HayKOBHH BicHHK .HbBiBCbKoro Ha^0Ha№H0ro ymBepcurery BeTepHHapHOi MegnuUHH Ta 6i0TexH0H0riH iMeHi C.3. f^H^Koro Scientific Messenger of Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnologies named after S.Z. Gzhytskyj
doi: 10.15421/nvlvet6907
ISSN 2413-5550 print ISSN 2518-1327 online
http://nvlvet.com.ua/
УДК 331.108
Кадровий потенщал - запорука кадровоУ безпеки пiдприeмства
О.Я. Гримак, 1.Я. Бурда [email protected]
Львiвський нацюнальнийунiверситет ветеринарногмедицини та бютехнологш iменi С.З. Гжицького,
вул. Пекарська, 50, м. Львiв, 79010, Украна
Охарактеризовано концептуальнг засади забезпечення кадровой безпеки тдприемств. Окреслено г виокремлено значен-ня, суть та функцИ основних термгшшв та понять, що використовуютъся для характеристики кадрового потенщалу тдприемств. «Робоча сила», «людськг ресурси», «людськг фактори», «людський каптал», «людський потенщал», «трудо-вий потенщал», «кадровий потенщал», «кадри», «персонал» — термти, що мають ргзний змгст г суттеве навантаження, але е взаемопов 'язаними, взаемодоповнюючими та гз ргзних сторгн характеризують гх носгя - людину. Узагальнено доробку втчизняних та закордонних науковщв, г визначено перелгк суттевих вгдмтностей щодо поняття людськихресурсгв вгд усгх гнших (матергальних, фтансових, тформащйних та т.). Послгдовна характеристика термгшв (людський потенщал, кадровий потенщал, тдивгдуальний потенщал) дозволила висловити мгркування щодо гснування герархгчного взаемозв 'язку мгж ними, який представлено у графгчному видг. Визначено, що поняття «кадри» та «персонал» теоретично тотожнг, вгдргз-няються гсторгею використання та ттенсившстю наукових дослгджень, г для потреб кадровой безпеки можуть застосо-вуватись одночасно. Обгрунтовано, що формуючи кадровий потенщал тдприемства, основне це визначити головну мету, яку ставить перед собою тдприемство, та обрати стратеггю и досягнення. Показано, що структура кадрового потенщ-алу з позицп формування його безпеки мае вгдповгдний вигляд. Пгдкреслено, що особливу увагу при формуванш кадрового потенщалу тдприемств слгд придыити потенщйним претендентам на робочг мгсця. Створення перелгку оаб-претендентгв на робочг мгсця дозволяе значно тдвищити ефективтсть процесу формування кадрового потенщалу через зменшення витрат на тдготовку кадргв, втрат вгд зниження професшно-квалгфгкащйного ргвня та нейтралгзащг частини вгдповгдних зовтштх г внутргшшх загроз. Наголошено, що формування кадрового потенщалу - це важлива функщя роботи будь-якого тдприемства, яка в сучасних умовах господарювання у найбыьшш мгрг впливае як на ефективтсть його дгяль-ностг, так г забезпечуе саме гснування. У вгдповгдностг до цього, особливо важливим е розроблення концепци управлтня персоналом, яка б включала планомгрне та обгрунтоване формування кадрового потенщалу гз врахуванням прюритетних завдань кадровой безпеки тдприемства.
Ключовi слова: робоча сила, людськг ресурси, людськг фактори, людський каптал, людський потенщал, трудовий потенщал, кадровий потенщал, кадри, персонал.
Львовский национальный университет ветеринарной медицины и биотехнологий имени С.З. Гжицкого,
ул. Пекарская, 50, г. Львов, 79010, Украина
Охарактеризованы концептуальные основы обеспечения кадровой безопасности предприятий. Очерчено и выделено значение, суть и функции основных терминов и понятий, используемых для характеристики кадрового потенциала предприятий. «Рабочая сила», «человеческие ресурсы», «человеческие факторы», «человеческий капитал», «человеческий потенциал», «трудовой потенциал», «кадровый потенциал», «кадры», «персонал» - термины, имеющие различный смысл и существенное значение, но являются взаимосвязанными, взаимодополняющими и с разных сторон характеризуют их носителя - человека. Обобщены наработки отечественных и зарубежных ученых, и определен перечень существенных отличий
Citation:
Grymak, O.Y., Burda, I.Y. (2016). Staff potential - the key to enterprise staff security. Scientific Messenger LNUVMBT named after S.Z. Gzhytskyj, 18, 2(69), 41-47.
Кадровый потенциал - залог кадровой безопасности предприятия
О.Я. Гримак, И.Я. Бурда [email protected]
относительно понятия человеческих ресурсов от всех других (материальных, финансовых, информационных и др.). Последовательная характеристика терминов (человеческий потенциал, кадровый потенциал, индивидуальный потенциал) позволила высказать соображения относительно существования иерархической взаимосвязи между ними, который представлен в графическом виде. Определено, что понятие «кадры» и «персонал» теоретически тотождественны, отличаются историей использования и интенсивностью научных исследований, и для нужд кадровой безопасности могут применяться одновременно. Обосновано, что формируя кадровый потенциал предприятия, основное это определить главную цель, которую ставит перед собой предприятие, и выбрать стратегию ее достижения. Показано, что структура кадрового потенциала предприятия с позиции формирования его безопасности имеет соответствующий вид. Подчеркнуто, что особое внимание при формировании кадрового потенциала предприятий следует уделить потенциальным претендентам на рабочие места. Создание перечня лиц-претендентов на рабочие места позволяет значительно повысить эффективность процесса обеспечения кадрового потенциала из-за уменьшения затрат на подготовку кадров, потерь от снижения профессионально-квалификационного уровня и нейтрализации части соответствующих внешних и внутренних угроз. Отмечено, что формирование кадрового потенциала - это важная функция работы любого предприятия в современныхусло-виях хозяйствования и она в наибольшей степени влияет как на эффективность его деятельности, так и обеспечивает само его существование. В соответствии с этим, особенно важным является разработка концепции управления персоналом, которая бы включала в себя планомерное и обоснованное формирование кадрового потенциала с учетом приоритетных задач кадровой безопасности предприятия.
Ключевые слова: рабочая сила, человеческие ресурсы, человеческие факторы, человеческий капитал, человеческий потенциал, трудовой потенциал, кадровый потенциал, кадры, персонал.
Staff potential - the key to enterprise staff security
O.Y. Grymak, I.Y. Burda [email protected]
Lviv national university of veterinary medicine and biotechnologies named after S. Gzhytskyj, Pekarska Str., 50, Lviv, 79010, Ukraine
Conceptual fundamentals of enterprise staff security provision were characterised. Definition and functions of each term, that is used for enterprises' staffpotential characteristics were defined and outlined. «Manpower», «human resources», «human factors», «human capital», «human potential», «working potential», «staff potential», «staff», «personnel» terms which have different contents and essential load, but they are interconnected, complementary and on different hands characterise its bearer - human being. Scientific works of Ukrainian and foreign scientists were summarised and list of substantial human resources differences of all others were defined (material, financial, informational and etc.). Consequent characteristics of the terms (human potential, staff potential, individual potential) let us express the thoughts on existence of a hierarchical relationship between them that is represented in graphical view. Notion «staff» and «personnel» is theoretically identical, is differentiated by usage history and scientific researches intensity and for the needs of staff security might be applied simultaneously. Обгрунтовано, Forming of enterprise staffpotential the main task is to define primarily objective of the enterprise and to choose strategy how to achieve it, was outlined during the research. It was shown that Staff potential structure from its security provision point of view has an appropriate appearance. It was stressed that, special attention while forming staff potential should be paid to potential applicants for workplaces. Formation of the list of persons applying for working places can significantly increase the efficiency of staffpotential formation process by reducing the cost of staff training, losses of reducing professional qualification and neutralisation of relevant external and internal threats. It was underlined that staffpotential formation - is an important function of each enterprise activity, that in modern conditions of management at the most extent affects both its efficiency and ensure existence. Accordingly to this, especially important is to develop personnel management concept, which would incorporate planned and justified staff potential formation taking into account the priority tasks of enterprise's staff security.
Key words: manpower, human resources, human factors,human capital, human potential,workingpotential, staff potential, staff, personnel.
Вступ
Методичш засади функцюнування пвдсистеми ка-дрово! безпеки, на нашу точку зору, повинш грунту-ватися на визначенш ввдповвдно! системи термшв, яш на сучасному еташ розвитку науково! думки об'еднують довол1 значну кшьшсть: «робоча сила», «людсьш ресурси», «людсьш фактори», «людський каттал», «людський потенщал», «трудовий потенщ-ал», «кадровий потенщал», «кадри», «персонал», що мають р1зний зм1ст i суттеве навантаження. Перел1че-m поняття е взаемопов'язаними, взаемодоповнюючи-ми та iз рiзних сторш характеризують !х но^ - лю-дину. Водночас, прюритетна роль економiчноl безпеки в процес забезпечення життездатносп та розвитку
кожного тдприемства, вимагае конкретизацп об'екпв i суб'еклв кадрово! безпеки.
На сьогодниннш день особливо важливим е фор-мування кадрового потенщалу iз врахуванням необ-хвдносл забезпечення високого рiвня безпеки для тдприемницьких структур.
Складшсть виконуваних робгг на тдприемствах вимагае ввдповщного рiвня подготовки та квалiфiкацil пращвнишв тривалого терм^ актматизаци та адап-таци до основно! спецiалiзацil, що спричиняе сутте-вий дефщит персоналу, а вщтак i зростання загрози недоукомлектованосп та неввдповщносп професшно-квалiфiкацiйного рiвня, що негативно впливае на конкурентоспроможшсть продукцп та шдприемств. Швидш темпи техшчного оновлення, переозброення та використання новишх шновацшних технологш
BHMararoTb cucTeMaTHHHoro nigBH^eHHa KB&m$iKa^i nepcoHagy 3 Meroro yHHKHeHHa 3arpo3 HeBignoBigHocri BMiHb, 3HaHb Ta HaBHHoK npaqiBHHKiB norpe6aM Bupo6-HHHoro npo^cy. nepcoHag b cynacHux yMoBax rocno-gaproBaHHa Ha nignpueMcTBax e HaH6igbm BaKguBHM pecypcoM Ha 6ygb-aKoMy nignpueMcTBi, BiH e i gKepe-goM BHyTpimHix 3arpo3, ^o BHMarae npugigeHHa цbOмy acneKTy oco6guBoi yBaru, nepm 3a Bce b paMKax KagpoBoi 6e3neKH.
MaTepia^ i MeTogu goc^ig^eHt
^ocgigKeHHa npoBegeHe Ha Marepiagax HayKoBHx пy6giкaцiн yKpaiHcbKHx i 3aKopgoHHux yneHux, a TaKoK 3 BHKopncTaHHHM cTamcTHHHHx gaHux, aKi 3HaxogaTbca y BigKpHTOMy gocTyni.
Ochobhhmh MeTogaMH HayKoBoro gocgigKeHHa, aKi BHKopncToByBagnca y npo^ci HanucaHHa ^ei cTarri cTagu 3aragbHoHayKoBi MeTogu aHagi3y Ta cuHre3y, a6crpaKTHo-goriHHHH, cucTeMHoro aHagi3y, nopiBHagb-hhx o^hok to^o.
Pe3ygbTaTH Ta ix oßroBopeHHH
Po3noHHeMo gocgigKeHHa 3 noHarra «po6ona cuga», cyTb aKoro gocuTb noBHo po3KpuB K. MapKc. «nig po6o-hok> cugoro, hh 3garaicTro go npaqi, - nucaB K. MapKc, -mh po3yMieMo cyKynHicTb $i3HHHux i gyxoBHux 3gi6Hoc-Ten, aKHMH Bogogie opraHi3M, KHBa oco6ucTicTb grogu-hh, i aKi nycKaMTbca Hero y xig ^opa3y, Kogu BiH ctbo-proe aKi-He6ygb cnoKHBHi BapTocTi». OKpiM K. MapKca BH3HaneHHa ^oMy noHarrro gaBagu h iHmi HayKoB^. TaK, A. Рyмaнцeв, r. KguMKo, B. PoKona BBaKaroTb, ^o po6ona cuga - цe 3gaTHicTb groguHH go пpaцi, li TpygoBi MoKguBocri.
y BignoBigHocTi go пpoцнтoвaннx no3H^n HayKoB-цiв, po6ona cuga xaparaeproye groguHy Ha MaKpopiBHi, a BigTaK цe noHarra gume toctkobo MoKe 6yTH BHKopu-cTaHo gga po3po6geHHa MeToguHHux 3acag 3a6e3neneH-Ha KagpoBoi 6e3neKH cy6'eKTiB mgпpнeмннцbкoi giagb-HocTi.
HacrynHe noHarra - TpygoBi pecypcu, aKe Bnepme b HayKoBin giTepaTypi y 1922 po^ 3acTocyBaB aKageMiK C. CrpyMuguH gga xapaKTepucTHKH rogoBHoro HaqioHa-gbHoro 6araTcTBa - TpygoBoro noTeH^agy KpaiHu. nicga nepenucy HacegeHHa 1959 poKy noHarra «TpygoBi pecy-pcu» cTago mupoKo 3acrocoByBaTHca b gupeKTHBHux goKyMeHTax i b eKoHoMinmn giTepaTypi. Eigbm cynacHe TpaKTyBaHHa HagaHo y npa^ r. Cge3iHrep, y BignoBigHocTi go aKoro - ^ HacruHa HacegeHHa KpalHu, ^o xapaKTepu3yeTbca neBHHM piBHeM $i3HHHoro po3BHTKy, po3yMoBux 3gi6HocTen i 3HaHb, aKi Heo6xigHi gga po6o-th b HapogHoMy rocnogapcTBi.
y npaKTHHHin giagbHocTi, gga noTpe6 o6giKy Ta nga-HyBaHHa, go TpygoBux pecypciB BigHocaTb HacegeHHa npaqe3gaTHoro BiKy, 3a BHHaTKoM Henpauroronux iHBagi-giB пpaцi h BinHH I i II rpyn Ta HenpaHroronux oci6 пpaцeзgaтнoro BiKy, ^o ogepKyroTb neHcii no cTapocTi Ha nigbroBux yMoBax (HogoBiKiB 50 - 59 poKiB, kIhok
45 - 54 poKiB). y BignoBigHocTi go 3a3HaneHoro, gga noTpe6 3a6e3neneHHa KagpoBoi 6e3neKH ^h TepMiH MoKHa BKHBaTH aK Mipy TpygoBoro пoтeнцiagy cycnigb-cTBa Ta aK ngaHoBo-o6giKoBHH noKa3HHK.
OgHaK 3apa3 yKpaiHa nepexoguTb Ha MiKHapogHi cTaHgapTH oцiнкн rpygoBux pecypciB. 3rigHo 3 KoH^n-цiero po6onoi cugu, aKoro KopucryeTbca MiKHapogHa
Opra^aqia Пpaцi (MOn), BuxigHHM noHaTTaM
e eKoHoMiHHo aKTHBHe HacegeHHa. Цe HacegeHHa o6ox craTen BiKoM 15 - 70 poKiB, aKe npoTaroM neBHoro nepi-ogy nponoHye cBoro po6ony cugy gga внpo6ннцтвa ToBapiB Ta nocgyr. ^o eKoHoMiHHo aKTHBHux HageKarb oco6u, 3aHHaTi eKoHoMiHHoro giagbHicTro, aKa npuHo-cuTb npu6yToK (3aHHaTi), Ta 6e3po6iTHi.
Ha nonaTKy 60-x poKiB b HayKoBin giTepaTypi nona-go aKTHBHo BHKopucToByBaTucb ^e ogHe, i3 BH^e nepe-gineHux, noHaTb - «grogcbKun ^aKTop». 3a cBoero cyT-Tro, TepMiH «^aKTop» o3Hanae npuHHHy, pyminHy cugy Horo-He6ygb, a BigTaK grogcbKun $aKTop nigKpecgroe BaKguBy Ta BH3HanagbHy pogb groguHH y Bupo6HHHiH c$epi. TaK, T. 3acgaBcbKa nig grogcbKHM ^aKTopoM po3yMie cucTeMy KgaciB, BepcTB i rpyn, aKi B3aeMogiroTb, Bigpi3HaroTbca cTaHoBH^eM, giagbHicTb i B3aeMogia aKux 3a6e3nenye nporpecuBHHH po3bhtok cycnigbcTBa.
Ctocobho 3a6e3neneHHa KagpoBoi 6e3neKH oKpeMoro nignpueMcTBa, to цe noHarra MoKHa 3acTocoByBaTH gume goTHHHo, agKe nonpu Te, ^o boho BH3Hanae gro-guHy aK cBigoMoro cy6'eKTa rocnogapcbKoi giagbHocTi, noro oco6ucTicHi aKocTi, aKi cyrreBo BnguBaroTb Ha pe3ygbTaTH ii пpaцi, to, b 3aragbHoMy, HaH6igbm HacTo noro 3acTocoByroTb Ha MaKpopiBHi gga xapaKTepucTHKH 3oBHimHboi pyminHoi cugu внpo6ннцтвa.
Ha HacTynHoMy eTani po3BHTKy eKoHoMiHHoi gyMKH - y 70-x poKax MHHygoro cTogirra - b Teopii Ta npaKTH-цi nonago BHKopucToByBaTucb noHaTTa «grogcbKi pecyp-cu». y TpaKTyBaHHi cynacHux нiмeцbкнx ynemix cyT-HicTb ynpaBgiHHa grogcbKHMH pecypcaMH nogarae b ToMy, ^o grogu po3rgagaroTbca aK Hag6aHHa KoMnaHii b KoHKypeHTHin 6opoTb6i, aKe Tpe6a MoTHByBaTH, po3-BHBaTH pa3oM 3 iHmuMH pecypcaMH, ^o6 gocarTH cTpa-TeriHHoi MeTH opraнiзaцii. BiTHH3HaHi k HayKoB^ cxu-garoTbca go gyMKH, ^o nig цнм TepMiHoM noTpi6Ho po3yMiTH cucTeMy iHgHBigyagbHo-oco6ucTicHHx xapaK-TepucTHK i ^HHicHux ycTaHoBoK npaqiBHHKiB, c^opMo-BaHux npupogoro Ta cycnigbcTBoM, i TaKHx, aKi BH3Ha-HaroTb ix noBegiHKy b KogeKTHBHux TpygoBux пpoцecax.
y3aragbHeHHa gopo6Ky BiTHH3HaHux Ta 3aKopgoHHux HayKoB^B go3Bogugo BH3HaHHTH HacTynHHH nepegiK cyrreBux BigMiHHocTen grogcbKux pecypciB Big ycix iHmux (MaTepiagbHux, ^iHaHcoBux, iH^opMaqinHux Ta iH.) (puc. 1).
y BignoBigHocTi go BH^e BHKgageHoro, cпeцн$iннi BgacTHBocTi grogcbKHx pecypciB noBHHHi 6yTH BpaxoBa-Hi npu po3po6geHi MeToguHHux 3acag KagpoBoi 6e3neKH nignpueMcTB, 3oKpeMa b HacTHHi ix npiopuTeTHoi pogi b 3a6e3neneHHi bhcokoi e^eKTHBHocTi Ta HaaBHocTi gBoc-TopoHHboro 3B'a3Ky MiK cy6'eKToM ynpaBgiHHa Ta gro-gbMH.
PHC. 1. BH3Hana^bHi xapaKTepHCTHKH ^rogctKHx pecypciB
npiopHTeTHicrb grogHHH hk BH3HanagbHoro ^arcropa внрo6ннцтвa 3HaHmgo Bigo6paKeHHa i ^e b ogHoMy noHarri - «grogcbKHH KaniTag». OgHHM i3 HaH6igbm GMHHx e BH3HaneHHH gaHe C. ^htoobhm, y BignoBigHocTi go HKoro gregcbKHH Kanirag - «...c^opMoBaHuH y pe-3ygbTaTi iHBecTH^H i HaKonHHeHHH grogHHoro neBHHH 3anac 3gopoB'a, 3HaHb, HaBHHoK, 3gi6HocreH, MoTHBaqiH, ^o goцigbнo BHKopHcTOByroTbca b Tin hh iHmin c$epi cycnigbHoro BigTBopeHHa, cnpuaKTb 3pocraHHK npogy-KTHBHocTi npaqi i внpo6ннцтвa i thm caMHM BngHBaKTb Ha 3pocTaHHH goxogiB (3apo6iTKiB) gaHoi' grogHHH». Оцiнкa 3gi6HocTen Ta MoKgHBocTeH grogHHH y rpomo-BoMy BHpa3i, Ha Hamy gyMKy, BKa3ye Ha oTOTOKHeHHa i'x i3 ^iHaHcoBHMH Ta iHmHMH pecypcaMH nignpueMcTBa, a gga noTpe6 eKoHoMiHHoi' 6e3neKH - noTpe6y b 3a6e3ne-HeHHi HageKHux yMoB Ta 3axucry Big HeraTHBHoro BngHBy, pH3HKiB Ta 3arpo3.
yce BH^e BHKgageHe nepeKoHiHBo goBogHTb Heo6-xigHicTb po3rgagy HacTynHHx noHHTb, b ocHoBi hkhx geKHTb TepMiH «noTeH^ag». 3a3HaneHHH TepMiH 3 caMo-ro nonaTKy B5KHBagoca gga xapaKTepucTHKH $i3iogorin-hhx MoKgHBocTeH Ta iHTegeKTyagbHHx 3gi6HocTeH ik-gHHH. 3 po3bhtkom HayKoBo-TexHiHHoro nporpecy, Horo nonagu po3rgagaTH nig KyroM 3opy BupaKeHHH noTeH-^hhhx MoKgHBocTeH MaTepiagbHo-TexHiHHHx 3aco6iB внpo6ннцтвa Ta nignpueMcTBa b цigoмy, Hepo3puBHo noB'H3yeTbca 3 eKoHoMiHHHM npoцecoм i o6rpyHToBaHo BH3HanaeTbca hk eKoHoMiHHa KaTeropia (Rossokha, 2005). 3rigHo iHmoro BH3HaneHHH, «grogcbKHH noTeH^-ag - цe c^opMoBaHuH a6o po3BHHeHHH y pe3ygbTaTi iHBecTH^H i HaKonuHeHHH grogbMH neBHHH 3anac 3go-poB'a, 3HaHb, HaBHHoK, 3gi6HocreH, MoTHBaqiH Ta rnmux npogyKTHBHHx HKocreH, hkhh ^gecnpaMoBaHo BHKopuc-ToByeTbca b Tin hh iHmin eKoHoMiHHoi' giagbHocri, cnpuae 3pocTaHHK npogyKTHBHocTi npaцi H 3aBgaKH цboмy BnguBae Ha 3pocraHHH goxogiB (3apo6iTKy) Horo BgacHHKa» (Grishnova, 2001).
nopyH i3 gKgcbKHM noTeH^agoM, b HayKoBiH gire-paTypi npucyTHin H TepMiH «rpygoBHH noтeнцiag», TpaKTyBaHHH HKoro e 6igbm pi3HoMaHiTHHM.
TpygoBHH noтeнцiag - цe cKgagHe noegHaHHH $i3H-hhhx BgacTHBocTeH, 3HaHb, gocBigy, gyxoBHHx Ta Mopa-
gbHHx ^HHocTen, KygbrypHHx ycTaHoBoK, 3BHHai'B Ta Tpagu^H HacegeHHH Kpai'HH (Chernomorenko, 1997). Ui HKocTi noB'a3aHi: 3i 3gaTHicTK npa^BHHKa go npaqi, cTaHoM Horo 3gopoB'a, BHrpHBagicTK, THnoM HepBoBoi' cucreMH, to6to BciM thm, ^o Bigo6paKae $i3HHHHH Ta ncuxogoriHHHH noтeнцiag; 3 o6caroM 3aragbHux Ta cne-цн$iнннx 3HaHb, BMiHb Ta HaBHHoK, HKi BH3HaHaKTb 3gaTHicTb go npaцi neBHoi' KBagi^iKaqii; 3 piBHeM Bigno-BigagbHocTi, co^agbHoi' 3pigocTi, iHTepeciB Ta noTpe6.
B ocraHHi KigbKa poKiB, nopyH i3 gKgcbKHM H Tpygo-bhm noTeH^agaMH, b HayKoBHx gKepegax 3'hbhbch ^e oguH TepMiH - «KagpoBuH noTeH^ag», hkhh A. rpago-bhm TpaKTyeTbca hk «... mokihbocT gocarHeHHH ^geH nepcneKTHBHoro po3BHTKy, HKi cTBopKKTbca KigbKicHH-mh Ta HKicHHMH xapaKTepucTHKaMH KagpiB, hkhmh boio-gie opraнiзaцiн b neBHHH MoMeHT nacy».
Ha gyMKy O. fflnuKygaKa «KagpoBHH noтeнцiag - ^ cyKynHicTb KigbKicHHx Ta HKicHHx xapaKTepucTHK mTaT-hhx npaqiBHHKiB nignpueMcTBa, to6to ocBiTHiH piBeHb i npo$eciHHo-KBagi$iKaqiHHi 3gi6HocTi, a TaKoK BiKoBHH ^H3, HKi npu HaaBHocTi neBHux MoKgHBocTeH go3Boga-KTb BHKoHyBaTH oKpeMi Bugu po6iT 3 MaKcuMagbHHM piBHeM e^eKTHBHocri» (Shpykulyak, 2004).
nocgigoBHa xapaKTepucTHKa gocgigKyBaHux TepMi-HiB go3Bogae bhciobhth MipKyBaHHH ^ogo icHyBaHHH iepapxiHHoro B3aeMo3B'a3Ky MiK hhmh, hkhh MoKHa npegcTaBHTH y rpa^inHoMy Burgagi HacTynHHM hhhom (pHc. 2).
OcTaHHi noHHTTH, HKi o6paHi HaMH gga o6rpyHTyBaH-hh MeTogHHHHx ochob 3a6e3neneHHH KagpoBoi' 6e3neKH Ha piBHi nignpueMcTBa, e «Kagpu» i «nepcoHag». ,3,o^gbHHM 6yge noacHeHHH, ^o y HamiH Kpai'Hi i pagi iHmux gepKaB, y ToMy Hucgi eBponeHcbKux, 6igbm mupoKe po3noBcK-gKeHHa MaB TepMiH «Kagpu», HiK «nepcoHag», age BiTHH-3HHHin i 3aKopgoHHiH giTepaTypi ocraHHix poKiB gocHTb nonygapHHMH e o6ugBa цi TepMiHH, ToMy po3rgaHeMo i'x nocgigoBHo.
npoBegeHe TeopeTHHHe gocgigKeHHa go3Bogugo bh-hbhth pag nigxogiB go TpaKTyBaHHH noHarra «Kagpu». y BignoBigHocTi go nepmoro nigxogy, hkhh npucyTHiH y npa^x T. Ea3apoBa, E. EpeMiHa Ta O. BopoHbKo go KagpiB BigHocHTb BHKgKHHo KepiBHHKiB.
вщнесенш до кадр1в штатного складу пвдготовлених, квал1ф1кованих пращвнишв тдприемства та умовний !х подш на кер1внишв та робггнишв.
Третш пвдхщ який присутнш у працях М. Малж та О. Шпикуляк, передбачае дещо ширше коло оаб, яш вщносяться до категорп «кадри»: особовий склад штатних пращвнишв тдприемства, зайнятих на виро-бнищга та його обслуговуванш, а також включають оаб, потенцшних кандидапв на замщення робочих м1сць.
Узагальнивши результати проведеного дослщжен-ня, на нашу точку зору, саме третш шдхвд е найбшьш повним i таким, що може бути використаний для потреб кадрово! безпеки, що буде бшьш детально обгру-нтовано в подальшому.
Рис. 3. Завдання кадровоТ безпеки в процесi формування кадрового потенщалу п1дприемства
Людський потенщал
Трудовий потенцiал Кадровий потенц1ал
1ндиввдуальний потенцiал
Рис. 2 Взаемозв'язок м1ж досл1джуваними поняттями
Другий пiдxiд, сформований у роботах Гупера Френсиса Ж., Келлi Джеймса Н., А. Шегди, полягае у
MiK oxapaKTepu3oBaHHMH Buge noHHTTHMH «KagpoBHH noтeнцiag» Ta «Kagpu» icHye hk B3aeMo3B'a3oK, TaK i BigMiHHocri, HKi MoKHa oxapaKTeproyBaTH HacTynHHM hhhom:
- KaTeropia «Kagpu», 3a cBoero cyrrro Ta BignoBi-gHo go npoцнтoвaннx BHige BH3HaneHb, - KigbKicHa, a «KagpoBHH noтeнцiag» - HKicHa xapaKTepucTHKa cyKyn-HocTi npaqiBHHKiB;
- Kagpu - BH3HanaKTb cyKynHicTb npagiBHUKiB neBHHx npo^eciH i cne^aibHocTeH, a KagpoBHH noTeH-цiag - neBHe koio MoKgHBocTeH gogo 3gincHeHHa ^ge-cnpaMoBaHHx gin;
- KagpoBHH noTeH^ag, oKpiM HucegbHocTi, xapa-KTepu3ye i HKicTb npo$eciHHo-KBagi$iKoBaHoi nigroTo-bkh nepcoHagy, to6to e mupmuM noHarraM, a BigTaK i 6igbm npHHHHTHHM gga BHKopucTaHHa b npoцeci po3po-6kh MeTogHHHoro 3a6e3neneHHa KagpoBoi' 6e3neKH.
iHme noHarra - nepcoHag - hk yKe 3a3Hanagocb 3a-cTocoByeTbca y BiTHH3HHHiH HayKoBiH giTepaTypi nopiB-hhho He gaBHo Ta BKgronae:
- po6iTHHKiB, cgyк6oвцiв, KepiBHHKiB i ^axiB^B, HKi npauKKTb 3a HaHMoM, i npauKKHHx BgacHHKiB;
- cyKynHicTb npa^BHHKiB, go BxogaTb go Horo o6-giKoBoro cKgagy;
- cyKynHicTb nocTinHHx npaqiBHHKiB, HKi ogepKagu Heo6xigHy npo^ecinHy nigroToBKy i MoKyTb MaTH goc-Big npaKTHHHoi' giagbHocTi;
- Becb oco6obhh cKgag nignpueMcTBa go aKoro BxogaTb nocTinHi Ta THMHacoBi npagiBHHKH, aKi MoKyTb
BHKoHyBaTH KBagi^iKoBaHy Ta HeKBagi^iKoBaHy npauK.
nopiBHKKHH BH3HaneHi HaMH Buge noHarra «Kag-pu» Ta «nepcoHag» MoKHa cTBepgKyBaTH, go bohh TeopeTHHHo ToToKHi, Bigpi3HaKTbca icropiero BHKopuc-TaHHa Ta iHTeHcHBHicTK HayKoBHx gocgigKeHb i gga noTpe6 KagpoBoi' 6e3neKH MoKyTb 3acTocoByBamcb ogHonacHo.
OopMyKHH KagpoBHH noтeнцiag nignpueMcTBa oc-HoBHe BH3HaHHTH rogoBHy MeTy HKy cTaBHTb nepeg co-6ok nignpueMcTBo Ta o6paTH crpaTeriro ii' gocarHeHHH. gocarHeHHH rogoBHoi' MeTH, Ha Hamy gyMKy, nepeg6anae BHpimeHHa TaKHx ochobhhx 3aBgaHb (puc. 3).
Ha Hamy gyMKy, cTpyKTypa KagpoBoro noтeнцiagy 3 tohkh 3opy 3a6e3neneHHH Horo 6e3neKH Mae HacrynHHH BHrgag (puc. 4).
CncTeMa ynpaBaiHHH nepcoHaaoM nignpneMCTBa
nigcHcTeMa
CYE 'CRT YnPABMHHH
KagpoBHH noTe^ia!
KEPIBHHKH
mgcucTeMa OE'CRT YnPABMHHH
npa^BHHKH, HKi nepe6yBaroTt y cnucKoBoMy cKiagi
KagpoBHH noTeH^ag
IIpeTeHgeHTH Ha po6oni Micua
Phc. 4. CK^agoBi KagpoBoro noTeH^a^y hk oö'ckth KagpoBoi 6e3neKH
s a
B
«
e
s a
u B
o n
o &
« a
a s
T
a
u
Ha Hamy gyMKy, go npeTeHgeHTiB Ha po6oni мicцa Heo6xigHo BigHecTH:
- oco6u, HKi THMHacoBo He npagroroTb, age 3a piBHeM ocBiTH Ta KBagi^iKaqieK MoKyTb 6yTH 3agynem go po6oTH Ha nignpHeMcTBi;
- oco6u, HKi npaqKBagu Ha nignpueMcTBi H HKi HaBHaKTbca i3 BigpuBoM Big внpo6ннцтвa 3a KomTH ^ei' KpuguHHoi' oco6u;
- oco6u, HKi npauKKTb Ha nignpueMcTBax-KoHKypeHTax, age 3a neBHHx yMoB MoKyTb 3MiHHTH мicцe po6oTH.
OopMyBaHHa caMe TaKoro nepegiKy oci6-npeTeHgeHTiB Ha po6oni мicцa go3Bogae 3HaHHo nigBH-IHTH e^eKTHBHicTb npoцecy 3a6e3neneHHa KagpoBoro noтeнцiagy Hepe3 3MeHmeHHa BHTpar Ha nigroToBKy KagpiB, BTpaT Big 3HHKeHHH npo^ecinHo-KBagi^iKagmHoro piBHa Ta нeнтpagiзaцil HacTHHH Big-noBigHHx 3oBHimHix Ta BHyTpimHix 3arpo3. OKpeMo
noTpiÖHO Harogocmu, mo BHeceHHa go rpynu npeTeH-gemiB npaqiBHHKiB, aKi 3aHHaTi Ha nignpueMcTBax-KoHKypeHTax e BunpaBgaHHM kpokom, ag^e 3aBgaKH mgecnpaMoBaHiä KagpoBin пogiтнцi Mo^Ha oTpuMam roToBHx BHcoKoKBagi^iKoBaHHx пpaцiвннкiв, aKi oKpiM iHmoro BogogiiTb mHHoo iH^opMameo mogo Bupo6-HHHoro пpoцecy Ta iHmuMH пoзнцiaмн KoMepmnHoi тaeмннцi KoHKypeHTa.
BiiciiOBKii
TaKHM hhhom, nigBoga^u nigcyMKH npoBegeHoro Te-opeTHHHoro gocgig^eHHa, Mo^Ha cTBepg^yBam, mo caMe Big OopMyBaHHa Ta BHKopucTaHHa KagpoBoro no-тeнцiagy 3age®uTb noTOHHun Ta Mo^guBHH ManöyTHin pe3ygbrar ^yHKqioHyBaHHa nignpueMcTBa. nigöuparoHH nepcoHag Ta po3BHBaronH noro noTeHmnm 3gaTHocTi, nignpueMcTBo 3a6e3nenye ce6e KagpaMH, aKi 6 3Morgu npauMBaTH y cKgagHux yMoBax phhkobhx BigHocuH peagi3oByMHH crpaTeriHHi ngaHH mgnpueMCTBa.
OopMyBaHHa KagpoBoro пoтeнцiagy - ^ Ba^guBa ^yHKma po6oTu 6ygb-aKoro mgnpueMCTBa, aKa b cy-nacHux yMoBax rocnogapiBaHHa y Han6igbmiH Mipi BnguBae aK Ha e^eKTuBmcTb noro giagbHocTi, TaK i 3a-6e3nenye caMe icHyBaHHa. y BignoBigHocTi go moro, oco6guBo Ba^guBuM e po3po6geHHa KoH^nmi ynpaB-giHHa nepcoHagoM, aKa 6 BKgonaga ngaHoMipHe Ta o6-rpyHToBaHe OopMyBaHHa KagpoBoro пoтeнцiagy i3 Bpa-xyBaHHaM npiopureTHux 3aBgaHb KagpoBoi' 6e3neKu nignpueMcTBa.
nepcnexmueu nodanbrnux docnidwem. nepcneKTu-bom nogagbmux HayKoBux gocgig^eHb y pycgi oKpecge-hoi npo6geMaTuKu e BuaBgeHHa mgaxiB nigBumeHHa KagpoBoro noTeHmagy nignpueMcTB. nepmoneproBoro 3HaHeHHa npu цbOмy cgig HagaBaTu BuBneHHio gocBigy KpaiH-ngeHiB £C mogo mgroTOBKu KagpiB, OopMyBaHHi KagpoBoi nogiraKu mgnpueMcTB, po3po6Ku MeTogu^Hux 3acag $yHKmoHyBaHHa nigcucTeM KagpoBoi' 6e3neKu.
Eiß^iorpa^inm iiocii. lanim
Rossokha, V.V. (2005). Potentsial agrarnogo pidpryyemstva: metodologiya doslidzhennya. Ekonomika APK. 4, 35-40 (in Ukrainian). Grishnova, O.A. (2001). Ljuds'kyj kapital: formuvannya v systemi osvity I profesijnoji pidgotovky. K.: T-vo «Znannya», KOO (in Ukrainian). Chernomorenko, N.V. (1997). Problemy effektivnogo ispol'zovaniya trudovogo potentsiala. Upravlinnya trudovymy resursamy: problem I perspektyvy rozvytku: Zbirnyky dopovidej mizhnarodnoji naukovo-praktychnoji konferetsiji. - Khmel'nyts'kyj: TUP, 288-295 (in Ukrainian). Shpykulyak, O.G. (2004). Kadrovyj potentsial ta jogo formuvannya v agrarnykh pidpryjemstvakh. Ekonomika APK. 1, 155-159. Rossokha, V.V. (2005). Potentsial agrarnogo pidpryyemstva: metodologiya doslidzhennya. Ekonomika APK. 4, 35-40 (in Ukrainian).
Cmammn nadiümna do pedax^ii' 5.09.2016