Научная статья на тему 'ИЧКИ БОЗОРНИ ОЗИҚ-ОВҚАТ ТОВАРЛАРИ БИЛАН ТЎЛДИРИШДА МАРКЕТИНГ ТАДҚИҚОТЛАРИДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ'

ИЧКИ БОЗОРНИ ОЗИҚ-ОВҚАТ ТОВАРЛАРИ БИЛАН ТЎЛДИРИШДА МАРКЕТИНГ ТАДҚИҚОТЛАРИДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
истеъмол товарлари бозори / озиқ-овқат товарлари / маркетинг / маркетинг стратегияси / талаб / таклиф / истеъмолчи / аҳоли даромадлари / consumer goods market / food products / marketing / marketing strategy / demand / supply / consumer / population income.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Мухитдинова Н.И.

Мақолада истеъмол товарлари бозорини озиқ-овқат товарлари билан тўлдириш маркетингдан фойдаланиш, аҳолининг сифатли истеъмол товарларига бўлган талабларини тўлароқ қондиришда истеъмолчилар хулқ-атворини бошқариш моделини ишлаб чиқиш ва ундан фойдаланиш асосида истеъмол товарлари бозорини янада ривожлантириш масалалари ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EFFECTIVE USE OF MARKETING RESEARCH IN SUPPLYING THE DOMESTIC MARKET WITH FOOD PRODUCTS

The article examines the use of marketing to fill the consumer goods market with food products, the development of a consumer behavior management model and its use to fully satisfy the population's requirements for quality consumer goods, and further development of the consumer goods market.

Текст научной работы на тему «ИЧКИ БОЗОРНИ ОЗИҚ-ОВҚАТ ТОВАРЛАРИ БИЛАН ТЎЛДИРИШДА МАРКЕТИНГ ТАДҚИҚОТЛАРИДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ»

Мухитдинова Н.И.

Бухоро мухандислик- технологияси институти

Старжёт уцитувчиси

ИЧКИ БОЗОРНИ ОЗЩ-ОВ^АТ ТОВАРЛАРИ БИЛАН ТУЛДИРИШДА МАРКЕТИНГ ТАДЦЩОТЛАРИДАН САМАРАЛИ

ФОЙДАЛАНИШ

Аннотация. Мацолада истеъмол товарлари бозорини озиц-овцат товарлари билан тулдириш маркетингдан фойдаланиш, ауолининг сифатли истеъмол товарларига булган талабларини тулароц цондиришда истеъмолчилар хулц-атворини бошцариш моделини ишлаб чициш ва ундан фойдаланиш асосида истеъмол товарлари бозорини янадаривожлантириш масалалари урганилган.

Таянч иборалар: истеъмол товарлари бозори, озиц-овцат товарлари, маркетинг, маркетинг стратегияси, талаб, таклиф, истеъмолчи, ауоли даромадлари.

Mukhitdinova N.I.

Astronaut teacher Bukhara Institute of Engineering and Technology

EFFECTIVE USE OF MARKETING RESEARCH IN SUPPLYING THE DOMESTIC MARKET WITH FOOD PRODUCTS

Abstract. The article examines the use of marketing to fill the consumer goods market with food products, the development of a consumer behavior management model and its use to fully satisfy the population's requirements for quality consumer goods, and further development of the consumer goods market.

Key words: consumer goods market, food products, marketing, marketing strategy, demand, supply, consumer, population income.

Глобаллашув шароитида истеъмол товарларини ишлаб чикариш хамда бозорни мамлакатимизда ишлаб чикарилган сифатли махсулотлар билан тулдириш, жамият хаёти учун зарур махсулотларга булган талабни кондириш хар кандай давлат учун мухим масала ва ахоли фаровонлигининг асоси хисобланади.

Ахолининг истеъмол товарларига булган эхтиёжини кондириш, ички истеъмол бозорини озик-овкат товарлари билан тулдириш даражаси давлатнинг ижтимоий сиёсатини ифодаловчи мухим курсаткичлардан хисобланади. Шу боисдан хам, ички бозорни озик-овкат махсулотлари билан тулдиришда маркетинг тадкикотларидан самарали фойдаланиш

йулларни тадкик этиш бугунги кун учун долзарб масалалардан бири саналади.

Х,ар кандай озик-овкат саноати корхонаси бозор иктисодиёти шароитида самарали харакат килиши учун уз маркетинг стратегиясини танлаб олиши лозим. Маркетинг стратегияси корхонанинг имкониятлари бозор талабларига мувофиклаштирилиб, бозорни тадкик килиш ва истикболини белгилаш, товар ва истеъмолчиларни урганиш асосида ишлаб чикилади.

Ишлаб чикариш корхоналарида маркетинг стратегиясини шакллантиришда Майкл Портер томонидан эътироф этилган базавий маркетинг стратегияларидан фойдаланиш мухим амалий ахамият касб этади(1-расм).

1 -расм. Базавий маркетинг стратегиялари.

Базавий маркетинг стратегиялари харажатларни иасайтирин1даги етакчилик, дифференциациялаш ва интисослашувни камараб олиб, ишлаб чикариш корхоналарининг ракобат устунлигини тааминлашга хизмат килади.

Х,ар кандай озик-овкат саноати корхонаси бозор иктисодиёти шароитида самарали харакат килиши учун уз маркетинг стратегиясини танлаб олиши лозим. Маркетинг стратегияси корхонанинг имкониятлари

бгзгр тaлaблaригa мyвгфиклaштирилиб, бгзгрни тaдкик килиш Ba истикбглини белгилaш, тгвaр Ba истеaмглчилaрни yргaниш aсгсидa ишлaб чикатади.

Ички истеъмгл бгзгрини гзик-гвкaт тгвaрлaри билaн тyлдиришдa кгрхгнaлaрнинг мaркетинг стрaтегиясини шaкллaнтириш рaкгбaт устунлигини (хaрaжaтлaр бyйичa устунлик, бгзгр имкгниятлaри бyйичa устунлик Ba бгшк.) тaнлaшдaн бгшлaнaди. Айни пaйтдa кгрхгнa тaнлaгaн рaкгбaт устунлиги ёрдaмидa уз глдигa кУйгaн стрaтегик мaксaдлaргa эришишни кyзлaйди. Уз нaвбaтидa, мyaйян устунлик aсгсидa бaзaвий мaркетинг стрaтегияси тaнлaнaди. Бyндa, мaркетинг стрaтегияси уз мгхдяти жиx1aтидaн aмaлгa гширилиши режaлaштирилгaн Ba aмaлдaги жгрий стрaтегияни кaйтa бaхглaшгa, сглиштиришгa aсгслaнaди.

Иктисгдиётдa рaкгбaт кyчaйиб бгрaётгaн шaргитидa ишлaб чикaришни режaлaштиришнинг aсгси ишлaб чи^риш имкгниятлaрини бгзгр тaлaблaри билaн yЙFyнлaштиришдир. Хдр кaндaй ишлaб чикaрyвчининг глдидa бyндaй вaзифaни x,an этиш зaрyрияти тyрaди. Лекин бу вaзифaни x,an этиш йyллaри тyрличa булиши мумкин:

Биринчидaн, ишлaб чикaришгa aсгслaнгaн ёндгшув тaрaфдгрлaри бyндaй вaзифaни мaвжyд ишлaб чикaриш сaлгxиятидaн сaмaрaли фгйдaлaнгaн x1глдa aмaлгa гширaдилaр;

Иккинчидaн, сгтув билaн шyFyллaнyвчи хизмaтлaр глдигa ишлaб чи^рилган мaxсyлгтни сгтиш вaзифaси кУйилaди;

Учинчидaн, мaркетинггa aсгслaнгaн ёндгшyвдa эсa ишлaб чикaриш дaстyрлaрини шaкллaнтириш aсгсидa сгтувни (режaни) бaшгрaт килиш кyздa тyтилaди.

Мaркетингa aсгслaнгaн ёндгшyвдa мaркетинг хизмaти тгмгнидaн бгзгрни yргaниш, бгзгрни сегменЕгаш, истеaмглчилaрнинг хyлк-aтвгрини тaдкик килиш aсгсидa глингaн мaaлyмгтлaрдaн фгйдaлaнилaди. Зaмгнaвий мaркетингнинг aсгсий мaксaди кгндирилмaгaн тaлaбни aниклaш Ba шу aсгсдa ишлaб чи^ришни aйнaн шу тaлaбни кгндиришгa кaрaтиш, хaридгрлaрнинг xa^^a^a тaлaби бyлгaн мaxсyлгтлaрни ишлaб чикaриш xдмдa сгтишни тaaминлaшдир.

Глгбaллaшyв шaргитидa зaмгнaвий мaркетингнинг aсгсий элементлaридaн бири бгзгрни сегментлaш xисгблaнaди. Бyндa биринчи нaвбaтди истеъмглчини урганиш мaксaд килиб кУйилaди.

Иктисгдиёт учун, шик^^т тгвaрлaри бгзгрини ривгжлaнтириш учун хaридгрлaрни хyлк-aтвгрини yргaниш yтa мухдмлигига кaрaмaсдaн респyбликaмиздa бу œx^a aмaлгa гширилaётгaн тaдкдкгтлaрни етaрли деб бyлмaйди. Узбекистгндa хaридгрлaрни хyлк-aтвгрини yргaниш, aйниксa, хгзирги дaврдa aлгxидa axдмият ^сб этaди. Чунки мaвжyд бyлгaн иктисгдий-ижтимгий мyaммглaр axглини дaргмaдлaр бyйичa сезилaрли дaрaжaдa тaбaкaлaнишигa глиб келди.

Хрзирги даврда харидорларни хулк-атворларини белгиловчи омилларнинг таъсири турлича булиб, уларнинг ичида энг таъсири кучли булгани даромадлардир. Шундан келиб чикадики, харидорларни хулк-атворини урганиш, уларнинг карорларига таъсир этувчи омилларни аниклаш, бу сохада услубий ишланмаларни яратиш бугунги кундаги энг долзарб масалалардан булиб хисобланади.

Республикамизда хозирги пайтда истеъмолчилар хулк-атворларини маркетинг тадкикотларини утказиш услубиятини ишлаб чикиш долзарб масалалардан бири булиб хисобланади. Лекин, бундай вазифани амалга оширишда фикримизча, аввал истеъмолчилар хулк-атворини бошкаришнинг маркетинг тадкикотлари концепциясини яратиш зарур деб хисоблаймиз ва улар куйидагилардан иборат булиши максадга мувофикдир:

1.Озик-овкат товарлари бозорини ривожлантириш максадида истеъмолчиларнинг хулк-атворларини урганиш зарурлигини ва маркетинг тадкикотларининг ахамиятини асослаб бериш;

2.Истеъмолчиларни у ёки бу озик-овкат махсулотини харид килишга ундовчи мезонларни белгилаш;

3.Харидор томонидан озик-овкат махсулотлари мажмуасини уларнинг хар бир шахс учун мухимлигига кура гурухларга ажратиш;

4.Туловга кобиллик даражасига кура ахолини гурухларга ажратиш;

5.Харидорларнинг хар бир гурухи томонидан озик-овкат махсулотлари харид килишнинг тартибини аниклаш;

6.Истеъмолчилар хулк-атворини бошкаришнинг имитацион моделини яратиш.

Юкорида келтирилган йуналишларга риоя килган холда маркетинг тадкикотларини амалга ошириш келгусида харидорларнинг хулк-атворлари тугрисида аник тасаввурларга эга булиш ва уларга асосланган холда истеъмол бозорини тартибга солиш ва ривожлантириш буйича карорлар кабул килиш имкониятини яратади.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Остонакулова Г., Жалилов Ж., Мухсинов Б. Методы оценки эффективности маркетинговой деятельности предприятий //Общество и инновации. - 2021. - Т. 2. - №. 4/S. - С. 740-745.

2. Mukhsinov B. T. et al. MECHANISMS OF MARKETING ACTIVITY ECONOMIC PERFORMANCE INDICATORS //Экономика и социум. - 2022. - №. 7 (98). - С. 66-69.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.