Научная статья на тему 'ИННОВАЦИЯНИНГ ТАЪЛИМ ВА ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТДАГИ АҲАМИЯТИ'

ИННОВАЦИЯНИНГ ТАЪЛИМ ВА ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТДАГИ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
23
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим жараёни / педагогик технология / ахборот ресурси / замонавий таълим жараёни / интерактив методлар / фан / инновация / тажриба. / образовательный процесс / педагогическая технология / информационный ресурс / современный образовательный процесс / интерактивные методы / наука / инновации / опыт.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Атаджанова, Севара Бекмуратовна, Абдурахмонова, Зебо Юлдошевна, Рахманова, Саодат Акмал Қизи

Ушбу мақола педагогик тизимнинг мазмуни, унинг ютуқ ва камчиликлари, ўқув жараёнидаги ўқитувчи ва ўқувчи ўртасидаги ўзаро муносабатлар, инновациялар, педагогик ва ахборот технологиялари ҳамда уларнинг таълим тизимидаги аҳамиятига бағишланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЗНАЧЕНИЕ ИННОВАЦИЙ В УЧЕБНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

Данная статья посвящена содержанию педагогической системы, ее достижениям и недостаткам, взаимодействию учителя и ученика в образовательном процессе, инновациям, педагогическим и информационным технологиям и их значению в системе образования.

Текст научной работы на тему «ИННОВАЦИЯНИНГ ТАЪЛИМ ВА ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТДАГИ АҲАМИЯТИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ИННОВАЦИЯНИНГ ТАЪЛИМ ВА ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТДАГИ

Ушбу мацола педагогик тизимнинг мазмуни, унинг ютуц ва камчиликлари, уцув жараёнидаги уцитувчи ва уцувчи уртасидаги узаро муносабатлар, инновациялар, педагогик ва ахборот технологиялари уамда уларнинг таълим тизимидаги ауамиятига багишланган.

Калит сузлар: таълим жараёни, педагогик технология, ахборот ресурси, замонавий таълим жараёни, интерактив методлар, фан, инновация, тажриба.

Данная статья посвящена содержанию педагогической системы, ее достижениям и недостаткам, взаимодействию учителя и ученика в образовательном процессе, инновациям, педагогическим и информационным технологиям и их значению в системе образования.

Ключевые слова: образовательный процесс, педагогическая технология, информационный ресурс, современный образовательный процесс, интерактивные методы, наука, инновации, опыт.

Сунгги йилларда мамлакатимизда ривожланиб бораётган инновацион сиёсат таълим олдига бир канча вазифаларни юкламокда. Ахборот-коммуникация технологиялари шиддатли ривожланаётганлиги туфайли улардан фойдалана олиш худдики укиш ва ёзишни билишдек му^им булган саводхонлик белгисига айланиб бормокда. Таълим жараёнида интерактив методлар, инновацион технологиялар, педагогик ва ахборот технологияларини укув жараёнида куллашга булган кизикиш, эътибор кундан-кунга кучайиб бормокда, бундай булишининг сабабларидан бири, шу вактгача анъанавий таълимда тадабаларни факат тайёр билимларни эгаллашга ургатилган булса, замонавий технологияларда эса, уларни эгаллаётган билимларни узлари

АХДМИЯТИ

Атаджанова Севара Бекмуратовна Абдурахмонова Зебо Юлдошевна Рахманова Саодат Акмал кизи

Тошкент давлат транспорт университети

АННОТАЦИЯ

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

кидириб топишларига, мустакил урганиб тахлил килишларига, хатто хулосаларни узлари келтириб чикаришларига ургатади.

Инновациялар долзарб, мухим ахамиятга эга булиб, бир тизимда шаклланган янгича ёндашувлардир. Улар ташаббуслар ва янгиликлар асосида тугилиб, таълим мазмунини ривожлантириш учун истикболли булади. Шунингдек, таълим тизими ривожига ижобий таъсир курсатади.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Инновация - маълум бир фаолият майдонидаги ёки ишлаб чикаришдаги технология, шакл ва методлар, муаммони ечиш учун янгича ёндашув ёки янги технологик жараённи куллаш, олдингидан анча муваффакиятга эришишига олиб келиши маълум булган охирги натижадир. [1]

Кенг куламли ислохотларнинг мухим бугини - инновациялар бугун хар бир сохада булгани каби таълим тизимида хам узининг афзалликларини намойиш килмокда. Педагог бу жараёнга шахснинг ривожланиши, шаклланиши, билим олиш ва тарбияланишига шароит яратади ва шу билан бир каторда бошкарувчилик, йуналтирувчилик функциясини бажаради. Чет тили фанида техник воситаларданфойдаланишталабагахам, укитувчига хам ижобий таъсир курсатади. Укитувчи вактдан унумли фойдаланади ва купрок маълумот беради, талабани куриш ва эшитиш оркали тушуниши осон кечади. Бу эса дарс самарасини янада оширади. Агар танланган метод оркали талаба ижодий ишласа, гурух фаол булса, мавзуни тахлил кила олса, бу хар икки томоннинг кузлаган максадидир.

Фанда узига хос куллаш керак ва мумкин булган технологияни танлашда укитувчи уз махорати ва имкониятига таянади. Педагогик технологияларни куллашдан максад - дарсни кизикарли ва самарали утказиш, талабаларнинг фанга булган кизикишларини ошириш, билимини мустахкамлаш, шунингдек талаба ва укитувчи муносабатларини тугри ташкиллаштиришдир. Натижага эришиш учун укитувчи компьтердан, фильмдан ёки таркатма материаллардан, уйинли машклардан, жумбокли саволлар ва шунга ухшашлардан фойдаланиши мумкин, лекин бунинг учун хонанинг, гурухнинг холатини, яъни талабалар сонини, уларнинг имкониятини, билим савиясини хисобга олиши зарур. Бу борада янги замонавий ахборот технологиялари (компьютер, лингафон хоналар, аудио воситалари)ни куллаш, маълумотларни топишда интернет тармогидан фойдаланиш хам мухим ахамият касб этади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Фанни укитишда дарсларни электрон шаклда олиб бориш хам талабага, хам укитувчига ёрдам беради; бунда вакт тежалади, кулайлиги ошади, дарс кизикарли утади ва куп маълумот берилади. Интернет тармогидан фойдаланган холда хорижий тилларни урганиш жараёнига замонавий педагогик ва ахборот технологияларини жорий этиш, чет тили укитувчисининг шахсий ва касбий ахборот майдонини лойихалаш, педагогик махоратини ошириш хамда хорижий тилларни укитишда замонавий педагогик ва психологик ёндашувлардан фойдаланиш масалалари уз аксини топган. Таьлим жараёнининг самарадорлиги куп жихатдан иштирокчиларнинг фаоллигини, аник максад сари интилишлари ва интизомли булишларига боглик.

Шунингдек халкаро хамкорликнинг хам ахамиятини алохида таъкидлаш зарур. Халкаро хамкорликнинг йулга куйилиши эса чет эл тажрибаларини урганиш ва узимизги жорий этишда мухим ахамиятга эга. Бу борада таълим вазирлиги томонидан хам кенг куламли ишлар амалга ошрилмокда. Бугунги кун таълим тизимини ислох килишнинг зарурлигини тушуниб етиш, амалиётда таълим муассасаларини инновацион жараёнларга кушилишини такозо этмокда, узини яратиш имкони мавжуд инновацион майдонда куриш ва энг мухими аник янгиликларни узлаштиришдан иборат.

Бу холат айни даврда ута долзарблиги билан жуда мухимдир, чунки ушбу жараён келажак авлодлар ва педагоглар жамоасининг алокаларини ижтимоий химоялаш шарти булиб хам хизмат килади. Хрзирги кунда мактаб ва олий таълим тизимидаги анъанавий ва оммавий куринишдаги таълим ва тарбия жараёнлари урнига таълим муассасалари ривожланишида узига хос янгилик булиб инновацион жараёнлар кириб келмокда. Биз биламизки, инновацион таълим деганда укув жараёнига янги элементлар олиб кириш тушунилади.Шунинг учун таълим тизимида инновация узгартириш билан бевосита боглик. [2]

Янгилик аник тарихий характерга эга, яъни уз вактидан олдин пайдо булиши мумкин, уз вактида меъёр булиши ёки эскириши хам мумкин. Янгилик хиллари мактаб ва олий тизимда турли ча асосларга кура гурухланади. Масалан, янгиликларни киритиш, мактаб ва олий тизимда содир буладиган педагогик жараёнга алокадорлиги билан асослаади. Яъни ушбу жараён таълимнинг максади ва мазмунига, педагогик вазифа, технологияларга, таълим ва тарбияни ташкил этиш шакллари ва воситаларига, рахбарият, педагог ва таълим олувчиларга ажратилади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

^HrunuKHu Kupuram xamMu Senrucura acocnaHagu. By epga Kyfiugaruna y3rapumnap Synumu MyMKuH: Sup TOMoHnaManuK, Sup -Supura SornuKnuK Ba SyTyH th3hm. Bat3aH эca нннoвaцнoн uMKoHuaTnapra KapaS aManra omupunagu. OaHHH Ba нннoвaцнaнн KenamaKga puBomnaHTupum cTpaTeruacuga "нннoвaцнoн hhcoh"hh aparam, atHu umnamugaH KaTtufi Ha3ap, y нннoвaцнa Ba aHru SunuMnapra Mofiun Synumu KepaK. ^yHegaru rnoSan y3rapumnap mapaeHu MaMnaKarnMrogaru uKTucogufi Ba ^m^MouS-Mag^uS coxanapgaru y3rapumnap, TatnuM Tu3uMuga TafiepnaHaeTraH Myuaxaccucnapra muggufi эtтнSop KaparnmHu TaKo3o этagн.

Hннoвaцнoн ^aonuarauHr mapraapugaH aHa Supu, yHga negaror Ba TanaSa ypTacugaru MynoKoT HaMyHacuHuHr yзгapнmнgнp. ^Hru MyHocaSaTnap aHtaHanapga SynraHugeK, KucTOBnap, xyKMra SyficyHum KaSu yHcypnapgaH xonu SynuS, TeHrnapHuHr xaMKopnuru, y3apo SomKapunumu Ba epgaM maKnura ^^puna^.^]

YKuTyBHuHuHr нннoвaцнoн ^aonuara Taxnunu aHrunuK KupuramHuHr caMapagopnuruHu SenrunoBnu MyafiaH MetepnapgaH ^ofiganaHumHu TanaS Kunagu. OnuS SopunraH TagKuKoTnap myHu KypcaTaguKu, ^aKyntTeraapga onufi TatnuMgaru Kyn sockuhhu tu3um acocuga umnam Ba aHtaHaBufi tu3um SunaH umnam Kuecufi TaKKocnaS KypunraHga, TanaSanap aHruna TatnuM TrouMuga oHrnu, umogufi umnamra KynpoK эtтнSop KapaTraHu, TanaSanapga TatnuM мoтнвaцнacн gapamacu WKopu экaнnнгн Ky3ra TamnaHagu.

YMyMaH onraHga, onufi TatnuMga uHguBugyan umogufi Ba maMoaBufi umogufi ^aonuaT coxacuga SyryHra KenuS ce3unapnu TampuSanap TynnaHgu, yKyB negaroruK mapaeHu umrapoKnunapu ypTacuga cySteKTuB MyHocaSaTnap puBomnaHumuga xaM y3rapum cogup SynaeTraHnuruHu Kypum MyMKuH. ^Ha Sup MyxuM muxaT myKu, Tu3uMHuHr yMyMufi Ha3apuacugaH tu3umhu SapaBapura Sup Hena napaMeTpnap Syfiuna axmTnam MyMKuH эмac. Tyrpu fiynHu acTa ceKuH, yHuHr ^ofiganurura umoHH xocun KunuS, xap ToMoHnaMa TeKmupuS KypuS, KefiuHru umnapHu yfinaS KupuTumgaH uSopar.

XY.TOCA

TampuSanapgaH MatnyMKu, xap Sup aparunraH aHrunuK onguHura unrapucugaH xaM eMoH umnafigu, nyHKu Sy mapaeHHu ypraHum, Mocnamum Ba cycTKamnuKHu eHrum KepaK. ^Kopugaru rannapHu yMyMnamTupraH xonga, xo3upru gapc mapaeHnapuHu xanKapo TatnuM cTaHgapraapu acocuga onuS Sopum Ba TanaSanapra my Syfiuna SunuM Sepum, myHuHrgeK TatnuM mapaeHu, yHuHr cu^arn Ba axaMuaTu, TanaSaHuHr suhumuhu omupumra epgaM SepaguraH ycyn Ba

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

воситалар, укитувчининг куникма ва малакалари, янги педагогик технология ва информацион технологиялар замонавий таълимнинг асосий белгилари келажак авлодни замон талабига жавоб берадиган, шунингдек чет тилларида бемалол фикрини айта оладиган етук кадр булишида уз самарасини курсатади.

REFERENCES

1. ABDURAKHMONOVA, Z. THE ROLE OF MODERN PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN IMPROVING THE QUALITY OF THE EDUCATIONAL PROCESS. ЭКОНОМИКА, 12-16.

2. Mustaeva G., Kurbanova M., Mamajanova G. THE PLACE AND ROLE OF USING PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN LEARNING ENGLISH //Uzbek Scholar Journal. - 2022. - Т. 9. - С. 191-193.

3. Абдурахмонова, З. Ю. (2021). ЗАМОНАВИЙ У^ИТИШНИНГ МУАММО ВА ЕЧИМЛАРИДА САМАРАЛИ ЁНДОШУВ. Academic research in educational sciences, 2(CSPI conference 1), 1189-1193.

4. Mustaeva, G., Kurbanova, M., & Mamajanova, G. (2022). THE PLACE AND ROLE OF USING PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN LEARNING ENGLISH. Uzbek Scholar Journal, 9, 191-193.

5. Ф. А. Кушаков, М. Н. Хдсанов, Р. У. Баратов, Ж. С. Раматов, & С. X,. Султанов (2022). ЯНГИ УЗБЕКИСТОНДА ИНСОН ХЖУКЛАРИ ВА СУЗ ЭРКИНЛИГИ. Academic research in educational sciences, 3 (10), 803-810.

6. Ramatov, J.S., Umarova, Rozigul , & Khasanov, M.N. (2022). METHOD OF DETERMINATION OF TRANSPORT INTENSITY IN URBAN CONDITIONS. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 931-

7. Jumaniyoz Ramatov, Rozigul Umarova, Rashid Baratov, Mirshod Khasanov, Siroj Sultonov, & Fayzulla Kushakov (2022). MODERN REQUIREMENTS FOR THE SPIRITUAL IMAGE OF YOUNG PEOPLE AND ITS MANIFESTATION IN PRACTICE. Academic research in educational sciences, 3 (10), 582-586.

8. Ruzigul, U., Nasirjan, J., Dilmurodkhakim, A., Mirshod, H., & Urozboy, E. (2020). Rationale and history of human reflections in the muslim philosophy. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 1453-1458.

9. Юулдашева, Д. М., & Абдурахмонова, З. Ю. СПЕЦИФИКА ОБУЧЕНИЯ ПЕРЕВОДУ НА РУССКИЙ ЯЗЫК ФРАНЦУЗСКИХ ТЕРМИНОВ. ББК 80я43, 172.

936.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

10. Aripov, N., Kamaletdinov, S., Tokhirov, N., & Abduraxmanova, Z. (2022). Simulation Modeling of Train Traffic Based on GIS Technologies. European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630), 16, 73-82.

11. ASgypaxMoHoBa, 3. M. (2021). 3AMOHABHH YKHTHmHHHr MYAMMO BA E^HM-HAPH^A CAMAPA.HH EH^OmYB. Academic research in educational sciences, 2(CSPI conference 1), 1189-1193.

12. ASgypaxMoHoBa, 3. M. (2022). Em^APHHHr MALHABHH BA MA^AHH^THHH MKCA^THPHmHHHr YCTHBOP BA3HOA^APH. Academic research in educational sciences, 3(10), 491-500.

13. ASgypaxMoHoBa, 3. M. (2022). £HrH Y3BEKHCTOH^A XOPH^HH TH^^APHH yPrAHHm^A KAPATH^AETrAH 3LTHBOP BA Y^HTHm^A ^HrH^A METO^^AP^AH OOH^A^AHHm. World scientific research journal, 10(1), 23-31.

14. ^ypaSoeB, H. M., KymaKoB, O. A., CynTaHoB, C. X,., & XacaHoB, M. H. (2022). KOHOYUHKnHK XYCYCH^T^APH^AH XHTOH OA^CAOACHHHHr KEHrAHHmH. World scientific research journal, 9(2), 3742.

15. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Jurabayev, N., & Artikova, B. (2022, June). Constructive and optimal solutions for the formation of a stable ecological situation in the Aral Sea region of Uzbekistan. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030113). AIP Publishing LLC

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.