Научная статья на тему 'Касбий аутоидентификация шаклланишининг босқичлари'

Касбий аутоидентификация шаклланишининг босқичлари Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
209
70
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Ключевые слова
аутоидентификация / етуклик / касбий махорат / касбий шаклланиш / мотивация. / Autoidentification / maturity / professional skill / professional formation / motivation.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Зарифа Курбанова

Мақолада касбий аутоидентифэтувчи омиллар роли ҳақида маълумотлар келтирилган. Шунингдек ўтказилган тадқиқот натижалари ва касбий аутоидентификацияни ривржлантириш борасида амалий тавсиялар берилган. Мақола педагоглар, амалий психологлар ва ўқувчиларни касб-ҳунарга йўналтириш муаммоси билан шуғулланувчи мутахассислар учун мўлжалланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

STAGES OF FORMATION OF PROFESSIONAL AUTOIDENTIFICATION

The following article highlights the unique features of formation of professional autoidentification.

Текст научной работы на тему «Касбий аутоидентификация шаклланишининг босқичлари»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (SI) II/2020 ISSN 2181-063X

КАСБИЙ АУТОИДЕНТИФИКАЦИЯ ШАКЛЛАНИШИНИНГ

БОСКИЧЛАРИ

Зарифа Курбанова НамДУ

Аннотация: Мацолада касбий аутоидентификациянинг шаклланиш босцичлари, шахснинг турли ёш босцичларида намоён булиш хусусиятлари, унинг ривожланишига таъсир этувчи омиллар роли уацида маълумотлар келтирилган. Шунингдек утказилган тадцицот натижалари ва касбий аутоидентификацияни ривржлантириш борасида амалий тавсиялар берилган. Мацола педагоглар, амалий психологлар ва уцувчиларни касб-уунарга йуналтириш муаммоси билан шузулланувчи мутахассислар учун мулжалланган.

Калит сузлар: аутоидентификация, етуклик, касбий махорат, касбий шаклланиш, мотивация.

STAGES OF FORMATION OF PROFESSIONAL AUTOIDENTIFICATION

Zarifa Kurbanova NamSU

Abstract: The following article highlights the unique features of formation of professional autoidentification.

Key words: Autoidentification, maturity, professional skill, professional formation, motivation.

Инсоннинг касбий шаклланишини унинг хаёт йулидан айри холда тасаввур этиб булмайди. Психологик адабиётларда таъкидлаб утилганидек, кишининг касбий шаклланиши унинг ёш даврларига мос холда бутун хаёти давомида кечадиган жараён булиб шахснинг шаклланишига мос холда боради.

Аутоидентификация (инглизча Self-identification) — узини-узи аниклаш, узини бошкаларга ухшатиш, айнанлаштириш, тенглаштиришдир. Замонавий психологияда гурухий идентификация, ижтимоий идентификация, этник идентификация тушунчалари билан бир каторда миллий аутоиндентификация, жинсий аутоиндентификация, ёш аутоиндентификацияси, касбий аутоиндентификация каби тушунчалар хам кулланилади. Психологик лугатларда, "аутоиндентификация шахснинг узин-узи англаши ва "Мен" -сиймосининг шаклланиш жараёни билан бир деб караш мумкин эмас, балки

(тор маънода) шахснинг онгли интилишлари ва саъи-харакатлари натижасидир",- деб таърифланади. [1.12 ]

Касбий аутоидентификация булажак мутахассиснинг шаклланишидаги энг мухим жихатлардан биридир. Инсоннинг узи учун энг макбул булган касбни танлаши ва уни эгаллаш учун интилишлари касбий аутоидентикация ва касбий шаклланишдаги дастлабки боскичлар хисобланади.

Касбий шаклланишни даврлаштириш масаласига турли хил ёндашувлар мавжуд. Т.В.Кудрявцев шахснинг касбга муносабати ва фаолиятни бажариш даражаси мезонига кура, касбий шаклланишнинг куйидаги боскичларини ажратиб курсатган:

1) касбий мойилликнинг пайдо булиши ва шаклланиши;

2) касбий таълим ва касбий фаолиятга тайёргарлик куриш;

3) касбий фаолиятга киришиш, жамоада уз урнини топишга фаол интилиш;

4) касбий мехнат фаолиятида шахснинг узини тулик намоён этиши [4].

Е.А.Климов томонидан инсонни мехнат субъекти сифатида караб касбий

йуналган даврлаштириш асослаб берилган:

1) Уйиндан олдинги боскич (4 ёшгача булган давр) -кишининг кейинги ривожланиши ва мехнатга киришуви учун асос булган идрок килиш вазифаларини узлаштириш;

2) Уйин боскичи (5-8 ёш) - инсон фаолиятининг "асосий мазмуни"ни узлаштириш;

3) Укув фаолиятини узлаштириш боскичи (8-12 ёш) - фаолиятни режалаштириш, узини-узи назорат ва тахлил килиш;

4) Оптация боскичи (12-17 ёш) - касб-хунар таълими муассасаларида касб танлаш даври;

5) Адепт боскичи (17-20 ёш) - танланган ихтисослик буйича касбий тайёргарлик;

6) Адаптант боскичи (20-23 ёш) - касбнинг ичига кириш ва унга куникиш;

7) Интернал боскич (23-26 ёш) - касбий тажриба туплаш;

8) Касбий махорат боскичи- мехнат фаолиятини малакали бажариш;

9) Обру-эътибор боскичи- мутахассис томонидан юкори малакани узлаштирилиши;

10) Устозлик боскичи- мутахассис томонидан касбий тажрибани бериш.[3].

А.К.Маркова эса касбий етукликнинг шаклланишида шахснинг касбий

махорати даражасини асос килиб олиб унинг 5 та даража ва 9 та боскичини ажратиб курсатган:

1) махоратгача булган боскич касб билан дастлабки танишишдан бошланади;

2) касбий махорат учта боскични: касбга мослашиш, узини долзарблаштириш, намоён этиш ва уз касбининг мохир устаси сифатида касб билан эркин шугулланиш;

3) супер юкори касбий махорат хам учта боскични уз ичига олади: касбий фаолиятга ижодий ёндашиши, турдош касбларни узлаштириш, шахс сифатида уз фаолиятини ижодий лойихалаштира олиш;

4) нопрофессионаллик - мехнат фаолиятини шахс деформацияси таъсирида кискартирилган шаклда бажариш;

5) профессионалликдан кейинги давр- касбий фаолиятни якунлаш [4].

Шунингдек шахснинг касбий аутоиндентификациянинг шаклланишини

касбий махоратнинг вужудга келишидаги асосий мезонлардан бири сифатида хам бир нечта боскичларни ажратиш мумкин. Е.А.Климовнинг фикрича касбий аутоиндентификация бир неча боскичларни босиб утади:

Касблар олами хакидаги аник- кургазмали тасаввурларнинг пайдо булиш даври. Бу давр 2,5-3 ёшдан бошланиб 10-12 ёшгача булган даврни уз ичига олади. Тараккиёт давомида боланинг онгида касблар олами хакидаги турли-туман тасаввурлар шаклланиб боради. Болалар уйин фаолиятида хайдовчи, хамшира, укитувчи, хисобчи ва бошкаларнинг хатти-харакатларини бажарадилар. Бошлангич таълимда эса етакчи укув-билув фаолиятида укувчининг касблар хакидаги тасаввури янада кенгайиб боради. Баъзи касбларга хос харакатларни тушуниш кийинчилик тугдирса хам, бирок хар кандай касбий фаолиятда хам бола тасаввур кила оладиган элементларни кузатиш мумкин.

Узини касбий билиш даври. Куплаб касблар хакидаги тасаввурларни узлаштириб олгач, укувчи уларни у ёки бу шаклда куллай олиши керак. Касблар хакида етарли билим, куникма ва тайёргарликка эга булмаганлари сабабли баъзи усмирлар узларини бирор касбий сохада намоён эта олмайдилар. Бирок уларда янги етакчи фаолият- тенгдошлари билан мулокот жараёнида узини билишга булган эхтиёж янада кучли намоён булади. Айнан мана шу эхтиёж узини касбий сохада хам аниклашига таъсир курсатади. У ёки бу касб учун зарур булган хусусиятларини аниклашга харакат килади. Мазкур даврнинг сунгида 14-16 ёшли усмирда касб ундан нимани кутади ва у касбдан нимани кутиши мумкинлиги хакидаги тасаввурлар шаклланади.

Узини касбий аниклаш даври. Ушбу боскичда касбий идентификация якунланади. Бу давр мактабни тугатгандан кейин хам давом этиши мумкин. Усмирда касбни урганишнинг аник йуналиши, баркарор кизикишлар, касбнинг талабларига мос булган шахс хусусиятларининг шаклланиши кузатилади. [2].

Шахснинг касбий шаклланишини даврлаштириш муаммоси тахлили шуни курсатадики, уларнинг барчасида ижтимоий вазиятлар ва етакчи фаолият

oMugu acoc ;ugu6 oguHraH. By ®:apaeH OTa-OHa, yKuTyBHu, poggu yftuH Ba y;yB npegMeTgapu Tatcupuga By^ygra KegaguraH Kac6uH KrouKum Ba MoHugguKgapHuHr naHgo 6ygumugaH 6omgaHagu. CyHrpa aHrgaHraH, xoxgaHraH, 6at3aH Ma«6ypaH Kac6 TaHgam 6ugaH aKyHgaHaguraH Kac6uH Ma;caggap maKggaHagu. By maxcHuHr maKggaHumugaru oптaцнa 6ockuhu homhhh ograH. fflaxcHHHr Kac6uH ^aogguru Kac6gap ogaMuga y3 ypHuHu Tonum Ba Kac6 TaHgam 6opacuga KaTtuH ;apopgap ;a6yg Kugumra HyHanTupunraH 6ygagu.

Kac6uH TatguM ouga Ba MaKTa6ga aMagra omupugaguraH Kac6 TaHgaHryHra ;agap gaBoM этгaн MexHaT TatguMu Ba Tap6uacu Heru3uga, atHu Kac6 TaHgamra ncuxogoruK TaHepgam Ba MexHaT ^aogutfrara pyxaH TafieprapguKKa KyMaKnamaguraH HyHagum acocuga gaBoM этagн. By HyHagumHuHr aMagra omumu maxc Tapa^KueTuHuHr:

а) MexHaT Ba Kac6gapra 6ygraH KrouKumra, MexHaT ^aogutfra Ba Kac6 TaHgamra TaHepguKKa HyHagraH мoтнвaцнoн coxa;

б) MexHaT ^aogu^T Ba Kac6gap, Kac6uH MyxuM axaMu^Tra эгa maxc xycycu^Tnapu, ygapHuHr y3uga MaB^ygguru xaKuga 6uguMgapra эгa 6ygumHu Ta;o3o этagнгaн onepaцнoн coxaHu paF6aтgaнтнpнmгa н®;o6нн Tatcup этagн.

Мoтнвaцнoн TaftepguK - maxcHuHr MexHaTra nyHanm^^-num, MexHaT Kugumra эxтнe^, MexHaTHuHr uimuMouH axaMuaTra эгa экaнgнгн Ba yHuHr caMapagopguru xaMga 6ypH MoTuBgapuHu aHrgam, MexHaTra u^o6uh MyHoca6arau xuc этнm, MexHaT Kugum umTueKu, xap ;aHgan MexHaTra xypMaT, 3apypaT TyFunraHga xap ;aHgan MexpaTHu 6a^;apumra TaftepguK, MexHaTceBapguK, ^aogu^T ynyH 3apyp 6uguM, KyHuKMa, MagaKa Ba KyngapuHuHr MaB^yggurura umoHH 6ugaH Kapam, MycTa;ug TaHgoBgapHu aMagra omupum; ^aoguaTHuHr Hara^acura Taga6naHguK, MexHaT Hara^acu Ba 6a^apum ^apaeHugaru MactyguaTguguK, Ma;cagra эpнmнm Hygugaru KaTtuftguK; aHru Ma;caggapHu Kynumgaru Tama66ycKopguKgaH u6opaT.

ro^opu cuh$ y^yBHugapuga Kac6 TaHgam MoTuBgapuHu ypraHum Ma;caguga yTKa3ugraH "fflaxcHuHr Kac6uH нyнagгaнgнгннн aHuKgam" cypoBHoMacu Hara^agapu Taxgugu myHu KypcaTaguKu, 11- cuh$ yKyBHugapuga ui^^moum axaMu^Tra Ba TamKu HyHagraH MoTuBgapHuHr maKggaHum gapa^acu ro;opu 6ygca, 9-cuh^ yKyBHugapuga эca uhku HyHagraH MoTuBgapHuHr ypHu ro;opu экaнgнгн aHuKgaHgu. By MatgyMoTgap TatguM ^apaeHuga yKyBHugapHuHr TaHgaraH Kac6u xa;ugaru 6uguM, KyHuKMa Ba MagaKagapu maKggaHumu 6ugaH yHu TaHgamra yHgaraH MoTuBgapHuHr Kynu Ba cu^ara xaM opTu6 6opagu. TyFpu TaHgoBra yHgaraH MoTuBgap aHaga 6ap;apopgamu6 6opaBepagu.

Kac6uH ayтoнgeнтн^нкaцнaнннг maKggaHumu Ba Kac6uH TatguM caMapagopguru ouga Ba MaKTa6ga Kac6uH ^aoguaTrana 6ygraH ncuxogoruK TafiepguKHuHr ;aHgafi yTraHgurura 6oFgu;gup. Kac6uH TatguMHuHr xap 6up

боскичида булажак мутахассиснинг психологик хусусиятларини рагбатлантириш, мотивацион сохаси - кадриятлари, касб мазмуни, мотивлари, максади, хис-туйгулари, йул-йурикларининг ривожланиши учун кулай шарт-шароит яратиш керак. Сунгра унинг асосида операцион соха - касбий билим, кобилият, саъи-харакат, тафаккур ва технологиялар шаклланиб боради.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Большой психологический словарь. Под общ. Редакции Б.Г.Мещерякова и П.И.Зинченко. 3-е изд.М.2002 г.

2. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. М.,2004.

3. Кудрявцев Т.В. Психология профессионального обучения и воспитания. М.,1997.

4. Маркова А.К. Психология профессионализма. М.,1996.

5. Гозиев Э.Мамедов К. Касб психологияси Т.2005

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.