Научная статья на тему 'IN DEVELOPING AND EDUCATION OF MAN, FLAT OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES AND ELECTRON PEDAGOGIC PROGRAM METHODS'

IN DEVELOPING AND EDUCATION OF MAN, FLAT OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES AND ELECTRON PEDAGOGIC PROGRAM METHODS Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
13
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ученый XXI века
Область наук
Ключевые слова
РЕДАКТОР COURSELAB / СЛАЙДЫ / АНИМАЦИЯ / ИНТЕРНЕТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Турдиева Г. С., Мардонова М. М.

В статье проанализирована методика создания электронного учебного курса, электронного программного обеспечения и определение, ее места в учебно-воспитательном процессе.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Турдиева Г. С., Мардонова М. М.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ И ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ В ОБУЧЕНИЯ, ОБРАЗОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ

The article analyses the views on the qualities that has to be taken into consideration in the process of creating electronic academic courses and place in educational process.

Текст научной работы на тему «IN DEVELOPING AND EDUCATION OF MAN, FLAT OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES AND ELECTRON PEDAGOGIC PROGRAM METHODS»

УДК 378

ШАХСНИНГ ТАЪЛИМ, ТАРБИЯСИ ВА РИВОЖЛАНИШИДА ЗАМОНАВИЙ АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ВА ЭЛЕКТРОН ПЕДАГОГИК

ДАСТУРИЙ ВОСИТАЛАРНИНГ УРНИ

Г.С. Турдиева1, М.М. Мардонова2

Аннотация

Маколада электрон укув курслари, электрон педагогик дастурий воситаларидан таълим жараёнида фойдаланишнинг а^амиятли томонлари та^лил килинган.

Таянч сузлар: Сои^е1аЬ редактори, слайд, анимация, электрон кулланма, электрон курс, интернет.

Узбекистонда таълим-тарбия со^асини исло^ килишнинг асосий омилларидан бири бу таълим жараёнига замонавий ахборот-коммуникация технологияларини жорий этиш билан боглик булиб, республикамиз Президенти И.А.Каримов бу масалада "... бугун ^аётимизга чукур кириб бораётган Интернет тизимини кенг жорий этиш, ёшларимизни Узбекистоннинг кадимий ва бой тарихи, эзгу кадриятларимиз, юксак ахлокий фазилатлар ру^ида тарбиялашга хизмат киладиган миллий ахборот ресурсларини шакллантириш ва ривожлантириш, бу борада узбек тилининг имкониятларидан самарали фойдаланиш масаласи доимо эътиборимиз марказида туриши лозим"лигини таъкидлайди [1].

Бугунги кун таълимининг асосий максадларидан бири замонавий таълим тизимида юкори сифатли технологияларни жорий этиб, таълим самарадорлигини ошириш ва таълим тизимини такомиллаштириш, таълим жараёнига ахборот ва коммуникация технологияларини кенг куламда жорий этишдан иборат. Шахснинг мукаммал шаклланиши учун таълим ва тарбия узвий богликликда олиб борилиши керак. Дунёвий билимларни шахс томонидан мукаммал узлаштирилиши учун бугунги кунда компьютер ва ахборот технологияларининг урни салмокли булиб, бугунги кунда инсонни шу технологияларсиз тасаввур килиш анча мушкул. Шахснинг индивидуал хусусиятларини инобатга олган ^олда таълим, тарбия жараёнига ёндашиш анъанавий педагогика со^асида жуда яхши урганилган ва уз самарасига эгадир. Бугунги ахборотлашган, технологиялар жадал суръатлар билан усиб бораётган замонда таълим, тарбия сохасида замонавий ахборот технологияларини, электрон дастурий воситаларни тугри куллаш шахснинг мукаммал шаклланишига ижобий таъсир курсатади.

Таълимда замонавий ахборот ва коммуникация технологияларини кенг жорий этилиши:

- фаннинг барча со^аларини ахборотлаштиришни;

- укув фаолиятни интеллектуаллаштиришни;

- интеграция жараёнларини чукурлаштиришни;

- таълим тизими инфратузилмаси ва уни бошкариш механизмларини та-комиллаштиришга олиб келади.Бунинг натижасида талабанинг касбий билимларни пухта эгаллашига, урганилаётган ^одиса ва жараёнларни моделлаштириш оркали фан со^асининг чукур узлаштирилишига, укув фаолиятининг хилма-хил ташкил этилиши ^исобига талабанинг мустакил фаолиятини кенгайишига, урганилаётган жараён ва ^одисаларни компьютер

17Турдиева Гавуар Саидовна - преподаватель кафедры информационных технологий, Бухарский государственный университет, Узбекистан.

2Мардонова Мухаббат Музаффаровна - учитель, Каганский колледж дошкольного обучения и обслуживания, Узбекистан.

технологиялари воситасида такдим этиш, талабаларда фан асосларига кизикишни ва фаолликни оширишга олиб келади.

Юкорида кайд килиб утилган укитишнинг илгор педагогик технологиялари билан биргаликда яна уйинли укитиш, компютерли укитиш, фаол(мажмуавий) укитиш технологиялари хам мавжудки, улар тавфсифланган илгор педагогик технологиялар билан богликликда шахсга йуналтирилган технологиялар деб аталади хамда куйидаги функцияларни бажаришга амалий ёрдам курсатади:

- укувчига инсонпарварлик нуктаи назаридан ёндашиш, улар шахсини хурмат килиш, улар укув манфаатининг устиворлигини таъминлашга эришиш;

- хамкорликда укиш, демократия, тенглик, узаро хурматни йулга куйиш, оркали укувчи шахсини яхлит шакллантиришни амалга ошириш;

- укувчини, укув - тарбия ишларининг обьекти эмас, балки субьекти сифатида тан олган холда фаолият самарадорлигини оширишни йулга куйиш;

- хар бир укувчининг кобилиятли инсон деб билиб унинг истеьдодини руёбга чикаришга ёрдамлашиш;

- хамма вакт укувчининг мустакиллиги, ташаббускорлиги, тадбиркорлигини куллаб кувватлаш;

- укувчи шахсининг индивидуаллиги серкирралигини амалда исботлай олий, унинг имкониятларини очиб беришга кумаклашишдан иборат.

Бундай ёндашув укувчи шахсини педагогик жараён марказига куйиб, уни ривожлантиришга, табиий имкониятларини руёбга чикаришга ва шу асосида унинг фаоллигини оширишга шарт - шароит яратади. Таълим жараёнида техник воситалардан фойдаланиш жуда мухим уринни эгаллайди. Ушбу воситалар ёрдамида машгулотларни замонавий талабларга жавоб берадиган тарзда олиб бориш хамда таълим олувчиларнинг диккатини жалб этишда кенг фойдаланиш мумкин.Таълим берувчи техника воситалари, яъни компьютерлар, электрон дарсликлар, интернет тизими ва бошка воситалар укув ахборотини узлаштирилиши керак булган маълумотларни таълим олувчиларга етказиб берувчи техник воситалардир.Ахборот берувчи техника воситаларига турли электромеханик асбоблар, машгулотда кургазмали тасвирларни курсатишга мулжалланган демонстрацион осциллографлар ва уларнинг улчов асбоблари, шунингдек, телевизор, видиопроектор, смартфон мобил алока воситалари, товушли мултимедиа технологиялари ва бошка воситалар киради.

Электрон педагогик дастурий воситалар - компьютер технологиялари ёрдамида укув жараёнини кисман ёки тулик автоматлаштириш учун мулжалланган дидактик восита хисобланади. Улар таълим жараёнини самарадорлигини оширишнинг шаклларидан бири булиб, бугунги кунда замонавий технологияларнинг укитиш воситаси сифатида таълим жараёнида ишлатилмокда.

Электрон педагогик дастурий воситаларни куйидагиларга ажратиш мумкин:

1.Ургатувчи дастурлар-укувчиларнинг билим даражаси ва кизикишларидан келиб чикиб янги билимларни узлаштиришга йуналтиради. Бу дастурларга видеодарслар, электрон дарликлар, мултимедияли дарслар киради.

2.Тест дастурлари- эгалланган билим, малака ва куникмаларни текшириш ёки бахолаш максадларида кулланилади. Назорат утказувчи ва уз-узини билимини синаш тестлари мисол була олади.

3.Машк килдирувчи дастурлар - аввал узлаштирилган укув материалини такрорлаш ва мустахкамлашга хизмат килади. Лаборатория ва амалий машгулотларни утказувчи дастурлар киради.

4.Укитувчи иштирокидаги виртуал укув мухитини шакллантирувчи дастурлар-(Виртуал борлик тизимлари). Виртуал борлик иммерсивлик ва интерфаоллик тушунчалари билан боглик.Бу тизим асосан кимё, медицина билан боглик булган таълим жараёнларида яхши самара беради. Инсон танаси устида олиб бориладиган мураккаб операция жараёнларини кузойнак дисплейлар, 3D воситалари ёрдамида амалга ошириш жараёнлари буйича таълим бериш, укувчиларни мураккаб жараёнларни тушунишга самарали ёрдам курсатади.

Хрзирги кунда мультимедиа, компакт дисклар оркали таълим жараёнида техник воситалардан фойдаланиб дарс утилмокда. Жумладан, мультимедиа-маълум бир соатга мулжалланган, овозли, дастурли, режали, ДТС га мос келадиган дарс шаклидир. Ундан фойдаланиш учун мавзуга оид булган маълум бир соатга мулжалланган холда мутахассислар томонидан мультимедиа яратилади. Матндаги мавзуни экрандаги мультимедианинг узи мазмунли, сифатли килиб яратиб беради.

Сунгги йиллар давомида куплаб мультимедиали дастурий махсулотлар яратилди ва яратилмокда: энциклопедиялар, ургатувчи дастурлар, компьютер такдимотлари ва бошкалар. Дар бир фандан шундай мультимедиали иловалар яратилиб, улар дарс жараёнида кулланилса дарс уз максадига эришади.

1. расм. Инглиз тилини ургатувчи мултимедиа иловаси

Электрон укув курсларидан таълим сохасида кулланилаётган Moodle системаси электрон таълим беришнинг барча ижобий сифатларини узида мужассамлаштирган булиб, жахоннинг етакчи олий таълим даргохларида электрон таълим сифатида фойдаланилмокда. Moodle - Wеб мухитида укитиш ва on-line режимдаги дарсларни ташкил килувчи кучли педагогик дастурий мажмуа хисобланади.

Courselab редакторида барча фанлардан укув курсларини яратиш мумкин. Масалан биология фанидан яратилган укув курсини олиш мумкин.Биология фанидан виртуал лаборатория ишлари Courselab редакторида яратилган.

ООО

2-расм. Биология фанидан яратилган курснинг асосий ойнаси

Таълим бериш жараёнида таълим метод ва воситаларини танлаш ва амалга оширишда таълимнинг дидактик ма;сад ва вазифалари, зарурий шарт-шароитлар, таълим олувчиларнинг имкониятлари ва уларнинг сони, машгулотларнинг давомийлиги, таълим берувчининг махоратига таълим олувчиларнинг узлаштириш имкониятларига таянган холда, таълимнинг методи ва воситалари бир-бирини тулдириб боргандаги амалга оширилган таълим тизими самарадорликка эришиши ва кутилган натижани бериши мумкин.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Каримов И.А. Инсон, унинг хуку; ва эркинликлари - олий кадрият. - Т. 14. -Тошкент: Узбекистан, 2006. - 280 б.

2. Ишмухамедов Р., Абдукадиров А., Пардаев А. Таълимда инновацион технологиялар. - Т, Истеъдод, 2008, 180 бет.

3. Aripov M., Begalov B. va boshkalar. Axborot texnologiyalari. - Toshkent, 2009.

4. Педагогик технология: муаммо ва исти;боллар (замоновий педагогик технологиянинг илмий-назарий асослари). Муаллифлар гурухи / Т.:ОУМКХ,ТРМ, 300 бет.

© Г.С. Турдиева, М.М. Мардонова, 2016

UDC378

IN DEVELOPING AND EDUCATION OF MAN, FLAT OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES AND ELECTRON PEDAGOGIC PROGRAM METHODS

G.S. Turdieva, M.M. Mardanova

Abstract. The article analyses the views on the qualities that has to be taken into consideration in the process of creating electronic academic courses and place in educational process.

Keywords: courses editor, slides, animation, e-book, e-course, the Internet.

© G.S. Turdieva, M.M. Mardanova, 2016

УДК 378

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ И ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ В ОБУЧЕНИЯ, ОБРАЗОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ

Г.С. Турдиева, М.М. Мардонова

Аннотация. В статье проанализирована методика создания электронного учебного курса, электронного программного обеспечения и определение, ее места в учебно-воспитательном процессе.

Ключевые слова: редактор Courselab, слайды, анимация, электронные учебники, электронные курсы, Интернет.

© Г.С. Турдиева, М.М. Мардонова, 2016

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.