о Жамият ва инновациялар -
Science wee
Общество и инновации -
Society and innovations
Journal home page:
https: //inscience.uz/index.php/socinov/index
through time and space
Ideological issues of protecting national interests during the
period of national growth development in Uzbekistan
Manzura KHOLMIRZAEVA?
Termez State University
ARTICLE INFO ABSTRACT
Article history: The article presents theoretical and practical views on the
Received February 2021 problem of ensuring the ideological and ideological security of
Received in revised form the Uzbek people, which appears during the transition from
20 February 2021 national revival to national progress. It also gives a philosophical
accepted be varch 2021 definition of the concepts of “interest” and “national interest”
15 April 2021 in a new environment and shows the current trends in their
development at the present time.
Keywords: 2181-1415/© 2021 in Science LLC.
national interest, This is an open access article under the Attribution 4.0 International
security, (CC BY 4.0) license (https: //creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
spiritual security,
national - ideological and
ideological security,
interests of the people,
state interest,
conflict of interests.
Узбекистонда миллий юксалиш давридаги миллий
манфаатларни химоя килишнинг мафкуравий масалалари
АННОТАЦИЯ
Калит сузлар: Ушбу маколада Узбек халкининг миллий тикланишдан
миллий манфаат, миллий юксалиш боскичига утиш даврида юзага келаётган
хавфсизлик, >
С янгича мазмундаги миллии манфаатларини химоя килишга
маънавий хавфсизлик,
миллий гОЯвИЙ- каратилган гоявий-мафкуравий хавфсизлигини таъминлаш
мафкуравий хавфсизлик, масаласи хакидаги назарий ва амалий ахамиятга молик
халк манфаати, булган фикрлар баён килинган. Шунингдек, янги шароитда
Давлат манфаати,
ft 7? ft < 7? <
манфаат ва миллии манфаат шунчаларига фалсафии
манфаатлар тукнашуви. ф ф тушу P ф ф
таъриф берилган ва уларнинг хозирги кундаги ривожланиш
тенденциялари курсатиб утилган.
1 Assistant lecturer, Termez State University, Termez, Uzbekistan
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еу апа тпоуаНопз
Аим Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
Идеологические вопросы защиты национальных интересов
в период развития национального роста в Узбекистане
АННОТАЦИЯ
Ключевые слова: В статье представлены теоретические и практические
национальный интерес, взгляды на проблему обеспечения идейной и идеологической
безопасность, С
овная безопасность безопасности узбекского народа появляющеися в период
национально - идейная и перехода от национального возрождения к национальному
идеологическая прогрессу. Также дается философское определение понятиям
безопасность, «интерес» и «национальный интерес» в новой обстановке и
интересы народа,
государственный интерес,
конфликт интересов.
показаны текущие тенденции их развития в настоящее время.
КИРИШ ВА ДОЛЗАРБЛИГИ
Узбекистон халки Утган 30 Йил ичида огир ва машаккатли мехнатлардан
иборат булган катта йулни босиб утди. Бу йул узининг мохият ва мазмунига кура:
мустакилликни кулга киритиш, уни саклаб колиш учун кураш ва айрим кимсалар
томонидан тобеликни кумсаш; тинчликни саклаш ва танимлар томонидан
фукаролар уруши оловини ё&киш; адолат ва адолатсизлик; демократия ва
бюрократия; халкнинг дардига кулок солмаслик ва хокимиятга интилишнинг
кучайиши; хар сохада коррупциянинг авж олиши ва унга карши курашмаслик;
рахбарларнинг Уз килмишлари билан халкнинг давлат хокимиятига булган
ишончининг йукка чикариши; реалликни тан олмаслик, хужакурсинлик,
лаганбардорликнинг, айникса, рахбарлардан “худо ясовчилик”нинг авж олиши;
яхши кушничиликнинг ёмонлпшиб бориши ва нихоят мамлакатдаги иктисодий,
сиёсий ва маънавий вазиятни халк манфаатидан келиб чиккан холда тубдан
Узгартириш учун кенг камровли ислохотларнинг бошланганлиги билан ифодалаш
мумкин.
Чунки, юзага келган бундай зиддиятли холатларнинг олди олинмаса,
мамлакатимиз мусакиллигини кулдан бой бериб куйиш хеч гап эмас. Чунки, бой
табиий (ер ости ва усти) бойликларига, кулай об-хаво шароитига, малакали арзон
ишчи кучига, мехнаткаш, саводли фарзандларига эга булган бундай мамлакатдан
унумли фойдаланиш жахондаги энг ривожланган мамлакатларнинг манфаатларига
тулик мос келади. Шу сабабли ривожланганайрим мамлакатлар Узбекистонни
Узининг манфаатлар доирасига хар кандай йул, восита ва усуллар билан тортишга
харакат килиб келмокдалар.
МЕТОДЛАР ВА УРГАНИЛИШ ДАРАЖАСИ
Макола сиёсий тахлил, киёсий-мантикий тахлил, илмий ва холислик
тамойиллари асосида сиёсий аспектда ёритилган. Узбекистон халкинингмиллий
юксалиш давридагимиллий манфаатларини химоя килишнинг FOABHH -
мафкуравий масалалари баён этилган.
Мустакиллик даврида мамлакатимизда ушбу MaB3y — юзасидаги
маълумотларни А. Азизхужаев, А. Бегматов, Р. Жумаев, Н. Жураев, Ш. Пахрутдинов,
С. Сафовв, И. Иргашев, Ж. Яхшиликов, У. Убайдуллаев, Н. Умарова, И. Ахмедов каби
олимларнинг тадкикотларида учратамиз.
161
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еу апа тпоуаНопз
Аим Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
ТАДКИКОТ НАТИЖАЛАРИ
Аввало, мавзуни ёритишда “манфаат нима?” деган савол тутилади. Бу саволга
биринчилар каторида Кадимги Римда яшаб утган бир катор файласуфлар жамият
ва давлат хаётида манфаатларнинг ролини тушунишга ва тушунтириб беришга
харакат килишган. Натижада, антик даврда ижтимоий институтлар ва нормаларга
нисбатан хаётнинг турли сохаларида фаолият олиб борадиган одамларнинг
манфаат ва эхтиёжларининг борлигини, уларни кондиришнинг хал килувчи
ролини тушунадиган тоялар шаклланган. Масалан, Аристотелнинг фикрича, “инсон
хаётининг энг олий максади - бу фаровонлик булса, унинг бунга Уз манфаатларини
кондириш оркали эришиши эса жамиятда вужудга келган сабаблар оркали юзага
келаётган эхтиёж ва пайдо булаётган манфаатларнинг натижасидир” [1, С. 371].
Демак, антик давр олимлари хам гарчанд “манфаат” тушунчасига фалсафий
категория сифатида таъриф бермаган булсаларда, унинг вужудга келиши ва
шаклланиши, ижтимоий хаётдаги урни хакида тасаввурларга эга булишган.
Шундай килиб, антик давр файласуфларининг манфаат масаласини тизимли
тарзда тушунишга оид фикрлари ХУШ асрда яшаган файласуфларининг “манфаат”
тугрисида Узига хос булган фалсафий парадигма яратишга ёрдам берган [2].
Масалан, бу хусусда француз файласуфи Поль Анри Гольбах Узининг “Табиат тизими
ёки моддий ва маънавий олам конуниятлари хакида” номли асарида: "Манфаат
деганда хар бир кишининг феъл-атвори ва гояларига караб Узининг бахт-саодати
хакидаги фикри тушунилади, бошкача килиб айтганда, манфаат хар биримизнинг
бахтимиз учун зарур деб хисоблаган нарсалардир. Демак, бундан келиб чикадиган
хулоса шуки, бирон бир инсон Узининг манфаатларидан тулик махрум булмайди.
Масалан, савдогарнинг манфаати бойлик туплашдир. Демак, хар бир инсон Уз бахти
хакидаги тасаввурни боглайдиган объект манфаат деб аталади” [3, С. 311.]. Яна бир
француз файласуфи Клод Адриан Гельвеций эса узининг “Инсон, унинг аклий
кобилияти ва тарбияси хакида” номли китобида: “Манфаат бизнинг барча
фикрларимиз ва карашларимизнинг негизидир”[4, С. 346.], - деган таъриф ва
тавсиф берганлар. Бундан шу нарса куриниб турибдики, улар манфаатнинг объекти
ва субъекти масаласини мавжуд реалликда яшаётган инсон омилидан келиб чиккан
холда хал этишга харакат килганлар.
Шундай килиб П. Гольбах, Р. Дидро, К. Гельвеций ва бошкалар манфаатда
ахлок, сиёсат, ижтимоий тартибнинг хакикий асосларини курдилар. Бизнинг
фикримизчауларетакчи фаолият булмиш манфаатларнинг мохиятини тушунишда”
манфаатлар одамлар хаётини узгартиради” [5], деган бирдан бир тугри хулосага
келган булсалар, ажаб эмас.
Машхур Узбек шоири ва мутаффаккири Алишер Навоий тарихнинг
харакатлантирувчи кучлари хакида фикр юритиб, моддий манфаат ва аклни,
инсонларнинг килмишини белгиловчи асосий омилдир, деб хисоблаган. Бунда
унинг фикрича, биринчи омил айрим камдан кам учрайдиган мустаснолардан
ташкари устунлик килади. Шундай килиб, у инсонларнинг килмишини маънавият
эмас моддий манфаат белгилайди деган хулосага келган. Асарлардан бирида
Навоий: "“Инсонлар зарурат сезмасалар харакат килмайдилар. Одамлар Уз
манфаатидан келиб чикиб харакат килади, фойда чикадиган нарсага интилади.
Билгинки, одам натижаси булган ишни килмайди”. Гарчи иктисодий илм
билимдони булмаса хам, Навоий айрим одамларгина эмас, балки бутун кишилик
162
|5аепсе Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еу апа тпоуаНопз
Аим Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
жамиятининг килмишида моддий манфаат хал килувчи омил эканлигини яхши
тушунган. У: “Халкнинг туклиги, коникиши хар кандай бошка мураккаб
муаммоларни хал киладиган неъматдир. Унга асосан бутун дунёни забт этиш
мумкин», [6, Б. 26] - деб ёзган.
Бундай мисолларни ижтимоий фалсафа тарихидан куплаб келтириш мумкин.
Бирок, хамма гап бугунги кунда мустакил Узбекистон халкининг миллий
манфаатларини таъминлаш, уларнинг гоявий-мафкуравий хавфсизлигини химоя
килиш хакида борар экан, бир гурух Узбек олимлари томонидан тайёрланган
“Миллий манфаатлар ва бошкарув масъулияти. Огохлик ва хушёрлик тамойиллари”
номли китобда куйидагича берилган: “манфаат борлик предметларини
Узгартириш, уларни ижтимоий субъект эхтиёжларига якинлаштиришга караб
мулжал олади, яъни одамларни борликни Узгартириш бУуйича онгли фаолиятга
даъват этувчи фаол куч сифатида амал килади. Айни шу сабабли манфаат одамлар
фаолиятининг мотиви сифатида амал килади... манфаатлар одамларнинг амалий
фаолияти жараёнида юзага келади ва унинг Таъсирида объектив ва субъектив
нарсаларнинг бир-бирига Уутишида зарур ботловчи бугин вазифасини бажаради.
Ижтимоий борликнинг онгда акс этиши хам, узгариши хам доим манфаатлар
оркали амалга ошади” [”, Б. 12]. Х.Ф. Хайдаровнинг “Ислохотлар конунияти” номли
китобида эса: "Манфаат деганда, биз субъектнинг шарт-шароитга, яъни Узининг
турли эхтиёжларини кондириши билан боглик булган муносабати ва
фаолиятининг мажмуини тушунамиз?” [8, Б. 49], - деган хулосага келган. Албатта, бу
фикрларнинг рационал магзи жихатидан тутри булсада, бирок унда фалсафий
категория сифатидаги таъриф яккол кузга ташланмайди.
Бу масалага ойдинлик киритиш учун энг авволо бу суз кандай лугавий
маънони англатишини билиб олиш зарур. Бу хусусда “Узбек тилининг изохли
лугати”да: “Манфаат [арабча - фойда, даромад] - бу моддий, маънавий, жисмоний
ва бошка жихатдан (куриладиган) фойда, наф” [9, Б. 540], - деган маъноларни
англатади деб ёзилган. Шу суз асосида "Манфаатдор - бирор ишдан манфаати
бор, манфаатли булган” “Манфаатли - манфаати, фойдаси бор; фойдали”,
“Манфаатпараст - шахсий манфаатларини кузловчи”, “Манфаатсиз - манфаати,
фойдаси йук, бефойда, фойдасиз”, - деган тушунчалар шакллантирилиб, улар Узбек
халкининг кундалик хаётидаги тил ва тафаккури тарзидан чукур жой олган [10].
Албатта, бу лутавий тушунча фалсафий таърифга давогарлик килмайди. Бирок,
сузнинг маъно-мазмунидан келиб чиккан холда, унга куйидагича фалсафий таъриф
бериш мумкин: "Манфаат - бу индивид, шахс, элат, миллат, халк, давлат ва жамият
томонидан мавжуд реалликда вужудга келган зарурий объектив ва субъектив
омиллар талабларидан келиб чиккан холда моддий, маънавий, жисмоний ва бошка
жихатдан бирор бир фойда, наф куриш максадида амалга ошириладиган
фаолиятлар тизимидир”.
Манфаатларни объекти ва субъекти, макон ва замондаги Уурни, фаолият
юритиш тартиби, эхтиёжларининг кондирлиши, ахлокий мазмуни, сиёсатдаги
Урни, жамиятнинг социал структураси ва бошка жихатларига караб бир неча
турларга ажратиш мумкин. Улар ичида миллий манфаат масаласи алохида урин
тутади. Чунки, бирон бир миллатга мансуб булган ижтимоий гурух, бирлашма,
ташкилот, уларнинг хукукий бирлигини узида ифодаловчи миллий давлатчилик
бор экан, миллий манфаат хам Узининг онтологик ва гносеологик табиатига эга
163
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еу апа тпоуаНопз
Аим Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
булган инсонлар, жамоалар, давлатларнинг фаолиятлар тизими сифатида мавжуд
булади [11].
Узбек халкининг миллий тикланишдан - миллий юксалишга утиш давридаги
миллий манфаатлари нималарда Уз аксини топади, деган саволга жавоб топиш энг
долзарб масалалар каторига киради. Бу хусусда Узбекистон Республикасининг
Президенти Ш.М. Мирзиёв: “Миллий юксалиш деганда, биз мамлакатимиз
тараккиёти, халкимизнинг хаёт даражаси ва турмуш сифатини хар томонлама
юкори боскичга кутаришни тушунамиз. Биз бугун кандай ислохотларни, кандай
Узгаришлар, кандай янги лойихаларни амалга ошираётган булмайлик, уларнинг
барча-барчаси ягона, улут бир максадга каратилган. У хам булса, мана шу
мехнаткаш, захматкаш, олижаноб халкимизни рози килиш, хаётнинг барча
синовларини матонат билан енгиб яшаётган ватандошларимизнинг ишончини
оклаш, огирини енгил килишдан иборатдир” [12], - деган эди. Ана шу билдирилган
фикрларнинг рационал магзидан келиб чиккан холда “Узбек халкининг миллий
манфаати” тушунчасига куйидагича фалсафий таъриф бериш мумкин.
Давлатимиз рахбарининг парламентга Мурожаатномалариида халк билан
якиндан мулокот килиш, унинг дарду ташвишлари, муаммоларини самарали хал
этиш борасидаги ишларни изчил давом эттириш заруратига эътибор каратилиб,
бу буйича аник вазифалар белгилаб берилди [13, 14].
Узбекистон халкининг миллий манфаати - бу Узининг миллийлик ва
умуминсонийлик хусусиятларига мос равишда мавжуд реалликда вужудга келган
зарурий объектив ва субъектив омиллар талабларидан келиб чиккан холда моддий
ва маънавий жихатдан бирор бир фойда, наф куриш максадида амалга оширадиган
фаолиятлари тизимидир. Бунинг ядросини Узбек халкининг мехнатсеварлиги,
инсофлилиги, шукроналиги, бахам куриши ва адолатпешалиги каби бир катор
ахлокий-маънавий фазилатлари ташкил килади [15]. Миллий манфаат -
миллатнинг юксак ахлокий-маънавий фазилатлари ва умуминсоний ахлок
нормаларига таянмас экан, у Узининг маънавий асосини йукотиб, ички ва ташки
сиёсатда конунийлик тамойиллари ижросининг заифлашувига олиб келади. Бу эса
Уз навбатида миллий манфаатлар тизимини издан чикариш билан тугалланади.
Глобаллашув шароитида Узбекистон халкининг миллий манфаатларини
таъминлаш биринчидан, кенг маънода инсон манфаатлари, иккинчидан эса
нисбатан тор маънода давлат манфаатлари сифатида, уларнинг коявий-
мафкуравий хавфсизлигини таъминлаш ишларини йулга куйиш оркали амалга
оширишга харакат килинмокда.
Давлатимиз рахбари Ш.М. Мирзиёев айтганидек, “Бугун хаётимизнинг узи
Конституциямизда ифодасини топган энг асосий максад - инсон манфаатларини
хар томонлама таъминлаш масаласини долзарб вазифа килиб куймокда. Инсон
манфаатларини таъминлаш учун эса, аввало, одамлар билан, халк билан мулокот
килиш, уларнинг дарду ташвишлари, орзу-ниятлари, хаётий муаммо ва
эхтиёжларини яхши билиш керак” [16, Б. 114]. Ана шу фикрга асосланган холда,
инсонларнинг манфаат ва эхтиёжларини билиш максадида, Президент ташаббуси
билан халк билан кенг камровли мулокотлар Ийулга куйилди. Барча
туман, вилоятларда “Халк кабулхоналари” ташкил этилди. Утган уч йил
2017-2020 йилнинг март ойига кадар Президентнинг виртуал кабулхонасига
164
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еу апа тпоуаНопз
Аим Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
фукаролардан 364-4701 та мурожаат келиб тушган булса, шуларнинг 3592502 таси
куриб чикилган [17].
Узбекистон халкининг манфаатларини хар томонлама гоявий-мафкуравий
хавфсизлигини таъминлаш борасидаги биринчи ЙУналиш бу - халк билан очик
мулокот килишни йулга куйишдан иборат. Бу Йуналишдаги гоявий-мафкуравий
хавфсизликни таъминлашнинг асосини мулокот олиб бораётган мутасадди
рахбарнинг ёлкон гапирмаслиги, бажариш имконияти булмаган нарсаларни ваъда
килмаслиги, узига берилган ваколотлар даражасида иш юритиши кабилар ташкил
килади. Хаётий тажрибадан шу нарса маълумки, мутасаддининг “халкнинг куйнини
ёлетон ваъдалар бериб пуч ёнеокка тулдириши” хар доим одамларни гоявий-
мафкуравий парокандаликка олиб келган [18] ва давлат хокимиятига нисбатан
ишончсилик билан караш каби гоявий-мафкуравий онгни шакллантиришга замин
хозирлаган.
Узбекистон халкининг манфаатларини хар томонлама гоявий-мафкуравий
хавфсизлигини таъминлаш борасидаги иккинчи Йуналиш бу - уларнинг хаётий
эхтиёжлари учун зарур булган уй-жой, озик-овкат, кийим-кечак кабиларга булган
манфаатларини таъминлашни химоякилиш хисобланади. Бу сохада минглаб уй-
жойлар курилмокда, озик-овкат, кийим-кечак кабиларга булган манфаатли
эхтиёжларини кондириш борасида салмокли ишлар амалга оширилмокда. Масалан,
биргина 2019 йилда кишлок жойларида - 17 минг 100 та, шахарларда - 17 минг
600 та, жами 34 минг 700 та арзон ва шинам уйлар курилди [17]. Бу сохадаги гоявий-
мафкуравий хавфсизликни таъминлаш биринчи навбатда уйларни мухтож, кам
таъминланган оилаларга, &лтиз колган ногирон карияларга бериш каби ишларни
амалга ошириш ишларини ташкил этишда куринади. Бордию, аслида бир нечта уйи
була туриб, уй олди-соттисидан фойда куриш максадида фирибгарлик йули билан
арзон уй сотиб олган “курнамак” хам гтоявий-мафкуравий бузтунчилар каторига
киради. Чунки, улар биринчи навбатда оддий халк, кейинчалик давлатнинг миллий
манфаатидан Узларининг шахсий манфаатларини устун куювчи "манфаатпараст
кимсалар” хисобланади. Бундай кимсалар ички миллий манфаатларимизнинг
ижобат булиши илдизларига тоявий-мафкуравий жихатдан болта урувчи
“дунёпараст-молпараст” кимсалар хисобланади.
Узбекистон халкининг манфаатларини хар томонлама гоявий-мафкуравий
хавфсизлигини таъминлаш борасидаги учинчи ИЙуналиш бу - ижтимоий
ЙУналтирилган бозор иктисодиёти талабларига мос равишда инсонларнинг
тадбиркорлик фаолияти борсаидаги манфаатларини таъминлашдан иборатдир.
Давлатимиз рахбари Ш.М.Мирзиёев таъкидлаганидек:” Тадбиркор нафакат Узини
ва оиласини, балки халкни хам, давлатни хам бокади. Тадбиркорликни
ривожлантиришга тускинлик килиш - давлат сиёсатига, Президент сиёсатига
тускинлик килиш, деб бахоланади” [19, Б. 147-148]. Демак, мамлакатимизни
ривожлантиришнинг "драйвери” хисобланган тадбиркорларнинг манфаатларини
хар томонлама химоя килиш, бу борада давлат томонидан олиб борилаётган
сиёсатни гоявий-мафкуравий жихатдан химоя килиш объектив зарурият
хисобланади. Зеро, бугунги кунда тадбиркорнинг конуний манфаатини химоя
килиш борасида катта ишлар амалга оширилмокда. Тадбиркорни “яширин
иктисодиёт” хамласидан тоявий-мафкуравий жихатдан химоя килиш арсеналлари
165
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еу апа тпоуаНопз
Аим Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
каторига аждодлардан авлодларга маънавий меърос сифатида утиб келаётган
кадриятлар киради.
Узбекистон халкининг манфаатларини хар томонлама гоявий-мафкуравий
хавфсизлигини таъминлаш борасидаги туртинчи Йуналиш йуналиш бу - “Инсон
манфаати хар нарсадан улуЕ” деган эзгу тояга содик булган фарзандларни
тарбиялаб вояга етказишдир. Чунки, “... фарзандларимиз эртага бизга & ташвиш
олиб келади, & манфаат олиб келади” [20, Б. 91].
Маълумки, бугунги кунда жахонда моддий ва маънавий ресурсларга эгалик
килиш учун манфаатлар тукнашуви тобора кучайиб бормокда ва тахликали тус
олмокда. Бунда асосий эътибор жахонда 2 миллиардан ортик булган ёшларнинг
онги ва калбини эгаллаш учун +гоявиЙ-мафкуравий кураш кун сайин кучайиб
бормокда. Ёшлар манфаатлар тукнашувининг курбонларига айланиб колмокда.
Шунинг учун хам катта молиявий имкониятларга эга булган халкаро ташкилотлар
томонидан ахолининг 60 фоизга якинини ташкил килувчи Узбекистон &ёшларини
хам хар хил бахоналар билан (чет элга олиб бориб укитиш, иш билан таъминлаш ва
бошкалар) жахонда кечаётган манфаатлар тукнашувига тортишга зимдан харакат
килинмокда [21].
Узбекистон халкининг манфаатларини хар томонлама гоявий-мафкуравий
хавфсизлигини таъминлаш борасидаги бешинчи Ййуналиш Йуналиш бу - инсон
манфаатларининг тулик руёбга чикаришга тускинлик килувчи пинхона куч булган
коррупцияга карши кураш ишларинининг коявий-мафкуравий хавфсизлигини
таъминлашдан иборат. Бу хусусда Президент Ш.М. Мирзиёев “коррупцияга карши
курашишда ахолининг барча катламлари, энг яхши мутахассислар жалб килинмас
экан, жамиятимизнинг барча аъзолари, таъбир жоиз булса, “халоллик вакцинаси”
билан эмланмас экан, Уз олдимизга куйган юксак марраларга эриша олмаймиз. Биз
коррупциянинг окибатлари билан курашишдан аввал унинг барвакт олдини
олишга Утишимиз керак” [17], - деган эди. Бу сохадаги ишларни амалга
оширишдаги энг &мон гоявий-мафкуравий бузтунчилик, бу хам булса узининг
Утмиши ва хозирги кундаги килаётган фаолиятида бевосита ёки билвосита
коррупция билан боглик булган мутасаддиларнинг коррупцияга карши кураш
борасида катта-катта Йигин ва мажлисларда вазхонлик килишидир.
ХУЛОСА
Хулоса Урнида шуни айтиш мумкинки, Узбекистон халкининг асосий миллий
манфаати - бу мустакил, озод ва обод Ватанда, эркин ва фаровон хаёт кичиришдан
иборатдир. Бизнинг мамлакатимиздаги бугунги кундаги миллий манфаатлар ва
миллий тоя ва мафкураларнинг муштараклиги конуният сифатида “энг мухими,
ислохотларимизнинг самарасини юртимизда яшаётган хар бир инсон, хар бир оила
бугун хаётида хис этиши керак. Бунинг учун барча бугиндаги рахбарлар фоизлар,
ракамлар, когознинг ортидан кувмасдан, хар бир фукаро учун, унинг хаётий
манфаатларини Таъминлаш учун ишлаши шарт. Шунда нуроний кексаларимиз,
мухтарам отахон ва онахонларимиз, хурматли аёлларимиз, азиз фарзандларимиз,
жажжи набираларимиз, купмиллатли бутун халкимиз биздан рози булади”.
Мустакиллик биз учун энг олий кадрият булиб, уни асраб авайлаш эса хар
биримизнинг мукаддас бурчимиз эканлигини халкимизнинг калби ва онгига
сингдириш лозим. Шунингдек, ёшларда бузкунчи тояларнинг таъсиридан хушёр,
166
т о
a) Science Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еу апа тпоуаНопз
Аим Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
огох булиш шартлари ва мезонлари хакидаги хаётий ва хакконий тасаввурларини
шакллантирмогимиз керак.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:
1. Аристотель. О душе // Сочинения. Т. 1. - Москва: «Мысль», 1976.
2. Abdumuradovna K.M. Ideological and Ideological Issues of Protecting the Interests
of the People of Uzbekistan in the Period of National Growth // International Journal of
Multicultural and Multireligious Understanding. - 2020. - T. 7. - N28. 5.-C. 206-212.
3. Гольбах Поль Анри. Система природы или о законах мира физического и мира
духовного // Гольбах П.А. Избранные произведения в двух томах. Под общ. ред. и со
вступит, статьей Х.Н. Момджяна. Пер. с фр. Т. 1. - Москва, СОЦЭКГИЗ, 1963. - С.715.
4. Гельвеций Клод Адриан. О человеке, его умственных способностях и его
воспитании. - Москва: СОЦЭКГИЗ, 1938. - С. 346.
5. Kholmirzaeva M., Ruzieva M. The Role of Legal Consciousness And Legal Culture
In Ensuring The Ideological Security Of The National Interests Of The People Of Uzbekistan
//The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2021. - T. 3. -
Ne. 03. - C. 355-359,
6. Йулдошев Н.К. Абу Али ибн Сино, Абу Наср Форобий, Алишер Навоий,
Беруний, Мирзо Улутбекларнинг бозор, эхтиёж, моддий манфаат хакидаги
карашлари (монография). - Тошкент: ТИУ, 2009. - Б. 26.
7. Муаллифлар жамоаси. Миллий манфаатлар ва бошкарув масъулияти.
Огохлик ва хушёрлик тамойиллари. - Тошкент: “Гафур РГулом” номидаги нашриёт-
матбаа ижод уйи, 2008. - Б. 456.
8. Хайдаров Х.Ф. Ислохотлар конунияти. - Тошкент: “Узбекистон”, 2010. - Б. 49.
9. Узбек тилининг изохли лугати. П жилд. - Тошкент: “Узбекистон миллий
энциклопедияси” Давлат илмий нашриёти, 2006. - 672 6.
10. Холмирзаева М.А. Инновацион ривожланиш шароитида миллий
манфаатларни мафкуравий жихатдан химоя килишнинг фалсафий жихатлари //
Academic research in educational sciences. - 2021. - T. 2.- N21.
11. Расулов Х.М. Фукаролик жамияти: бошкарувда номарказлаштиришнинг
истикболлари // Журнал Правовых исследований. - 2020. -Т. 5. - №2.
12. Президент Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси
Мустакиллигининг йЙигирма саккиз ИЙиллигига батишланган тантанали
маросимдаги нутки. ОВГ: БИр://чта.и7/02/роПЯс$/ргеает-$ВауКа(- пугуееуптвр-
zbekiston-respublikasi-musta-31-08-2019.
13. Khuzhanazarov A.Z., AllamuratovS.A. LOOK AT MEDICINE ATTENTION:
PROBLEMS AND SOLUTIONS // Yrmuuira Ha3ap *ypHaan. - 2019. - T. 24. - Ne 2.
14. Хужаназаров А.З., Алламуратов Ш.А. Система здравоохранения в Узбекистане:
проблемы и реформы // Бюллетень науки и практики. - 2021.-Т.7. - № 2.
15. Холмирзаева М.А. Основные принципы современной демократии // Наука
среди нас. - 2018. - №3. - С. 105-108.
16. Мирзиёев Ш.М. Конун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш -
юрт тараккиёти ва халк фаровонлигининг гарови // Миллий тараккиёт йулимизни
катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. 1 жилд. - Тошкент:
“Узбекистон” НМИУ, 2017. - Б. 592.
167
о
Ш] 5чепсе Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations
ным Special Issue - 3 (2021) / ISSN 2181-1415
17. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий
Мажлисга Мурожаатномаси. 24 январь 2020 йил// ПВИрз://и2а.и2/и2/ро$5/
zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-25-01-2020.
18. Холмирзаева М.А. Научный статус методики обучения истории // Вопросы
педагогики. - 2018. — № 4-2. - С. 100-102.
19. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва обод, демократик жамиятни барчамиз
биргаликда барпо этамиз// Унинг узи. Миллий таракки ёт йулимизни катъият
билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. 1 жилд. - Тошкент: “Узбекистон”
НМИУ, 2017.
20. Мирзиёев Ш.М. Демократик ислохотларни чукурлаштириш, баркарор
ривожланишини таъминлаш - халкимиз учун муносиб хаёт даражасини
яратишнинг кафолатидир// Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом
эттириб, янги боскичга кутарамиз.1 жилд. - Тошкент: “Узбекистон” НМИУ, 2017.
21. Холмирзаева М.А. — Психолого-педагогические аспекты — становления
ценностной сферы личности //Актуальные проблемы гуманитарных и естественных
наук. - 2020. - № 1. - С. 186-189.
168