Научная статья на тему 'Илк ўспирин ёшдагилар иродасининг ўзига хослиги'

Илк ўспирин ёшдагилар иродасининг ўзига хослиги Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
377
113
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ирода / иродавий сифатлар / илк ўспирин / онтогенетик тараққиёт / корреляция. / volition / volitional qualities / adolescent / ontogenetic development / correlation.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Саттарова Г. И.

Мақола илк ўспирин ёшдагиларнинг иродавий хусусиятларининг ўзига хослигини ёритишга бағишланган бўлиб, унда шахс тараққиётининг онтогенетик босқичига хос иродавий регуляция ҳолатлари таҳлил қилинган. Шунингдек, мақолада иродавий сифатларни амалий ўрганишда психодиагностик методикаларни қўллаш ва улардан олинган эмпирик кўрсаткичлар шарҳи келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SPECIFIC FEATURES OF VOLITIONAL QUALITIES IN ADOLESCENTS

There is brightened in the article the features of volitional qualities of adolescents; analyzed the state of volitional regulation issues, inherent in a particular stage of the ontogenetic development of the individual. Also in the article has given the characteristic of empirical indicators, received the results of research conducted by the author practical volitional qualities using psychodiagnostic methods.

Текст научной работы на тему «Илк ўспирин ёшдагилар иродасининг ўзига хослиги»

V_/

Саттарова Г.И.,

К,арши давлат университети «Психология» кафедраси катта илмий ходим-изланувчиси

ИЛК УСПИРИН ЁШДАГИЛАР ИРОДАСИНИНГ УЗИГА ХОСЛИГИ

САТТАРОВА Г.И. ИЛК УСПИРИН ЁШДАГИЛАР ИРОДАСИНИНГ УЗИГА ХОСЛИГИ

Макола илк успирин ёшдагиларнинг иродавий хусусиятларининг узига хослигини ёритишга баFишланган булиб, унда шахс тараккиётининг онтогенетик боскичига хос иродавий регуляция х,олатлари тах,лил килинган. Шунингдек, маколада иродавий сифатларни амалий урганишда психодиагностик методикаларни куллаш ва улардан олинган эмпирик курсаткичлар шарх,и келтирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: ирода, иродавий сифатлар, илк успирин, онтогенетик тараккиёт, корреляция.

САТТАРОВА Г.И. СПЕЦИФИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ВОЛЕВЫХ КАЧЕСТВ У ПОДРОСТКОВ

В статье освещаются особенности волевых качеств подростков; проанализированы вопросы состояния волевой регуляции, присущие специфическому этапу онтогенетического развития личности. Также в статье дана характеристика эмпирических показателей, полученных по результатам проведённых автором практических исследований волевых качеств с применением психодиагностической методики.

Ключевые слова и понятия: воля, волевые качества, подросток, онтогенетическое развитие, корреляция.

SATTOROVA G.I. SPECIFIC FEATURES OF VOLITIONAL QUALITIES IN ADOLESCENTS

There is brightened in the article the features of volitional qualities of adolescents; analyzed the state of volitional regulation issues, inherent in a particular stage of the ontogenetic development of the individual. Also in the article has given the characteristic of empirical indicators, received the results of research conducted by the author practical volitional qualities using psychodiagnostic methods.

Keywords: volition, volitional qualities, adolescent, ontogenetic development, correlation.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 11

Бугунги кунда ирода регуляцияси экспериментал урганил-ганлигига царамасдан, унинг ривожланиш даражаси ва шахс-нинг баъзи бир иродавий сифатларини ташхис цилишда ай-рим услубий хусусиятга эга булган муаммолар сацланиб цолмоцда.

Юзага келган бундай психологик вокелик (х,олат) бизни инсон хатти-х,аракатининг иродавий регуляциясини таъминловчи х,аракат-нинг психологик механизмларини тушунти-ришга, ирода таркиб топишига оид бир катор вазиятларга эътиборни каратишга мажбур этади. Ироданинг тузилиши, унинг шакллани-ши, ривожланиши, психодиагностикаси, кор-рекцион конуниятлари, мазкур жараённи таъминловчи механизмлари, х,олатлари т^рисида тулик маълумотларга эга эмасмиз. Шунингдек, иродани шакллантирувчи ташки ва ички омиллар, шарт-шароитлар юзасидан умум-лашган психологик маълумотлар етишмайди. Худди шу боис, шахс тараккиётининг онтоге-нетик боскичига хос иродавий регуляция х,олатларини тах,лил килиш, ироданинг шакл-ланишини муайян ёш даврида урганиш, илк успирин ёшдагилар иродавий хусусиятлари-нинг узига хослигини тадкик этиш, унинг ривожланиш динамикасини ташхис килиш х,амда психодиагностик методикаларни татбик этган х,олда иродавий сифатларни амалий урганиш, эмпирик курсаткичларни шарх,лаш оркали ирода сифатлари таркиб топиши муаммосига оид бир катор психологик масалаларга ой-динлик киритиш мумкин.

Маълумки, илк успирин ёшдагилар узлари-да улFайганлик туЙFуларини сингдира бош-лайдилар. Бу эса уларда х,аётга нисбатан мустакил муносабатни шакллантириш билан бирга, уларнинг шахс ривожланишининг янги боскичига утишларидан далолат беради. Энди уларда узини узи тартибга солиш, уз фао-лиятини узи ташкил этиш, максад куйиш, карор кабул килиш, кузланган максадга инти-лиш, хатти-х,аракатларига жавобгарлик ва масъулиятни х,ис килиш каби эх,тиёжлар туги-лади. Буларнинг бари илк успириннинг иродавий сох,аси билан боFликдир. Психология фа-нидаги илмий талкинларда ирода шахснинг ички кийинчиликларни бартараф этишига йуналтирилган, фаолиятини онгли ташкил этиш ва тартибга солиши тарзида изох, берил-

ган. Демак, бу успириннинг узининг устидан узи х,укмронлик килишидир.

Ирода туфайли шахс узининг ихтиёрсиз психик жараёнларини ихтиёрийга алмаштира-ди, узининг хулк-атвори устидан назорат ур-натади, иродавий сифатларни камол топтира-ди. Бу жараён болада нуктнинг вужудга кели-ши ва ундан фойдаланишни урганиши билан бошланадиган узини узи тартибга солишнинг самарали воситаси сифатида ривожланади.

Катор тадкикотларда шахснинг иродавий сифатлари деганда инсоннинг иродавий фаол-лик хусусиятлари саналадиган ташки ва ички кийинчиликларни бартараф этишга хизмат килувчи шарт-шароит ва х,олатларни аник-лашда намоён булувчи баркарор шахслилик кирралари тушунилади1.

Иродавий сифатлар ташки мух,итга, ички жараёнлар ва узига-узи таъсир курсатишга йуналтиришда баркарор ва индивидуал кури-ниш олади. Тадкикотчилар уз изланишларида катор иродавий сифатларни ажратиб курсат-ганларки, уларга масъулиятлилик, ташаббу-скорлик, мустакиллик, сабр-бардошлик, катъиятлилик, Fайратлилик, эътиборлилик, максадга интилувчанлик, жасурлик, эх,тиёт-корлик, мулжал олувчанлик, уюшкоклик, иж-рочилик кабилар киритилган2. П.М.Якобсон ироданинг мух,им сифатларига мустакиллик, катъиятлилик, тиришкоклик, узини уддалаш кабиларни киритган булса, А.И.Шчербаков эса инсоннинг иродавий сифатларига куйидаги-ларни киритади: собиткадамлик ва ташаббу-скорлик, ташкиллашганлик ва интизомлилик, уринчоклик ва тиришкоклик, дадиллик ва катъиятлилик, чидамлилик ва узини уддалаш-

1 Высоцкий, А. И. Возрастная динамика волевой активности школьников и методы ее изуче ния : автореф. дис. ... д-ра псх. наук. - Л., 1982. -С. 41; Иванников В.А. Психологические механизмы волевой регуляции. - СПб.: «Питер», 2006. -С. 79.

2 Ильин Е. П. Психология воли. 2-е изд. - СПб.: «Питер», 2009. -С. 368.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 11

лик, бoтиpлик вa жacopaтлилик1. Лeкин куп-гинa пcиxoлoгик aдaбиëтлapдa иpoдaвий Œ-фaтлap кaтopигa «ишoнч» aтaмacи киpитиб yтилмaйди. Шунгa кapaмacдaн ишoнч иpoдa cифaти тapикacидa тaдкик этилиш^ xa^-ди^2.

Уcпиpинлик axлoкий, ижтимoий уcтaнoвкa-лap, мунocaбaтлap, yзигa, oдaмлapгa, жaмият-ra мунocaбaти, 6ap^apop xapa^ep киppaлapи вa шaxcлapapo xулк-aтвop шaкллaниши учун энг acocий ёш дaвpи caнaлaди. Бу ёш учун энг мухим мoтивaциялap узини узи шaxc cифaти-дa кaмoл тoптиpиш, aнглaш, ифoдaлaш вa хуpмaт килиш^ йyнaлтиpилгaнлик энг мухим мoтивaциялap caнaлaди.

Янги уз^ишнинг yзигa xocлигининг aco-^й бyFини илк ycпиpин ëшдaгилapдa узини улFaйишигa интилиши вa улFaйиши x,aK^arn тacaввуpлap билaн мaшFул экaнлиги улapнинг узини узи aнглaшининг энг мухим бyFини ca-нaлaди.

Уcпиpинликдaги ижтимoий фaoлликнинг acocий бeлгилapи cифaтидa ^rra кишилap би-лaн yзapo мунocaбaтлapдa булиши учун зapуp ижтимoий нopмaлap, кaдpиятлap вa xулк-aтвop уcуллapини yзлaштиpиши билaн бeлги-лaнaди.

Xoзиpги дaвpдa иpoдa шaxc (укувчи ёки тa-лaбa бyлишидaн кaтъи нaзap) тoмoнидaн уз xулк-aтвopи, укув фaoлияти вa муoмaлacини oнгли paвишдa бoшкapиш cифaтидa бaхoлa-нaди. Шу x1oлaтдaн кeлиб чиккaн хoлдa, иpoдa мaкcaдгa йyнaлтиpилгaн xarm-xapa^ (илк ycпиpин фaoлияти нaзapдa тутилмoкдa), xулк-aтвop вa муoмaлaни aмaлгa oшиpишдa тaшки вa ички кийинчиликлapни eнгиб утиш, бapтa-paф этиш тapикacидa тaъpифлaнaди. Илк yc-пиpин ëшдaгилapнинг иpoдacи, энг aввaлo, шaxcнинг ижтимoий туpмушдaги фaoллигидa, хaëтий тaжpибacидa, шaxcлapapo мeхнaт фao-лиятидa, yзapo мунocaбaтидa нaмoëн бyлaди. Maзкуp фaoлликдaн унинг мaзмунини, шaклaн

1 Симoнoв П.В. О филoгeнeтичecкиx пpeдпocылкax вoли. II «Boпpocы пcиxoлoгии», 1971, № 4. -С. 53; Яшбшн П.М. Boля. Общэя пcиxoлoгия: Учeбник для пeд. инcтитутoв. I Пoд peд. А.B.Пeтpoвcкoгo. - М.: «^poc-вeщeниe», 1977. -С. 389.

2 Foзиeв Э. Умумий пcиxoлoгия. - Т.: «Узбeкиcтoн фэй-лacуфлapи миллий жэмияти», 2010. -275-б.

тузилишини фapклaш дaвp тaлaбидиp3. Илк ycпиpин ëшдaгилap фaoллигининг мaзмундop тoмoни унинг х^м ижтимoй, хaм пcиxoлoгик xиcлaтлapидa уз ифoдacини тoпaди. Бундa иж-тимoий кypcaтмa, эътикoд, хиc-туЙFу, кизикиш, мoтивaция дoминaнтлик xуcуcиятини кacб этa-ди. Илк ycпиpин ëшдaгилapнинг фaoллиги укув фaoлиятини aмaлгa oшиpишдa иштиpoк этувчи пcиxoлoгик жapaëнлap, ички вa тaшки, aнглaнилгaн иpoдaвий xaтти-хapaкaт, инти-лиш, мoтив, xoхишнинг нaмoëн булиши op-Kaли aниклaнaди. Илк ycпиpин ëшдaгилap учун кийин шapт-шapoитлapдa узини узи oнг-ли paвишдa бoшкapa oлиш имкoнияти иpoдa-вий зyp бepишнинг ëpдaми билaн юзaгa кeлa-ди. Олдиндaн бeлгилaнгaн муaйян aник мaк-caд, peжa хaмдa уни pyë6^ чикapувчи xarrn-хapaкaтлap улapнинг ижpocи, бaжapилишигa йyнaлтиpилaди.

Акcapият хoллapдa илк ycпиpин ëшдaгилap шaxcининг ижтимoий шapтлaнгaн xуcуcиятлa-pи унинг иpoдaвий фaoллиги йyнaлишини ^в-дaлaнтиpaди. Ижтимoий йyнaлгaнлик укувчи шaxcининг мoтивaциoн-иpoдaвий xиcлaти Xиcoблaнмиш coбиткaдaмликдa уз ифoдacини тoпaди. Укувчи шaxcининг иpoдaвий жapaëн-лapи, xиcлaтлapи, cифaтлapи фaoлиятнинг мo-тивлapи (мoтивaциялapи) вa мaкcaдини aмaл-Ta oшиpишнинг yзигa xoc уcули cифaтидa fœa-гa кeлaди4.

Куп йиллap дaвoмидaги излaнишимиз у^и-pинлapдa иpoдaнинг шaкллaниши, pивoжлa-ниши xуcуcиятлapи, жин^й тaфoвутлapи, ин-дивидуaл yзигa xocлигини ypгaниш, иpoдa pe-гуляцияcи ^^ткичини диaгнocтикa килиш иpoдaвий жapaëнлap pивoжлaнишини пcиxo-кoppeкциялaш хaмдa зapуpий иpoдaвий Œ-фaтлapгa эгa бyлгaн шaxcни шaкллaнтиpиш-нинг илмий acocлaнгaн тизимини ишлaб чи-Kишгa бaFишлaнгaн. Kacб-хунap кoллeжидa тaхcил oлaëтгaн илк ycпиpин ëшидaги укувчи-лap илмий тaдкикoт oбъeкти этиб бeлгилaн-гaн. Илк ycпиpин ëшидaги yкувчилap иpoдa-^нинг pивoжлaниши xуcуcиятлapи, индиви-

3 Сaттapoвa Г.И. Илк ycпиpинлик ëшидa иpoдaвий еи-фaтлapни Уpгaнишнинг пcиxoдиaгнocтик имкoниятлapи. - К^ши, «Нacaф» 2014. -57-59-б.

4 Сaттapoвa Г.И. Уcпиpин ëшидaги Укувчилap uiax™-нинг шaкллaнишидa иpoдaнинг Уpни. II «Узлукоиз тaъ-лим» илмий-у^убий жуpнaли, Т., 2012, 1-шн. -76-б.

ЗAМOНAВИЙ ТAЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ OБPAЗOВAНИЕ 2016, 11

дуал узига хослигини психодиагностика килиш ва иродавий хусусиятларнинг ривож-ланиши билан боFлик холатларни психокор-рекциялаш максадида олиб борган кузатиш-ларимиздан аникланишича (маълум булишича), ирода аклий фаолиятда иродавий жараёнлар, иродавий хатти-харакатлар кечи-шининг айнан ичида, яъни максад белгилаш-дан тортиб, то унинг бажарилишида кузга ташланади. У онгли хулк-атвор, ихтиёрий диккат, эсда олиб колиш, эсга тушириш, та-факкур, юксак хислар, тасаввурда ифодалана-ди. Шу билан бирга, мураккаб муаммо ва ма-салаларни ечиш, иродавий зур беришни са-фарбар этиш учун мутлако зарур. Чунки бусиз жисмоний мехнат, укув фаолиятида х,еч кандай натижага эришиш мумкин эмас. Биз-нингча, уларнинг узаро уЙFунлашуви самара келтиришининг мажмуаси (йиFиндиси) сифа-тида иккиёклама хусусият касб этади. Таълим жараёни, жисмоний мехнатдаги иродавий холатлар бу вужудга келган кийинчиликларни муваффакиятли бартараф этишнинг усуллари, укувчи шахсининг омилкор, окилона ички ша-роитларининг муваккат (вактинча) психик ходисасидир. Уларнинг каторига турмуш шарт-шароитларининг таъсири остида вужуд-га келувчи оптимизм, фаоллик, кизикувчанлик, мотивацион, мобилизацион тайёргарлик, катъиятлилик киради1.

Аклий, жисмоний мехнат ва стресс эмо-ционал-хиссий зурикишнинг кескин холати куриниши, шакли хисобланади. Ташки ва ички мухитнинг нохуш омиллари успирин шахсига фавкулодда таъсир этиши натижасида вужудга келади. Хамкорлик фаолиятидаги (укитувчи билан укувчилар ва укувчилараро) фрустрация билиш жараёнини ташкил килишнинг тес-карига йуналтирувчи психик холат саналади. Илк успирин ёшдагилар шахсида узлуксиз пайдо булувчи ва бартараф этиш кийин булган тусикларнинг таъсири остида рухий тушкун-лик, узини йукотиб куйиш (эсанкираш), ку-пинча тажриба-синовга, вазиятга нисбатан та-

1 Саттарова Г.И. Успиринлар иродавий сифатларининг намоён булиши. - Т.: «УзМУ хабарлари», 2015, 3-сон. -75-б.

жовузкорона жавоб х,аракатлари юзага кели-ши кузатилади2.

Биз илк успирин ёшдагилар иродаси ва шахсининг шаклланишига хос хусусиятларни инобатга олган х,олда тажриба-синовни ташкил этишга х,аракат килдик. Бунинг учун касб-^унар коллежи укувчиларида (мазкур таж-риба-синов ишлари 2016 йил февраль, март, апрель ойларида К,арши, Самарканд, Бухоро шах,ридаги касб-х,унар коллежларининг 120 нафардан укувчилари жалб этилган ^олда ташкил этилган) Е.Станбулованинг «Иродавий сифатларни узи томонидан бах,олаш» методи-каси татбик этилди3. Методиканинг хусусияти-га кура, илк успирин ёшдагиларнинг бешта иродавий сифатларининг шаклланганлик х,о-лати аникланди. Шунингдек, иродавий сифатларни илк успирин ёшдагиларнинг умумий ва таълим боскичлари буйича ^ам та^лил килишга эришилди. Тажриба-синов натижала-ри 1-2-жадвалларда келтирилган. Дастлаб укувчиларнинг натижалари уртача курсаткичи буйича аникланган булса, сунгра иродавий сифатлар уртасидаги корреляцион алокалар аникланди. Бу эса илк успирин ёшдагилар иродавий сифатларининг узига хослигини психологик тах,лил килиш имконини яратди.

1-жадвалдаги тадкикот натижаларини тах,-лил килишда шартли белгиларнинг мохиятини тушуниб олиш максадга мувофик. Жадвалдаги шартли белгилар куйидаги мазмунга эга: х -текширилувчиларнинг урта арифметик кий-мати; о - стандарт оFиш; t - текширилувчилар натижалари уртасидаги фаркларнинг ишонч-лилигини белгиловчи Стьюдент мезони; р -статистик фаразларни текшириш вактидаги хатоликларнинг юз бериш эхтимоллигини бахолаш киймати. Шунингдек, тажриба-синов касб-хунар коллеж укувчиларининг 1- ва 3-боскич укувчилари билан олиб борилди.

Илк успирин ёшдагиларнинг касбий билим-лар ва куникмаларни эгаллашда иродавий си-фатларнинг урни юкори эканлигини эътироф этган холда, куйидаги психологик талкинни келтириб утиш уринлидир. Илк успирин ёшда-

2 Саттарова Г.И. Иродаташхисиванатижалартахлили. // «Психология» илмий журнали, Бухоро, 2013, 2-сон. -46-б.

3 Ильин Е.П. Психология воли. 2-е изд. — СПб.: «Питер», 2009. -С. 320.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 11

V_/

1-жадвал. Илк успирин ёшдагиларда иродавий сифатларнинг шаклланганлик даражаси курсаткичлари

Иродавий сифатлар Умумий курсаткич 1-боскич 3-боскич 1

Х а Х а Х а

Максадга интилувчанлик ва собиткадамлик 18,95 3,20 19,08 2,79 18,82 3,56 0,639

Узини тута билиш ва сабрлилик 18,10 3,95 17,40 3,68 18,81 4,09 -3,309***

Ташаббускорлик ва мустакиллик 16,56 3,24 16,67 3,43 16,45 3,06 0,661

Тиришкоклик 16,76 4,86 16,11 4,64 17,41 5,00 -2,695**

Дадиллик ва катъиятлилик 18,88 3,87 18,85 4,03 18,91 3,724 -0,109

** р<0,01, ***р<0,001

гиларда барча иродавий сифатларнинг уртача курсаткичлари умумий ва таълим боскичлари буйича 16,11-18,95 баллар оралиFидаги мик-дорий курсаткичларга эга булди. Бу эса уларда максадга интилувчанлик ва собиткадамлик, узини тута билиш ва сабрлилик, ташаббускор-лик ва мустакиллик, тиришкоклик, дадиллик ва катъиятлилик сифатлари паст даражада ри-вожланганлигидан далолат бермокда.

Илк успирин ёшдагиларнинг таълим бос-кичлари буйича узини тута билиш ва сабрлилик (17,40 ва 18,81 балл, 1=-3,309, р<0,001) х,амда тиришкоклик (16,11 ва 17,41 балл, 1=-2,695, р<0,01) иродавий сифатларида статистик фарк булса-да, ушбу сифатлар методика меъёрларига кура паст даражада ифода-ланганлигининг гувох,и булинди. Бу эса илк успирин ёшдагиларнинг касбий билимларни узлаштириш шароитида максадга тулик инти-лувчанликни намоён эта олмаганликлари, собиткадамликнинг етишмаслиги, кийин вази-ятларда узларини иродавий бошкаришда кийинчиликларга дуч келишлари, ташаббусга эга эмасликлари, дадиллик ва катъиятлилик, шижоат ва узига ишончни намоён кила олма-ганларини курсатмокда.

Илк успирин ёшдагиларнинг иродавий сифатлари уртасидаги корреляцион боFликлик урганилганда улар бир-бири билан ички боF-ликликка эга эканлиги кузатилди. Илк успирин ёшдагилар узларини шахс сифатида камол топтиришлари учун иродавий сифатларини тартибга солишга эришиши лозим. Уларда максадга интилувчанликнинг паст шаклланганлик х,олати узини тута билиш ва сабрлилик, ташаббускорлик ва мустакиллик, тиришкоклик

ва дадилликнинг паст даражада шаклланган-лиги билан ижобий боFланиш х,осил килган (барча иродавий сифатларнинг курсаткичлари: г=0,314^г=0,670; р<0,01, 2-жадвал). Бу эса касбий таълим жараёнида усипиринлар шах-сий имкониятларини руёбга чикаришда иродавий тартибга солишни тулик шаклланти-ришга эриша олмаётганликларидан далолат бермокда. Навбатдаги вазифамиз иродавий сифатлар уртасидаги корреляцион боFликлик тах,лилига эътибор каратишдан иборат.

Корреялцион боFликликларни урганишда касб-х,унар коллежининг 1- ва 3-боскич укув-чилари курсаткичлари биргаликда, яъни умумий х,олда такдим этилмокда.

Илк успирин ёшдагилар иродавий сифатла-рининг уртача кийматлари татбик этилган психодиагностик методиканинг меъёрий кур-саткичларига кура паст даражада ривожлан-ганлиги, аммо улар уртасида ижобий корреляцион боFликлик борлиги аникланди. Илк успирин ёшдагиларда «максадга интилувчанлик ва собиткадамлик» «узини тута билиш ва сабр-токатлилик» (г=0,670, р<0,01), «ташаббускорлик ва мустакиллик» (г=0,449, р<0,01), «тиришкоклик» (г=0,616, р<0,01), «дадиллик ва катъиятлилик» (г=0,581, р<0,01) билан ижобий боFланишга эга экан.

Уз навбатида «узини тута билиш ва сабр-токатлилик» сифатлари «ташаббускорлик ва мустакиллик» (г=0,484, р<0,01), «тиришкоклик» (г=0,744, р<0,01), «дадиллик ва катъиятлилик» (г=0,570, р<0,01) билан; ташаббускорлик ва мустакиллик» сифатлари «тиришкоклик» (г=0,544, р<0,01), «дадиллик ва катъиятлилик» (г=0,314, р<0,01) билан х,амда «тиришкоклик»

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 11

46 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ч___/

2-жадвал. Илк успирин ёшдагилар иродавий сифатлари уртасидаги корреляцион муносабатлар.

Иродавий сифатлар Максадга интилувчанлик, собиткадамлик Узини тута билиш ва сабрлилик Ташаббускорлик ва мустакиллик к и кл о ^ 3 и р и Т Дадиллик ва катъиятлилик

Максадга интилувчанлик ва собиткадамлик 1 0,670** 0,449** 0,616** 0,581**

Узини тута билиш ва сабрлилик 1 0,484** 0,744** 0,570**

Ташаббускорлик ва мустакиллик 1 0,544** 0,314**

Тиришкоклик 1 0,656**

Дадиллик ва катъиятлилик 1

**р<0,01

(«дадиллик ва катъиятлилик» (г=0,656, р<0,01) сифатлари билан ижобий корреляцион муно-сабатни ифодалади. Иродавий сифатларнинг бундай статистик куринишга эгалиги илк успирин ёшдагиларда иродавий хусусиятлар к,уйи даражада камол топган булса-да, лекин улар кундалик турмушда максадга эришишда со-биткадамлик, вазминлик, сабр-токат билан иш тутиш; социал мух,итда узини намоён килиш учун ташаббускорлик ва мустакиллик; фаолиятларида керакли натижаларни кулга киритишда тиришкоклик, дадиллик ва катъиятлилик зарурлигини англаб етганлар, аммо иродавий сифатларни амалий намоён этишларида уларда куникмалар етишмаслиги-дан далолат бермокда. Бу эса успиринларни касб-х,унарни урганишда ёки оддий кундалик масалаларни х,ал этишда кийинчиликларни бартараф эта олмаслик, оддий топширикларни х,ам уз вактида бажармаслик ёки ортга суриш, тусикларга дуч келганда уларни бартараф этишдан кура сабаблари туFрисидаги уйлар билан чекланишларига туFри келмокда.

Илк успирин ёшдагилар иродавий сифатла-рини урганишга баFишланган изланишга кура куйидаги хулосаларга келинди:

- илк успирин ёшдагиларнинг иродавий сифатлари паст даражада ривожланган булиб, улар фаолиятда иродавий сифатларнинг урни ва ах,амияти мух,им эканлигини фах,млаганлар;

- иродавий сифатлари уртасида ижобий корреляцион боFланишлар илк успирин ёш-

дагиларда максадга интилувчан, узини тута биладиган, тиришкок, дадил ва катъиятли ин-сон булиш хох,иши мавжудлигини англатади;

- илк успирин ёшдагиларда иродавий сифатларнинг шахслилик хусусиятлари тарзида шакллантиришда амалий курсатмалар ва куникмалар етишмайди.

Илк успирин ёшдагиларда иродавий сифатларни шакллантириш билан боFлик муаммо-ларни х,ал этишда куйидаги чора-тадбирларни амалга ошириш максадга мувофик:

• иродавий сифатларни шакллантиришда муаммоларга дуч келаётган успиринларга мулжалланган касб-х,унар коллежи психологи учун психологик тренинг дастурини ишлаб чикиш ва укув гурух,ларида жорий килиш;

• илк успирин ёшдагиларнинг индивидуал-психологик хусусиятларини инобатга олган х,олда иродавий сифатларни шакллантиришни тартибга солувчи психологик маслах,ат тизи-мини яратиш;

• илк успирин ёшдагиларнинг мустакил иродавий сифатларни шакллантиришларига имкон берувчи психологик-услубий кулланма ишлаб чикиш;

• касб-х,унар коллежида илк успирин ёшдагиларда иродавий сифатларнинг шакллан-ганлик даражасини бах,олашнинг психодиагностик тизимига эга булиш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 11

Г ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 47 У

Адабиётлар:

1. Высоцкий А.И. Возрастная динамика волевой активности школьников и методы ее изучения. / Автореф. дис. ... д-ра псх. наук. - Л., 1982. -С. 41.

2. Иванников В.А. Психологические механизмы волевой регуляции. - СПб.: «Питер», 2006. -С. 79.

3. Ильин Е.П. Психология воли. 2-е изд. - СПб.: «Питер», 2009.

4. Fозиев Э. Умумий психология. - Т.: «Узбекистон файласуфлари миллий жамияти», 2010. -275-276-6.

5. Саттарова Г.И. Успирин ёшидаги укувчилар шахсининг шаклланишида ироданинг урни. // «Узлуксиз таълим» илмий-услубий журнали, Т., 2012, 1-сон. -76-6.

6. Саттарова Г.И. Успиринлар иродавий сифатларининг намоён булиши. // «УзМУ хабарлари», 2015, 3-сон. -75-б.

7. Саттарова Г.И. Ирода ташхиси ва натижалар тах,лили. // «Психология» илмий журнали, Бухоро, 2013, 2-сон. -46-б.

8. Саттарова Г.И. Илк успиринлик ёшида иродавий сифатларни урганишнинг психодиагностик имкониятлари. - Карши: «Насаф», 2014. -57-59-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 11

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.