Научная статья на тему 'KATTA VA TAYYORLOV GURUHLARDA KOMMUNIKATIV O'YINLARNI TASHKIL ETISH ORQALI MULOQOT KO'NIKMASINI SHAKLLANTIRISH'

KATTA VA TAYYORLOV GURUHLARDA KOMMUNIKATIV O'YINLARNI TASHKIL ETISH ORQALI MULOQOT KO'NIKMASINI SHAKLLANTIRISH Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
26
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
muloqot qobiliyatlari / aloqa o'yinlari / katta guruhlar / tayyorgarlik guruhlari / muloqot ko'nikmalarini rivojlantirish / og'zaki va og'zaki bo'lmagan ko'nikmalar / faol tinglash / jamoaviy ish / rolli o'yinlar / vaziyat o'yinlari / aqliy hujum / munozara / empatiya. / коммуникативные навыки / коммуникативные игры / большие группы / подготовительные группы / развитие коммуникативных навыков / вербальные и невербальные навыки / активное слушание / работа в команде / ролевые игры / ситуационные игры / мозговой штурм / дискуссия / эмпатия.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — M.I. Nigmatullayeva

katta va tayyorlov guruhlarda ta'lim-tarbiya jarayoni, bolalarning muloqot ko‘nikmalarini rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. Muloqot, insonlar o‘rtasidagi aloqalar, fikr va his-tuyg‘ularni ifodalash, hamda ijtimoiy muloqotning asosiy vositasi sifatida qaraladi. Maktabgacha ta'lim jarayonida kommunikativ ko‘nikmalarni shakllantirish, bolalarning ijtimoiy o‘zaro munosabatlari, til rivojlanishi, va umumiy shaxsiy taraqqiyotlari uchun asosiy omil hisoblanadi. Kommunikativ o‘yinlar, bolalar uchun muloqot ko‘nikmalarini rivojlantirishda samarali vosita bo‘lib xizmat qiladi. Ular bolalarga o‘z fikrlarini ifodalash, boshqalar bilan muloqot qilish, va turli ijtimoiy vaziyatlarga moslashish imkoniyatini beradi. Bu o‘yinlar orqali bolalar o‘zaro aloqalarni mustahkamlash, muammolarni hal qilish, va ijodiy fikrlash ko‘nikmalarini oshiradilar. Katta va tayyorlov guruhlarda kommunikativ o‘yinlarni tashkil etish, bolalarning ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirish, til va muloqot ko‘nikmalarini shakllantirish uchun ayniqsa muhimdir. Bu jarayonda o‘yinlarning turlari, metodikasi, va amaliyotlari bolalarning yoshiga, qiziqishlariga, va rivojlanish bosqichlariga mos ravishda tanlanishi kerak.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FORMING COMMUNICATION SKILLS THROUGH ORGANIZING COMMUNICATIVE GAMES IN LARGE AND PREPARING GROUPS

учебный процесс в больших и подготовительных группах имеет важное значение в развитии коммуникативных навыков детей. Общение рассматривается как основное средство общения между людьми, выражения мыслей и чувств, социального общения. Формирование коммуникативных навыков в период дошкольного образования является основным фактором социального взаимодействия детей, развития речи и общего развития личности. Коммуникативные игры являются эффективным средством развития коммуникативных навыков детей. Они дают детям возможность выражать свои мысли, общаться с другими людьми и адаптироваться к различным социальным ситуациям. С помощью этих игр дети улучшают навыки общения, решения проблем и творческого мышления. Организация коммуникативных игр в больших и подготовительных группах особенно важна для развития у детей социальных навыков, языковых и коммуникативных навыков. При этом виды, методы и приемы игр следует выбирать в соответствии с возрастом, интересами и этапами развития детей.

Текст научной работы на тему «KATTA VA TAYYORLOV GURUHLARDA KOMMUNIKATIV O'YINLARNI TASHKIL ETISH ORQALI MULOQOT KO'NIKMASINI SHAKLLANTIRISH»

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

Original paper

© M.I. Nigmatullayeva1H_

1Termiz davlat pedagogika instituti, Termiz O'zbekiston

Annotatsiya

KIRISH: katta va tayyorlov guruhlarda ta'lim-tarbiya jarayoni, bolalarning muloqot ko'nikmalarini rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. Muloqot, insonlar o'rtasidagi aloqalar, fikr va his-tuyg'ularni ifodalash, hamda ijtimoiy muloqotning asosiy vositasi sifatida qaraladi. Maktabgacha ta'lim jarayonida kommunikativ ko'nikmalarni shakllantirish, bolalarning ijtimoiy o'zaro munosabatlari, til rivojlanishi, va umumiy shaxsiy taraqqiyotlari uchun asosiy omil hisoblanadi. Kommunikativ o'yinlar, bolalar uchun muloqot ko'nikmalarini rivojlantirishda samarali vosita bo'lib xizmat qiladi. Ular bolalarga o'z fikrlarini ifodalash, boshqalar bilan muloqot qilish, va turli ijtimoiy vaziyatlarga moslashish imkoniyatini beradi. Bu o'yinlar orqali bolalar o'zaro aloqalarni mustahkamlash, muammolarni hal qilish, va ijodiy fikrlash ko'nikmalarini oshiradilar. Katta va tayyorlov guruhlarda kommunikativ o'yinlarni tashkil etish, bolalarning ijtimoiy ko'nikmalarini rivojlantirish, til va muloqot ko'nikmalarini shakllantirish uchun ayniqsa muhimdir. Bu jarayonda o'yinlarning turlari, metodikasi, va amaliyotlari bolalarning yoshiga, qiziqishlariga, va rivojlanish bosqichlariga mos ravishda tanlanishi kerak.

MAQSAD: Kommunikativ o'yinlarning mohiyati, ularni rejalashtirish va o'tkazish metodlarini, hamda ularning samaradorligini baholash usullarini ko'rib chiqadi. Shu bilan birga, kommunikativ o'yinlarni tashkil etish jarayonida mavjud bo'lgan muammolar va ularni echish bo'yicha tavsiyalar ham beriladi. Yakuniy maqsad, katta va tayyorlov guruhlarda o'tkazilayotgan kommunikativ o'yinlarning bolalarning muloqot ko'nikmalarini rivojlantirishdagi samaradorligini oshirish va ta'lim jarayonining sifatini yuksaltirishdir.

MATERIALLAR VA METODLAR: Bolalar va kattalarda samarali muloqot ko'nikmalarini shakllantirish ta'lim muassasalarida muhim vazifa hisoblanadi. Muloqot o'yinlari ushbu ko'nikmalarni rivojlantirish uchun innovatsion va qiziqarli yondashuvni ta'minlaydi. Ushbu uslub ishtirokchilarning muloqot darajasini oshirish uchun katta va tayyorgarlik guruhlarida kommunikativ o'yinlarni tashkil etish bosqichlari va yondashuvlarini tavsiflaydi. Katta va tayyorgarlik guruhlarida kommunikativ o'yinlarni tashkil etish orqali muloqot qobiliyatlarini rivojlantirish usuli zarur ijtimoiy va kasbiy ko'nikmalarni rivojlantirishga samarali yondashuvdir. Ishtirokchilar darajasiga mos keladigan o'yinlarni tanlash va ularni interfaol va qo'llab-quvvatlovchi muhitda ta'minlash o'rganish va o'sish uchun qulay muhit yaratishga yordam beradi. Ushbu texnikadan

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

muntazam foydalanish ishtirokchilarga yanada ishonchli, ifodali va samarali muloqotchilar bo'lishga yordam beradi.

MUHOKAMA VA NATIJALAR: Ishtirokchilar olingan ko'nikmalarni hayotiy vaziyatlarda qo'llay boshladilar, bu o'yinlar ularga kundalik hayotda va ishda muloqot vazifalarini yaxshiroq engishga yordam berganini ta'kidladilar.

Hamkasblar, do'stlar va yaqinlar bilan yanada samarali va ma'lumotli muloqotlar orqali yaxshilangan munosabatlar.

Bu natijalar shuni ko'rsatadiki, kommunikativ o'yinlarni tashkil etish ham katta, ham tayyorgarlik guruhlarida muloqot ko'nikmalarini shakllantirish va rivojlantirishning samarali usuli hisoblanadi. Ta'lim jarayonida o'yinlardan muntazam foydalanish shaxsni har tomonlama rivojlantirishga, ijtimoiy o'zaro munosabatlarni yaxshilashga va ishtirokchilarni jamiyatda muvaffaqiyatli hayotga tayyorlashga yordam beradi.

XULOSA: Muloqot o'yinlari muloqot ko'nikmalarini shakllantirish va rivojlantirish usuli sifatida samaradorligini isbotladi. Ular faol ishtirok etish, o'zaro ta'sir qilish va olingan bilimlarni hayotiy vaziyatlarda amaliy qo'llash uchun qulay shart-sharoitlarni yaratadi.

O'yinlarni tashkil etish og'zaki va og'zaki bo'lmagan muloqot qobiliyatlarini sezilarli darajada yaxshilashga yordam beradi, masalan, nutqning ravshanligi va ifodaliligi, faol tinglash, savol berish va fikr bildirish qobiliyati. Hamkorlikdagi o'yinlar jamoaviy qarorlar qabul qilish, rol almashish va nizolarni boshqarishni takomillashtirish orqali jamoada ishlash ko'nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Ishtirokchilar, ayniqsa, yangi va qiyin vaziyatlarda muloqot qilishda ishonchga ega bo'lishadi. Bu turli ijtimoiy va professional kontekstlarda yaxshiroq ijtimoiy moslashishga va muvaffaqiyatli o'zaro ta'sirga olib keladi.

Kalit so'zlar: muloqot qobiliyatlari, aloqa o'yinlari, katta guruhlar, tayyorgarlik guruhlari, muloqot ko'nikmalarini rivojlantirish, og'zaki va og'zaki bo'lmagan ko'nikmalar, faol tinglash, jamoaviy ish, rolli o'yinlar, vaziyat o'yinlari, aqliy hujum, munozara, empatiya.

ФОРМИРОВАНИЕ КОММУНИКАЦИОННЫХ НАВЫКОВ ЧЕРЕЗ ОРГАНИЗОВАНИЕ КОММУНИКАТИВНЫХ ИГР В БОЛЬШИХ И ПОДГОТОВИТЕЛЬНЫХ ГРУПП_

© М.И.Нигматуллайева1И

1Термизский государственный педагогический институт, Термез Узбекистан_

Аннотация

ВВЕДЕНИЕ: учебный процесс в больших и подготовительных группах имеет важное значение в развитии коммуникативных навыков детей. Общение

Iqtibos uchun: Nigmatullayeva M.I. Katta va tayyorlov guruhlarda kommunikativ o'yinlarni tashkil etish orqali muloqot ko'nikmasini shakllantirish. // Inter education & global study. 2024. №7. B.101-108.

Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

рассматривается как основное средство общения между людьми, выражения мыслей и чувств, социального общения. Формирование коммуникативных навыков в период дошкольного образования является основным фактором социального взаимодействия детей, развития речи и общего развития личности. Коммуникативные игры являются эффективным средством развития коммуникативных навыков детей. Они дают детям возможность выражать свои мысли, общаться с другими людьми и адаптироваться к различным социальным ситуациям. С помощью этих игр дети улучшают навыки общения, решения проблем и творческого мышления. Организация коммуникативных игр в больших и подготовительных группах особенно важна для развития у детей социальных навыков, языковых и коммуникативных навыков. При этом виды, методы и приемы игр следует выбирать в соответствии с возрастом, интересами и этапами развития детей.

ЦЕЛЬ: рассмотреть сущность коммуникативных игр, способы их планирования и проведения, методы оценки их эффективности. При этом также приводятся проблемы, существующие в процессе организации коммуникативных игр, и рекомендации по их решению. Конечная цель - повысить эффективность коммуникативных игр в больших и подготовительных группах в развитии коммуникативных навыков детей и улучшить качество образовательного процесса.

МАТЕРИАЛЫ И МЕТОДЫ. формирование навыков эффективного общения у детей и взрослых является важной задачей образовательных учреждений. Коммуникативные игры обеспечивают инновационный и увлекательный подход к развитию этих навыков. В данном методе описаны этапы и подходы организации коммуникативных игр в больших и подготовительных группах для повышения уровня общения участников. Метод развития коммуникативных навыков через организацию коммуникативных игр в больших и подготовительных группах является эффективным подходом к развитию необходимых социальных и профессиональных навыков. Выбор игр, соответствующих уровню участников, и предоставление им интерактивной и поддерживающей среды помогает создать среду, способствующую обучению и росту. Регулярное использование этой техники поможет участникам стать более уверенными, выразительными и эффективными коммуникаторами.

ОБСУЖДЕНИЕ и РЕЗУЛЬТАТЫ: участники начали применять полученные навыки в реальных жизненных ситуациях, заявив, что игры помогли им лучше справляться с коммуникативными задачами в повседневной жизни и на работе. Улучшение отношений с коллегами, друзьями и близкими за счет более эффективного и информативного общения.

Эти результаты показывают, что организация коммуникативных игр является эффективным способом формирования и развития коммуникативных навыков как в больших, так и в подготовительных группах. Регулярное использование игр в образовательном процессе способствует развитию личности во всех аспектах,

© intereduglobalstudy.com 2024, ISSUE 7

Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

улучшению социальных взаимодействий и подготовке участников к успешной жизни в обществе.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ: коммуникативные игры доказали свою эффективность как метод формирования и развития коммуникативных навыков. Они создают благоприятные условия для активного участия, взаимодействия и практического применения полученных знаний в жизненных ситуациях.

Организация игр помогает значительно улучшить навыки вербального и невербального общения, такие как ясность и выразительность речи, активное слушание, умение задавать вопросы и выражать мнение. Кооперативные игры помогают развивать навыки командной работы, улучшая процесс принятия командных решений, распределения ролей и управления конфликтами. Участники обретают уверенность в общении, особенно в новых и сложных ситуациях. Это приводит к лучшей социальной адаптации и успешному взаимодействию в различных социальных и профессиональных контекстах.

Ключевые слова: коммуникативные навыки, коммуникативные игры, большие группы, подготовительные группы, развитие коммуникативных навыков, вербальные и невербальные навыки, активное слушание, работа в команде, ролевые игры, ситуационные игры, мозговой штурм, дискуссия, эмпатия.

Для цитирования: Нигматуллайева М.И. Формирование коммуникационных навыков через организование коммуникативных игр в больших и подготовительных групп // Inter education & global study. 2024. №7. С. 101-108.

FORMING COMMUNICATION SKILLS THROUGH ORGANIZING COMMUNICATIVE GAMES IN LARGE AND PREPARING GROUPS_

© Matluba I. Nigmatullayeva1®

1Termiz State Pedagogical Institute, Termiz Uzbekistan_

Annotation

INTRODUCTION: the educational process in large and preparatory groups is important in the development of children's communication skills. Communication is considered as the main means of communication between people, expression of thoughts and feelings, and social communication. Formation of communicative skills during preschool education is the main factor for children's social interaction, language development, and general personal development. Communicative games are an effective tool for developing communication skills for children. They give children the opportunity to express their thoughts, communicate with others, and adapt to different social situations. Through these games, children improve communication, problem solving, and creative thinking skills. Organization of communicative games in large and preparatory groups is especially important for the development of children's social skills, language and communication skills. In this process, the types, methods, and practices of

© intereduglobalstudy.com 2024, ISSUE 7

Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

games should be selected in accordance with the age, interests, and stages of development of children.

AIM: considers the nature of communicative games, methods of planning and conducting them, and methods of evaluating their effectiveness. At the same time, problems that exist in the process of organizing communicative games and recommendations for solving them are also given. The ultimate goal is to increase the effectiveness of communicative games in large and preparatory groups in developing children's communication skills and to improve the quality of the educational process.

MATERIALS AND METHODS: formation of effective communication skills in children and adults is an important task in educational institutions. Communication games provide an innovative and fun approach to developing these skills. This method describes the stages and approaches of organizing communicative games in large and preparatory groups to increase the level of communication of the participants. The method of developing communication skills through the organization of communicative games in large and preparatory groups is an effective approach to the development of necessary social and professional skills. Choosing games that are appropriate for the level of participants and providing them in an interactive and supportive environment helps create an environment conducive to learning and growth. Regular use of this technique will help participants become more confident, expressive, and effective communicators.

DISCUSSION AND RESULTS: the participants began to apply the acquired skills in real-life situations, stating that the games helped them better cope with communication tasks in everyday life and at work.

Improved relationships with colleagues, friends and loved ones through more effective and informative communication.

These results show that the organization of communicative games is an effective way of forming and developing communication skills in both large and preparatory groups. Regular use of games in the educational process helps to develop the personality in all aspects, improve social interactions and prepare participants for a successful life in society.

CONCLUSION: communication games have proven their effectiveness as a method of formation and development of communication skills. They create favorable conditions for active participation, interaction and practical application of acquired knowledge in life situations.

The organization of games helps to significantly improve verbal and non-verbal communication skills, such as clarity and expressiveness of speech, active listening, the ability to ask questions and express opinions. Cooperative games help develop teamwork skills by improving team decision-making, role-sharing, and conflict management. Participants gain confidence in communicating, especially in new and challenging situations. This leads to better social adjustment and successful interaction in various social and professional contexts.

© intereduglobalstudy.com 2024, ISSUE 7

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

Key words: communication skills, communication games, large groups, preparatory groups, development of communication skills, verbal and non-verbal skills, active listening, teamwork, role-playing games, situational games, brainstorming, discussion, empathy.

Samarali muloqot shaxsiy va professional muhitda hal qiluvchi ahamiyatga ega. Katta guruhlar uchun ham, tayyorgarlik bosqichida bo'lganlar uchun kuchli muloqot qobiliyatlarini rivojlantirish juda muhimdir. Bunga erishish uchun innovatsion yondashuvlardan biri kommunikativ o'yinlarni tashkil etishdir. Ushbu o'yinlar muloqotning turli jihatlarini, jumladan, og'zaki ifoda, faol tinglash va jamoada ishlashni yaxshilashning interaktiv va qiziqarli usullarini taqdim etadi. Ushbu maqolada kommunikativ o'yinlardan katta guruhlarda ham, tayyorgarlik sharoitlarida ham muloqot qilish ko'nikmalarini rivojlantirish uchun qanday samarali foydalanish mumkinligi o'rganiladi.

Kommunikativ o'yinlar - bu ishtirokchilarni o'zaro muloqot qilish, almashish va hamkorlik qilishga undash orqali muloqot ko'nikmalarini oshirishga qaratilgan tadbirlar. Bu o'yinlar ko'pincha rol o'ynash, muammoni hal qilish va muhokama qilishni o'z ichiga oladi, bularning barchasi faol ishtirok etish va aniq ifodalashni talab qiladi. Ushbu elementlarni o'z ichiga olgan holda, kommunikativ o'yinlar real hayot stsenariylarini taqlid qilishi mumkin, bu odamlarga nazorat ostida va qo'llab-quvvatlovchi muhitda o'zlarining muloqot qobiliyatlarini mashq qilish va yaxshilash imkonini beradi.

Ishtirokchilardan o'z fikrlari va g'oyalarini ifoda etishni talab qiladigan o'yinlar og'zaki muloqotni yaxshilashga yordam beradi. Amaliyot orqali shaxslar nutq qobiliyatini yanada aniqroq va ishonchli bo'ladi. Ko'pgina kommunikativ o'yinlar tinglashning muhimligini ta'kidlaydi. Ishtirokchilar o'z tengdoshlariga to'g'ri javob berishlari uchun diqqat bilan qarashlari kerak va shu bilan ularning tinglash qobiliyatlarini rivojlantirishlari kerak. O'yinlar ko'pincha hamkorlik muhim bo'lgan guruh faoliyatini o'z ichiga oladi. Ushbu tadbirlar odamlarga boshqalar bilan qanday samarali ishlash, muzokaralar olib borish va konsensusga erishishni o'rgatadi. Rol o'ynash va stsenariyga asoslangan o'yinlar ishtirokchilarga narsalarni turli nuqtai nazardan ko'rishga imkon beradi, hamdardlik va boshqalarning nuqtai nazarini chuqurroq tushunishga yordam beradi.

Katta guruhlarda muzqaymoqlardan boshlash ishtirokchilarga bir-birlari bilan qulay bo'lishga yordam beradi. "Ikki haqiqat va yolg'on" yoki "Inson bingo" kabi oddiy o'yinlar odamlarni past bosimli muhitda o'zaro muloqot qilish va bir-birlari haqida bilishga undaydi.

Ishtirokchilarni kichikroq jamoalarga bo'lish orqali katta guruhlar uchun rol o'ynash o'yinlarini kengaytirish mumkin. Har bir jamoaga harakat qilish uchun stsenariy berilishi

For citation: Matluba I. Nigmatullayeva. (2024) Forming communication skills through organizing communicative games in large and preparing groups, Inter education & global study, (7), pp. 101-108. (In Uzbek).

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

mumkin, keyin esa tajriba va olingan saboqlar haqida fikr yuritish uchun guruh muhokamalari o'tkazilishi mumkin. Murakkab muammolarni hal qilish yoki jamoa bo'lib vazifalarni bajarishni o'z ichiga olgan o'yinlar muloqot ko'nikmalarini oshirishi mumkin. Misol uchun, "Qochish xonasi" uslubidagi qiyinchiliklar ishtirokchilardan muvaffaqiyatga erishish uchun birgalikda ishlash, ma'lumot almashish va samarali muloqot qilishni talab qiladi.

Turli mavzular bo'yicha munozaralar tashkil qilish yoki munozaraga asoslangan o'yinlarni o'tkazish tanqidiy fikrlashni va ifodali ifodani rag'batlantirishi mumkin. Bu ham ishtirokchilarni faol tinglashga va o'ylab javob berishga undaydi. Tayyorgarlik bosqichidagi guruhlar uchun tuzilgan rolli o'yinlar ayniqsa samarali bo'lishi mumkin. O'z rollarida duch kelishi mumkin bo'lgan umumiy qiyinchiliklarni taqlid qiluvchi stsenariylar qimmatli amaliyot va tushunchalarni berishi mumkin.

Ish suhbatlari yoki mijozlar uchrashuvlari kabi real vaziyatlarni taqlid qiluvchi simulyatsiyalar ishtirokchilarga real kontekstda muloqot qilish ko'nikmalarini mashq qilishga yordam beradi. Bunday tayyorgarlik ishonch va malaka oshirishi mumkin. Kommunikativ o'yinlarda qatnashgandan so'ng, konstruktiv fikr-mulohazalarni taqdim etish va mulohaza yuritish uchun vaqt ajratish o'quv natijalarini yaxshilashi mumkin. Nima yaxshi bo'ldi va nimani yaxshilash mumkinligini muhokama qilish ishtirokchilarga o'z mahoratini oshirishga yordam beradi.

Muayyan muloqot maqsadlarini belgilash va o'yinlar orqali taraqqiyotni baholash odamlarni rag'batlantirishi va ularning rivojlanishini kuzatishi mumkin. Ushbu yondashuv kommunikativ o'yinlarning ishtirokchilarning o'quv maqsadlariga mos kelishini ta'minlaydi. O'yin qoidalari va maqsadlari barcha ishtirokchilarga aniq tushuntirilganligiga ishonch hosil qiling. Bu ravshanlik chalkashliklardan qochishga yordam beradi va har bir kishi o'z muloqot qobiliyatlariga e'tibor qaratishga imkon beradi.

Kommunikativ o'yinlar katta guruhlarda ham, tayyorgarlik sharoitlarida ham muloqot qilish qobiliyatini rivojlantirish uchun dinamik va yoqimli usulni taklif qiladi. Rol o'ynash, muammolarni hal qilish va muhokama qilish faoliyatini o'z ichiga olgan holda, odamlar og'zaki muloqot, faol tinglash va jamoada ishlash qobiliyatlarini oshirishlari mumkin. Ehtiyotkorlik bilan rejalashtirish va amalga oshirish bilan ushbu o'yinlar o'sish uchun qimmatli imkoniyatlarni taqdim etishi va ishtirokchilarni turli shaxsiy va professional stsenariylarda muvaffaqiyatga tayyorlashi mumkin.

Muloqot o'yinlari muloqot ko'nikmalarini shakllantirish va rivojlantirish usuli sifatida samaradorligini isbotladi. Ular faol ishtirok etish, o'zaro ta'sir qilish va olingan bilimlarni hayotiy vaziyatlarda amaliy qo'llash uchun qulay shart-sharoitlarni yaratadi. O'yinlarni tashkil etish og'zaki va og'zaki bo'lmagan muloqot qobiliyatlarini sezilarli darajada yaxshilashga yordam beradi, masalan, nutqning ravshanligi va ifodaliligi, faol tinglash, savol berish va fikr bildirish qobiliyati. Hamkorlikdagi o'yinlar jamoaviy qarorlar qabul qilish, rol almashish va nizolarni boshqarishni takomillashtirish orqali jamoada ishlash ko'nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Ishtirokchilar, ayniqsa, yangi va qiyin

INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY

vaziyatlarda muloqot qilishda ishonchga ega bo'lishadi. Bu turli ijtimoiy va professional kontekstlarda yaxshiroq ijtimoiy moslashishga va muvaffaqiyatli o'zaro ta'sirga olib keladi. Rolli va vaziyatli o'yinlar empatiyaning rivojlanishiga yordam beradi va turli nuqtai nazarlarni tushunish va qabul qilish qobiliyatini rivojlantiradi, bu samarali muloqotning muhim jihati hisoblanadi.

Mashg'ulotlarning o'yin shakli ishtirokchilarning motivatsiyasi va ishtirokini sezilarli darajada oshiradi, o'quv jarayonini yanada qiziqarli va hayajonli qiladi. Bu materialni yaxshiroq o'zlashtirishga va olingan ko'nikmalarni uzoq muddatli saqlashga yordam beradi.

Ishtirokchilar olingan ko'nikmalarni real hayotiy vaziyatlarda amaliy qo'llash imkoniyatini ta'kidlaydilar, bu kommunikativ o'yinlardan foydalanishning uzoq muddatli ijobiy ta'sirini tasdiqlaydi.

Umuman olganda, katta va tayyorgarlik guruhlarida muloqot o'yinlarini tashkil etish muloqot qobiliyatlarini rivojlantirish uchun kuchli vositadir. Bu nafaqat ta'lim berish, balki ishtirokchilarni rag'batlantirish va jalb qilish, ularning shaxsiy va professional hayotida yanada muvaffaqiyatli bo'lishga yordam beradigan usuldir.

Katta guruhlar bilan ishlashda muloqot ko'nikmalarini shakllantirish asosiy vazifalardan biridir. Muloqot o'yinlari ishtirokchilarda muloqotning turli jihatlarini, jumladan, og'zaki va og'zaki bo'lmagan ko'nikmalarni, faol tinglashni, shuningdek, jamoada ishlash ko'nikmalarini rivojlantirishga yordam berib, bu jarayonda muhim o'rin tutadi. Kalit so'zlarni yozishga tayyorgarlik ham ma'lumotni yaxshiroq o'zlashtirish va fikrlarni ifoda etish qobiliyatini yaxshilashga yordam beradigan muhim qadamdir.

ADABIYOTLAR RO'YXATI | СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ | REFERENCES

1. G'oziev E.G. Umumiy psixologiya. Toshkent. 2002.1-2 kitob.

2. G'oziev E.G. Muomala psixologiyasi. T-2001.

3. Vedenskaya L.V, Pavlova L.A. Delovaya retorika: uchebnoe posobie dlya vuzov.-M.:IKS "MarT", 2004-512 b.

4. Nemov R.S. Prakticheskaya Psixologiya Poznanie sebya: Vliyanie na lyudey:Posobie dlya uch-sya-M:Gumanit. Izd.Sentr VLADOS, 2003, - 320 b.

5. www.expert.psychology.ru

6. www.psycho.all.ru

MUALLIF HAQIDA MA'LUMOT [ИНФОРМАЦИЯ ОБ АВТОРЕ] [AUTHORS INFO]

Nigmatullayeva Matluba Izzatullo qizi, o'qituvchi [Нигматуллаева Матлюба Иззатулло кизи, преподаватель], [Matluba I. Nigmatullayeva, teacher]; manzil: Termiz tumani, "Yangiobod" MFY, At-Termiziy ko'chasi 1 A-uy [адрес: Термезский район, МФМ «Янгиабад», улица Ат-Термизи 1 А-дом], [address: Termiz District, "Yangiabad" MFY, At-Termizi Street 1 A-house]

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.