаларни чизиб, уларни киркиб, киркилган шакллардан янги фигуралар ясаш билан боглик булган амалий ишларни бажарган укувчиларнинг фазовий тасаввурлари объектни нофаол холда, факат кузатиш билан чекланган холда урганган укувчининг геометрик тасаввурларига нисбатан онгли ва мустахкам булади.
REFERENCES
1. А.М.Пишкало. I-IV синфларда Геометрия "Укитувчи" нашриёти Тошкент -1990
2. А.А. Нафиса Методические основы развития творческой познавательной активности учащихся начальных классов. Актуальные проблемы гуманитарных и ..., 2014 162-bet.
3. Абдуллаева А.Н. Основы развития продуктивного мышления учащихся. Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого. «Ленинградский государственный университет имени АС Пушкина» Том-12 № 1, 2014, 326-327
4. Abdullayeva N. Boshlang'ich matematika o'qitish metodikasi predmeti va maqsadi. Academic research in educational sciences volume 2 | issue 9 | 2021 111-bet.
5. Abdullayeva N.A. Modern teaching methods inmathematics. Pindus Journal of Culture, Literature, and ELT 9,34-41
6. Abdullayeva Nafisa Fundamentals of development of learners' productive thinking. Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого. «Ленинградский государственный университет имени АС Пушкина» Том-12 № 1 (eng), 2014, 293-294
7. Abdullayeva Nafisa Anvarovna Boshlang'ich matematika kursida beriladigan geometrik masalalarning o'rni. International Scientific Journal SCIENCE AND INNOVATION. Series B volume 1 issue 7 - 1625p, 40-47