Научная статья на тему 'К вопросу о технологическом аспекте обучения профессионально-направленной лексике курсантов-кинологов в ведомственном вузе'

К вопросу о технологическом аспекте обучения профессионально-направленной лексике курсантов-кинологов в ведомственном вузе Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
14
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
курсанты / курсанты-кинологи / иностранный язык / ведомственный вуз / особенности обучения / подготовка / технологии / cadets / cadets-dog handlers / foreign language / departmental university / features of training / training / technology

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Наталья Алексеевна Лебедева

В статье рассмотрен процесс обучения иностранному языку курсантов-кинологов с технологической точки, которая сводится к внедрению и применению ряда компетентностных технологий и методов, позволяющих подготовить настоящих специалистов, умеющих адекватно реагировать в поликультурной сфере и эффективно применять знания иностранных языков на практике в рамках своей профессиональной деятельности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Наталья Алексеевна Лебедева

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

On the issue of the technological aspect of training of professionallydirected vocabulary to cadets-cynologists in a departmental university

The article considers the process of teaching a foreign language to cadets-dog handlers from a technological point of view, which boils down to the introduction and application of a number of competence technologies and methods that allow to prepare real specialists who are able to respond adequately in the multicultural field and effectively apply knowledge of foreign languages in practice within their professional activities.

Текст научной работы на тему «К вопросу о технологическом аспекте обучения профессионально-направленной лексике курсантов-кинологов в ведомственном вузе»

Научная статья УДК. 378

https://doi.org/10.24412/2658-638Х-2021-4-218-220 NIION: 2018-0077-4/21-082 MOSURED: 77/27-024-2021-04-281

Область науки: 5. Социальные и гуманитарные науки

Группа научных специальностей: 5.8. Педагогика

Шифр научной специальности: 5.8.1. Общая педагогика. История педагогики и образования

К вопросу о технологическом аспекте обучения профессионально-направленной лексике курсантов-кинологов в ведомственном вузе

Наталья Алексеевна Лебедева

Пермский институт Федеральной службы исполнения наказаний, Пермь, Россия, tereh1986@inbox.ru

Аннотация. В статье рассмотрен процесс обучения иностранному языку курсантов-кинологов с технологической точки, которая сводится к внедрению и применению ряда компетентностных технологий и методов, позволяющих подготовить настоящих специалистов, умеющих адекватно реагировать в поликультурной сфере и эффективно применять знания иностранных языков на практике в рамках своей профессиональной деятельности.

Ключевые слова: курсанты, курсанты-кинологи, иностранный язык, ведомственный вуз, особенности обучения, подготовка, технологии

Для цитирования: Лебедева Н. А. К вопросу о некоторых психологических и педагогических особенностях обучения курсантов - кинологов и их учет при формировании иноязычной профессиональной коммуникативной компетенции // Психология и педагогика служебной деятельности. 2021. № 4. С. 218-220. https://doi. org/10.24412/2658-63 8Х-2021 -4-218-220.

Original article

On the issue of the technological aspect of training of professionally-directed vocabulary to cadets-cynologists in a departmental university

Natalya A. Lebedeva

Federal state educational institution Perm institute of the Federal penal service of Russia, Perm, Russia,

tereh1986@inbox.ru

Abstract. The article considers the process of teaching a foreign language to cadets-dog handlers from a technological point of view, which boils down to the introduction and application of a number of competence technologies and methods that allow to prepare real specialists who are able to respond adequately in the multicultural field and effectively apply knowledge of foreign languages in practice within their professional activities..

Keywords: cadets, cadets-dog handlers, foreign language, departmental university, features of training, training, technology

For citation: Lebedeva N. A. To the question of some psychological and pedagogical features of cadets - dog handlers education and their consideration in the formation of foreign-language professional communicative competence // Psychology and pedagogy of service activity. 2021;(4):218-230. (In Russ.). https://doi.org/10.24412/2658-638X-2021-4-218-220.

The technological block of teaching a foreign language is based on the selection and application in practice of existing effective educational technologies, with the help of which a high degree of formation of foreign language competence of future cadets - dog handlers is

© Лебедева Н. А., 2021

achieved. To date, the use of the bilingual component is noted at all levels of human activity and the professional sphere is no exception. The technological aspect of the teacher's work is to identify all existing methods and technologies that are important and necessary to

№ 4 / 2021 ПСИХОЛОГИЯ И ПЕДАГОГИКА СЛУЖЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

achieve a high optimal result in the process of acquiring knowledge, skills, and professional competencies. The available technologies should be used more rationally and consistently. Technological transformation of the educational process is an option for solving the problem of developing foreign-language professional and communicative competence. For the formation of mature thinking and effective development of foreign language communicative competence of dog handlers, it is necessary to competently combine classes in the classroom with the use of Internet technologies and electronic educational resources, which are currently freely available.

The technology of teaching a foreign language to cadets - cynologists is reduced to the introduction and application of a number of competence technologies, and they, in turn, allow to train competitive specialists in the field of cynology who are able to respond adequately in the multicultural sphere and effectively apply knowledge of foreign languages in practice within the framework of professional activity. In addition, the purpose of teaching foreign languages, formulated precisely in the context of the competence approach, has a decisive influence on the principles of specialized language teaching in higher educational institutions, the task of which is the development of students, the formation of their professional qualities, the need to have a focus on high-quality results in the development of knowledge, to be focused on the needs of the labor market. The implementation of these provisions in the process of language training of cadets is provided within the framework of the formation of communicative competence.

Most often, the formation of communicative competence in foreign language classes occurs through the use of professionally oriented texts, which allows you to create a basis for processing information related to biology, service dog breeding, general military disciplines. Accordingly, teachers of the department should pay special attention to topics directly related to the profile of training cadets. The entire educational complex of the discipline "Foreign Language" is focused on the fact that bachelors have the opportunity and ability to correlate the knowledge acquired earlier in Russian with the data they perceive when reading foreign literature.

It is advisable to form the communicative competence of cadets within the framework of a professionally oriented approach to learning a foreign language in order to optimize the educational process as a whole.

Among the variety of educational topics studied by cadets-cynologists, the directions directly related to cynology were chosen: the importance of a dog in human life, the socialization of four-legged friends, the cultivation, upbringing and feeding of puppies; the domestication and domestication of wild dogs in the prehistoric

period; breeding and description of breeds; the use of Canis familiaris in service dog breeding.

As a practical example, let us consider the application of a communicative system-activity approach to teaching English, which is a method of teaching in which an orderly, systematized and interrelated teaching of a foreign language as a means of communication is carried out in the conditions of speech activity modeled and reproduced in the classroom, which is an integral and integral part of the general extralin-guistic activity. From a technological point of view, teaching a foreign language to cadets - dog handlers is reduced to the introduction and application of a number of competence-based technologies and methods that will prepare real specialists who can adequately respond in the multicultural field and effectively apply knowledge of foreign languages in practice within their professional activities. This is due to the need for a comfortable existence of a specialist in such conditions where adequate and correct use of specific techniques and a number of technologies of professional activity is required.

Библиографический список

1. Гуркина, А. Л. Развитие иноязычной коммуникативной компетенции как основная цель обучения иностранному языку / А. Л. Гуркина // Молодой ученый. 2015. № 12. С. 726-729.

2. Маукебаева, М. А. Коммуникативный подход в обучении иностранному языку / М. А. Маукебае-ва // Фундаментальные и прикладные исследования: проблемы и результаты, 2015. № 17. С. 121-126.

3. Митрофаненко, Л. М. К вопросу о формировании иноязычной компетенции обучающийся неязыкового вуза / Л. М. Митрофаненко // Вузовская наука. Северо-Кавказскому региону: материалы XIII научно-технической конференции. 2009. № 2. С. 181-194.

4. Тарусина С. А. Формирование билингвизма в свете современных требований к профессиональной подготовке специалистов таможенной службы в России / С. А. Тарусина // Язык и коммуникация в современном поликультурном социуме : сборник научных трудов. Российский университет дружбы народов, Московский государственный университет международных отношений (Университет), Уральский федеральный университет. 2014. С. 325-333.

5. Вавилова, Т. Е. Образовательные технологии формирования коммуникативной компетенции у курсантов нелингвистической образовательной организации / Т. Е. Вавилова, Е. И. Еремина // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2019. № 4 (79). С. 426-433.

6. Вавилова, Т. Е. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции средствами ино-

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ

219

странного языка в нелингвистической образовательной организации / Т. Е. Вавилова, Е. И. Еремина // Проблемы современного образования. 2020. № 5. С.240-249.

7. Гнездилова, Е. В. Моделирование коммуникативного иноязычного пространства в процессе обучения иностранному языку в образовательных организациях МВД России / Е. В. Гнездилова // Вестник УЮИ. 2020. № 4 (90). С. 160-166.

8. Тарусина, С. А. О проблеме обучения билингва грамматическим явлениям третьего языка в условиях национального неязыкового вуза / С. А. Та-русина // Преподаватель XXI век. 2017. № 4-1. С. 21 4-222.

Bibliographic list

1. Gurkina, A. L. Development of foreign language communicative competence as the main goal of teaching a foreign language / A. L. Gurkina // Young scientist. 2015. No. 12. pp. 726-729.

2. Maukebayeva, M. A. Communicative approach in teaching a foreign language / M. A. Maukebayeva // Fundamental and applied research: problems and results, 2015. No. 17. pp. 121-126.

3. Mitrofanenko, L. M. On the question of the formation of foreign language competence of a student of a non-linguistic university / L. M. Mitrofanenko // University science. North Caucasus region: materials of the

XIII Scientific and Technical Conference. 2009. No. 2. pp.181-194.

4. Tarusina, S. A. The formation of bilingualism in the light of modern requirements for the professional training of customs service specialists in Russia / S. A. Tarusina // Language and communication in a modern multicultural society : a collection of scientific papers. Peoples' Friendship University of Russia, Moscow State University of International Relations (University), Ural Federal University. 2014. pp. 325-333.

5. Vavilova, T. E. Educational technologies for the formation of communicative competence among cadets of a non-linguistic educational organization / T. E. Vavilova, E. I. Eremina // Psychopedagogy in law enforcement agencies. 2019. No. 4 (79). pp. 426-433.

6. Vavilova, T. E. Formation of foreign language communicative competence by means of a foreign language in a non-linguistic educational organization / T. E. Vavilova, E. I. Eremina // Problems of modern education. 2020. № 5. pp. 240-249.

7. Gnezdilova, E. V. Modeling a communicative foreign language space in the process of teaching a foreign language in educational institutions of the MIA of Russia / E. V. Gnezdilova // Vestnik UYUI. 2020. No. 4 (90). pp. 160-166.

8. Tarusina, S. A. On the problem of teaching bilin-guals grammatical phenomena of a third language in a national non-linguistic university / S. A. Tarusina // Lecturer XXI century. 2017. No. 4-1. pp. 214-222.

Статья поступила в редакцию 18.10.2021; одобрена после рецензирования 13.12.2021; принята к публикации 17.12.2021.

The article was submitted 18.10.2021; approved after reviewing 13.12.2021; accepted for publication 17.12.2021.

Педагогика : учебное пособие для студентов юридических вузов и специальностей / [В.Ф. Родин и др.]; под ред. В.Ф. Родина. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2020. 191 с.

В доступной форме раскрываются основные положения педагогики. В логической последовательности рассматриваются содержание педагогики, ее методологические основы, теория и практика обучения и воспитания, педагогический контроль.

Учебное пособие предназначено для студентов юридических вузов и специальностей.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.