Научная статья на тему 'ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦЕЛИ СТАНДАРТА НАЧАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ'

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦЕЛИ СТАНДАРТА НАЧАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
122
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СТАНДАРТ НАЧАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ / УЧЕБНЫЙ ПЛАН / ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПРОГРАММА / ШКОЛЬНЫЙ УЧЕБНИК

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Бадалова Мавлуда

В этой статье приведены основные цели стандарта начального образования в период обучения. Для каждой цели стандарта для учителей предложены рекомендации, которые способствуют методической подготовке учителей начальных классов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

REALIZATION OF STANDARD AIMS OF ELEMENTARY EDUCATION IN TEACHING OF MATHEMATIC

The article examines the main aims of the standard of primary education during the study. For cache purpose to there has bean offered activities that stimulates methodical teaching and learning of the primary classes.

Текст научной работы на тему «ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦЕЛИ СТАНДАРТА НАЧАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ»

3. Бадалова М., Бадалова С., Нумонов М. ва диг. Корхои санчишИ аз фанни

математикаи синфхои ибтидоИ (воситаи таълим аз фанни математика бо ихтисоси

1-01-02-02). - Душанбе, 2011. - 43 с.

СТЕПЕНЬ ИСПОЛЗОВАНИЯ КОНЕЧНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ (СТАНДАРТА) В

НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ ПО ВЫПОЛНЕНИЮ КОНТРОЛЬНЫХ РАБОТ МАТЕМАТИЧЕСКОГО СОДЕРЖАНИЯ

В статье рассматривается, переход от традиционной оценивании знаний и умений учащихся к оцениванию по новому стандарту при выполнении контрольных работ.

Ключевые слова: конечных последствий, оценивание знаний, последствие стандарта, способность, отношение, результат обучения.

THE DEGREE OF USE OF FINATE STRINE IN PRIMARY SCHOOL FOR SOIVING

MATHEMATICAR TASKS

In training programs about traditional estimation knowledge of students passes to estimations of a consequences of tutorials it occurs by certain principles and which aim training of knowledge, skills and ability of students in that case is correct if is observed requirements brought in the training programs.

Key words: the final consequences, knowledge assess ment, standard results, ability, relations, learning outcome.

Сведения об авторе: Бадалова Мавлуда - старший преподаватель кафедры методики начального обучения Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни, e-mail: mavluda-badal@gmail.com

Information about the author: Badalova Mavluda - senior teacher of Method of Primary Classes Teaching Chair in Tajik State Pedagogical University named after S. Aini

ТАТБИЦИ ХДДАФХРИ СТАНДАРТИ ТАДСИЛОТИ ИБТИДОЙ ДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМИ МАТЕМАТИКА

Бадалова М. А.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Стандарт - талабот ба мазмуни базавии таълими фанни математика дар зинаи тахсилоти асосИ буда, хадди акалли сарбории фанро сатх ва сифати омодагии талабагон доир ба фан, натичаи таълимИ фанни математика мувофики самтхои таълими онро муайян менамояд.

Стандарти тахсилоти ибтидоИ хамчун воситаи тафаккури максад ва мазмуни тахсилоти математикии замони муосир, хдмчун модели томи раванди тахсилоти математикИ мебошад [2].

Натичахои таълим дар асоси стандарти тахсилоти ибтидоИ ва барномаи таълими математика гурухбандИ шудаанд. Намунаи истифодаи натичаи нихони стандарти тахсилоти ибтидоИ дар тартиб додани накшаи таквимИ ифода мегардад.

Дар як натичаи таълим ракамгузорИ шудаанд. Масалан: 2.1.1. Дар ин чо 2-синф, 1-самти таълим, 1-раками натичаи таълим.

Натичахои таълим аз руи принсипи аз сода ба мураккаб тахлил шудааст [2]. Масалан мавриди омузиши мафхуми муодила дар синфхои ибтидоИ.

Самти таълим Синфи 1 Синфи 2 Синфи 3 Синфи 4

Муодила 1.3.1. Ба чои чамъшаванда, тархшаванда ва тархкунандаи номаълум адади заруриро интихоб карда тавонанд. 2.3.1. чамъшаванда, тархшаванда ва тархкунандаи номаълумро ёфта тавонанд. 3.3.1. Муодилахои якамаларо хал карда тавонанд. 4.3.1. Муодилхои дуамаларо хал карда таонанд.

Цадвали натицауои таълим аз самтуои зерин тартиб ёфтааст:

1. Мафхумхои математикй

2. Амалхои арифметикй ва халли масъала.

3. Муодила

4. Маводи геометрй

5. Бузургихо

Чддвали натичахои таълим аз руйихати мавзуъхо бо хусусиятхои зерин фарк мекунанд:

Онхо хадафхоеро дар бар мегиранд, ки хонандагон дар натичаи таълим ба онхо ноил гарданд. Барои хамин онхо ба руйихати малакаву майорат монанданд, на ба руйихати мавзуъхо.

Онхо на хамеша мувофику тартиби мавзухои китоби дарсй пешниход шудаанд, балки чадвали мазкур аз руйи самтхои ташаккули малака ва бобхои таълим тартиб дода шудаанд.

Бо баъзеи онхо ба зудй, дар муддати ду ё се дарс ноил гаштан мумкин аст, аммо баъзеи натичахои таълим вакти зиёдтар, шояд тамоми соли тахсилро талаб кунанд;

-баъзе аз натичахо ба мавзуъхои китоби дарсй мувофикат намекунанд. Барои баъзе натичахои таълимие, ки ба ташаккули малака нигаронида шудаанд, шумо бояд ба хонандагон имконияти машки зиёд пешниход намоед, то хонандагони шумо ба ин натичахо бе китоби дарсй ноил гарданд;

-шумораи натичахои таълим ба хачми соатхои дарсй мувофик нестанд, аз ин ру онхоро шумо бояд ба максадхо чудо намоед. Ин натичахо имконият медиханд, ки дастовардхои таълимии хонанадагон санчида шаванд [2].

Бо назардошти стандарти тахсилот чунин хуччатхои меъёрию воситахои асосии раванди тахсилот омода мешаванд: -накшаи таълим; -барномаи таълим; -китоби дарсй; -маводхои дидактикй; -дастурхои методй;

-накшаи таквимй тартиб дода мешаванд [1].

Дуччатх,ои меъёри хукукй ба самтхои зерин ба муаллимони синфхои ибтидой ёрй мерасонад:

- татбики стандарти тахсилоти ибтидои ва барномаи таълими математика дар раванди дарс;

- тахияи накшаи таквимй.

Тарзи пешниходи стандарти хадафхои фанни асосии математика: 1.Намунаи татбики стандарти тахсилоти ибтидой дар тартиб додани накшаи таквимии намунавй: синфи 3. Боби амалхои арифметикй

Натичаи таълим Максади таълим Т.. р Мундарича ва мавзуъхо Соат Таърих Эзох

3.2.1. Ададхои яклухтро дар доираи аз 1 то 1000000 чамъ, тарх, зарб ва таксим карда тавонанд. Ададхои яклухтро чамъ, тарх, зарб ва та;сим карда тавонанд. Тартиби ичрои амалхоро дар ифодахои ;авсдор ва бе;авс риоя карда амалхоро ичро кунанд.

2.Намунаи татбики хадафхои стандарти тахсилоти ибтидоии дар раванди дарсхои математикаи синфхои ибтидой

Татбики хадафхои стандарти тахсилоти ибтидои дар дарсхои корхои санчишй [4].

Кори санциши №2.

Максадхои санчиш чунинанд:

1. Пай дар пай навиштан, хондан ва хосил кардани ададхо дар доираи 1000000.

2. Ч,удо намудани ададхо ба суммаи чамъшавандахои разряди хазорихо, даххазорихо, ..., ...,

3.Таг ба таг навиштан, чамъ ва тарх намудани дахихо, садихо ва хазорихо.

Тарафи рост 1. Пас аз 99, 999, ... кадом адад меояд?

2. Ададхо 954=1 1+

эо бо сумма разряди иваз кунед:

8952=|_|+|_|+|_|

3. Чоряки адад бо 120 баробар аст. Худи ададро ёбед.

4. Хаттй хисоб кунед: (923-458)*2

Тарафи чап

1. Пас аз ададхои 89, 899, ... кадом адад меояд?

2. Ададхо 543=1 1+

эо бо суммаи разряди иваз кунед:

1798= + +

1. Панчяки адади 650-ро ёбед.

2. Хаттй хисоб кунед:

(1024+568):4=

Натицаи санциш

Ададхоро аз 0 то 1000000 хонда, навишта ва мукоиса карда метавонанд. Ададхои чуфт ва токро фарк мекунанд. Вохидхои разряд ва синфхоро аз чадвал истифода бурда, малакаи ба разрядхо ва синфхо чудо карданро медонанд. ^имати ифодахои ададиро хисоб мекунанд. Мавкеи кавсро дар ифодахо муайян мекунанд. Ададхоро хаттй чамъ, тарх карда, санчиш гузаронида метавонанд.

Стандарти фанни математикаи синфхои ибтидой хадди акали тахсилотро ба кайд мегирад, ки бояд хамаи хонандагон аз худ намоянд.

Натичахои хатмии нихоии хадди акали тайёрии математикй - дарачаи тайёрии хонандагонро, ки талаботи стандарт мебошад, муайян кардан аст.

Адабиёт:

1. Барномаи таълими синфхои ибтидой. Математика. - Душанбе, 2010. - 63 с.

2. Нумонов М., Эрматова У., Бадалова М. Стандарти тахсилоти ибтидоии фанни математика барои синфхои 1-4 ва рахнамои омузгор. - Душанбе, 2012. - 31 с.

3. Полат Е. С. Педагогические технологии ХХ/ века современные проблемы образования. - Тула, 1997.

4. Бадалова М., Бадалова С., Нумонов М., Х,ок;иев А. Корхои санчишй аз фанни математикаи синфхои ибтидой. - Душанбе, 2011. - 43 с.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦЕЛИ СТАНДАРТА НАЧАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ

НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

В этой статье приведены основные цели стандарта начального образования в период обучения. Для каждой цели стандарта для учителей предложены рекомендации, которые способствуют методической подготовке учителей начальных классов.

Ключевые слова: стандарт начального образования, образовательная программа, учебный план, школьный учебник, цель образования, конечный результат, календарный план.

REALIZATION OF STANDARD AIMS OF ELEMENTARY EDUCATION IN TEACHING OF MATHEMATIC

The article examines the main aims of the standard of primary education during the study. For cache purpose to there has bean offered activities that stimulates methodical teaching and learning of the primary classes.

Key words: standard of primary schools, learning program, curriculum, school resources, aim of learning, the final outcome plans.

Сведения об авторе: Бадалова Мавлуда - старший преподаватель кафедры методики начального обучения Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни, e-mail: mavluda-badal@gmail.com

Information about the author: Badalova Mavluda - senior teacher of Method of Primary Classes Teaching Chair in Tajik State Pedagogical University named after S. Aini

УДК 517.956.2

О РЕШЕНИЯХ УРАВНЕНИЯ ОБОБЩЕННЫХ АНАЛИТИЧЕСКИХ ФУНКЦИЙ С ПОСТОЯННЫМИ ОТКЛОНЕНИЯМИ АРГУМЕНТА

Мисоков Г.

Таджикский государственный университет коммерции

На плоскости С рассмотрим уравнение вида и^ + аи(г) + Ъи(г + + си(г + к2) = [(г), (1) где все коэффициенты а,Ъ,с и к1,к2- постоянные, /(г)-заданная функция. Случай Ъ,г = к2 = 0 рассмотрены в [1].

Рассмотрим вначале однородное уравнение, то есть когда [(г) = 0,

и2 + аи(г) + Ъи(г + к х) + сш(г + к2) = 0 . (2)

Будем искать частные решения уравнения (2) в виде [2] иг (г) = еЯг, (3) где Я -постоянная.

Подставляя (3) в (1), для определения Я, получим, так называемое характеристическое уравнение

Я + а + Ъея^1 + сея^2 = 0. (4) 10

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.