"FALSAFA УА INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), N0^, 2024
ALFRAGANUS UNIVERSITY ^т^тмт,
ИЖТИМОИЙ ЖАРАЁНЛАР СИНЕРГЕТИК ТАХДИЛИНИНГ УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ
с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.14544372
Утамурадов Акбар
Узбекистон Миллий университети Хукукий фанлар кафедраси профессори акЬагШ:ашигаёоу 1 @2шай .сот
Маълумки, тарихни инсонлар яратади, ижтимоий жараёнлар инсон фаолияти натижаси, табиат эса уз-узидан мавжуд булади, жамиятда эркинлик устуворлик килса, табиатда зарурият хукмрон булади. Шу нуктаи назардан, биз синергетик ёндашувини ижтимоий хаётга тадбик этар эканмиз унинг тизимига кирадиган тушунчалари хакидаги тасаввурга эга булишимиз керак. Синергетикада хаос тартибга, тартиб хаосга утиб доим узаро урин алмашиб туради. Бу фундаментал ахамиятта эга булган ходисадир. Негаки тизимнинг ривожланиши хам, бир тизимдан иккинчи тизимга утиш хам ана шу асосда амалга ошади. Нима учун тартибдан - тартибга утишга караганда хаосдан тартибга утиш фундаментал ахамиятга эга булиб баркарорликни таъминлайди. Чунки, мураккаб эволюцион йул тартибсизликни тартибсизлик давом эттирса хам, ёки тартибни - тартиб давом эттирса хам ривожланиш боши берк кучага кириб колар экан. Бирок бу ерда хаос кай вактда конструктив рол уйнашини тушуниб етиш керак. Уни факат салбий холат деб карамаслик керак. Синергетик назариясининг асосчилари И.Р. Пригожин, И.Стенгерс ва Г.Хакенлар юкоридаги фикрларни назарий жихдтдан исботлаб берган 1.
Албатта, бир холатдан иккинчи холатга утиш баркарорликни таъминлашдан иборат булади. Тажриба шуни курсатадики, хар кандай тизимнинг хусусияти бор булиб, баркарор холатдан иккинчи бор баркарор холатга интилади. Окибат натижада бу - максимал баркарорликка эришишдир. Бундай интилиш икки бир-бирига карама-карши йуналиш асосида намоён булади. Масалан, Совет тузуми очик тизимга асосланмаганлиги учун уз-узини ривожлантирмади. Тоталитар мафкура очик жамиятга мувофик келмади, окибатда максимум баркарорликка олиб келишга интилиш, максимум баркарорсизликка олиб келди. Мустакил республикалар СССР нинг ажралмас, мустахкам кисми деб хисобланар эди. Таркалиш жараёни юз берди. Натижада
1 Каранг: И.Пригожин, И.Стенгерс. Время , хаос, квент: К решению парадокса времине. М. прогрес 1994.с.266, Г.Хакен Синергетика. - М.Мир,1980.с.404
мустакил миллий давлатлар ажралиб чикди ва уз тараккист йулини танлаб олди. Бу ерда хаос янги жамият куриш учун конструктив кучга айланди. Тарихий тажрибадан маълумки, очик тизимда хаос конструктив характерга эга. Бундай хол факат жамиятда эмас, табиатда хам содир булади. Масалан, катта бир дарёдан ирмок ажралиб чикса, уз йулидан кетади, уз - узини ташкил килиб уз йулини топиб уммонларга кушилади. Тартибсиз табиатни тартибга келтириш, уларнинг мавжудлигини бир-бирига узвий боглик килиб куйиш буюк ижодрок (Оллох)нинг ишидир.
Синергетика куп куч, энергия, мехнат сарф килинса, куп натижа олинади деган колипдаги карашларга узгартириш киритди. Сарф килинган куч энергиянинг купи «сувга окиб» кетиши, «кумга сингиб» кетишини хаёлимизга келтирмас эдик. Синергетика кам куч сарф килиб куп натижа олиш, кутилмаган натижага эришиш «портлаш самарасини» бериши мумкинлигини курсатди 2.
Масалан, таълим тартибли ёки хаос холда булиши мумкин. Таълим тизимида канча болага куп дарс берсанг, дарслар соат хажми куп булса, билим бериш вактини купайтирсанг шунча билим купаяди, талаба шунча билимни куп олади, деган карашлар мавжуд эди. Синергетика оз вактда куп билим бериш мумкинми? деган саволга «таълимнинг мувофик моделини яратиш асосида юксак натижага эришиш мумкинлигини курсатади». Бунинг учун камрок монолог, купрок диалог асосида машгулотларни олиб бориш керак деган тамоилга амал килиш керак. Укувчи - талабаларни эркин, мустакил фикрлашга, уз - узини ташкил килиш, уз - узини фикрий шакллантиришга ургатиш керак. Демак, маълум тизимнинг шаклланишида турлича фикрий моделни яратиш мумкин. Макбул модел юксак самара «портлаш самарасини», эмержентлик янги сифатий узгаришни вужудга келтиради.
Ижтимоий тизимни ташкил топиши, бир тизимдан иккинчи бир тизимга утишда ягона йул эмас, бир неча имкониятлар булиши мумкинлигини курсатиб берди. Биз Президентимиз Ш.Мирзиёев томонидан майдонга ташлаган "Миллий тикланишдан - Миллий юксалиш сари". "Биз бир булсак ягона халкмиз, бирлашсак ватанмиз" деган концептуал умумий гояни хаётга тадбик этиш учун харакат килмокдамиз. Максадимиз уни амалга ошириш, хар бир фукаронинг мукаддас бурчидир. Бирок унга эришишнинг ягона йули, ягона имконияти бор деб айтсак, хато килган буламиз. Унга эришишнинг турли вариантлари ва имкониятлари бор. Мана шу йуллар уртасида мулокот, мунозара ташкил килмасдан максадга эришиб булмайди. Шунинг учун эволюциянинг имкониятлари кенг ва турличадир. Ижтимоий
2 А.Утамурадов, М.Усмонов, Ш.^аххорова Сенергетиканинг фалсафий масалалари. Укув кулланма? -Т.: "Университет", 2004 Б 259. ^аранг 8-бет.
кийинчиликлардан чикишнинг самарали тез ва осон йулини топишни такозо килади. Янги жамият барпо этар эканмиз, жамиягни бошкаришнинг янги усулини, янги ижтимоий кадриятларини янгича фикрловчи эркин шахс тарбияси, ижтимоий онгнинг шаклланиши каби масалалар янги жамият тизимига мувофик янгиланишни такозо килади. Биз турлича фикрлаш, эркин хаёт тарзи тугрисида гапирганда улар ургасидаги кескин карама - каршиликлар, такиклаш методи асосида эмас, балки уларнинг узаро хамкорлиги, муроса асосида боришини назарда тутамиз. Булар барчаси инсон маънавий борлигини руёбга чикариш, конкрет шахс ва унинг гоялари, карашлари, фикр мулохазаларини, хис туйгулари билан хисоблашиш асосида боради3.
Тарихий жараёнлар шуни курсатадики, ижтимоий - маънавий узгаришлар асосини турли мукобил гоялар ва мафкуравий йуналишлар, олий максадларни ташкил этиш керак. Инсон уз хаёт маъносини тушиниши уз узини англаш учун инсон хаётдан завкланиши, уни севиши, ундан лаззатлана билиши, эстетик муносабати, хаётий масалаларда ута масъул, имонли, эътикодли, иродали булиш талаб килинади.
Демак гоянинг инсон калбини эгаллаши учун бадиий воситалардан хам, ахлокий кадриятлардан хам, эътикоддан хам, илмий тушунчалардан хам фойдаланиш керак. Бу деган суз, бадиийлик, илмийлик ва диний эътикод узаро хамкорликда ишлаганда, гоя инсон калбидан урин олади. Мана шунда гоя яшаш тарзи, ахлокий карашлар, кадриятлар, иймон эътикодга айланади, унинг «сафарбарлик кучи таъминланади, бирлаштириш амалга ошади. Бирок хар кандай олий максад маълум бир гоялар, карашлар сифатида шаклланади. Маьлумки гоялар мафкуравий караш сифатида асосий уринга чикиб колади. Бугунги кунда турли мафкураларнинг инсон калбини эгаллаш учун кураши кетмокда. Кайси гоя инсонлар калбига тез ва осон йуллар билан етиб борар экан, инсонлар фаолиятини ана шу томонга буриб юборади. Чиндан хам хаётнинг маъносини хам, у эзгулик гояларини хам факат тушунчалар билан инсон калбига етказиб булмайди. Бизнинг миллий гоямиздаги инсон ички дунёсини, узлигини билиш, ватанни севиш каби масалалар инсон калби билан боглик масалалардир. Гоялар уртасидаги курашда ижтимоий танлаш юз беради. Танлаш инсоннинг ботиний кучи билан боглик. Гояни мажбуран сингдириб булмайди. Кайси гоя инсоний булса, инсон орзу-истакларини тула ва атрофлича акс эттирса, халкнинг, миллатнинг, шахснинго рзуларини ифодаласа, хакикатни, адолатни, эркинликни руёбга чикарса, шахс шунга амал килади. Бундай гоя
3 Уша жойда. ^аранг 10-бет
xaлкини caфaрбaр килиш кyдрaтигa эгa бyлaди. Синeргeтикa ёндaшyвчи кyрa шyндaй FOялaр кyтилмaгaн, бeкиёc caмaрaни бeрaди.
Fоялaр yртacидa кyрaш, y ёки 6у гояни кaбyл килиш ижтимоий тaнлaш acоcидa борaди. Ижтимоий тaнлaш эркин фикрлaшни тaъминлaйди. У биологик тaнлaшдaн фaрк килaди. Aгaр биологaк тaнлaшдa яшaш учун кyрaш acоcий УРИННИ эгaллaca, ижтимоийлaшyвдa жaмиятни yзгaртириш acоcий yрингa чикaди. Дeмaк, ижтимоий yзгaришлaр, жyмлaдaн, cиёcий тизимни бошкaриш, тaълим тизими, мaънaвият вa иктиcодиётдa, иншн тaфaккyридa вa бошкa cоxaлaрдa туб узгариш acоcидa борaди. Биологик тaшки мyxитгa моcлaшиш acоcидa борca, ижтимоий тaнлaшдa инcон уз моxиятини узгартириш, янгилaш acоcидa борaди.
Fоялaрни тaнлaш ижтимоий тaнлaшнинг acоcини тaшкил этaр экaк, Fоялap оркaли олий мaкcaдлaрни рyёбгa чикaриш acоcидa, жaмият тaкомиллaшиб борaди. Бу жaрaён кyйидaги тaмойиллaргa aмaл килaди:
Maълyм FOялaрнинг тaнтaнacини тaъминлaш тaмойили;
Узaро xaмкорлик тaмойили;
Холиcлик тaмойили.
Умyминcоний FOялaрни миллий FOялaр билaн cинтeзлaш тaмойили.
Биринчи тaмойил мaълyм мaкcaдлaрни aмaлгa ошириш вa yнгa кaрши FOялaр yртacидa кyрaш, унинг yзил-кecил Faлaбaни тaъминлaca, иккинчи тaмойил тyрличa фикрлaр бирлигини, фикрлар xaмкорлигини тaъминлaйди. Учинчи тaмойил тyрличa кaрaшлapгa, тaмойиллaргa вa фикрлaргa xолиcлик, xaкикий вa aдолaт мезони, компетентлик (билимлaр) acоcидa кaрaшни тaкозо килaди.
Туртинчи тaмойил турли кaрaшлaрни cинтeзлaб, янги олий мaкcaдлaрни шaкллaнтирaди. Бу кaрaшлaр илгaри FOялaр тизимидa yчрaмaгaн янги билим, тaьлимот cифaтидa мaйдонгa кeлaди. Миллий FOялaр умуминтоний кaдриятлaр вa cодиклиги билaн тaкомиллaшиб борaди. Янги FOялaрнинг мyвaффaкияти унинг оммa кaлбидaн жой олиши билaн боFлик. Maнa шyндa FOя ижтимоий yзгaришлaрни aмaлгa ошириш кyдрaтигa эта бyлaди. Нeгa гоя ижтимоий узгаришга олиб кeлaди? Акир моддий нaрcaлaргa олиб кeлмaйдими? Xa! Эcки фaлcaфa xyдди шyндaй мacaлaни биринчи уринга куяр эди. Моддий вa мaънaвий мaдaният бор. Моддий мaдaният жaмиятнинг acоcи деб кaрaлaр эди. Жшиятнинг мaънaвий томони моддийликнинг инъикоcи тyшyнилaр эди. Бyндaй кaрaшлaр бир томонлaмa, моддий кдйинчилик концeпцияcидиp. XX acp фaлcaфacи инcон мaънaвий дyнёcини кaйтa куриб чикди, yнгa xолиcлик методи билaн ёндошди. Нaтижaдa бу мyaммони чукуррок yргaниш учун имконият тугилди. Бу мacaлaни xan килищ учун тил билaн тaфaккyрнинг боFликлик
мacaлacини кaйтaдaн куриб чикди. Тил билaн тaфaккyр бирлиги тyшyнчacи уз вaзифacини бaжaриб булди. Энди инcон мaънaвий дyнёcининг роли ошиб борaр э^н, мaънaвиятнинг acоcи бyлгaн тилни тaлкин килиш кeрaк. Тил xaммa вaк;т тaфaккyр билaн богликми?, тил узига xoc рeaллик бyлa олмaйдими? Узини-узи ривожлaнтирa олaдими? У ярaтиш кyдрaтигa эгa эмacми? дeгaн caволлaр мaйдонгa чикди. Мумтоз фaлcaфaдa тилнинг жaмиятдaги жyдa кaттa axaмияти xaкидa фикр юритилди. Тилнинг тaфaккyр билaн богликлиги кyрcaтиб берилди. Шунинг билaн бирга, тил кaтор ижтимоий вaзифaлaрни бaжaрaди. «Ин^н», «Тил», «Жaмият» бир тaртибдaги, бир кaтордa тyрaдигaн тyшyнчaлaрдир. Бyлaр бириcиз иккинчиcи мaвжyд бyлмaйди. XX acр фaлcaфacи тил рeaлликни ифодa этибгинa колмaй, мaълyм мaънодa рeaлликни ярaтaди, дeгaн xyлоcaгa кeлaди. Сузни ишлaтиш билaн прeдмeтлaрни вyжyдгa кeлтирaмиз ёки xaётдaн чикaриб тaшлaймиз. «Айтмок мaълyм мaънодa ярaтиш, тузиш, дeмaкдир». Миллий гоянинг тилимиздa ифодacи унинг ярaтилишини, шaкллaнишини тaъминлaйди. Биз миллий тоя мaфкyрacининг кенг оммaгa тyшyнтирaр экaнмиз, унинг «узиники» булишини, «xaётий дyнёcигa» aйлaнишини иcтaймиз. Бу фaкaт мaвxyм тyшyнчaлaр, гaплaр билaн aмaлгa ошмaйди. Миллий гоя кyндaлик мyaммолaрни xan килиш воcитacигa aйлaнгaндa, xaр бир шaxcнинг юрaгидaги тyйгyлaрини руёбга чикaриш учун xизмaт килгaндa, «узиники» бутади. Дacтyрлaримиздa бeлгилaнгaн ycтyвор вaзифaлaр, конceптyaл FOялaр умуммиллий x^a^^a aйлaнгaндaгинa кyтилгaн нaтижaлaргa эришишимиз мумкин.