Научная статья на тему 'ИЛК ЎСПИРИНЛИК ДАВРИДА АҚЛИЙ ҚОБИЛИЯТЛАРНИНГ ЭМПИРИК ТАҲЛИЛИ'

ИЛК ЎСПИРИНЛИК ДАВРИДА АҚЛИЙ ҚОБИЛИЯТЛАРНИНГ ЭМПИРИК ТАҲЛИЛИ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
364
52
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
иқтидор / қобилият / интеллект / “Умумий ақлий қобилият” / “Паст даражадаги интеллект” / “Ўрта интеллект” / “Ўртача интеллектдан юқори” / “Юқори даражада ривожланган интеллект”. / талант / способности / интеллект / «Общие умственные способности» / «Уровень интеллекта» / «Средний интеллект» / «Интеллект выше среднего» / «Высокоразвитый интеллект».

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Усмонов Шерзод Ахмаджонович, Закирова Мухаббат Сабировна, Нуриддинов Расулжон Самитжон Ўғли

Ушбу мақолада интеллект масаласида илмий тадқиқот олиб борган олимлар ҳақида маълумот, шунингдек, илк ўспиринлик даврида ўқувчи ёшларнинг умумий ва ёшлик даврига оид ақлий қобилият даражалари ва уларнинг жинсий тафовутлари эмпирик таҳлил қилиниб, хулоса ҳамда тавсиялар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по психологическим наукам , автор научной работы — Усмонов Шерзод Ахмаджонович, Закирова Мухаббат Сабировна, Нуриддинов Расулжон Самитжон Ўғли

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭМПИРИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ В РАННЕМ ПОДРОСТКОВОМ ПЕРИОДЕ

В данной статье представлен эмпирический анализ интеллектуальных способностей молодых людей в раннем подростковом возрасте, а также общего и соответствующего возрасту уровней интеллектуальных способностей, их половые различия, а также представлены выводы и рекомендации.

Текст научной работы на тему «ИЛК ЎСПИРИНЛИК ДАВРИДА АҚЛИЙ ҚОБИЛИЯТЛАРНИНГ ЭМПИРИК ТАҲЛИЛИ»

12 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ

Усмонов Шерзод Ахмаджонович,

ФарFона давлат университети "Психология" кафедраси укитувчиси Закирова Мухаббат Сабировна,

ФарFона давлат университети "Психология" кафедраси катта укитувчиси Нуриддинов Расулжон Самитжон у^и, ФарFона давлат университети "Психология" кафедраси укитувчиси

ИЛК УСПИРИНЛИК ДАВРИДА АКЛИЙ КОБИЛИЯТЛАРНИНГ ЭМПИРИК ТА^ЛИЛИ

УУК: 378.128.1+154.2

УСМОНОВ Ш.А., ЗАКИРОВА М.С., НУРИДДИНОВ Р.С-У. ИЛК УСПИРИНЛИК ДАВРИДА АКУЛИЙ КОБИЛИЯТЛАРНИНГ ЭМПИРИК ТАЦЛИЛИ

Ушбу маколада интеллект масаласида илмий тадкикот олиб борган олимлар х,акида маъ-лумот, шунингдек, илк успиринлик даврида укувчи ёшларнинг умумий ва ёшлик даврига оид аклий кобилият даражалари ва уларнинг жинсий тафовутлари эмпирик тах,лил килиниб, хулоса х,амда тавсиялар берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: иктидор, кобилият, интеллект, "Умумий аклий кобилият", "Паст даражадаги интеллект", "Урта интеллект", "Уртача интеллектдан юкори", "Юкори даражада ривожланган интеллект".

УСМОНОВ Ш.А., ЗАКИРОВА М.С., НУРИДДИНОВ Р.С-У. ЭМПИРИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ В РАННЕМ ПОДРОСТКОВОМ ПЕРИОДЕ

В данной статье представлен эмпирический анализ интеллектуальных способностей молодых людей в раннем подростковом возрасте, а также общего и соответствующего возрасту уровней интеллектуальных способностей, их половые различия, а также представлены выводы и рекомендации.

Ключевые слова: талант, способности, интеллект, «Общие умственные способности», «Уровень интеллекта», «Средний интеллект», «Интеллект выше среднего», «Высокоразвитый интеллект».

USMONOV SH.A., ZAKIROVA M.S., NURIDDINOV R.S-u. EMPIRICAL ANALYSIS OF INTELLECTUAL ABILITIES IN EARLY ADOLESCENCE

The article presents an empirical analysis of the intellectual abilities of young people in early adolescence, as well as general and age-appropriate levels of intellectual abilities and their gender differences, as well provides conclusions and recommendations.

Key words and concepts: talent, abilities, intelligence, «General intelligence», «Intelligence level», «Average intelligence», «Intelligence above average», «Highly developed intelligence».

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021,9 (106)

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ

13

Кириш. Мавзунинг долзарблиги.

Бугунги кун ёшларини нафакат жисмо-нан бакувват, балки маънавий бой, янги давр талабига жавоб берадиган, мулокот жараё-нида ёркин фикр юритадиган килиб тарбиялаш хозирги куннинг долзарб муаммоларидандир. "Таълим тyFрисида"ги конунда шахснинг эркин-лиги, мустакил фикрлаш кобилиятини шакллан-тириш, муомала маданиятини таркиб топти-ришга бирламчи эътибор каратилган. Истиклол туфайли уз мустакил тараккиёт йулидан бораёт-ган Республикамиз ёшларини янгича ижтимоий мухитга тайёрлаш, янги давр рухида тарбиялаш -шу куннинг долзарб ва устувор вазифаларидан биридир.

Хозирги кунда Республикамизда амалга оши-рилаётган ислохотларнинг такдири ёшларнинг маънавий киёфасига, шахсий баркамоллигига боFлик. Бу вазифаларни амалга ошириш инсо-ний узаро муносабатларда демократик тамой-илларни онгига тула сингдиришни такозо этади. Жамиятни эркинлаштириш жараёнида шахснинг кобилият ва иктидорини хар жихатдан намоён этиш учун имконият, шарт-шароитлар яратиб-гина колмай балки, инсондаги рухий, маъна-вий ва интеллектуал салохиятини тула намоён булишини талаб килади.

Илмий муаммонинг цуйилиш.

Шу уринда интеллект масалаларида илмий тадкикотлар олиб борган бир катор жахон психолог олимларининг илмий изланишларини куриб чиксак:

Ф.Галтон (1822-1911) узининг «Истеъдоднинг ирсиятлилиги» асарида жисмоний ва аклий кобилиятлар уртасида узаро боFликлик мав-жуд деб хисоблаб, ирсиятга хал килувчи омил сифатида ахамият берган булса1, Ж.Локк эса кобилиятни таълимни натижаси сифатида урганган1 2, Л.С.Выготский3 аклий кобилиятлар ривожланишининг ижтимоий-тарихий аспек-тини илгари суриб, билимларни узлаштириш инсониятнинг тарихий тараккиётида яратилган маданиятда иштирок этиш жараёнидир деган фикрни илгари сурган. Б.Г.Ананьев4 фикрича,

1 Galton, F. (1962). Hereditary genius: An inquiry into its laws and consequences. Meridian Books.

2 Some Thoughts Concerning Education, 1693

3 Выготский Л.С. Мышление

и речь. - 5-е изд., испр. - М.: Лабиринт, 1999. - 351 с.

4 Ананьев Б. Г. Соотношение способностей и ода-

ренности. В сб.: «Проблемы способностей», под ред.

В.Н. Мясищева. - М., Изд-во АПН. РСФСР, 1962.

кобилиятлар - бу нафакат ижтимоий тажриба-ларини узлаштириши, балки индивиднинг фаол фаолияти ва унинг психологик жихати, шахс билан муносабати хакида хам фикр, билимдир.

С.Л.Рубинштейн5 таълимда тафаккур шак-ллари (тушунча, хукм ва хулоса чикариш)нинг таркиб топиши ва ривожланиши туFрисида наза-рий ва амалий хусусиятга эга булган фикрларни билдиради.

Б.М.Теплов6 мусикий истеъдод назари-

ясини илгари суриб, у мусикий фаолият-нинг муваффакиятини кобилиятларнинг сифат жихатдан узига хос комбинациясига боFлик деб тушунади. У асосий курсатгич сифатида мусикага хиссий жавоб беришни урганиб чикди.

Аклий кобилият ва истеъдод масаласида Н.С.Лейтес7 олиб борган илмий тадкикотлари алохида ахамият касб этади. У акл сифатла-рини уз ичига камраб олувчи умумий аклий кобилиятларни одамнинг назарий билими ва аклий фаолиятидаги имкониятларини тавсиф-лаб берувчи асосий омил деб хисоблайди.

А.Н.Леонтьев8, П.Я.Галперин, В.А.Крутеский, А.М.Матюшкин9 ва бошкалар томонидан кенг куламда урганилган.

Узбекистонда М.Вохидов, М.Давлетшин10

томонидан техникавий кобилиятлар таркибида таянч ва етакчи хоссалар, шунингдек, ёрдамчи сифатларни алохида курсатиб утган.

Э^озиев11 ва бошка олимларнинг илмий ишларида интеллект ёш даврларининг узига хос жихатларини ёритилган.

Б.Р.Кодиров узбек тилида ишлатиладиган кобилият ва унга якин психологик хусусиятлар-нинг номланиши хамда унга берилган таъриф-ларни атрофлича ёритиб берган. А.Ф.Азимова

5 Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - М.: Педагогика, 1989. - 64 с

6 Теплов Б.М. Проблемы индивидуальных различий: Избранные работы. - М.: Изд-во АПН РСФСР, 1961. - 45 с

7 Лейтес Н.С. Возрастная одаренность и индивидуальные различия. - М.: Воронеж, 1997. - 56 с.

8 Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. - М.: Политиздат, 1975. - 75 с.

9 Матюшкин А.М. Познавательная активность личности // Журнал «Вопросы психологии». - Москва. 1984. - №

6. - 43 с.

10 Давлетшин, М.Г. Психология технических способностей школьников / М.Г.Давлетшин. - Ташкент: Фан, 1971. - 176 с.

11 Бозиев Э., Усманова Ш. Интеллект психологияси. - Т.: «Фан», 1996. - Б. 13-24

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021,9 (106)

г

14

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ

л

ч_______________________________________________________________________________________________________________у

1-жадвал. Респондентларнинг "Умумий ак,лий к,обилият" курсаткичи буйича даражалари

Умумий аклий кобилият Сони Фоиз

Уртача интеллектдан юкори 28 12,6

Урта интеллект 170 76,2

Уртача интеллектдан паст 24 10,8

Паст даражада интеллект 1 0,4

Жами: 223 100

укувчиларнинг аклий кобилиятини аниклаш методикаларини ишлаб чиккан1.

Б.Р.Кодиров узбек тилида ишлатиладиган кобилият ва унга якин психологик хусусиятлар-нинг номланиши камда унга берилган таъриф-ларни атрофлича ёритиб берган.

Аммо иктидорли ёшларни танлаш ва улар-нинг кейинги таълимини ташкил этиш жуда кам урганилган.

Тадк,ик,отнинг мацсади. Умумий урта таълим мактаблари юкори синф укувчиларининг аклий кобилият даражаларини аниклашдан иборат.

Изланишнинг илмий мо^ияти. Тадкикот ишида укувчиларнинг аклий кобилиятларини таълим жараёнида диагностика килиш оркали уларнинг кейинги укув фаолиятини прогноз килиш имконияти яратилди.

Тадк,ик,отнинг предмети. Умумий урта таълим мактаблари юкори синф укувчиларининг аклий кобилият даражаларини урганиш.

Тадк,ик,от объекти. Тадкикотимизда ФарFона вилоятидаги Халк таълими вазирлигига карашли олий таълим муассасасига укишга кириш буйича паст курсатгичга эга булган мактаблардаги жами 223 нафар 11 синф укувчилари иштирок этишди.

Тадк,ик,от методлари. Мавзуни урганишда Дж. Равеннинг "Прогрессив матрицалар" тести-дан фойдаланилди ва тадкикот объекти эмпирик усулда таклил этилди.

Асосий к,исм.

Тадкикотимизни икки боскичда олиб бор-дик. Биринчи боскичда укувчиларнинг интеллект даражаларини аниклаш максадида Дж. Равеннинг "Прогрессив матрицалар" тестини1 2 утказдик. Иккинчи боскичда респондентлардан олинган натижалар кайта ишланди (яъни статистик таклил килинди).

1 Кодиров, Б.Р., Азимова, А.Ф. Укувчиларнинг кобилиятларини аниклаш методлари. - Т.: Республика болалар ижтимоий мослашуви маркази, 2017. - 7 б

2 https://psycabi.net/testy/717-test-ravena-progressivnye-matritsy-raven-progressiv-matrices-metodiki-d lya-diagnosti ki-i ntellekta-vzroslykh

Биринчи боскичда респондентлардан олинган натижалар "Умумий аклий кобилият" курсатгичлари куйидаги жадвал куринишига эга булди (1 -жадвал).

Ушбу жадвалдан куриш мумкинки, умумий аклий кобилият курсатгичи буйича

76,2 фоиз укувчи "Уртача интеллект"

курсатгичга, 12,6 фоизи "Уртача интеллектдан юкори" курсатгичга, 10,8 фоизи "Уртача интеллектдан паст" курсатгичга эга булди. "Паст даражадаги интеллект" курсатгичи буйича 1 нафар укувчи сараланган булса бу 0,4 фоизни ташкил килди.

Респондентлардан олинган натижалар "Ёш даражаси буйича аклий кобилият" курсатгичлари куйидаги жадвал куринишига эга булди (2-жадвал).

Респондентлардан олинган натижаларни "Ёш буйича интеллект даражаси" таклил киладиган булсак, "Урта интеллект"га эга укувчилар купчиликни ташкил килган булиб, 36,3 фоизни ташкил килган. "Урта интеллектдан паст" курсатгич 25,6 фоизни ташкил килган. "Паст даражадаги интеллект" курсатгич 35,4 фоизни ташкил килган. "Урта интеллект юкори" курсатгич эса энг кам 2,7 фоизни ташкил килди.

Респондентлардан олинган натижалар "Умумий аклий кобилият" курсатгичлари буйича жинсий тафовут куйидаги жадвал куринишига эга булди (3-жадвал).

Ушбу жадвалдан куриш мумкинки, "Умумий аклий кобилият" буйича "Урта интеллектдан юкори" курсатгич киз болаларда уFил бола-лардан 4,9 фоиз куп экан. "Урта интеллект" курсатгичи буйича эса уFил болалар киз бола-лардан 8,6 фоиз устунликка эга булди. "Урта интеллектдан паст" курсатгич буйича киз болалар уFил болалардан купни ташкил килди. "Паст даражадаги интеллект" курсатгичи киз болаларда учратилмади, уFил болаларда эса 0,8 фоизида паст курсатгич аникланди.

Респондентлардан олинган натижалар жинсий тафовутини урганиш максадида "Ёш буйича

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021,9 (106)

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ

15

2-жадвал. Респондентларнинг "Ёш буйича интеллект ак,лий к,обилият" курсаткичи буйича даражалари

Ёш буйича интеллект даражаси Сони %

Урта интеллектдан юкори 6 2,7

Урта интеллект 81 36,3

Урта интеллектдан паст 57 25,6

Паст даражадаги интеллект 79 35,4

Жами 223 100

3-жадвал. "Умумий ак,лий к,обилият" курсаткичи буйича жинсий тафовутлар

Умумий аклий кобилият Угил болалар: Киз болалар: Фоиз хисобидаги фарк*

сони фоизи сони Фоизи

Урта интеллектдан юкори 13 10,4 15 15,3 -4,9

Урта интеллект 100 80 70 71,4 8,6

Урта интеллектдан паст 11 8,8 13 13,3 -4,5

Паст даражада интеллект 1 0,8 0 0 0,8

Жами 125 100 98 100 0

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

*Изох - киз бола устунлигини курсатади.

интеллект даражаси" курсатгичлари куйидаги жадвал куринишига келтирилди (4-жадвал).

Ушбу жадвалдан куриш мумкинки, "Ёш буйича интеллект даражаси" "Урта интел-лектдан юкори" курсатгич киз болаларда уFил болалардан -2,5 фоиз куп экан. "Уртача интеллект" курсатгичи буйича хам киз болалар

15.3 фоиз устунликка эга булди. "Уртача интел-лектдан паст" курсатгич буйича уFил болалар 1,9 фоиз купни ташкил килди. "Паст даражадаги интеллект" курсатгичи уFил болаларда 15,9 фоиз куп экан.

Хулосалар:

1. Утказилган тадкикот натижалари-дан шуни куриш мумкинки "Умумий аклий кобилият" буйича "Юкори даражада ривож-ланган интеллект" курсатгичи даражасига эга укувчи кайт этилмади. "Урта интеллект" эга-лари эса купчиликни ташкил килди. Демак тадкикотда иштирок этган респондентларнинг курсаткичлари умумий куринишда урта интеллект даражасига эга дейиш мумкин. Лекин, ёш курсатгичи буйича курадиган булсак "Урта интеллектдан юкори" курсатгич 2,7 фоиз укувчигина эга булган булса, "Урта интеллект" курсатгичи буйича 36,3 фоизни ташкил килган. "Паст даражадаги интеллект" курсатгичи эса

35.4 фоизни ташкил килиб, бу укувчиларнинг ёшга нисбатан интеллект даражаси пастлигидан далолат беради.

2. УFил болалар ва киз болаларнинг ёш буйича интеллект даражасини таккослайдиган

булсак, урта интеллект ва ундан юкори курсатгич буйича киз болалар устунлигини, паст даражадаги интеллект курсатгичи буйича эса уFил болалар устунлигини куриш мумкин. Ушбу олин-ган натижалар киз болаларнинг интеллект даражаси уFил болаларникидан юкорилигини курсатди. Бунинг сабабини урганганимизда, уFил болаларни аксарияти фанларни узлаштиришга кизикмаслиги, дарсларга давомат учун келиб кетишлари, кушимча тугаракларга катнашмаслигини аникланди. Олиб борил-ган тадкикотлар ва амалиёт шуни курсатдики, иктидор шахс ривожланишининг айрим боскичларида кечикиши ва бу аникланмаган ёки эътибор берилмаган х,олларда йук булиб кетиши х,ам мумкин. Бундай х,олатда шахсни иктидорини эртарок аниклаш ва уларни ривожлантириш учун педагогик-психологик ёрдам зарур. Бу эса педагог ва амалиётчи психологлар х,амда ота-оналарга катта масъулият юклайди.

Таклифлар:

• ёшлар интеллектуал кобилиятларининг ривожланиши бир канча оиланинг мукаддас ва маънавий шароитлари, болалар боFчасидаги х,амда мактабдаги боланинг уз-узини тарбия-лаши ва бошка омил билан боFланса максадга мувофик булади;

• ёшларнинг интеллектуал кобилиятларини максадга мувофик йуналтирилган х^олда, онгли равишда шакллантириш жараёнининг асо-сий шарти килиб боланинг уз фаолияти олинса максадга мувофик булади;

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021,9 (106)

г

16

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ

л

V________________________________________________________________________________________________________у

4-жадвал. "Ёш буйича интеллект даражаси" курсатгичи буйича жинсий тафовутлар

Ёш буйича интеллект даражаси Усил болалар Киз болалар Фоиз хисоби-даги фарк*

сони фоизи сони Фоизи

Урта интеллектдан юкори 2 1,6 4 4,1 -2,5

Урта интеллект 37 29,6 44 44,9 -15,3

Урта интеллектдан паст 33 26,4 24 24,5 1,9

Паст даражадаги интеллект 53 42,4 26 26,5 15,9

Жами 125 100 98 100 0

*Изох - киз бола устунлигини курсатади.

• интеллектуал кобилиятларни шакллан-тириш жараёнидаги марказий фигура керакли кобилиятларни ривожлантирадиган машклар тизимини максадга мувофик равишда олдин-дан танлаб олинса, укувчининг фаолияти мумкин Кадар ранг-баранг булиши жуда мухим омилга айланади;

• факат катталаргина болада

Кобилиятларнинг барвакт намоён булишини бахолашлари ва ундаги бу кобилиятининг хар жихатдан ривожлантиришга харакат килишлари мумкин ва аслида шундай булмо™ хам керак;

• укитувчилар дарсларни ташкил этишда асосий диккат-эътиборни дарсларнинг мазмуни ва жозибадорлигига, уларнинг бажарилишига каратиш лозим; * 1 11

• укитувчилар дарс жараёнида талабаларга саволларни тутри ташкил килиш ва алохида эътибор бериш лозим;

• интеллектни тараккий эттиришда ана-граммалар бериш максадга мувофик булади;

• ёшларнинг интеллектуал кобилияти уларнинг ижодий тафаккури ва индивидуал хусу-сиятлари билан бевосита ботликлигини инобатга олиш лозим;

• тафаккур тезлиги ёшларнинг ижтимоий хаётдаги сотлом психологик мухит ва установка-ларга ботлик;

• усиб келаётган ёш авлодда ижодий фаолликни ва унинг негизида ётувчи ижодий кобилиятни шакллантиришда асосан кобилият, кизикишлар мухим роль уйнайди.

Адабиётлар руйхати:

1. Galton, F. (1962). Hereditary genius: An inquiry into its laws and consequences. Meridian Books.

2. Some Thoughts Concerning Education, 1693

3. Выготский Л.С. Мышление и речь. - 5-е изд., испр. - М.: Лабиринт, 1999. - 351 с.

4. Ананьев Б.Г. Соотношение способностей и одаренности. В сб.: «Проблемы способностей», под ред. В.Н. Мясищева. М., Изд-во АПН. РСФСР, 1962.

5. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - М.: Педагогика, 1989. - 64 с

6. Теплов Б.М. Проблемы индивидуальных различий: Избранные работы. - М.: Изд-во АПН РСФСР, 1961. - 45 с

7. Лейтес Н.С. Возрастная одаренность и индивидуальные различия. - М.: Воронеж, 1997. - 56 с.

8. Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Политиздат, 1975. - 75 с.

9. Матюшкин А.М. Познавательная активность личности // Журнал «Вопросы психологии». - Москва. 1984. - № 6. - 43 с.

10. Давлетшин, М.Г. Психология технических способностей школьников / М.Г.Давлетшин. - Ташкент: Фан, 1971. - 176 с.

11. Fозиев Э., Усманова Ш. Интеллект психологияси. - Т.: «Фан», 1996. - Б. 13-24

12. Кодиров Б.Р., Азимова А.Ф. Укувчиларнинг кобилиятларини аниклаш методлари. - Республика болалар ижтимоий мослашуви маркази, 2017. - 7 б

13. https://psycabi.net/testy/717-test-ravena-progressivnye-matritsy-raven-progressiv-matrices-metodiki-dlya-diagnostiki-intellekta-vzroslykh

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021,9 (106)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.