4.Козлова Н.В. Методика использования интерактивных приемов в обучении немецкому языку студентов языковых вузов. Дис. ... канд.пед.наук. - Горно-Алтайск, 2008. - 213 с.
5.Махмутов М. И. Проблемное обучение. Основные вопросы теории. М.: Педагогика, 1975. С.68-115.
б.Огольцова Н.Н. Мультимедийные проекты как форма интеграции педагогических и информационных технологий / Н.Н. Огольцова, В.А. Стародубцев // Информатика и образование. - 2007. - № 7 .- С. 104-106.
7.Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика: Учебное пособие для преподавателей и студентов. 2-е изд., испр. и доп. -М.: Филоматис, 2006. - 480 с.
методика формирования вторичной языковой личности у студентов в условиях инновационной технологии
В данной статье речь идет о вторичной языковой личности, которая формируется у учащихся при обучении иностранному языку. Языковая личность при изучении иностранных языков определяется как вторичная языковая личность, рассматриваемая как совокупность способностей человека к иноязычному общению на межкультурном уровне, под которым понимается адекватное взаимодействие с представителями других культур. Концепция вторичной языковой личности, предполагает осуществления процесса формирования черт вторичной языковой личности, которая способствует реализации межязыкового и межкультурного общения.
Ключевые слова: компетенция, языковая личность, вторичная языковая личность, иноязычное общение, концепция, взаимодействие, межязыковое общение, межкультурное общение, инновационная технология.
the method of forming the secondary linguistic personality of students in terms of innovative technology
This article deals with the secondary linguistic personality, which is formed by students in teaching a foreign language. A linguistic personality in the study of foreign languages is defined as a secondary linguistic personality, considered as a set of human abilities for foreign language communication at the intercultural level, which means adequate interaction with representatives of other cultures. The concept of a secondary linguistic personality implies the implementation of the process offormation offeatures of a secondary linguistic personality that contributes to the realization of interlingual and intercultural communication.
Keywords: competence, linguistic personality, secondary linguistic personality, foreign language communication, concept, interaction, interlanguage communication, intercultural communication, innovative technology.
Сведения об авторе:
Сайфуллоева Зарина - доктор педагогических наук, доцент, декан факультета романо-германских языков Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 934659885, E-mail: zarina_sayf@yahoo.com
About authors:
Sayfulloeva Zarina - Doctor ofpedagogical Sciences, associate Professor, Dean of the faculty of Romano-Germanic languages of Tajik State Pedagogigal University named after Sadriddin Aini, E-mail: zarina_sayf@yahoo.com
хусусият^ои омода намудани кудакони ацланакибмонда ба саводомузи
Дадобоева М., Туманова Б.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айнй
Камакдй шакли мураккаби инкишоф наёфтани фаъолияти психикии шахсбуда, дар даврахои гуногуни инкишофи чанин дар батни модар ба вучуд меояд ва хангоми ба системаи асаб ва майнаи cap таъсир расонидани хар гуна сирояткунандахо (захрхо, зарбхо) ва ё дар синни барвак;тии хаёт аз cap гузаронидани ягон намуди беморихои сирояткунанда (менингит, энсефалит, менингоэнсефалит, зуком, зардпарвин, домана) пайдо шуданаш мумкин аст. Дар вакги таваллуд ва баъди таваллуд зарб хурдани системаи марказии асаб ва майнаи cap, никохи хешутаборй низ сабабгори ин ну^сон шуда метавонанд.
Кaлонcолон вa кyдaкони aклaнaкибмондa доpои инкишофи пacти зехдй бyдa, дap ^apaëra тaълимy тapбия вa мyтобикшaвииичтимой мушкилй мекaшaнд, ки дap ин холaт бaлaнд шyдaни дapaчaи aкмб мондaни aкл 1%-pû тaшкил медмхaд.
Чй хеле мaълyм acт, пешpaфти тaълимy тapбия вa xaëra минбaъдaи кyдaк пеш aз хaмa aздapaчaи aзxyдкyнии нyтквобaстaгйдоштa, ин paвaнд шapоити мутоид вa вaкти зиëдpо тaлaб мекушд.
Тaшкил вa гyзapонидaни коpхои мyнтaзaми педaгогй-пcиxологйдap якчоягй бо чоpaбинмx,оитиббй-истохй имконият медмхaд,кyдaкмнyкcониaклонидоштa ш^^хои нaзappacpо гохиб гapдидa,ояндa бa кyдaкимконмедиx,aддapмaктaби ëpиpacон тaълим гиpaд (М.Е.Хвaтcев, Р.Е.Левинa, Г.А.Кaше, Д.И.Оpловa, МА^вченко, Е.Ф.Соботович, Е.М.Гопиченко, Р.И.Лaлaевa, К.К.Кapлеп, Б.Мaчидовa, Л.Имaтовa, И.Абдуллоев вa дигapон).
Ин iypyx^ кyдaкон бо caбaби хубинкишоф нaëфтaни фaъолияти тaxдилй-тapкибй (aнaлизи шнтезкунй) бештap дap aз худкунии кобилиятх,ои нуткй мушкмлй мекaшaнд, яъне чapaëни aз худ кapдaни конуниятх,ои зaбон дap онх,о ниcбaт бa кyдaкони cолим cycт вa cифaтaн шст мебошaд. Сaбaби cycт вa бa тaвpи Faйpимyкappapй инкишоф ëфтaни нут; дap кyдaкони aклaн aкмбмондa, ин тacaввypоти мax,дyд доштaн оид бa олaми aтpоф, нокифоя бyдaни мyошиpaти нуткй, нaбyдaнишaвкy хaвac вa зaифии тaлaботбa aз худкунии нут; acr. X,apчaнд,чapaëни caводомyзии кyдaкони aклaн aкмбмондa вa cолим биcëp умумиятхо доштa бошaд хaм, вaле as бaъзе фapкмяrхо низ холй неcт.
Мacъaлaи омодaгии кyдaк бa xондaн вa нaвиштaн яке aз ^crn^ aœcm тaйëpй бa мaктaб бyдa, мyтaxaccиcон вa омyзгоpон бештap бa нутки xaттй диккaти мaxcyc медмхaнд, зеpокмcмaтx,оимaъмyли он- xондaн вa нaвиштaнpодapx,aëтибошyypонaиинcонacоc медошнд.
Бояд к^д нaмyд, ки дap 4apaëra омузиши caвод коpхои инкишофй-ишохд мaвкеи xоcpо ишFOл мекyнaнд, чунки омузиши caвод ycyли acоcии мyкappapии фapоx,aм овapдaни мaлaкax,ои xондaн вa xaтy caвод acт.[1, c.63-67]
Дap мaктaби ибrмдой омузиши фaнни зaбони модapй, aз як тapaф фapоx,aм овapдaн вa инкишофи мaлaкax,ои нyткмpо (диaлогй вa монологй), ки дap дaвpaи томaктaбй бa дacт овapдa шyдaacт, дaвом дихдд, aз тapaфи дигap омузиши чузъхои имлогии нaзapия вa фapоx,aм овapдaнм нaвовapй бapои кyдaкон - aмaлиëти нутки ношиноc - нутки xaттиpо пешбинй мекушд.
Xycyc^ra дигapи омодaгии кyдaки aклaнaкмбмондa бa омузиши caвод дap он aCT, ки aмaлиëти paxpaмой дap фaъолият пacт бyдa, вaйpоншaвии ^apara^ дapaчaи cycти мaкcaднокй вa зaифии тaлaбот бapои дониcтaгмpй бa кaйдгиpифтa мешaвaд. Ноpacогии диккaт, cycтшaвии aлокax,ои мaф^yм вa бенизомии тaaccypотx,ои мaвчyдa вa нук^н^ои зехдй бa нaзap меpacaд.
Бa омузиши мyтолиa вa xaтy caводи тaъcиpбaxши кyдaкон дap он вaкт yмедбacтaн мумкин aCT, arap имконияти aзxyдкyнии нутк фapоx,aм овapдa шyдa бошaд, бaxycyc дapккyнии мyaйяни cоxти овозй вa тapкиби лyFaвии зaбони модapй дacтpac гapдaд.
Тapзи зaмонaвии омузиши caвод ин тaxдилй-тapкмбии овозй мебошaд Аз ин лихоз, бa кyдaкон дapдaвpaи томaктaбй aввaл бapои шyнидaн, фapк кapдa тaвониcтaн вa дap xотиp нигох доштaни cоxти овозии зaбони модapй бояд шapоит фapоx,aм овapдa шaвaд.
Аз pyи aкмдaи aкcapи мyтaxaccиcон (Л.С.Виготcкмй, Т.Г.Егоpов, Р.Е.Левинa, В.К.Оpфмнcкaя вa дигapон) cоxти овозии зaбон aœrn нутки шифохй вa xaттй буд^ дap paвaнди caводомyзй иcтифодaи тaхлилy тapкиби овози он бa кyдaкон омyзонидa мешaвaд. Омодa нaбyдaни кyдaк бa тaхлмлy тapкмби cоxти овозии зaбони модapй минбaъд caбaби бa вучуд омaдaни мушкилот дap ëдгиpии нaвиштaнy xондaн, яъне caводомyзй мегapдaд.
Тaxдилиовозии тapкиби хичо вa кaлимa - яке aз зишхои acоcии коpи логопедй бо кyдaкони aклaнaкибмондa вa нукрони нyткмдоштa мебошaд.Азxyдкyнии тaхлмлy тapкиби овозии кaлимa имконият медихдд кyдaк овозхои caдонокy хaмcaдоpо дap тapкиби кaлимa, чумга, бо ивaзшaвии онхо тaFЙиpëбии мaънои кaлимaхоpо дониега гиpaнд, мaвкеи xap як овозpо дap тapкиби кaлимa (aввaл, мобaйн, оxмp) чудо кapдa тaвонaнд.
Мyтaxaccиcон (Е.Н.Винapcкaя, В.К.Оpфинcкaя, Л.А.Чиcтович вa дигapон) aхaмияти тaхлили овозиpо дap омодa нaмyдaнм кyдaкон бa caводомyзй чунин пешниход нaмyдaaнд:
• кyдaк тохти овозии кaлимapо бо шyнидaн вa дap xотиp нигох, оштaн aз худ мекyнaд;
• кaлимa ë caдои шyнидaшyдapо тaлaффyз мекyнaд;
• шмушхои aмaлии чpокapдaaшpо дapxотиp мегиpaд;
• овоз вa caдохоpо бa тaвpи интихобй иcтифодa мебapaд;
• овозхои шyнидaaшpо бaxотиp овapдa, тaлaффyз нaмyдa, бо хaм мyкоиca мекушд, ки и^ои ин aмaлхои нкишофи фикpию зехнии ypо тaъмин мегapдонaд.
Кудаки синни томактабй одатан нуткрохамчунвоситаимуошират ва муносибатбо одамони атроф ба кормебарад, ки дар ин маврид олими шинохтаи рус Л.С.Виготский таъкид менамояд: «Калима ва сохти овозиионаз тарафи кудак чун кисми ашё ва ё сифати чудонашавандаи он кабул мешавад».
Вобаста ба ин дар тачриба исбот шудааст, ки дарки сохти овозии калима - заминаи асосии таълими хондан ва хату савод аст.[2]
Азхудкунии сохти овозии забони модарй натанхо дарчараёни саводомузй зарур аст, балки дар ташаккулёбии малакахои нутки гуфтугуй ва имлой, азхудкунии забони модарй низ ба таври васеъ истифода мешавад.
Дар кудакони акланакибмондана хама кисмхои нутки шифохй:талаффузи дурусти сохти овозй, шунавоии фонематикй ва таркиби лексикй-грамматикй хуб инкишоф меёбанд. Яъне, ин гурухи кудакон дорои хамагуна нуксонхои нуткй гардида, ин нуксонхо хамрадифи нуксонхои зехнй хисобида мешаванд. Масалан, дислалия (мавчудияти нуксон дар талаффузи овози шахсони дорои шунавоии солим ва бофтахои муътадили асаб), ринолалия (вайроншавии тарзи талаффуз ва ташаккули овоз бо сабаби мавчудияти нуксон дар сохтор ва дастгохи нутк), дизартрия (мавчудияти нуксон дар талаффуз бо сабаби осебёбии маркази кисми анализатори нуткронй ва халалдоргардии мушакхои дастгохи талаффуз), алалия, афазия, лакнатзабонй ва гайрахо метавонанд сабаби мушкилот ва кафомонй дар азхудкунии сохти овозии забони модарй гардад.
Бинобар ин, дар чараёни саводомузй дар синфи якум, ки он дар кудакони акланакибмонда солхои зиёд идома меёбад, бояд муаллим аз методу воситахои гуногуни ёддихии хондану навиштан васеъ истифода барад. Зеро махз дар хамин давра "душворихое, ки дар фаъолияти хамаруза ба чашм намерасиданд" хангоми нуткронй аён мегарданд. Х,ангоми истифодабарии нутки фахмо ва озод душворихое, ки каблан дар фаъолияти хамарруза ба чашм намерасиданд, аён мегарданд [3, с. 77-82].
Дар рафти тайёрй ба саводомузии кудакони акланакибмонда бояд хусусияти сохти грамматикии нутк хатман ба назар гирифта шавад.
Олимон (Р.Е.Левина, Н.А.Никашина, Г.А.Каше, Л.Ф.Спирова, Г.В.Чиркина, И.К.Колповская, А.В.Ястребова ва дигарон) дар таткикотхои худ исбот кардаанд, ки зинаи инкишофи нуткии кудак ва имконияти у дар азхудкунии савод бо хам алокаи ногусастанй доранд. Дар ин раванд, тахлили корхои хаттй аз фанни забони модарии мактаббачагони аклан кафомондаи синфхои ибтидой имконият медихад, ки хатогихои бадастоварда ба се гурух такси мшаванд:
1. Ивазкунии харфхо ("жону" ба чои "зону", "сир" ба чои "шир").
2. Вайроншавии сохти хичо ва ивазкунии овозхо дар таркиби калима ("рат"бачои "рафт", "дарва" ба чои "давра").
3. Риоя накардани истифодабари исохтилексикй-грамматикии калимахо:
а).якчоя навиштани калимахои хизматй ва ахамиятнок (назди мактаб - назди мактаб, аз хона - аз хона ва г.);
б).ивазкунй ва истифода набурдани пешояндхо (онхо мактаб буданд-онхо дар мактаб буданд);
в).бохаммувофикатнакарданихиссахоинутк. Мисол:сифат,шумораваисм (баргсабз — баргисабз, дарси як - дарси якум).
4. Нуксонхо дар тартиб додани чумла (Манноми Карим - Номиман Карим).
Дар таткикотхои олимон (Р.Е.Левина, Л.Ф.Спирова, Н.А.Никашина ва дигарон) нуксонхои зикршуда натичаи суст будани кудак ба саводомузй, паст шудани дарачаи инкишофи нутк ва сабаби мушкилот барои инкишоф наёфтани нутки хаттй ва шифохии кудак хисобида мешавад. Дар давраи томактабй дар кудаки солим чамъбасти тачриба имконият медихад дар бораи сохти овозй ва лугавии забони модарй маълумоти зарурй хосил гардад, ки он барои минбаъд азхудкунии малакахои хондану навиштан мадад мерасонад.
Дар ин замина сабаби ба вучуд омадани нуксонхои нуткиро Е.А.Стреблева ба ду гурух чудо мекунад:
а).норасогии дарачаи ташаккули шунавоии фонематикй;
б).нуксонхои лексикй ва грамматикии нутк, ки онхо ба дарачаи нуксонхои акдию зехнии кудак алокаманд мебошад[4,]
Бо сабаби дуруст ва пурра инкишоф наёфтани кишри майнаи сар лугати кудакони акланакибмонда суст инкишофёфта, мафхумхои чамъбастшуда охиста шакл мегиранд ва нуткашон низ якранг аст, мазмун ва мохияти сермаъногии калимахоро дарк намекунанд.
Акибмонй аз хамсолон дар хамагуна фаъолиятхо, аз чумла фаъолияти расмкашй, амсиласозй (конструкция) ва суробсозй дида мешавад. Бозихои кудакони акланакибмонда
одцй буда, хусусияти таклидкорй доранд ва дар рафти бозй ба онх,о ичрои амалиётхои соддаву мукаррарй хос аст. Маълумотхои нав охиста ва бо мушкилй аз худ мешаванд, аксуламалхои чавобии онхо ба таври пурра нест, аз хамсолони солими худ дар инкишофи чисмонй низ акиб мемонанд.
Вайроншавии нутки кудакони акланакибмонда ба ду гурухчудо мешаванд:
1.Инкишоф наёфтани нутк хамчун нишонаи аломати акланакибмонй, яъне кудак дорои диккат, идрок ва зехни паст мебошад, амалиёт ва нутки худро назорату идора кардана метавонад, ки он яке аз нишонахои акланакибмондагй ин инкишоф наёфтани чабхаи фонетикй-фонематикй ва сохти лугавй-грамматикии нуткаст.
2.Дар заминаи акланакибмондагй нуксонхои нуткии гуногун мавчуданд, ки на хама вакт хамчун нишонахои камаклй хисобида мешаванд ва онхо дар баъзе маврид беморй хисобида мешаванд.
Одатан кудаки а^анакибмонда ба нутки худ ахамият намедихад, вайроншавии нутки худро дарк намекунад, аз назари танкидй ба холати худ бахо дода наметавонад, аз ухдаи ислох ва истифодаи он намебарояд. Инчунин, кудаки акланакибмонда хохиш ва имконияти нутки худро бехтар карданро низ надоранд. Дар ин маврид Э.Сеген кайд мекунад, ки кудаки а^анакибмонда чизеро намедонад, наметавонад ва донистанхам намехохад, дорои дарачаи нокифояиэхсосотй-иродавй ва надоштани максади амалкунй мебошад.[5]
Маълум аст, ки инкишофи нутк ва тафаккур раванди ягона мебошанд. Аз ин ру, вобаста ба инкишоф наёфтани шунавоии фонематикй, кам будани захираи лугавй, номукаммалии махорати калимасозй, нафахмидани маънои аксари калимахо, истифодаи шаклхои гуногуни грамматикй. Кудакони акланакибмонда ба корхои махсуси ислохй-психологй эхтиёч доранд. Ташкилу истифодаи корхои ислохй-педагогй яке аз шартхои мухими омода намудани ин грухи кудакон ба саводомузй, инкишоф додани нутки шифохиву хаттии онхо мебошад.
Зарурияти амалии омодагии кудакони акланакибмонда ба омузиши савод иборат аст аз: дар вактинавиштанидиктантхарфхоро напартояд; барои чудокунии хусусиятхои тафрикавии овозхои хамсадо ва садонок хамсадоичарангдор ва бечаранг хангоми бо овози паст талаффуз кардан омода карда шуда бошад;барои дарк намудани олами атроф бо воситаинутк вааникубой гардонидани захираи лугавйккшишнамояд тасвири графикии овозхо-харфхоро дар шакли чопй ва дастнавис дар хотир нигох дорад.
Ба омодагии кудаки акланакибмонда ба саводомузй чунин хухусиятхо таъсир мерасонанд:
• суръат ва сифати ичрои амалхои фикрй-тахлилу таркибкунй, монанду мукоиса намудан (махсусан кисмхои харфхо) дар зинаи паст карор доранд;
• дар назди худ максади ёдгирй гузошта, барои ноил шудан ба дарачаи дилхох кушиш намекунанд;
• талабот ба донистану азхудкунии дониш ва махорату малакахо дар зинаи паст карор гирифтаанд;
• диккати онхо ноусутувор буда, он сабаби кохиш ёфтани тасаввуротхо ва зехни у мегардад.
Натичаи таткикотхо нишон медиханд, ки дар кудакони акланакибмонда дарачаи муайяни инкишоф наёфтани харакати панчахои даст ва идора карда натавонистани панчахо хангоми навиштан вучуд доранд.
Рафти омодагй ба омузиши саводи кудакони а^анакибмонда дар равандхоизеринамалй гардонида мешавад:
• инкишофи чараёни фонематикй ва хотираи шунавой-нуткй;
• инкишофи дарачаилугавй-грамматикии нутк;
• инкишофи нуткимураттаб ва равон;
• инкишофи тасавуротхоибиной ва фазой.
Инкишофи нутк боистифодаи супоришхо барои инкишофи амалиёти дарккунй ва фаъолият гузаронида мешавад.
Дар рафти тайёрй ба савод роххои гуногуни маъмули таълимй, усулхои бозй ва машгулиятхо истифодабурда шуда, истифодаи бозихои таълимй дар хамбастагй бодигар усулхо, самаранокии чараёни саводомузиро таъмин хохад кард.
АДАБИЁТ
1.Баряева Л.Б., Логинова Е. Т., Лопатина Л. В., Подготовка к обучению грамоте детей с умеренной и тяжелой умственной отсталостью. Пособие для учителя. - СПб: Изд-во " Союз ", 2004.
2.Безрукова Е. З., Забрамная С. Д. Психологическое изучение умственно отсталых школьников. -Свердловск, 1974.
3.Воронкова В.В. Подготовка к обучению грамоте умственно отсталых старших дошкольников Дефектология. - 1997 - С. 53 - 62.
4.Выготский Л.С. Проблема умственной отсталости // Собр. Соч.: В 6 т. Т. 5 - М, : Педагогика, 1983.
5.Горецкий В.Г. Методическое пособие по обучению грамоте и письму. - М.: Просвещение, 2001.
6.Граборов А.Н. Основы олигофренопедагогики. - М.: Классикс Стиль, 1959.
7.Дементьева Н.Ф. и др. Обучение и воспитание детей дошкольного возраста с выраженной умственной отсталостью. // Дефектология. - 1994. - б.- С. 63 - 67.
8.Замский X. С. Умственно отсталые дети: История их изучения, воспитания и обучения с древних времен до середины ХХвека: Приложение: Дневник Е. К. Грачевой. -- М.:НПО «Образование», 1995. -- 400 с: ил
9.Ефименкова Л. Н. Формирование речи у дошкольников. - М.: Просвещение, 1985.
10.Каше Г.А. Подготовка к школе детей с недостатками речи: Пособие для логопеда . - М.: Просвещение, 1985.
11.Стребелева Е.А. Наглядно - действенное мышление у умственно отсталых детей дошкольного возраста // Дефектология. - 1993. - 1. - С. 77 - 82.
специфика подготовки умственно отсталых детей к грамоте
Умственно отсталые взрослые и дети, у которых наблюдается низкое интеллектуальное развитие, имеют трудности в процессе обучения, воспитания и социальной адаптации, что в этом случае стадия умственной отсталости составляет 1%.
Вопросы подготовки детей к чтению и писанию является одной из составляющих частей подготовки к школьному обучению, специалисты и учителя уделяют особое внимание к письменной речи, так как чтение и писание в сознательной жизни человека является основной.
Ключевые слова: умственно отсталые дети, нарушение речи, словарный запас,диагностика, обучение и воспитание, грамота.
specificity of training mentally retarded children for literacy
Mentally retarded adults and children, who have low intellectual development, have difficulties in the process of education, upbringing and social adaptation, that in this case the stage of mental retardation is 1%.
The issues ofpreparing children for reading and writing are one of the constituent parts of preparation for school education, specialists and teachers pay special attention to written speech, since reading and writing in a person's conscious life is the main one.
Key words: mentally retarded children, speech disorders, vocabulary,diagnosis, education, literacy.
Сведения об авторе:
Дадобоева М.- кандидат педагогических наук, доцент кафедры специальная педагогика инклюзивная образования Таджикского государственного педагогического университета имени С.Айни
Туманова Б. - преподаватель факультета дошкольного и первоначального образования Таджикского государственного педагогического университета имени С.Айни
About the author:
Dadaboeva M - Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor in the Department of special Pedagogy inclusive education of Tajik State Pedagogical University named after S. Aini
Tumanova B - teacher in the faculty ofpreschool and primary education of the Tajik State Pedagogical University named after S. Aini
сабабхри пайдо шудани муноцишаи байни омузгору шогирд ва
ро^ои хдлли он
Шарипов А., Нозимов. Т.К..
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айни
Яке аз масъалахои мубрам дар холи хозир дар муассисахои сохаи маорифи кишвар ин мунокишахои байни омузгору шогир ба шумор меравад, ки ин масоил тадкикоти илмиро мехохад. Тачрибахо нишон медиханд, ки сарчашмаи пайдоишй мунокишахо байни омузгор ва шогирд чунинанд: а) дуруст баркарор нагардидани муносибатхои байнихамдигарй; б) паст задани шану шарафи шогирдон; в) надонистани койдахои муошират; г) бахои хакконй надодан ба фаъолияти гуногуни хонанда. [3, с.57]
Х,ар як омузгор бояд кобилиятхои коммуникативй (ахборй) дошта бошад. Ин навъи кобилият иборатанд аз махорату малакаи муошират намудан, пайдо намудани муносибати мувофи; ба хонандагон, баркарор намудани робитаи дучониба, одоби педагоги ва гайрахо