Научная статья на тему 'ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ'

ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
99
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
аспект / фантазия / интерактив / лингвистик қисм / психологик қисм / методик қисм. / fantasy / issues / interactive / linguistic part / psychological part / methodical part.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юсупжонова Феруза Қурбановна

Мақолада замонавий педагогик технологиялардан фойдаланган ҳолда талабаларни инглиз тилига ўргатишнинг йўллари ҳақида фикр юритилган. Асосий эътибор тинглаб тушуниш, уйда мутолаа килиш каби аспектларга қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MPLEMENTATION OF PROGRESSIVE INNOVATION TECHOLOGIES IN ENGLISH TEACHING

The article refers to the methods of using modern methods of pedagogical resources in teaching English for students. It focuses on aspects such as home reading and listening.

Текст научной работы на тему «ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ»

ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УЦИТИШДА ЗАМОНАВИИ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОИДАЛАНИШ Юсупжонова Феруза ^урбановна

Фаргона давлат университетининг Гуманитар йуналишлараро чет тиллари кафедраси инглиз тили фани укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.6717769

Аннотация. Мацолада замонавий педагогик технологиялардан фойдаланган %олда талабаларни инглиз тилига ургатишнинг йуллари %ацида фикр юритилган. Асосий эътибор тинглаб тушуниш, уйда мутолаа килиш каби аспектларга царатилган.

Таянч иборалар: аспект, фантазия, интерактив, лингвистик цисм, психологик цисм, методик цисм.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПРОГРЕССИВНЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИИ В ПРЕПОДАВАНИИ АНГЛИИСКОГО ЯЗЫКА

Аннотация. В статье идет речь о методах использования современных педагогических технологий при обучении студентов английскому языку. Основное внимание уделяется таким аспектам, как домашнее чтение и аудирование.

Ключевые слова: аспект, фантазия, интерактив, лингвистическая часть, психологическая часть, методическая часть.

IMPLEMENTATION OF PROGRESSIVE INNOVATION TECHOLOGIES IN

ENGLISH TEACHING

Abstract. The article refers to the methods of using modern methods of pedagogical resources in teaching English for students. It focuses on aspects such as home reading and listening.

Keywords: fantasy, issues, interactive, linguistic part, psychological part, methodical

part.

КИРИШ

Бугунги таълим муассасаларида замонавий педагогик технологиялардан фойдаланган х,олда укитишнинг илгор услубларини куллаб, чет тилларига укитиш, шу тилларда эркин сузлаша оладиган мутахассисларни тайёрлаш учун кенг имкониятлар яратилган.

Одатда, укитувчи хорижий тилни ургатиш, укитиш усулини узи танлайди. Укитишнинг мазмуни деярли узгармайди, аммо уни талабаларга етказиш усули узгариши мумкин.

Укитишнинг бир канча усуллари мавжуд. Дарс жараёнида куйидаги укитиш усулларидан фойдаланиш мумкин. Масалан:

Маъруза.

Мисол келтириш.

Намойиш килиш.

Бах,с-мунозара.

Савол-жавоблар.

Бу усуллар талабалар билан мулокот килиш, шунингдек, куйилган максадга йуналтирилган фикрларни ёритиш усули ёки шаклидир. Укитувчи муайян вазият ёки дарс учун мос усулни танлай билиши керак. Укитишнинг мос ва самарали усулини танлаш учун бир канча омилларни хисобга олиш зарур.

Талабаларнинг сони.

Муайян вазият.

Усулнинг куйилган максадга мос келиши.

Агар бирор матн мухокама килинса, талабаларни кичик гурухларга булиб, жамоа йули билан бахс-мунозара утказиш максадга мувофикдир. Бу усулда техник восита -аудиоёзувлардан фойдаланиш мумкин. Усулларни куллаганда вактни доимо хисобга олиш зарур.

Аклий хужум (Brain storming) усули. Ушбу усул талабаларнинг фаол иштироки хамда уларнинг билим савиялари даражасини намоён килади. Бу талабаларни гоялар уйлаб топишга ундайди, эркин мулокотда булиш имконини беради ва натижада анча фикрлар тупланади. Укитувчи эса жараён мобайнида назоратчи хисобланади. Талабаларнинг гоялари унчалик муваффакиятли булмаса-да, укитувчи уларни танкид килиши мумкин эмас. Аксинча, талабаларнинг ижодий тафаккури рагбатлантириб борилиши зарур. Дарс тез берилган жавобларни рагбатлантириш, уларни тулдириш, талабаларни бахолаш билан якунланади.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Савол-жавоблар ва расмли уйинлар (Discussion) усули дарсларни янада мазмунли ва кизикарли утишга имкон беради. Талаба хато килишдан куркмай, эркин уз фикрини айта олиши керак. Бундай мухит дарсда хосил килиниши лозим. Уйин оркали укитишнинг технологиясида талабанинг вазифалари куйидагилардан иборат:

1. Кутиладиган жавоблар ва эътирозларни уйлаш.

2. Уз билимига ишониш.

Уйиннинг ахамияти шундаки, укитувчида талабаларни улар эркин холда фаолият курсатаётган пайтда кузатиш имконияти булади. Натижада талабаларнинг фаоллиги, фантазиялари, ижодий кобилиятлари, ишчанликлари, жамоада узини тутишлари хакида купрок маълумотга эга булиш мумкин. Талабалар бир нечта гурухларга булинадилар. Гурухларнинг хар бир аъзоси уз вазифаларини аник билишлари керак. Уйиннинг вакти чекланган булиши, у якунлангач эса уйин натижалари тахлил килиниши лозим. Уйин оркали укитиш технологиялари хам укув- тарбиявий жараёнда талабаларнинг чукур билим олишига кенг имкониятлар яратиб беради. Инглиз тилини ургатишда талабаларни кизиктириб укитиш ва билимларни тулик узлаштиришларига эришиш замонавий педагогик технологияларнинг асосий максадларидан бири хисобланади.

Инглиз тилини укитиш усулларидан яна бири - замонавий интерактив усулидир. Усул мазмунига кура, дарсда янги грамматик мавзу эълон килиниб, укитувчи уни турли йуллар, яъни доскага хар хил чизмалар чизиш, харакатлар билан курсатиш, аввалги утилган мавзу билан таккослаш билан тушунтириши, мустахкамловчи саволлар билан талабаларни фикрлашга жалб этиши лозим. Фонетик машгулотларда эса, асосан, аудиоматндаги киска сухбатлар тингланиб, ушбу аудиоматндаги сухбатга айнан мос

булган, сузлари тушириб колдирилган когоздаги матн тулдирилади. Талабага берилган матн билан аудиоматндаги сух,бат бир хил булади. Матн ута зийраклик билан тингланиб, янги ибораларни ёдда саклаб колгандагина, талаба шартни муваффакиятли бажариши мумкин. Бунда тинглаб тушуниш оркали огзаки нутк, куникма ва малакалар шаклланиб боради. Тинглаб тушуниш укиш жараёни билан чамбарчас богликдир. Тингловчи укиган сузларини яхши эслаб колади ва тинглаганида яхши тушунади. Тинглаб тушунишни ургатишнинг мазмунини Г.В.Рогова уч кисмга булади:

1. Лингвистик кисм. Бунга тил ва нутк материали киради.

2. Психологик кисм. Бу овозли нуткни тинглаш, тушуниш малака ва куникмасини х,осил килишдир.

3. Методик кисм. Тингловчиларга тинглаш усулларини ургатиш хдмда тинглаб тушуниш технологияси оркали конун-коида, тамойиллар, методлар, воситалар оркали ургатиш амалга оширилади.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Укитиш жараёнида тинглаб тушуниш устида ишлаганда, кундалик янгиликлар, тили урганилаётган мамлакат халклари хдёти, маданияти, тарихи хдкида матнларнинг булиши тингловчиларнинг кизикишларини янада орттиради. Укитувчи тинглаб тушунишни ургатаётганида, яъни тингловчи нотаниш мазмундаги нуткни тинглаганида куйидагиларга эътибор бериши зарур:

1. Айрим сузларни, гапларни, жумлаларни тушуниш (fragmenting comprehension).

2. Х,амма далил-фикрларни тулик тушуниш (comprehension in details).

3. Асосий далил-фикрларни юзаки тушуниш (overall comprehension).

4. Танкидий тушуниш (critical comprehension).

Укитувчи эшиттириш учун матн танлаганида, тингловчиларнинг ёши, билим даражаси, узлаштиришларини х,исобга олиши зарур. Мисол учун, бирор нотаниш матн танланади. Матндаги нотаниш сузлар, иборалар матн сарлавхдси доскага ёзилади. Матн юзасидан савол-жавоблар х,ам утказилиши мумкин.

Тинглаб тушунишга ургатиш жараёни куйидаги боскичлар оркали амалга оширилади:

Activity:

1. Before listening.

Матн сарлавхдси ва саволлар доскага ёзилади.

At the party:

(Amy Smith and Mike Thompson)

1. Where did Mike meet Amy?

2. When was last time they met?

3. What was his job then?

4. What does he do?

5. What is he studying at the moment?

2. While listening.

Сух,бат (диалог) эшиттирилади. Тингловчилар доскага ёзилган саволларга матндан жавоб топадилар. Агар зарурият булса, матн яна 1-2 марта кайта эшиттирилиши мумкин.

Answers:

1. They met at the party.

2. It was two years ago.

3. He was a pizza delivery man then.

4. He is a steward.

5. He is studying to be a pilot. After listening.

Тингловчилар саволларга жавоб берадилар. Улар тушунмаган суз ва иборалар доскага ёзилади ва таржимаси тушунтирилади. Тингловчиларнинг жавоблари бир-бирлариники билан таккосланади. Тугри жавоблар доскага ёзилиши мумкин. МУ^ОКАМА

Яна шуни хам айтиш жоизки, инглиз тилини укитиш давомида уйда укиш (home reading) машгулоти хам олиб борилади. Уйда укиш талабаларни турли хил мавзуларда чет тилида сузлашиш жараёнига беихтиёр жалб килиш учун кулай ва бой манба хисобланади. Таълим олувчиларнинг суз бойлиги ва фикрлаш кобилиятлари кенгаяди. Оригинал адабиётни укиш боскичма-боскич амалга оширилади. Масалан: "Jane Eyre" асари мисолида куйидаги машклар бажарилиши мумкин:

I. Нотаниш сузлар устида ишлаш.

Тингловчилар учун нотаниш булган куйидаги сузлар ва иборалар доскага ёзилади хамда уларнинг талаффуз килиниши тингловчиларга тушунтирилади: Lovable - ёкимтой. An orphan - етим.

To shake with fear (shook, shaken) - куркув билан кимирлатиш.

Without doubt - иккиланишсиз.

To earn one's living - яшаш учун пул топмок.

II. Мавзу юзасидан савол-жавоблар:

1. Why was Jane living with the Reed family?

2. Where did Jane go?

3. How did Jane live in Lowood?

4. Whom did she meet there?

5. Why do you think Jane didn't wish to be noticed by Mr. Rochester's guest?

III. Предлог куйиш машклари:

1. There I found a book ... pictures.

2.The two girls never played ... me.

3. Then one day I looked......my window.

4. One dark night a week latter, I arrived ... Lowood.

IV. Сузларни жой-жойига куйиб гаплар тузиш:

1. Explain, someday, I, shall, you, to.

2. Two, at, young, around, women, sat, table.

3. He, ask, did, to, marry, him, you.

4. Where, the, fire, Mr. Rochester, after, go, did.

Бундан ташкари, тингловчиларни уй укиши жараёнида иншо ёзишга хам ургатиш мумкин. Улар иншо мавзулари билан танишгач, хохлаган мавзуни танлаб уйда иншо ёзишлари мумкин.

Масалан:

1. Сиз ёктирган асар кахрамони.

2. Асардаги салбий ва ижобий образларга характеристика беринг.

3. Жейн Эйрнинг болалик даври.

4. Асарнинг асосий кахрамони хакида фикр- мулохазаларингиз ва хоказо.

Бунда лексик-грамматик кийинчиликлар вужудга келади. Талабаларни уз фикрларини билдиришга ундаш, матн мавзусини ёритишга кисман укитувчининг узи хам ёрдам бериб туриши керак.

Кейинги услуб кичик грамматик тестларни топшириш булиб, у икки гурухга булинган холда олиб борилади. Биринчи гурух вакили бирор (уйга вазифа килиб берилган) сузни узбек тилида айтади. Иккинчи гурух вакили доскага чикиб, дастлаб сузнинг инглизча таржимасини айтади, кейин сузни харф ва транскрипциядаги шаклини ёзиб курсатади. Бу жараён шу тарика давом этади. Дарс нихоясида доскада бехато ёза олган талабалар рагбатлантирилади. Шуни айтиш жоизки, укитувчи дарс давомида вактни тугри таксимлай олиши; дарс бошида утилган мавзуларни мустахкамлаши; хар бир дарсда янги усулларни куллаши; хар бир дарс учун мос таркатма материаллардан фойдаланиши максадга мувофикдир.

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганда, инглиз тилини укитиш жараёнида педагогик технологиялардан фойдаланиш талабаларнинг огзаки нутк, тинглаб тушуниш, ёзув, укиш куникмаларини устиришга ва эркин мулокот килишларига амалий ёрдам беради.

Фойдаланилган адабиётлар Х,ошимов У., Ёкубов И.. Инглиз тили укитиш методикаси. - Т.: "Шарк", 2003. Charlotte Bronte. Jane Eyre. London, 1992. -P. 93-95.

Рогова Г.В., Верещагина И.Н.. Методика обучения английскому языку на начальном этапе средней школы. - М., 1988.

Bakhromovich SI. The impact of managerial professional development on the effectiveness of Higher Education institution management. Academicia: an international multidisciplinary research journal. 2020;10(12):1014-20.

Siddikov, I. B. (2019). Философско-педагогические аспекты развития интеллектуальной культуры студентов. Вестник Ошского государственного университета, (3), 38-42.

Bakhromovich, S. I. Development trends and transformation processes in academic mobility in higher education in Uzbekistan and the world.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Bakhromovich, S. I. (2021). A comparative induction of the epistemological and theological views of medieval Islamic oriental scholars. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 1(1.7 Philosophical sciences).

1. 2.

3.

4.

5.

6.

7.

8. Bakhromovich, S. I. (2021). Views on the role of science in human and society life in islamic teaching. International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences, 1(3), 79-86.

9. Bakhromovich, S. I. (2020). Effects of Objective and Subjective Factors to Develop Intellectual Culture of Youth. Canadian Social Science, 16 (2), 55-59 p.

10. Bakhromovich, S. I. (2018). Social and philisophical performance of making youth's intellectual culture. European science review, (7-8).

11. Bakhromovich, S. I. (2020). Analysis Of Modern Approaches To Ensuring The Effectiveness Of Management In Higher Education Institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(12), 364-369.

12. Bakhromovich, S. I. (2021). Philosophical comparative studies of the epistemological and theological views of medieval eastern scholars. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation. Turkey, 2021. №32 (3), (Scopus) - P. 30338-30355

13. Bakhromovich, S. I. (2022).Dialectical and synergetic features of the development of theological and epistemological views in medieval eastern islam. European Journal of Humanities and Educational Advancements (EJHEA), - Las Palmas, Spain, Volume 3, Issue 2 February, 2022. - P. 79-83

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.