Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784
educational, natural and social sciences www.oriens.uz
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(4), April, 2023
КИЧИК МАКТАБ УЦУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИ ВА ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МАСАЛАСИ
Курдошев Бехзод Фазлиддинович
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Спорт психологияси ва педагогика кафедраси катта укитувчиси, Ижтимоий сиёсий фанлар институти катта укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацола кичик мактаб уцувчиларининг жисмоний тайёргарлиги ва жисмоний сифатларини ривожлантириш масаласи мавзусига базишланган. Шунингдек, мацолада жисмоний тайёргарлик тушунчаси ва унинг моуияти, кичик мактаб ёши хусусиятлари, болаларда жисмоний сифатларни шакллантиришнинг педагогик, психологик масалалари кабилар кенг ёритилган.
Калит сузлар: Кичик мактаб ёши, болалар, жисмоний тарбия, жисмоний тайёргарлик, иродавий сифатлар, ихтиёрий диццат, мотор уаракатлар.
ПРОБЛЕМА РАЗВИТИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВЛЕННОСТИ И ФИЗИЧЕСКИХ КАЧЕСТВ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ
Курдошев Бехзод Фазлиддинович
Старший преподаватель кафедры спортивной психологии и педагогики Узбекского государственного университета физического воспитания и спорта, старший преподаватель Института социальных и политических наук
АННОТАЦИЯ
Данная статья посвящена проблеме физической подготовленности и развития физических качеств младших школьников. Также в статье освещены понятие физической культуры и ее сущность, особенности младшего школьного возраста, педагогические, психологические вопросы формирования физических качеств у детей.
Ключевые слова: Младший школьный возраст, дети, физическое воспитание, физическая культура, волевые качества, произвольное внимание, двигательные движения.
Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784
educational, natural and social sciences www.oriens.uz
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(4), April, 2023
THE PROBLEM OF THE DEVELOPMENT OF PHYSICAL FITNESS AND PHYSICAL QUALITIES OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN Kurdoshev Bekhzod Fazliddinovich
Senior teacher of the Department of Sports Psychology and Pedagogy of the Uzbekistan State University of Physical Education and Sports, Senior teacher of the Institute of Social and Political Sciences
ABSTRACT
This article is devoted to the issue of physical fitness and development of physical qualities of small school students. The article also covers the concept of physical training and its essence, the characteristics of small school age, pedagogical, psychological issues of formation of physical qualities in children.
Key words: Small school age, children, physical education, physical training, volitional qualities, voluntary attention, motor movements.
КИРИШ
Мамлакатимиз шароитида ижтимоий-мехнат ва соFликни саклаш тизимидаги барча тадбирлар, ахолининг соFлом турмуш тарзини яхшилаш, уларнинг мехнат кобилиятини ошириш хамда узок йиллар соFлом яшашга каратилганлиги билан мухим ахамиятга эгадир. Саноат ишлаб чикариши, курилишлар, кишлок ва сув хужалигидаги мехнат фаолиятларда жисмонан баркамол булишни такозо этади. Шу сабабдан, кишиларнинг соFлиFини мустахкамлаш, мехнат кобилиятларини такомиллаштириш ва мехнат самарадорлигини ошириш йулида жисмоний тарбия ва спортга катта эътибор берилмокда. Бу эса, ахолининг саломатлигини яхшилаш, укувчи ёшларнинг жисмоний баркамоллигини таъминлаш, мехнаткаш ишчи-хизматчи ва зиёлиларни жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шуFулланишга жалб етишга каратилгандир.
Жисмоний тайёргарлик тушунчаси шундан иборатки, хар бир инсон, айникса-мехнаткашлар (аклий ва жисмоний сохада) ва укувчи-ёшларнинг хар кандай мехнатга яроклилиги (кобилияти), доимо тайёр булиб туриши, жисмонан бакувват, чиниккан булишидаги фаол харакатлардир. Бундай амалий фаолиятлар факат жисмоний мехнат ва жисмоний машкларни бажариш йули билан вужудга келади ва мустахкамланади.Халк орасида "СоFлик пулга топилмайди" деган накл бор. Бу айни хакикатдир. Касалликка чалинган кишилар буни яхширок идрок этишадилар. Республикамизда укувчилар уртасида жисмоний тарбияни оммалаштиришнинг асосий максади шундаки, инсонларнинг доимо соFлом булиши, болаликдан жисмоний тарбия билан
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
шуFулланишга одатлантириш, иктидорли ёшларни спортга сафарбар етиш, спортчиларнинг жахон спорт майдонларида иштирок этиши хамда ютукларни кулга киритиб, Узбекистон шухратини жахонда янада кенгайтиришга каратилган. Шу жихатдан каралганда мазкур муаммо илмий -амалий тадкикига кура ута ахамиятли саналади.
МУАММОНИНГ УРГАНИЛГАНЛИГИ
Бола шахсининг жисмоний тайёргарлиги ва унинг соFлом хаёти масалалари С.М. Ахметов, В.А. Баландин, Т.Е. Виленская, А.В. Жмулин, И.О. Комлев, А.А. Зайчиков, В.К. Бальсевич, С.П. Евсеев, А.Г. Комков, О.М. Шелков, А.Н. Борцова хамда мамлакатимиз олимларидан Л. Д. Новиков, Б.А.Ашмарин, Л.П.Матвеев, А.Абдуллаев,Ш.Х.Х онкелдиев, Т.С.Усмонхужаев, А.К.Акрамов, Р.Абдумаликов каби олимлар томонидан кенг тадкик этилган.
Уз замонасида буюк бобокалонимиз Абу Али Ибн Сино соFликни саклаш ва уни мустахкамлашда жисмоний машкларни (бадан тарбияни) хар кандай доридан устун куяди. Бундан ташкари, кадимги давр фаласуфлари хам саломатликни кенг улуFлаганлар. Бир бадавлат киши фаласуфдан суради: "Инсон хаётида энг улуF нарса нима, давлатми ёки шон-шухрат ?" У киши шундай жавоб килибди: "На бойлик ва на шон-шухрат инсонни бахтли кила олмайди. Саломатлик бахт ва кувончнинг бир манбаидир". Хдкикатан хам инсонларга энг катта бахт, шодлик, кувонч келтирувчи нарса соFликдир. СоFликдан ортик кимматли нарса йер юзида йук. Бу катъий ва хакикий (объйектив) хукмдир.
Инсон саломатлиги хакида мулохаза юритилса, албатта уни доимо саклаш, имконият даражасида ривожлантириш лозим булади. Бунда жисмоний тайёргарлик (тайёрлаш) энг устивор тадбир булмоFи зарур.
Юкорида таъкидланганидек, жисмоний тайёргарлик куриш-шуFулланувчиларнинг (тарбияланувчиларнинг) энг аввало ёши, жинси ва жисмоний холати (касал ёки соFломлиги) эътиборга олинади. Шу асосда бериладиган (бажариладиган) машкларнинг туркуми (комплекс), микдори ва бажариш усуллари белгиланади. Боланинг ёши, жинси ва жисмоний холатларига караб утказиладиган машFулотларнинг кулами FOят кенг. Уларнинг хар бири алохида мавзудир. Шу сабабдан, жисмоний тайёргарликнинг умумий хусусиятларигагина кисман тухталиш зарурдир.
Умумий жисмоний тайёргарлик деганда биз, хар бир шуFулланувчининг жисмонан баркамоллиги тушунилади, яъни тез харакат килиш, турли хил мехнатларни йенгил бажара олиш, йенгил, чаккон, кучли ва бошка жисмоний сифатларга эга булишдир. Бундай фазилатлар ва жисмоний сифатларга эга
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
булиш учун эса хар доим жисмоний тарбия билан шуFулланиш лозим булади. Бунда кундалик режимга (эрталаб, кечки буш пайт, дам олиш куни ва хк.) жисмоний тарбия машFулотларни киритиш шартдир.
Шуни алохида айтиш жоизки, умумтаълим мактаблари, академик лицейлар, касб-хунар коллежлари ва олий таълим муассасаларидаги жисмоний тарбия дасрлари умумий жисмоний тайёргарлик даражасини тула бера олмайди. Чунки хафтада 1-2 соатлик дарслар мушак ва буFинларга тула куч, харакатчанлигини бутун хафта давомида саклашини таъминлай олмайди. Жисмоний тайёргарликка эга булиш учун еса хар куни эрталаб ва кечки пайтда жисмоний тарбия ва спортнинг у ёки бу тури билан астойдил шуFулланишни такозо этади. Бунинг урнини спорт тугараклари ва спорт мусобакаларигина босиши (эгаллаш) мумкин. Яъни жисмоний тайёргарликнинг асосий йули хар кунги жисмоний тарбия ёки спорт тугараклари машFулотларида (хафтада 3-4 марта) иштирок этиш хисобланади.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Укувчи-ёшлар юкорида баён этилган жисмоний тарбия воситаларини (спорт турлари) дарслар, машFулотлар ва мусобакалар оркали яхши тасаввур этишади. К,олаверса, спорт турлари буйича давлат тилида янгидан нашр етилаётган укув-услубий кулланмалар купаймокда. Шу сабабдан уларнинг умумий жисмоний тайёргарликни тарбиялашдаги мазмунлари хамда мохиятлари хакида батафсил тухталишга хожат йук. Бунга мисол тарикасида куйидаги жадвал курсатгичларига эътибор каратамиз.
Кичик мактаб укувчиларининг жисмоний ^аракатларни бажара олиш натижалари курсаткичлари
Тажрибадан Тажрибадан
Синалувчи гурухлар олдин кейин t Ишончлилик
"X S "X S даражаси (р)
Тажриба гурухи (n=30) 68,3 6,4 82,1 6,2 8,2 0,001
Назорат гурухи (n=30) 49,7 14 52 7,6 0,7 —
Жадвалдан укувчиларда тажрибадан сунг вазифаларни бажара олиш имконияти даражасида ижобий силжиш булганлиги куриниб турибди, яъни урта арифметик киймат 68,3 дан тажрибадан кейин 82,1 га кутарилган. Мукаррарлик мезони t=8,2; р<0,001га баробар. Айрим укувчиларнинг натижаларида узгариш кисман булиб, олинган фарк тасодифийдир.Демак, умумий жисмоний тайёргарликнинг белгиси ва натижалари куйидаги йуналишларда маълум булади, яъни:
- Жисмоний мехнат килишда тезда толикмаслик, чарчамаслик.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
- Об-хавонинг иссик-coByFHra чидай олиш.
- Турли хил касалликларга тезда чалинмаслик.
- Жисмоний машкларни (кулда тортилиш, тирсакларни ётган холда букиб-ёзиш, тез югуриш) еркин бажара олиш.
- Футбол, боскетбол, волейбол, теннис каби спорт уйинларида иштирок етиш.
- Узи севган спорт тури билан шуFулланиш.
- Урта ва узок масофаларга югуришда чарчамаслик, чидаш, сувда куп сузиш ва хакозо. Демак, жисмоний тайёргарлик, жисмоний баркамоллик билан эгизак, деса булади. Шу билан бирга, жисмоний сифатлар факат спортдагина эмас, балки ижтимоий-турмуш маданиятимизда хам узига хос хусусиятларга эгадир. Махсус жисмоний тайёргарлик - Бу тушунча асосан инсон танасининг маълум бир кисмини (куллар, оёклар, бел ва хакозо.) жисмоний жихатдан мустахкамлаш, ривожлантириш харакат фаолиятларни ихчамлаштириш, тезлаштириш каби жихатларга каратилиши билан алохида уринга эгадир.
ХУЛОСА
Умуман олганда, мактабларда кичик ёшдаги укувчиларнинг ёши, харакатчанлиги ва саломатликларини эътиборга олган холда, турли хил харакатли уйинларни ташкил этиш лозим саналади. Бу асосан тез юриш, югуриш, бурилиш каби харакатчанликни тарбиялашга каратилади. Утирган, ётган ва турган холда турли хил гимнастика машкларини бажариш билан коматни (гавдани) туFри устириш, умуртка п0F0налари, кул, оёк, буйин, панжа ва бошка буFинларнинг харакатчанлигини тарбиялаш амалга оширилади. Кичик тупларни отиш, илиб олиш, бир-бирига узатиш, мулжалга (доира, девор ва хакозо.) отиб тушириш (теккизиш) каби хилма-хил машклар, уйинлар оркали еса тез харакат килиш, чамалаш (куз харакати) каби фаолиятларни устириш билан бирга, спорт уйинлари хакида тушунчалар хосил килинади ва уларни спортга кизикиш хавасини уЙF0тилади. Шу боис, бу борада кенгрок илмий тадкикотлар олиб бориш хамда уларнинг жисмоний саломатлигини таъминлаш таълим -тарбия тиззими олдида турган ута мухим ишлар хисобланади.
REFERENCES
1. Норбоев К.Ж., Гуломов А.Х. Спорт, харакатли уйинлар ва уни укитиш методикаси. Маърузалар туплами. Самарканд 2003. - Б.62.
2. Рихсиева O.A., Рихсиев А.И. ва бошкалар. Спорт тиббиёти, 1996. - Б.52.
3. Аверина И.Е. - Физкультурные минутки и динамические паузы в дошкольных образовательных учреждениях: практ. пособие / И.Е. Аверина. - 3-е изд. - М.: Айрис-пресс, 2007. - 144 с.