Научная статья на тему 'ИНТЕРФАОЛ ТАМОЙИЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТЕХНОЛОГИК ТАЪЛИМИНИ ЎҚИТИШ'

ИНТЕРФАОЛ ТАМОЙИЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТЕХНОЛОГИК ТАЪЛИМИНИ ЎҚИТИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
21
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИНТЕРФАОЛ / ОБЪЕКТ / ПЕДАГОГИКА / УСЛУБ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Сайфитдинов А.С.

Янги материални ўрганишни талаб қилиши билан бирга, олдинги ўрганилган материалларни, бошқа предмедлардан олган билимларни ҳам такрорлашни ва уларни амалиётда қўллашни ўргатади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

TEACHING TECHNOLOGICAL EDUCATION USING INTERACTIVE PRINCIPLES

While requiring the study of new material, it also teaches the repetition of previously studied material, knowledge gained from other premeds, and their practical application.

Текст научной работы на тему «ИНТЕРФАОЛ ТАМОЙИЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТЕХНОЛОГИК ТАЪЛИМИНИ ЎҚИТИШ»

Сайфитдинов А. С.

Технологик таълим кафедраси доценти в.б.

ИНТЕРФАОЛ ТАМОЙИЛЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТЕХНОЛОГИК

ТАЪЛИМИНИ УЦИТИШ

Аннотация: Янги материални урганишни талаб цилиши билан бирга, олдинги урганилган материалларни, бошца предмедлардан олган билимларни уам такрорлашни ва уларни амалиётда цуллашни ургатади.

Калит сузлар: Интерфаол, объект, педагогика, услуб.

Sayfitdinov A.S.

docent

Technological Education Department

TEACHING TECHNOLOGICAL EDUCATION USING INTERACTIVE

PRINCIPLES

Abstract: While requiring the study of new material, it also teaches the repetition ofpreviously studied material, knowledge gained from other premeds, and their practical application.

Key words: Interactive, object, pedagogy, method.

Бизнинг педагогик кузатиш ишларимизга кура, Технологик касб таълимини укитишда, интерфаол материалларнитанлаш учун куйидаги шартлар бажарилиши зарур булади:

1. Технологик таълимини укитишда танланган интерфаолматериал, мавзуга мос булиши, уни мохиятини, хусусиятларини аник ва равшан ифодалаши керак.

2. Танланган интерфаол материал нафакат кургазма воситаси, балки укитувчи учун назарий билимларни чукур узлаштирилишида методик ёрдам берувчи восита булиши хам зарур.

3. Бундай материаллар укувчиларда урганаётган объектни хар томонлама узлаштиришга имкон берувчи, шунингдек берилаётган билимлар яхлитлигини англашга, фан асосларига кизиктирншни шакллантиришга барча фанлардан умумлашган билимларга эга булишга ёрдам бериши зарур.

4. Танланган интерфаол материал, хдр бир мавзу учун узига хос хусусиятларга зга булмоFи лозим.

5. Бундай материаллар, хрзирги замон фан ва техникасини ривожланиш истикболларини ифодалаши зарур.

6. Танланган интерфаол материал, урганилаётган объект ва уни урганиш воситалари, мегодлари билан мослаштирилиши лозим.

Интерфaол тaълим, укувчидан янги мaтериaлни УрFaнишни тaлaб килиши билaн биргa, олдинги урганилган мaтериaллaрни, бошка предмедлaрдaн олган билимларни хам такрорлашни ва уларни aмaлиётдa куллашни такозо этади, Х,озирги кундалик турмушнинг барча жабхаларида, касб, физика, техника ва бошка табиий фанларнинг иитеграцияси жараёнлари кенг кулланилиб келинмокда. Шунинг учун хам бyлaжaк мутахасис Укитувчилaр, мактабда умумтаълим предметлари бyйичa кенг интерфаол билимлар билан куролланган бyлишлaри лозим.

Бунда Укитувчи максадга йyнaлтирилгaн, услубий ва илмий асосланган ва Укув материалларининг мазмуни, мохияти бyйичa умумлаштирилган интеграитив материалларни танлашнинг принципларини билиши зарур.

Бинобарин, Укитувчи нафакат дастурдаги мавзуларга оид интерфаол материалларнийотиши, балки уни тизимлаштириши, улар билан укувчиларни дарсда ва дарсдан ташкари тугарак мaшFулотлaрдa таништириш максадида зарурий методларни излаб топиши лозим

Интерфаол таълим асосида укувчининг илмий дунёкараши кенгая боради ва динамик ривожланади.

Таълимдаги интеграцияни, турли фанлар буйича билимларни урганишларини ягона максад асосида узаро боFлaнгaн холда, ривожлантириш формаси деб караш мумкин. Уни амалга ошириш максадида, касб таълими укитишда танланадиган интерфаол материаллар куйидагиталабларга жавоб бериш лозим.

1. Танланган интерфаол материаллар, укувчиларнинг ёши, психо — физологик хусусиятларига мос булиши максадга мувофик булади.

2. Бундай материаллар укувчи учун янгилик булган материалларни камраб олиши ва уларни изланувчанликка булган кизикиишни ортиш;

3. Танланган интерфаол материаллар хар доим укитишнинг максадига мос булиши

4. Интерфаол материаллар, укувчи тушунадиган оддий, содда тилда баён этилиши;

5. Ушбу материаллар нафакат укувчига билимларини мустахкам билиши, балки келгусида умуминсоний муаммоларни хал килишда бевосита иштирок этиш маъсулиятини хис килдиргувчи манба ролини хам бажариши зарур.

Биз Технологик таълими укитиш жараёнида физикага оид интерфаол материалларни танлашни куйидаги йуналишлар буйича олиб бордик:

1. Интеграция тарихига оид материалларни урганиш;

2. Интеграциянинг амалиётга кулланилиши буйича материаллар мазмунини ишлаб чикиш;

3. Интеграция га оид укув тажриба топширикларни урганиш.

Барча жамланган интерфаол мазмунидаги материаллар физикани укитишда, таълимнинг вазифалари ва шаклларини, дидактиканннг умумий тамойилларини хисобга олган ходда танланд и ва тизимлаштирилди.

Технологик таълимидан интерфаол материалларнинг хажми куп булса, у холда УУТМ дастури буйича дидактик талабларига тулик жавоб бера оладиганлари саралаб олинади.

Танланган интерфаол материаллар, укувчини асосий укув материалидан чалFитмаслик, балки мавзуни мустахкамлашга, билммларни чукуррок эгаллашга булган кизикишларини опшришга, уларни амалиётда куллашга ёрдам бериши лозим.

Интерфаол материалларда, замонавий укитиш техника ва технология асослари етарли даражада, укувчиларнинг билиши хамда кизикиши ортади. Бу УУТМ курси мазмунига куйилган хозирги давр талабларидан келиб чиккан эиг мухим танлаш мезонларидан биридир.

Биз Технологик таълими интерфаол материаллар асосида укитишда дидактиканинг куйидаги тамойилларидан фойдаландик.

1. Физикани интерфаол материаллар асосида укитишда танланган материал, биринчи навбатда, дастурдаги мавзулари уЙFун боFланган булиши, УУТМ касб таълими фани олдида турган вазифаларини бажаришга имкон бериши керак.

2. Бундай материалда касб таълими узлаштирилиши лозим булган билимларни кенгайтириши, чукурлаштирилиши, тарбиявий масалаларда самарадорлиги билан ажралиб туриши лозим.

3. Танланган интерфаол материал, илмий томонданишонарли ва тушунарли хамда педагогик максадга мувофик келиши ва кизикарли булиши керак.

4. Ушбу материаллар, укувчининг ёш хусусиятлари ва уларнинг техник, табиий фанлар буйича назарий тайёргарлиги инобатга олинган булиши зарур.

5. Танланган интерфаол материал, укувчиларнинг мустакил билим олишлари, ижодий ва илмий тадкикот фаолиятлари учун асос булиб хизмат килиши лозим.

Бундай холларда, интерфаол укув материалларини структуралаштиришда хар иккала соха билимларни умумлаштириш принципини куллаш яхши натижа беради.

Шуларни инобатга олган холда, Технологик таълими дарсларида ва дарсдан ташкари машFулотларда, мазмунан кучли инсонпарварлик потенциалига эга булган техник тушунчалар билан интеграллашган билимлар асосида Технологик таълимини узлуксизлигини, фанлараро интеграцияга асосланган холда амалга оширишни максад килдик.

Фойдаланилган адабиётлар : 1. Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. Баркамол авлод -Узбекистон тараккиётининг пойдевори Т. Узбекистон! 1997й.

2. Дyетмyx,aмедовa Ш.А. Укувчигарнинг y^yB фaолиятлaрини бош^риш псиxологияси. - Тошкент, 2000. - 19 б.

3. Азизxyжaевa А. «Педaroгик теxнaлогия Ba педaгогик мaxорaт» Т. 2003й

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.