INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
Original paper
© R.R. Imamkulov1^_
1Termiz davlat universiteti, Termiz, O'zbekiston
Annotatsiya
KIRISH: samarali pedagogik muloqot muvaffaqiyatli o'qitish va ta'lim jarayonlarining asosidir. U ma'lumotni aniq etkazish, talabalarni mazmunli jalb qilish, sinf dinamikasini boshqarish va inklyuziv va qo'llab-quvvatlovchi o'quv muhitini yaratish qobiliyatini o'z ichiga oladi. O'qituvchi ta'lim dasturlari talabalari uchun ushbu muloqot ko'nikmalarini egallash juda muhim, chunki ular kelajakdagi o'qituvchilar sifatidagi faoliyatida hal qiluvchi rol o'ynaydi.
Pedagogik muloqotni o'rgatish og'zaki va og'zaki bo'lmagan muloqot ko'nikmalarini oshirish, hissiy intellektni yaxshilash va turli xil sinf stsenariylarini hal qilish uchun strategiyalarni ishlab chiqish uchun mo'ljallangan turli usullarni o'z ichiga oladi. Ushbu trening nafaqat samarali gapirish va tinglashni o'rganish, balki shaxslararo o'zaro munosabatlarning nuanslari, madaniy sezgirlik va talabalarning faolligining psixologik jihatlarini tushunishga qaratilgan.
MAQSAD: talabalarda, xususan, o'qituvchilarni tayyorlash dasturlarida pedagogik muloqotni o'rgatishning asosiy maqsadi bo'lajak o'qituvchilarni samarali o'qitish va o'qitishning o'zaro ta'siri uchun zarur bo'lgan ko'nikma va strategiyalar bilan qurollantirishdan iborat. Ushbu trening bir nechta asosiy maqsadlarga erishishga qaratilgan: guruhda aniqlik, faollik va samarali ma'lumot uzatishni ta'minlash uchun og'zaki va og'zaki bo'lmagan muloqot qobiliyatlarini rivojlantirish. Bunga artikulyatsiya, ohang modulyatsiyasi, tana tili va faol tinglash kiradi.
O'zaro munosabatlarni o'rnatish: talabalar, hamkasblar va ota-onalar bilan ijobiy munosabatlar o'rnatish va qo'llab-quvvatlash qobiliyatini rivojlantirish. Kuchli shaxslararo munosabatlar qo'llab-quvvatlovchi va samarali ta'lim muhiti uchun asosdir.
MATERIALLAR VA METODLAR: materiallar va usullarni birlashtirgan holda, o'qituvchilarning ta'lim dasturlari talabalarni pedagogik muloqotga har tomonlama o'rgatishi mumkin. Nazariy bilimlar, amaliy mashg'ulotlar, aks ettiruvchi amaliyotlar va uzluksiz fikr-mulohazalarning uyg'unligi bo'lajak o'qituvchilarning sinfdagi muloqotning murakkabliklarini engib o'tishga puxta tayyorgarlik ko'rishini ta'minlaydi va natijada yanada samarali va inklyuziv ta'lim muhitini yaratadi.
MUHOKAMA VA NATIJALAR: pedagogik muloqotni o'rgatishda qo'llaniladigan usullar bo'lajak pedagoglarni tayyorlashda o'z samarasini ko'rsatdi. Nazariy ta'limni amaliy mashg'ulotlar, aks ettiruvchi amaliyotlar va uzluksiz fikr-mulohazalar bilan
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
integratsiyalashgan holda, talabalar sinfdagi muloqotning murakkabliklarida harakat qilish uchun yaxshi jihozlangan. Natijalar muloqot ko'nikmalari, sinfni boshqarish, madaniy kompetentsiya va umumiy ishtirok etishda sezilarli yaxshilanishlarni ko'rsatadi. Ta'lim muhiti rivojlanishda davom etar ekan, bu o'qitish usullari qobiliyatli, moslashuvchan va empatik o'qituvchilarni etishtirishda muhim bo'lib qoladi.
XULOSA: pedagogik muloqotni o'rgatish usullari bo'lajak o'qituvchilarni muhim ko'nikma va strategiyalar bilan qurollantiradi, nazariy bilimlarni amaliy qo'llash va doimiy takomillashtirish bilan uyg'unlashtiradi. Ushbu o'quv amaliyotlari talabalarni samarali, inklyuziv va qiziqarli o'quv muhitini yaratishga tayyor bo'lishini ta'minlaydi va natijada barkamol va empatik o'qituvchilarning rivojlanishiga hissa qo'shadi.
Kalit so'zlar: pedagogik aloqa, o'qituvchi ta'limi, aloqa maxorati, sinf boshqaruvi, rol o'ynash, simulyatsiya mashqlari, hamkorlikda o'rganish, video tahlil, seminarlar, reflektiv amaliyot, teskari aloqa va baholash, madaniy sezgirlik trening, og'zaki muloqot, og'zaki bo'lmagan aloqa, pedagogik psixologiya, interaktiv ta'lim, tajribali o'rganish, inklyuziv ta'lim
МЕТОДЫ ОБУЧЕНИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОМ КОММУНИКАЦИИ СТУДЕНТОВ
© Р.Р.Имамкулов1Н
1Термезский государственный университет, Термез, Узбекистан_
Аннотация
ВВЕДЕНИЕ: эффективное педагогическое общение является основой успешного процесса преподавания и обучения. Это включает в себя способность четко передавать информацию, значимо вовлекать учащихся, управлять динамикой занятий в классе и создавать инклюзивную и благоприятную среду обучения. Студентам программ педагогического образования важно приобрести эти коммуникативные навыки, поскольку они будут играть решающую роль в их будущей карьере учителей.
Обучение педагогическому общению включает в себя различные методы, предназначенные для улучшения навыков вербального и невербального общения, улучшения эмоционального интеллекта и разработки стратегий работы с различными сценариями в классе. Этот тренинг направлен не только на то, чтобы научиться эффективно говорить и слушать, но и на понимании нюансов межличностного взаимодействия, культурной чувствительности и психологических аспектов взаимодействия со студентами.
ЦЕЛЬ: основная цель обучения педагогическому общению учащихся, особенно в программах подготовки учителей, состоит в том, чтобы предоставить будущим учителям навыки и стратегии, необходимые для эффективного взаимодействия в преподавании и обучении. Обучение направлено на достижение нескольких
Iqtibos uchun: Imamkulova R.R. Talabalarning pedagogik muloqotini tarbiyalash usullari // Inter education & global study. 2024. №5. B. 268-274.
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
основных целей. Развивайте навыки вербального и невербального общения, чтобы обеспечить ясность, вовлеченность и эффективное общение в группе. Сюда входит артикуляция, модуляция тона, язык тела и активное слушание.
Построение отношений: развивайте способность строить и поддерживать позитивные отношения с учениками, коллегами и родителями. Прочные межличностные отношения являются основой благоприятной и эффективной среды обучения.
МАТЕРИАЛЫ И МЕТОДЫ: эффективное педагогическое общение является основой успешного процесса преподавания и обучения. Это включает в себя способность четко передавать информацию, значимо вовлекать учащихся, управлять динамикой занятий в классе и создавать инклюзивную и благоприятную среду обучения. Студентам программ педагогического образования важно приобрести эти коммуникативные навыки, поскольку они будут играть решающую роль в их будущей карьере учителей.
Обучение педагогическому общению включает в себя различные методы, предназначенные для улучшения навыков вербального и невербального общения, улучшения эмоционального интеллекта и разработки стратегий работы с различными сценариями в классе. Этот тренинг направлен не только на то, чтобы научиться эффективно говорить и слушать, но и на понимании нюансов межличностного взаимодействия, культурной чувствительности и психологических аспектов взаимодействия со студентами.
ОБСУЖДЕНИЕ И РЕЗУЛЬТАТЫ: методы, используемые в обучении педагогическому общению, показали свою эффективность при подготовке будущих педагогов. Интегрируя теоретическое обучение с практическими занятиями, рефлексивными практиками и постоянной обратной связью, учащиеся хорошо подготовлены к преодолению сложностей общения в классе. Результаты показывают значительные улучшения в коммуникативных навыках, управлении классом, культурной компетентности и общей вовлеченности. Поскольку среда обучения продолжает развиваться, эти методы обучения будут продолжать играть важную роль в подготовке способных, гибких и чутких учителей.
ВЫВОД: методы педагогического общения вооружают будущих учителей важными навыками и стратегиями, сочетая теоретические знания с практическим применением и постоянным совершенствованием. Такая учебная практика гарантирует, что учащиеся готовы создавать эффективную, инклюзивную и увлекательную среду обучения, и в конечном итоге способствует развитию компетентных и чутких учителей.
Ключевые слова: педагогическое общение, педагогическое образование, коммуникативные навыки, управление классом, ролевые игры, симуляционные упражнения, совместное обучение, видеоанализ, семинары, рефлексивная практика, обратная связь и оценка, тренировка культурной чувствительности, вербальное
ISSN 2992-9024 (online) 2024, №5
Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
общение, невербальное общение, педагогическая психология интерактивное обучение, экспериментальное обучение, инклюзивное образование.
Для цитирования: Имамкулов Р.Р. Mетоды обучения педагогической коммуникации студентов Inter education & global study. 2024. №5. С. 268-274.
METHODS OF EDUCATIONAL PEDAGOGICAL COMMUNICATION OF STUDENTS
© Ruslan R. Imamkulov1®
1Termiz State University, Termiz, Uzbekistan_
Annotation
INTRODUCTION: effective pedagogical communication is the foundation of a successful teaching and learning process. This includes the ability to communicate information clearly, engage students meaningfully, manage classroom dynamics, and create an inclusive and supportive learning environment. It is important for students in teacher education programs to acquire these communication skills as they will play a critical role in their future careers as teachers. Teacher communication training includes a variety of techniques designed to improve verbal and nonverbal communication skills, improve emotional intelligence, and develop strategies for dealing with different classroom scenarios. This training focuses not only on learning how to speak and listen effectively, but also on understanding the nuances of interpersonal interactions, cultural sensitivity, and the psychological aspects of interacting with students.
AIM: the primary goal of teaching student pedagogical communication, especially in teacher preparation programs, is to equip future teachers with the skills and strategies needed to communicate effectively in teaching and learning. The training is aimed at achieving several main goals:
Develop verbal and nonverbal communication skills to ensure clarity, engagement, and effective communication within the group. This includes articulation, tone modulation, body language, and active listening. Relationship Building: Develop the ability to build and maintain positive relationships with students, colleagues and parents. Strong interpersonal relationships are the foundation of a supportive and effective learning environment.
MATERIALS AND METHODS: effective pedagogical communication is the foundation of a successful teaching and learning process. This includes the ability to communicate information clearly, engage students meaningfully, manage classroom dynamics, and create an inclusive and supportive learning environment. It is important for students in teacher education programs to acquire these communication skills as they will play a critical role in their future careers as teachers.
Teacher communication training includes a variety of techniques designed to improve verbal and nonverbal communication skills, improve emotional intelligence, and develop strategies for dealing with different classroom scenarios. This training focuses not only on learning how to speak and listen effectively, but also on understanding the
© intereduglobalstudy.com
2024, ISSUE 5
iccl (A
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
nuances of interpersonal interactions, cultural sensitivity, and the psychological aspects of interacting with students.
DISCUSSION AND RESULTS: the methods used in teaching pedagogical communication have shown their effectiveness in training future teachers. By integrating theoretical learning with hands-on learning, reflective practice, and ongoing feedback, students are well prepared to navigate the complexities of classroom communication. Results show significant improvements in communication skills, classroom management, cultural competency, and overall engagement. As the learning environment continues to evolve, these teaching methods will continue to play an important role in developing capable, flexible, and empathetic teachers.
CONCLUSION: pedagogical communication methods equip future teachers with important skills and strategies by combining theoretical knowledge with practical application and continuous improvement. These instructional practices ensure that students are prepared to create effective, inclusive, and engaging learning environments and ultimately contribute to the development of competent and empathetic teachers.
Key words: teacher communication, teacher education, communication skills, classroom management, role-playing games, simulation exercises, collaborative learning, video analysis, workshops, reflective practice, feedback and assessment, cultural sensitivity training, verbal communication, non-verbal communication, educational psychology interactive learning , experimental learning, inclusive education.
Taraqqiy etayotgan Yangi O'zbekistonda bugungi kunda zamonaviy ta'lim metodining keng qamrovli jihatlari ta'lim tizimida qo'llanilib kelinmoqda. Yurt ravnaqi, mamlakatimiz kelajagi uchun zamonaviy ta'lim katta ahamiyat kasb etadi. Bugungi kunda, yangi yangilanish davrida zamonaviy ta'limning maqsadi - sifatli kadrlar tayyorlash, talaba shaxsini rivojlantirish, talabalarni ijtimoiy ahamiyatga ega ruhda tarbiyalash, ta'lim sifatini oshirish, talabalarni jamiyatga zarur shaxs еМ inson sifatida tarbiyalashdir. Oliy ta'limda shaxs rivojlanishining tarkibiy qismlaridan biri talabalarning muloqot madaniyatidir. Oily ta'limda intellektual soha mutaxassisi va ta'limga ijodiy yondasha oladigan shaxsni rivojlantirishda muloqot madaniyati eng muhim resurslardan biridir. Muloqot madaniyatini rivojlantirish oliy ta'lim talabasini universal xususiyatlarni egallashga, jamiyatning ijtimoiy talablarini qondirishga va yuqori professional bilimlarni egallashga imkon beradi. L.N.Kulikova, A.V.Molojavenko, V.N.Myasichevlar o'z ishlarida muloqotning talaba shaxsini rivojlantirishdagi ahamiyatiga katta baho berganlar. Psixologlar shaxsning muloqot imkoniyatini aniqlash maqsadida quyidagi savollar bilan murojaat qilganlar. «Nima uchun muloqot qilish kerak?». Mazkur savolga quyidagicha javob olganlar: «muloqot kishilar orasida umumiylikni tarkib toptiradi, ularning birgalikdagi faoliyatini boshqaradi, bilish usuli sifatida namoyon bo'ladi, alohida shaxslarni bilish asosi sifatida xizmat qiladi.
For citation: Ruslan R. Imamkulov. (2024) 'Methods of educational pedagogical communication of students', // Inter education & global study, (5), pp. 268-274. (In Uzbek).
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
Shu tariqa muloqot, shaxsning o'z-o'zini aniqlashiga xizmat qilib, uning hamkorlikdagi faoliyatga kirishishini ta'minlaydi va muloqot sub'ektlari orasida o'zaro hamkorlik muhitini vujudga keltiradi».Muloqot jarayonida shaxs o'zida atrofdagilarning muayyan ta'sirini his etadi. O'z navbatida uning o'zi ham muloqot jarayonida ularga muayyan ta'sir ko'rsatadi. Muloqot insonning ijtimoiy, ongli mavjudot sifatidagi ehtiyoji hisoblanadi. Muloqotni ikki yoki undan ortiq odamlar o'rtasidagi axborot almashinuvi deb ta'riflash mumkin. U odamlar amalga oshiradigan faoliyatlar ichida etakchi o'rin egallab, insondagi eng muhim ehtiyojni qondiradi. Shuning uchun ham uning har bir inson uchun ahamiyati kattadir. Har bir shaxsning jamiyatda bajaradigan faoliyatlari ozaro munosabat va o'zaro ta'sir shakllarini qamrab oladi. Chunki har qanday ish odamlarning bir-birlari bilan til topishishni, bir-birlariga turli xil ma'lumotlarni uzatishni, fikrlar almashinuvi kabi murakkab hamkorlikni talab qiladi. Pedagogik muloqotni o'rgatishda qo'llaniladigan usullar an'anaviy ma'ruzalar va nazariy munozaralardan tortib, rolli o'yinlar, simulyatsiya mashqlari, hamkorlikda o'rganish va reflektiv amaliyotlar kabi ko'proq interfaol va tajribali yondashuvlargacha. Har bir usul bo'lajak o'qituvchilarga o'z talabalari bilan mustahkam, ijobiy munosabatlar o'rnatish, sinflarni samarali boshqarish va o'rganish uchun qulay muhit yaratish uchun zarur bo'lgan vositalar va tajribalar bilan ta'minlashga qaratilgan.
Ushbu maqola pedagogik muloqotni o'rgatishda qo'llaniladigan turli usullarni o'rganadi, ularning samaradorligi, amaliy qo'llanilishi va talabalarni real dunyo o'qitish muhitining murakkabligiga tayyorlashda taqdim etadigan imtiyozlarni o'rganadi. Ushbu usullarni tushunish va amalga oshirish orqali o'qituvchilar ta'lim dasturlari o'z talabalarini samarali muloqotchilar va oxir-oqibat muvaffaqiyatli o'qituvchilar bo'lishlari uchun yaxshiroq jihozlashlari mumkin.
O'qituvchilarni talabalarning turli kelib chiqishi va ehtiyojlarini qamrab oluvchi va sezgir usullarda muloqot qilishga o'rgating. Bu madaniy nuanslarni tushunish, tenglikni targ'ib qilish va har bir talaba o'zini eshitish va hurmat qilishini ta'minlashni o'z ichiga oladi. Bo'lajak o'qituvchilarni talabalarni o'quv jarayoniga faol jalb qilish, darslarni interfaol va rag'batlantiruvchi usullar bilan jihozlash. Samarali pedagogik muloqot talabalarni rag'batlantirishga, ularning ishtiroki va qiziqishini rag'batlantirishga yordam beradi.
Bo'lajak o'qituvchilarga o'zlarining va talabalarining his-tuyg'ularini qanday tan olish, tushunish va ularga javob berishni o'rgatish orqali hissiy intellektni oshiring. Hissiy intellekt stressni boshqarish, nizolarni hal qilish va sinfda qulay muhit yaratish uchun juda muhimdir. O'qituvchilarga o'zlarining muloqot strategiyalarini doimiy ravishda baholash va takomillashtirish imkonini beradigan aks ettiruvchi amaliyotlarni rag'batlantirish. Mulohaza takomillashtirish sohalarini aniqlashga va sinfdagi turli vaziyatlarga samarali moslashishga yordam beradi. Bo'lajak o'qituvchilarning kengroq ta'lim va kasbiy mahorat repertuariga aloqa mashg'ulotlarini integratsiyalash orqali ularning umumiy kasbiy rivojlanishiga hissa qo'shish. Samarali muloqot martaba ko'tarilishi va professional o'zaro munosabatlar uchun zarurdir.
Ushbu maqsadlarga e'tibor qaratgan holda, pedagogik muloqotni o'qitish usullari talabalarni nafaqat samarali o'qituvchi, balki talabalarning ta'lim tajribasiga ijobiy ta'sir
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
ko'rsatadigan rahm-shafqatli va kommunikativ shaxs sifatida tayyorlashga qaratilgan. Ushbu keng qamrovli trening pirovardida yanada samarali, inklyuziv va dinamik ta'lim tizimini yaratishga yordam beradi.
Muvaffaqiyatli o'qitish va o'rganish uchun samarali pedagogik muloqot muhim ahamiyatga ega. Bu ma'lumotni aniq etkazish, talabalarni jalb qilish, sinflarni boshqarish va inklyuziv va qo'llab-quvvatlovchi o'quv muhitini yaratishni o'z ichiga oladi. O'qituvchi ta'lim dasturlari talabalari uchun ushbu muloqot ko'nikmalarini egallash ularning kelajakdagi faoliyati uchun juda muhimdir. Ushbu maqola pedagogik muloqotni o'rgatishda qo'llaniladigan turli usullarni o'rganadi, ularning samaradorligi, amaliy qo'llanilishi va afzalliklarini o'rganadi.
Shaxslararo muloqot funksiyalarini amalga oshirish - muloqot sub'yektining ma'naviyaxloqiy ko'rsatmalari, shuningdek, insonparvarlik, emotsional-ijobiy, shaxsiy yondashuv, individuallik va o'ziga xoslik kabi yo'nalishlar bilan belgilanadi. Muloqot funksiyasi faqat muloqot sub'yektlarining ma'naviy-axloqiy yo'nalishigina emas, balki ko'p jihatdan, uning insonparvar-axloqiy mazmuniga bog'liq bo'ladi. Muloqotning shakli, lahzali, tasodifiy, tematik, rejalashtirilgan - bayon etish, axborot, xabar, suhbat, suhbatlashish, gaplashish, munozara kabilrdan iborat. E'tibor berish, qiziqish, ma'qullash, hamdardlik, istiqbolni ko'ra bilish yordamida ta'sir ko'rsatish, tushunilgan va anglab еtilgan motivatsiya asosidagi faoliyat kabilar muloqot turiga kirib, masalani hal etishga yo'naltirish, emotsional muhit yaratish, rag'batlantirish, yo'naltirish bilan hamkorlikdagi harakatlar yakunini yasashga yo'naltirish, shuningdek, muloqotning samaraliligi, uning mavzusiga ijobiy motivatsiyasi, e'tibori, qiziqishiga bog'liq bo'ladi. Motivatsiya muloqot jarayonining boshqaruvchisi sifatida ma'no, onglilik, ishonch va qat'iylikni talab qiladi. Muloqotning ma'noli jihatlariga uning maqsad hamda umumiylikka erishishda o'z individualligini ko'rsatishi, shuningdek, muloqotning turli funksiyalaridan foydalanish - qo'zg'atuvchi, ekspressiv, tashkiliy, informative, emotsiyali, dalilga asoslanganligi va boshqalarni kiritish mumkin.
ADABIYOTLAR RO'YXATI | СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ | REFERENCES
1. Nikonova O. V. Formirovaniye kulturi obsheniya. Avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. Bryansk. 2001. 18 s.
2. Mardonov O'. Shaxslararo insonparvar axloqiy muloqotlar. Uzluksiz ta'lim, 2008-yil, №5
3. Nazarov M. Muloqot madaniyati haqida. Muloqot, 2000-yil, 6-son.
4. Muhiddinov A.F. O'quv jarayonida nutq faoliyati. T.: O'qituvchi ,1995,78-b
MUALLIF HAQIDA MA'LUMOT [ИНФОРМАЦИЯ ОБ АВТОРЕ] [AUTHORS INFO]
HImamkulov Ruslan Raxmanovich, pedagogika fanlar nomzodi, dosent, [Имамкулов
Руслан Рахманович кандидат педагогических наук, доцент], [Ruslan R. Imamkulov, candidate of pedagogy, associate professor]; manzil: Termiz shahri, "Barkamol avlod" ko'chasi 43-uy [адрес: Город Термез, улица «Баркамол Авлод» 43 ], [address: Termiz city, "Barkamol Avlod" street 43 ]