Список литературы:
1. Бакова З. Сонэ Абдулчэрим. Жизнь и творчество. - Нальчик, 2012.
2. Бакъ З. Зи хъэт1 зи1эж усак1уэ // 1уащхьэмахуэ. - 2012. - № 1.
3. Сонэ А. Къуалэбзу джэгуак1уэхэр (Усэ сборник). - Налшык, 1993.
4. Сонэ А. 1эгу-махуэ, 1эщ1-жэщ (Усэ сборник). - Налшык, 2001.
5. Сокъур М. Тхыгъэхэр. - Налшык, 1995.
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ АНАЛИЗ ТЕКСТА АВТОБИОГРАФИЧЕСКОЙ ПОВЕСТИ А. КЕШОКОВА «ВИД С БЕЛОЙ ГОРЫ» (К 100 ЛЕТИЮ А. КЕШОКОВА)
© Бакова З.Х.*, Кумышева Ф.Х.*
Кабардино-Балкарский государственный университет им. Х.М. Бербекова,
г. Нальчик
В 2014 г. исполняется 100 лет со дня рождения самого крупного -Первого, в высоком смысле этого слова, адыгского поэта и прозаика Алима Кешокова. На проходившем в Анкаре (Турция) в конце сентября 2013 г. 2 Международной конференции по проблемам сохранения и развития адыгского (черкесского) языка нами было заявлено о провозглашении 2014 года - Годом Алима Кешокова. Международная черкесская Ассоциация (МЧА) поддержало наше предложение и обозначила 2014 г. -Международным Годом А. Кешокова, т.е., 100-летие поэта и прозаика будут отмечать на всей территории, где проживают адыги.
Исследование посвящено художественному анализу текста автобиографической повести А. Кешокова «Вид с белой горы» и подготовлено на одном из государственных языков России - кабардинском.
Ключевые слова: Год Алима Кешокова, 100 лет, Анкара (Турция), конференция, Вид с белой горы.
ГьащЬр зыри зэрымык1уа, бгы задэм дэк1 лъэс лъагъуэ ц1ык1ум ещхьщ. Анкара, Тырку къэ-ралыгъуэм и щыхьэр къалэм, фок1адэ (сентябрь) ма-зэм и 27, 28, 29 махуэхэм къриубыдэу Ет1уанэ Дуней-псо Адыгэбзэ Шдэн1уатэ (Конференцэ) (ДАЩ1) щы-зэхэтащ. 2 - нэ щыжиЬкИэ, ипэ зэгуэр къитащи, мып-хуэдэ Япэ Шдэн1уатэр 2008 гъэм Амман, Иорданым и щыхьэрым щызэхэтат, абы щыгъуэ къащта унафэхэм ящыщт къык1элъык1уэ Дунейпсо Щ1эн1уатэр Анкара щек1уэк1ыну. «Япэ зыщ1ам т1у ищ1ащ» жызы1ар щы-уакъым, лъагъуэ хэпшыныр 1эджк1э нэхъ гугъущ, ар
* Профессор кафедры Литературы и фольклора народов Северного Кавказа, доктор филологических наук.
* Соискатель.
Ет1уанэ Дунейпсо Адыгэбзэ Щ1эн1уатэ
гъуэгужь хъуа нэужь урик1уэным нэхърэ. Амманым хиша лъагъуэм, адыгэб-зэр гъуэгуышхуэ тригъэувэри, Анкара хуишащ. Амман лъабжьэ куу щамы-гъэт1ылъатэмэ, псалъэ ек1ухэр щыжамы1атэмэ, иджырей ЩiэнIуатэр, ар хэт ищ1эрэ, апхуэдизу зэпэщ мыхъунри хэлът.
Щ1эн1уатэм къыща1эта 1уэхугъуэ нэхъ мыхьэнэшхуэ зи1эхэм ящыщ зыщ гъэ дызэхуэк1уэр - 2014 - р Юыщокъуэ Алим и Гъэу гъэувыныр, абы ехьэл-1ауэ 1уэху щхьэхуэхэр егъэк1уэк1ыныр. Псалъэмакъыр къызыбгъэдалъхьэжа ДАХ - ым (Дунейпсо Адыгэ Хасэ) унафэ къищтащ: «КъБР - м и ц1ыхубэ усак1уэ, Социалист Лэжьыгъэхэм и Л1ыхъужь, РСФСР - м и Къэрал саугъэ-тым и лауреат К1ыщокъуэ Алим къызэралъхурэ илъэси 100 зэрырикъур гъэлъэп1эн, 2014 гъэр абы и дунейпсо илъэсу гъэувын» жи1эу унафэ.
Мы 1уэхугъуэм ехьэл1ауэ лэжьыгъэ гъэщ1эгъуэн куд е1уэк1ыну дыщо-гугъу, мы нобэ утыку къитлъхьэ къэхутэныгъэ к1эщ1ри зытеухуар аращ, апхуэдэ гуэрхэр иджыри дгъэхьэзырынущ илъэсыр ик1ыхуи, абы яужьк1и, сыту жып1эмэ, Адыгэбзэ зы1урылъ лъэпкъым я нэхъ ин, нэхъ лъэщ усак1уэщ Алим, нэхъ сэбэп хъуа дыдэхэм ящыщщ, ипэ имытмэ. И творчествэм я нэхъ-ыбэр зытеухуар лъэпкъ къызэхэк1ам и щхьэм кърик1уамрэ, зыхуэк1уэмрэщ -гъуэгу зытетырщ.
К1ыщокъуэ Алим и гупсысэхэр на1уэу къыще1уатэ «Бгыщхьэ хужьым укъеплъыхмэ» повестым.
Лъэпкъым и блэк1ам, и нэгу щ1эк1ам хуеплъэк1ыжк1эрэ, К1ыщокъуэм игу къегъэк1ыж Къэбэрдейм, хэку зауэшхуэм и пэ къихуэ лъэхъэнэм, куль-турэ и лъэныкъуэк1э къыщызэ1уахауэ щыта 1уэхущ1ап1эхэр: щ1эныгъэ-къэ-хутак1уэ, педагогическэ институтыр. Мыбдежым щыщ1идзауэ щытащ лъэпкъым и щ1эныгъэншагъэм ебэныным, 1эщ1агьэ зи1э лэжьак1уэхэр, унафэщ1 1энат1эхэр зезыхьэну ц1ыхухэр гъэхьэзырыным. Налшык Щ1эныгьэ-къэху-так1уэ институт къызэ1уахам и директору мэуври, К1ыщокъуэм, зэрыжа-1эщи, и Iэщхьэлъашхьэр дэхьеяуэ щ1едзэ и лъэпкъым и фольклорыр зэху-эхьэсыжыным. Ар тхак1уэм сэбэпышхуэ къыхуохъу къызыхэк1а и лъэпкъым тхыгъэ щимы1а заманхэм, ц1ыхубэ творчествэм зэрызиужьа 1уэры1уатэмрэ иджырей зэманым щы1а художественнэ литературэмрэ зэрипхын.
Мы тхыгъэм К1ыщокъуэм зэу1у щишIаш ц1ыхум и гъащ1эр къэгъэлъ-эгъуэнымрэ искусствэм теухуа гупсысэхэмрэ. Тхак1уэм ди пащхьэм кърилъ-хьар адыгэ унагъуэ къызэрыгуэк1ым къыщыхъуа, шэщым къыщызэ1уаха еджап1эм щеджэ, 1эхъуэу щыта Алим щ1алэ ц1ык1ум теухуа хъыбарщ, удэ-зыхьэхыу къэ1уэтэжарщ.
Тхыгъэм езым и щхьэм теухуа повесть ф1ищами, а жанрым хуэдэр зэ-ратхым ещхьыу щыткъым. Повестыр къыщ1едзэ гукъэк1ыжхэмк1э. Мып1-ащ1эу, гъэхуауэ псори къи1уатэу кьакНуэурэ, и адэ - анэм топсэлъыхь, и щ1алэгьуэми то1эбэж, Хэку зауэшхуэм и махуэ хьэлъэхэмк1э къыпхок1ри, 70 гъэхэм къок1уэ. Арщхьэк1э мы тхыгъэр гукъэк1ыж дыдэуи жып1э хъунукъ-ым. Езы Юыщокъуэм тэмэму ищ1ащ абы повесть зэрыф1ищар. Мыбы ц1ыху
куэдым я гьащ1э къыщыгъэлъэгьуащ, а псом я 1уэхуи, я дэлъи, зэрыжаЪэу, тхылъым и образ нэхъыщхьэм епхыжауэ, и композицэк1и и художественнэ къэ1уэтэк1эк1и тхыгъэр - повестщ. Апхуэдэу зэрыщьпым тхак1уэм 1эмал кърет, щыхуейм и деж тхыгъэр художественнэу игъэщ1эращ1э щГыкТэу, езым и гьащ1эм и къек1уэк1ык1ам, и гукъэк1ыж «пц1анэхэм» къабгъэдэк1ыу зы-тепсэлъыхьым кьыхуэщхьэпэу къилъытэ 1уэхугьуэхэр къыхигъэхьэну, зэма-ныр зыхуэдамрэ ц1ыхухэм я дуней тетык1э - къек1уэк1ык1эмрэ нэхъ кууэ къигьэлъэгъуэну.
Дапхуэдэу ищ1ми, тхайуэр хуэпэжу къонэж мы жанр л1эужьыгъуэм и нэщэнэ нэхъыщхьэм - и гъащ1эм къыщыхъуа 1уэхугьуэхэу нэхъ мыхьэнэ зи1эу къилъытэр мыбы зэхъуэк1ыныгъэншэу къи1уэтэжащ. Ит1анэ тхылъым и лирикэ образыр дунейм къыщыхъу 1уэхугъуэ псоми зэуэ хэтыфынк1э 1эм-ал и1экъым. Тхак1уэр нэхъыжьхэм я бзэк1э щытопсэлъыхьыж лъэпкъым къик-1уа гъуэгуанэм, абы къыдэк1уэуи адыгэ культурэм ухешэри, дунеяплъэ къы-щыбок1ухь, куэдым щыгъуазэ уещ1. Тхыдэ и лъэныкъуэк1и мыр гъащ1эм ф1ыуэ хэзыщ1ык1, куэд зи нэгу щ1эк1а тхак1уэм философие гупсысэ мымащ-1эу зыхилъхьа, абы щыгъуэми лъэпкъ тхыдэм теухуа 1уэхум пэщ1эмык1уэт повестщ, къыщыгъэлъэгъуа псори езы тхак1уэм и гумрэ и псэмрэ къа-бгъэдэк1ащ.
Алим и философием щыгъуазэ ухуещ1, 1уэхум занщ1эу ухешэ тхыгъэм къыщыщ1идзэм деж: гъащ1эр зыри зэрымык1уа, бгы задэм дэк1 лъэс лъагъуэ ц1ык[ум ещхьщ. «Сэ си щ1алэгъуэр бгы жыжьэм адэжк1э къыщынащ, шы табыным къык1эрыхуа шыщ1э ц1ык1ум хуэдэу, абы и щыщ макъым сыкъы-щигъэуш щы1эщ» [4, с. 256].
Гъащ1э хъужыр - зэпымыууэ зып1этынырщ, лъагап1эм удэк1ынырщ. Лъагап1эм зыщы1этыным, щыгур зэгъэгъуэтыным и мыхьэнэр К1ыщокъуэм къызэрилъытэмк1э, къэпк1уа гъуэгуанэм уриплъэжыным и закъуэкъым -узэрык1уэну гъуэгури нэхъ на1уэу уолъагьу. «Сэ бгы щыгухум ситу къэск1уа гьуэгум сроплъэж. Си япэк1э щызолъагъу уэс, пы1эжьынэм къыкъуэплъу. Абы и гущ1ы[у сихьэфмэ, нэгъуэщ1 жыжьап1эхэр щ1эуэ къэслъагьунущ...» [4, с. 258].
Мы псалъэхэр Юыщокъуэм и творчествэ псом хуэпхь хъунущ, абы и гъащ1э, дуней еплъык1эр нэхъ тэмэму къыбгуры1уэн папщ1э.
Мис апхуэдэ куэд уи нэгу щ1егъэк1, абыхэмк1э пхеш и образ нэхъыщхь-эхэр Юыщокъуэм. Ар зэрегупсысымк1э, бгым я нэхъ лъагэм и гущ1ы1ум укъиувэн хуейщ, адэк1э зэрызып1этыну гъуэгур зэхэбгъэк1ын щхьэк1э.
Лъагап1эмрэ а лъагап1эм нэсынымрэ епхауэщ Юыщокъуэм и филосо-фиер зыхэлъ гупсысэ куэдым зыкъызэрызэкъуахыр. А щэныр дыболъагъу и зы тхыгъэ, и тхыгъит1 мыхъуу и творчествэ псом.
Анкара щызэхэта Ет1уанэ Дунейпсо Адыгэбзэмк1э Щ1эн1уатэр къызэб-гъэдэк1а, зи жэрдэму щыта КАФФЕД - м - Тыркум щызэхэт кавказ федера-цэхэм и адыгэ къудамэм къахуэдгъэнащ Юыщокъуэ Алим и тхыгъэхэр томи
6-м щызэхуэхьэсауэ. Алим и 1эдакъэщэк1хэр нэхъыбэу зытеухуар адыгэ лъэ-пкъым и тхыдэмрэ и псэук1эмрэщ, и нэгу щ1эк1ахэмрэ и фэм дэк1ахэмрэщ. А тхыгъэхэм я комментариехэр яттынущи, мы статья мыиныр а 1уэхум и егьэжьапIэу къэплъытэ хъунущ. Ит1анэ, Щ1эн1уатэр зэрек1уэк1ар дгъэ1унри ди мурадхэм щыщ.
Литературэр:
1. Бакъ З. К1ыщокъуэ Алим и творчествэм теухуауэ. - Налшык: КъБкъУ
2009. - Н.73.
2. Бакова З. Литература как школьная дисциплина. - Нальчик: КБГУ
2010. - 107 с.
3. Бакъ З. Лъапсэр псэм и гъунэгъущ // Сб. док. Научно-практич. конф. студентов и аспирантов отделения каб. яз. и лит., посв. 95 летию А. Кешоко-ва, 2010. - Нальчик: Полиграфсервис и Т., 2010.
4. Кешоков А. Вид с белой горы. (Автобиографическая повесть и литературно-критические статьи). Тыгъэхэр томихым щызэхуэхьэсауэ: 6-нэ том. -2007.
5. К1ыщокъуэ Алим. Къапсэлъыра хабзэ жыхуа1эр? // «Адыгэ псалъэ» газет. - 2004. - июлым и 22.
ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКИЙ ПОДХОД К ЭФФЕКТИВНОМУ ОБУЧЕНИЮ ИНОЯЗЫЧНОМУ РЕЧЕВОМУ ВЫСКАЗЫВАНИЮ СТУДЕНТОВ-РЕГИОНОВЕДОВ
© Глазырина Е.С.*
Челябинский государственный университет, г. Челябинск
Данная статья посвящена проблеме эффективного обучения иноязычному общению студентов-регионоведов в малых группах с позиции лингводидактического подхода. Работа раскрывает такие принципы в обучении говорению как управление мотивацией студентов и си-туативность.
Ключевые слова регионовед, лингводидактика, обучение иноязычному высказыванию, внутренняя мотивация при изучении ИЯ, ситуа-тивность.
Регионовед - одна из новых профессий. В современных условиях специалист данного направления должен быть способен работать на стыке со-
* Доцент кафедры Восточных и романо-германских языков, кандидат педагогический наук, доцент.