Научная статья на тему 'КЎПРИК ҚАТНОВ ҚИСМИГА ҲИСОБИЙ КУЧЛАРНИНГ МУМКИН БЎЛГАН ҚИЙМАТЛАРИНИ ТАҚСИМЛАНИШИ'

КЎПРИК ҚАТНОВ ҚИСМИГА ҲИСОБИЙ КУЧЛАРНИНГ МУМКИН БЎЛГАН ҚИЙМАТЛАРИНИ ТАҚСИМЛАНИШИ Текст научной статьи по специальности «Естественные и точные науки»

CC BY
38
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Кўприк оралиқ қурилмалари / балкалар / кучлар / -ҳисобий кучлар / кўндаланг кучлар / моментлар.

Аннотация научной статьи по естественным и точным наукам, автор научной работы — Исмоил Абдуназар Ўғли Менглиев

Мақолада кўприк қатнов қисмига ҳисобий кучларнинг таьсир қилиши мумкин бўлган қийматларини ўзаро тақсимлаш. Хисобий кучларни кўндаланг ва бўйлама томондан таьсири кўрилади ва улар чизмада кўрсатилади. Бундан ташқари моментлари ҳисобланиб энг юқори куч миқдори аниқланади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «КЎПРИК ҚАТНОВ ҚИСМИГА ҲИСОБИЙ КУЧЛАРНИНГ МУМКИН БЎЛГАН ҚИЙМАТЛАРИНИ ТАҚСИМЛАНИШИ»

ы> >>

*: > 3>>

ж*

^ >р ы )> 1

Я>

ы >

! Й> >>

Щу

Ж"

>> ! >5>

Ы)>

>

Щ

! >

щу

11>ъ

'^Щт va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №8

КУПРИК КАТНОВ КИСМИГА ХИСОБИЙ КУЧЛАРНИНГ МУМКИН БУЛГАН КИЙМАТЛАРИНИ ТАКСИМЛАНИШИ

Исмоил Абдуназар уFли Менглиев

Тошкент давлат транспорт университети таянч докторанти https://doi.org/10.5281/zenodo.7295166

Анотатция: Маколада куприк катнов кисмига хисобий кучларнинг таьсир килиши мумкин булган кийматларини узаро таксимлаш. Хисобий кучларни кундаланг ва буйлама томондан таьсири курилади ва улар чизмада курсатилади. Бундан ташкари моментлари хисобланиб энг юкори куч микдори аникланади.

Калит сузлар: Куприк оралик курилмалари, балкалар, кучлар, -хисобий кучлар, кундаланг кучлар, моментлар.

Катнов кисми плитасига махаллий куч сифатида бир нуктага жамланган куч таъсир килади (гилдиракнинг босими) ва унинг юк кутариш кобилиятини транспорт воситаси укининг мумкин булган Р юкига текширилади. Гилдирак

босисмидан плитага тъсир килувчи куч калинлиги Н булган копламада ёйила бошлайди (1-расм) ва куйидаги куринишда ёзилади:

а1 = л, + 2 Н\ЬХ = Ь2 + 2 Н.

•ЯГ у

3 >>

ЩУ>

ЩУ>

(1)

Бу ерда

а

2'

Ь - автомобиль гилдираги шинасини плитага контакти

Ы > Ы >

< >4»

ЗН* * - 1>

62

зонасидаги улчамлари.

Тусинли плитани эгувчи моментини хисоблашда унинг уртасидаги ишчи энини а ёки Ь ларни, 1-расмда курсатилгандек хисоблаймиз:

1) Агар плитада битта ёки бир нечта юк жойлашган булса, у холда уларнинг хисобий улчамлари (эни буйича) бир-бирини устига тушмайди, унда кундаланг йуналишда плитнинг ишлашида (1-расм, а) I оралиги учун куйидагича ёзамиз: а = а + I / 3, аммо 21 дан кам эмас, ва плитани Ь оралиги

буйича буйлама йуналишда ишлашини хисобга олсак, у холда (1-расм, б): Ь = Ь + Ь / 3, аммо 2АЬ дан кам эмас булади.

м >

ц >>

^Н >

Ыз> *ф>

5

л А

Ы > р- \ >

Ы]>

* 1> Ыз>

ц >р

| > >

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №8

2

f илдиракка босим

í 'S H ь H

1 X45°\

R\\ 3| Ч v v \ 4 \ ; \ N 4 jl

1-PacM. ^aTHOB кисми плитaсидa юклaрни тaксимлaниш схемaси: a - кyндaлaнг иyнaлишдa; б - OyanaMa иyнaлишдa

в)

/ / ~

/

/ /

/ / / / /

/ /-

/ /

/.

/ / / / / / / / / /

/

/

/

Ф

b 1

. . ж ж____

Г)

/ b

\

r-<33

b 1

/

2-PacM. Пдитaни хдсобиИ энини aниклaш cxeMa^

2) arap плитaдa бир He4Ta юклaр жоИлaшгaн бyлсa Ba агарни^ ишчи yлчaмлapи бир-бирини ënca (энилapи бyИичa) a', y xpлда унинг хдсобиИ энини a aникдaИмиз (Z^acM), в бyИичa aникдaИмиз (бyндa кyйидaги шapт бaжapилиши зapyp a > %l); x1исоблaш ишлapидa юклapни умумиИ OFиpликлapи хдсобга олинaди.

ШНК 2.05.03-12 бyИичa оpaлик кypилмaнинг консолли плитси кисми учун унинг yзaгидaн c мaсофaдa жоИлaшгaн xpлaтдa юкнипнг тaъсиpидaн ишчи энини кyИидaги фоpмyлaдaн aникдaИмиз: a = a + 2c.

Тaянч кесимидa кyндaлaнг кучни aникдaшдa хдр бир Fилдиpaк учун ишчи энини aлоx1идa унинг оpaлик кypилмa бyИлaмa Иyнaлиши узунлиги I бyИичa

-^fV-iír ¡---^SfV-^ï f.—

63

> $$>

i

q

Ы >

ц

q > >

wi >

Ы:> j>

и*-

q

Ш >

Ш >

>

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

^й >

>

q ><:>

§ Ян :

q

Ы >

q

>q )> q )> :>

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №8

^ J ^ J

жойлашишига караб топилади (2-расм, г): aQ = a^, аммо I / 3 дан кам эмас; a = a^

+ I / 3, аммо дан кам эмас.

Х,исобий эгувчи моментлар кийматини аниклаш учун юза буйлаб текис таксимланган юклар кийматини топамиз. Битта гилдирак учун ёзамиз (1-расм,

а, б): q = P / 2ab и q = P / 2a b, бу ерда a, b, a , b - плитанинг ишчи

' ' 4 a a(k) 1 4 b a(k) 1 ' J F ' ' 1' 1

юзаси улчамлари, м; P / 2 - гилдиракка тушувчи босим, тс. Биз чегаравий

a(k)

эгувчи момент кийматини топиш учун плита энини 1 га тенг деб олган эдик (1,1) формуласи). У холда плита оралиги буйлаб текис таркалган ташки куч куйидагича ёзилади: q = P / 2ab и q = P / 2a b. Вактинчалик юклардан

a a(k) 1 b a(k) 1

[M] ; = kvf (1 + fi)Pa[k} (C - b, 2) / Sa, m

a a(k) 1 b a(k) 1

хосил булган хисобий эгувчи момент бундай топилади:

H".!» [М])=кГ/<}*М)Р^е-Ь1/2)/Яа^2) 4'*.

(1+^) - динамик коэффициент, у куйидагича олинади:

Ul/ ^V^ÏO^TT КГтГхтхттс г„ппипо.-п„ Iis л,..л,.. П+.Л = 1 1 лггттЯ^ ] I П M DO

1) НК схемаси буйича гилдиракли юк учун (1+^) = 1,3 ушбу À < 1,0 м ва

>

(1+^) = 1,1 ушбу À>5,0 м (урта кийматлар учун À -интерполяция килиш оркали);

2) АК автомобиль юки учун (1+^) = 1 + (45 - À) / 135, бу ерда À - плита катнов кисмининг хисобий оралиги (I ёки L). Агар катнов кисми плита кисмида

»

нуксонлар мавжуд булса, у холда транспорт юкини динамик кучига таъсир килувчи коэффициентлари ШНК 2.05.03.12 дага иловалардан олинади.

Бундан ташкари вактинчалик юкдан хисобий эгувчи момент (1) формулси буйича хам аникланиши мумкин [М]ХВ =[М]ЧеГ - [М]* д (3)

[iVAj B=l^Aj4er-LiVAj д (J J

Pam =ЫМЧ„ -[M]Ivky^+fDC.-bJl).(4)

Бу ерда Р - укка тушувчи мумкин булган юк.

а{к)

Асосий тусинларни вактинчалик юкларга хисоблашда энг катта юкланган тусинни ажратиб оламиз, бундан ташкари мустахкамлигини пасайтирувчи нуксонли тусинни хам олиш мумкин. Х,исоблаш ишлари битта тасмали юкка олиб борилади ва кундаланг утириш коэффициентига купайтирилади (КУК), бу эса уз навбатида умумий куприк ёки йул утказгич оралик курилмасига таъсир килувчи кучларни битта тусинга таксимланишини курсатиб беради.. КУК ни аниклаш учун уша танлаб олинган тусинни юкланиш таъсир чизиги курилади.

Босимнинг таъсир чизигини куриш усулини тусин кундаланг кесими юзаси

т\ттлгя iWnuK- vnnna янтлк-пяымтл'З Мяпк-я-зпян тятттк-яптлпя РЫк-тлптлт

турига боглик холда аниклаймиз. Марказдан ташкарида сикилиш

(Ессентрик)усули оралик курилма кундаланг кесимини абсолютно каттик диск Шс деб тасаввур килади (катнов кисми усти автомобил воситаси утганидан сунг ушандай бир хил колади). У холда бир хил кундаланг кесимли тусинлардан

¡•>50-' -Л |>

: * ^

'^¡Wi

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №8

иборат булган куприк ёки йул утказгич оралик курилмасининг юкланиш

босими таъсир чизиги тенгламаси куйидагича булади:

''-1'"- (5)

Бу ерда п - асосий тусинлар сони; а. - оралик курилма укидан унинг энг

I ай»*

чеккадаги тусинигача булган масофа; а - оралик курилма укидан алохида

1

тусинларгача булган масофа. х ва а. нинг кийматларини уларнинг мусбат ёки

1

манфий ишоралари буйича олинади.

Ессентрик сикиш усули тахминий деб хисобланиши керак, чунки уоралик курилманинг хакдкдй буйлама ва кундаланг каттиклиги ва бурама каттиклигини хисобга олмайди. Аммо асосий тусинлар етарлича каттик кундаланг плиталар ёки диафрагмалар билан бирлаштирилган ораликлар учун, шунингдек кенглик ва оралик нисбати 0,5 дан ошмайдиган диафрагма оралиги учун бу усул жуда коникарли натижалар беради. КУК ни аниклагандан сунг, биз кидирилаётган кучларнинг таъсир доираларини хисобланган юклар билан юклаймиз. Шуни таъкидлаш керакки, тахминий узунлиги 21,6 м дан ортик

ж,™™,™™ «„от™, тйртп.ттотгтто ТТоТТ™

булган узунликдаги оралик курилмаси тусинларида бир нечта мос

автомашиналар тасмалари жойлашиши мумкин.

Асосий тусиннинг оралигидаги эгилиш моментининг киймати, шунингдек, катнов кисмининг плитасини хисоблашда, ташки юкнинг кисмларидаги топилган Р хисобга олинади. Эталон автомобиль (ёки гилдиракли) юклари

учун

[М^КПУ^Лу&Р^ТП,^

1 ^ ' ' "(6)

Бу ерда у - асосий тусинларни хисоблашдаги ишончлилик коэффициенти

/

у = 1,5 таъсир чизиги узунлиги буйича юкланганида агар X = 0 булса у = 1,2 -

/ /

»

агар булса X > 30 м, X нинг уртадаги кийматлари учун ишончлилик коэффициенти интерполяция килиш оркали топилади; (1+^) - динамик коэффициент, НК схемадаги гилдиракли юк учун 1,1 га тенг килиб олинади,

*

агар X > 5 м булса, а автомобиль АК юки учун ушбу формуладан топилпди:

*

си сгр /ь ^ IV! и^л^/а, сг лг^ЛА. I ^у 1 ^ 11 У \_pwjjivij лс1,и,а.х1 I ип ки 11 .

(1+^) = 1 + (45 - X) / 135.

(6) формуласини куйидагича ёзиш мумкин: Гмл*-К Р

(1,1) формулани хисобга олиб укка тушувчи энг катта мумкин булган автомобиль АК ва гилдиракли НК юклари куйидагича ёзилади'

1 ЗЭг

эй» Ыэ>

] - > >

-88«-=—- —-—---за- ¡>

Е*

65

ы>

*: >

эй» эй» эй»

^ >3>

I >?<> >>

ЭЙ»

эй» Щу

Ы>

)ЙН

Ы )>

ЭЙ»

Ы>

Ы )>

• >4>

Ы >

\ Й:> щ

Ш>

эй»

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

ЭЙ» »ф>

Ы з> Ы >

3 >4»

л л О: -

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №8

Адабиётлар:

1.Расчет прочности железобетонных конструкций при действии изгибающих моментов и продольных сил по новым нормативным документам / А. И. Звездов. А. С. Залесов, Т. А. Мухамедиев, Е. А. Чистяков. // Бетон и железобетон. - 2002. - № 2. - С. 21-25.

2. Карапетов Э. С. Содержание и реконструкциягородских транспортных сооружений: учеб. пособие / Э. С. Карапетов, В. Н. Мячин, Ю. С. Фролов. - М. : Учеб.-метод. центр по образованию на ж.-д.транспорте, 2013. - 300 с.

3 . Боханова С. В. Нормативные нагрузки отсверхтяжелых автотранспортных средств / С. В. Боханова // Вопросы нормирования потребительских свойств мостов / под ред. А. И. Васильева. - М.: ОАО «ЦНИИС», 2002. - С. 24-28.

4.СП 63.13330.2012 Бетонные и железобетонные конструкции. - М. : Аналитик, 2012. - 155 с.

3 >>

ЩУ>

!>)»;

ЩУ>

!> О

д

¡¿8*; * I |>

3>>

ЭЙ»

5 >4»:

I й

и

66

ыъ

)Й»

)й»

ш >

ш >

>

Мь

ж»-

щ >

Ыэ> )Й»

т >

у> *

Щ- 4 >

3 >> ц >Р

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.