ОМУЗИШИ ТАЧ,РИБАИ ^А^ОНИИ ИСТИФОДАИ МЕХАНИЗМИ ИДОРАКУНЙ ДАР САТ^И МА^АЛ ВА ТАЪМИНИ РУШДИ УСТУВОРИ ИЦТИСОДИЮ
И^ТИМОИИ МИНТАЦА
Донишгощ давлатии Дангара
Дар шароити кувват гирифтани ракобати байниминтакавй ва таъсири равандхои чахонишавй дар назди давлат ва макомоти идоракунии минтакавй вазифи такмили низоми идоракунии минтакавй гузошта мешавад, ки ба чустучуи механизмхо ва методхои танзими худуд, ки ба бехтар намудани сатхи ичтимоиву иктисодй ва баланд намудани ракобатпазирии онхо равона карда шудааст.
Дар суханронии худ Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президенти Чумхурии Точикистон мухтарам Эмомалй Рахмон дар мулокот бо рохбарон ва фаъолони вилояти Хатлон мохи феврали соли 2022 кайд намудаанд, ки «Хадафу афзалиятхои муайяннамудаи Хукумати мамлакат дар хуччатхои стратегии миллй, аз чумла Стратегияи миллии рушд барои давраи то соли 2030 ва Барномаи миёнамухлати рушд барои солхои 2021 - 2025 дар махалхо тавассути барномахои минтакавй амалй карда мешаванд. Вале тахлилхо нишон медиханд, ки суръати ичрои барномахои рушди ичтимоиву иктисодии вилояти Хатлон ва шахру нохияхои он дар соли 2021 ташвишовар буда, сатхи татбики лоихахои дар онхо пешбинишуда дар киёс бо накшахо хеле паст мебошад....Вобаста ба ин, ба макомоти ичроияи хокимияти давлатии вилояти Хатлон ва шахру нохияхои он супориш дода мешавад, ки якчо бо вазорату идорахои марбута ичрои сифатноку саривактии лоихахои дар барномахои рушди ичтимоиву иктисодии вилоят ва шахру нохияхо воридшударо таъмин намуда, банакшагирии рушди ичтимоиву иктисодиро ба таври вокеъбинона ва бо дарназардошти хадафи саноатикунонии босуръати кишвар ба рох монанд» [1].
Бинобар ин, вакте дар чодаи истифодаи механизмхои муосир ва самараноки идоракунй дар сатхи махал, аз чумла механизми рушди барномавии минтака сухан меравад, устувории рушди иктисодию ичтимоии минтака чун омили таъминкунандаи амнияти иктисоди миллй дар назар аст. Дар асоси идоракунии самараноки минтака бояд сиёсати махсуси минтакавй чой дошта бошад, ки неруи ракобатнокии минтакаро ба омили рушди устувори он табдил дихад ва гузариши низоми иктисодиро ба сатхи нав ва нисбатан сифатноки амалнамой таъмин намояд. Дар ин самт, албатта сатхи рушди ичтимоиву иктисодии хар як минтака дар алохидагй таъмин карда мешавад.
Зарурати омузиши тачрибаи чахонй ва нигохи таърихии ташаккули хокимияти давлатй дар минтакахои кишвар дар асархои илмии олимони ватанй борхо кайд карда шудааст [3, с.5-9]. Хамчунин, Алимов А.Л. кайд намудаанд, ки «Барои баррасии масъалахои такмилоти асосхои методологй ва методии арзёбии рушди инноватсионии минтакахои кишвар нигохи таърихии ташаккули хокимияти давлатй дар даврони ба даст оварда шудани истиклолияти давлатй, такмили системаи нишондихандахои мониторинг ва арзёбии рушди минтакахо, такмилоти низоми рушди барномавии минтакахо зарур аст» [2, с.186].
Модернизатсияи низоми идораккунии минтака, таъмини рушди ичтимоиву иктисодии он бо чанбахои зерин вобастагй дорад:
-мувофикгардонии сиёсати минтакавй ба хадафхои рушди устувор;
- мувофикгардонии барномахои давлатй дар хама сатххои идоравй;
- истифодаи дурусти низоми мониторинг ва арзёбй дар барномахои миёнамухлати рушди минтакахо;
-дастгирии ибтикори тахия ва истифодаи барномахои рушд дар сатхи чамоат.
Хамин тарик, дар рушди ичтимоиву иктисодии хар як минтакаи алохида сиёсати минтакавй макоми хосса пайдо менамояд. Аз ин хотир, тахкики масъалахои асосии сиёсати минтакавии давлат вазифаи аввалиндарача мегардад, зеро халли онхо имконият медихад, ки мавкеи ракобатноки минтакахо дар сатхи миллй ва байналхалкй бехтар гардонида шавад.
Аввалин маротиба мафхуми "сиёсати минтадавй" дар тахдидотхои мухаддидони Fарб мавриди истифода кдарор дода шyдааст. Ин мафхум барои тачассуми мачмуи чорабинихои худудй, маъмyрй, идтисодй ва ичтимой, ки ба баробарнамоии сатх ва сифати хаёти ахолй дар минтадахои мухталиф равона гардидааст, истифода шудааст [5,258].
Дар шароити имруза миддори зиёди тахкидотхо дар самти баррасии масъалахои мухталифи сиёсати минтадавй гузаронида шуда, муносибатхои мухталифи илмй дар ин самт коркард шудаанд. Лекин ба ин нигох накарда, муносибати ягонаи таснифоти мафхуми "сиёсати минтадавй" ва бахогузории мачмуавии он то ба имруз чой надорад. Сиёсати минтадавй хамон самтхои сиёсати давлатиро фаро мегирад, ки ба амалинамоии мадсадхои фазогй равона карда шудааст. ^айд намудан зарур аст, ки сиёсати минтадавй дар як датор бо сиёсати идтисодй, ичтимой, хоричй, экологй ва дигар навъхои сиёсат хамчун самти мустадил баррасй карда мешавад.
Омузиши афкори тарихй ва тачрибаи идоракунии сатхи махал дар кишвархои пешрафтаи чахонй нишон медихад, ки дар кишвархои хоричй дар чустучуи роххо ва воситахои хамкории мувофиди марказ ва минтадахо чандин дахсолахо паси сар шудааст. Тахлили тачрибаи таърихй нишон медихад, ки барои амалинамоии самараноки сиёсати минтадавй тархи хамкории байни хокимият, сохибкорй ва ахолй бояд хусусияти динамикй дошта бошад, ки чунин хамкорихоро тасхех намояд.
Х,амин тарид, дар шароити имруза масъалаи мукаммал намудани низоми идоракунии минтадавй мухим гардидааст. Омили асосии рушди бомуваффади минтадаи алохида сатхи баланди маърифатй ва касбии ахолй ба хисоб меравад, зеро имкониятхои васеи истифодаи технологияхои муосири инноватсиониро дар тамоми сохахои истехсолот, неъматхои моддй ва хизматрасонй таъмин менамояд. ^айд намудан зарур аст, ки ин омил бояд дар ташаккули сиёсати минтадавй ба инобат гирифта шавад.
Тахлили тачрибаи кишвархои мухталиф нишон медихад, ки дар амалй намудани сиёсати минтадавй, он хамчун сиёсати муттахидкунанда баррасй карда мешавад. Воситахои хавасманднамой ва дастгирии рушди минтадахо хамеша дар холати тагйирёбй дарор дошта, дар вобастагй аз таъсири мачмуи омилхои рушди минтадавй ташаккул меёбанд ё тагйир меёбанд. Мувофиди амалияи чахонй, бо рушди давлат ва чомеа, як датор вазифахои идоракунии давлатй ба минтадахо вогузор карда мешавад, зеро дар ин сатх мутобиднамоии манфиатхои давлатй ва минтадавй, инчунин сохторхои хусусй ва чамъиятй амалй мегардад. Мутобидан, роху воситахои таъмини рушди минтадавй низ дигаргун шудаанд.
Дар хар мархилаи рушди давлат ва минтадахои алохидаи он роху воситахое истифода карда мешаванд, ки ба онхо давлат диддати махсус равона менамояд. Мадсад ва таркиби ин роху воситахо аз тарафи мадомоти марказй ва минтадавй дар алодамандй бо вазифахои гузошташуда муайян карда мешавад. Барои таъмини рушди хар як минтада бояд мачмуи роху воситахои ба хам алодаманд ва якдигаро пурракунанда истифода шаванд, ки ба хусусиятхои минтада, имкониятхои ташкилй ва захиравии минтада мувофид бошанд.
Яке аз чунин воситахои таъмини рушди минтадавй - принсипи барномавй ба хисоб меравад, ки дар ташкил ва дабули дарорхо оид ба маблаггузории минтадахо дар доираи мархилаи дарозмуддати банадшагирй зохир мегардад.
Принсипи барномавй дар аксарияти кишвархо тарафдорони фаъоли худро пайдо намудааст. Х,адафи асосии барномахои рушди минтадавй ба хадафхои рушд, ки дар хуччаихои стратегии дурнамои кишвар мударрар грдидаанд ва хадафхои рушди устувор, ки чумхурии мо ба он шомил аст, бояд мувофида шуда бошад ва он, асосан аз таъмини сатхи шоистаи хаёти ахолй иборат мебошад.
Барномахои рушди минтадавй дар асоси надш ва мадоми хукумати марказй ба ду гурухи алохида чудо карда мешаванд. Якум, барномахое, ки барои амалй намудани онхо, аз тарафи хукумати марказй маблаги муайян чудо карда мешавад, ки асосан ба бунёди чойхои нави корй, рушди инфрасохтори надлиётй ва ичтимой равона карда шудаанд. ^айд намудан зарур аст, ки дар чунин холат амалй гардидани чунин барномахо аз тарафи хукумати марказй ба таври умумй назорат карда мешавад. Барнома аз тарафи мадомоти махаллй амалй карда
мешавад. Дуюм, барномахое, ки ба пуррагй аз тарафи макомоти маркази идора карда мешаванд, гарчанде дар амалй намудани онхо ширкатхои хусусй иштирок менамоянд. Дар чунин холат, метавон барномахои сохтмони объектхои нисбатан мухимро махсусан кайд намуд.
Барномахо дар Иттиходи Аврупо бо муносибатхои сохавй ва чугрофй тасниф карда мешавад. Ин ба минтакахои алохида имконият медихад, ки ба шакли муайяни дастгирй ва кумак иддао намоянд, лекин дар чунин холат истифодаи захира ва воситахо барои минтакахои рушдкунанда нигох дошта мешавад. Низоми якчояи маблаггузорй ва шарикй хукуки молумулкиро мустахкам менамояд. Макомоти идоракунй, ки доираи васеи манфиатхоро муттахид менамоянд, бояд то 50% харочотро, ки бо лоиха ва барномахои мушаххас алокаманд мебошанд, аз хисоби сарчашмахои махаллй пурра намоянд [7,83].
Дар Иттиходи Аврупо фазои хукукй ба таври чиддй танзим карда мешавад. Дар доираи фазои хукукй коида ва лоихахои афзалиятнок мукаррар карда мешаванд, ки рушди стратегиро танзим менамоянд. Чунин тартибот аз сохтори ниходй бармеояд, ки дар доираи он кишвархои аъзои Иттиходи Аврупо ва Парламенти Аврупо асоси хукукиро интихоб менамоянд. Интихоб ва дастгирии лоиха ва барномахои хамгироии алохида аз тарафи макомоти идоракунй дар сатхи миллй ва минтакавй, ки аз доираи ниходии аврупой чудо мебошад, амалй карда мешавад. Барномахои хамгирой неруи бузурги ниходиро дар сатхи минтакавй талаб менамояд ва махз аз ин хотир дар Иттиходи Аврупо шабакаи васеи хазинахои мухталиф мавчуданд.
Хазинахои сохтории Иттходи Аврупо таъмини лоиха ва барномахои минтакавиро дар самтхои зерин амалй менамоянд: дастгирии умумии сиёсати аграрй; таъмини тахсилоти такрории мехнаткашон ва чавонон, асосан дар хамон минтака ва сохахо бо сатхи баланди бекорй; баланд намудани неруи мутобикгардии коргарон ва корхонахо ва дастрасии бозори мехнат, ки ба мубориза бо бекорй, баланд намудани хамгироии иктимой ва мустахкам намудани сармояи инсонй равона равона гардидаанд; мусоидат намудан ба минтакахои рушдкунанда ё минтакахое, ки ба бухрон ворид гардидаанд; дастгирии барнома ва лоихахои экологй; маблаггузории тичорат, сармоягузорй ба инфрасохтор ва баланд намудани неруи дохилй, инчунин хавасманднамоии рушди минтакавй ва махаллй.
Сиёсати минтакавй баррасии дарозмуддати стратегии гузориши максадро талаб менамояд, ки рушди бахшхои калидии иктисодиётро дарбар мегирад. Истифода намудани тачрибаи аврупоии сиёсати минтакавй дар саъйу кушиши чудо намудани масъалахо ва проблемахои афзалиятнок зохир мегардад, ки бояд дар коркарди барномахои рушди стратегии минтакахо ба инобат гирифта шавад. Шаффофияти раванди амалй намудани сиёсат ва барномахои рушди минтакавй кисми таркибии идоракунии самаранок дар шароити муосир гардидааст.
Дар Британияи Кабир барномахои минтакавй кариб тамоми худуди кишварро фаро мегиранд. Максади сиёсати давлатии минтакавй дар Британияи Кабир бунёди сохахои нав ба хисоб меравад, ки иктисодиёти минтакахои рушдкунанда бояд ба ин сохахо такя намояд. Яке аз воситахои бадастории ин максад коркарди барномахои давлатй мебошад, ки ба васеъ намудани мухочирати ахолй аз минтакахои серахолй ба минтакахои бухронй равона карда шудааст. Чунин барномахо асосан аз тарафи хукумати марказй тахия гардида, бо иштироки бевоситаи макомоти махаллй амалй карда мешаванд. Дастгирии нохия ва корхонахои минтакавй ба тарики интихобй амалй гардида, барои сармоягузорй ба саноат воситахои молиявй чудо карда мешаванд [4, 12].
Дар давраи хукмронии консерваторон дар Британияи Кабир якчанд барномахои рушди минтакавй ва дохилишахрй амалй гардид, ки онхо принсипхо ва табиати дастгирии интихобии минтакахои канории иктисодии кишварро дар рухияи неолиберализм дигаргун намуданд. Дар натича, дар амалй намудани барномахои мухталифи рушди минтакахо дахолати макомоти марказй махдуд карда шуданд [11, с.351].
Дар Норвегия то 90% худудхо бо амалй намудани барномахои алохидаи рушди ичтимоиву иктисодй фаро гирифта мешавад. Дар асоси бахогузорихои объективй, дар
сиёсати минтакавй принсипи минтакавии таксимоти воситахо мавкеи марказиро ишгол менамояд. Фаъолияти коммунахо аз марказ маблаггузорй карда мешавад. Андозхои махаллй хиссаи асосии даромади бучахои маххалй ба хисоб меравад. Марказ, метаовнад танхо механизми таксим намудани онро тагйир дихад. Маблаггузории коммунахо дар доираи барномахои муайян, ки ба максадхои мухим равона карда шудаанд, амалй мегардад.
^айд намудан зарур аст, ки дар аксарияти кишвархои аврупой идорахои махсус ё макомоти маъмурй, инчунин хазинахои бучавй бунёд карда шудаанд, ки ба масъалахои рушди барномавии минтакахо машгуланд. Истифодаи барномахои минтакавй, махсусан дар мархилахои паст гардидани сатхи рушди иктисодй ахамияти хосса пайдо менамоянд. Чунин барномахои рушди минтакавй барои таъмини рушди минтакаи алохида ё сохаи алохидаи истехсолотй амалй мегарданд.
Дар Япония барномахои рушди минтакавй ба сифати воситахои хавасманд намудани сохахои нав ва илмталаб, ба монанди электроника, сохтани тачхизотхои роботй, низомхои иттилоотй мавриди истифода карор дода шудаанд. Макомотхои давлатй, ки идоракунии барномахоро амалй менамоянд, танхо ба хамохангсозии умумй машгул буда, ба равандхои мушаххаси истехсолй дахолат намекунанд. Тахлилхо нишон медиханд, ки барномарезии иктисодй ба хаёти хочагиории тамоми иктисодиёти Япония таъмири бузурги мусбй мерасонад [6, с.268].
Солхои 80-ум асри ХХ самти асосии сиёсати иктисодии Япония бунёди марказхои бузурги илмиву тахкикотй гардид, ки ба халлй вазифахои калидй равона гардида буд. Чунин вазифахои калидй аз чониби хукумати кишвар муайян карда мешуданд. Дар натича консепсияи рушди технополисхо кабул карда шуд, ки суръати рушди онхо, дар шароити имруза, аз сатхи миёна дар тамоми кишвар баландтар аст. Технополисхо дар доираи амалй намудани барномахо бунёд гардида, дар самтхои зерин рушд менамоянд: накшаи рушди технополисхо, ки пешниходи кумаки молиявй, карзхои имтиёзнок, имтиёзхо дар ичораи бинохо ва минтакахои саноатй; накшаи чойгиркунии истехсолоти илмй, ки тахассусоти худудии истехсолотро пешниход менамояд; накшаи тахкикотхои заминавй, ки мувофики он дастгирии давлатии корхона дар мархилаи аввали инкишофи онхо амалй карда мешавад [11, с. 116-122].
Хусусияти муносибати барномавй дар танзими рушди ичтимоиву иктисодй дар Япония накши баланди худидоракунии махаллй мебошад. Мувофики конунгузорй имконияти пешниходи имтиёзхои иловагй, кумакхои молиявй, карзхо аз хисоби бучахои минтакавй барои корхонахои афзалиятноки минтака мукаррар гардидааст.
Чунин мешуморем, ки пешниход намудани мустакилият ба макомоти идоракунии минтакавй дар кабули карорхо оид ба маблаггузории ин ё он корхона, сохахо ё коркардхои алохидаи мушаххас самаранокии муносибати барномавиро баланд менамояд, зеро имконият медихад, ки ин ё он барнома ба талабот ва эхтиёчоти минтакаи мушаххас мутобик гардонида шавад.
Хамин тарик, метавон кайд намуд, ки чорабинихои амалигардида дар Япония имконият доданд, ки хачми тичоратигардии коркардхои инноватсионй васеъ гардида ба сохаи истехсолоти инноватсионй микдори зиёди корхонахо чалб карда шаванд. Хамин тарик, дар шароити имруза, зиёда аз 60% корхонахои истехсолоии Япония ба тахкикотхо ва коркардхои инноватсионй чалб карда шудаанд [7].
Тачрибаи кишвархои рушдкарда нишон медихад, ки омили калидии нигохдорандаи рушди минтакахо воситахои моливй ба хисоб мераванд. Як катор муаллифон чунин мешуморанд, ки дар ин самт масъалаи асосй дар таъминоти устувор ва шаффофияти сиёсати молиявй зохир мегардад. Дар холати нарасидани захирахо барои тамоми кишвар ё минтакахои алохида, захирахои молиявй бояд дар объектхо ва чорабинихои мухим, ки барои тагйиротх,ои сифатии мусбй заминахоро таъмин менамоянд, истифода карда шаванд.
Дар шароити имруза, дар аксарияти кишвархо хазинахои алохидаи рушди минтакавй бунёд гардидаанд, ки лоиха ва барномахои рушди минтакавиро дар асоси озмун маблагшузорй менамоянд. Дар чунин холат ду вазифаи мухим хал карда мешавад:
проблемахои мушаххаси минтака ё худуди алохида хал карда мешавад; рушди кобилияти макомоти хокимият, ки лоиха ва барномахоро тахия намуда, амалиноамии онро ташкил менамоянд, таъмин карда мешавад.
Х,амин тарик, максади асосии тахия ва амалй намудани барномахои давлатй баланд намудани ракабатпазирй ва кушиши таъмини рушди ичтимоиву иктисодй минтакахо ба хисоб меравад. Зиёд намудани воситахои молиявй дар бучаи Иттиходи Аврупо барои амалй намудани барномахои алохидаи минтакавй дар доираи сиёсати минтакавй шаходати мухим гардидани принсипи барномавй ба хисоб меравад.
Х,амин тарик, дар мархилаи гузариш танзими давлатии иктисодиёти минтакавй якчанд максадхои муайянро пайгирй менамояд, ки тарики истифодаи принсипи барномавй амалй карда мешавад:
-ба сифати максади асоси таъмини шароит барои баланд бардоштани сатхи зиндагии ахолии минтакахо тарики бадастории рушди устувори иктисодиёти минтака баромад менамояд;
-дар якчоягй бо минтакахо сохтани навъи муайяни чомеаи пас аз саноатй бо хусусиятхои муосири сифат ва сатхи зиндагии мардум ва мухити зист дар асоси ташаккули методхои нави технологияи истехсолотй, ки ба сохтори иктисодиёти бозоргонй равона карда шудааст;
-татбики сиёсати максадноки сохторй, сармоягузорй ва илмй-техникй, хавасманд намудани фаъолнокии бахшхои вокеии иктисодиёт, халли масъалахои ичтимоии ислохоти иктисодй дар минтакахо;
-таъмини амнияти иктисодии минтака. Дар чунин холат, амнияти иктисодии минтака хамчун мачмуи холатхои кунунй, шароит ва омилхое, ки субот ва устувории рушди иктисодиёти худудро тавсиф мекунанд, дарк карда мешавад.
Баррасии тачрибаи кишвархои хоричй дар самти амалй намудани сиёсати минтакавй бо назардошти принсипи барномавй самаранокии онро тасдик менамояд. Аз ин хотир чунуни мешуморем, ки чанбахои алохидаи он дар Чумхурии Точикистон, махсусан дар амалй намудани барномахои минтакавии давлатй мавриди истифода карор дода шаванд.
Барои таъмини рушди мунтазам ва мутавозини минтака зарур аст, ки дар асоси истифодаи тачрибаи хоричй механизми ташкиливу иктисодии тахия ва амалинамоии сиёсати минтакавй коркард гардад. Дар самти ташкилй, механизми мазкур бояд мачмуи барномахоро мувофики иерархияи масъулияти мукарраргардида фарогир бошад. Дар самти иктисодй, ин механизм бояд мачмуи хазинахои махсуси сохторй, ки маблаггузории барномахои рушди минтакавиро таъмин менамоянд, муттахид намояд.
Тачрибаи истифодаи принсипи барномавии танзими давлатии рушди ичтимой-иктисодии минтакахоро дар кишвархои гуногун чамъбаст намуда, метавон кайд намуд, ки ин метод ба таври васеъ хам дар кишвархои дорои иктисоди бозоргонии рушдкарда ва хам дар кишвархои навъи сотсиалистии иктисодиёт мавриди истифода карор дода шудааст. Х,амин тарик, гузариши давлат ба навъи устувори рушди ичтимоиву иктисодии минтакахо бе иштироки фаъоли танзими давлатй гайриимкон аст.
АДАБИЁТ
1. Дар суханронии худ Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президенты Чумхурии Точикистон мухтарам Эмомалй Рахмон дар мулокот бо рохбарон ва фаъолони вилояти Хатлон мохи феврали соли 2022.
2. Алимов А.Л. «Масъалахои такмили асосхои методологй ва методии арзёбии рушди инноватсионии минтакахои кишвар». Мачаллаи илмии Институти иктисодиёт ва демографияи Академияи миллии илмхои Чумхурии Точикистон, №4(1) 2021, сах.186-192.
3. Бабаджанов Р.М., Алимов А.Л., Джалилзода Д.Р. Социально-экономические проблемы развития регионов Таджикистана за период независимости. Душанбе, 2022, 276с.
4. Артоболевский С.С. Западный опыт реализации региональной политики: возможности и ограничения практического использования / С.С. Артоболевский // Региональные исследования. 2008. № 3. С. 3-17.
5. Гранберг А.Г. Основы региональной экономики / А.Г. Гренберг. -М.: ВШЭ, 2003. 495с.
6. Исляев Т.Р. Региональная пространственная политика социально-экономического развития: взгляд на теорию и историю / Т.Р. Исляев // Проблемы современной экономики. 2012. № 4. С. 268-270.
7. Кашкин С.Ю. История, принципы, направления реализации и перспективы правового регулирования региональной политики ЕС / С.Ю. Кашкин // Журнал зарубежного законодательства и сравнительного правоведения. 2012. № 6. С. 83-98.
8. Некрасов Н.Н. Региональная экономика / Н.Н. Некрасов. -М.: Экономика, 1978. - 343 с.
9. Нуреев Р. Теории развития: новые модели экономического роста / Н.Нуреев // Вопросы экономики, 2000. №9. с. 136-157.
10. Панасюк М.В. Географическая концепция управления регионом. / М.В. Панасюк // Теория и модели социально-экономического развития территориальных систем. - Казань, 2001. -С.33-52.
11. Региональная стратегия устойчивого социально-экономического роста / Под. ред. А.И. Татаркина. -Екатеринбург: УрО РАН, 1998. 639с.
12. Шишкина Е.А. Формирование системы регионального стратегического планирования: основные проблемы и пути решения. Российское предпринимательство, 2012, №15, с. 116-122.
ИЗУЧЕНИЕ МИРОВОГО ОПЫТА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ МЕХАНИЗМА
УПРАВЛЕНИЯ НА МЕСТНОМ УРОВНЕ И ОБЕСПЕЧЕНИЕ УСТОЙЧИВОГО ЭКОНОМИЧЕСКОГО И СОЦИАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ РЕГИОНА
В статье рассматривается мировой опыт использования механизма программного экономического и социального развития региона и, делается попытка обобщения такого опыта. Основной тезис статьи и ее научная гипотеза заключается в том, что изучение мирового опыта разработки программ на региональном уровне должно основываться на модернизации системы управления регионом, обеспечении его социально-экономического развития в основных его аспектах, гармонизации устойчивого политики развития каждого региона, распределение средств между государственными программами и, правильное использование системы мониторинга и оценки реализации программ социально-экономического развития в регионе создадут благоприятную основу для эффективного использования современных механизмов управления на региональном уровне.
Ключевые слова: регион, региональная политика, центральные органы власти, региональные органы государственной власти, принципы программирования, региональные проекты, региональные программы социально-экономического развития, механизм регионального социально-экономического развития, система мониторинга и оценки реализации региональных программ развития, оперативное управление, модернизация системы управления, местный уровень, инновационное развитие, социально-экономическое развитие, финансовые инструменты.
STUDYING THE WORLD EXPERIENCE OF USING THE MECHANISM OF GOVERNANCE AT THE LOCAL LEVEL AND ENSURING SUSTAINABLE ECONOMIC AND SOCIAL DEVELOPMENT OF THE REGION
The article considers the world experience of using the mechanism of program economic and social development of the region and an attempt is made to generalize such experience. The main thesis of the article and its scientific hypothesis is that the study of the world experience in developing programs at the regional level should be based on the modernization of the regional management system, ensuring its socio-economic development in its main aspects, harmonizing the sustainable development policy of each region, distributing funds between state programs and the correct use of the monitoring and evaluation system for the implementation of socio-economic development programs in the region will create a favorable basis for the effective use of modern management mechanisms at the regional level.
Key words: region, regional policy, central authorities, regional public authorities, principles of programming, regional projects, regional programs of socio-economic development, mechanism of regional socio-economic development, system for monitoring and evaluating the implementation of regional development programs, operational management, modernization management systems, local level, innovative development, socio-economic development, financial instruments.
Сведения об авторе:
Валиев Умед - заведующий кафедрой регионального управления и экономической географии Дангаринского государственного университета. Тел: (+992) 552050525; (+992) 935256000. Электронный адрес: umcaid@mail.ru.
About the author:
Valiev Umed - head of the Department of Regional Management and Economic Geography of Dangara State University. Phone: (+992) 552050525; (+992) 935256000. Email: umcaid@mail.ru.