Научная статья на тему 'РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ И ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ В ОБУЧЕНИИ, ОБРАЗОВАНИИ И РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ'

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ И ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ В ОБУЧЕНИИ, ОБРАЗОВАНИИ И РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
25
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
РЕДАКТОР COURSELAB / СЛАЙДЫ / АНИМАЦИЯ / ЭЛЕКТРОННЫЕ УЧЕБНИКИ / ЭЛЕКТРОННЫЕ КУРСЫ / ИНТЕРНЕТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Низомова Ш. Ш.

В статье проанализирована методика создания электронного учебного курса, электронно-программного обеспечения и определение, ее место в учебно-воспитательном процессе.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ И ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ В ОБУЧЕНИИ, ОБРАЗОВАНИИ И РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ»

Вестник магистратуры. 2019. № 4-3(91)

ISSN 2223-4047

УДК 378:004

Ш.Ш. Низомова

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ И ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ В ОБУЧЕНИИ, ОБРАЗОВАНИИ И РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ

В статье проанализирована методика создания электронного учебного курса, электронно-программного обеспечения и определение, ее место в учебно-воспитательном процессе.

Ключевые слова: редактор Соыгзе1аЬ, слайды, анимация, электронные учебники, электронные курсы, Интернет.

Бугунги кун таълимининг асосий максадларидан бири замонавий таълим тизимида юкори сифатли технологияларни жорий этиб, таълим самарадорлигини ошириш ва таълим тизимини такомиллаштириш, таълим жараёнига ахборот ва коммуникация технологияларини кенг куламда жорий этишдан иборат. Шахснинг мукаммал шаклланиши учун таълим ва тарбия узвий богликликда олиб борилиши керак. Дунёвий билимларни шахс томонидан мукаммал узлаштирилиши учун бугунги кунда компьютер ва ахборот технологияларининг урни салмокли булиб, бугунги кунда инсонни шу технологияларсиз тасаввур килиш анча мушкул. Шахснинг индивидуал хусусиятларини инобатга олган холда таълим, тарбия жараёнига ёндашиш анъанавий педагогика сохасида жуда яхши урганилган ва уз самарасига эгадир. Бугунги ахборотлашган, технологиялар жадал суръатлар билан усиб бораётган замонда таълим, тарбия сохасида замонавий ахборот технологияларини, электрон дастурий воситаларни тугри куллаш шахснинг мукаммал шаклланишига ижобий таъсир курсатади.

Таълимда замонавий ахборот ва коммуникация технологияларини кенг жорий этилиши:

- фаннинг барча сохаларини ахборотлаштиришни;

- укув фаолиятни интеллектуаллаштиришни;

- интеграция жараёнларини чукурлаштиришни;

- таълим тизими инфратузилмаси ва уни бошкариш механизмларини такомиллаштиришга олиб ке-лади.Бунинг натижасида талабанинг касбий билимларни пухта эгаллашига, урганилаётган ходиса ва жараёнларни моделлаштириш оркали фан сохасининг чукур узлаштирилишига, укув фаолиятининг хилма-хил ташкил этилиши хисобига талабанинг мустакил фаолиятини кенгайишига, урганилаётган жараён ва ходисаларни компьютер технологиялари воситасида такдим этиш, талабаларда фан асосларига кизикишни ва фаолликни оширишга олиб келади.

Юкорида кайд килиб утилган укитишнинг илгор педагогик технологиялари билан биргаликда яна уйинли укитиш, компютерли укитиш, фаол(мажмуавий) укитиш технологиялари хам мавжудки, улар тавфсифланган илгор педагогик технологиялар билан богликликда шахсга йуналтирилган технологиялар деб аталади хамда куйидаги функцияларни бажаришга амалий ёрдам курсатади:

- укувчига инсонпарварлик нуктаи назаридан ёндашиш, улар шахсини хурмат килиш, улар укув манфаатининг устиворлигини таъминлашга эришиш;

- хамкорликда укиш, демократия, тенглик, узаро хурматни йулга куйиш, оркали укувчи шахсини яхлит шакллантиришни амалга ошириш;

- укувчини, укув - тарбия ишларининг обьекти эмас, балки субьекти сифатида тан олган холда фаолият самарадорлигини оширишни йулга куйиш ;

- хар бир укувчининг кобилиятли инсон деб билиб унинг истеьдодини руёбга чикаришга ёрдамлашиш;

- хамма вакт укувчининг мустакиллиги, ташаббускорлиги, тадбиркорлигини куллаб кувватлаш;

- укувчи шахсининг индивидуаллиги серкирралигини амалда исботлай олий, унинг имкониятларини очиб беришга кумаклашишдан иборат.

Бундай ёндашув укувчи шахсини педагогик жараён марказига куйиб, уни ривожлантиришга, табиий имкониятларини руёбга чикаришга ва шу асосида унинг фаоллигини оширишга шарт - шароит яратади. Таълим жараёнида техник воситалардан фойдаланиш жуда мухим уринни эгаллайди. Ушбу воситалар ёрдамида машгулотларни замонавий талабларга жавоб берадиган тарзда олиб бориш хамда таълим олувчиларнинг диккатини жалб этишда кенг фойдаланиш мумкин.Таълим берувчи техника воситалари, яъни компьютерлар, электрон дарсликлар, интернет тизими ва бошка воситалар укув ахборотини узлаштирилиши керак булган маълумотларни таълим олувчиларга етказиб берувчи техник

© Низомова Ш.Ш., 2019.

ISSN 2223-4047

Вестник магистратуры. 2019. № 4-3(91)

воситалардир.Ахборот берувчи техника воситаларига турли электромеханик асбоблар, машгулотда кургазмали тасвирларни курсатишга мулжалланган демонстрацион осциллографлар ва уларнинг улчов асбоблари, шунингдек, телевизор, видиопроектор, смартфон мобил алока воситалари, товушли мултимедиа технологиялари ва бошка воситалар киради.

Электрон педагогик дастурий воситалар - компьютер технологиялари ёрдамида укув жараёнини кисман ёки тулик автоматлаштириш учун мулжалланган дидактик восита дисобланади. Улар таълим жараёнини самарадорлигини оширишнинг шаклларидан бири булиб, бугунги кунда замонавий технологияларнинг укитиш воситаси сифатида таълим жараёнида ишлатилмокда. Электрон педагогик дастурий воситаларни куйидагиларга ажратиш мумкин:

1.Ургатувчи дастурлар-укувчиларнинг билим даражаси ва кизикишларидан келиб чикиб янги билимларни узлаштиришга йуналтиради. Бу дастурларга видеодарслар, электрон дарликлар, мултимедияли дарслар киради.

2.Тест дастурлари- эгалланган билим, малака ва куникмаларни текшириш ёки бадолаш максадларида кулланилади. Назорат утказувчи ва уз-узини билимини синаш тестлари мисол була олади.

3.Машк килдирувчи дастурлар - аввал узлаштирилган укув материалини такрорлаш ва мустадкамлашга хизмат килади. Лаборатория ва амалий машгулотларни утказувчи дастурлар киради.

4.Укитувчи иштирокидаги виртуал укув мухитини шакллантирувчи дастурлар-(Виртуал борлик тизимлари). Виртуал борлик иммерсивлик ва интерфаоллик тушунчалари билан боглик.Бу тизим асосан кимё , медицина билан боглик булган таълим жараёнларида яхши самара беради. Инсон танаси устида олиб бориладиган мураккаб операция жараёнларини кузойнак дисплейлар, 3D воситалари ёрдамида амалга ошириш жараёнлари буйича таълим бериш, укувчиларни мураккаб жараёнларни тушунишга самарали ёрдам курсатади.

Х,озирги кунда мультимедиа, компакт дисклар оркали таълим жараёнида техник воситалардан фойдаланиб дарс утилмокда.Таълим бериш жараёнида таълим метод ва воситаларини танлаш ва амалга оширишда таълимнинг дидактик максад ва вазифалари, зарурий шарт-шароитлар, таълим олувчиларнинг имкониятлари ва уларнинг сони, машгулотларнинг давомийлиги, таълим берувчининг мадоратига таълим олувчиларнинг узлаштириш имкониятларига таянган холда, таълимнинг методи ва воситалари бир-бирини тулдириб боргандаги амалга оширилган таълим тизими самарадорликка эришиши ва кутилган натижани беради.

Фойдаланилган адабиётлар:

1.Каримов И.А. Инсон, унинг дукук ва эркинликлари - олий кадрият. - Т. 14. - Тошкент: Узбекистон, 2006. -

280 б.

2.Ишмухамедов Р., Абдукадиров А., Пардаев А. Таълимда инновацион технологиялар. -Т, Истеъдод, 2008, 180

бет.

НИЗОМОВА ШОХИСТА ШОДИЕВНА - преподаватель, кафедра дошкольного образования, факультет дошкольного и начального образования, Бухарский государственный университет, Узбекистан.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.