Научная статья на тему 'МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ – САВДО КОРХОНАЛАРИ РАҚОБАТБАРДОШЛИГИНИ ОШИРИШДА УСТУВОР ЙЎНАЛИШ'

МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ – САВДО КОРХОНАЛАРИ РАҚОБАТБАРДОШЛИГИНИ ОШИРИШДА УСТУВОР ЙЎНАЛИШ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
14
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Савдо / маркетинг / маркетинг тамойиллари / маркетинг стратегияси / рақобатбардошлик. / Trade / marketing / marketing principles / marketing strategy / competitiveness.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Шадиева Лобар Абдуразиковна

Мақолада савдо корхонасининг маркетинг тамойилларига таянган ҳолда маркетинг стратегиясини ишлаб чиқиши орқали рақобатбардошлигини ошириш имкониятлари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The article highlights the possibilities of increasing the competitiveness of a trading enterprise through the development of a marketing strategy, relying on marketing principles.

Текст научной работы на тему «МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ – САВДО КОРХОНАЛАРИ РАҚОБАТБАРДОШЛИГИНИ ОШИРИШДА УСТУВОР ЙЎНАЛИШ»

МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ - САВДО КОРХОНАЛАРИ РАЦОБАТБАРДОШЛИГИНИ ОШИРИШДА УСТУВОР

ЙУНАЛИШ

Шадиева Лобар Абдуразиковна

СамИСИ, Иктисодий тахлил ва статистика кафедраси кабинет мудири

Аннотация. Маколада савдо корхонасининг маркетинг тамойилларига таянган холда маркетинг стратегиясини ишлаб чикиши оркали ракобатбардошлигини ошириш имкониятлари ёритилган.

Калит сузлар: Савдо, маркетинг, маркетинг тамойиллари, маркетинг стратегияси, ракобатбардошлик.

Annotation. The article highlights the possibilities of increasing the competitiveness of a trading enterprise through the development of a marketing strategy, relying on marketing principles.

Keywords: Trade, marketing, marketing principles, marketing strategy, competitiveness.

Иктисодиётнинг инновацион ривожланиш йулига утаётган шароитда -савдо корхоналари олдида турган мухим вазифалардан бири маркетинг тамойилларидан самарали фойдаланиш хисобланади. Маркетинг тамойиллари -бу маркетинг асосини ва унинг мохиятини очиб берувчи холат, талабдир.

"Маркетинг - энг аввало максадли бозорда истеъмолчиларнинг талаб ва эхтиёжларини аниклаш ва уни ракиблариникидан хам юкори даражада, хам махсулдорлик билан кондирилишини ташкил этишдаги харакатлар тизими"1.

Маркетингнинг мохияти - товар ишлаб чикариш ва хизмат курсатиш албатта истеъмолчига, талаб ишлаб чикариш имкониятларини доимо бозор талабига мулжаллашдан иборат.

Савдо корхоналарида маркетинг мохиятидан куйидаги асосий тамойиллар келиб чикиши лозим.

Савдо корхоналарида маркетинг тамойиллари:

-I- истеъмолчиларга нима керак булса шу нарсани таклиф этиш. Бозорга товарлар ва хизматлар таклифи билан эмас, балки истеъмолчиларнинг муаммоларини ечиш воситалари билан ишлаш;

4-харидорлар мотивларини, уларнинг хулк-атворларини тахлил килиш;

4-ракобатчиларни, уларнинг стратегияси ва тактикасини урганиш;

4-бозордаги ракобатнинг узини тахлил килиш;

-I- истеъмол товарлари бозорини билиш, хар бир турдаги товарга харидорлар талабини хар томонлама урганиш, олинган ахборотдан хужалик юритиш карорларини кабул килиш жараёнларида фойдаланиш;

1 Ф.Котлер. Основы маркетинга (краткий курс). Пер. анг-рус. «Вильямс». - М.: 2007. - С. 35,64.

-I- истеъмолчилap тaлaбини тyлa кондириш мaксaдидa зapyp микдоpдa товap захираларини шакллантириш;

-I- товapлapни сотиш Ba сервис жapaёнини мaксaдли бош^рилишини таъминлаш;

-I- мapкетинг излaниши нaтижaсидa юзaгa келгaн мaсaлaлapни xan этилишигa

ижодкорлик билан ёндашишни ривожлантириш ва рагбатлантириш;

-I- янги, aйниксa юкори сифaтли товapлapни истеъмолчилapгa еткaзишдaн кеч кол масли к;

-I- сaвдо корхотаси xизмaт кypсaтaётгaн xyдyддa яшовчи axолини гypyxлapгa aжpaтиш (бозорни сигментлaштиpиш) Ba корхотанинг имкониятигa яpaшa иш юритиш;

-I- истеъмолчилap тaлaб-эxтиёжини тaдкик килгaндaн сунг товap келтиришни ташкил этиш;

-I- мapкетинг концепцияси воситaлapини кУллaш aсосидa мapкетинг дaстypини шaкллaнтиpишгa олиб ^лувчи куйилган мaксaдлapгa эришиш учун комплекс ёндaшиш Ba мaксaдли дaстyp услубини ишлaтиш.

Юкоpидa келтиpилгaн мapкетингнинг aсосий тaмойиллapи умумий xолдa - бу истеъмол бозорини билиш, унта мослaшиш Ba бозоpгa тaъсиp yткaзишдaн ибоpaт.

Caвдо коpxонaлapи мapкетинг тaмойиллapигa тaянгaн xолдa мapкетинг стpaтегиясини ишлaб чикишaди. '^М^ркетинг стpaтегияси - фиpмaнинг мaксaдли бозоpдaги мapкетинг фaолиятини ифодaловчи бош дaстypи булиб, унинг узок мyддaтгa мyлжaллaнгaн мapкетинг комплекси (мapкетинг - МИКС)ни ишлaб чикиш Ba aмaлгa ошириш оpкaли кyзлaнгaн мaксaдигa эришиш жapaёнлapини уз ичигa олaди. Бозоpдaги xap бир сегмент учун aлоxидa товap, бaxо тapкaтиш, сотиш Ba коммуни^ция сиёсaтлapи aниклaнaди. Мapкетинг стpaтегиясидa коpxонa кaйси мaxсyлот (xизмaт) билaн, кaйси бозоpгa кaчон кириши кеpaклиги белгилaнaди. Шyндaй килиб мapкетинг стpaтегияси, коpxонaни уз имкониятлapидaн фойдaлaниб, aтpоф-мyxит (бозор, мaкpо омиллap Ba бошкaлap) шapоитидa мaксaдигa эришиш йyллapини aниклaйди"2.

Caвдодa мapкетинг стpaтегиясигa нисбaтaн кУйилaётгaн умумий тaлaблap куйидагиларга олиб келиши керак:

4- бозор ва уз имкониятларини хакконий бахолашга;

4-куйилган максадларни аниклаштиришга;

-I- xapaкaтлap мослaшyвчaнлигини (бирон-бир омилнинг тaъсиp этиши x^ai^a вaзиятнинг yзгapтиpишгa тез мослaшишини) тaъминлaшгa Ba бошкaлapгa.

Caвдо коpxонaлapининг aсосий мaксaди истеъмолчилap тaлaбини кондириш оpкaли фойдa олиш бyлсa, yнгa эришиш учун фойдa келтиpaдигaн товapлapни сотишни кyпaйтиpиш, yлap xиссaсини ошиpишлapи зapyp булди. Бyндaй товapлap сотилишини кyпaйтиpиш эсa, товap мaнбaлapини топишни Ba yлap ичидaги энг сaмapaлисини тaнлaш кaби бир кaтоp вaзифaлapни келтириб

2 Cолиев А., Бyзpyкxонов С. Мapкетинг. Бозоршунослик. Дapслик. - Т.: "Иктисод-молия", 2010, 167 бет.

чикapaди. Бу вaзифaлap мapкетинг вaзифaлapи булиб, мapкетинг стpaтегиясини ишлaб чикишни тaлaб этaди. Бyндa бозорни ypгaниш, тaклиф мaнбaлapини урганиш, коpxонaгa тегишли xap бир TOBap бyйичa коньюнктуржи Ургэниш Ba xyлосa чикориш жapaёни божорилоди.

Мapкетинг стpaтегияси - бу сaвдо коpxонaсининг моксодга эришиш йулидоги xapaкaт килиш pежaси. Cтpaтегик pежaлaштиpиш сaвдо коpxонaсининг ишлоб чикориш коpxонaлapи нимо ишлоб чикapaётгaнини, улорнинг истеъмолчилapини, нapx, pеклaмa, сотиш коби йyнaлишлapини ониктайди.

Режaлaштиpишнинг моксоди - сaвдо фоолиятини олиб боришдо xaвф-xaтapни квмвйтиришдир. Caвдо коpxонaлapи бизнес pежa ососидо иш юритишни йулга куйиш учун куйидвгилвргв омад килишлори зорур:

> бозор конъюнктуросини ургвниш;

> ички му^итни тaxлил килиш;

> коpxонa келaжaги истикболлорини прогноз килиш;

> буложок xaвф-xaтapни ургвниш;

> pивожлaниш концепциясини Ba стpaтегиясини иктисодий осослош;

> бизнес pежaсини тузиш;

> моддий ресурс тоъминотини оникташ;

> молиявий нaтижaлapни оникташ;

> молиявий pесypслap мaнбaлapини белгилaш;

> xapaжaтлapни нязорот килиш тaдбиpлapни ишлоб чикиш демaкдиp. Caвдо коpxонaлapидa мapкетинг стpaтегияси зоминидо куйидвгилвр ётaди:

> бозор бир xил эмос, y узига xос тaбaкaлap (сегментлap)дaн иборот;

> коpxонa бозордо бир ёки бир нечтa сегмент тaлaблapини нaзapдa тутиши мумкин. Аммо xap доим то^танг^ бозор тaбaкaлapи (сегментлapи)ни узига жолб этишдо, купрок мyвaффaкият козонишни уйлош лозим;

> коpxонa бозордо мустокил ёки бошко коpxонaлap билон xaмкоpликдa фоолият курсотиши мумкин;

> мapкетинг воситaсини тaнлaшдa, купрок бир-бирига мос Ba узоро вaзифaлapи билон бир-бирини тулдириб тypyвчилapни ишга солишни куздо тутиш керок. Мaсaлaн, TOBap yпaковкa (ypaмa)си билон нapx, TOBap xapaкaти билон сотиш жойини, истеъмолчилор билон aлокaлapни ректамога кушиб ишлотилиши тaвсия этилоди;

> коpxонaнинг бозорга чикишидо иктисодий xолaтни xap томонломо xисобгa олиш тотаб этатади. Мaсaлaн, умумий Ba сaвдо конъюнктуросининг xолaтини, рокоботчилор билон тутган урни Ba бошкотар.

Моркетинг стротегиясини ишлоб чикишдо энг мyxим муоммо, истеъмолчилор тйтабини кондириш ососидо сaвдо коpxонaсини фойдо олишга йунолтириш xисоблaнaди.

Бугунги кундо момлокотимиз шaxapлapи xaмдa тумонлори мapкaзлapидa фоолият юритоётган чо^та сaвдо коpxонaлapидa сaвдо модонияти тоборо юксолиб бороётгонини кузотиш мумкин:

• савдо шохобчаларида кенг ва баркарор товарлар ассортиментининг мавжуд булиши;

• савдо хизмати илгор усулларининг кулланилиши;

• харидорларга кушимча хизматларни такдим этилиши;

• савдо ходимларининг юкори касбий махорати, уларнинг харидорларга нисбатан хушмуомалали ва эътиборли булаётганлиги;

• маълум товарларни сотиш тартиб-коидалари тугрисида (пластик карталар воситасида харид килиш мумкинлиги тугрисида) харидорларни хабардор килиш;

• савдо шохобчалари атрофлари хамда савдо майдон-ларининг яхши санитар холатда сакланиши ва бошкалар.

Шуни таъкидлаш лозимки, савдо хизматини курсатиш борасидаги ижобий натижалар билан бир каторда айрим муаммолар хам мавжуд: чакана савдо корхоналарининг товарлар микдори хамда сифатидан келиб чиккан холда уз савдо устамасини белгиламаслиги, айрим холларда турли миш-мишларга асосланиб товарларга юкори нарх белгилашлари ва хоказо.

^ишлок ахолисига чакана савдо хизматини курсатишда бир катор камчиликлар кузга ташланиб туради. Жумладан, савдо хизмати сифатининг пастлиги, дуконларнинг безатилиши ва товарлар жойлашувининг коникарсиз ташкил этиш холатлари хамон сакланиб колинмокда.

Республика худудларида савдо килишнинг интернет, тугри маркетинг ва бошка турларидан самарали фойдаланиш давр талаби хисобланади.

Интернет оркали савдо килиш хозирги пайтда замонавий савдо килиш тури хисобланади. Истеъмолчилар узларига керакли товарларни узларининг компьютер, планшет ва кул телефонлари оркали буюртма бериб сотиб олишлари мумкин. Интернет оркали чакана савдонинг устунлик томони - харидорлар вактининг тежалишидир.

^озирги пайтда чакана савдо корхоналари амалиётида маркетингнинг тугри усули нисбатан кенгрок тараккий этган: харидор билан турли воситалар билан тугридан-тугри мулокот булиб, харидорни махсулотни сотиб олишга ишонтиришдан иборатдир.

Савдонинг илгор усулларидан бири савдо автоматлари оркали савдо килиш хисобланади. Савдо автоматлари савдонинг социал-иктисодий самарадорлигини таъминлашда мухим урин тутади, яъни савдода истеъмол харажатларини камайтириш, истеъмолчи хукмрон булган шароитда мухим ахамиятга эгадир. Ривожланган мамлакатлардагидек замонавий дизайнга эга булган савдо автоматларидан фойдаланиш мухим масала хисобланади.

Чакана савдо корхоналари ракобатбардошлигини таъминлаш хамда улар фаолияти самарадорлигини оширишда янги озик-овкат товарлари билан савдо килиш хамда харидорларга туну-кун савдо хизматини курсатишни кенгайтириш мухим омил хисобланади.

Савдо корхоналарида товарларни сотишда кулланилаётган илгор усулларнинг муваффакиятини таъминловчи йуллар харидорга янада купрок

турли хил хизматларни курсатиш ва товарларга булган нархни тушириш булиб хисобланади. Булардан савдо корхоналарида фойдаланиш максадга мувофикдир.

Маълумки, мамлакатимиз ахолисининг аксарият кисми кишлок жойларида истикомат килишади. Бирок, бу жойларда ахолига курсатилаётган чакана савдо хизматлари маданияти, шахар жойларига нисбатан анча паст. Шу сабабдан кишлок ахолисини истеъмол товарлари билан таъминлашни яхшилаш, чакана савдо маданиятини ошириш ва ракобат мухитини шакллантириш учун куйидагиларни амалга ошириш максадга мувофик:

• чакана савдо билан шугулланувчи тадбиркорлик субъектлари уртасида ракобат мухитини яратиш хамда тугри нарх сиёсати ва стратегиясини олиб боришни таъминлаш. Бу максадда Узбекистон Республикаси "Хусусийлаштирилган корхоналарга кумаклашиш ва ракобатни ривожлантириш давлат кумитаси"нинг вилоят бошкармалари фаолиятини жонлантириш;

• чакана савдо корхоналарида товар ресурсларини шакллантириш максадида миллий ва хорижий хамкорларни топиш (музокаралар олиб бориш, шартномалар тузиш) масалаларида Савдо-саноат Палатасининг вилоят худудий булимлари тадбиркорларга амалий ёрдам бериши;

• чакана савдо корхоналари ходимларига маслахат берадиган маркетинг хизматлари буйича ихтисослашган ва етарли даражада малакага эга булган консалтинг фирмалари хизматларини йулга куйиш;

• чакана савдо ходимларининг ахборот технологиялари ва илгор савдо технологиялари буйича малакасини ошириш максадида семинарлар, укув курсларини ташкил этиш;

• чакана савдо корхоналарининг моддий техника базасини ривожлантириш максадида лизинг компанияларидан лизинг оркали кичик юк ташиш автоуловларини олишни ташкил килиш ва бошкалар.

Шуни алохида таъкидлаш лозимки, хозирги кунда кишлок жойларида мамлакатимиз корхоналарида ишлаб чикарилган товарлар (чинни буюмлар, пойафзаллар ва бошкалар)ни сотиш билан шугулланувчи коммивояжерлар (сайёр сотувчилар) пайдо булган. Улар хам, кайси бир даражада, ракобат мухитини яратмокдалар.

Сунгги йилларда мамлакатимиз худудларида савдо ходимлари учун узбек тилида махсус бизнес-семинарлар (Forta Business Education) ташкил этилмокда. Бу савдо ходимларининг малакасини оширишда мухим роль уйнаши аник. Биз-нинг фикримизча, ушбу семинарларда савдо корхоналарининг ракобатбардошлигини ошириш, уларнинг зарарсиз ишлашини таъминлаши мумкин булган минимал чакана товар айланмасини режалаштиришни аниклаш каби масалаларни урганиш максадга мувофик булади.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги «2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида»ги ПФ-60-сон Фармони.

2. O.KOraep. Ochobbi MapKeTHHra (KpaTKHH Kypc). nep. aHr-pyc. «Be^bamc». -M.: 2007.

3. ConneB A., Ey3pyKX0H0B C. MapKeTHHr. E030pmyH0cnHK. ^apcnHK. - T.: "HKTHCog-MonHfl", 2010.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.