Научная статья на тему 'ИЛМИЙ ВА ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШДАГИ ЎЗГАРИШЛАР'

ИЛМИЙ ВА ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШДАГИ ЎЗГАРИШЛАР Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
2
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
олий таълим / олий таълимдан кейинги таълим / аспирантура / докторантура / таянч докторантура / фан номзоди / фалсафа доктори.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Хошимов Ўткиржон Қўшмирзаевич

Мақолада мустақилликнинг дастлабки 25 йиллигида олий таълимдан кейинги таълим соҳасида содир бўлган ўзгаришлар, илмий салоҳиятли кадрлар тайёрлаш борасида амалга оширилган ислоҳотлар ва уларнинг натижалари ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ИЛМИЙ ВА ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШДАГИ ЎЗГАРИШЛАР»

ИЛМИЙ ВА ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШДАГИ УЗГАРИШЛАР

Хошимов Уткиржон ^ушмирзаевич

Тарих фанлари буйича фалсафа доктори, доцент https://doi.org/10.5281/zenodo.10809867

Аннотация. Мацолада мустацилликнинг дастлабки 25 йиллигида олий таълимдан кейинги таълим сощсида содир булган узгаришлар, илмий салощятли кадрлар тайёрлаш борасида амалга оширилган исло^отлар ва уларнинг натижалари урганилган.

Калит сузлар: олий таълим, олий таълимдан кейинги таълим, аспирантура, докторантура, таянч докторантура, фан номзоди, фалсафа доктори.

Аннотация. В данной статье изучены проведенные реформы в первые 25 лет независимости в сфере повышения научного потенциала кадров в области обучение после высшего образования и их результаты.

Ключевые слова: высшее образование, обучение после высшего образования, аспирантура, докторантура, базовая докторантура, кандидат наук, доктор философии.

Abstract. This article examines the reforms carried out in the first 25 years of independence in the field of increasing the scientific potential of personnel in the field of training after higher education and their results.

Keywords: higher education, post-secondary education, postgraduate studies, doctoral studies, basic doctoral studies, candidate of sciences, doctor ofphilosophy.

Ёшларга сифатли таълим бериш, фаннинг илгор ютукларини эгаллаш, республика ривожига катта х,исса кушадиган ихтироларни амалга ошириш, илм-фанни ривожлантириш, олий таълим тизимини тажрибали ва билимли профессор-укитувчилар билан таъминлаш олий таълимдан кейинги таълим олдида турган асосий вазифалардан бири х,исобланади.

Мустакиллик дастлабки йилларида республикада олий таълимдан кейинги таълимга алох,ида эътибор каратилди. Буни республикада мавжуд ОТМларида фаолият олиб бораётган профессор-укитувчиларнинг илмий салох,иятидан х,ам куришимиз мумкин. Хусусан, 1991 йилда Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлиги тизимидаги ОТМларининг жами профессор-укитувчилари 10818 кишини, шу жумладан, 391 (3,6%) фан доктори ва 4706 (43,5%) фан номзодларини ташкил этган. Илмий салох,ия республика буйича 47,1 фоиз булган.

Мустакилликнинг дастлабки йилларида республика ва водий вилоятларидаги ОТМларида илмий салох,иятли кадрларга булган эх,тиёжни кондириш ва фаннинг янги сохдлари буйича олий таълимдан кейинги таълимни ривожлантириш максадида янги йуналишлар очилди.

Мустакилликнинг дастлабки ун йиллигида олий таълимдан кейинги таълим сохдсида кулга киритилган ютуклар билан бир каторда, бу сохдда баъзи муаммоларга х,ам дуч келинди. Булардан энг асосийси аспирант ва докторантларни тайёрлаш, иктидорли ёшларни аспирантурага йуналтириш, аспирант ва докторантларнинг илмий ишларини уз вактида х,имоя килишларини таъминлаш масалалари эди. Шуни алох,ида таъкидлаш лозимки, илмий-педагогик ходимлар тайёрлаш ва илмий-тадкикот ишларининг сифат курсаткичи ОУЮлари илмий салох,ияти даражасини белгилайди. Шу билан бирга ОУЮларидаги илмий салох,иятга караб олий таълимдан кейинги таълимга эътибор яхши ёки коникарсиз эканлигини билиш мумкин.

Ara^arn1 Ba докторaнтлaрнинг уз Ba;r^a химоя к;илишлaрини тaъминлaш мaсaлaси Узбекистон Респyбликaси Олий Ba Уртa мaхсyс тaълим вaзирлигининг 1996 йил 30 aпрелдaги 6-сонли X,aйъaт йиFилишидa aтрофличa куриб чи;илиб, aспирaнтлaрнинг илмий рaxбaрлaри уз вaзифaлaригa совукдонлик билaн к;aрaгaнликлaри Ba уз вaк;тидa диссертaция мaвзyлaрини тaсдик;лaмaгaнликлaри, aйрим илмий рaxбaрлaр уз aспирaнтлaрини 5 Ba yндaн орти; йиллaр дaвомидa химояга тaвсия к;илмaгaнликлaри тaъкидлaнди Ba бу хол диссертaциялaрнинг уз мyддaтидa химоя к;илинмaслигининг aсосий сaбaблaрдaн бири эгани кдйд этилгaн. Бунинг янa бошкд бир сaбaби, aспирaнтyрaгa и;тидорли ёшлaрни кдбул ;илиш ишлaри яхши йулган к;yйилмaгaнлигидa эди. Хyсyсaн, ОУМТВ тaсaррyфидaги ОУЮлaрини 1995 йилдa 700 киши имтиёзли диплом билaн тyгaтгaн бyлсa, yлaрдaн aтиги 150 киши aспирaнтyрaгa, 105 тaси стaжер - тaдк;ик;отчи лaвозимигa кдбул килинган, холос. Бyндaй xолaт водий вилоятлaри ОУЮлaридa хдм кyзaтилгaн.

Aспирaнтyрa Ba докторaнтyрaни тaмомлaгaн илмий излaнyвчилaрнинг уз вaк;тидa ишлaрини химоя K^a олмaгaнликлaрининг янa бир сaбaби ОУЮ ректорлaри томонидaн бу œx^a нaзорaтнинг сyсaйтириб юборилгaни xaмдa ОУЮлaри билaн УзР ФА илмий текшириш инститyтлaри Уртaсидa сaмaрaли aлок;aлaр йyлгa к;yйилмaгaнлиги эди. Бунинг нaтижaсидa респyбликaдa бир кдтор олий Укyв юртлaридa илмий сaлоxият респyбликa дaрaжaсидaн пaстгa тушиб кетди. Хyсyсaн, 1996 йил 1 янвaр xолaтигa республик олий Укyв юртлaридa жaми 12719 тa профессор-Ук;итyвчилaр ишлaгaн, yлaрдaн 722 тaси фaн докторлaри (5,6 %), 5294 тaси фaн номзодлaри (41,6 %), булиб, илмий сaлоxият 47,2 фоизни тaшкил ;илган бyлсa.

Мaълyмки, ю;ори мaлaкaли кaдрлaрни тaйёрлaшдa илмий сaлоxияти юксaк Ba зaмонaвий педaгогик технологиялaрни эгaллaгaн профессор-Укитyвчилaр xaл к;илyвчи axaмиятгa эгa. Шуни тaъкидлaш керaкки, охирги ун йилдa олий Укyв юртлaрининг илмий сaлоxияти пaсaйиб борди. Буни респyбликa Ba водий вилоятлaридa жойлaшгaн ОТМдa фaолият олиб борaётгaн илмий yнвонли профессор-Укитyвчилaр сонининг ортиш Урнигa кaмaйгaнлигидa куриш мумкин. ^yйидaги жaдвaлдa бу xaк;дa тули; мaълyмот келтирилгaн.

Республикадаги ОТМларида фаолият олиб бораётган фан докторлари ва фан номзодларининг сони (бирлик) ва уларнинг профессор-укитувчиларнинг умумий сонидаги улуши.

2000/2001 2005/2006 2010/2011 2014/2015 2016/2017

сони фоиз сони фоиз сони фоиз сони фоиз сони фоиз

Узбекистон B03B 43,6 B59B 37,3 9059 39,4 B143 33,2 74B1 31,2

Манба: УзР Дaвлaт стaтистикa кумщ^сининг 30.08. 2018 йилдaги №01/4-01-19-991-сонли мaълyмотномaси aсосидa тaйёрлaнди.

Жaдвaлдaн шуни куришимиз мумкинки, респyбликa бyйичa 2000/2001 Укyв йилидa жaми ОТМлaридa 8038 тa фaн докторлaри Ba фaн номзодлaри фaолият олиб боргaн Ba респyбликa бyйичa илмий сaлоxият 43,6 фоизни тaшкил ;илган. Орaдaн 10 йил утиб, 2010/2011 Укyв йилидa фaн докторлaри Ba фaн номзодлaри сони 9059 тaгa етди, яъни 2000 йилга нисбaтaн 1021 тaгa ортди. Буни бир кдтор сaбaблaр билaн xaмдa докторaнтyрaгa укишга кдбул ;илиш квотaлaри бaъзи йиллaрдa оширилгaнлиги билaн изоxлaш мумкин. Лекин шyнгa к;aрaмaсдaн, илмий сaлоxият 39,4 фоизни тaшкил этган, яъни 2000 йилгa нисбaтaн 4,2 фоизга пaсaйгaн. Бу хол респyбликaдa янги ОТМлaри очилиши Ba yлaргa ёш мyтaхaссислaрнинг кyплaб жaлб ;илиниши ок;ибaтидa юзaгa келгaн. Лекин 2016/2017 Укyв йилигa келиб респyбликaдa илмий сaлоxиятли олимлaр сони 2000 йилган нисбaтaн 557 тaгa

B1B

кaмaйди Ba илмий сaлоx,ият хдм шyнгa мос рaвишдa 43,6 фоиздaн 31,2 фоизгa туши6 колди. Бyнгa, бир томондaн, олимлaрнинг ёш кyрсaткичнинг yлFaйиши билaн боFлик омиллaр, мaсaлaн, Улим, нaфaкaгa чикиш Ba бошкaлaр, иккинчи томондaн, фaнгa бyлгaн эътиборнинг сyсaйгaнлиги сaбaб булди Бу œx^a килингaн ислоx,отлaр нaтижaсидa 2017 йилнинг иккинчи яримигa келиб респyбликaдa олимлaр сони янa ортa бошлaди.

Респyбликa Ba ФaрFOнa водийси вилоятлaри олий тaълим мyaссaсaлaридa илмий сaлоx,иятнинг мyстaкилликнинг дaстлaбки йиллaригa нисбaтaн туши6 кетишигa бир кaтор омиллaр сaбaб булди. Шyлaрдaн бири олий тaълимдaн кейинги тaълим, хyсyсaн, aспирaнтyрa Ba докторaнтyрaдa илмий тaдкикот олиб борaётгaн тaлaбгорлaрнинг илмий ишлaрини уз вaктидa х,имоя килa олмaслиги бyлсa, иккинчиси, aспирaнтyрa Ba докторaнтyрaгa кирaётгaнлaрнинг мaлaкa дaрaжaсининг пaстлиги эди. Шунингдек, илм-фaн билaн шyFyллaнaётгaн олимлaрни моддий кУллaб-кyввaтлaшгa хдм етaрличa эътибор кaрaтилмaди. Мaсaлaн, 2005 йилни олиб кaрaйдигaн бyлсaк, педaгог ходимлaрнинг моддий ax,волини яхшилaш Ba ижтимоий мaкомини кyтaришгa етaрли дaрaжaдa ax,aмият берилмaгaнини кyрaмиз. Тax,лиллaр шуни кyрсaтдики, тaълим соx,aсидaги Укитyвчилaрнинг номинaл иш хдки иктисодиёт бyйичa Уртaчa иш хдки дaрaжaсидaн оркaдa колгaн. Хyсyсaн, олий тaълимдaги Укитyвчилaрнинг иш xa^ иктисодиёт бyйичa Уртaчa иш xaкининг 83,7 фоизини, коллежлaрдa 71,2 фоизини, умумий Уртa тaълим мaктaблaридa 57 фоизини тaшкил этгaн. Узбекистондa олий тaълим тизимидa профессор-Укитyвчилaрнинг иш xa^ микдори иктисодиётдaги Уртaчa иш x,aкидaн таст дaрaжaдa, ^озоFистон Респyбликaсидa эсa 25G-1000 А^Ш доллaрини тaшкил этгaн.

Респyбликaдa олий тaълим соxaсидa илмий сaлоx,иятнинг пaсaйишигa янa бир сaбaб Узбекистон Республи^си Президентининг 2012 йил 24 июлдaги "Олий мaлaкaли илмий Ba илмий-педaгог кaдрлaр тaйёрлaш Ba aттестaциядaн утк&зиш тизимини янaдa тaкомиллaштириш тyFрисидa"ги ПФ-4456-сонли Фaрмонининг кaбyл килиниши булди. Бу Фaрмонгa биноaн диссертaция х,имоя килиш Ba фaн доктори илмий дaрaжaсини бериш бyйичa олий y^B юртидaн кейинги тaълимнинг бир боскичли тизими жорий килинди. Яъни, олдин мaвжyд бyлгaн стaжёр-тaдкикотчи-излaнyвчилaр Ba гатта илмий ходим-излaнyвчилaр инститyтлaри (фaн номзоди Ba фaн доктори) урнига мaгистрлик дaрaжaсидaн сунг фaн докторлaри тaйёрлaшни кyздa тyтyвчи тизим жорий этилди. Шуни aлоx,идa тaъкидлaш лозимки, бир боскичли тизимга yтилгaндaн сунг респyбликaдa диссертaциялaрни химоя килиш кескин кaмaйди. Мaсaлaн, 2014-2015 йиллaрдa ^тта илмий ходим-излaнyвчилик инститyтлaрини 600 нaфaрдaн ортик ходим тyгaтгaн бyлсa-дa, мaмлaкaт бyйичa 2016 йилгaчa 103 нaфaр (17,1%) тaлaбгор докторлик диссертaциясини химоя килгaн. Улaрнинг xaм aсосий кисми (80% дaн ортиFи) мyстaкил излaнyвчилик aсосидa диссертaция ёклaгaн. Жaми 103 нaфaр химоя килгaнлaрнинг 62 нaфaри олий тaълим мyaссaсaлaригa тyFри келган.

Шyндaй бир вaзиятдa Узбекистон Республи^си Президенти Ш.Мирзиёевнинг 2017 йил 16 феврaлдaги «Олий Укyв юртидaн кейинги тaълим тизимини янaдa тaкомиллaштириш тyFрисидa»ги ПФ-4958-сонли Фaрмонининг кaбyл килиниши олий тaълимдaн кейинги тaълим соxaсидa янги ислохотгарни бошлaб берди. Фaрмонгa биноaн олий мaлaкaли илмий Ba илмий-педaгог кaдрлaр тaйёрлaш Ba arrестaциядaн утк&зиш тизимининг сифaти Ba сaмaрaдорлигини тyбдaн ошириш, олий Укyв юртидaн кейинги тaълим соxaсини янaдa тaкомиллaштириш, илмий^дкикот фaолиятидa ёшлaрнинг интеллекryaл сaлоxиятини хдр томонлaмa нaмоён этиш имкониятлaрини кенгайтириш мaксaдидa 2017 йилнинг 1 июлидaн

S19

бошлаб олий укув юртидан кейинги таълимнинг икки погонали, диссертация химоя килиш ва тегишли фан тармоги буйича фалсафа доктори (PhD) илмий даражасини беришни назарда тутувчи таянч докторантура хамда диссертация химоя килиш ва тегишли фан тармоги буйича фан доктори (Doctor of Science) илмий даражасини беришни назарда тутувчи докторантура тизими жорий килинди.

Сунгги йилларда олий таълимдан кейинги таълимга каратилаётган эътибор ва бу сохада амалга оширилаётган туб ислохотлар натижасида докторлик диссертацияларини химоя килиш курсаткичи ошди. Масалан, 2016 йилда республика ОТМларида 151 та докторлик диссертациялари химоя килинган булса, 2017 йилга келиб, 122 та DSc ва 221 та PhD диссертациялари химоя килинди. Хусусан, 2018 йилда диссертациялар химоя килиш кескин ошганини, 169 та DSc ва 630 та PhD диссертациялари химоя килинганини алохида кайд этиш лозим. Шунга мос холда, республикада илмий салохият хам ошмокда. Хусусан, 2016 йилда илмий салохият курсаткичи 31,6 фоиз булган булса, 2017 йилда 32,7 фоизни, 2018 йилда эса 34,2 фоизни ташкил килди.

Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, мустакиллик йилларида республика олий таълимдан кейинги таълим тизимида амалга оширилган ислохотларга карамасдан, мазкур сохада йул куйилган камчиликлар ва мавжуд муаммолар, тадкикотчиларда моддий манфаатдорликнинг пастлиги соха ривожига сезиларли равишда тусик булди. Бундай салбий холатларнинг олдини олиш максадида 2017 йилдан олий таълимдан кейинги таълим тизимини ривожлантиришга каратилган бир катор хукумат фармон ва карорлари кабул килинди. Бундай эътибор натижасида ёшлар уртасида илм-фанга булган кизикиш ортди ва илм-фан билан шугулланувчиларнинг сони усмокда.

REFERENCES

1. УзР МДА Р-2653-фонд, 1-руйхат, 6460-йигма жилд, 64-варак.

2. УзР МДА М-130-фонд, 1-руйхат, 436-йигма жилд, 57-варак.

3. УзР МДА М-130-фонд, 1-руйхат, 436-йигма жилд, 56-варак.

4. УзР МДА М-130-фонд, 1-руйхат, 436-йигма жилд, 107-варак.

5. Узбекистонда таълимнинг ривожланиши ва тарихшунослиги. Очерклар II. Масъул мухаррир: т.ф.д., проф. Д.А.Алимова, - Тошкент: Адабиёт учкунлари. 2017. - Б. 318.

6. Узбекистонда таълим: талаб ва таклиф мутаносиблиги. UNDP - Тошкент-2007/2008. -Б. 130.

7. Узбекистонда таълим: талаб ва таклиф мутаносиблиги. UNDP. - Тошкент-2007/2008. -Б. 131.

8. Эшбаев А. Х. Бозор муносабатларига утиш даврида таълим тизимининг миллий иктисодиётни ривожлантиришга таъсири. Иктисод фан. ном.... дис. - Тошкент. 2008. -Б. 61-62.

9. http://www.lex.uz/docs/2035850 ( хужжат кучини йукотган 27.02.2017)

10. УзР ОУМТВ ЖА. УзР ОУМТВ ^айъат карори, 1/4-сон. 30.01.2016. 2-варак

11. http://www.lex.uz/docs/3119699 (10.03.2017)

12. УзР ОУМТВ ЖА. Таълим, фан ва ишлаб чикариш интеграцияси буйича маълумот. 2-варак.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.