ИНСОННИНГ МЕХ,НАТ ФАОЛИЯТИ ВА ЭСТЕТИК ТАФАККУР
Матлуба Мунаваровна Юлдашева Рухшона Мухаммаджон кизи Нуралиева Кукон давлат педагогика институти
Аннотация: Маколада асосий эътибор инсон омилига, инсоннинг мехнат кобилиятини тарихан шаклланиб ута ранг-баранглигига шуниндек, мехнат жараёнига хос булган сифатий жараёнларга ва инсон ижодий ва юксак максадларни амалга ошириш йулидаги эстетик завкланишга каратилган
Калит сузлар: инсон, мехнат, тарих, эхтиёж, фаолият, жамият, жараён, фазилат, завк, махорат, билим, онг, гузаллик, юксалиш, мукаммаллик, ишлаб чикариш
AESTHETIC ACTIVITY AND AESTHETIC THINKING OF HUMAN
Matluba Munavarovna Yuldasheva Ruhshona Muhhfmadjon qizi Nuralieva Kokand State Pedagogical Institute
Abstract: The main focus of the article is on the human factor, on the historical diversity of the ability to work, as well as on the qualitative processes inherent in the labor process, and on the aesthetic pleasure of a person in the pursuit of creative and high goals.
Keywords: man, work, history, need, activity, society, process, virtue, pleasure, skill, knowledge, consciousness, beauty, growth, perfection, production
Тaбиийки, интон умр кeчиpмoFи вa pивoж тoпмoFи учун, aввaлaмбop, мoддий эхтиёжтарни кoндиpyвчи нeъмaтлapгa эгa булиши, yлapни eтиштиpиши лoзим булган. Шу мaънoдa бир нaфac уз эхтиёжлapини кoндиpишдaн туxтaмaгaн, мoддий нeъмaтлapни яpaтишдaн тoлмaгaн,бy жapaён эca 4e^ro-чeгapacиз дaвoм этгaн. Шyндaй булca-дa, Гeгeль ёзгaнидeк, "эхтиёжлapни ^ндиришга мyтлaк эришиб булмaйди, хoлбyки, yлap тинимcиз вa тухтоводз paвишдa янгатаниб тypaди: oзик-oвкaт, туйиниш, туш куриш кaби эхтиёжлapни KOндиpишнинг чeки йук, эpтaгa янa бoшдaн oчлик вa чapчoк пaйдo булaвepaди"1.
Тaбиийки, иншннинг мeхнaт жapaёни утa paнг-бapaнг. Бу, aввaлaмбop, мeхнaт жapaёнигa xoc cифaтий фaзилaтлap, фaoлиятнинг кeчиш хoлaтлapи,
1Гегель. Эстетика. В 4-х томах. Т.1.-М: Искусство, 1968;
LM^^BI 380
ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
MexHaTHHHr h^THMOHH MatHo-MoxuflTH, MexHaT ®:apaeHHHH TamKunnamgaH u6opar.
MexHaTHHHr hhcoh MatHaBUflTHHH MKcarrapHmgarH xycycu^raapH xaKHga KHc;aHa TyxTa6 yTannuK.
MexHaT ®;apaeHH hhcoh HHTunumu, xarTH-xapaKara, Myan^H aMannapHH ago этнm OKu6aTuga M3 6epagu. Y3 MexHaru MyBa$$aKHtfragah MaH^aargop hhcoh aMannapHH MyKaMMan 6a^apurnra HHTunagu. nupoBapg Hara^anap Ha$a;ar umna6 HH;apum BocuTanapu, my 6unaH 6upra, yHHHr Myan^H xapaKaraapu, fltHH umna6 HHKapumgaru ^aonuflTH xycycutfraapura xaM 6ofhhk 6ynagu. Ahhh myHga эпннппнк, oggun naeKarra TeHraamTHpu6 SynMaHguraH MaxopaT raBganaHagu, 6uHo6apHH, MexHaT H^ogun ^apaeHnap ^aMyn^aMugup.
ManaKara annaHraH xarra-xapaKar umHH MyBa$$aKHtfraH aManra omupum mapTugup. BuHo6apuH, MexHaT ®:apaeHH MyHTa3aM y3rapumnap Ba ^ohhh Tap3ga Kenagu, Ha$a;ar MyKaMMarnamuS 6opagu, my 6unaH 6upra, flHru ManaKanapHH HHHH;THpagu. ByruHa эмac, Maxoparnu Myan^H gapa^aga W3ara HH;apum Mex-HaT ®:apaeHHga W3 6epagu Ba HHcoHgaH Tama66ycKopnuK, H^oguH ннтyнцнfl, ^acopaT Tana6 Kunagu. fflyHHHr ynyH MaxopaT TymyHHacu Marepuan xoccanapuHH ;aHTa umnamra oug MyKaMMan 6unHMnap, MexHaT ;yponnapugaH ^onganaHum MaxopaTH, upoga Ba Ba3HflTHH TyFpu TymyHum Ba 6ap;apop Tama66ycKopnuKHH xaM y3 HHura onagu. Ta6uHHKH, hhcoh 6y xonar Ba эpнmнпгaн Hara^anapgaH MaMHyH 6ynMacnurH, mognaHMacnuru, H^ogun TyHFynapra SepunMacnurH MyMKHH эмac. By aHHH MexHaT Tatcupuga aMannapHH y3nam-THpum Ba MKcaK gapa^aga 6a^apum o;u6aTHga W3ara KenaguraH эcтeтнк Tyn-Fygup.
MexHaT ^apaeHugaru MyKaMMarnuK MetepuHH u^oga этнmн 6unaH MaxopaT эcтeтнк 3aB; MaH6aura annaHagu. fflyHH yHyTMacnuK KepaKKH, MexHaTHHHr эcтeтнк MatHocu ^aonuaT Kenumu xycycutfraapura xaM 6ofhhk 6ynagu. Hhcoh H^oguH Ba MKcaK Ma;cagnapHH Ky3ga TyTu6, ^hcmohhh Ba MatHaBHH KoSunHflTnapuHH эpкнн umra conraHga MexHarugaH ;oHHKum xocun Kunagu, 3aBKgaHagu, эcтeтнк poxaraaHagu. Oaonu^T Ma3MyHH Ba mapT-mapouTra SoFnuKgurugaH ;aTtu Ha3ap, MexHaT эpкнн 6ynraHga, Hara^anapugaH hhcoh 6eBocuTa MaH^aargop Ba 6axpaMaHg 6ynraHga, u^ogun Ko6unHtfraapHHH K>KcaK Mat-HaBHH Ma;cagnapra HyHarrapraHga, эcтeтнк xycycuflT Kac6 этagн. Fa^yp FynoM 'Ty3annHK HHMaga?" metpuga e3raHugeK, "ry3annuK - umnanum, MaHraaHHH Tepnarnm, ry3angup yHraH um, MaKTaHca flpamap!"2.
Bupo; MexHaT ®;apaeHHga TyFunaguraH эcтeтнк TyHFy H^poHHnHKHHHr
myHHaKH KypuHumugaH 3aB;naHum geraHH эмac. Y ^aonuaTga yHHHgeK u^ogun Tyc onu6, эpкнн, Ta6uHH HycuHga KenraH Ta;gupga xaM, H^THMoHH-y3rapTup-yBHaHHHK MatHocuHH ca;ga6 ;onagu, ^uggun Ba MypaKKa6 ^aonuaT Tap3uga
2 Fa$yp Fy^OM.MyKaMMa^ acap^ap TyraaMH. YH HKKH TOM^HK. 1-T.- T.: ®aH,1983;
ITiy^^^BI 381 ISSN 2181-063X/ Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
намоён булади. Шунинг учун мехнат жараёнида тугиладиган эстетик завк унинг бу теран, ботиний мохиятини англаш билан, хаётий ижодкорлик рухи билан богланган булади. Инсон мехнат жараёнида кандайдир содда, бир карашда оддий амалларни ишга солганда хам узини ижодкор хис этади, мехнатининг кайта яратувчанлик маъносини англаб етади.
Жонли мехнат жараёни мураккаброк тузилма - ишлаб чикариш таркибини ташкил килади. Ишлаб чикариш жараёнида кишилар узаро бир-бирлари хамда ишлаб чикариш воситаларига нисбатан муайян ижтимоий муносабатда булади. Табиийки, махсулот тайёрлашда муайян мехнат куроллари (машина, дастгох, аслаха ва бошкалар), шунингдек, уларни максадга мувофик жойлаш-тириш ва узаро таъсирини таъминлашдек мураккаб вазифани адо этишга тугри келади. Буларнинг барчаси муайян суръатда кечадиган, уз функцияси, структураси, ташкилий куринишига эга булган ижтимоий ишлаб чикаришни ташкил килади. Бу тузилма юксак даражада яхши йулга куйилганлиги ва мукаммаллиги билан эстетик ифодавийлик касб этади. Юксак даражада ташкилланган жараён, унинг муайян суръатда гавдаланиш ва кечиш манзараси кишиларга эстетик таъсир этади, фаолиятга ижодий муносабат уйготувчи эмоционал кутаринкиликни вужудга келтиради.
Эстетик фаолият тарихи курсатадики, деярли барча халкларда дарахт, лой, гипс, шиша каби кайта ишланиши зарур материалларнинг эстетик хосса ва хусусиятлари мехнат жараёнида билиб олинган ва санъат асарлари яратишда ижодий фойдаланилган. Масалан, узбек поэзияси, айникса, мумтоз адабиётимизда усимлик ва хайвонот олами билан боглик эпитет ва метафоралар кенг кулланилганлиги маълум. Буларга куёш, ой, сарв, оху ва бошкалар образини киритиш мумкин. Тош ва ёгочни кайта ишлаш Марказий Осиё халклари эстетикасида санъаткор мехнати ва махоратини ифодаловчи предмет вазифасини утаган. Бундан ташкари, тасвирий санъатда ижодкор эстетик кобилиятни намоён этиш ва эхтиёжларни кондириш воситаси сифатида суяк, чий, тери, охак, лой каби табиий материаллар кенг кулланилган. Тадкикотчилар ёзганидек, "Махсулотдан амалий фойдаланишда унга эстетик бахо берилади"3.
Мехнатнинг эстетик мохияти куп жихатдан у кечадиган ижтимоий шарт-шароитларга боглик булади. Якин утмишда коммунистик мафкура, ижтимоий мулкчилик асосларига буйсундирилган мехнат шахсда ижодий эркинлик, кобилият, шахсий манфаатдорликни сундирар, уни маънавий камбагаллаштиришга олиб келар, энг мухими, уз мехнати натижаларидан "бегоналаштирар", бокимандалик кайфиятлари шаклланишига олиб келар эди. Мустакиллик мехнатнинг шахсдан бегоналашувига чек куйди ва унинг маънавий-ижодий кучлари тула ва хар томонлама намоён булиши учун реал
3 Фахретдинова Д.А. Ювелирное искусство Узбекистана.-Т.: Изд-во лит. и искусства им. Г.Гуляма. 1988;
382 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
шарт-шароитлар яратди. Бундай имкониятлар, айникса, республикамизда сиёсий, ижтимоий-иктисодий эркинлик шароитида шахснинг яратувчанлик кобилиятлари ривожланишига, хусусий мулк дахлсизлигининг хукукий кафолатланиши, мулкчилик ва тадбиркорликнинг хар томонлама куллаб-кув-ватланиши мехнат жараёнида инсоннинг хакикий мохияти намоён булишига йул очди.
Бозор муносабатлари шароитида ракобат амал килиши моддий неъмат ишлаб чикарувчилардан хар томонлама кенг ижодий фаолият курсатиш, сифатли махсулотлар яратиш, истеъмолчиларнинг бадиий-эстетик диди ва эхтиёжларига мос товарлар етиштиришни зарурий эхтиёжга айлантирди. Мехнат жараёнлари ва махсулотлар тайёрлашга эстетик меъёр хамда талабларни оширди, бу нарса замонавий технологиялар, инновацион лойихаларни ишлаб чикаришга куллашга катта эътибор каратди, хусусан, дизайнерлик фаолияти, ишлаб чикариш ва саноат эстетикаси энг жозибали хамда сердаромад сохага айланади.
Шундай килиб, мехнат инсонга кучли ва куп-киррали таъсир курсатиб, унинг фаолиятига эстетик маъно-мазмун бахш этади, маънавий камол топишига кумаклашади. Хуллас, мехнат инсонда билим, тажриба, ирода ва характерни уйгунлаштириши билан эстетик маъно касб этади.
Фойдаланган адабиётлар
1. Гегель. Эстетика. В 4-х томах. Т.1.-М: Искусство, 1968;
2. Гафур Гулом.Мукаммал асарлар туплами. Ун икки томлик. 1-т.- Т.: Фан,1983;
3. Фахретдинова Д.А. Ювелирное искусство Узбекистана.-Т.: Изд-во лит. и искусства им. Г.Гуляма. 1988
383
ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)